Hulp bij meterkast vervangen ivm 3-fase aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:54
Goedendag Tweakers,

Wij gaan over op 3-fase (3x35a), we hebben nu 1-fase (1x35a). Hiervoor moet de meterkast vervangen worden. Ik zou jullie willen vragen om mee te kijken zodat ik zeker weet dat ik het correct aanpak.
Ik heb vroeger een elektro opleiding gedaan, maar toen waren de regels anders. Dus ik moet behoorlijk mijn kennis updaten. Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen ondersteunen.

Er zijn 3 items die ik mee wil nemen uit mijn huidige meterkast:
- Beltrafo (voor de Ring)
- Krachtgroep voor de oven en kookplaat (deze is 2P+2N)
- Aardlekautomaat voor de PV groep

Momenteel heb ik dit samengesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU7M0nCkt_i-aIr8e0v9UjZCryk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7GN8zAixepu9KsYUs2OCkGr.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hiervoor dit schema:

- 1x Hoofdschakelaar 4P 40A

Deze takt af naar:
- 1x Aardlekschakelaar (40A 30mA type A) met 3 Installatie automaten (1P+N) en een (hergebruikte) beltrafo erachter
- 1x Aardlekschakelaar (40A 30mA type A) met 3 Installatie automaten en een (hergebruikte) krachtgroep voor oven/kookplaat (2P+2N)
- Aardlekautomaat 3P+N 32A 30mA 4P B-kar Type-B (voor de laadpaal die nog moet komen)
- (hergebruikte) Aardlekautomaat RCBO 1P+N voor de zonnepanelen

Dit zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D-NIhgWC9M-uKNxouYjr3eTvPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHgz5Y7GxWlN7IUYiDTIgsA5.png?f=fotoalbum_large

1 van de Installatie automaten (groep 6) is leeg. Ik bestel deze automaat met de gedachte dat er dan alvast een mogelijkheid is om een extra groep aan te leggen.

Vragen die ik sowieso heb:
- Klopt dit? En is dit volgens de huidige normen?
- Ik begreep dat het heel belangrijk is dat ik een Type B aardlekautomaat voor de laadpaal neem. En niet een Type A. De websote-configurator geeft mij geen optie of bevestiging om een type te kiezen.
Als geschikt Type B aardlekautomaat voor de laadpaal zit ik te kijken naar: https://www.elektramat.nl/emat-aardlekschakelaar-4-polig-40a-30ma-type-b-85002011/

Mijn bedoeling is om dit zelf te installeren en aan te sluiten (dat is niet zo'n probleem). Maar ik laat sowieso een electricien mijn werk controleren voordat ik de hoofdschakelaar weer om zet.

Het is momenteel (budget) geen optie om de bekabeling naar de keuken aan te passen. Dus ik moet het voorlopig doen met wat er in de muren zit.

[ Voor 4% gewijzigd door supervinnie40 op 07-05-2026 09:41 ]

Alle reacties

• supervinnie40
Ik besefte me vandaag (pas) dat ik niet goed op zat te letten. Onderaan mijn bericht heb ik een link naar een "aardlekautomaat", maar dat is een "aardelekschakelaar". Dat klopt natuurlijk niet.

Na wat beter zoeken kom ik uit op deze: https://123groepenkast.nl/SEP-Type-B-Aardlekautomaat-B20-3P-N-30mA
Dit is wel een aardlekautomaat en een Type B.

Waarom niet een aardlekschakelaar met een extra krachtgroep erbij? (want die moeten dan blijkbaar beide). Simpelweg omdat dit niet past. Met bovenstaande opzet heb ik geen plek meer over. In mijn kleine meterkast past het plaatje van hierboven ook maar net (4cm over :-) ).

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:20

Freakie1NL

Grote Baas

Doe je zelf een lol en bespaar hier niet op. Koop een gerenommeerd A merk (Eaton, Hager, Schneider, Attema, ABB etc) en bijbehorende componenten.

Ja ook dit zal werken, maar het installatiegemak en de betrouwbaarheid zeker minder.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:58
doe jezelf dan nog een lol en ga naar 3x25, 3x35 kost veel meer vastrecht en is meestal nergens voor nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:16
Kijk ook even wat het kost bij Sander Vunderink als je ABB configureert. En 3x25 is waarschijnlijk meer dan voldoende. Zelfs met een eventuele warmtepomp later. Eventueel kun je ook nog overgaan naar enkel aardlekautomaten van ABB in 1 breed. Tip, bestel dan deze: https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisgroep-aardlekautomaat-2p-2n.html dat zijn gewoon 2 losse ds301c (ook zo geleverd als 2 losse) en eventueel met een lange kamrail om de nul door te verbinden.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
@supervinnie40 Die Type B aardlekbeveiliging is alleen nodig als dit niet in je laadpaal zit.

Je kan nog ruimte besparen door 2P aardlekschakelaars te gebruiken ipv 4P. Er is nog meer ruimte te besparen door alles met aardlekautomaten af te zekeren.

Zoals boven deze post al geopperd: Emat voldoet aan de regels, zij het marginaal.

Spel en typfouten voorbehouden

• supervinnie40
Kijk, dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat EMAT prima spul was. Vooral die configurator is best handig.

Ik zal eerst eens verder kijken naar andere merken. En die optie met de smallere automaten.

@FredvZ kun je deze zin uitleggen: Er is nog meer ruimte te besparen door alles met aardlekautomaten af te zekeren. Ik dacht namelijk dat ik alles best goed en optimaal samengesteld had op basis van de nen1010. Hoe zou jouw advies eruit zien dan?

• supervinnie40
No Hands schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:06:
doe jezelf dan nog een lol en ga naar 3x25, 3x35 kost veel meer vastrecht en is meestal nergens voor nodig.
Dat was mijn fout. Ik heb nu 1x 35a en we gaan naar 3x 25a.

Ik had het verkeerd getypt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het Emat spul werkt maar dan houd het ook wel op..

en je oven/kookplaat 7.2KW met een kookgroep welke op 1 fase beland is wel wat tricky met een 7.2KW plaat op vol gas...

(kookgroep 2P+2N mag afaik niet over 2 fasen gesplitst worden)

404 Signature not found

• Annuk
  • Laatst online: 22:47
supervinnie40 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:52:
Kijk, dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat EMAT prima spul was. Vooral die configurator is best handig.

Ik zal eerst eens verder kijken naar andere merken. En die optie met de smallere automaten.

@FredvZ kun je deze zin uitleggen: Er is nog meer ruimte te besparen door alles met aardlekautomaten af te zekeren. Ik dacht namelijk dat ik alles best goed en optimaal samengesteld had op basis van de nen1010. Hoe zou jouw advies eruit zien dan?
Niet het advies van @FredvZ, maar even iets gefabriceerd op jou eisen en schijnbaar ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9LnvpT7Yq1tS-q7pMyTf0CUkd0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEAtgfGwvidQhRyxRrGaL7lR.jpg?f=fotoalbum_medium
Alles van een A-merk (ABB) en alles uitgevoerd als aardlekautomaten, wel wat duurder maar bespaart je ruimte.
Een 3P+N aardlekautomaat voor je kookplaat en 1 voor je lader.

En hierbij ook een redelijk boodschappenlijstje:
https://www.sandervunderi...c210fbd68b6d642174087a7cf

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:53
supervinnie40 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:52:
Aardlekautomaten voldoen ook aan NEN1010. Het is vaak duurder dan traditionele aardlekschakelaars met installatie-automaten en daardoor ook minder toegepast/bekend. Je bespaart er ruimte mee, wat voor jouw een reden kan zijn om ze toe te passen.
Wat @Annuk hier boven heeft gepost is wat ik voor ogen had.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1