Hulp nodig met het uitzoeken van mijn eerste pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Priz
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09-06 13:10
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik wil een hoop story games zoals resident evil, death stranding, the last of us en pragamata spelen. Ook nog een hoop andere games, zoals Subnautica, Forza horizon en war thunder.

Verder wil ik nog ook een hoop video bewerken met DaVinci/Capcut en models voor Steam workshop creëren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Het liefst tussen de 2500 en 3000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Alleen een headset/koptelefoon tot nu toe.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Zie volgende vraag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

GPU:

MSI GeForce RTX 5070 12G VENTUS 2X OC Videokaart

CPU:

AMD Ryzen 9 7900X Processor

MOTHERBOARD:

ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI moederbord

CASE:

NZXT H5 Flow RGB - White 2024 Behuizing

COOLER:

Arctic Cooling Liquid Freezer III 280 A-RGB (White) waterkoeler

RAM:

Kingston DDR5 FURY Beast 2x32GB 6000 KF560C36BBEK2-64 geheugenmodule

SSD:

Sandisk WD_Black SN850X 2TB M.2 SSD

PSU:

Corsair RM850x Shift PSU / PC voeding

Dit is wat ik zelf heb gevonden, de meeste merken maken me niet zoveel uit, maar ik heb het liefst een GeForce GPU en een AMD CPU. (Als je denkt dat andere merken veel beter zijn, hoor ik het alsnog graag :D)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Het liefst niet al te veel geluid van de ventilatoren, een hoge fps rate, een scherpe monitor met veel pixels en een hoge Refresh rate. Ook heb ik het liefst een goed matchend rgb systeem, waar me ik de pc op gelijke kleur kan instellen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Ja, ik ga voor de maximum prestaties.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wil graag weten of mijn pc voldoet aan mijn eisen en zo niet, wat ik er aan moet veranderen. Ook zou ik graag een advies voor een goede monitor.

Beste antwoord (via Priz op 07-05-2026 14:47)

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:00
De B850 BTF en H5 Flow RGB gaan niet samen, de H5 Flow heeft geen ondersteuning voor back-connect moederborden zoals die. Ook is de Arctic Freezer III waarschijnlijk te dik voor RAM en moederbord compatibility.

De RM850x SHIFT is er gewoon in het wit. Zoals @DeNachtwacht heeft gevraagd, zou het ons helpen als je een wensenlijstje maakt via de Pricewatch op Tweakers.net, en deze hier dan naar kopieert.

Enfin, een lijstje. A-tier 850W voeding (https://psutierlist.org/), RTX 5080. Wit moederbord, betere gaming CPU, stille en goede CPU koeler.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 251,75€ 251,75
1MoederbordenASUS B650E MAX GAMING WIFI W€ 149,89€ 149,89
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5080 X3 OC WHITE€ 1.269,-€ 1.269,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow RGB (2024) Wit€ 82,69€ 82,69
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan White ARGB Edition€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5W€ 399,-€ 399,-
1VoedingenSeasonic CORE GX White ATX3.1 850W€ 104,80€ 104,80
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 253,-€ 253,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.549,13

[ Voor 80% gewijzigd door Apart op 07-05-2026 13:54 ]

https://ko-fi.com/apart

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:29
Voor alles wat je doet is 32 GB RAM voldoende, met de huidige prijzen zou ik geen 64GB kopen.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:03
Kan je je lijstje eens opnieuw maken met behulp van de Handleiding Pricewatch? Dan hebben we meteen de prijzen erbij, zodat we kunnen zien of dit nu € 1.500 of € 2.500 kost.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 13:02
Heb even gekeken met pc partpicker maar heb wat ideeen alvast.

Witte kast en witte waterkoeling, witte gpu maar rest is zwart kies of alles zwart of alles wit geen mix zou mijn mening zijn. (En weet dat wit meestal extra kost want speciale variant etc)

Je zegt ik ga overklokken maar kiest een B650 mobo wat een lagere chipset variant is had dan een X variant verwacht.

850W psu is een beetje overkill op dit moment 650W kom je ruim mee weg.

Geheugen is 32 GB ruim voldoende

En inderdaad maak een lijstje volgens de handleiding scheelt ons weer zoeken

[ Voor 18% gewijzigd door lordgandalf op 07-05-2026 15:30 . Reden: pc partpicker verwijderd ivm tweakers lijstje. ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Voor een PC met dit budget is een RX 9070 XT of RTX 5080 pc haalbaar. De 5070 is relatief een dure gpu voor wat hij levert en de 5070 Ti ook (want die presteert net iets beter dan een RX 9070 XT maar is wel fors duurder). Kortom ik zou de keus tussen die twee maken.

Een 850W PSU is wel degelijk slim als je voor een RTX 5080 gaat, in het geval van een RX 9070 XT is een 750W voldoende (maar 650W echt te krap).

32GB ram is meer dan zat.

Het moederbord is prima en ik zou dat hele overklokken lekker laten zitten. Tegenwoordig is serieus overklokken iets voor hobbyisten die het om hogere benchmarkscores gaat, niet meer voor gamers. Je kan wel snel wat winst halen door met MSI Afterburner te undervolten/overclocken, maar daar heb je geen speciale moederborden voor nodig. En: ook dat zou ik pas doen als je een beetje ervaring hebt en de pc stabiel draait.

En pc partpicker hier gebruiken is volgens mij tegen de tweakers policy, je kan alles hier keurig met prijzen binnen tweakers aanmaken ;) met inderdaad het voordeel dat je daarbij ook direct de beste (nederlandse!) actuele prijzen ziet. Pc partpicker is dus nogal loos om te gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-05-2026 11:01 ]

• lordgandalf
het is even als een tussen stop tot OP een tweakers lijstje maakt anders loop je jezelf rot te zoeken. En als er een lijstje is dan gooi ik de link weg. Heb DKA beleid bekeken staat alleen weg blijven van slechte site voor pc samenstellen geen ban op pcpartpicker in ieder geval geen harde bij naam verwijzing. Maar snap dat de site niet ideaal is zeker niet zonder euro prijzen maar dan zie je teminste wat op kiest enz voor nu.

[ Voor 47% gewijzigd door lordgandalf op 07-05-2026 11:22 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Het punt is meer dat als je toch de tijd neemt om het met pcpartpicker samen te stellen, je het in diezelfde tijd als tweakers wenslijst aan had kunnen maken ;)

• Priz
AMD Ryzen 9 7900X Processor

NZXT H5 Flow RGB - White 2024 Behuizing

Arctic Cooling Liquid Freezer III 280 A-RGB (White) waterkoeler

Sandisk WD_Black SN850X 2TB M.2 SSD

Corsair RM850x Shift PSU / PC voeding

MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC WHITE Videokaart

Kingston Technology FURY Beast 32GB 6000MT/s DDR5 CL36 DIMM (et van 2) White EXPO KF560C36BWE2K2-32 geheugenmodule

ASUS TUF GAMING B850-BTF WIFI W moederbord

Bedank voor de adviezen, ik heb alles veranderd zoals jullie me adviseerden.

Zou iemand mij nog een goed advies kunnen geven voor een witte psu? Ik kon degene die ik nu heb niet vinden in het wit.

Ik zal straks nog een prijzenlijstje maken, maar ik heb nu les.

Acties:
  • Beste antwoord

• Apart
De B850 BTF en H5 Flow RGB gaan niet samen, de H5 Flow heeft geen ondersteuning voor back-connect moederborden zoals die. Ook is de Arctic Freezer III waarschijnlijk te dik voor RAM en moederbord compatibility.

De RM850x SHIFT is er gewoon in het wit. Zoals @DeNachtwacht heeft gevraagd, zou het ons helpen als je een wensenlijstje maakt via de Pricewatch op Tweakers.net, en deze hier dan naar kopieert.

Enfin, een lijstje. A-tier 850W voeding (https://psutierlist.org/), RTX 5080. Wit moederbord, betere gaming CPU, stille en goede CPU koeler.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 251,75€ 251,75
1MoederbordenASUS B650E MAX GAMING WIFI W€ 149,89€ 149,89
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5080 X3 OC WHITE€ 1.269,-€ 1.269,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow RGB (2024) Wit€ 82,69€ 82,69
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan White ARGB Edition€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5W€ 399,-€ 399,-
1VoedingenSeasonic CORE GX White ATX3.1 850W€ 104,80€ 104,80
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 253,-€ 253,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.549,13

[ Voor 80% gewijzigd door Apart op 07-05-2026 13:54 ]

• Urdnot Wrex
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:59
Voor gaming kan ik wel de x3d cpu's van Ryzen aanraden. Bijvoorbeeld: uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray

• Priz
Heel erg bedankt @Apart, ik denk dat ik al deze onderdelen ga kopen!

• Priz
Heb ik trouwens iets anders nodig naast deze onderdelen (zoals thermal paste) en hoe warm word de cpu ongeveer met de koeler?

• lordgandalf
DeNachtwacht schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:04:
Het punt is meer dat als je toch de tijd neemt om het met pcpartpicker samen te stellen, je het in diezelfde tijd als tweakers wenslijst aan had kunnen maken ;)
Klopt maar goed had een google search openstaan dus vandaar en had geen extra tweakers window open staan maar efin zie dat iemand anders het maar heeft gedaan voor de OP dus ik zal mijn linkje netjes weghalen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Priz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:55:
Heb ik trouwens iets anders nodig naast deze onderdelen (zoals thermal paste) en hoe warm word de cpu ongeveer met de koeler?
Meestal zit dat ook inbegrepen bij de CPU koeler. Anders (of als je zeker wilt zijn) kun je altijd zelf nog koelpasta aanschaffen of de PC laten assembleren (dan zal de winkel het vast en zeker gebruiken).

• lordgandalf
Thermal pads zijn meestal included is het de beste nee denk ik niet maar is het voldoende sure. Thermische vragen is afhankelijk van een hoop dus is altijd wat lastig te zeggen. water gekoeld zal hij goed gekoeld worden maar dat is meestal afhankelijk van je cpu batch / lottery, thermal past/pad /whatever en de temperatuur in the kamer waar hij staat en waar dan in die kamer tellen allemaal mee voor temps. Als hij ingebouwd staat in een desk is de temp wat hoger als het op hoog polig tapijt staat ook. Als je hem naast een radiator plaatst zal de temp anders zijn dan dat hij niet naast de verwarming staat enz enz enz.

• Priz
Oke, heel erg bedankt voor alle hulp :D

• Priz
Laatste paar vragen nog:

Zou iemand mij een goede monitor en keyboard kunnen aanraden?

Krijg ik alles wat ik nodig heb voor de pc bouwen bij de delen (ook een GPU houder?)?

Kan iemand een goede AIO die bij mijn pc past qua kleur, rgb en formaat?

Hoe zit het met GPU en de Nvidia app waarin je dingen zoals DLSS en Raytracing kan aanzetten en is daarom een nvidageforce you handiger?

• Apart
Priz schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:49:
Laatste paar vragen nog:

Krijg ik alles wat ik nodig heb voor de pc bouwen bij de delen (ook een GPU houder?)?

Kan iemand een goede AIO die bij mijn pc past qua kleur, rgb en formaat?

Hoe zit het met GPU en de Nvidia app waarin je dingen zoals DLSS en Raytracing kan aanzetten en is daarom een nvidageforce you handiger?
Een GPU houder is in principe niet nodig, maar kun je op Amazon al voor een paar euro vinden.

Een AIO is voor deze CPU niet echt nodig, en kost je extra, maargoed. In de pricewatch staan genoeg AIOs die wit zijn met RGB... categorie: Waterkoeling Persoonlijk zou ik de uitvoering: Arctic Liquid Freezer III Pro 240 A-RGB Wit nemen.

DLSS en Raytracing kan in games zelf worden aangezet. Met de NVIDIA GeForce App kan je enkel de DLSS versie aanpassen en in sommige games waarin het wil, pseudo Framegeneration aanzetten, dit heet "smooth motion."

Ik denk dat je GeForce Now bedoelt, wat voor game streaming naar je PC is als je geen dedicated GPU hebt bijvoorbeeld. Dat is niet nodig hier.

Voor monitor en toetsenbord mag je zelf iets meer moeite doen.. daar verdiep ik mij niet zo in.

[ Voor 3% gewijzigd door Apart op 08-05-2026 09:22 ]

• Priz
Oke, heel erg bedankt nogmaals!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:26
Waarom de shift versie van die psu? (kabel aansluitingen aan de zijkant ipv achter)

Geen idee of dat goed uitkomt met de kast.

Je hebt aan de achterkant meer dan genoeg ruimte voor de kabels.

• Priz
Btw, wat is een goede, veilige site om expected fps en mn pc in 3D te zien?

[ Voor 48% gewijzigd door Priz op 08-05-2026 16:26 ]

Pagina: 1