Gezamenlijke regenpijp in de weg voor uitbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:22
Hallo allemaal,

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een uitbouw. Ons jaren 70-80 woning hebben wij in 2018 gekocht. Bij de buren staat een uitbouw van 3 meter. Wij twijfelen nog tussen 3 of 4 meter (maximaal vergunningvrij).

De uitbouw staat al langer dan sinds wij er wonen. Helaas heeft de vorige bewoner van dat huis toen deze de uitbouw plaatste de afschot van de helft van de uitbouw naar ons gezamenlijke regenpijp geplaatst.

Nu zou ik dat niet accepteren, maar de situatie is nu helaas zo, dus ik wil in oplossingen denken.

Hoe kunnen wij onze uitbouw plaatsen zonder dat de buren last hebben van de afvoer van het water?

Mijn enige idee die ik kan bedenken is het volgende:

Uitbouw staat op hun eigen grond, mag toch niet tegenaan bouwen. Dus extra ruimte tussen de muren laten en de afvoer laten zitten. Een balk ertussen en de rand tussen onze uitbouwen bekleden met dakbedekking, maar ook makkelijk los te maken zodat je onderhoud kan plegen als het moet.

Of hebben jullie andere ideeën? Misschien heeft iemand soortgelijk geval gehad.

Buren zou de afschot kunnen aanpassen en dat er een regenpijp voor hun uitbouw komt, maar ik weet niet wat voor kostenpost dit gaat worden.

Dat de muur bij ons meer naar binnenkomt maakt niet uit, want wij laten de tussenmuur zitten (scheelt 5000 euro denk ik wel). Om die 2 zijmuren bouwen wij open kasten en er tussen schuifdeuren. Dus de ruimte is afsluitbaar. En dat de muur iets naar binnenkomt is hierdoor minder zichtbaar dan dat je er één hele grote ruimte van maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSAHVXDGms1KaH2MFo3fk7saSuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGAEHuswi9N9DeejpLUqPUf8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fifhr1CvQZ04o88HTDUkAvkhQQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2OejrtI2SpUeDuVZBcItpc1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2be4JrdHerAmTdNQEmRxLfB_Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkeXQeNpWO873Ys8cyoRGZqw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Fraaie oplossing van die uitbouw van de buren. Afschot daarvan aanpassen zou betekenen gehele dak eraf, aanpassen en een nieuw dak erop. Duizenden euro's verder. Ik vermoed niet dar het een oplossing is.

Enige, niet zo mooie, oplossing die ik kan bedenken is het dak van jullie aanbouw iets lager te maken en de bestaande dakuitvoer op jullie dak te laten eindigen.

Probleem van die dakdoorvoeren is dat die nooit waterdicht zijn, dus die wil je niet binnen. Bij een stortbui heb je namelijk grote kans dat water niet in de pijp blijft.

Heb je al eens gekeken, met je buren, op het dak van hun uitbouw? Is dat de enige plek van uitloop? Is er alleen afschot die kant op?

En waarom mag je er eigenlijk niet tegenaan bouwen? Willen de buren dat niet? Want een kleine ruimte tussen beide aanbouwen laten zitten is ook vragen om problemen. Dat is een open (donkere, vochtige) ruimte waar je niet in kunt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:34
Als ik naar de bovenkant van de afvoerpijp kijk lijkt het me dat de buren precies op de erfgrens hebben gebouwd. En dan is er geen enkele reden waarom je niet tegen hun aanbouw aan kunt bouwen. Want dat is toch het makkelijkste en beste (voor beide partijen), want een opening ertussen waar je niet meer bij kunt is vragen om problemen.

En voor de afvoer is het vooral de vraag hoe het dak van de buren is. Hebben die een afschot richting het huis, of hebben ze ook nog een afvoer aan het einde van de uitbouw en is deze afvoer een extra afvoer voor als het hard regent?

[removed]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:10
Die afvoer wil je daar gewoon niet meer hebben als jullie ook gaan uitbouwen. Als er wat mee is kun je er nooit meer bij. Het water uit de dakgoot zal gewoon op het platte dak kunnen lozen. Vanaf het platte dak kan er dan een nieuwe uitloop en aansluiting worden gemaakt die uitkomt in een stuk tuin of die je weer aansluit op hwa riolering.

Hoe is het afschot van de aanbouw van de buren? Als er een ander punt is waar je nu bijv. water ziet staan dan kan daar de nieuwe afvoer worden gemaakt.

Je kunt er evt voor kiezen om het bestaande afschot van de buren te gebruiken en ook jouw dak daar op laten uitkomen. Dan naar een uitloop leiden. Er zal dan wat meer water over jouw dak lopen. Vraag is of dat erg is.
Dan vraagt er dus om om de daken op elkaar aan te laten sluiten.

Verder lijkt e.e.a. op de erfgrens te staan. Ook als ik naar de schutting kijk. en zou je er dus strak tegenaan kunnen bouwen.

[ Voor 21% gewijzigd door pentaw1nz op 05-05-2026 14:30 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• aVo0m.
Afvoer is helft van de uitbouw. Andere helft gaat naar andere regenpijp (andere kant uitbouw) die wel volledig op hun grond staat.

Ik mag mijn uitbouw niet vastmaken aan uitbouw buren. Want hun uitbouw staat op hun grond en is tegen erfgrens gebouwd.

Ik heb begrepen dat uitbouw dan tegenaan wordt gezet met een ruimte van paar cm. Aan de voorkant is er dan nog een spleet van paar millimeter omdat daar de bakstenen tegenaan komen (maar mag niet vast).

Ik zag dat normaal gesproken over de randen van 2 uitbouwen dakbeschot of lood wordt gelegd zodat er nooit water ertussen kan komen, maar dat je het wel kan weghalen voor onderhoud.

Dus als we heet eeerste stukje een ruimte laten voor die regenpijp (20cm denk ik) en de rand dichtmaken, dan kan je er altijd nog bij.

Regenwater via mijn uitbouwdak lijkt me geen goed idee. Want stel ik heb een lekkage, is dat dan van mijn water of het water van de buren. Dan is de toekomstige aansprakelijkheid moeilijker vast te stellen.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 18:28
Weet je zeker dat die regenpijp niet op jouw erf staat? En dus de uitbouw van de buren op de erfgrens (lees op de mm).

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de latei boven je raam doorloopt over de erfgrens (achter de regenpijp).

Het komt vaker voor dat een regenpijp bij 1 van de buren geplaatst wordt, maar wel voor gezamenlijk gebruik.

Als dit het geval is zou je wel kunnen overleggen om tegen de uitbouw van je buren te bouwen. De pijp van boven laten stoppen boven het gezamenlijke platte dak en dan de nieuwe afvoer aan de voorkant van de uitbouw maken.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:40

Fanta

FordPerformance™️

Ik zou de buren even vragen naar de afwatering van hun dak te kijken, omdat je van plan bent ook uit te gaan bouwen, en hun oplossing van destijds nu in de weg zit. Leuk bedacht destijds (lekker makkelijk vooral), maar ze hadden kunnen weten dat het in de toekomst een keer iemand in de weg gaat zitten.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:45:
Ik zou de buren even vragen naar de afwatering van hun dak te kijken, omdat je van plan bent ook uit te gaan bouwen, en hun oplossing van destijds nu in de weg zit. Leuk bedacht destijds (lekker makkelijk vooral), maar ze hadden kunnen weten dat het in de toekomst een keer iemand in de weg gaat zitten.
Als de buren er niets aan willen doen is het topicstarter zijn probleem. Misschien vond de toenmalige eigenaar het ook prima op deze manier, die kans heb je ook nog.

• Wolly
  • Niet online
BernardV schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:43:

Als dit het geval is zou je wel kunnen overleggen om tegen de uitbouw van je buren te bouwen. De pijp van boven laten stoppen boven het gezamenlijke platte dak en dan de nieuwe afvoer aan de voorkant van de uitbouw maken.
En hoe los je dan het verkeerde afschot op van het dak van de buren?

• redwing
aVo0m. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:34:
Afvoer is helft van de uitbouw. Andere helft gaat naar andere regenpijp (andere kant uitbouw) die wel volledig op hun grond staat.

Ik mag mijn uitbouw niet vastmaken aan uitbouw buren. Want hun uitbouw staat op hun grond en is tegen erfgrens gebouwd.

Ik heb begrepen dat uitbouw dan tegenaan wordt gezet met een ruimte van paar cm. Aan de voorkant is er dan nog een spleet van paar millimeter omdat daar de bakstenen tegenaan komen (maar mag niet vast).
Die paar cm. zal dan misschien praktisch gezien zijn, want je mag jouw muur, net als de buren hebben gedaan, precies tegen de erfgrens aan zetten (dus zonder die paar cm. ertussen). Je mag hem inderdaad niet aan hun muur vastmaken, tenzij je dat afspreekt met de buren en zij het er mee eens zijn. Voor het dak zou ik dat iig wel doen, want als je dat niet waterdicht maakt krijg je water ertussen wat nergens heen kan en dus zal zorgen voor continue vochtige muren.
Ik zag dat normaal gesproken over de randen van 2 uitbouwen dakbeschot of lood wordt gelegd zodat er nooit water ertussen kan komen, maar dat je het wel kan weghalen voor onderhoud.

Dus als we het eerste stukje een ruimte laten voor die regenpijp (20cm denk ik) en de rand dichtmaken, dan kan je er altijd nog bij.
Dat zou ik dus echt nooit doen. Dat is gewoon wachten op problemen, want met 20cm tussenruimte ga je met geen mogelijkheid nog bij problemen van die regenpijp (zeker dichter bij de grond) komen. Als je daar een aanbouw gaat zetten moet je ervoor zorgen dat het water op een andere manier wordt afgevoerd dan die regenpijp.
Regenwater via mijn uitbouwdak lijkt me geen goed idee. Want stel ik heb een lekkage, is dat dan van mijn water of het water van de buren. Dan is de toekomstige aansprakelijkheid moeilijker vast te stellen.
Als je een lekkage hebt maakt het natuurlijk weinig uit van wie het water is. Dan heb jij gewoon een probleem en moet je de lekkage verhelpen. Want ook zonder het water van de buren heb je dan die lekkage/schade.
Bedenk echter wel dat de risico op een lekkage met grote kosten een stuk groter is als je die regenpijp zo tussen de uitbouwen zou laten zitten.

Verder weet ik niet of het al verjaard is, maar in principe mogen de buren niet op deze manier hun water afvoeren. Door het verplaatsen van de regenpijp naar jouw kant voeren ze nu water af over jouw grond en dat is niet toegestaan. Dat moet altijd via de eigen grond.

[removed]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wie er aansprakelijk is voor een lekkage hangt af van waar het lek zit lijkt me, niet van waar vandaan het water op je dak komt. Je gaat hoe dan ook regenwater op je dak krijgen, als je de afvoer van de dakgoot er boven er ook overheen laat lopen enkel wat meer dan wanneer je dat water direct afvoert.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:23
redwing schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:48:
[...]
Verder weet ik niet of het al verjaard is, maar in principe mogen de buren niet op deze manier hun water afvoeren. Door het verplaatsen van de regenpijp naar jouw kant voeren ze nu water af over jouw grond en dat is niet toegestaan. Dat moet altijd via de eigen grond.
Exact dit. Als hun geen toestemming geven om tegen hun aanbouw aan te bouwen. Dan zou ik aangeven dat hun waterafvoer illegaal over jouw perceel loopt en dat hun dat maar moeten veranderen. Want die loopt precies op de plek waar jouw muur komt.

Feit dat het er al was toen je het kocht, maakt het nog niet legaal. Of volgens de regels.

[ Voor 6% gewijzigd door TheKerremenke op 05-05-2026 14:53 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Wolly
  • Niet online
@redwing Die regenpijp is nu al niet bereikbaar tot de grond, lijkt ingebouwd te zijn in een koof.
Nog meer reden om een oplossing te zoeken zonder deze pijp wat mij betreft.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Maar dan moeten hun buren de uitbouw ook een paar centimeter opschuiven, of wat?
Lijkt me vreemd dat zij hun uitbouw tegen de erfgrens mogen zetten en jij niet, terwijl op die ruimte toch geen ladderrecht oid van toepassing is omdat je er niet tussen kunt. Zo'n spleet is alleen vragen om problemen, voor zowel jou als de buren.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:44
waarom mag de uitbouw niet tegen die van de buren aangebouwd worden? De huizen staan toch ook tegen elkaar aan? Tenzij die uitbouw niet op de grens staat natuurlijk.

Voor die afwatering, volgens mij is het gewoon jou grond, even constructief met elkaar rond de tafel, doen ze dat niet, dan zit er niks anders op dan gewoon die afvoer weg te halen.

• redwing
bramassendorp schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:18:
waarom mag de uitbouw niet tegen die van de buren aangebouwd worden? De huizen staan toch ook tegen elkaar aan? Tenzij die uitbouw niet op de grens staat natuurlijk.
Je mag hem er tegenaan bouwen, maar niet aan elkaar vastmaken omdat ie op eigen grond staat.
Voor die afwatering, volgens mij is het gewoon jou grond, even constructief met elkaar rond de tafel, doen ze dat niet, dan zit er niks anders op dan gewoon die afvoer weg te halen.
Zo simpel is het nu ook weer niet, je kunt niet zomaar de huidige situatie aanpassen en daarna zeggen dat de buren pech hebben. Dat iets niet volgens de regels gebouwd is, wil nog niet zeggen dat je dat eenzijdig om zeep mag helpen ;) Je zult hier dus wel degelijk met de buren om tafel moeten en kijken wat voor oplossing je hier voor kunt verzinnen. En als daar niets uitkomt kun je het juridisch gaan proberen maar dat zal altijd tijd en geld gaan kosten.

[removed]

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-05 16:58
kortste klap is denk ik de afvoer van je hoge goot te lozen via je uitbouw en dan zien dat je qua hoogte van je nieuwe dakbedekking uit komt bij dat van je buren zodat dat water ook via je nieuw dak afgevoerd kan worden.

Je kunt simpelweg tegen je buren zeggen dat ze het maar zelf op moeten lossen maar dat verpest natuurlijk wel direct je verstandhouding met de buren. Persoonlijk zou ik dit inzetten als wisselgeld om hun buitenmuur te gaan gebruiken als jouw nieuwe binnenwand. Huidige kraal d'r af en bitumen over de muur branden tot op hun dakbedekking met een gootje als koppeling tussen beide daken op de plek van de huidige stadsuitloop.

Of als je panisch bent voor brand dat opstandje bekleden met steenwol en afwerken met een afdekkap.

[ Voor 7% gewijzigd door achterhoeker op 05-05-2026 15:37 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• aVo0m.
Ruimte tussen de muren (spouw) en dan de dakopstanden met elkaar verbinden heb ik zo bedacht als volgens topic Buitenmuur van mijn uitbouw

Onze buren kunnen er niks aan doen, want die wonen er ook pas 2 jaar.

Zoals ik jullie berichten lees is de beste oplossing:

Dakafvoer loskoppelen en regenwater van dak via uitbouw afvoeren. Ook stukje regenwater van dak uitbouw buren en dan de regenpijp van mijn uitbouw zoveel mogelijk tegen grens buren, zodat hetbgewicht van water zoveel mogelijk en zo snel mogelijk op 1 punt afgevoerd wordt.

Daarnaast rekening houden met gewicht van water bij het bouwen van de uitbouw.

Op elke erfgrens ook met andere buren loopt een regenpijp vanaf dak zo in dat stenen muurtje. Dat is in 1977 gebouwd tijdens de bouw van het huis. Dus die oude onzichtbare regenpijp heeft dan gelukkig geen functie meer.

Zie foto, andere kant buren regenpijp en als je naar uitbouw verderop kijkt hebben ze de pijp losgekoppeld en laten het water uitkomen op uitbouw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLw-7KvUNSAEUvoZOFFBN_Go1MA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e9x7ffYh2jw8wbqEBnyCCl9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door aVo0m. op 05-05-2026 15:47 ]

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

Asteroid9

General Failure

TheKerremenke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:51:
[...]

Exact dit. Als hun geen toestemming geven om tegen hun aanbouw aan te bouwen. Dan zou ik aangeven dat hun waterafvoer illegaal over jouw perceel loopt en dat hun dat maar moeten veranderen. Want die loopt precies op de plek waar jouw muur komt.

Feit dat het er al was toen je het kocht, maakt het nog niet legaal. Of volgens de regels.
Dat geldt alleen als die regenpijp echt volledig op de grond van TS staat, en dit soort gedeelde pijpen zitten daarom meestal exact op de erfgrens.
Als de buren bij die uitbouw een bestaande afvoer verwijderd hebben aan de kant van de TS zou die pal naast deze gezeten hebben? Ik denk het niet, dit zal vast een gemeenschappelijke zijn, even heel goed opmeten maar.

In dat geval doen de buren hier niks verkeerd, en het afschot op die uitbouw is op dit moment ook maar een aanname die eerst geverifieerd moetn worden.

Afvoer voor beide uitbouwen naar de voorzijde van de uitbouw verplaatsen is hoe dan ook de beste optie voor beiden.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• redwing
Asteroid9 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:48:
[...]
Dat geldt alleen als die regenpijp echt volledig op de grond van TS staat, en dit soort gedeelde pijpen zitten daarom meestal exact op de erfgrens.
Als de buren bij die uitbouw een bestaande afvoer verwijderd hebben aan de kant van de TS zou die pal naast deze gezeten hebben? Ik denk het niet, dit zal vast een gemeenschappelijke zijn, even heel goed opmeten maar.
De afvoer is verplaatst van gemeenschappelijk naar de kant van TS. Kijk maar naar de foto van de bovenkant van de regenpijp, daar zit een extra bochtje om de regenpijp een stukje op te schuiven. De afwatering van het dak is daarmee al van gezamelijk naar TS gegaan, maar daarna is ook de aansluiting van het platte dak nog op diezelfde aansluiting gezet. Uiteindelijk wordt er dus dubbel water vanaf de buurman bij TS geloosd.
In dat geval doen de buren hier niks verkeerd, en het afschot op die uitbouw is op dit moment ook maar een aanname die eerst geverifieerd moetn worden.
Dat is niet echt een aanname, je zet daar geen afvoer als het afschot niet in die richting gaat. Het is nl. ook geen overstort (en je zou op die plek ook geen overstort verwachten)
Afvoer voor beide uitbouwen naar de voorzijde van de uitbouw verplaatsen is hoe dan ook de beste optie voor beiden.
Dat sowieso, maar wat doe je dan met het water dat nu op die afvoer zit? Dat zal niet zomaar verdwijnen en zomaar afsluiten zonder dat de buren het er mee eens zijn gaat je ook problemen opleveren.

[removed]

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 16:30
Het lijkt alsof iedereen 1 regenpijp heeft. Komt er ook een regenpijp uit op het platte dak van de buren?

Voor de buren is het misschien ook een optie om een regenpijp in de achtertuin te maken. Dan blijft er wel iets water op staan maar dat kan geen kwaad. Hangt er van af hoeveel erop blijft staan en de hoogte van de rand van hun platte dak.

Goot van boven kan met een Y stukje ook over beide daken verdeeld worden met voor jullie beide een eigen regenpijp aan de tuinkant (naar achteren)

Nu lijkt het erop dat de regenpijp bij de buren begint en bovenaan met een paar bochtjes jouw kant op komt, is dat ook zo? Dat maakt jouw verhaal wat sterker.

Maar ik zou zeker het gesprek aan gaan met de vraag om dat aan te passen. Desnoods kun je de buren nog tegemoet komen dat als de dakdekker bij jou komt hij meteen de aanpassingen bij de buren doet, scheelt weer wat geld. Of dat jij de dak aanpassing betaald en hun daarna de regenpijp zelf aansluiten. Je kunt elkaar een beetje helpen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:43

LankHoar

Langharig tuig

aVo0m. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:42:
Onze buren kunnen er niks aan doen, want die wonen er ook pas 2 jaar.
Dat maakt niets uit, het ontslaat hun niet van hun verantwoordelijkheid. Eventueel is e.e.a. dan weer verhaalbaar op de vorige eigenaars, maar geen idee hoe dat zit. In ieder geval niet jouw probleem.

Het is fijn om te lezen hoe je heel meedenkend bent voor je buren. Tegelijkertijd schemert er doorheen dat je nog niet met hun hier over gepraat hebt. Dat zou ik als volgende stap aanraden: "he buur, ik wil een uitbouw realiseren, kunnen we eens overleggen hoe we de waterafvoer het beste kunnen regelen van onze gezamenlijke regenpijp?"

Wie weet vinden je buren het prima dat je tegen hun muur aanbouwt en het netjes afwerkt, los van of dat wel of niet mag (dan wel schriftelijk laten bevestigen voor de zekerheid/volgende eigenaars), en krijgen jullie zo beiden de beste oplossing voor het hemelwater. Dan kun je daarna nog over de kosten praten van dat stukje, gezien hun afvoer momenteel illegaal lijkt. Je kunt ook besluiten om dat te laten zitten, want dat valt in het niet op de totale kostenpost van je verbouwing.

Kortom: heb je al eens met je buren gepraat hierover? :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• aVo0m.
Ik heb het er nog niet met mijn buren over gehad. We hebben hele goede verstandhouding, dus daar zal het probleem niet liggen.

Ik was alleen benieuwd of er andere goede oplossingen zijn zonder al teveel gedoe en eventuele kosten.

De pijp was oorspronkelijk gezamenlijk, precies in het midden, maar hij is inderdaad iets verplaatst, zodat de pijp volledig aan mijn kant zit (zojuist nogmaals bekeken).

Als afschot van buren opnieuw gedaan moet worden. Dus vanuit die hoek naar voren toe, dan verwacht ik dat dit wel duizenden euro’s gaat zijn. Ik snap dat de buren daar ook niet op zit te wachten, hoe goed de verstandhouding ook is.

Maar nogmaals, er is nog niks besproken, puur omdat we nog niet weten of we wel een uitbouw willen of dat het 3 of 4 meter wordt. We zijn aan het oriënteren en hier liep ik nu tegenaan bij het uitdenken.

De vorige eigenaar die de uitbouw heeft geplaatst is aannemer en heeft ons huis ook helemaal verbouwd. Dus ken hem goed. Hij gaat misschien ook onze uitbouw dan plaatsen (weet nog niet zeker), maar zal ook aan hem advies vragen hoe hij dit nu zelf zou oplossen.

Maar omdat ik al vooruit aan het denken ben wil ik jullie wel bedanken voor de advies, tips, ideeën etc.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-05 18:04
Die regenpijp vanaf boven zal geen probleem zijn, die laat je gewoon uitstromen op 1 van de 2 daken en vanaf daar afvoeren.

Die regenpijp uit de uitbouw van de buren vind ik heel vreemd. Die hangt boven jouw grond, dus is van jou. Maar die hoort daar natuurlijk niet. Dat de (vorige) buren het afschot verkeerd om hebben gemaakt (is dat sowieso logisch, afschot richting je huis?) kan jij niks aan doen. Ik denk dat je deze pijp niet hoeft te dulden en dat het echt het probleem van de buren is, hoe lullig dat ook klinkt. Het is niet jouw schuld, maar ook niet jouw probleem zou ik zeggen. Voor de goede verstandhouding zou je kunnen aanbieden om een deel mee te betalen aan de oplossing, als je dat geld hebt natuurlijk.

De oplossing van de pijp tussen 2 muren laten is zoals eerder gezegd echt niet handig. Als je er bij moet kan je er niet bij, de eerste 20 centimeter misschien maar daar is het dan ook wel. Als hij onderin uit de mof schiet of ergens breekt dan hang je.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:23
Ik dacht al ergens “het praten bij de buren met een kratje bier” gemist te hebben. ;)

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:43

LankHoar

Langharig tuig

TheKerremenke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:24:
Ik dacht al ergens “het praten bij de buren met een kratje bier” gemist te hebben. ;)
Kan kloppen, want die is nog niet voorbij gekomen ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:41

JdM

Humbled

Ik zou opteren om je aanbouw tegen de aanbouw van de buren te plaatsen, als het mag van de buren heb je die horde al genomen.
Daarna technisch; Die afvoer die nu uit de gevel komt zit in de mastiekrand. Als je de mastiekrand aan jouw kant even hoog laat uitkomen, of een cm lager, dan kan het water van de aanbouw van de buren jouw dak op stromen en worden afgevoerd naar jouw toekomstige hemelwaterafvoer van jouw aanbouw.
Die pijp die van boven komt laat je dan ook weer lozen op jouw dak.
Je hebt het over berekenen van de constructie voor afvoer van al dat water? Dat zou geen probleem hoeven zijn als er een spuwer geplaatst wordt op de kritieke hoogtelijn van het water. Chat zegt met een snelle berekening dat dit op max 30mm hoogte in de mastiekrand zou moeten, als het water hoger dan 30mm komt te staan begin je binnen de huidige bouwnormen risico te lopen, maar bij een overstort is dat risico weer weg. Dit is een noodoverloop die pas in werking hoeft te treden als je normale afvoer(en) helemaal geen water meer afvoeren, wat op zich al een uitzonderlijke situatie zal zijn als je de afvoeren normaal onderhoudt.

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:48
Heb je geen foto van hun dak? Kan best zijn dat dit een opstaande dakrand is. Dus hun werkelijke dak ligt lager. Ik geloof niet dat ze op 2 plekken een laagste punt hebben gemaak (je zei 2 afvoeren), dat zou dan een overloop kunnen zijn zodat als de regenpijp verstopt is, het dak niet te veel belast wordt. Praten is trouwens het beste, tegen hun muur aanbouwen scheelt je een stuk in ruimte, isolatie en kosten. Foto is van een overloop en dus niet de primaire afvoer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFVyWAWdSSfwVUk-FPzwQEVK_DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgGOPqbTda14ZI45Qp6Ra3PS.jpg?f=fotoalbum_large

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:33
Als de verstandhouding goed is met de buren dan in ieder geval bespreken dat hier een gezamelijke en goede oplossing voor moet komen.
Het mooist is om beide aanbouwen optisch te koppelen. Het dak bestaat uit 2 delen: dak en plafond met daartussen isolatie. Er zit dus ruimte daartussen.
Ik zou beide afwateringen koppelen en in de ruimte tussen dak en plafond naar de voorkant van beide uitbouwen afvoeren. Om toekomstige lekkages tegen te gaan de regenpijp in een kunststof prefap dakgoot leggen.
Ik zou het volgende voorstel dan doen: de afvoer gaat over mijn grond en daarom zou je de muur van de buren als jouw buitenmuur mogen gebruiken. Je zou daar dus maar 1 (binnen-)muur hoeven te metselen met isolatie.
De afvoer komt dus in een apparte bak-dakgoot tussen de beide aanbouwen die van boven open blijft maar binnen loopt het plafond helemaal tegen de muur door. Aan de voorkant zie je dan één rechte gevel met één regenwaterafvoer die ondergronds gekoppeld is aan de oude afvoer. Die ondergrondse buis zou ik dikker en grotere diameter (rioolbuis) nemen om verstoppingen te voorkomen.
Er moet in iedergeval een tekenaar/constructeur naar komen kijken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
vogelmans schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:30:
Als de verstandhouding goed is met de buren dan in ieder geval bespreken dat hier een gezamelijke en goede oplossing voor moet komen.
Het mooist is om beide aanbouwen optisch te koppelen. Het dak bestaat uit 2 delen: dak en plafond met daartussen isolatie. Er zit dus ruimte daartussen.
Ik zou beide afwateringen koppelen en in de ruimte tussen dak en plafond naar de voorkant van beide uitbouwen afvoeren. Om toekomstige lekkages tegen te gaan de regenpijp in een kunststof prefap dakgoot leggen.
Ik zou het volgende voorstel dan doen: de afvoer gaat over mijn grond en daarom zou je de muur van de buren als jouw buitenmuur mogen gebruiken. Je zou daar dus maar 1 (binnen-)muur hoeven te metselen met isolatie.
De afvoer komt dus in een apparte bak-dakgoot tussen de beide aanbouwen die van boven open blijft maar binnen loopt het plafond helemaal tegen de muur door. Aan de voorkant zie je dan één rechte gevel met één regenwaterafvoer die ondergronds gekoppeld is aan de oude afvoer. Die ondergrondse buis zou ik dikker en grotere diameter (rioolbuis) nemen om verstoppingen te voorkomen.
Er moet in iedergeval een tekenaar/constructeur naar komen kijken.
waarom zou je afvoeren langs binnen of op onbereikbare plaatsen laten lopen als het gewoon over het dak kan met een pijp naar beneden op de tussenmuur van de beide aanbouwen? bereikbaar voor altijd, eenvoudig op te lossen en nooit meer onduidelijk wat waar zit en van wie het is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:33
No Hands schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:52:
[...]

waarom zou je afvoeren langs binnen of op onbereikbare plaatsen laten lopen als het gewoon over het dak kan met een pijp naar beneden op de tussenmuur van de beide aanbouwen? bereikbaar voor altijd, eenvoudig op te lossen en nooit meer onduidelijk wat waar zit en van wie het is.
Zo bedoel ik het ook. Het wordt eigenlijk een dakgoot tussen de 2 aanbouwen en het plafond loopt onder de dakgoot door. De dakgoot of regenpijp komt, zoals ik het bedoel, in een aan de bovenkant open en waterdichte bak.
Je kan ook één dak over beide aanbouwen maken maar dan moet je aan het bestaande dak van de buren veel aanpassen en oud en nieuw dakbedekking met elkaar verbinden.
Het zou mooi zijn als de buren willen delen in een totale nieuwe dakbedekking.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
vogelmans schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Zo bedoel ik het ook. Het wordt eigenlijk een dakgoot tussen de 2 aanbouwen en het plafond loopt onder de dakgoot door. De dakgoot of regenpijp komt, zoals ik het bedoel, in een aan de bovenkant open en waterdichte bak.
Je kan ook één dak over beide aanbouwen maken maar dan moet je aan het bestaande dak van de buren veel aanpassen en oud en nieuw dakbedekking met elkaar verbinden.
Het zou mooi zijn als de buren willen delen in een totale nieuwe dakbedekking.
Misschien is er amper aanpassing aan het dak van de buren nodig. Dat weten we pas als TS met de buren heeft gepraat of een foto van de bovenkant van dat dak heeft.
En dan nog, als de buren nu een situatie hebben gekocht die niet is zoals die hoort te zijn dan mag je van een goede buur verwachten dat ze meewerken om dat op te lossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1