Vraag

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Mijn vraag:

Hoe kan ik, wonend in een huur huis met panelen (onbekend type) en omvormer (Goodwe GW2000-XS) van de woningstiching, mijn teruglevering minimaliseren volgend jaar. Het gaat hier om een 1 persoons huishouden. Omdat ik de woning huur heb ik geen mogelijkheden tot warmtepompen, zonneboilers e.d. dit vereist namelijk vergaande aanpassingen aan het huis waarvoor ik eerst toestemming zou, kunnen/moeten, vragen aan de woningstichting.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Panelen van onbekende leverancier, specificaties zijn mij niet bekend. Een Goodwe GW2000-XS omvormer, een PiB van Zendure (Solarflow 2400AC+ met 3 x AB3000L batterijen).
Ik kook en verwarm nog op gas, dat gaat voorlopig ook niet veranderen.
Ik rij/zit op een een Lynk en Co 01 PHEV en een BMW CE-04 motorscooter.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Mijn auto en motor laden bij overschot, dat gaat helaas niet veel resultaat opleveren aangezien ik daarvoor te weinig in de auto of op de motor zit. Ik werk maar 20 uur in de week voor shits & giggles omdat ik met de VUT ben (56 j/o), ook woon ik 4 km van mijn werk. Opladen van de auto is ook niet eenvoudig aangezien ik geen eigen parkeerplaats heb en een kabel dus over het trottoir zou moeten lopen en daar vind de gemeente en zijn handhavers wat van.

Ik ben twee weken bezig geweest op zoek naar een omvormer die past bij mijn 6 panelen (230v op een half bewolkte dag, met gemiddeld 1700watt momentele opbrengst op een zonnige dag, 10-12kwh opbrengst over de hele dag als het zonnig is), mijn huidige omvormer heeft een start voltage van 50 volt en een MPPT range (1 string) van 50-450v (geloof ik, weet niet alle details even goed meer). Het is ook nog eens een 1 fase omvormer omdat ik een 1-fase aansluiting heb.
Het is mij, met ondersteuning van Claude, niet gelukt een 2e hands omvormer te vinden die past bij mijn situatie waarmee ik middels een modbus-tcp interface het vermogen kan regelen. Dat laatste is wat mij betreft de meest eenvoudige oplossing. Die oplossing/regeling organiseer ik dan in python, ik kan daar uitstekend mee uit de voeten.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, mijn voorkeur gaat uit naar een andere omvormer die bij mijn situatie past. En anders maar een verwarmings element in een grote stalen bak met zand en dan het vermogen daar maar middels een regeling dumpen.

Alle reacties

• Martijn-V4
  • Nu online
Toevoeging:

Ik kan de omvormer, het admin paneel, benaderen via mijn bedrade netwerk aangezien ik een Goodwe LANKIT dongle heb aangeschaft. Volgens mij heeft de omvormer custom firmware aangezien hij bij het inschakelen hij geen AP adverteert, dat is ook niet zo handig in een straat waar bijna 50 van die omvormers hangen. Dat word natuurlijk een bende en dat begrijp dan ook wel.
Ik heb contact gehad met Goodwe en die hebben "in de omvormer" gekeken en geven aan dat er geen firmware update mogelijk is. Wellicht omdat dit hardware matig niet mogelijk meer is of omdat dit zo afgesproken is met de woningstichting.

De omvormer is bekend als plant in sems+, ik kan daar ook de omvormer in standby zetten maar herstarten/starten lukt nooit meer, bij blijft altijd in 'Waiting" staan, alleen een fysieke herstart blaast de omvormer weer leven in.
De Solarflow app van Goodwe werkt hier niet omdat Wifi niet beschikbaar is op de omvormer.

Ik heb Claude de duvel en zijn ouwe moer laten doen op die netwerk verbinding naar de omvormer toe maar hij kan daar niets zinnigs uithalen waaruit blijkt dat het regelen van vermogen mogelijk zou kunnen zijn. Ik heb inmiddels een modbus-tcp interface gekocht die ergens volgende week hier moet landen. Ik ga die dan aansluiten op de omvormer en dan nog eens kijken of er nog wat te redden valt. Ik heb er een hard hoofd in.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:35
even buiten het economische vraagstuk. heb je een idee wat je, elektriciteit verbruik, is buiten de de zonnige uren
een eventuele accu/batterij is het meest gunstig (verhoging van eigen verbruik) door inzicht van je elektriciteit verbruik
Claude gaat je daar geen inzicht in geven omdat zeer persoonlijk is en huishouden afhankelijk. mijn huis is anders dan die van jou en jou werkpatroon is anders dan die van mij dus dat is niet te generaliseren

heb je een P1 meter ? zo niet, dan is dat de eerste stap
https://www.p1meter.nl/wat-is-de-goedkoopste-p1-meter/

(aangezien je een huurhuis hebt en waarschijnlijk je zonnepanelen huurt, mag je hier niet aan lopen "klussen"!! )

economisch verhaal
omvormer met batterij (met een hogere efficiency) tov een plug in batterij, kan de omvormer, volgens mij eigen onderzoek, de hogere aanschaf van de omvormer met batterij niet uit ( thuisbatterij 80% efficient, omvormer met accu 90%)

edit;
je hebt beduidend meer informatie toegevoegd
je hebt een (Solarflow 2400AC+ met 3 x AB3000L batterijen). dus 8.64 bruto opslag, dus met standaard instelling 7,8kwh (dod 90%) netto beschikbaar
vraag van mij aan jou; hoe heb je deze grote bepaald. is dit op basis euro per kwh of had je een idee wat je wilde gaan opslaan

met 1700w per U (max waarschijnlijk) duurt het het ergens tussen de 4 en 6 uur om ze op te laden (als je geen ander verbruik hebt)

deze kan je dan weer verbruiken met 800w terug leveren (10u) of 2400 op een eigen groep (instelling in de app) 3u (bijv tijdens koken)

heb je de p1 meter ook van zendure ? zo ja, dan de app op NOM zetten en dan kan je hands off doen
wil je meer, zoek even hierde zendure met home assitant

[ Voor 27% gewijzigd door xtrme op 05-05-2026 10:11 ]

• Martijn-V4
  • Nu online
xtrme schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:58:
even buiten het economische vraagstuk. heb je een idee wat je, elektriciteit verbruik, is buiten de de zonnige uren
een eventuele accu/batterij is het meest gunstig (verhoging van eigen verbruik) door inzicht van je elektriciteit verbruik
Claude gaat je daar geen inzicht in geven omdat zeer persoonlijk is en huishouden afhankelijk. mijn huis is anders dan die van jou en jou werkpatroon is anders dan die van mij dus dat is niet te generaliseren

heb je een P1 meter ? zo niet, dan is dat de eerste stap
https://www.p1meter.nl/wat-is-de-goedkoopste-p1-meter/

(aangezien je een huurhuis hebt en waarschijnlijk je zonnepanelen huurt, mag je hier niet aan lopen "klussen"!! )

economisch verhaal
omvormer met batterij (met een hogere efficiency) tov een plug in batterij, kan de omvormer, volgens mij eigen onderzoek, de hogere aanschaf van de omvormer met batterij niet uit ( thuisbatterij 80% efficient, omvormer met accu 90%)

edit;
je hebt een (Solarflow 2400AC+ met 3 x AB3000L batterijen). dus 8.64 bruto opslag, dus met standaard instelling 7,8kwh (dod 90%) netto beschikbaar
vraag van mij aan jou; hoe heb je deze grote bepaald. is dit op basis euro per kwh of had je een idee wat je wilde gaan opslaan

met 1700w per U (max waarschijnlijk) duurt het het ergens tussen de 4 en 6 uur om ze op te laden (als je geen ander verbruik hebt)

deze kan je dan weer verbruiken met 800w terug leveren (10u) of 2400 op een eigen groep (instelling in de app) 3u (bijv tijdens koken)

heb je de p1 meter ook van zendure ? zo ja, dan de app op NOM zetten en dan kan je hands off doen
Ik heb hier een HW P1 meter, een HW kWh meter (PV opbrengst), een Zendure P1 meter in combinatie met een Solarflow 2400AC+ met 3 st. AB3000L. Ik moet meer verbruiken maar dat lukt niet. En voor wat betreft het niet mogen "klussen", daar verschillen van mening en dat mag.
En Claude heeft wel degelijk inzicht in in verbruik aangezien ik dit monitor in een eigen applicatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FTdGVKj2ZuTqggxvZvn7WYCZOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PAP4dHj6WdzjHt8sgA5SdIJ6.png?f=fotoalbum_large

Ik log per 5 minuten historische data in een sqlite databasese en per 5 seconden de live data.

Eigen verbruik verhogen is moeilijk, de kortste klap is teruglevering drastisch verminderen door de omvormer terug te schroeven maar welke daarvoor met meest geschikt is ...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53
Waarom wil je teruglevering minimaliseren?

• Martijn-V4
  • Nu online
edit;

Nog maar een keer lezen dan ;-) Ik kook op gas, de batterij set bestaat uit 2.44kwh (in de Solarflow) en 3 x 2.88kwh in de batterijen (3x ab3000l). Ik heb de setup op een eigen groep aangesloten en de setup mag met maximaal 2.4kw ontladen. Ik draai met de "Smart meter" instelling op NOM en heb AC laden aan staan.

Het gaat niet zozeer om het verbruik en alles wat ik er omheen heb opgetuigd, ik ben gewoon op zoek naar een omvormer die met mijn panelen (6 stuks, geen specs) waar ik het vermogen van kan terug regelen als ik terug moet leveren omdat het huis verbruik laag is en de batterij vol is.

• Martijn-V4
  • Nu online
Wilke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:42:
Waarom wil je teruglevering minimaliseren?
Omdat ik geen zin heb om teruglever kosten te betalen.

• Martijn-V4
  • Nu online
Nu staat mijn motor op te laden met 8A, maar dat zet voor vandaag uiteindelijk geen zoden aan de dijk.

In de winter verwacht ik geen grote teruglever momenten, alhoewel de panelen staan hier op het zuiden. Maar de rest van het jaar lever ik ruim 1200kwh terug aan het net en dat vind ik niet nodig met ingang van jan '27.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Martijn-V4 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Omdat ik geen zin heb om teruglever kosten te betalen.
Ook niet als die terugleverkosten lager zijn dan de terugleververgoeding?

• Martijn-V4
  • Nu online
Sissors schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:56:
[...]

Ook niet als die terugleverkosten lager zijn dan de terugleververgoeding?
Dat weet ik pas in december als mij 3 jarig contract eindigt, voor die tijd wil ik graag een oplossing hebben georganiseerd. Wellicht als dit hem niet word dat ik eerder een Lynk & Co 02 ga kopen, dat is wdan wel 2 jaar eerder dan gepland. Want daar kan ik de energie wel in kwijt, zij het dat dit wel de duurste oplossing is.

• xtrme
@Martijn-V4 je had je post aangepast tijdens mijn typen ;)

welke modus heb je actief in de zendure app ? Slimme meter modus?

wellicht dat je in eerste instantie wat instellingen heb aangezet die je NOM nu beperken
iotdomotica.nl/thuisaccu/zendure-hems-en-zenki-ai-uitgelegd-nul-op-de-meter-dynamische-tarieven-en-slim-thuisaccubeheer

opslaan van elektriciteit die je niet verbruikt (of te snel willen gebruiken bijv een batterij met max 2,4kw output een motor met 8kW willen laden)

Topic van zendure in home assistant is volgens mij echt iets voor jou. hobby om zo veel mogelijk eruit te halen

nog klein puntje
is je doelstelling om meer zonne energie te gebruiken. of gewoon je Goodwe uit te zetten als je batterij vol zit ?
Goodwe heeft een export limit maar die is koppeld aan hun eigen smartmeter
en ik heb zelf ook goodwe ( gw8k-dt) en zendure. en bij mij die die export limit ergens verdwenen, maar dit was via Home assistant

=> goed gelezen
zoek naar "goodwe export limit", dit is een percentage instelling tov het geinstalleerd vermogen op het dak. bij mij wordt die niet meer weergegeven en weet niet waarom

deze, https://github.com/patmead/goodwe_local_server, home assistant HACS wordt mijn volgende experiment om deze weer te zien en de update vanuit de goodwe te zien

GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85105016

[ Voor 51% gewijzigd door xtrme op 05-05-2026 14:27 ]

• Martijn-V4
  • Nu online
xtrme schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:12:
@Martijn-V4 je had je post aangepast tijdens mijn typen ;)

welke modus heb je actief in de zendure app ? Slimme meter modus?

wellicht dat je in eerste instantie wat instellingen heb aangezet die je NOM nu beperken
iotdomotica.nl/thuisaccu/zendure-hems-en-zenki-ai-uitgelegd-nul-op-de-meter-dynamische-tarieven-en-slim-thuisaccubeheer

opslaan van elektriciteit die je niet verbruikt (of te snel willen gebruiken bijv een batterij met max 2,4kw output een motor met 8kW willen laden)

Topic van zendure in home assistant is volgens mij echt iets voor jou. hobby om zo veel mogelijk eruit te halen

nog klein puntje
is je doelstelling om meer zonne energie te gebruiken. of gewoon je Goodwe uit te zetten als je batterij vol zit ?
Goodwe heeft een export limit maar die is koppeld aan hun eigen smartmeter
en ik heb zelf ook goodwe ( gw8k-dt) en zendure. en bij mij die die export limit ergens verdwenen, maar dit was via Home assistant

=> goed gelezen
zoek naar "goodwe export limit", dit is een percentage instelling tov het geinstalleerd vermogen op het dak. bij mij wordt die niet meer weergegeven en weet niet waarom

deze, https://github.com/patmead/goodwe_local_server, home assistant HACS wordt mijn volgende experiment om deze weer te zien en de update vanuit de goodwe te zien

GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85105016
De hele Zendure setup staat vanaf dag 1 in Slimme meter modus (NOM) en werkt prima. Hoe je er bij komt dat ik mijn motor met 8kW probeer te laden is mij een raadsel, dat zou hier wel issues in huis opleveren, met een bezoek van lange rode vrachtwagens, met ladders en mannen met brandwerende pakken aan. Nee ik laad mijn motor, mijn auto overigens ook, met maximaal 8A, dat vind ik een veilige laadstroom waarbij je zeer beperkte risico's loopt of eigenlijk helemaal niet.

Ik heb niets met HA, voor mij een loden hamer waarmee ik een mug dood sla, ik heb niets met automatiseren van mijn huishouden. Ik wil het uitgangsvermogen van mijn omvormer kunnen terugregelen wanneer ik de opbrengst niet kan verbruiken en de batterij vol is en er hier geen voertuig op te laden valt.

Ik ben inmiddels al overtuigd van het feit dat het mijn omvormer niet tot vrijwel onmogelijk is dus daarom het idee om hem te vervangen door een 1-fase 2-2.5kW omvormer met de mogelijkheid tot besturen met een modbus-tcp interface. Dat kan ik zelf wel organiseren in python of anders vanuit mijn pv monitor app.

Andere wensen heb ik eigenlijk niet. Nu staat de motor ook weer op te laden dus maak ik wel weer wat op, 1500 watt uit de panelen en de rest uit de batterij.

• xtrme
geen tijd om het zelf uit te zoeken maar kijk of je een GMK110 of gm1000 kun aanslutien op je GW2000-XS

deze leest dan op basis van ct klemmen je uitvoer
en kan dan export limit op 0 zetten

alternatieven zonder een andere controller er tussen zullen een zelfde aanpak hebben
zie bijv growatt (rebrand eastron)

• Martijn-V4
  • Nu online
xtrme schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:50:
geen tijd om het zelf uit te zoeken maar kijk of je een GMK110 of gm1000 kun aanslutien op je GW2000-XS

alternatieven zonder een andere controller er tussen zullen een zelfde aanpak hebben
Daar ga ik ga eens uitgebreid naar kijken, bedank voor de tip!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:58
xtrme schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:50:

Maar een meter aansluiten met ct klemmen, deze dient dan in de meterkast geplaatst te worden om de uitvoer te monitoren en ook aangesloten te worden op een RS485 poort (oid) op de inverter om zo de export te kunnen reguleren?

Als dat zo is dan klinkt dat alsof een huurder dat niet zomaar mag doen.

Ik zou ook graag mijn Solis inverter omzetten naar zero-export om dezelfde redenen maar ook hier een huurhuis.
De enige oplossing die ik mogelijk heb gevonden is om met een RPi een meter te emuleren en aan te sluiten op de RS485 bus en via mqtt de DSMR data in de gaten te houden ofzo, zal wel wat vertraging in zitten maar goed niet een enorme ramp. mijn woning wekt echt bizar veel op voor wat ik zelf verbruik.

[ Voor 22% gewijzigd door joon op 07-05-2026 15:43 ]

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik kwam dit tussen de topics tegen: Het grote Zonnedimmer topic . Wellicht kan je hier wat mee?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Martijn-V4
  • Nu online
Detmer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:43:
Ik kwam dit tussen de topics tegen: Het grote Zonnedimmer topic . Wellicht kan je hier wat mee?
Ik ga daar niet aan mee doen, ik wil dit veel specifieker kunnen regelen, niet gewoon aan/uit. Bedankt voor de tip!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:38
leuke casus. Zou je overwegen 'gewoon' een andere omvormer te pakken? er staan genoeg SMA sunny boys van 2-3 kW op marktplaats voor 100 euro. Iedereen is naar hybride-omvormers aan t schakelen dus t zijn goede tijden voor tweedehands omvormers. Als t goed is kun je die omvormers dan wel weer met modbus aansturen.

Je hebt de data heel strak op orde zo te zien, cool! heb je ook inzicht in hoeveel teruglevering je nu op jaarbasis hebt? ik gok zo 1000-1200 kWh teruglevering per jaar?

ik zou zelf juist niet nu haasten maar afwachten tot er meer duidelijkheid is. Je contract loopt in december af, dan heb je echt nog wel ff. Bij veel leveranciers gaat het om ~100 euro/jaar aan terugleverkosten ongeveer. Lijkt me niet super interessant om daarvoor stevig te investeren tenzij je het gewoon leuk vindt.

• Martijn-V4
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:38:
leuke casus. Zou je overwegen 'gewoon' een andere omvormer te pakken? er staan genoeg SMA sunny boys van 2-3 kW op marktplaats voor 100 euro.

Je hebt de data heel strak op orde zo te zien, cool! heb je ook inzicht in hoeveel teruglevering je nu op jaarbasis hebt? ik gok zo 1000-1200 kWh teruglevering per jaar?
Ik heb het hele SMA sunny boy (SB2.5-1VL-40) verhaal helemaal uitgeplozen, het zou precies bij mijn project passen, wat het dan kost vind ik probleem 10.000. Het vervelende alleen is dat de MPTT window niet bij mijn panelen setup past en dan loop je gewoon serieus het risico dat je te weinig opwekt. Wellicht dat ik er van de zomer gewoon een koop voor shits & giggles maar weet eigenlijk wel dat het een issue gaat worden.

Ik zit ongeveer op 1200 kwh retour per jaar, op een dag als vandaag staat de wasmachine 3 x aan en de wasdroger toch wel, is eigenlijk debiel dat je de wasdroger op een dag als vandaag gebruikt. Maar dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGPlqZRw-csJ0Btg5h6xUMnxYTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CbXTPMc1s7uIz6wb4HeeriTR.png?f=fotoalbum_large

Ik lever vandaag ondanks het verbruik toch nog 4kwh terug, met wassen, drogen en de batterij laden. is een keer leuk in de week maar met een 1 persoons huishouden fix je dit nooit elke dag. Morgen gaat er weer een wagonlading energie retour het net op.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Martijn-V4 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:03:
[...]

Ik heb het hele SMA sunny boy (SB2.5-1VL-40) verhaal helemaal uitgeplozen, het zou precies bij mijn project passen, wat het dan kost vind ik probleem 10.000. Het vervelende alleen is dat de MPTT window niet bij mijn panelen setup past en dan loop je gewoon serieus het risico dat je te weinig opwekt. Wellicht dat ik er van de zomer gewoon een koop voor shits & giggles maar weet eigenlijk wel dat het een issue gaat worden.

Ik zit ongeveer op 1200 kwh retour per jaar, op een dag als vandaag staat de wasmachine 3 x aan en de wasdroger toch wel, is eigenlijk debiel dat je de wasdroger op een dag als vandaag gebruikt. Maar dit is het resultaat:

[Afbeelding]

Ik lever vandaag ondanks het verbruik toch nog 4kwh terug, met wassen, drogen en de batterij laden. is een keer leuk in de week maar met een 1 persoons huishouden fix je dit nooit elke dag. Morgen gaat er weer een wagonlading energie retour het net op.
Als je dan ook nog reageert op dit gedeelte van die post
ik zou zelf juist niet nu haasten maar afwachten tot er meer duidelijkheid is. Je contract loopt in december af, dan heb je echt nog wel ff. Bij veel leveranciers gaat het om ~100 euro/jaar aan terugleverkosten ongeveer. Lijkt me niet super interessant om daarvoor stevig te investeren tenzij je het gewoon leuk vindt.

• Martijn-V4
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:38:

Geen haast hier, ik ben hier al een tijdje mee bezig ;-) En ja de kosten zijn wellicht "verwaarloosbaar" maar als ik ze kan voorkomen dan graag en ja ik begin het een sport te vinden, hoe minder terug leveren hoe beter.
Pagina: 1