Solaredge Master en Slave omdraaien, maar geen toegang app.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:13
Hallo allemaal,
Ik heb al sinds 2014 een Solaregde SE4000 omvormer (oud type met paneeltje en knop onderop).
Daar heb ik later een SE3500H hd wave omvormer bij geplaatst (nieuw type, in te stellen via de app).
Deze heb ik toen zo ingesteld dat de SE4000 de master is en de (nieuwere SE3500H) de slave.

Nu is het zo dat ik, via de app, het voor elkaar gekregen heb de nieuwe omvormer uit te laten schakelen bij negatieve prijzen. Bij de oude omvormer word dit helaas niet toegepast.
Daarom dacht ik deze aan te gaan sturen via modbus tcp. Maar ook dit ondersteund te oude SE4000 niet.
Ik kreeg daarom als tip van Solaredge om de nieuwere SE3500H als master in te stellen en deze alles te laten regelen.
Hier komt het probleem. Als ik via de app de communicatie met de omvormer wil opstarten, dan zegt deze dat hij verbonden is met RS485. Verder is het dan klaar. Ik kom niet in het instellingen menu. Via de (oude) master kan ik ook niets instellen.
Ik heb al geprobeerd de RS485 kabel te ontkoppelen, maar dan krijg ik in de set app de waarschuwing dat de kabel ontkoppeld is. Daarna heb ik geprobeerd een lan kabel in de SE3500H te stoppen en de SE4000 als slave in te stellen, maar dan nog krijg ik geen toegang tot de communicatie van de SE3500H.

Is er iemand die de gouden tip heeft en weet hoe ik de SE3500H (van slave weer) als master kan instellen, of hoe ik toegang krijg tot de instellingen van de omvormer (zonder enige gegevens van productie te verliezen)?

Beste antwoord (via Pirelly op 01-05-2026 21:26)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:44
Je zou zonder de app direct naar het IP van de omvormers moeten kunnen browsen na verbinding maken met het service-wifi.

Zie help! hij doet het niet! in Het grote SolarEdge topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Je zou zonder de app direct naar het IP van de omvormers moeten kunnen browsen na verbinding maken met het service-wifi.

Zie help! hij doet het niet! in Het grote SolarEdge topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pirelly
Je bedoelt http://172.16.0.1/?
Dat heb ik geprobeerd, maar geeft helaas geen toegang...

Edit.
Ik heb het net nogmaals geprobeerd...
En warempel, ineens kreeg ik wel toegang. Ik heb het vermoeden dat de app in de weg heeft gezeten, die heb ik nu bewust uitgelaten.
Master en slave zijn omgedraaid.
Modbus TCP heb ik aan kunnen zetten en via Solaredge Multi heb ik nu toegang tot beide omvormers in Home Assistant.
Nu kan ik eens gaan spelen met het vermogen bij negatieve tarieven.

[ Voor 74% gewijzigd door Pirelly op 01-05-2026 21:27 ]

• Ronald
@Pirelly service wifi is nogal zwak en biedt geen internet . Vaak drukt je eigen wifi het service wifi weg. Installateurs hebben geen toegang tot je privé dus merken dat niet.

• Pirelly
Ik dacht eerst ook dat dat het was. Maar ik heb continue verbinding met de omvormer gehad en toch kwam ik niet op die website.
Maar ik vermoed dat het komt doordat ik via het scannen van de qr code verbinding heb gemaakt. Waarschijnlijk beperkt de app dan de toegang tot 172.16.0.1
Door nu direct verbinding te maken met de omvormer en het gebruik van het wachtwoord, lukte het wel.

Aangezien de nieuwere omvormer nu de leider is, ben ik benieuwd of ik zo de oude kan aansturen (zodat ik deze ook automatisch kan laten afschakelen bij negatieve tarieven).