Isovlas, gaat dit goed mbt dakbeschot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rosie12345
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 30-04 12:54
Mijn dak bestaat uit pannen - panlatten - dakbeschot

Ivm subsidie kan ik gratis dakisolatie plaatsen en mijn keuze zou dan vallen op isovlas met aan de binnenkant een dampscherm. Nu heb ik begrepen dat het idealer is om tussen dakpan en dakbeschot ook nog iets te hebben.

Ik ben een beetje bang voor problemen met het dak. Is dit een realistische twijfel of meer een "het kan gebeuren maar gebeurt zelden". Heeft het toegevoegde waarde om voor plaatsing de kieren in het dakbeschot nog te dichten met iets?

Alle reacties

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:21
Er is hier een volledig topic over: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:06
Dakisolatie is ook ventileren!
Je kan de situatie nabootsen in ubakus.de , dan weet je snel genoeg of het 'goed' gaat.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-04 13:51
Ja zo eenvoudig is het niet, lees dit en dat maar!

Hoe je dakbeschot ondersteund wordt is namelijk ook belangrijk.
Gordingen kap of Sporen kap is maar één vraagstuk in het geheel aan bouwfysische overwegingen om de beste oplossing te vinden.
Dat heeft dus ook met koudebruggen (de Duitsers zeggen het beter Wärmebrücken) te maken.
Het kan zijn dat een extra Isolerende laag op het dakbeschot noodzakelijk is. (aufdämmung).

Je dakbeschot en gordingen of sporen isoleren minder goed dan het aangebrachte isolatie materiaal en daarmee heb je eventueel problemen met het damptransport. Heel veel adviezen vergeten namelijk ook dat er damptransport (vocht) ook naar binnen plaatsvinden kan. Afhankelijk van de weersituatie natuurlijk.

Uitgangspunt vlas isolatie is prima, maar dat zakt in zichzelf samen door het eigen gewicht ( in een schuin dak ) indien niet goed gesteund en aangebracht en is natuurlijk ook lekker eten voor bepaalde insectensoorten der kupferkäfer en zelfs motten alsook sommige zwammen.
Tja Bio nietwaar?

Dus een ingepakte vlasdeken waar bovengenoemde ei leggende insecten niet zomaar doorheen kunnen is van belang. Even zo belangrijk dus dat het van beide zijden dampDICHT en vocht werend is.

zo dan lees nu maar Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!