WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Keuzes tussen Bluesound powernode n331 en Nad c 700 v2

Pagina: 1
Acties:

• kc 103
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:03
Heb nu twee maanden een Samsung Soundbar Q930f, niet tevreden over geluid met name van de muziek (licht dof dood) en wil ik vervangen door een hifi set.

Wat wil/zoek ik:

Ik wil twee boekenplankspeakers (max 17 cm breed) naast mijn tv op het tv meubel.
Deze moeten zorgen voor zowel tv-geluid als voor de muziek.
Ik woon in een jaren 30 woning (houten vloeren, gehorig) en subwoofer wil ik liever niet dus luidsprekers moeten zelf voor de bass zorgen. Dus liefst een 2.0 set.

Heb bij hifi klubben geluisterd naar actieve luidsprekers (kef Ls50) maar vond ik te licht klinken.

Kreeg daar ook de Dali Sonik 1 te horen icm de Powernode n331. Dit klonk al beduidend beter.

Daarna werden deze luidsprekers overgezet naar de Nad c700 en daar merkte ik toch verschil dat deze Soniks nog meer iets tot leven kwamen.
Ook stonden er de Dali opticon 1 en klonken ook prima.

Waar zit de twijfel in:

Klopt t dat ik het verschil kan horen tussen Bluesound en de Nad of kan dat een instelling van de versterker zijn.
Er zit 500 euro tussen deze versterkers en is t dat waard.
Het beeldscherm van de nad is voor mij geen reden om daarvoor te kiezen.

Op internet eea rondgekeken en zie daar wisselende adviezen.

De ene zegt de Dali oberon 1 in mijn woning zonder subwoofer zelfs nog beter zouden passen dan
de Sonik 1.
Waarom meer betalen voor de Sonik als de Oberon beter zou zijn.

Bij de keuze van de versterker zijn de adviezen ook wisselend. De Dali Sonik zou te klein, 'te min' voor de high tech Nad c700 terwijl de ander zegt juist dat het in een kleinere woonkamer beter is om voor deze combi te gaan omdat daar nog beter geluid uit zo komen dan met de Bluesound??
Anderen zeggen weer dat de Bluesound prima is en dat de Nad onnodig zou zijn in mijn geval???

Mijn vraag is welke combi zouden jullie adviseren in mijn geval.

Nad C700 V2 + Dali Sonik 1 ( 1699 +498= €2197)
Nad C700 V2 + Dali Oberon 1 (1699+298= €1997)

Bluesound Powernode (n331) + Sonic 1 (1199 498 = €1697)
Bluesound Powernode (n331) + Oberon 1 (1199 298 = €1497)
Bluesound Powernode (n331) + Dali Opticon 1 MK2 (1199 + 898 = €2097)

Ik wil max zo rond de 2000 euro uitgeven.

Weet ook niet of het in mijn geval beter is om meer voor de versterker uit te geven (minder voor de luidspreker) of meer voor de luidsprekers (en dus minder voor de versterker).

Als jullie nog andere adviezen hebben voor een andere combi versterker/luidspreker welk prima zijn voor mijn woning mag uiteraard ook.

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor jullie reacties.

• rico5
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-05 14:03
Het is heel goed mogelijk/normaal dat je verschil hoort tussen versterkers. De Nad is iets hoger gepositioneerd dan de bluesound, de Nad heeft een beter versterker gedeelte en een betere voeding. Dit is uiteindelijk dan ook hoorbaar. Op de website van Dali kun je de speaker series zien, de volgorde bepaald hoe hun de speakers in klasse beoordelen. Oberon / Sonik / Opticon, hierbij is de Sonik beter dan de Oberon, de Sonik maakt gebruik van de nieuwste techniek (clarity cone en smc) je kunt dit vinden in de Technical paper op de website. Op de Dali site kun je ook zien wat het minimale en maximale versterker vermogen is die ze adviseren, daar staat maximaal 100watt. Dus deze versterkers kunnen heel goed, en zo haal je ook het maximale uit de luidspreker (meer controle). Een hogere klasse speaker geeft niet altijd meer bas maar de instrumenten kun je beter onderscheiden in de muziek.

Vooral zelf gaan luisteren in de winkel en je wat in lezen op de website van de fabrikant (vergelijken). En de luidspreker thuis altijd eerst inspelen, meestal minimaal 100uur tot de speaker pas klinkt zoals bedoeld is. Inspelen vergeten de meeste mensen, maar is heel belangrijk, gewoon het geluid aan op normaal/iets luider niveau en maar laten spelen met verschillende content.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 11:37
Vraag aan klubben of je als je niet tevreden bent de boel mag ruilen voor de andere optie. En inspelen doen je oren, die moeten wennen aan het nieuwe geluid.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviessubforum waar deze vragen beter tot hun recht komen.

Nee, je kunt technisch, natuurkundig en biologisch gezien geen enkel verschil horen tussen 2 versterkers of receivers als je ze beide exact hetzelfde hebt ingesteld en ze op exact gelijk volume afspelen. Versterkers en receivers zijn akoestisch transparante apparaten en die doen niks anders dan het geluid onbewerkt doorgeven. Het maakt daarbij niet uit hoeveel Watt een versterker of receiver heeft. De prijs van de versterker of receiver maakt niet uit, de bekabeling niet, stereo versus surround niet en hoeveel versterkte kanalen en hoeveel Watt die zijn ook niet. In een eerlijk en goed opgezette blinde (ABX) test hoort niemand vaker het verschil dan totaal statistische willekeur.

Als je wel wat hoort (of denkt te horen) dan kan dit komen door:
  1. Volumeverschillen (luider vinden we vaak mooier)
  2. Equalizersettings (op pure direct is er echter geen verschil meer)
  3. Roomcorrection (misschien stonden bij de ene versterker de speakers anders afgesteld dan bij de andere)
  4. Akoestiek van de luisterruimte (bijv gehoord in 2 verschillende luisterruimtes)
  5. Plaatsing van de aangesloten speakers (ook akoestiek dus; bijv een 2e gelijke set speakers, maar op een andere plek in de ruimte)
  6. Psychoakoestiek (hij is duurder, dus dan 'moet' het wel mooier klinken... / hij is duurder, dus nu ben je extra of juist minder kritisch... / het is duurder en je weet al dat je naar de duurdere of goedkopere versterker/receiver luistert... - maar dat is in alle gevallen je brein dat je voor de gek houdt)
Hoor je dan toch nog iets anders en heb je al deze dingen uitgesloten? Dan is de versterker of receiver niet goed.

Koop daarom de versterker of receiver die alle functies en aansluitingen (voor apparaat én speakers) heeft die je nodig hebt en negeer volledig 'hoe ze in de winkel klinken'.

Vanzelfsprekend is de bron belangrijk. Een gebroken LP, of een haperende bluetooth verbinding zullen nooit zo klinken als een cd. Een brakke opname of slechte productie wordt ook nooit magisch mooier. Bij gelijke bron, klinken wederom de versterkers/receivers exact hetzelfde.

Het enige apparaat in de keten dat wél invloed heeft op hoe het geluid daadwerkelijk klinkt zijn de speakers zelf. Om daarin verwarring te voorkomen qua instellingen op de apparaten, luister je die dus steeds op dezelfde versterker zodat je ook die eerlijk kunt vergelijken.

Kies qua speakers degene die je mooi vindt en kijk daarbij niet naar Watt of Ohm op de versterker/receiver, want in de praktijk maakt dat niks uit. Bovendien gebruik je in huis-tuin-en-keukensituaties maar hooguit een paar Watt.

Tl;dr: Koop speakers die het fijnste klinken en koop een versterker/receiver die alles heeft wat je nodig hebt. Ingewikkelder dan dit hoeft het gelukkig niet te zijn. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Jorgen op 06-05-2026 19:54 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:02
Ik zit ook in het kamp "alle versterkers klinken gelijk tenzij er iets kapot of technisch gemismatcht is", dus als je dat beeldscherm niet per sé nodig hebt, zou ik daar gewoon niet voor betalen.
Als je psychologisch gezien het prijsverschil ook niet nodig hebt om van de Bluesound te kunnen houden, gaat die de truc wel doen.

Die speakers lijken echt verdacht veel op elkaar, de relevante specificaties sowieso, gespeculeer over welke beter tot z'n recht komt in jouw setup lijkt me.. gespeculeer, niet meer dan dat.
Kies de luidspreker die jij het best vind klinken, maar houd in het achterhoofd dat je in zo'n winkel nooit alles kunt horen en in je eigen huis alles weer anders wordt.
Plaatsing en de respons van je woonkamer gaan veel meer verschil maken, sommige dingen zijn daar fixbaar, andere dingen minder.

Deze speakers gaan niet overdreven laag, voor een bookshelf is het een gangbare waarde, maar vind je het tekortschieten dan zou je grotere of iets vloerstaands kunnen overwegen. Maar wellicht is dit de ideale afweging voor jouw situatie.
Ik ben zelf wel voor subwooferloze setups, een subwoofer zou er alleen moeten zijn voor de laagste paar Hz en niet om tekortkomingen van fullrange speakers te compenseren.
Een fullrange speaker die "teveel laag heeft" kun je vrij eenvoudig temmen met een filterinstelling op de versterker, te weinig laag kun je meestal niet zoveel meer aan doen.

• kc 103
Ok bedankt voor jullie reacties..

Luidsprekers kom ik dan wel uit, gewoon wat goed klinkt, duidelijk....

De Dali Soniks klonken voor mij prima dus denk dat ik t daar op hou.

Versterker maakt dus niet veel uit, maar dat zou betekenen dat als ik bij hifi klubben bijvoorbeeld de argon audio sa1 mk2 koop met de dali Sonik 1, ik voor 867 euro klaar ben.

Deze argon zal dan wel wat functies missen maar voor de tv werkt deze dan prima en via de tv kan ik ook muziek af spelen.

Of is deze gedachte dan weer te kort door de bocht...

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:14
Je kan ook eens kijken naar de Eversolo play (met cd).

Mooi product en heeft een aantal voordelen:

- hdmi arc

- met mogelijkheid tot roomcorrectie: mocht je ruimte niet optimaal zijn, dan kan je deze verder optimaliseren. Dit kan nu wellicht niet belangrijk lijken maar kan echt van grote meerwaarde zijn om je klank optimaal te krijgen voor je ruimte!

- mooi display, instelbaar

- veel functies

- genoeg vermogen

- niet al te duur ( rond € 749 )

- met subwoofer uitgang: mocht je later toch een kleine subwoofer willen toevoegen, dan is dat eenvoudig mogelijk.

Link: Eversolo play cd

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kc 103 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:20:
Ok bedankt voor jullie reacties..

Luidsprekers kom ik dan wel uit, gewoon wat goed klinkt, duidelijk....

De Dali Soniks klonken voor mij prima dus denk dat ik t daar op hou.

Versterker maakt dus niet veel uit, maar dat zou betekenen dat als ik bij hifi klubben bijvoorbeeld de argon audio sa1 mk2 koop met de dali Sonik 1, ik voor 867 euro klaar ben.

Deze argon zal dan wel wat functies missen maar voor de tv werkt deze dan prima en via de tv kan ik ook muziek af spelen.

Of is deze gedachte dan weer te kort door de bocht...
Het stukje dat ik erover schreef is inmiddels al weer wat ouder, maar nog steeds even relevant: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

• rico5
Laat je niet alles wijs maken ook niet door mij, maar ga af op je instinct/gevoel en vooral je gehoor.

De argon audio sa1 mk2 is best een goede optie valt ook onder de Audio Nord groep net als Dali en Nad, het klank profiel van de versterker zal gelijk zijn verwacht ik. Versterkers hebben namelijk een eigen klankprofiel een Marantz klinkt "warmer" dan een Nad die "Neutraler" klinkt. Zo heeft ieder merk zijn eigen ideeën.

Kijk of ze in de winkel kunnen wisselen tussen de versterkers zonder dat je het ziet, dan kun je zelf beoordelen of er verschil hoorbaar is.

Succes met je aankoop.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@rico5 Het is fijn dat je wilt helpen, maar je uitspraken zijn nergens met valide, serieuze tests te onderbouwen. Zie ook dit topic Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Het wisselen tussen versterkers is in theorie leuk, maar zolang je niet weet of de winkel ze exact gelijk heeft afgesteld, zegt het resultaat dus helemaal niks.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:56
Ik verbaas me wel dat je aangeeft de KEF LS50 WII te licht te vinden, die heeft toch wel een hoop power. Ik ben dan zelf erg pragmatisch ingesteld; gewoon de bass een beetje naar wens bijdraaien en klaar.

De BluOS versterkers die je noemt vind ik allebei erg duur, maar het is aan jou om te bepalen of je de features die je krijgt het geld waard vindt. Zelf ben ik fan van de versterkers van WiiM. Die kosten een fractie van de genoemde BluOS versterkers en zijn objectief goed getest. Wiim heeft een volwassen streamingplatform en kost ongeveer evenveel als de genoemde argon.

Kortom, kijk ook eens verder dan de spulletjes die ze bij de hifiklubben verkopen, scheelt je misschien wat geld ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• rico5
@Jorgen Wanneer ik zeg laat in de winkel versterkers wisselen, en luister en beoordeel zelf of je verschil hoort. Ging ik er van uit dat het logisch is dat je vraagt of de versterkers neutraal ingesteld staan. Net als dat ik er vanuit ga dat je dezelfde kabel, luidspreker en bron gebruikt.

*knip*

[ Voor 44% gewijzigd door Jorgen op 12-05-2026 14:17 . Reden: Metadiscussie op de persoon ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

offtopic:
@rico5 We kunnen over dit onderwerp verder discussiëren in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6, maar niet hier in dit topic.

• kc 103
Nou heb nu ook ergens anders een setje beluisterd...

Heb hier ook de Bluesound N331 en de Nad c700 wederom gehoord met de Dali Soniks 1...pfoe wat klonken die hier licht en soort beheerst..Mooi op zich maar niet voor mij.

Heb hier de Marantz m1 met de Sonus Faber Lumina 1 speakers beluisterd ..deze klonken een stuk warmer en levendiger. Blijft denk altijd persoonlijk maar voor mij klonk deze combi prima.

Ga er nog een nachtje over slapen maar denk dit t wel gaat worden..

Bedankt voor jullie adviezen en inderdaad belangrijkste is luisteren en luisteren en even bij verschillende zaken langs en daar ook weer vergelijken. Verder inderdaad ook blind wisselen tussen de versterkers en kiezen welke je t beste vind klinken, ik kwam bij deze zaak in ieder geval op deze combi uit.
Pagina: 1