Ervaring gezocht met ritsscreens met solar motor.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johan1913
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 08:24
Wij zijn van plan om ritsscreens te bestellen met een solar motor. Nu zien we dat er twee opties zijn: de Somfy Altea IO en een solar motor van blabla.

Wij zijn benieuwd naar praktijkervaringen. Hoe bevallen deze motoren qua betrouwbaarheid, accuduur en werking in de winterperiode?

Alle ervaringen, tips of aandachtspunten zijn welkom! 👍

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 02-05-2026 08:56 ]

Alle reacties

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:22
We hebben zeven maanden geleden de Zipscreen Luxaflex Beaufort Solar laten plaatsen Incl. Somfy iO motor

Heb er verder geen verstand van maar het werk perfect eigenlijk

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19
Brel motor hier in de screens en rolluiken op solar en die doen ook in de winter gewoon hun werk, accu is niet onder de 70% geweest en ook in de winter gaan in ieder geval de rolluiken elke dag omlaag en weer omhoog. Ze zitten er nu al een jaar of vijf in.

• Johan1913
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 08:24
Allereerst bedankt voor jullie reacties, dat wordt zeker gewaardeerd.

Mijn vraag was echter specifiek gericht op de vergelijking tussen de Somfy Altea Solar IO motor en de blabla motor.
Dit omdat wij van plan zijn screens te bestellen via www.DACHTHETFFNIET.COM
, aangezien zij voor ons momenteel de meest voordelige optie zijn.

Ik ben daarom vooral benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele verschillen in kwaliteit, betrouwbaarheid en gebruik tussen deze twee motoren.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 02-05-2026 08:55 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb Brel motoren en die maken een bak herrie met openen/sluiten, niet best. Afrader.

JVSolux is ook een goedkoop white label rebranded Chinese motor, net als Brel eigenlijk. Zou er zelf nooit aan beginnen.

Doe jezelf een lol en koop gewoon Somfy. Veel stiller en hogere kwaliteit.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Eigenlijk hier hetzelfde

Wij en onze buren hebben toevallig (was geen afspraak) om dezelfde periode een nieuw scherm laten ophangen wij met somfy zij meteigenmerk

Vooralsnog doen beide modellen het prima ware het niet dat somfy merkbaar stiller is en langer garantie kreeg

Tijd gaat het verschil moeten maken maar vooralsnog men ik niet overtuigd dat het bmerk net zo goed is

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:00
Veel leesvoer en ervaringen hier: Ervaring met screens aan buitenkant raam

• Dikkie9
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11-05 08:36
Wij zelf hebben een JVSolux motor in onze solar Screens, Voordeel ten opzichte van Somfy was de kleinere kastmaat. Van extra geluid hebben wij zelf geen last alleen de kleinere omkasting vinden wij mooier. En de motor was stukken voordeliger.

Voor de rest nog niets op aan te merken.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:25

Freakie1NL

Grote Baas

stin00 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:28:
Ik heb Brel motoren en die maken een bak herrie met openen/sluiten, niet best. Afrader.

JVSolux is ook een goedkoop white label rebranded Chinese motor, net als Brel eigenlijk. Zou er zelf nooit aan beginnen.

Doe jezelf een lol en koop gewoon Somfy. Veel stiller en hogere kwaliteit.
Herken dit niet, althans niet meer herrie dan een Somfy motor. Prijsverschil tussen Brel en Somfy is aanzienlijk waardoor hier gekozen voor 6x Brel. Goede ervaringen mee.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• stin00
  • Niet online
Freakie1NL schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Herken dit niet, althans niet meer herrie dan een Somfy motor. Prijsverschil tussen Brel en Somfy is aanzienlijk waardoor hier gekozen voor 6x Brel. Goede ervaringen mee.
Interessant, want ik heb 9 Brel motoren die allemaal herrie maken. Net als in dit filmpje waar Somfy geruisloos is en Brel herrie maakt: YouTube: Somfy IO solar vs Brel solar

Kan je eens een filmpje uploaden van jou Brel motor die aan het werk is?

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

stin00 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Interessant, want ik heb 9 Brel motoren die allemaal herrie maken. Net als in dit filmpje waar Somfy geruisloos is en Brel herrie maakt: YouTube: Somfy IO solar vs Brel solar

Kan je eens een filmpje uploaden van jou Brel motor die aan het werk is?
Ben verhuisd. :) Zal kijken of ik nog een oud filmpje kan vinden.

EDIT

De Brels die ik had zat qua geluid wel dicht richting het filmpje aan wat daar ook de Brel is. Dus relatief luid, alleen de Somfies die ik nu heb en toen heb geluisterd waren niet veel stiller. Zo stil als op het fimpje heb ik ze nog nooit gehoord. Nieuwe woning heeft Somfy, kan gerust een filmpje maken met hoe die qua lawaai het doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Freakie1NL op 11-05-2026 11:04 ]

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:27
Ik heb 1 somfy solar rolluik hier thuis en die is inderdaad zo stil als op het filmpje. Het geluid van die Brel motoren klinkt wel heel heftig moet ik zeggen.

• stin00
  • Niet online
Freakie1NL schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Ben verhuisd. :) Zal kijken of ik nog een oud filmpje kan vinden.

EDIT

De Brels die ik had zat qua geluid wel dicht richting het filmpje aan wat daar ook de Brel is. Dus relatief luid, alleen de Somfies die ik nu heb en toen heb geluisterd waren niet veel stiller. Zo stil als op het fimpje heb ik ze nog nooit gehoord. Nieuwe woning heeft Somfy, kan gerust een filmpje maken met hoe die qua lawaai het doen.
Mijn buren hebben dus vrijwel onhoorbare Somfy rolluiken, echt een wereld van verschil. Elke dag maakt mijn huis kabaal, bij de buren hoor ik niks :+

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57
Wij hebben zelf motoren van Degalux. Je hoort ze absoluut. Ze werken inderdaad zonnepaneeltjes.
Enige wat ik mis is eigenlijk de mogelijkheid om smart te koppelen. Ze hebben een afstandsbediening. Dat is achteraf wel jammer. Maar goed, degene die bij ons de screens kwam doen, was de enige die zelf kwam opmeten en had volgens mij geen Somfy.
Mochten de motoren stuk gaan, dan zal ik zeker een somfy pakken en met smart koppelen aan Home Assistant.

Verder erg blij mee. Eentje qua rits op zolder welke eruit was gekomen. Was een rot karwei om terug te doen, maar dat kwam meer omdat de onderkant van de rits op het doek iets gerafeld was.
Ook 1 of 2 gehad die bleven steken, maar daar spray voor gehaald en het rits gedeelte ingesprayed.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Arunia schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:15:
Wij hebben zelf motoren van Degalux. Je hoort ze absoluut. Ze werken inderdaad zonnepaneeltjes.
Enige wat ik mis is eigenlijk de mogelijkheid om smart te koppelen. Ze hebben een afstandsbediening. Dat is achteraf wel jammer. Maar goed, degene die bij ons de screens kwam doen, was de enige die zelf kwam opmeten en had volgens mij geen Somfy.
Mochten de motoren stuk gaan, dan zal ik zeker een somfy pakken en met smart koppelen aan Home Assistant.

Verder erg blij mee. Eentje qua rits op zolder welke eruit was gekomen. Was een rot karwei om terug te doen, maar dat kwam meer omdat de onderkant van de rits op het doek iets gerafeld was.
Ook 1 of 2 gehad die bleven steken, maar daar spray voor gehaald en het rits gedeelte ingesprayed.
Let op, hier is Somfy IO geplaatst. Die zijn niet te koppelen aan Homey. Alleen RTS.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:05
Doen jezelf een lol en koop somfy. Vooral Brel heb ik ervaring mee spijt als alle haren op het hoofd.

Lawaai en de accu/motor is een keer vervangen van alle luiken. Na weer gezeur Somfy er in en zeer stil t.o.v. de Brel motoren.

• stin00
  • Niet online
Arunia schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:15:

Ik heb ook Degalux rolluiken/screens, maar daar zitten Brel motoren in. Is dat bij jou anders? Want ik gebruik de Brel Home Hub waardoor ze 'smart' zijn. Ze gaan dagelijks om 10:00 open en 's savonds om 22:00 weer dicht. Uiteraard ook via app te besturen.
HugoStiglitz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:33:
Doen jezelf een lol en koop somfy. Vooral Brel heb ik ervaring mee spijt als alle haren op het hoofd.

Lawaai en de accu/motor is een keer vervangen van alle luiken. Na weer gezeur Somfy er in en zeer stil t.o.v. de Brel motoren.
Ik zou ook voor Somfy gaan. Een ander nadeel bij Brel/Degalux is dat de motor en accu één onderdeel is. Dus als motor of accu stuk is, dan worden direct beide vervangen.

[ Voor 21% gewijzigd door stin00 op 12-05-2026 16:21 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57
stin00 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:19:
[...]

Ik heb ook Degalux rolluiken/screens, maar daar zitten Brel motoren in. Is dat bij jou anders? Want ik gebruik de Brel Home Hub waardoor ze 'smart' zijn. Ze gaan dagelijks om 10:00 open en 's savonds om 22:00 weer dicht. Uiteraard ook via app te besturen.

[...]

Ik zou ook voor Somfy gaan. Een ander nadeel bij Brel/Degalux is dat de motor en accu één onderdeel is. Dus als motor of accu stuk is, dan worden direct beide vervangen.
Wij hebben ze alweer een aantal jaar en toen werd er vanuit Degalux gezegd dat ze alleen met de afstandsbediening te besturen zijn. Maar wellicht dat de Brel Home Hub op zichzelf dat gebeuren uit stuurt, want dat lijkt me ook niet een probleem zeg maar.
Nu wil ik toch zelf een keer de afstandsbedieningen anders in gaan stellen, waarbij de kap eraf moet. Als het dan met zoiets erbij kan, dan ben ik helemaal klaar.
Sta nu met die afstandsbediening voor 1e en 2e verdieping als een tovenaar te zwaaien en een paar keer te klikken op 0 om ze allemaal te sturen. :+
Maar als het bereik van die hub ook niet al te best is, dan schiet het alsnog weinig op uiteindelijk.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19
Die hub van Brel heeft wel een repeater nodig om het echt goed te laten werken. En ja ze maken iets meer geluid maar mogelijk komt dat doordat bij mij de somfy rolluiken op 220 zijn aangesloten en de Brel screens en rolluiken op een accu. Maar dat is max 2 keer per dag, dus zo erg is dat ook weer niet.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:05
pman63 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:40:
Die hub van Brel heeft wel een repeater nodig om het echt goed te laten werken. En ja ze maken iets meer geluid maar mogelijk komt dat doordat bij mij de somfy rolluiken op 220 zijn aangesloten en de Brel screens en rolluiken op een accu. Maar dat is max 2 keer per dag, dus zo erg is dat ook weer niet.
Ook de accu verschillen zeer merkbaar stiller. Ook de hub van Brel is tja qua bereik niet alles.

Vergelijk het met een diesel vrachtwagen als Brel en een elektrische auto met Somfy. Wellicht ben ik bevooroordeeld vanwege slechte ervaringen en 4 rolluiken moeten demonteren na 2 jaar vanwege niet meer reageren.
Pagina: 1