Waar kan ik het WK 2026 in 4K kijken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 17:53
Zoals de titel het al zegt. Internet searches zijn echt belabberd hiervoor. Weet iemand hier meer van? Het zou toch belachelijk zijn als we anno 2026 nog steeds niet live 4k TV kunnen krijgen in Nederland.

Beste antwoord (via kikibu op 07-05-2026 19:07)


  • Roefel76
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 18:28
Het vorige WK is iig bij KPN in 4k HLG uitgezonden (was een speciaal kanaal hiervoor in het leven geroepen) en volgens mij de concurrenten ook dus ik denk dat het wel beschikbaar komt, ik heb ook HBO MAX en live sport evenementen worden daar veelal in 4k gestreamd dat was bijvoorbeeld met de olympische spelen leuk. wel ander commentaar natuurlijk dan op de NPO.

[ Voor 7% gewijzigd door Roefel76 op 07-05-2026 18:02 ]

Alle reacties


  • toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als het er is bij de partij die het in NL uitzendt, zal de NOS zijn? Hebben die het niet dan is het antwoord (op tweakers iig) simpel: nergens.

Acties:
  • Beste antwoord

  • Roefel76
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 18:28
Het vorige WK is iig bij KPN in 4k HLG uitgezonden (was een speciaal kanaal hiervoor in het leven geroepen) en volgens mij de concurrenten ook dus ik denk dat het wel beschikbaar komt, ik heb ook HBO MAX en live sport evenementen worden daar veelal in 4k gestreamd dat was bijvoorbeeld met de olympische spelen leuk. wel ander commentaar natuurlijk dan op de NPO.

[ Voor 7% gewijzigd door Roefel76 op 07-05-2026 18:02 ]


  • tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wegens bezuinigen op de npo gaat er tot zover bekend is geen 4K kanaal beschikbaar komen.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-wil-graag-maar-npo-niet-streep-door-wk-voetbal-in-4k-of-uhd/

Tweakers Discord


  • CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben los van de vraag of techniek, wel even benieuwd hoeveel meerwaarde 4K heeft bij live (sport) uitzendingen. Wanneer ik naar een 1080p video kijk op mijn LG G5, zie ik ook niet echt veel verschil ten opzichte van de 4K variant bijvoorbeeld. En dat zijn nog niet eens live beelden dus, wat - qua infrastructuur - gemakkelijker is dan iets live in 4K uitzenden.

  • kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 17:53
CH4OS schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:39:
Ik ben los van de vraag of techniek, wel even benieuwd hoeveel meerwaarde 4K heeft bij live (sport) uitzendingen. Wanneer ik naar een 1080p video kijk op mijn LG G5, zie ik ook niet echt veel verschil ten opzichte van de 4K variant bijvoorbeeld. En dat zijn nog niet eens live beelden dus, wat - qua infrastructuur - gemakkelijker is dan iets live in 4K uitzenden.
Eens maar het gaat vooral om de bitrate. Als je 4K zou kunnen kijken, dan is de bitrate minimaal 2x zo hoog dan bij 1080p, dus is er veel meer bandbreedte om detail te tonen.

  • Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-05 10:33
kikibu schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:09:
[...]

Eens maar het gaat vooral om de bitrate. Als je 4K zou kunnen kijken, dan is de bitrate minimaal 2x zo hoog dan bij 1080p, dus is er veel meer bandbreedte om detail te tonen.
Je kan er sterk aan twijfelen of dit het geval is. Voor 4K is in principe ~ 4x de bitrate nodig t.o.v. een 1080p/i-stream. Om dit een beetje tegen te corrigeren kiezen veel achterliggende infrastructuurbeheerders van TV-kanalen ervoor om op 4K-streams een hogere compressie toe te passen dan de 1080-stream. De 4K-resolutie blijft dan overeind, maar de daadwerkelijke beeldkwaliteit is slechter (denk aan banding, compressie-artifacts, etc.). Zeker bij live-uitzendingen.

  • CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

kikibu schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:09:
Eens maar het gaat vooral om de bitrate. Als je 4K zou kunnen kijken, dan is de bitrate minimaal 2x zo hoog dan bij 1080p, dus is er veel meer bandbreedte om detail te tonen.
Precies, 4k is zelfs 2x2 (hoogte en breedte 2x zo hoog als 1080p), dus je hebt 4x zoveel data. Echter is er niet zoveel bandbreedte beschikbaar, dus wordt er gecomprimeerd en krijg je dus eerder juist het verlies aan details. En in een live (sport) evenement, doet het er dan toe dat je de haren kunt tellen, om maar iets te noemen?

  • kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 17:53
Daam schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Je kan er sterk aan twijfelen of dit het geval is. Voor 4K is in principe ~ 4x de bitrate nodig t.o.v. een 1080p/i-stream. Om dit een beetje tegen te corrigeren kiezen veel achterliggende infrastructuurbeheerders van TV-kanalen ervoor om op 4K-streams een hogere compressie toe te passen dan de 1080-stream. De 4K-resolutie blijft dan overeind, maar de daadwerkelijke beeldkwaliteit is slechter (denk aan banding, compressie-artifacts, etc.). Zeker bij live-uitzendingen.
Helemaal mee eens, ik zeg ook 'minimaal' he.. Maar je gaat mij niet vertellen dat bij bv. een 3x hogere bitrate 4K er slechter uit ziet dan 1080p. Ik neem aan dat als een provider 4K aanbiedt, dat alleen doet als het er een beetje fatsoenlijk uitziet.

  • Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-05 10:33
In veel gevallen ziet het er evengoed uit:
- 4K Scherper door meer resolutie, maar met meer compressieproblemen
- 1080 is "minder scherp" maar zonder alle compressieproblemen

Over dat verschil in scherpte kan je discussiëren in hoeverre dat een verbetering is van je televisie-beleving voor een live programma. Digitale TV blijft meestal een wonky H264-stream :P

  • kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 17:53
Daam schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:58:
In veel gevallen ziet het er evengoed uit:
- 4K Scherper door meer resolutie, maar met meer compressieproblemen
- 1080 is "minder scherp" maar zonder alle compressieproblemen

Over dat verschil in scherpte kan je discussiëren in hoeverre dat een verbetering is van je televisie-beleving voor een live programma. Digitale TV blijft meestal een wonky H264-stream :P
Volgens mij dus juist niet, 4K Sports TV zenders elders gebruiken vaak het efficientere HEVC (H265?) waardoor bij gelijke bitrate meer details bewaard kunnen blijven. Een 2.5x hogere bitrate 4K HEVC stream heeft echt hogere kwaliteit dan de 1080P H264.

[ Voor 7% gewijzigd door kikibu op 08-05-2026 01:08 ]


  • Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-05 10:33
In Nederland draait bijna alle live-tv op H264, maar wellicht ben ik niet goed geïnformeerd en is men begonnen met het implementeren van H265, zoals in het buitenland al langer aan de gang is.

  • apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Daam schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:57:
In Nederland draait bijna alle live-tv op H264, maar wellicht ben ik niet goed geïnformeerd en is men begonnen met het implementeren van H265, zoals in het buitenland al langer aan de gang is.
De standaard voor UHD uitzendingen is h.265/ 'hevc' (en daarnaast is dit ook welke Digitenne tegenwoordig gebruikt bij DVB-T2). Van het afgelopen EK heb ik de nodige wedstrijden opgenomen en dat was in 1080p met 50fps in HDR (waarbij zowel 50 ipv 25fps en HDR een welkome toevoeging zijn, meer dan een hogere beeldresolutie).

Met zo'n 15-16 Mbps voor de videostream waar dit bij normale uitzendingen zo'n 13Mbps is (met de oudere minder efficiënte h.264 codec)
General
Format                                   : MPEG-TS
File size                                : 15.6 GiB
Duration                                 : 2 h 8 min
Overall bit rate mode                    : Variable
Overall bit rate                         : 17.4 Mb/s
Network name                             : Ziggo Network

Video
ID                                       : 7101 (0x1BBD)
Menu ID                                  : 19518 (0x4C3E)
Format                                   : HEVC
Format/Info                              : High Efficiency Video Coding
Format profile                           : Main 10@L4.1@Main
HDR format                               : SMPTE ST 2086, HDR10 compatible
Codec ID                                 : 36
Duration                                 : 2 h 8 min
Bit rate                                 : 15.8 Mb/s
Maximum bit rate                         : 15.6 Mb/s
Width                                    : 1 920 pixels
Height                                   : 1 080 pixels
Display aspect ratio                     : 16:9
Frame rate                               : 50.000 FPS
Color space                              : YUV
Chroma subsampling                       : 4:2:0 (Type 0)
Bit depth                                : 10 bits
Bits/(Pixel*Frame)                       : 0.153
Stream size                              : 14.2 GiB (91%)
Color range                              : Limited
Color primaries                          : BT.2020
Transfer characteristics                 : HLG / BT.2020 (10-bit)
Matrix coefficients                      : BT.2020 non-constant
Mastering display color primaries        : BT.2020
Mastering display luminance              : min: 0.0000 cd/m2, max: 1000 cd/m2

[ Voor 60% gewijzigd door apis29 op 12-05-2026 21:51 ]


  • Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:21

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

https://x.com/UHD4k/status/2056815115400269847
Broadcasters covering the #2026WorldCup will be able to receive a 2160p HLG (i.e. 4K HDR) feed at 59.94 that they may convert to 50p, so great news!

Xbox Live: Miesjh NL


  • Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:21

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HJxYqxiW0AAaVxe?format=png&name=large

[ Voor 16% gewijzigd door Miesjh op 02-06-2026 07:24 ]

Xbox Live: Miesjh NL


  • KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:05

KingCrash

Angry Rabbit

Toch mooi om te zien dat een land als niguragua voorloopt op NL met 4k kijken. :X

Ik snap de politieke erachter (NOS moet bezuinigingen). Maar erg jammer dit

Angry Rabbit


  • Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:02
Toevallig was ik hier vandaag ook even naar aan het kijken. Vooral erg triest als je bedenkt dat er in 2006 al een WK werd gespeeld dat in FHD werd uitgezonden. Hebben we gewoon in 20 jaar bijna geen stappen gezet. Snap ook niet dat er zo weinig druk is uitgeoefend op de NOS door de kabelboeren, lijkt me toch bij uitstek een moment om goede reclame mee te maken.

  • jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:55
via de NPO is het dus niet mogelijk om in 4K te kijken, maar weet iemand dan een andere optie?

  • I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:11
jackaubrey schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:33:
via de NPO is het dus niet mogelijk om in 4K te kijken, maar weet iemand dan een andere optie?
Er zijn geen andere opties, de NPO is de enige licentiehouder in Nederland.

  • j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 14:11
Ik ben aan een nieuwe tv kopen toe, maar ik hoef dus geen 4k tv te kopen, want het wordt toch niet uitgezonden in NL of denk ik nu te kortzichtig? Ik kijk niet veel films via apps als Netflix, wel af een toe een serie via videoland.

  • kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 17:53
j.f.otten schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:14:
Ik ben aan een nieuwe tv kopen toe, maar ik hoef dus geen 4k tv te kopen, want het wordt toch niet uitgezonden in NL of denk ik nu te kortzichtig? Ik kijk niet veel films via apps als Netflix, wel af een toe een serie via videoland.
Volgens mij is elke TV tegenwoordig 4K, dus een non-issue. Kies gewoon een erkend merk/model met goede reviews op Tweakers dat binnen je budget past. De Pricewatch is je vriend. :)

[ Voor 3% gewijzigd door kikibu op 05-06-2026 19:58 ]


  • Schaap360
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-06 20:16
Is NLziet een goede oplossing?

Zie in de zoek resultaten dat deze op 1080p uitzend nu weet ik niet of dat voor het WK ook geldt.

Delta zend het in belabberde kwaliteit uit vind ik lijkt wel 720p ofzo.

  • pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 19:13
Schaap360 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:57:
Is NLziet een goede oplossing?

Zie in de zoek resultaten dat deze op 1080p uitzend nu weet ik niet of dat voor het WK ook geldt.

Delta zend het in belabberde kwaliteit uit vind ik lijkt wel 720p ofzo.
Ik heb alvast even gekeken in de IPTV zenderlijst en het wordt Fussball.TV1 UHD met native 4K HLG 17mb bitrate en Dolby Atmos. Perfect. Ik heb er zin in op deze manier! En dan het geluid van NLZIET laat ik synchoon lopen met die beelden als eventuele alternatieve optie.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywise666 op 09-06-2026 22:21 ]


  • Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:02
Heb het nu toch voor elkaar gekregen via de Amerikaanse app Tubi, die zenden alle wedstrijden gratis uit. App gesideload op mijn Google TV streamer en vervolgens met behulp van vpn app geopend. Ziet er toch een stuk beter uit in 4K :)

  • FlameBoy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 09:52
Giel1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:58:
Heb het nu toch voor elkaar gekregen via de Amerikaanse app Tubi, die zenden alle wedstrijden gratis uit. App gesideload op mijn Google TV streamer en vervolgens met behulp van vpn app geopend. Ziet er toch een stuk beter uit in 4K :)
Zijn er dan nog slimme dingen te doen om Nederlands commentaar erbij te krijgen?

www.lenswork.nl


  • Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:16
I_IBlackI_I schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:38:
[...]

Er zijn geen andere opties, de NPO is de enige licentiehouder in Nederland.
Ik weet een win-win situatie, als NPO nou eens de licenties niet koopt maar een andere partij. Dan heeft de NPO zijn bezuinigingen te pakken en kan de andere partij het voetbal in 4K uitzenden.

Lubach had het er ook al over

[ Voor 27% gewijzigd door Harmsen op 12-06-2026 07:47 ]

What a fine day for Science! | Specs


  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:06

Internet Janny

He does it for free

Zouden alle reclames voor/tijdens/na de 104 (!) wedstrijden niet meer opleveren dan de kosten?

Zero compensation


  • chipzz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-06 22:26
pennywise666 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Ik heb alvast even gekeken in de IPTV zenderlijst en het wordt Fussball.TV1 UHD met native 4K HLG 17mb bitrate en Dolby Atmos. Perfect. Ik heb er zin in op deze manier! En dan het geluid van NLZIET laat ik synchoon lopen met die beelden als eventuele alternatieve optie.
Bedankt voor de tip, ziet er goed uit idd 👀 kan bitrate nergens aflezen helaas ( shield pro + tivimate ) . Veel kijkplezier !

  • Alexandros04
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 16:44
is kpn beter dan nlziet?? nlziet is belabberd.

  • DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
pennywise666 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Ik heb alvast even gekeken in de IPTV zenderlijst en het wordt Fussball.TV1 UHD met native 4K HLG 17mb bitrate en Dolby Atmos. Perfect. Ik heb er zin in op deze manier! En dan het geluid van NLZIET laat ik synchoon lopen met die beelden als eventuele alternatieve optie.
Ik kijk daar ook maar het is geen native 4K maar 1080p HLG met Atmos idd. Eigenlijk hoe ESPN UHD het ook doet, maar die heeft geen Dolby Atmos.

  • pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 19:13
DutchOwnage schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:35:
[...]

Ik kijk daar ook maar het is geen native 4K maar 1080p HLG met Atmos idd. Eigenlijk hoe ESPN UHD het ook doet, maar die heeft geen Dolby Atmos.
Dit is wel native 4K. Anderen niet zoals Fox. Maar ik heb Fox opstaan want FussballTV stopt er mee afentoe.

  • DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
pennywise666 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Dit is wel native 4K. Anderen niet zoals Fox. Maar ik heb Fox opstaan want FussballTV stopt er mee afentoe.
Hoe heet het Fox 4K kanaal?

https://www.totaaltv.nl/nieuws/wk-voetbal-2026-in-deze-beeld-en-geluidskwaliteit-wordt-het-toernooi-geregisseerd-en-waar-kijk-je-echt-het-best/

[ Voor 36% gewijzigd door DutchOwnage op 14-06-2026 21:40 ]


  • pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 19:13
DutchOwnage schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:39:
[...]

Hoe heet het Fox 4K kanaal?
Fox uhd 3840p

  • DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ok thx, ook ff checken.

  • DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Kan die Fox niet vinden. Maakt niet uit.

  • pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 19:13
Heb je geen channelgroepen die worldcup heten? want dan zie je hem zo staan.

  • DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Jawel, maar daar staan alleen 2 Fox HD kanalen. En daar is geeneens WK op.

Maar Nederland kijk ik gewoon via Ziggo kabel vanwege de vertraging.

[ Voor 32% gewijzigd door DutchOwnage op 14-06-2026 21:50 ]


  • pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 19:13
DutchOwnage schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:49:
Jawel, maar daar staan alleen 2 Fox HD kanalen. En daar is geeneens WK op.
Ok, dan heb je een andere provider idd. Ik heb Strong 8K.

  • KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:42
FlameBoy schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:04:
[...]

Zijn er dan nog slimme dingen te doen om Nederlands commentaar erbij te krijgen?
Zolang de NOS Grueter het commentaar laat doen, is het het slimst om geen Nederlands commentaar te regelen.

  • pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 19:13
DutchOwnage schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:49:
Jawel, maar daar staan alleen 2 Fox HD kanalen. En daar is geeneens WK op.

Maar Nederland kijk ik gewoon via Ziggo kabel vanwege de vertraging.
Ik kijk trouwens met NL commentaar van NLZiet, die kan ik mooi synchroon laten lopen met zo'n 4K stream. Via PC dus alles.

  • Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Bad Brains

<(0.o)>

Is er überhaupt "echt" 4k. In films niet, maar wellicht met live cameras in de 100k stadions wel.
iono.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.


  • pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 19:13
FlameBoy schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:04:
[...]

Zijn er dan nog slimme dingen te doen om Nederlands commentaar erbij te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdiGqhmTHqEH2BYPQZ2xA1zVMn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzZqXRUphv8rR6NzxVmGxyj5.png?f=fotoalbum_large

@Bad Brains (ik had verkeerde persoon gequote)

[ Voor 5% gewijzigd door pennywise666 op 14-06-2026 23:10 ]


  • Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:21

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

FIFA en HBS leveren een productie af waarin 1080p HDR de basis vormt en een 4K HDR-feed met Dolby Atmos voor het oprapen ligt. Maar slechts een handvol partijen - MagentaTV in Duitsland, Peacock en Fox in de VS en de Chinese omroepen - benut die kwaliteit volledig. Dat 4K, HDR en Dolby Atmos ruim tien jaar na de introductie van Ultra HD nog altijd geen standaard zijn bij grote omroepen, blijft teleurstellend; het ecosysteem is sterk versnipperd. De Nederlandse kijker is dit WK de grote verliezer: Oranje schittert hooguit in opgeschaald HD.
Ik vind dit schandalig. Jammer dat de Fifa geen alternatief bied zoals de F1. Ik kan dit gewoon nergens legaal in de hoogst mogelijke kwaliteit bekijken. NPO koopt de rechten voor NL maar bied dan niet de best optie aan. Geef me dan een alternatief. Ik wil hier best voor betalen. Of laat dan een andere partij de licenties opkopen.

Xbox Live: Miesjh NL


  • Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 21:22
Ik probeer deze ook te vinden bij stream8K (Ik heb een maandje ter proberen) en ik moet een hele lelijke HOT player app gebruiken. Het liefst betaal ik zodat ik een link in IINA kan opnemen zodat ik in 4K HDR op mijn MacBook kan kijken. Dit werkte perfect toen met NPO UHD vanaf mijn DVB-C ontvangertje eerst

  • Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:21

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Xbox Live: Miesjh NL


  • kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 17:53
Ik heb NLZiet gebruikt tot nu toe. Dat is 50fps 1080p als je het live of net-niet-live bekijkt. Als je het echter later terugkijkt, wordt het duidelijk 25fps en lagere bitrate. Het is ook fijn om reclame te laten skippen en snel even 20s vooruit te spoelen bij een corner of vrije trap. Misschien ga ik Tubi nog proberen. Amerikaans/Engels commentaar vind ik best ok, maar voor NL wedstrijden wil ik toch eigenlijk partijdig commentaar hebben, ook vanwege de nostalgiefactor van het kijken naar de wedstrijden als jongetje met mijn (inmiddels overleden) vader.

[ Voor 11% gewijzigd door kikibu op 17-06-2026 18:12 ]


  • GigaHenk
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-06 08:07
Zit bij Odido voor Internet en kijk via NL ZIET, dacht even voor WK een maandje Odido TV te nemen, voor de hogere bitrate. Maar dat blijkt Odido niet te doen, enkel per 12 maanden..... En ik ben al 8 jaar klant...

Toen maar gekeken naar IPTV, kon gratis proef abbo krijgen voor een dag, 5 minuten later kreeg ik activatie links, wat software installeren op smart TV en 5 minuten later werkte alles. En wat bleek gewoon voetbal via verschillende kanalen in 4k HDR (duits, frans, engels, amerikaans). Had net 75" TV gekocht. Was gezien NL ZIET, qua bitrate een upgrade van mono, naar Dolby atmos. Wat een fantastisch beeld. Je blijkt officieel in NL niet eens wk in 4k te kunnen krijgen, ook al betaal je de hoofdprijs, o.n.g.e.l.o.v.e.l.i.j.k !!!!

Ik wil heel graag legaal upgraden, maar als ze het niet voor korte periode aanbieden, zelfs niet als je al zo lang lid bent, dan mogen ze het maar weten ook. En de helpdesk van iptv, gewoon 24/7......

We leven echt in een omgekeerde wereld. Het mag bij de grote bedrijven om geld draaien, bij mij draait het gewoon om kwaliteit. Ik stem gewoon met de portemonee.

  • kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 17:53
Mooi! Ik ga niet meer betalen denk ik.
Tip: Wat ook een beetje helpt trouwens, is om je TV of TV stick op 50hz te zetten. Ik weet dat normaal gezien je TV daar automatisch naar hoort te switchen, maar ik heb gemerkt dat dat niet altijd gebeurt en als je dus standaard 60hz hebt ingesteld en een 50fps stream afspeelt, krijg je stotterend beeld.

  • Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:47
Giel1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:58:
Heb het nu toch voor elkaar gekregen via de Amerikaanse app Tubi, die zenden alle wedstrijden gratis uit. App gesideload op mijn Google TV streamer en vervolgens met behulp van vpn app geopend. Ziet er toch een stuk beter uit in 4K :)
dank voor je tip, alleen zie ik 720p en na zoeken zie ikd at tubi geen 4k uitzend. edit dus wel....

Hoe krijg je dit voor elkaar?


#Yes, Tubi supports 4K streaming, but it is strictly limited to select live sporting events and major broadcasts (such as the FIFA World Cup and the Super Bowl).

[ Voor 17% gewijzigd door Karmusch op 19-06-2026 14:51 ]


  • Ingo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 16:59
Ik Magenta TV Flex abonnement voor 11 euro/maand genomen via VPN. Gebruik kan zonder VPN binnen EU. Magenta app op Android player geïnstalleerd. Blijkt gewoon HD te zijn ipv UHD :-( . Zelfde met Apple TV. Kleine lettertjes niet goed gelezen. UHD alleen via hun eigen Magenta box one of Magenta stick (ook gewoon Android). Via Marktplaats een 2e hands stick goedkoop kunnen kopen. Werkte meteen, nu WK in UHD :)

  • DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
GigaHenk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:40:
Zit bij Odido voor Internet en kijk via NL ZIET, dacht even voor WK een maandje Odido TV te nemen, voor de hogere bitrate. Maar dat blijkt Odido niet te doen, enkel per 12 maanden..... En ik ben al 8 jaar klant...

Toen maar gekeken naar IPTV, kon gratis proef abbo krijgen voor een dag, 5 minuten later kreeg ik activatie links, wat software installeren op smart TV en 5 minuten later werkte alles. En wat bleek gewoon voetbal via verschillende kanalen in 4k HDR (duits, frans, engels, amerikaans). Had net 75" TV gekocht. Was gezien NL ZIET, qua bitrate een upgrade van mono, naar Dolby atmos. Wat een fantastisch beeld. Je blijkt officieel in NL niet eens wk in 4k te kunnen krijgen, ook al betaal je de hoofdprijs, o.n.g.e.l.o.v.e.l.i.j.k !!!!

Ik wil heel graag legaal upgraden, maar als ze het niet voor korte periode aanbieden, zelfs niet als je al zo lang lid bent, dan mogen ze het maar weten ook. En de helpdesk van iptv, gewoon 24/7......

We leven echt in een omgekeerde wereld. Het mag bij de grote bedrijven om geld draaien, bij mij draait het gewoon om kwaliteit. Ik stem gewoon met de portemonee.
Ik krijg Engels niet gevonden in die kwaliteit. BBC Iplayer zendt het toch uit in 4K?

  • GigaHenk
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-06 08:07
Ingo schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:06:
Ik Magenta TV Flex abonnement voor 11 euro/maand genomen via VPN. Gebruik kan zonder VPN binnen EU. Magenta app op Android player geïnstalleerd. Blijkt gewoon HD te zijn ipv UHD :-( . Zelfde met Apple TV. Kleine lettertjes niet goed gelezen. UHD alleen via hun eigen Magenta box one of Magenta stick (ook gewoon Android). Via Marktplaats een 2e hands stick goedkoop kunnen kopen. Werkte meteen, nu WK in UHD :)
Marktplaats..... bedoel je niet https://www.kleinanzeigen.de/ ik kan ze niet echt terugvinden op MP, op Duitse variant van MP, genoeg!

  • Ingo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 16:59
GigaHenk schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:59:
[...]

Marktplaats..... bedoel je niet https://www.kleinanzeigen.de/ ik kan ze niet echt terugvinden op MP, op Duitse variant van MP, genoeg!
Nee, Marktplaats, misschien de enige in NL. Was op rijafstand dus opgehaald, 35 euro.

  • apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
GigaHenk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:40:
Zit bij Odido voor Internet en kijk via NL ZIET, dacht even voor WK een maandje Odido TV te nemen, voor de hogere bitrate. Maar dat blijkt Odido niet te doen, enkel per 12 maanden..... En ik ben al 8 jaar klant...

Toen maar gekeken naar IPTV, kon gratis proef abbo krijgen voor een dag, 5 minuten later kreeg ik activatie links, wat software installeren op smart TV en 5 minuten later werkte alles. En wat bleek gewoon voetbal via verschillende kanalen in 4k HDR (duits, frans, engels, amerikaans). Had net 75" TV gekocht. Was gezien NL ZIET, qua bitrate een upgrade van mono, naar Dolby atmos. Wat een fantastisch beeld. Je blijkt officieel in NL niet eens wk in 4k te kunnen krijgen, ook al betaal je de hoofdprijs, o.n.g.e.l.o.v.e.l.i.j.k !!!!

Ik wil heel graag legaal upgraden, maar als ze het niet voor korte periode aanbieden, zelfs niet als je al zo lang lid bent, dan mogen ze het maar weten ook. En de helpdesk van iptv, gewoon 24/7......

We leven echt in een omgekeerde wereld. Het mag bij de grote bedrijven om geld draaien, bij mij draait het gewoon om kwaliteit. Ik stem gewoon met de portemonee.
Odido heeft overigens helemaal geen hoge bitrate, NL Ziet is misschien zelfs nog wat hoger ... (dan kun je beter een maand kabel tv van Ziggo afnemen of een andere dvb-c aanbieder in de buurt)

[ Voor 3% gewijzigd door apis29 op 20-06-2026 22:05 ]


  • Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:02
Karmusch schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:21:
[...]

dank voor je tip, alleen zie ik 720p en na zoeken zie ikd at tubi geen 4k uitzend. edit dus wel....

Hoe krijg je dit voor elkaar?


#Yes, Tubi supports 4K streaming, but it is strictly limited to select live sporting events and major broadcasts (such as the FIFA World Cup and the Super Bowl).
Beetje late reactie, maar voor wat het waard is: Tubi zendt maar enkele wedstrijden zelf live uit kwam ik achter, dus dat betekende na de 1e dag geen live wedstrijden meer. Erg jammer, want het kwaliteitsverschil was echt groot vergeleken met de NOS. Toen las ik dat de BBC via hun iplayer ook UHD uitzendt, dus die app gesideload. Maar helaas blijft de app bij mij steken op FHD. Nog wat zijpaadjes geprobeerd via gratis IPTV-kanalen maar dat liep ook op niets uit. Dus nu kijk ik maar gewoon via de reguliere weg.

Overweeg wel nog om een keertje IPTV uit te proberen, maar zoals hier al vaker aangehaald is het natuurlijk van de zotte dat dit nodig is. Had Ziggo een apart kanaal gehad voor 4K/UHD dan had ik daar echt wel wat wat geld voor over gehad. Dus dat is wat mij betreft ook helemaal niet het issue.

  • Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:47
Nee precies, heb ook diverse dingen geprobeerd. Bbc niet gelukt, account aangemaakt, vpn, de app side downloaden niet gelukt, mis de juiste bron. tubi wel gelukt. Npo is heel slecht, uiteindelijk via nlziet gekeken gezien met wat betere bitrate en was ok.
Pagina: 1