3d print trekt krom in hoeken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:20
Mijn vraag
Ik ben met een groter project bezig dat uit meerdere losse prints bestaat. Deze prints trekken in de hoeken krom, of hebben andere artifacts. Hoe kan ik dit oplossen? Zou ik nogmaals het printbed kunnen uitlijnen, moet ik de tape vervangen (deze oogt versleten) of zijn er andere zaken die ik nog kan proberen?

Ik zou graag brim adhesion willen proberen, maar dan moet ik mijn print kleiner maken (en helemaal terug naar de tekentafel...) en ik wil liever het onderliggende probleem oplossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Craftbot Pro Plus en Craftware Pro Slicer
eSUN PLA

De print staat in huis en staat niet op de tocht, er is een normale temperatuur op die kamer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de temperatuur van het printbed verhoogd naar 60 graden, maar dit helpt niet. Ook heb ik het printbed uitgelijnd en de printer helemaal waterpas gezet. Ook heb ik gebruik gemaakt van een nieuwe rol PLA (uit de seal).

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clPgDRGIG-893O3RgDutIzNNG74=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvA2mjp7yV2ju3cBwrFCxcng.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEHjrhXRTrN5Tg_-rJqSzF2y6A8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuD4UcjpyTjFJtLaCCJqEn3t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcNm4UkvSwmfKc8QjGxGC9BsB3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y17MRQl9yxyzI6WLmfHuErB8.jpg?f=fotoalbum_tile

AMD 2700x | RX 6800XT | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:52

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Maak de printplaat schoon. Niet alleen met IPA, maar ook met lauw water en groene zeep.
2. Mickey mouse oren. Ik ken Craftware pro slicer niet, maar hier is een prusaslicer guide (zou moeten werken voor alle slic3r gebaseerde slicers): https://forum.prusa3d.com...p/how-to-print-brim-ears/

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:11
OB1 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:04:
Mijn vraag
Ik ben met een groter project bezig dat uit meerdere losse prints bestaat. Deze prints trekken in de hoeken krom, of hebben andere artifacts. Hoe kan ik dit oplossen? Zou ik nogmaals het printbed kunnen uitlijnen, moet ik de tape vervangen (deze oogt versleten) of zijn er andere zaken die ik nog kan proberen?

Ik zou graag brim adhesion willen proberen, maar dan moet ik mijn print kleiner maken (en helemaal terug naar de tekentafel...) en ik wil liever het onderliggende probleem oplossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Craftbot Pro Plus en Craftware Pro Slicer
eSUN PLA

De print staat in huis en staat niet op de tocht, er is een normale temperatuur op die kamer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de temperatuur van het printbed verhoogd naar 60 graden, maar dit helpt niet. Ook heb ik het printbed uitgelijnd en de printer helemaal waterpas gezet. Ook heb ik gebruik gemaakt van een nieuwe rol PLA (uit de seal).

Foto's
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Helaas is het eerste wat ik hier zou aanraden toch die brim gebruiken...
Het kan zijn dat je print bed vuil is, maar ik kan zelfs bij mijn Bambu Lab nog zo hard poetsen, sommige prints hebben toch echt gewoon die brim nodig helaas.

Je kunt dus nog een keer proberen om je print bed echt schoon te schrobben met Dreft en lauw water. Maar mocht het dan blijven, moet je denk ik toch aan de brim.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

dehardstyler schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:08:
[...]

Het kan zijn dat je print bed vuil is, maar ik kan zelfs bij mijn Bambu Lab nog zo hard poetsen, sommige prints hebben toch echt gewoon die brim nodig helaas.

Je kunt dus nog een keer proberen om je print bed echt schoon te schrobben met Dreft en lauw water. Maar mocht het dan blijven, moet je denk ik toch aan de brim.
Kleine aanvulling; bij mij werkte de klassieke truuk met haarspray soms bij zulke problemen. Kleine investering, is nog het proberen waard.

blup

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

misschien hier ook even posten voor wat meer exposure

[3D Printen] Discussieer hier over de 3d prints

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:11
Bezulba schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:09:
[...]

Kleine aanvulling; bij mij werkte de klassieke truuk met haarspray soms bij zulke problemen. Kleine investering, is nog het proberen waard.
Dit is trouwens ook nog een goede! Met mijn Ender 3 gebruikte ik dit heel vaak, maar met de Bambu nooit meer, dus helemaal niet meer bij stil gestaan. Maar dat is ook nog een goede en dan hoef je de print niet aan te passen. Ik gebruikte altijd 3DLAC in ieder geval. :)

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb ditzelfde gehad op mijn core one en gebruikte alleen maar 3DLAC om te printen met PLA. Op gegeven moment heb ik toch maar een nieuwe buildplate gekocht en dit loste het voor mij op. Wellicht is dat ook nog een optie als niets anders werkt.

-Te huur

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:47
dehardstyler schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:08:
[...]

@OB1 Ik sluit me hierbij aan. In het verleden heb ik hier ook problemen mee gehad en reinigen met lauw water en zeep hielp af en toe wel iets, maar een (outer) brim gebruiken lost in 99% van mijn gevallen alle problemen op.

Ik ben nu met Gridfinity wat grotere bakken aan het printen voor keukenlades. De eerste had ik nog zonder brim gedaan; hoeken trokken omhoog. Daarna brim aangezet en alle 7 bakken daarna kwamen er kaarsrecht vanaf zonder dat ik m'n bed tussentijds heb schoongemaakt.

Join het GoT Pulse-Team!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27

Croga

The Unreasonable Man

Umbrah schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:07:
1. Maak de printplaat schoon. Niet alleen met IPA, maar ook met lauw water en groene zeep.
Juist niet met IPA zelfs. Bambu raadt dit ten zeerste af omdat het de plaat kan beschadigen.

@OB1; je zou nog bedlijm kunnen proberen of een supertack plaat. Die laatste gebruik ik bij hoge prints en daar laat echt helemaal niets van los. Niet vanzelf en zelfs vrij lastig met de hand 🤣

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:20
Ik kuis mijn printplaten ook gewoon met IPA (lekker makkelijk).

Maar met mijn open printer (Bambu A1), moet ik ook regelmatig eens terugvallen naar zeepsopje. Met mijn enclosed printer (Bambu P1S) eigenlijk nooit.
Ik denk dat die open printers dus wel wat extra stof, vet, ... over zicht heen krijgen, die de IPA dan niet meer zelf de baas kan.

ik moet zeggen dat dit voor PLA wel serieus veel warping is. Wel geen ervaring met ESUN PLA. Maar zoveel warping zou ik verwachten bij PETG/ABS maar toch niet bij PLA.

[ Voor 4% gewijzigd door xmen op 30-04-2026 16:20 ]

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:32
Is je filament goed droog? Wellicht dat je een andere printkop kan proberen. Dit valt onder een slijtage object? Dat zal je warping niet oplossen, maar misschien wel je artifacts

[ Voor 40% gewijzigd door CuBras op 30-04-2026 16:32 ]

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:20
Dank voor al jullie reacties!

Ik ga het printbed nogmaals goed schoon proberen te krijgen met een sopje. Ook heb ik een spuitbus 3dlac hechtspray liggen, eens kijken of dat helpt met een testprint. Denk niet dat ik daar vandaag nog aan toe zal komen, ik hou jullie op de hoogte!

AMD 2700x | RX 6800XT | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:22
Ik weet niet waar je bouwplaat van gemaakt is maar ik heb zelf op 1 van mijn printers een PEI plakplaat zitten en daar zet ik met PLA meestal na een paar lagen de verwarming van de bouwplaat juist uit.
Pagina: 1