Waar kan ik het WK 2026 in 4K kijken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 13:58
Zoals de titel het al zegt. Internet searches zijn echt belabberd hiervoor. Weet iemand hier meer van? Het zou toch belachelijk zijn als we anno 2026 nog steeds niet live 4k TV kunnen krijgen in Nederland.

Beste antwoord (via kikibu op 07-05-2026 19:07)

• Roefel76
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-05 14:07
Het vorige WK is iig bij KPN in 4k HLG uitgezonden (was een speciaal kanaal hiervoor in het leven geroepen) en volgens mij de concurrenten ook dus ik denk dat het wel beschikbaar komt, ik heb ook HBO MAX en live sport evenementen worden daar veelal in 4k gestreamd dat was bijvoorbeeld met de olympische spelen leuk. wel ander commentaar natuurlijk dan op de NPO.

[ Voor 7% gewijzigd door Roefel76 op 07-05-2026 18:02 ]

Alle reacties

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als het er is bij de partij die het in NL uitzendt, zal de NOS zijn? Hebben die het niet dan is het antwoord (op tweakers iig) simpel: nergens.

Acties:
  • Beste antwoord

• Roefel76
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-05 14:07
Het vorige WK is iig bij KPN in 4k HLG uitgezonden (was een speciaal kanaal hiervoor in het leven geroepen) en volgens mij de concurrenten ook dus ik denk dat het wel beschikbaar komt, ik heb ook HBO MAX en live sport evenementen worden daar veelal in 4k gestreamd dat was bijvoorbeeld met de olympische spelen leuk. wel ander commentaar natuurlijk dan op de NPO.

[ Voor 7% gewijzigd door Roefel76 op 07-05-2026 18:02 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wegens bezuinigen op de npo gaat er tot zover bekend is geen 4K kanaal beschikbaar komen.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-wil-graag-maar-npo-niet-streep-door-wk-voetbal-in-4k-of-uhd/

Tweakers Discord

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben los van de vraag of techniek, wel even benieuwd hoeveel meerwaarde 4K heeft bij live (sport) uitzendingen. Wanneer ik naar een 1080p video kijk op mijn LG G5, zie ik ook niet echt veel verschil ten opzichte van de 4K variant bijvoorbeeld. En dat zijn nog niet eens live beelden dus, wat - qua infrastructuur - gemakkelijker is dan iets live in 4K uitzenden.

• kikibu
CH4OS schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:39:
Ik ben los van de vraag of techniek, wel even benieuwd hoeveel meerwaarde 4K heeft bij live (sport) uitzendingen. Wanneer ik naar een 1080p video kijk op mijn LG G5, zie ik ook niet echt veel verschil ten opzichte van de 4K variant bijvoorbeeld. En dat zijn nog niet eens live beelden dus, wat - qua infrastructuur - gemakkelijker is dan iets live in 4K uitzenden.
Eens maar het gaat vooral om de bitrate. Als je 4K zou kunnen kijken, dan is de bitrate minimaal 2x zo hoog dan bij 1080p, dus is er veel meer bandbreedte om detail te tonen.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-05 10:33
kikibu schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:09:
[...]

Eens maar het gaat vooral om de bitrate. Als je 4K zou kunnen kijken, dan is de bitrate minimaal 2x zo hoog dan bij 1080p, dus is er veel meer bandbreedte om detail te tonen.
Je kan er sterk aan twijfelen of dit het geval is. Voor 4K is in principe ~ 4x de bitrate nodig t.o.v. een 1080p/i-stream. Om dit een beetje tegen te corrigeren kiezen veel achterliggende infrastructuurbeheerders van TV-kanalen ervoor om op 4K-streams een hogere compressie toe te passen dan de 1080-stream. De 4K-resolutie blijft dan overeind, maar de daadwerkelijke beeldkwaliteit is slechter (denk aan banding, compressie-artifacts, etc.). Zeker bij live-uitzendingen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

kikibu schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:09:
Precies, 4k is zelfs 2x2 (hoogte en breedte 2x zo hoog als 1080p), dus je hebt 4x zoveel data. Echter is er niet zoveel bandbreedte beschikbaar, dus wordt er gecomprimeerd en krijg je dus eerder juist het verlies aan details. En in een live (sport) evenement, doet het er dan toe dat je de haren kunt tellen, om maar iets te noemen?

• kikibu
Daam schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Je kan er sterk aan twijfelen of dit het geval is. Voor 4K is in principe ~ 4x de bitrate nodig t.o.v. een 1080p/i-stream. Om dit een beetje tegen te corrigeren kiezen veel achterliggende infrastructuurbeheerders van TV-kanalen ervoor om op 4K-streams een hogere compressie toe te passen dan de 1080-stream. De 4K-resolutie blijft dan overeind, maar de daadwerkelijke beeldkwaliteit is slechter (denk aan banding, compressie-artifacts, etc.). Zeker bij live-uitzendingen.
Helemaal mee eens, ik zeg ook 'minimaal' he.. Maar je gaat mij niet vertellen dat bij bv. een 3x hogere bitrate 4K er slechter uit ziet dan 1080p. Ik neem aan dat als een provider 4K aanbiedt, dat alleen doet als het er een beetje fatsoenlijk uitziet.

• Daam
In veel gevallen ziet het er evengoed uit:
- 4K Scherper door meer resolutie, maar met meer compressieproblemen
- 1080 is "minder scherp" maar zonder alle compressieproblemen

Over dat verschil in scherpte kan je discussiëren in hoeverre dat een verbetering is van je televisie-beleving voor een live programma. Digitale TV blijft meestal een wonky H264-stream :P

• kikibu
Daam schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:58:
In veel gevallen ziet het er evengoed uit:
- 4K Scherper door meer resolutie, maar met meer compressieproblemen
- 1080 is "minder scherp" maar zonder alle compressieproblemen

Over dat verschil in scherpte kan je discussiëren in hoeverre dat een verbetering is van je televisie-beleving voor een live programma. Digitale TV blijft meestal een wonky H264-stream :P
Volgens mij dus juist niet, 4K Sports TV zenders elders gebruiken vaak het efficientere HEVC (H265?) waardoor bij gelijke bitrate meer details bewaard kunnen blijven. Een 2.5x hogere bitrate 4K HEVC stream heeft echt hogere kwaliteit dan de 1080P H264.

[ Voor 7% gewijzigd door kikibu op 08-05-2026 01:08 ]

• Daam
In Nederland draait bijna alle live-tv op H264, maar wellicht ben ik niet goed geïnformeerd en is men begonnen met het implementeren van H265, zoals in het buitenland al langer aan de gang is.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Daam schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:57:
In Nederland draait bijna alle live-tv op H264, maar wellicht ben ik niet goed geïnformeerd en is men begonnen met het implementeren van H265, zoals in het buitenland al langer aan de gang is.
De standaard voor UHD uitzendingen is h.265/ 'hevc' (en daarnaast is dit ook welke Digitenne tegenwoordig gebruikt bij DVB-T2). Van het afgelopen EK heb ik de nodige wedstrijden opgenomen en dat was in 1080p met 50fps in HDR (waarbij zowel 50 ipv 25fps en HDR een welkome toevoeging zijn, meer dan een hogere beeldresolutie).

Met zo'n 15-16 Mbps voor de videostream waar dit bij normale uitzendingen zo'n 13Mbps is (met de oudere minder efficiënte h.264 codec)
General
Format                                   : MPEG-TS
File size                                : 15.6 GiB
Duration                                 : 2 h 8 min
Overall bit rate mode                    : Variable
Overall bit rate                         : 17.4 Mb/s
Network name                             : Ziggo Network

Video
ID                                       : 7101 (0x1BBD)
Menu ID                                  : 19518 (0x4C3E)
Format                                   : HEVC
Format/Info                              : High Efficiency Video Coding
Format profile                           : Main 10@L4.1@Main
HDR format                               : SMPTE ST 2086, HDR10 compatible
Codec ID                                 : 36
Duration                                 : 2 h 8 min
Bit rate                                 : 15.8 Mb/s
Maximum bit rate                         : 15.6 Mb/s
Width                                    : 1 920 pixels
Height                                   : 1 080 pixels
Display aspect ratio                     : 16:9
Frame rate                               : 50.000 FPS
Color space                              : YUV
Chroma subsampling                       : 4:2:0 (Type 0)
Bit depth                                : 10 bits
Bits/(Pixel*Frame)                       : 0.153
Stream size                              : 14.2 GiB (91%)
Color range                              : Limited
Color primaries                          : BT.2020
Transfer characteristics                 : HLG / BT.2020 (10-bit)
Matrix coefficients                      : BT.2020 non-constant
Mastering display color primaries        : BT.2020
Mastering display luminance              : min: 0.0000 cd/m2, max: 1000 cd/m2

[ Voor 60% gewijzigd door apis29 op 12-05-2026 21:51 ]

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

https://x.com/UHD4k/status/2056815115400269847
Broadcasters covering the #2026WorldCup will be able to receive a 2160p HLG (i.e. 4K HDR) feed at 59.94 that they may convert to 50p, so great news!

Xbox Live: Miesjh NL

Pagina: 1