Hulp bij meterkast vervangen ivm 3-fase aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:04
Goedendag Tweakers,

Wij gaan over op 3-fase (3x35a), we hebben nu 1-fase (1x35a). Hiervoor moet de meterkast vervangen worden. Ik zou jullie willen vragen om mee te kijken zodat ik zeker weet dat ik het correct aanpak.
Ik heb vroeger een elektro opleiding gedaan, maar toen waren de regels anders. Dus ik moet behoorlijk mijn kennis updaten. Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen ondersteunen.

Er zijn 3 items die ik mee wil nemen uit mijn huidige meterkast:
- Beltrafo (voor de Ring)
- Krachtgroep voor de oven en kookplaat (deze is 2P+2N)
- Aardlekautomaat voor de PV groep

Momenteel heb ik dit samengesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nU7M0nCkt_i-aIr8e0v9UjZCryk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7GN8zAixepu9KsYUs2OCkGr.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hiervoor dit schema:

- 1x Hoofdschakelaar 4P 40A

Deze takt af naar:
- 1x Aardlekschakelaar (40A 30mA type A) met 3 Installatie automaten (1P+N) en een (hergebruikte) beltrafo erachter
- 1x Aardlekschakelaar (40A 30mA type A) met 3 Installatie automaten en een (hergebruikte) krachtgroep voor oven/kookplaat (2P+2N)
- Aardlekautomaat 3P+N 32A 30mA 4P B-kar Type-B (voor de laadpaal die nog moet komen)
- (hergebruikte) Aardlekautomaat RCBO 1P+N voor de zonnepanelen

Dit zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D-NIhgWC9M-uKNxouYjr3eTvPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHgz5Y7GxWlN7IUYiDTIgsA5.png?f=fotoalbum_large

1 van de Installatie automaten (groep 6) is leeg. Ik bestel deze automaat met de gedachte dat er dan alvast een mogelijkheid is om een extra groep aan te leggen.

Vragen die ik sowieso heb:
- Klopt dit? En is dit volgens de huidige normen?
- Ik begreep dat het heel belangrijk is dat ik een Type B aardlekautomaat voor de laadpaal neem. En niet een Type A. De websote-configurator geeft mij geen optie of bevestiging om een type te kiezen.
Als geschikt Type B aardlekautomaat voor de laadpaal zit ik te kijken naar: https://www.elektramat.nl/emat-aardlekschakelaar-4-polig-40a-30ma-type-b-85002011/

Mijn bedoeling is om dit zelf te installeren en aan te sluiten (dat is niet zo'n probleem). Maar ik laat sowieso een electricien mijn werk controleren voordat ik de hoofdschakelaar weer om zet.

Het is momenteel (budget) geen optie om de bekabeling naar de keuken aan te passen. Dus ik moet het voorlopig doen met wat er in de muren zit.

[ Voor 4% gewijzigd door supervinnie40 op 07-05-2026 09:41 ]

Alle reacties

• supervinnie40
Ik besefte me vandaag (pas) dat ik niet goed op zat te letten. Onderaan mijn bericht heb ik een link naar een "aardlekautomaat", maar dat is een "aardelekschakelaar". Dat klopt natuurlijk niet.

Na wat beter zoeken kom ik uit op deze: https://123groepenkast.nl/SEP-Type-B-Aardlekautomaat-B20-3P-N-30mA
Dit is wel een aardlekautomaat en een Type B.

Waarom niet een aardlekschakelaar met een extra krachtgroep erbij? (want die moeten dan blijkbaar beide). Simpelweg omdat dit niet past. Met bovenstaande opzet heb ik geen plek meer over. In mijn kleine meterkast past het plaatje van hierboven ook maar net (4cm over :-) ).

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:55

Freakie1NL

Grote Baas

Doe je zelf een lol en bespaar hier niet op. Koop een gerenommeerd A merk (Eaton, Hager, Schneider, Attema, ABB etc) en bijbehorende componenten.

Ja ook dit zal werken, maar het installatiegemak en de betrouwbaarheid zeker minder.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:34
doe jezelf dan nog een lol en ga naar 3x25, 3x35 kost veel meer vastrecht en is meestal nergens voor nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:05
Kijk ook even wat het kost bij Sander Vunderink als je ABB configureert. En 3x25 is waarschijnlijk meer dan voldoende. Zelfs met een eventuele warmtepomp later. Eventueel kun je ook nog overgaan naar enkel aardlekautomaten van ABB in 1 breed. Tip, bestel dan deze: https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisgroep-aardlekautomaat-2p-2n.html dat zijn gewoon 2 losse ds301c (ook zo geleverd als 2 losse) en eventueel met een lange kamrail om de nul door te verbinden.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:38
@supervinnie40 Die Type B aardlekbeveiliging is alleen nodig als dit niet in je laadpaal zit.

Je kan nog ruimte besparen door 2P aardlekschakelaars te gebruiken ipv 4P. Er is nog meer ruimte te besparen door alles met aardlekautomaten af te zekeren.

Zoals boven deze post al geopperd: Emat voldoet aan de regels, zij het marginaal.

Spel en typfouten voorbehouden

• supervinnie40
Kijk, dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat EMAT prima spul was. Vooral die configurator is best handig.

Ik zal eerst eens verder kijken naar andere merken. En die optie met de smallere automaten.

@FredvZ kun je deze zin uitleggen: Er is nog meer ruimte te besparen door alles met aardlekautomaten af te zekeren. Ik dacht namelijk dat ik alles best goed en optimaal samengesteld had op basis van de nen1010. Hoe zou jouw advies eruit zien dan?

• supervinnie40
No Hands schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:06:
doe jezelf dan nog een lol en ga naar 3x25, 3x35 kost veel meer vastrecht en is meestal nergens voor nodig.
Dat was mijn fout. Ik heb nu 1x 35a en we gaan naar 3x 25a.

Ik had het verkeerd getypt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het Emat spul werkt maar dan houd het ook wel op..

en je oven/kookplaat 7.2KW met een kookgroep welke op 1 fase beland is wel wat tricky met een 7.2KW plaat op vol gas...

(kookgroep 2P+2N mag afaik niet over 2 fasen gesplitst worden)

404 Signature not found

• Annuk
  • Laatst online: 17:09
supervinnie40 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:52:
Kijk, dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat EMAT prima spul was. Vooral die configurator is best handig.

Ik zal eerst eens verder kijken naar andere merken. En die optie met de smallere automaten.

@FredvZ kun je deze zin uitleggen: Er is nog meer ruimte te besparen door alles met aardlekautomaten af te zekeren. Ik dacht namelijk dat ik alles best goed en optimaal samengesteld had op basis van de nen1010. Hoe zou jouw advies eruit zien dan?
Niet het advies van @FredvZ, maar even iets gefabriceerd op jou eisen en schijnbaar ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9LnvpT7Yq1tS-q7pMyTf0CUkd0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEAtgfGwvidQhRyxRrGaL7lR.jpg?f=fotoalbum_medium
Alles van een A-merk (ABB) en alles uitgevoerd als aardlekautomaten, wel wat duurder maar bespaart je ruimte.
Een 3P+N aardlekautomaat voor je kookplaat en 1 voor je lader.

En hierbij ook een redelijk boodschappenlijstje:
https://www.sandervunderi...c210fbd68b6d642174087a7cf

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:38
supervinnie40 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:52:
Aardlekautomaten voldoen ook aan NEN1010. Het is vaak duurder dan traditionele aardlekschakelaars met installatie-automaten en daardoor ook minder toegepast/bekend. Je bespaart er ruimte mee, wat voor jouw een reden kan zijn om ze toe te passen.
Wat @Annuk hier boven heeft gepost is wat ik voor ogen had.

Spel en typfouten voorbehouden

• supervinnie40
Annuk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Niet het advies van @FredvZ, maar even iets gefabriceerd op jou eisen en schijnbaar ruimte.
[Afbeelding]
Alles van een A-merk (ABB) en alles uitgevoerd als aardlekautomaten, wel wat duurder maar bespaart je ruimte.
Een 3P+N aardlekautomaat voor je kookplaat en 1 voor je lader.

En hierbij ook een redelijk boodschappenlijstje:
https://www.sandervunderi...c210fbd68b6d642174087a7cf
Dat is een heel stuk compacter dan wat ik had! Bedankt voor de moeite.
Kun je ook uitleggen hoe dit aangesloten wordt? Want ik vind het lastig om nu te begrijpen hoe de krachtgroepen aangesloten worden (keuken+laadpaal). Gaan die direct op de hoofdschakelaar? En vervolgens direct naar de keuken en de laadpaal?
De 6 automaten linksboven zijn nu dan aardlekautomaten in plaats van installatie automaten?

Is het heel veel gevraagd of iemand een soort flowchartje ofzo kan maken? Dan snap ik iets beter hoe dit aan elkaar geknoopt moet worden?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:03:

(kookgroep 2P+2N mag afaik niet over 2 fasen gesplitst worden)
Waarom zou dat niet mogen?

• Annuk
supervinnie40 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Dat is een heel stuk compacter dan wat ik had! Bedankt voor de moeite.
Kun je ook uitleggen hoe dit aangesloten wordt? Want ik vind het lastig om nu te begrijpen hoe de krachtgroepen aangesloten worden (keuken+laadpaal). Gaan die direct op de hoofdschakelaar? En vervolgens direct naar de keuken en de laadpaal?
Jup die gaan d.m.v. een kamrail bovenop de hoofdschakelaar aan de bovenkant van de 3F+N automaten verbonden worden, dan hoef je alleen maar wat bedrading naar boven te werken.

Voorbeeldfoto (later is de boel nog bewerkt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4CkChoJKztmOkNVvbfYzjKDNQ8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkfj1qkYXq9HUH0EQ2pozkcn.jpg?f=user_large
Hier zie je links een hoofdschakelaar met bovenop een kamrail naar naar de kracht-aardlekautomaat.
En vanaf daar (voedende kant) dus bedrading naar de rest van de kast.
De 6 automaten linksboven zijn nu dan aardlekautomaten in plaats van installatie automaten?
Klopt, oftewel per stuk een zekeringautomaat met ingebouwde aardlekschakelaar.
Is het heel veel gevraagd of iemand een soort flowchartje ofzo kan maken? Dan snap ik iets beter hoe dit aan elkaar geknoopt moet worden?
Denk dat de foto al veel duidelijker maakt, heb je verdere vragen, stel ze.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:56
Wolly schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Lees dit topic eens door.

Als je een groepenkast toch aan ga passen doe het dan gelijk goed. En plaats een 3 fase+0 (aardlek) automaat.

@supervinnie40

32A Automaten gebruiken voor de kookgroep en laadpaal dat kan niet. Is niet selectief t.o.v. de 25A hoofdzekeringen.

[ Voor 18% gewijzigd door devriesjande op 11-05-2026 09:40 ]

• supervinnie40
Bedankt voor de uitleg. Die foto helpt zeker wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzcZ-yXtTORtp7MLFxhDqS1KSd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eSusCeGMzKuWj56VAC7rDSML.png?f=fotoalbum_large

Ik ben een visueel persoon, dus ik vind het wel fijn om iets op een grafische manier voor me te zien. Even los van de exacte bedrading, denk ik dus dat het zo moet worden als de afbeelding hierboven.

Ik ga nu voor mezelf een beetje uit proberen te werken hoe dit exact bedraad moet gaan worden. Zoals ik het zie bespaar ik veel ruimte met ook nog het voordeel van een aardlek op elke groep.
Ik moet eerlijk gezegd nog wel een beetje verdiepen in hoe de 3 fases mooi gelijkmatig verdeeld worden over de hele installatie. Dat vind ik nog lastig.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Als je een 3-fase aansluiting hebt en je zou fase 1 (L1) en fase 2 (L2) aansluiten op zo'n 2P+2N automaat, ontstaat er een veiligheidsrisico. Er staat namelijk 400 Volt spanning tussen twee verschillende fasen. Een standaard 2P+2N component is hier niet voor gemaakt of gekeurd. Bovendien kan een fout in de aansluiting of een losse nuldraad er dan voor zorgen dat je kookplaat ineens 400V voor zijn kiezen krijgt, waardoor de interne printplaten direct doorbranden.

Stukje valide NEN1010 geneuzel :)

• Wolly
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Als je een 3-fase aansluiting hebt en je zou fase 1 (L1) en fase 2 (L2) aansluiten op zo'n 2P+2N automaat, ontstaat er een veiligheidsrisico. Er staat namelijk 400 Volt spanning tussen twee verschillende fasen. Een standaard 2P+2N component is hier niet voor gemaakt of gekeurd. Bovendien kan een fout in de aansluiting of een losse nuldraad er dan voor zorgen dat je kookplaat ineens 400V voor zijn kiezen krijgt, waardoor de interne printplaten direct doorbranden.

Stukje valide NEN1010 geneuzel :)
Gewoon het 3e plaatje toch? Kookgroep 2 fasen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxS_yiTo3SZYsewsYG7lBjVkg3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqDVyRbjcWAD76y2gHyEubT8.png?f=fotoalbum_large
Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 11-05-2026 10:01 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat iets werkt, wil niet zeggen dat het wenselijk of veilig is, deze manier is vooral voor mensen die geen zin hebben om een paar euro extra uit te geven voor een nieuwe kabel.

• Wolly
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Dat iets werkt, wil niet zeggen dat het wenselijk of veilig is, deze manier is vooral voor mensen die geen zin hebben om een paar euro extra uit te geven voor een nieuwe kabel.
Als ik zo dat topic lees zijn ze heel erg op de (NEN) normen. Als dit niet zou zijn toegestaan had er in mijn ogen wel een rood kruis doorheen gestaan.

Ze geven het zelfs een voldoende :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpmw_g9aAPn_1ueyeyky0aT7UHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Wolly op 11-05-2026 10:18 ]

• supervinnie40
Interessante stof. Ik ga dit even goed in de gaten houden. Want dit wil ik wel veilig en correct doen natuurlijk!

Ik zou nog een extra vraag in de groep willen gooien:
Wij zitten bij Tibber, en ik vraag me af hoe het straks gaat met salderen en de 3 verschillende fases. Ik heb nu een 1 fase aansluiting voor de zonnepanelen. Dat betekent dat straks de opgewekte stroom via (bijv.) L1 loopt. Een deel daarvan wordt verbruikt door de apparaten die nog meer op L1 zitten Maar dit wordt niet verbruikt door de apparaten op L2 en L3.

Hoe wordt dit dan verrekend bij Tibber? Ik het liefst natuurlijk mijn zonnestroom zoveel mogelijk opmaken voordat het terug in het net gaat. Maar ik kan deze maar op 1 fase aansluiten. De andere fases kunnen het dan niet gebruiken. Dus ik gok dat Tibber dan een rekening stuurt voor het verbruik van L2 en L3, terwijl ik tegelijkertijd (een beetje) terugkrijg via L1?
Of zou Tibber naar het totaal kijken. "L1+L2+L3= dit wordt gefactureerd"?

Stel dat mijn vermoeden klopt, dan moet ik proberen zoveel mogelijk verbruikers op de groep van de zonnepanelen te zetten?

• Annuk
supervinnie40 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:33:
Bedankt voor de uitleg. Die foto helpt zeker wel.

[Afbeelding]

Ik ben een visueel persoon, dus ik vind het wel fijn om iets op een grafische manier voor me te zien. Even los van de exacte bedrading, denk ik dus dat het zo moet worden als de afbeelding hierboven.

Ik ga nu voor mezelf een beetje uit proberen te werken hoe dit exact bedraad moet gaan worden. Zoals ik het zie bespaar ik veel ruimte met ook nog het voordeel van een aardlek op elke groep.
Ik moet eerlijk gezegd nog wel een beetje verdiepen in hoe de 3 fases mooi gelijkmatig verdeeld worden over de hele installatie. Dat vind ik nog lastig.
Welke merken & types RCBO's heb je nu die je wilt hergebruiken? En hoe oud zijn ze?
Ik snap namelijk dat je uit kostenbesparing wilt hergebruiken, maar (vind ik)
A. het oog wil ook wat, en dan vind ik persoonlijk gelijkheid van merken wel mooi(er)
B. verschillende merken passen niet per definitie allemaal goed op elkaar met kamrails etc.

Voorbeeld bij B. AEG/ABB werken met pen-kamrails, en Eaton & Hager werken met vork-kamrails.
ABB heeft de kamrail aansluitingen aan de achterkant v/d automaat zitten, eaton heeft ze aan de voorkant zitten.
Ga je dus Eaton en ABB bijv. mengen kan je niet alles met kamrails aansluiten en moet je ook (deels) met draad-bruggen werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 11-05-2026 12:31 ]

• Annuk
supervinnie40 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:27:
Interessante stof. Ik ga dit even goed in de gaten houden. Want dit wil ik wel veilig en correct doen natuurlijk!

Ik zou nog een extra vraag in de groep willen gooien:
Wij zitten bij Tibber, en ik vraag me af hoe het straks gaat met salderen en de 3 verschillende fases. Ik heb nu een 1 fase aansluiting voor de zonnepanelen. Dat betekent dat straks de opgewekte stroom via (bijv.) L1 loopt. Een deel daarvan wordt verbruikt door de apparaten die nog meer op L1 zitten Maar dit wordt niet verbruikt door de apparaten op L2 en L3.

Hoe wordt dit dan verrekend bij Tibber? Ik het liefst natuurlijk mijn zonnestroom zoveel mogelijk opmaken voordat het terug in het net gaat. Maar ik kan deze maar op 1 fase aansluiten. De andere fases kunnen het dan niet gebruiken. Dus ik gok dat Tibber dan een rekening stuurt voor het verbruik van L2 en L3, terwijl ik tegelijkertijd (een beetje) terugkrijg via L1?
Of zou Tibber naar het totaal kijken. "L1+L2+L3= dit wordt gefactureerd"?

Stel dat mijn vermoeden klopt, dan moet ik proberen zoveel mogelijk verbruikers op de groep van de zonnepanelen te zetten?
Momenteel wordt dit nog intern over de fases gesaldeerd, dus (nu nog) op fase 1 terugvoeding en fase 2 gebruik heft elkaar op.
De slimme/digitale meters zijn wel al voorbereid op per fase meten, dus weten nog niet per definitie wat de toekomst brengt.
Maar je voorbeeld geeft wel aan dat je een hele scheve belasting over de nul kunt krijgen, en dat kan veel meer effecten hebben.

• Annuk
Nee, bij een 3F hoofdaansluiting zouden de meest rechtse 2 opties valide zijn, waarvan de uiterst rechtse officieel gezien eigenlijk maar de enige goede is.

• Wolly
  • Niet online
Annuk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Nee, bij een 3F hoofdaansluiting zouden de meest rechtse 2 opties valide zijn, waarvan de uiterst rechtse officieel gezien eigenlijk maar de enige goede is.
Ook prima, de 4e is net zo goed een kookgroep.

• Annuk
Wolly schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Ook prima, de 4e is net zo goed een kookgroep.
Ja & nee, bij voorkeur gebruik je 1F aardlekschakelaars voor 1F groepen, en bij optie 4 ben je dus al een 3F aardlekschakelaar voor nodig zoals ook in het plaatje te zien wat je later zelf poste, en dan is ruimte-technisch en 3F+N aardlekautomaat praktischer. Tevens moeten de automaten ook geschikt zijn voor 2 geleiders in de klem.

• supervinnie40
Bedankt Annuk, da tbewijst maar weer eens dat ik dit goed moet plannen zodat het zoveel mogelijk toekomstbestendig is.

Wat betreft het meenemen. Ik overweeg deze dingen mee te nemen naar de nieuwe meterkast:
Hager Krachtgroep voor de oven en kookplaat (2P+2N
Schupa beltrafo (zeer optioneel)
Hager Aardlekautomaat voor de PV groep
Hager aardlekautomaat voor de airco's

Maar... Sinds ik het nieuwe schema heb dankzij jou, heb ik nog niet gecontroleerd of hetgeen dat ik heb de juiste automaten zijn.
Zoals ik het nu zie zou de krachtgroep voor de keuken een Aardlekautomaat moeten worden, wat ik nu niet heb. Dus zou dan vervangen moeten worden. De aardlekautomaat voor de PV groep is (denk ik) wel de juiste en kan ik mee overnemen.
De beltrafo lijkt me niet zo spannend.
De aardlekautomaat voor de airco is (denk ik) ook de goede, alleen is die wel 2 units breed.

Leeftijd weet ik niet. De PV groep is ongeveer 4 a 5 jaar oud, de airco automaat is 6 maanden oud. De rest weet ik niet. Het huis komt uit 1983, maar de vorige bewoner heeft met de verbouwing van de keuken +/- 10 jaar geleden) het en ander laten aanpassen. Ironisch hoorde ik onlangs dat mijn hoofdschakelaar een 3F model is, terwijl ik 1F heb :-).
Ik zal vanavond een foto maken en uploaden. Dat maakt dit gesprek wat makkelijker.

Wat betreft de verdeling over de 3 fases heb ik al veel nagedacht. Ik heb vooral geprobeerd te bepalen hoeveel watt er door elke groep momenteel gaat. En dan kom ik op dit:
Groep Apparaten Watt
G1 Keuken + vaatwasser + woonkamer 1500
G2 Boven + wasmachine 1500
G3 Woonkamer + TV 500
G4 Garage + tuin 500
G5 Airco 2250
G6 Reserve 0

K1 Kookplaat 2000
K2 Oven 4000

PV Zonnepanelen 2300

Ik denk dan zo een goede verdeling te hebben:

L1
K1 Kookplaat 2000
G3 Woonkamer + TV 500
PV Zonnepanelen -2300

L2
K2 Oven 4000
G4 Garage + tuin 500

L3
G5 Airco 2250

Elke groep zit dan rond de 4000 watt. We hebben geen droger en die komt er ook niet. Ik heb een beetje geprobeerd in het achterhoofd te houden wat op welk moment van de dag gebruikt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door supervinnie40 op 11-05-2026 13:53 ]

• Annuk
supervinnie40 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:50:
Bedankt Annuk, da tbewijst maar weer eens dat ik dit goed moet plannen zodat het zoveel mogelijk toekomstbestendig is.

Wat betreft het meenemen. Ik overweeg deze dingen mee te nemen naar de nieuwe meterkast:
Hager Krachtgroep voor de oven en kookplaat (2P+2N
Schupa beltrafo (zeer optioneel)
Hager Aardlekautomaat voor de PV groep
Hager aardlekautomaat voor de airco's
Deze Hagers kan je niet (iig de 3F) niet met dezelfde kamrails koppelen op de ABB's (HS + Aardlekautomaat voor je kookplaat)
En je kookplaat sluit je dan ook niet (meer) aan als 2F+2N maar als 2F+N of 3F+N

Als de aardlekautomaat voor de PV een 1F model is kan je die wel weer (moet toch al) bedraad koppelen.
Beltrafo wordt ergens op 1 v/d eindgroepen gekoppeld met een aftakblokje.
Maar... Sinds ik het nieuwe schema heb dankzij jou, heb ik nog niet gecontroleerd of hetgeen dat ik heb de juiste automaten zijn.
Zoals ik het nu zie zou de krachtgroep voor de keuken een Aardlekautomaat moeten worden, wat ik nu niet heb. Dus zou dan vervangen moeten worden. De aardlekautomaat voor de PV groep is (denk ik) wel de juiste en kan ik mee overnemen.
De beltrafo lijkt me niet zo spannend.
De aardlekautomaat voor de airco is (denk ik) ook de goede, alleen is die wel 2 units breed.

Leeftijd weet ik niet. De PV groep is ongeveer 4 a 5 jaar oud, de airco automaat is 6 maanden oud. De rest weet ik niet. Het huis komt uit 1983, maar de vorige bewoner heeft met de verbouwing van de keuken +/- 10 jaar geleden) het en ander laten aanpassen. Ironisch hoorde ik onlangs dat mijn hoofdschakelaar een 3F model is, terwijl ik 1F heb :-).
Ik zal vanavond een foto maken en uploaden. Dat maakt dit gesprek wat makkelijker.

Wat betreft de verdeling over de 3 fases heb ik al veel nagedacht. Ik heb vooral geprobeerd te bepalen hoeveel watt er door elke groep momenteel gaat. En dan kom ik op dit:
Groep Apparaten Watt
G3 Woonkamer + TV 500
G4 Garage + tuin 500
G5 Airco 2250
G6 Reserve 0

K1 Kookplaat 2000
K2 Oven 4000

PV Zonnepanelen 2300

Ik denk dan zo een goede verdeling te hebben:

L1
K1 Kookplaat 2000
G3 Woonkamer + TV 500
PV Zonnepanelen -2300

L2
K2 Oven 4000
G4 Garage + tuin 500

L3
G5 Airco 2250

Elke groep zit dan rond de 4000 watt. We hebben geen droger en die komt er ook niet. Ik heb een beetje geprobeerd in het achterhoofd te houden wat op welk moment van de dag gebruikt wordt.
Puur afgaande op de globale waardes die je hier neer zet de verdeling:

L1 > G1 + G3
L2 > G2 + G4
L3 > G5 + G6 (en wanneer PV ook 1F is hierbij op), dan verbruik je je PV overdag zoveel mogelijk direct op je airco om te koelen.

K1 (3F+N) kookplaat
K2 (3F+N) Laadpaal

Je kunt mogelijk op je 3F+N aardlekautomaat van je kookplaat als je daarvan maar 2F+N gebruikt op de overige F+N je oven aansluiten.
Moet je mogelijk daarvoor alleen nog even goed kijken wat je het meeste gelijktijdig gebruikt om te kijken op welke 2F je kookplaat en op welke overige F je oven komt.

• supervinnie40
Hier een foto van de huidige situatie. Het is vandaag laat. Morgen ga ik even goed zitten om mijn huiswerk te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8snyF_tFeXMitFCVQ-TBlj-fJrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thrOfw6hBE5qAphrdoqfm3uq.jpg?f=fotoalbum_large

Gaan nu beide K1 en K2 over alle 3 de fases? Want in de bedrading vanuit de meterkast naar de keuken heb ik 1 bruin en 1 blauw voor de oven, en 1 bruin en 1 blauw die naar de kookplaat gaat.
Het is nu geen optie om daar verandering in aan te brengen.

Ik moet morgen echt even zitten voor je laatste alinea. Ik vrees dat ik dit op dit moment niet helemaal snap.

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:50

Adm.Spock

Duik-Aap

Annuk schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:06:

Je kunt mogelijk op je 3F+N aardlekautomaat van je kookplaat als je daarvan maar 2F+N gebruikt op de overige F+N je oven aansluiten.
Leuk bedacht, maar dat mag dus niet. Het zijn twee losse apparaten met een aansluitwaarde van meer dan 2kW. Daarnaast mag en op een driefase wandcontactdoos maar 1 apparaat aangesloten zijn.

En dan heb je nog het levensgevaar dat je hiermee creëert doordat de lekstromen elkaar op kunnen heffen waardoor de aardlekbeveiliging niet uitschakelt, iemand die beide apparaten tegelijk aanraakt wel een dodelijke hoeveel stroom krijgt, 30mA kan al dodelijk zijn, en voor kleine kinderen kan zelfs 10mA al dodelijk zijn.

• Annuk
Adm.Spock schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:54:
[...]

Leuk bedacht, maar dat mag dus niet. Het zijn twee losse apparaten met een aansluitwaarde van meer dan 2kW. Daarnaast mag en op een driefase wandcontactdoos maar 1 apparaat aangesloten zijn.
Het leuke is dat dat dus wel mag, je kan en mag 3F prima zo verdelen.
En ook de aansluitwaarde grens van 2kW is al lang vervallen in de NEN1010.
En nog leuker, je kan dit zelfs berekenen als 16Ax230Vx3 en dan als 3 losse 1F groepen/automaten waarvan je er 2 gebruikt voor de kookplaat en 1 voor de oven.

Maar dit gezegd hebbende en kijkende naar de foto van @supervinnie40 lijkt dit allemaal nog iets anders te zitten als ik die kookplaat+oven groep zie zitten.
Maar dat is beter uit te sluiten als de kappen eraf zijn en bij voorkeur alles gemeten.
En dan heb je nog het levensgevaar dat je hiermee creëert doordat de lekstromen elkaar op kunnen heffen waardoor de aardlekbeveiliging niet uitschakelt, iemand die beide apparaten tegelijk aanraakt wel een dodelijke hoeveel stroom krijgt, 30mA kan al dodelijk zijn, en voor kleine kinderen kan zelfs 10mA al dodelijk zijn.
Ook dit is al aantoonbaar niet waar en is al volledig geschrapt in de bepalingen.
(Over het opheffen van elkaar dan, de grenswaarden kloppen inderdaad wel)

[ Voor 6% gewijzigd door Annuk op 12-05-2026 06:51 ]

• supervinnie40
U vraagt, wij draaien.
Hier is een foto vlak voordat de elektricien de extra groep voor de airco installeerde (op de andere foto ziet die linksboven, naast de beltrafo).
De elektricien zei toen al dat het niet erg netjes was daarbinnen. Maar dat wordt natuurlijk allemaal opgelost met de nieuwe meterkast straks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7mGpoAAuUS52qt-NOFYRcvKnBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6t5WEepwuVhFwPcdPmmvdSx8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het goed is als alles straks helemaal nieuw (en up-to-code) zal zijn.

Maar zoals ik het begrijp is er dus nog wel wat onduidelijk over (vooral) de krachtgroep voor de keuken? Kan ik hierbij niet een 2F+2N gebruiken? En dan (bijv.) L1 en L2 gebruiken?
Ik ben nu voor mezelf de groepen-verdeling van Annuk aan het verwerken zodat ik dit beter voor ogen heb.

Ik heb voor nu als boodschappenlijst (grotendeels gebaseerd op Annuk's eerdere link en de voortgang in dit gesprek):
1x 3F 4P 40A hoofdschakelaar
2x 3P+N 30ma aardlekautomaat (voor de laadpaal en de keuken) *dit is nog even ter discussie*
(Voor de keuken moet dit mogelijk een 2P+2N B16 OF 3P+N Aardlekautomaat zijn)
6x 1P+N 16A aardlekautomaat (voor de 6 groepen, waaronder ook de airco-groep)
Misschien kan ik deze items mee overnemen van de oude meterkast:
1x aardlekautomaat voor de PV groep *dit is nog even ter discussie*
1x beltrafo

Om voorbereid te zijn voor elk scenario wil ik eigenlijk de investering doen om een Type B automaat te gebruiken voor de laadpaal. "better save then sorry". Dan weet ik sowieso zeker dat dat in orde is. Ik hoop dat dit het niet lastiger maakt, hooguit duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door supervinnie40 op 12-05-2026 10:44 ]

• Annuk
supervinnie40 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:56:
U vraagt, wij draaien.
Hier is een foto vlak voordat de elektricien de extra groep voor de airco installeerde (op de andere foto ziet die linksboven, naast de beltrafo).
De elektricien zei toen al dat het niet erg netjes was daarbinnen. Maar dat wordt natuurlijk allemaal opgelost met de nieuwe meterkast straks.
[Afbeelding]
Kan de voedende kant v/d installatieautomaat van de kookplaat + oven niet goed zien, maar dit lijkt erop dat het 2 aan elkaar gekoppelde 1F groepen zijn waarbij er inderdaad 1 naar de kookplaat gaat en 1 naar de oven.
Lijkt enorm veel op de andere 1F+N automaten maar dan als dubbel uitgevoerd..
Heb je toevallig een ouder combi-fornuis o.i.d. hierop aangesloten? Oftewel een E-oven i.c.m. een gasfornuis met E-ontsteking?
Anders lijkt me dat je inductieplaat o.i.d. niet heel fijn werkt of op heel erg beperkt vermogen.
Ik denk dat het goed is als alles straks helemaal nieuw (en up-to-code) zal zijn.

Maar zoals ik het begrijp is er dus nog wel wat onduidelijk over (vooral) de krachtgroep voor de keuken? Kan ik hierbij niet een 2F+2N gebruiken? En dan (bijv.) L1 en L2 gebruiken?
Ik ben nu voor mezelf de groepen-verdeling van Annuk aan het verwerken zodat ik dit beter voor ogen heb.

Ik heb voor nu als boodschappenlijst (grotendeels gebaseerd op Annuk's eerdere link en de voortgang in dit gesprek):
2x 3P+N 30ma aardlekautomaat (voor de laadpaal en de keuken) *dit is nog even ter discussie*
(Voor de keuken moet dit mogelijk een 2P+2N B16 OF 3P+N Aardlekautomaat zijn)
kijk hierboven even ;)
Misschien kan ik deze items mee overnemen van de oude meterkast:
1x aardlekautomaat voor de PV groep *dit is nog even ter discussie*
1x beltrafo
Zou persoonlijk overwegen om alles te vernieuwen, snap het dat het beetje voelt als kapitaal vernietiging, maar dan heb je alles in 1x netjes, nieuw en up-to-date.
Voor de beltrafo zou ik wel overwegen is dit nog nodig? Of wil je binnenkort een andere deurbel (videodeurbel oid) hebben waarbij een dergelijke voeding overbodig wordt. Dan kan je nu geld + ruimte in je kast besparen (en dan evt. voor nu tijdelijk toch nog even deze oude hergebruiken).
Om voorbereid te zijn voor elk scenario wil ik eigenlijk de investering doen om een Type B automaat te gebruiken voor de laadpaal. "better save then sorry". Dan weet ik sowieso zeker dat dat in orde is. Ik hoop dat dit het niet lastiger maakt, hooguit duurder.
Zou ik niet doen, zou persoonlijk eerder zoeken naar een laadpaal met een <6mA DC verklaring, aanschaf in mijn ogen om en nabij even duur, maar wel een stuk goedkoper in je groepenkast.

Je kunt ook nu eerst een kamrail gebruiken voor 2x 3F+N module voor je HS + kookplaat (afhankelijk van wat bovenstaande vraag verder beantwoord) en t.z.t. een nieuwe automaat bij plaatsen voor je laadpaal als dit nog verdere toekomst is, en bestel je dan ook direct een 3x 3F+N kamrail mee.
Enige overweging/afweging die voor de laadpaalautomaat eigenlijk relevant/nodig is:
B of C karakteristiek en 16A of 20A automaat.
B of C is meestal een voorschrijven v/d fabrikant (kan ook vanaf geweken worden)
16 of 20A heeft te maken met hoeveel/snel (9 of 11kW) wil je kunnen laden en de 80% regel.

• supervinnie40
Annuk schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Kan de voedende kant v/d installatieautomaat van de kookplaat + oven niet goed zien, maar dit lijkt erop dat het 2 aan elkaar gekoppelde 1F groepen zijn waarbij er inderdaad 1 naar de kookplaat gaat en 1 naar de oven.
Lijkt enorm veel op de andere 1F+N automaten maar dan als dubbel uitgevoerd..
Heb je toevallig een ouder combi-fornuis o.i.d. hierop aangesloten? Oftewel een E-oven i.c.m. een gasfornuis met E-ontsteking?
Anders lijkt me dat je inductieplaat o.i.d. niet heel fijn werkt of op heel erg beperkt vermogen.

[...]
Het klopt wat jij vermoed. Volgens mij gaat het zo: bruine en blauwe draad komen uit de hoofdschakelaar en gaan omhoog naar de installatie-automaat helemaal rechtsbovenin. Vanuit hier zit een kamrail die zowel de fase als de nul met alle blokjes op die rij met elkaar verbind. Dus 1 voor de installatie automaat en 2 voor de krachtgroep.
Op de krachtgroep zit (links) 1 combi-magnetron/oven en 1 (stoom) oven. In de keuken zit een dubbele WCD waar deze 2 op zitten. De rechts groep gaat naar een perilex stekker met 1 bruin en 1 blauw. De kookplaat zit op 1 fase aangesloten. Ik moet zeggen dat ik nooit hinder heb gehad van het vermogen. Het is misschien niet het maximale wat mogelijk is, maar wij hebben het altijd prima gevonden.
Zoals ik het zie (puur visueel) is de krachtgroep en de automaat ernaast eigenlijk hetzelfde, met als verschil dat het hendeltje aan elkaar verbonden zit.
kijk hierboven even ;)

[...]

Zou persoonlijk overwegen om alles te vernieuwen, snap het dat het beetje voelt als kapitaal vernietiging, maar dan heb je alles in 1x netjes, nieuw en up-to-date.
Voor de beltrafo zou ik wel overwegen is dit nog nodig? Of wil je binnenkort een andere deurbel (videodeurbel oid) hebben waarbij een dergelijke voeding overbodig wordt. Dan kan je nu geld + ruimte in je kast besparen (en dan evt. voor nu tijdelijk toch nog even deze oude hergebruiken).

[...]
Ik begrijp je punt en ik ga daarin mee. Gezien alle stappen en kosten die we maken kunnen we het net zo goed compleet doen en alles vernieuwen. De beltrafo is niet zo spannend, dus ik kan me goed voorstellen dat ik die wel kan hergebruiken. Maar voor de andere groepen misschien op veilig spelen en gewoon alles nieuw maken. De beltrafo is nog wel in gebruik, daar zit de ring deurbel op.
Zou ik niet doen, zou persoonlijk eerder zoeken naar een laadpaal met een <6mA DC verklaring, aanschaf in mijn ogen om en nabij even duur, maar wel een stuk goedkoper in je groepenkast.

Je kunt ook nu eerst een kamrail gebruiken voor 2x 3F+N module voor je HS + kookplaat (afhankelijk van wat bovenstaande vraag verder beantwoord) en t.z.t. een nieuwe automaat bij plaatsen voor je laadpaal als dit nog verdere toekomst is, en bestel je dan ook direct een 3x 3F+N kamrail mee.
Enige overweging/afweging die voor de laadpaalautomaat eigenlijk relevant/nodig is:
B of C karakteristiek en 16A of 20A automaat.
B of C is meestal een voorschrijven v/d fabrikant (kan ook vanaf geweken worden)
16 of 20A heeft te maken met hoeveel/snel (9 of 11kW) wil je kunnen laden en de 80% regel.
Fair enough. Ik dacht dat ik het veilger/beter maakte door toch voor een Type B te gaan. Maar als het aanbod van passende laadpalen groot genoeg is, dan is het wellicht overkill.

Het 2de deel gaat even aan mij voorbij. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met later een nieuwe automaat erbij plaatsen? Ik wil nu gewoon de meterkast kant-en-klaar hebben voor de laadpaal.

Zover ik heb geleerd mag er achter 3x25A niet meer dan een 16A automaat? Dus een automaat voor de laadpaal die 16A geeft, lijkt mij dan het enige dat mag. Een 20A automaat mag toch niet? Ik dacht eigenlijk dat 16A op 3 fase alsnog 11kw zou geven? (230 volt * 16 A = 3680 * 3 = 11040 / 1000 = 11.04 kw)
Ik heb nog niet zo heel veel kennis van laadpalen, maar zover ik mijn huiswerk heb kunnen doen krijg ik de indruk dat vooral de B karakteristiek ge-eist wordt. Dus dan zou een B16 aardlekautomaat de keus zijn?

Ondanks dat ik dit zeer leerzaam vind en opnieuw ervaar hoe leuk het kan zijn. Ben ik toch ook wel klaar om te gaan bestellen en knopen door te hakken. Ik moet tenslotte ook nog even uitwerken hoe dit aangesloten moet worden in de stoppenkast zelf. Dus welk draadje exact waarnaartoe loopt :-).
Ik zit bovendien (mogelijk) met de uitdaging dat ik nog geen 3F heb wanneer de meterkast geinstalleerd wordt. Maar dat komt later wel.

Dus dan zou de vraag zijn:
Welke aardlekautomaat voor de laadpaal? Ik denk aan 3P+N 30ma B16 aardlekautomaat?
Voor de kookgroep? Ik denk aan 2P+2N B16 aardlekautomaat?
Een nieuwe 1P+N 30ma B16 aardlekautomaat voor de PV groep
Verder:

En dan zoveel mogelijk de 1-module brede modellen kiezen natuurlijk.
Of maak ik nu weer eenzelfde fout als hiervoor? Eerlijk gezegd zijn sommige dingen wat verwarend aan het worden en het is lastig om het kristalhelder te houden.

• Annuk
supervinnie40 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Het klopt wat jij vermoed. Volgens mij gaat het zo: bruine en blauwe draad komen uit de hoofdschakelaar en gaan omhoog naar de installatie-automaat helemaal rechtsbovenin. Vanuit hier zit een kamrail die zowel de fase als de nul met alle blokjes op die rij met elkaar verbind. Dus 1 voor de installatie automaat en 2 voor de krachtgroep.
Op de krachtgroep zit (links) 1 combi-magnetron/oven en 1 (stoom) oven. In de keuken zit een dubbele WCD waar deze 2 op zitten. De rechts groep gaat naar een perilex stekker met 1 bruin en 1 blauw. De kookplaat zit op 1 fase aangesloten. Ik moet zeggen dat ik nooit hinder heb gehad van het vermogen. Het is misschien niet het maximale wat mogelijk is, maar wij hebben het altijd prima gevonden.
Zoals ik het zie (puur visueel) is de krachtgroep en de automaat ernaast eigenlijk hetzelfde, met als verschil dat het hendeltje aan elkaar verbonden zit.

[...]

Ik begrijp je punt en ik ga daarin mee. Gezien alle stappen en kosten die we maken kunnen we het net zo goed compleet doen en alles vernieuwen. De beltrafo is niet zo spannend, dus ik kan me goed voorstellen dat ik die wel kan hergebruiken. Maar voor de andere groepen misschien op veilig spelen en gewoon alles nieuw maken. De beltrafo is nog wel in gebruik, daar zit de ring deurbel op.

[...]

Fair enough. Ik dacht dat ik het veilger/beter maakte door toch voor een Type B te gaan. Maar als het aanbod van passende laadpalen groot genoeg is, dan is het wellicht overkill.

Het 2de deel gaat even aan mij voorbij. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met later een nieuwe automaat erbij plaatsen? Ik wil nu gewoon de meterkast kant-en-klaar hebben voor de laadpaal.

Zover ik heb geleerd mag er achter 3x25A niet meer dan een 16A automaat? Dus een automaat voor de laadpaal die 16A geeft, lijkt mij dan het enige dat mag. Een 20A automaat mag toch niet? Ik dacht eigenlijk dat 16A op 3 fase alsnog 11kw zou geven? (230 volt * 16 A = 3680 * 3 = 11040 / 1000 = 11.04 kw)
Ik heb nog niet zo heel veel kennis van laadpalen, maar zover ik mijn huiswerk heb kunnen doen krijg ik de indruk dat vooral de B karakteristiek ge-eist wordt. Dus dan zou een B16 aardlekautomaat de keus zijn?

Ondanks dat ik dit zeer leerzaam vind en opnieuw ervaar hoe leuk het kan zijn. Ben ik toch ook wel klaar om te gaan bestellen en knopen door te hakken. Ik moet tenslotte ook nog even uitwerken hoe dit aangesloten moet worden in de stoppenkast zelf. Dus welk draadje exact waarnaartoe loopt :-).
Ik zit bovendien (mogelijk) met de uitdaging dat ik nog geen 3F heb wanneer de meterkast geinstalleerd wordt. Maar dat komt later wel.

Welke aardlekautomaat voor de laadpaal? Ik denk aan 3P+N 30ma B16 aardlekautomaat?
Verder:

Of maak ik nu weer eenzelfde fout als hiervoor? Eerlijk gezegd zijn sommige dingen wat verwarend aan het worden en het is lastig om het kristalhelder te houden.
Zal later vandaag even iets inhoudelijker reageren, nu even geen goede mogelijkheid toe ;)

• Annuk
supervinnie40 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Dit is dus geen krachtgroep of wat dan ook, maar gewoon een gekoppelde 1 fase groep, heb ze zo nog niet eerder mee gemaakt (bewust).
Dit dus, oftewel deze zou je op basis van wat je nu hebt kunnen scheiden in nog eens 2 losse 1F groepen/aardlekautomaten, en dan je 3F+N kookgroep laten vervallen, OF nieuwe bedrading gaan trekken etc. en zorgen dat je kookplaat wordt aangesloten op 3F (of 2F) en dus in ieder geval verder/beter voorbereid voor de toekomst.
[...]

Als je de beltrafo wel blijft gebruiken zou ik persoonlijk ook opteren voor een nieuwe, want dit is zo op het oog echt al een oudje.
[...]

Het is met een Type B aardlekschakelaar/aardlekautomaat voorbereid niet per definitie veiliger ;)

Wat ik bedoel is dat je tegen de tijd dat je de laadpaal aanschaft mogelijk wel andere eisen/wensen hebt en dat je dan een passende/kloppende aardlekautomaat aanschaft die ook klopt met je laadpaal etc.
Je berekening klopt, alleen vanwege warmteontwikkeling wil je bij voorkeur automaten niet langdurig maximaal (100% belasten), en dan heb je voor nu/toekomst 2 opties.
Optie 1: Je laadpaal terugschroeven naar 80% capaciteit > 11kW x 0,8 = 8,8kW > wordt 9kW (schijnt meestal een standaard optie te zijn)
Optie 2: je wilt wel met 11kW kunnen laden, dan draai je de regel om en reken je 16A (11kW) * 1,25 = 20A automaat zodat je met 16A/11kW kunt laden, maar dan ben je inderdaad niet meer selectief t.o.v. je hoofdzekeringen (omgedraaide rekensom wederom: 20A x 0,8 = 16A => 11kW).
Als je nu op alle 3 de fases PV invoeding/accu's hebt waarbij je zonder overbelasting wel die 11kW kunt trekken is dus een 20A automaat te adviseren.

Heb je dit alles dus niet dan is optie 1 the way to go in mijn ogen.
Verdiep je eerst inderdaad even in welke wensen/eisen je hebt m.b.t. je laadpaal, maak daarmee een shortlist en ga dan eens kijken wat die laadpalen wensen/vereisen en welke instelmogelijkheden er zijn.
Dit is ook de reden dat ik zei van anders laad je de automaat voor de laadpaal eerst achterwege, kan je de rest vast vernieuwen en plaats je t.z.t. als het van toepassing is de juiste automaat hierbij met juiste zekeringswaarde en karakteristiek.
Als je je kast laat/gaat opbouwen, verdeel je alles vast netjes over 3F, dan plaats je aan de voedende kant van de hoofdschakelaar een kamrail'tje over de fases, dan krijgen aan de bovenkant v/d HS wel alle fases netjes voeding, alleen dan nog allemaal dezelfde voeding.
Als dan de netbeheerder komt om om-te-bouwen naar 3F dan verwijderd deze die kamrail (dan vol in het zicht met het werk) en plaatst daarvoor terug de 2 andere fases in je HS, dit is dus ook direct de reden om deze aan de voedende kant v/d HS te plaatsen, en niet aan de afgaande kant van de HS.
Verder:
Pluis even uit wat je wilt/moet en kan met je kookplaat en je oven en met het oog op de toekomst, dan kan je op basis daarvan je keuze baseren.
Netste oplossing is: 3F+N aardlekautomaat voor je kookplaat en een extra groep nog erbij (dus 7x 1P+N 16 alamat) voor de oven.
Volgens mij zou ik ongeveer op deze configuratie uitkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kpW4-DT14AuNnC_5yXjM66pO5g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WXeVXc0eeGP27jnY2KHUo8hI.png?f=user_large
https://www.elektramat.nl...VJF05WO/?build=8ZIVJF05WO

En dan is dit het bijbehorende winkelwagentje met uitzondering van de beltrafo zelf, momenteel niet leverbaar:
https://www.sandervunderi...17bd42a550d27c56f83d3a66d
En deze dus nog toevoegen:
https://www.sandervunderink.nl/abb-beltrafo-ts-8-8sw.html

• supervinnie40
Wat een berg aan kennis weer om te verzamelen. Wederom bedankt.

Om te bevestigen dat ik het nu begrijp:
1x Hoofdschakelaar (die hadden we al ;-) )
7x 1P+N aardlekautomaat (6x voor reguliere groepen + 1 groep voor de ovens)
1x 1P+N B16 aardlekautomaat voor de PV groep
2x 3P+N aardlekautomaat (1x voor de laadpaal en 1x voor de kookplaat nadat de bekabeling is aangepast)
1x Beltrafo

Mag ik dan in de tussentijd de kookplaat op 1 P van de 3P+N automaat aansluiten? Waarbij de andere 2 voor nu even leeg blijven? Want ik moet nu eerst gaan uitvogelen hoe we daar extra kabels naartoe trekken.

Misschien stomme vraag, maar ik zie in jouw gedeelde winkelwagen ook diverse kamrails. Heb jij dat gedaan met een specifieke manier van aansluiten in gedachte? Of zijn dat gewoon algemene kamrails die ik waarschijnlijk nog op maat moet maken?

Ik kom namelijk op zo'n soort verdeling uit (excuses voor het knutselwerk ;-) ).
Gebaseerd op jouw eerdere bericht:
L1
G1 woonkamer
G3 slaapkamers
Laadpaal
Kookplaat
L2
G2 keuken
G4 tuin/garage
G7 Ovens
Beltrafo
Laadpaal
Kookplaat
L3
G5 airco's
G6 reserve
Laadpaal
Kookplaat
PV groep

Ik heb een plaatje toegevoegd van een idee voor de verdeling. Echter weet ik niet of je kamrails op deze manier op die 3P groepen kunt zetten? Overigens zal ik vast nog een andere denkfout gemaakt hebben ;-). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVTabzYtYCyyl4eGVXsrhXpg_3U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A0HK39A026WfayOIy86teqbU.png?f=user_large

• supervinnie40
Dit lange weekend gebruikt om wat meer huiswerk te doen. Er zijn alvast aanpassingen gemaakt aan de ruimte rondom de meterkast zodat het makkelijker wordt om straks de nieuwe te plaatsen en eventueel zelfs de huidige elektra-buizen in een andere volgorde te plaatsen. Ik heb daarnaast een nieuwe controle-lijst gemaakt met alle lampen/apparaten/stopcontacten per groep.

Dus in principe is alles klaar,
Ook vond ik dat er speciale kamrails zijn voor 3-fase kasten, waarbij de rails op verschillende hoogte in een soort "houder" ligt. Ik moet alleen goed opletten dat die wel passen in de automaten die ik bestel.

Ik denk dus klaar te zijn om alles te bestellen. Ik zou hooguit willen vragen of iemand nog kan controleren dat mijn aanpak klopt (en volgens de norm is)?
Ik twijfel namelijk vooral over de aansluiting van de hoofdschakelaar naar de 2 automaten ernaast. Mag ik 2x een draadbrug in de hoofschakelaar steken? 1 gaat dan naar de automaten ernaast, en 1 gaat naar de automaten erboven.
Als dat niet mag, dan weet ik niet zo goed hoe ik de brug maak van de hoofdschakelaar naar de 2 automaten ernaast.

Ik heb jouw (Annuk) winkelwagen van Sander Vunderink gebruikt en een beetje aangevuld:
https://www.sandervunderi...cbbf4e7620f6829802b90a1d6
De werkschakelaar is voor de zonnepanelen op zolder en ik heb een beltrafo en een paar draadbruggen toegevoegd (zie de onzekerheid hierboven).

• supervinnie40
@Annuk ben jij misschien nog een keer in de gelegenheid om naar bovenstaand te kijken? Ik weet dat het onbeleefd is om mensen te vragen om hun tijd, maar ik vermoed dat dit de laatste vragen zijn voor ik met een gerust hart kan gaan bestellen.

• Annuk
@supervinnie40
Je hebt eigenlijk 2 opties wat betreft opbouw, en weet niet ga je zelf de kast in elkaar zetten of laat je dit doen door SanderVunderink?
Hier even de 2 opties schematisch uitgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYdvFV6HnleFaxAJGvGiYzywj7s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NnOlEynwAhIgTedtXc2jVUHN.png?f=user_large
Bij deze optie heb je alleen een hele korte draadbrug op 1 v/d 3P+N alamats of op de HS die naar boven gaan naar de 1P+N alamats, maar houd wel in je achterhoofd dat je door die kamrails verdomd weinig ruimte tussen beide hebt als je nog aanpassingen moet doen.

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw2lxmM0jl-nV8g513vco2lGSUo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hmdiIy6Glp8A9xFxSgA7WTzX.png?f=user_large
Hierbij heb je een paar opties om de boel aan elkaar te verbinden, en uiteindelijk tussen de boven en onderste rij iets meer ruimte.
code:
1
2
3
4
5
Draadbrug op HS met twinhulzen naar zowel onderzijde 3P+N alamats als naar boven naar 1P+N alamats, 
OF
Draadbrug naar onderzijde alamats 3P+N en vanaf 2e alamat daar naar boven (2x enkele draad dus)
OF
Met draadbrug vanaf HS naar onderzijde 3P+N alamats, daar met twinhuls doorgelust naar 1P+N alamats
Bij beide opties zitten nog een paar verschillen dus, en daarbij dus nog de verschillen hoe je bij optie 2 de boel wilt gaan aansluiten ;)

Als je die keuzes hebt gemaakt kan je je correcte bestellijstje maken.
P.S. hoe en wat ga je nu doen met je kookplaat? Ga je die nu ook opnieuw bedraden en aansluiten? Anders is mogelijk de 3P+N groep voor de kookplaat overbodig....

P.S.2: je deurbel trafo wordt zowel de fase als de nul aan de bovenzijde van de (aardlek)automaat afgetakt, niets via de onderkant zoals je nu in je foto hebt getekend.

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 20-05-2026 12:21 ]

• Annuk
supervinnie40 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:56:
@Annuk ben jij misschien nog een keer in de gelegenheid om naar bovenstaand te kijken? Ik weet dat het onbeleefd is om mensen te vragen om hun tijd, maar ik vermoed dat dit de laatste vragen zijn voor ik met een gerust hart kan gaan bestellen.
Hierbij nog even 2 foto's van hoe globaal optie 1 en 2 eruit zouden zien en welke ruimte je hebt/overhoud, let wel op, dit is geen standaard kast, en heeft iets meer ruimte nog tussen de din-rails als een standaard kast.
Foto bij optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0V5qgtW0bgZ-vMdWgiFBO2HsPU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8c04r5i7W6lWuOStZQ2mb7uO.jpg?f=user_large

Foto bij optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMaSgUOVBDdLlOnGknKuJZACkt4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EcqIuKm4MMPCyz5Lm7O6pF8z.jpg?f=user_large

Bij beide zit er dus nu nog geen bedrading in/tussen maar heb je al wel een indicatie van wat er mogelijk is.

En dan hier paar andere kasten waarbij je iets van de ideeën ziet kwa bedrading:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmBTCZNwTbDVlfqgHKNqcl8blKA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8ZFdVM79XBIniQt4RJ6Jp5B.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier zitten twin-hulzen op de HS, bundeltje naar links naar de 1P+N aardlekschakelaars, en een bundeltje naar rechts naar de 3P+N aardlekschakelaar, deze is weer met een kamrail doorverbonden aan de voedende kant naar een 3P+N aardlekautomaat (alamat), en op deze alamat zit nu tijdelijk aan de voedende kant een aansluiting naar de oude groepenkast (1 fase + nul).
Deze kast lijkt meer op de optie 2 van aansluiten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H_p-LzzCWXDIxOt_td_xyk3aYo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkfj1qkYXq9HUH0EQ2pozkcn.jpg?f=fotoalbum_medium
Bij deze kast zit er een kamrail bovenop de HS, en vanuit beide voedende delen een eigen setje bedrading naar de verschillende din-rails.
Dit heeft iets meer van optie 1 weg, met uitzondering dus dat deze kast ruimer is (meer hoogte tussen dinrails) vandaar dat het anders lijkt.
P.S. dit is een Eaton Medusa kast, die is ook wat ruimer dan een standaard Eaton of ABB kast.

• supervinnie40
Kijk, dat wist ik dus helemaal niet. Je mag een aardlekautomaat ook andersom aansluiten. Weer wat geleerd.
Eigenlijk eenvoudig en simpel, maar het was niet eens in me opgekomen om op te zoeken of dit mocht.

Als antwoorden op jouw vraag:

Mijn eerste gedachte was om de kast zelf in elkaar te zetten. Dat lijkt me een koud kunstje na alle info in dit topic en mijn basiskennis.
Deels ook omdat ik niet wist dat ik door Sander Vunderink kon laten doen...

Gezien jouw uitleg, lijkt optie 2 mij het meest handig. Voor 2 redenen:
1. Er is iets meer ruimte tussen de 2 rijen.
2. De snoeren die van boven binnenkomen en naar beneden moeten lopen hoeven minder lang te zijn.

Als tweede optie denk ik dat deze opzet mij het meest aanspreekt:
- Een draadbrug van de HS naar de eerste 3P+N ernaast (dus achterlangs naar beneden en naar links). En dit dan uiteraard 4x.
- Een tweede draadbrug van 1 van de 3P+N naar de 1P+N erboven.
Ik moet dan alleen opzoeken of de NEN1010 zegt dat dit vanuit dezelfde aardlekautomaat gedaan moet worden, of dat dit ook van anderen mag. Bijvoorbeeld: L1 (helemaal links) naar boven L1. Dan L2 (helemaal links) schuin naar boven naar L2. Maar L3 van de middelste automaat naar de L3 erboven.
Want die aansluiting is ook de aansluiting waar de draadbrug voor L3 zit die van de HS afkomt. Dus dat moet dan een dubbele draadbrug zijn.
Voor L1, L2 en de Nul pak ik dan de meest links aansluitingen. Voor L3 gebruik ik dan een dubbele draadbrug voor de HS en de L3 groep erboven.

Waarom? Omdat ik denk dat het zo heel strak en opgeruimd oogt :-).

Om jouw mooie schema een beetje te verpesten, hier een aangepaste versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWO5cApMofD-p4FiuPoBKdEih3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EKJGE3lEhkXh2jIl3upg1hPM.png?f=fotoalbum_large

De stippellijnen geven aan dat ze achterlangs lopen.

Daarna vraag je wat we met de kookplaat doen.
We hebben gekeken, en we denken dat het best te doen moet zijn om 4 nieuwe draaden naar de Perilex te trekken. Dan kunnen we deze op 3-fase aansluiten. Zover ik tot nu toe heb uitgevogeld kan ik dat nu al doen, ook al werkt het voorlopig nog even op 1 fase. Ik kan desgewenst ervoor zorgen dat de bedrading binnenin de kookplaat (nog) niet aangepast wordt.

Ik zie mijn fout bij de deurbel. Dat zal ik aanpassen.

Ik heb de winkelwagen aangepast met een andere 3-fase kamrails en de nodige draadbruggen: https://www.sandervunderi...b86a5200f2178278d1bcfe5de

[ Voor 3% gewijzigd door supervinnie40 op 20-05-2026 19:54 ]

• Annuk
supervinnie40 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:44:
Kijk, dat wist ik dus helemaal niet. Je mag een aardlekautomaat ook andersom aansluiten. Weer wat geleerd.
Eigenlijk eenvoudig en simpel, maar het was niet eens in me opgekomen om op te zoeken of dit mocht.

Als antwoorden op jouw vraag:

Mijn eerste gedachte was om de kast zelf in elkaar te zetten. Dat lijkt me een koud kunstje na alle info in dit topic en mijn basiskennis.
Deels ook omdat ik niet wist dat ik door Sander Vunderink kon laten doen...
Let er dan op dat je ook over een momentschroevendraaier beschikt om alles op moment vast te zetten, en dat is ook wenselijk bij de afgaande bedrading.
Zelf gebruik ik deze set
Gezien jouw uitleg, lijkt optie 2 mij het meest handig. Voor 2 redenen:
1. Er is iets meer ruimte tussen de 2 rijen.
2. De snoeren die van boven binnenkomen en naar beneden moeten lopen hoeven minder lang te zijn.
Geheel mee eens ;) en als je toch bezig bent, die draden die van boven naar beneden die extra 10cm oid moeten pakken maakt het verschil niet hoor.
Als tweede optie denk ik dat deze opzet mij het meest aanspreekt:
- Een draadbrug van de HS naar de eerste 3P+N ernaast (dus achterlangs naar beneden en naar links). En dit dan uiteraard 4x.
- Een tweede draadbrug van 1 van de 3P+N naar de 1P+N erboven.
Ik moet dan alleen opzoeken of de NEN1010 zegt dat dit vanuit dezelfde aardlekautomaat gedaan moet worden, of dat dit ook van anderen mag. Bijvoorbeeld: L1 (helemaal links) naar boven L1. Dan L2 (helemaal links) schuin naar boven naar L2. Maar L3 van de middelste automaat naar de L3 erboven.
Want die aansluiting is ook de aansluiting waar de draadbrug voor L3 zit die van de HS afkomt. Dus dat moet dan een dubbele draadbrug zijn.
Voor L1, L2 en de Nul pak ik dan de meest links aansluitingen. Voor L3 gebruik ik dan een dubbele draadbrug voor de HS en de L3 groep erboven.

Waarom? Omdat ik denk dat het zo heel strak en opgeruimd oogt :-).
Zou dit persoonlijk niet doen op deze manier, juist om overzicht te behouden, zou alles zoveel mogelijk op hetzelfde "aansluitblok" aansluiten, dus setje draden van HS naar de middelste aardlekautomaat (voeding), en vanaf de 2e aardlekautomaat alles naar de bovenste rail.
Zo behoud je overzicht en maak je toekomstig minder snel een fout in mijn ogen (hetzij jijzelf, hetzij een ander).
Om jouw mooie schema een beetje te verpesten, hier een aangepaste versie:
[Afbeelding]

De stippellijnen geven aan dat ze achterlangs lopen.

Daarna vraag je wat we met de kookplaat doen.
We hebben gekeken, en we denken dat het best te doen moet zijn om 4 nieuwe draaden naar de Perilex te trekken. Dan kunnen we deze op 3-fase aansluiten. Zover ik tot nu toe heb uitgevogeld kan ik dat nu al doen, ook al werkt het voorlopig nog even op 1 fase. Ik kan desgewenst ervoor zorgen dat de bedrading binnenin de kookplaat (nog) niet aangepast wordt.

Ik zie mijn fout bij de deurbel. Dat zal ik aanpassen.

Ik heb de winkelwagen aangepast met een andere 3-fase kamrails en de nodige draadbruggen: https://www.sandervunderi...b86a5200f2178278d1bcfe5de
Je kunt ook overwegen (en moet mogelijk zijn), om b.v. 1x blauw + bruin te verwijderen uit die buis, zodat de oven daar wel kan blijven zitten, uitgevoerd met een gewoon WCD.
En dan een nieuwe eigen kabel (of per meter) door de kruipruimte naar de keuken/kookplaat.
Daar b.v. afmonteren op een aansluitdoos, waarbij je OF de huidige stekker van de kabel afknipt, OF je bestelt een plm. 2m eigen kabel mee, om de kookplaat aan te sluiten op de doos.

Is een nieuwe eigen kabel geen optie, dan moet je nog draad mee bestellen om de perilex opnieuw uit te bedraden, natuurlijk bruin + blauw + groen/geel, en dan ook nog zwart + grijs

P.S. ik adviseer voor kookplaten eigenlijk altijd de bovengenoemde aansluitdoos, vind hem zelf praktischer en overzichtelijker dan die draak van een perilex, ook zeker bij prefab aansluitsnoeren (dus incl. stekker) moet je eerst alles uitmeten/doorpiepen om alles zeker te weten welke kleur ader op welke pen zit, en hier kan je alles in 1 oogopslag zien als je het dekseltje even verwijderd

P.S.2: als je graag wilt dat ik even mee-lees en/of je check voeg dan even een tag toe @supervinnie40 ik krijg namelijk geen automatische melding van dit topic

P.S.3. Ben je je ervan bewust welke beltrafo je hebt toegevoegd/uitgezocht? Met 4/8/12V uitgang van 3 modules breed.
En niet de 1 op 1 vervanger van wat je nu hebt met alleen een 8V uitgang (en 2 modules breed).

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 21-05-2026 09:51 ]

• supervinnie40
@Annuk
Ik heb zelf geen momentschroevendraaier, maar een collega is een fanatiek computer-sleutelaar. Ik weet dat hij er ook eentje heeft. Ik zal vragen of die vergelijkbare specificaties heeft als degene uit jouw link.

Ik ga niet te moeilijk doen wat betreft de methode om beide rijen op elkaar aan te sluiten. Dus ik houdt jouw advies gewoon aan. De HS gaat naar de eerste automaat. En vanuit de tweede automaat gaat het naar boven. Het zou nu wel mooi kunnen ogen, maar is het risico niet waard als ik ooit een foute inschatting maak.

Om de kookplaat aan te sluiten was ik van plan om het zo aan te pakken: Er zitten nu 3 draden in de buis: blauw, bruin en groen/geel. Ik trek 2 van deze draden uit de buis. (ik denk dat dat wel zal lukken). Dan maak ik een trekveer vast aan die laatste draad en trek die erdoor. Vervolgens maak ik de 5 nieuwe draden vast aan de trekveer en trek die door de buis. 1 persoon trekt, een ander voert.
Bedankt voor de tip van de aansluitdoos. Ik moet even kijken hoeveel ruimte ik in de keuken heb, maar dat kan een goede verbetering zijn. Ik was sowieso van plan om de fases op de kap van de Perilex te schrijven.
Ik heb nog 2.5 mm2 VD draad liggen om te gebruiken. De zwarte (10 meter) zit al in mijn winkelwagen, maar grijs (10 meter) is nu niet op voorraad. Dus die komt later.

Ik weet dat de beltrafo anders is dan degene die jij eerder had gekozen. Dat heb ik een beetje bewust gedaan omdat deze beltrafo meerdere voltages kan geven. Dat lijkt me praktischer voor de toekomst als dit ooit nodig is. En dat deze 1 module breder is lijkt mij niet zo erg. Ik heb dan nog 1 module over terwijl ik ook al een extra (lege) groep in de meterkast heb.

• Annuk
supervinnie40 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:24:
@Annuk
Ik heb zelf geen momentschroevendraaier, maar een collega is een fanatiek computer-sleutelaar. Ik weet dat hij er ook eentje heeft. Ik zal vragen of die vergelijkbare specificaties heeft als degene uit jouw link.
Voor de 3P+N (aardlek)automaten ben je een moment nodig van 2,8nM
Voor de 1P+N (1 module brede) (aardlek)automaten ben je een moment nodig van 1,2nM

Dan kan je in ieder geval daarop je zoektocht verder baseren ;)
Ik ga niet te moeilijk doen wat betreft de methode om beide rijen op elkaar aan te sluiten. Dus ik houdt jouw advies gewoon aan. De HS gaat naar de eerste automaat. En vanuit de tweede automaat gaat het naar boven. Het zou nu wel mooi kunnen ogen, maar is het risico niet waard als ik ooit een foute inschatting maak.
Lijkt me verstandig inderdaad :)
Zo heb je alles zo eenduidig mogelijk.
Om de kookplaat aan te sluiten was ik van plan om het zo aan te pakken: Er zitten nu 3 draden in de buis: blauw, bruin en groen/geel. Ik trek 2 van deze draden uit de buis. (ik denk dat dat wel zal lukken). Dan maak ik een trekveer vast aan die laatste draad en trek die erdoor. Vervolgens maak ik de 5 nieuwe draden vast aan de trekveer en trek die door de buis. 1 persoon trekt, een ander voert.
Verstandig ;)
Misschien ben ik op het verkeerde spoor gezet, maar ging er vanuit dat de "ovengroep" bij door diezelfde buis zat als de kookplaat, vandaar ook mijn voorstel om evt. alleen een setje bruin + blauw te verwijderen en de oven min of meer te laten zo deze nu is.
Bedankt voor de tip van de aansluitdoos. Ik moet even kijken hoeveel ruimte ik in de keuken heb, maar dat kan een goede verbetering zijn. Ik was sowieso van plan om de fases op de kap van de Perilex te schrijven.
Ik heb nog 2.5 mm2 VD draad liggen om te gebruiken. De zwarte (10 meter) zit al in mijn winkelwagen, maar grijs (10 meter) is nu niet op voorraad. Dus die komt later.
Zou even 1 of 2 dagen wachten met bestellen, meestal is het dan wel weer op voorraad, of als je in 1x meer draad wenst heb ik evt. nog wel een ebay-linkje voor 2,5qmm in zwart en/of grijs per doos van 100m voor €49 + 9,99 verzendkosten ;)
Heb zelf nog geen ervaringen met deze bedrading, maar kwam ze tegen

Weet je trouwens zeker dat je aan 10m genoeg hebt?
Grof gezegd beter 5m teveel, dan 10cm te weinig.
Ik weet dat de beltrafo anders is dan degene die jij eerder had gekozen. Dat heb ik een beetje bewust gedaan omdat deze beltrafo meerdere voltages kan geven. Dat lijkt me praktischer voor de toekomst als dit ooit nodig is. En dat deze 1 module breder is lijkt mij niet zo erg. Ik heb dan nog 1 module over terwijl ik ook al een extra (lege) groep in de meterkast heb.
Okee :) dan is het goed, maar viel me ineens op en denk zal je er even op attenderen.

Zal trouwens nog even voor je checken welke lengtes van aansluitdraden 6mm je nodig bent, beetje lullig als je ook daar net te kort komt en/of aan het martelen komt ;)
Of heb je toevallig zelf een adereindhulzen tang? Of kan je die van iemand lenen?
Dan kan je ook zeggen van ik bestel wat losse VDS-montagedraad in zwart & blauw (of als je het wilt zelfs nog in bruin & grijs erbij, zodat je alle fases hun eigen kleur geeft) + passende adereindhulzen, en je maakt je bedrading uiteindelijk zelf, kan je ze precies zoveel ruimte geven als je zelf wenst, en langs routen waar jij wilt.

• supervinnie40
Bedankt voor de info @Annuk !

Ik heb geen adereindhulzen tang. Ik wou gewoon de juiste stukken 6 mm2 bestellen zodat ik een X aantal losse stukjes heb om alles aan elkaar te knopen.
Aangezien de automaten ongeveer 8 cm hoog zijn, en de draad achterlangs loopt, gok ik de benodigd lengte op ongeveer 24 cm in totaal. Ze hebben bij SV draadbruggen van 26.5 cm. Dus ik denk dat ik daarvoor ga. Die zijn waarschijnlijk wel lang genoeg.

Om iets exacter te zijn heb ik 1 van jouw foto's gepakt. Op basis van het aantal pixels dat de HS hoog was (587 px), wetende dat dit ongeveer 8 cm is, kon ik uitrekenen dat het diagonaal ongeveer 10.5 cm is. Tel hierbij op dat de draad eerst naar beneden moet gaan en daarna ook weer omhoog. Kom ik op +/- 18 cm. Daarbij wil je ook nog speling hebben, dus +/- 1/3 extra = 24 cm.

Wat betreft de afstand tot de kookplaat. De gang zit naast de keuken. Hemelsbreed is de afstand ongeveer 2 meter. Rekening houdende met het feit dat de buis eerst naar beneden gaat, dan de grond is en in de keuken weer uit de grond komt, gok ik de totale lengte op ongeveer 4 meter. Dus 10 meter lijkt me een veilige marge ;-).

[ Voor 16% gewijzigd door supervinnie40 op 21-05-2026 12:11 ]

• Annuk
supervinnie40 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:04:
Bedankt voor de info @Annuk !

Ik heb geen adereindhulzen tang. Ik wou gewoon de juiste stukken 6 mm2 bestellen zodat ik een X aantal losse stukjes heb om alles aan elkaar te knopen.
Aangezien de automaten ongeveer 8 cm hoog zijn, en de draad achterlangs loopt, gok ik de benodigd lengte op ongeveer 24 cm in totaal. Ze hebben bij SV draadbruggen van 26.5 cm. Dus ik denk dat ik daarvoor ga. Die zijn waarschijnlijk wel lang genoeg.

Om iets exacter te zijn heb ik 1 van jouw foto's gepakt. Op basis van het aantal pixels dat de HS hoog was (587 px), wetende dat dit ongeveer 8 cm is, kon ik uitrekenen dat het diagonaal ongeveer 10.5 cm is. Tel hierbij op dat de draad eerst naar beneden moet gaan en daarna ook weer omhoog. Kom ik op +/- 18 cm. Daarbij wil je ook nog speling hebben, dus +/- 1/3 extra = 24 cm.
Je moet ook nog achter de dinrail langs (steekt aan de achterkant nog uit, is dus niet vlak met achterkant automaat), en over de kamrail heen (kamrail zit achterop automaat en dan de aansluitklemmen voor draad), maar dan kom je inderdaad (met iets speelruimte) uit op de draadbruggen van 265mm uit van HS naar 1e 3P+N aardlekautomaat, en ook globaal van de 3P+N naar boven naar de 1P+N automaten.

Je zou evt. ook nog voor de 1P+N aardlekautomaten deze kamrail kunnen overwegen (wel iets duurder) en moet je zelf even inkorten (evt. op 9 modules, kan je altijd nog inkorten wanneer nodig voor die reserve plek).

Dan ziet je verdeling er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKxykWcQrl-8pSKlbrfo-Hzew2M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eKI3pagVJes5jP2WgIILyurK.png?f=user_large
Dan kan je wel alle bedrading rechtstreeks naar boven brengen namelijk ;)

Dan kom ik volgens mij als totaal-winkelwagen uit op het volgende:
https://www.sandervunderi...ddf085fc2a5d01e2dbd02a7cd

Hier zie je die ABB 3P+N strip voor 3F:
Afbeeldingslocatie: https://hermannelectronic.de/images/product_images/popup_images/180855-std-03.jpg
De draden steek je dan zo door de gaten heen naar boven ;)

zo'n simpel schematje zoals ik hierboven heb geplaatst is gewoon in excel gemaakt hoor ;)
Vind het zelf altijd wel handig om zo'n overzichtje maken met groepenkastindeling, e.v.t. incl. nummering en a.d.h. daarvan ook nog een groepenkaart erbij

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 21-05-2026 12:54 ]

• supervinnie40
Bedankt voor dat creatieve idee, maar ik vond dat we eigenlijk wel een mooi systeempje hadden samengesteld met de vorige opzet. Laten we het nou niet weer opnieuw overhoop gooien ;-). Met die 265 mm lange draadbruggen moet die vorige opzet ook wel lukken denk ik.

Eigenlijk is het alleen nog wachten op die grijze kabel van 10 meter. Vanavond kan ik nog even kijken of het mogelijk gaat zijn om die Perilex stekker te vervangen. Gezien het gebrek aan ruimte daarachter is dat nog een vraagteken.

Ik denk dat we dan wel zo'n beetje zijn.

Ik heb ook al gekeken naar de manier hoe de draden uit elke buis naar links of rechts de meterkast in moet. En er is maar 1 groep die echt veel moet opschuiven. De rest is ruimschoots lang genoeg of gaat in een automaat recht onder de plek waar de buis de kast in gaat. Dus daar verwacht ik weinig problemen.

• supervinnie40
Oh ooooh....

Slecht nieuws.... (voor mij).

Ik ben deze afbeelding nog eens goed gaan bestuderen. Eigenlijk vooral om te zien of er misschien draden zijn die niet lang genoeg zijn voor de nieuwe kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7mGpoAAuUS52qt-NOFYRcvKnBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6t5WEepwuVhFwPcdPmmvdSx8.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtsbovenin zie je 1 installatie automaat, met daarnaast die "kookgroep".
Als je heel goed kijkt, dan zie je dat hier 2 bruine en 2 blauwe draden uit komen. En als je die volgt gaan er 2 blauwe, 2 bruine en 1 groen/geel in de buis erboven.
Ik was me daar niet voldoende van bewust. Want dat betekent dat er momenteel al 5 draden door 1 buis gaan. En daarvan is 1 bruin/blauw voor de ovens, en 1 bruin/blauw voor de kookplaat.
De aarde zal waarschijnlijk doorgelust zijn op een of andere manier.

Dat is een probleem. Want dan zou ik eigenlijk straks een 3-fase aansluting door die buis moeten proppen EN ook nog een 1-fase voor de ovens. Dat kan natuurlijk niet. En een extra buis aanleggen voor die andere groep gaat een nachtmerrie worden.

Kortom.... ik moet vanavond/morgen eens zeer uitgebreid aan de slag om alles nogmaals in kaart te brengen en uit te vogelen waar elk draadje nou precies naartoe gaat.
Die kookgroep blijft toch wel een ding waar ik steeds opnieuw over struikel.....

• Annuk
supervinnie40 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:25:
Bedankt voor dat creatieve idee, maar ik vond dat we eigenlijk wel een mooi systeempje hadden samengesteld met de vorige opzet. Laten we het nou niet weer opnieuw overhoop gooien ;-). Met die 265 mm lange draadbruggen moet die vorige opzet ook wel lukken denk ik.
Opzich veranderd er niet veel natuurlijk, alleen dat het niet meer per fase gegroepeerd is maar dat ze per fase afwisselen, met het voordeel in deze dat je de draadbrug mooi recht omhoog kunt laten lopen en mits je duidelijk documenteert kan je ook prima de fases om/doordraaien. En evenals waar je de C16 plaatst is variabel naar wens. Zeker als je zelf gaat opbouwen.

P.s. deze kamrail onder de DS301C aardlekautomaten past ook incl draadinvoer, dan hoef je helemaal niets aan te passen. Verder geldt bij deze ook bovenstaande natuurlijk ;)
Scheelt je bij deze een €10 t.o.v. de losse kamrails maar kan je in principe wel alles recht naar boven werken met bedrading vanaf de 3P+N aardlekautomaat (en dus evt mooi iets aan de kant weg werken zonder teveel te kruizen).
Eigenlijk is het alleen nog wachten op die grijze kabel van 10 meter. Vanavond kan ik nog even kijken of het mogelijk gaat zijn om die Perilex stekker te vervangen. Gezien het gebrek aan ruimte daarachter is dat nog een vraagteken.
Het is geen kabel maar draad ;)
En dan wederom de vraag weet je zeker dat je aan 10m genoeg hebt, ken je situatie natuurlijk niet, maar beter iets teveel draad dan net te weinig. Afknippen kan altijd nog (en dan heb je nog wat over voor mogelijke andere toepassing).

En de ruimte voor het doosje heb je vast wel, is kleiner en subtieler dan een perilex doos + stekker, en aangezien je toch al moet demonteren daar ivm nieuwe bedrading is het een kleine moeite mijns inziens.

P.s. check nog even of iemand je een adereindhulzen tang kan uitlenen, anders beste even een goedkope bij bestellen zodat je ook netjes hulsjes kunt persen op het nieuwe aansluitsnoer voor de kookplaat
Ik denk dat we dan wel zo'n beetje zijn.

Ik heb ook al gekeken naar de manier hoe de draden uit elke buis naar links of rechts de meterkast in moet. En er is maar 1 groep die echt veel moet opschuiven. De rest is ruimschoots lang genoeg of gaat in een automaat recht onder de plek waar de buis de kast in gaat. Dus daar verwacht ik weinig problemen.
Kijk dit is al een mooie en goede voorbereiding, net als probeer nu alvast dan zoveel mogelijk te labelen op de buis wat wat is, dan kan je het voor je nieuwe kast zo weer uitwerken wat wat is/wordt.

• Annuk
supervinnie40 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:27:
Oh ooooh....

Slecht nieuws.... (voor mij).

Ik ben deze afbeelding nog eens goed gaan bestuderen. Eigenlijk vooral om te zien of er misschien draden zijn die niet lang genoeg zijn voor de nieuwe kast.

[Afbeelding]

Rechtsbovenin zie je 1 installatie automaat, met daarnaast die "kookgroep".
Als je heel goed kijkt, dan zie je dat hier 2 bruine en 2 blauwe draden uit komen. En als je die volgt gaan er 2 blauwe, 2 bruine en 1 groen/geel in de buis erboven.
Ik was me daar niet voldoende van bewust. Want dat betekent dat er momenteel al 5 draden door 1 buis gaan. En daarvan is 1 bruin/blauw voor de ovens, en 1 bruin/blauw voor de kookplaat.
De aarde zal waarschijnlijk doorgelust zijn op een of andere manier.

Dat is een probleem. Want dan zou ik eigenlijk straks een 3-fase aansluting door die buis moeten proppen EN ook nog een 1-fase voor de ovens. Dat kan natuurlijk niet. En een extra buis aanleggen voor die andere groep gaat een nachtmerrie worden.

Kortom.... ik moet vanavond/morgen eens zeer uitgebreid aan de slag om alles nogmaals in kaart te brengen en uit te vogelen waar elk draadje nou precies naartoe gaat.
Die kookgroep blijft toch wel een ding waar ik steeds opnieuw over struikel.....
Dit is dus precies wat ik al zei :X
En daarom dus de vraag kan je evt een 5x2,52 Ymvk-kabel door b.v. de kruipruimte leggen naar je keuken?

Of als je dom geluk hebt dat je meterkast praktisch tegen je keuken aanstaat?
Dan kan je misschien in de hoek door de muur heen boren naar achter je keukenkastjes en daar de kabel langs leiden (als je kookplaat tegen de muur aan zit en niet in b.v. een kookeiland).

De "noodoplossing" is wel bedrading vernieuwen naar "juiste" fase kleuren, en dan je oven in die aansluitdoos aftakken op 1 v/d fases en dan natuurlijk op de aarde en nul.
Dat zit/komt je oven bij op de kookplaat groep in dit geval.
En dit kan en mag wel, gezien het feit dat veel kookplaten veelal maar 2 van de 3 fases gebruiken, moet je alleen nog even een stopcontact netjes via die aansluitdoos plaatsen waar je de oven weer in kan steken.

• Annuk
Hier nog even wat plaatjes bij mijn vorige post m.b.t. deze kamrail

Aansluitoptie 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgBPi-r5KXt5J7c-bE6kvImy6Kw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zzMvyBPzjxRwUOFxG4WIBzvu.png?f=fotoalbum_medium
Dit is de 1 op 1 volgorde: L1/L2/L3/etc

Aansluitoptie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbCazhFE5KxW7L_BH6AZoX1tFN4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6UgHp3VtxutBdrtj2ra6OXLX.png?f=fotoalbum_medium
Hier draaien we iets door en beginnen we met: L2/L3/L1/etc

Aansluitoptie 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rB9rgjS9h0SgSwI7RzkBDYDs4og=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xPdGGREAvPbHQaYez0925Cks.png?f=fotoalbum_medium
En hier nog weer een keer verder doorgedraaid: L3/L1/L2/etc

In alle bovenstaande gevallen houd je een zogenaamd rechts draaiveld (als jou huisaansluiting hier ook mee overeenkomt vanuit de netbeheerder) en draai je alleen telkens een stapje door.

En dan hier nog even een globaal voorbeeld tekeningetje van de aansluitdoos + WCD voor de oven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSPkr1nXOudIpl0MjlEZcFLbOEc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FUjMg9BK3A6wiT4eo7bPn5Ld.png?f=fotoalbum_medium
Waarbij ik hier het witte plaatje (officieel het deksel v/d aansluitdoos) even heb "misbruikt" als kookplaat

• supervinnie40
Bedankt. Goed om te weten dat er nog alternatieven zijn. Maar vanavond en morgen eerst eens grondig(er) uitwerken welk draadje nou precies waar naartoe gaat. Dan kan ik ook noteren hoeveel ruimte ik overal heb. Hopelijk kan ik dan beter zeggen hoe/wat/waar.

Bedankt voor die verschillende methodes van aansluiten. Zoals ik het begrijp is dat niet zozeer beter/slechter, maar vooral "anders". In dat geval is het simpeler, en overzichtelijker om de oude methode aan te houden.

Die grijze 10 meter DRAAD ( ;-) haha ) is voor het einde van komende week weer op voorraad. Dus dan kan ik gaan bestellen.

• Annuk
supervinnie40 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:15:
Bedankt. Goed om te weten dat er nog alternatieven zijn. Maar vanavond en morgen eerst eens grondig(er) uitwerken welk draadje nou precies waar naartoe gaat. Dan kan ik ook noteren hoeveel ruimte ik overal heb. Hopelijk kan ik dan beter zeggen hoe/wat/waar.

Bedankt voor die verschillende methodes van aansluiten. Zoals ik het begrijp is dat niet zozeer beter/slechter, maar vooral "anders". In dat geval is het simpeler, en overzichtelijker om de oude methode aan te houden.
Klopt het is met name net even anders.

Check even mijn bestel lijstje, daarin staat nog een kleine bespaartip die uit Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 komt.
De aardlekautomaat-kookgroep is namelijk €75 voor 2x DS301C B16 aardlekautomaat+2 kamrails+koppelbrug voor kookgroep
Terwijl de losse DS301C aardlekautomaat €41,14 (per 2 dus €82,28) is, oftewel je bespaart per 2 automaten dan toch weer €7,28
Die grijze 10 meter DRAAD ( ;-) haha ) is voor het einde van komende week weer op voorraad. Dus dan kan ik gaan bestellen.
Top :D

• supervinnie40
@Annuk
Nou, het werd even veel vreemder, toen nagenoeg onmogelijk en vervolgens heel duidelijk en logisch...
Gisteren ben ik met de buurman bezig geweest om van alles uit te vogelen en vanmorgen hebbenw e de puntjes op de i kunnen zetten. Ik heb zelfs de vorige eigenaar nog aan de lijn weten te krijgen.

Het werd heel vreemd omdat we draden probeerde te zoeken die niet waren op de plek waar ze moesten zijn. En als we de stoppen 1 voor 1 uit gingen zetten, stond er stroom op de verkeerde (in onze ogen). Vervolgens bleven apparaten aan die op een groep zaten die uit stond.

Enfin: de vorige eigenaar heeft de keuken geplaatst en wou toen alles voorbereiden op 3-fase. MAar halverwege kwam hij erachter wat dat allemaal zou gaan kosten. En is halverwege gestopt daarmee. Daarom liggen er verdeeldoosjes en leidingen die niet kloppen met wat er op de lijst in de meterkast staat.
Daarna bleek hij een 2-fase kookplaat gekocht te hebben. Destijds vond hij het niet de moeite om die om te wisselen dus heeft hij het op 2 fase aangesloten. Althans, 2 bruin en 2 blauw. In de kookplaat en de Perilex zit het logisch bedraad. In de meterkast zit dat eigenlijk op dezelfde fase natuurlijk.
Ondanks de beschrijving in de meterkast, blijken nu diverse apparaten in de keuken op een reguliere groep te zitten. De vorige eigenaar vertelde dat het de bedoeling was dat de ovens op een aparte groep zouden komen. MAar dat werd hem teveel werk. Dus heeft hij niet gedaan uiteindelijk. Hij heeft de verdeeld over groep 5 en 7.

Ik heb een plattegrondje getekend en een getal geschreven bij elk apparaat, WCD of lamp. Om zo aan te geven welke groep datgene zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTVDImrmXf0_HFSt7BkcU4PTl_0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/97zjECY2fKm6rq8lTfwE1Pc6.png?f=fotoalbum_large

In de keuken heb je dus vooral groep 5 en 7. Maar die 2 groepen zitten door de hele woonkamer en de slaapkamer en badkamer erboven. De bovenste combi/oven zit op groep 5, de onderste stoomoven zit op groep 7. Op groep 7 zit vooral de vaatwasser en een paar lampen. Verder nauwelijks iets boeiends.

We hebben de ovens vaak genoeg gebruikt. Ook beide tegelijk, en dat is altijd goed gegaan. Maar ik vind het toch een risico.

Ik zal dus moeten overwegen of het de moeite waard gaat zijn om een extra groep aan te leggen voor de ovens.
Daarnaast zal ik de kookplaat opnieuw moeten aansluiten. Ik wil deze wel gereedmaken voor 3-fase, ondanks dat deze kookplaat dat niet aankan. Dus de bedrading naar de Perilex moet opnieuw getrokken worden. Daarna moet de Perilex opnieuw aangesloten worden en de kookplaat ook. Ik houdt dan 1 fase-draad over die niet gebruikt zal worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEaPchTvjIHIm8AQVYCNiiszVwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1DQDjlZFfguzaS2fGmOXbjl.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn natuurlijk het hele huis maar doorgegaan en de wasmachine zit helaas ook niet op een eigen groep. Dat wordt ook nog een kwestie om eens naar te kijken. Gezien dat het hele huis dichtgetimmerd zit (overal beton) zal dat niet makkelijk worden om op te lossen.

Wat betreft de meterkast kan ik gelukkig wel verder met de opzet die ik de laatste keer had. Want de 3P+N die ik voor de kookplaat had kan gewoon blijven. Ook de aparte zekering voor de ovens kan blijven. Want het is toch wel handig als die een eigen groep krijgen.
De wasmachine wordt iets voor een andere keer. En gelukkig heb ik nog een reserve groep die daarvoor gebruikt kan worden.

Mijn voorlopig plan de campagne (even los van de meterkast), is om een extra buis te leggen in de meterkast. Deze langs de meterkast naar beneden laten lopen en daar door de tussenmuur te keuken in. Met wat goed mikken (en veel geluk) komt deze uit in het hoekje. Vanuit hier kan ik, onder de keukenkastjes door, een flexibele leiding leggen naar de andere kant van de keuken voor de ovens. Aan het einde van die flexibele leiding een dubbel stopcontact op een lasdoos en hier dan de ovens op.

Edit; na wat zoekwerk naar deze modellen is de kans zeer aannemelijk dat ze samen meer dan 4000 watt als aansluitwaarde hebben. Dus dat gaat niet op 1 zekering. Dan zouden dit er 2 moeten worden, en ik heb niet voldoende ruimte om 2 nieuwe groepen naar de keuken te leggen.
Dus misschien moet ik dit maar laten zoals het nu is? Het is nog nooit verkeerd gegaan....

[ Voor 13% gewijzigd door supervinnie40 op 22-05-2026 14:38 ]

• Annuk
supervinnie40 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:31:
@Annuk
Nou, het werd even veel vreemder, toen nagenoeg onmogelijk en vervolgens heel duidelijk en logisch...
Gisteren ben ik met de buurman bezig geweest om van alles uit te vogelen en vanmorgen hebbenw e de puntjes op de i kunnen zetten. Ik heb zelfs de vorige eigenaar nog aan de lijn weten te krijgen.

Het werd heel vreemd omdat we draden probeerde te zoeken die niet waren op de plek waar ze moesten zijn. En als we de stoppen 1 voor 1 uit gingen zetten, stond er stroom op de verkeerde (in onze ogen). Vervolgens bleven apparaten aan die op een groep zaten die uit stond.

Enfin: de vorige eigenaar heeft de keuken geplaatst en wou toen alles voorbereiden op 3-fase. MAar halverwege kwam hij erachter wat dat allemaal zou gaan kosten. En is halverwege gestopt daarmee. Daarom liggen er verdeeldoosjes en leidingen die niet kloppen met wat er op de lijst in de meterkast staat.
Daarna bleek hij een 2-fase kookplaat gekocht te hebben. Destijds vond hij het niet de moeite om die om te wisselen dus heeft hij het op 2 fase aangesloten. Althans, 2 bruin en 2 blauw. In de kookplaat en de Perilex zit het logisch bedraad. In de meterkast zit dat eigenlijk op dezelfde fase natuurlijk.
Ondanks de beschrijving in de meterkast, blijken nu diverse apparaten in de keuken op een reguliere groep te zitten. De vorige eigenaar vertelde dat het de bedoeling was dat de ovens op een aparte groep zouden komen. MAar dat werd hem teveel werk. Dus heeft hij niet gedaan uiteindelijk. Hij heeft de verdeeld over groep 5 en 7.

Ik heb een plattegrondje getekend en een getal geschreven bij elk apparaat, WCD of lamp. Om zo aan te geven welke groep datgene zit.

[Afbeelding]

In de keuken heb je dus vooral groep 5 en 7. Maar die 2 groepen zitten door de hele woonkamer en de slaapkamer en badkamer erboven. De bovenste combi/oven zit op groep 5, de onderste stoomoven zit op groep 7. Op groep 7 zit vooral de vaatwasser en een paar lampen. Verder nauwelijks iets boeiends.

We hebben de ovens vaak genoeg gebruikt. Ook beide tegelijk, en dat is altijd goed gegaan. Maar ik vind het toch een risico.

Ik zal dus moeten overwegen of het de moeite waard gaat zijn om een extra groep aan te leggen voor de ovens.
Daarnaast zal ik de kookplaat opnieuw moeten aansluiten. Ik wil deze wel gereedmaken voor 3-fase, ondanks dat deze kookplaat dat niet aankan. Dus de bedrading naar de Perilex moet opnieuw getrokken worden. Daarna moet de Perilex opnieuw aangesloten worden en de kookplaat ook. Ik houdt dan 1 fase-draad over die niet gebruikt zal worden.

[Afbeelding]

We zijn natuurlijk het hele huis maar doorgegaan en de wasmachine zit helaas ook niet op een eigen groep. Dat wordt ook nog een kwestie om eens naar te kijken. Gezien dat het hele huis dichtgetimmerd zit (overal beton) zal dat niet makkelijk worden om op te lossen.

Wat betreft de meterkast kan ik gelukkig wel verder met de opzet die ik de laatste keer had. Want de 3P+N die ik voor de kookplaat had kan gewoon blijven. Ook de aparte zekering voor de ovens kan blijven. Want het is toch wel handig als die een eigen groep krijgen.
De wasmachine wordt iets voor een andere keer. En gelukkig heb ik nog een reserve groep die daarvoor gebruikt kan worden.

Mijn voorlopig plan de campagne (even los van de meterkast), is om een extra buis te leggen in de meterkast. Deze langs de meterkast naar beneden laten lopen en daar door de tussenmuur te keuken in. Met wat goed mikken (en veel geluk) komt deze uit in het hoekje. Vanuit hier kan ik, onder de keukenkastjes door, een flexibele leiding leggen naar de andere kant van de keuken voor de ovens. Aan het einde van die flexibele leiding een dubbel stopcontact op een lasdoos en hier dan de ovens op.

Edit; na wat zoekwerk naar deze modellen is de kans zeer aannemelijk dat ze samen meer dan 4000 watt als aansluitwaarde hebben. Dus dat gaat niet op 1 zekering. Dan zouden dit er 2 moeten worden, en ik heb niet voldoende ruimte om 2 nieuwe groepen naar de keuken te leggen.
Dus misschien moet ik dit maar laten zoals het nu is? Het is nog nooit verkeerd gegaan....
Jup als je zo bezig gaat/gaat uitzoeken kan je rare dingen tegen komen.

M.b.t je keuken en je tekening...
Loopt je keukenblok geheel tot aan de wand vanaf (op tekening) boven naar beneden (dus de wand waar ook je kookplaat zit)?
En is dat kleine hokje wat je daaronder hebt je meterkast?
Beide ja? Dan kan je toch op vloerhoogte een gat/paar gaten boren en met ymvk-kabel onder je keuken door naar de apparatuur?
Dan kan je daar wcd's monteren op het uiteinde voor je ovens en je kookplaat toch?
Of heb je een kruipruimte? Dat je evt onderlangs gaat?
Als je vloerverwarming hebt, deze zit normaliter niet onder je keukenblok.. en sowieso zo strak mogelijk langs de muur boren voor de gaten.

• supervinnie40
Je leest de tekening goed. De praktijk is iets minder simpel, met heel weinig ruimte in de meterkast, een paar cm speling onder de keuken enzovoorts. Dus in theorie is het een kwestie van een gat boren en daar een kabel doorheen. Maar in de praktijk is het iets lastiger om dat ook zo uit te voeren.

Het is in principe wel een optie. Maar gezien de "lastigheid' van de klus, ga ik toch een beetje twijfelen. Deels ook omdat het al jarenlang goed is gegaan. Die ovens worden ook niet elke week gebruikt en zeer zelden tegelijk.

Het is dus wel de overweging waard, maar eerlijk gezegd twijfel ik nog een beetje of ik het nu ga doen. Ik kan ook alvast de aardlekautomaten inbouwen, en het op een later stadium doen. Bijvoorbeeld wanneer de keuken vervangen moet worden (jaartje of 5 a 10).

• Annuk
supervinnie40 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:33:
Je leest de tekening goed. De praktijk is iets minder simpel, met heel weinig ruimte in de meterkast, een paar cm speling onder de keuken enzovoorts. Dus in theorie is het een kwestie van een gat boren en daar een kabel doorheen. Maar in de praktijk is het iets lastiger om dat ook zo uit te voeren.

Het is in principe wel een optie. Maar gezien de "lastigheid' van de klus, ga ik toch een beetje twijfelen. Deels ook omdat het al jarenlang goed is gegaan. Die ovens worden ook niet elke week gebruikt en zeer zelden tegelijk.

Het is dus wel de overweging waard, maar eerlijk gezegd twijfel ik nog een beetje of ik het nu ga doen. Ik kan ook alvast de aardlekautomaten inbouwen, en het op een later stadium doen. Bijvoorbeeld wanneer de keuken vervangen moet worden (jaartje of 5 a 10).
Meestal (tenzij je mogelijk direct in de hoek naast de mk de vaatwasser hebt staan) heb je over de volle diepte van de keuken wel ong 10cm hoogte om kabels onderdoor te krijgen, dus het hoeft niet perse strak in de hoek.

Zou overwegen om de kookplaat netjes aan te gaan sluiten en dan oven(s) zo laten, of evt 1 oven aansluiten op de ongebruikte fase van de 3P+N kookgroep, en andere zo laten (ik interpreteer 2 ovens uit je tekst).

Pagina: 1