aanhanger rijbewijs??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Sinds de aanschaf van de een nieuwe auto was ik in de veronderstelling dat ik geen zware caravan mocht trekken, omdat ik boven de 3500 kg uitkom.
Ik heb altijd in mijn hoofd gehad dat, indien je je rijbewijs voor 2000 hebt gehaald, je deze beperking niet hebt. Ik heb hem in 2001 gehaald, dus ik was in de veronderstelling dat ik een aanhangerrijbewijs moest halen.
Maar nu lees ik dit bij rijksoverheid, zie onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv6ehWpLFitdGPmwd3hjpFjY4EM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8d85i5W5moU4evuwcv9mMqK0.png?f=fotoalbum_large

Geld de beperking dus pas vanaf 2013, of lees ik het verkeerde artikel?

Alle reacties

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:30
Dat gaat over rijbewijs BE, jij hebt (vermoedelijk) alleen B, dat moet je dus nog halen.

https://www.anwb.nl/auto/...e-informatie/rijbewijs-be

[ Voor 80% gewijzigd door NotSoSteady op 29-04-2026 12:49 ]

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:24
Deze tekst gaat over als je het BE rijbewijs voor 19 Jan 2013 gehaald hebt. Indien dat zo is dan is er geen limiet op de 3500 kilo van de aanhanger (het gaat dus niet over het combinatie gewicht, puur alleen de aanhanger). En dus alleen als je echt je BE dan al had!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Jij hebt geen "E achter de B", dus het aangehaalde stuk is niet van jou van toepassing.
Tenzij je het wel hebt, maar dan ben je niet duidelijk in je topicstart :P

[ Voor 31% gewijzigd door Outerspace op 29-04-2026 12:49 ]

Wauw, een sig!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:30
Het staat toch op de achterkant van je rijbewijs wat je mag rijden?

Ik mag ook brommer (AM) en tractor (T) rijden volgens mijn rijbewijs. dus kwestie van pasje omdraaien en je ziet meteen wat je wel en niet mag. als je aanhanger (BE) mocht rijden staat dit erop. Als je alleen auto hebt is dat (B)

[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 29-04-2026 12:51 ]

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:13
Dus: je mag niet boven de 3500 KG uitkomen met alleen een B rijbewijs.

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger of caravan trekken met een totaal gewicht van maximaal 750 kilogram;
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilogram als het totale gewicht van de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilogram uitkomt.

Gwindorian's Diablo Profiel

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Nee klopt, heb geen BE. Was gefixeerd op de datum

Dan wordt het een aanhang rijbewijs halen. Gewicht dat ik mag trekken staat overigens niet op mijn rijbewijs, alleen dat ik B heb

[ Voor 9% gewijzigd door greatgonzo op 29-04-2026 13:07 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:09
Nog een kleine gemiste nuance waar het aangehaalde stukje exact over gaat.

Alleen B mag je totale massa, dus aanhanger + voertuig niet boven de 3500kg uitkomen. Een auto van 1500kg mag dan dus maximaal 2000kg trekken.

Met B+E van voor 2013 mag je een aanhanger trekken van boven de 3500kg, dat gaat dus alleen om de aanhanger, zolang de totale massa inclusief het voertuig niet boven de 7000kg uitkomt. Dus een aanhanger van 5000kg + voertuig van 2000kg is toegestaan.

Met B+E na 2013 mag de aanhanger maximaal 3500kg wegen ongeacht het gewicht van het trekkend voertuig.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:13
MicGlou schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:18:
Alleen B mag je totale massa, dus aanhanger + voertuig niet boven de 3500kg uitkomen. Een auto van 1500kg mag dan dus maximaal 2000kg trekken.
Dit klopt maar let op: je mag nooit boven het trekgewicht van het voertuig uitkomen. Dit kun je checken op de kentekenkaart of in Ovi.

Gwindorian's Diablo Profiel

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:48
MicGlou schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:18:
Correctie: totaal Toegestane Maximum Massa (TMM). Dit geldt voor zowel de auto als de aanhanger, het werkelijk gewicht/lading van de aanhanger (en auto) speelt hier dus geen rol.

Dus stel:
  • Auto gewicht 1.500kg toegestane maximum massa 2.000kg
  • Lege aanhanger gewicht 750kg toegestana massa 2.000kg
Hier mag je dus niet mee rijden met B-rijbewijs zelfs als de aanhanger leeg is. Dat maakt nogal wat verschil en wordt vaak verkeerd begrepen

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 29-04-2026 13:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MicGlou
assje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:32:
[...]

Correctie: totaal Toegestane Maximum Massa (TMM). Dit geldt voor zowel de auto als de aanhanger, het werkelijk gewicht/lading van de aanhanger (en auto) speelt hier dus geen rol.

Dus stel:
  • Auto gewicht 1.500kg toegestane maximum massa 2.000kg
  • Lege aanhanger gewicht 750kg toegestana massa 2.000kg
Hier mag je dus niet mee rijden met B-rijbewijs zelfs als de aanhanger leeg is. Dat maakt nogal wat verschil en wordt vaak verkeerd begrepen
Gaat om het totale gewicht wat niet boven de 3500kg uit mag komen. Het werkelijke gewicht van aanhanger en voertuig tellen hierbij juist mee want dit bepaalt hoe veel je kan laden.

een aanhanger of caravan trekken met een totaal gewicht van maximaal 750 kilogram;
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilogram als het totale gewicht van de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilogram uitkomt.

bron: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

Oftewel heel simpel: auto = 1500kg, aanhanger = 750kg... dan mag je dus nog 1250kg laden.

Nog een bronnetje: https://trekhaken.nu/kenn...icht-trekken-be-rijbewijs

Zo ingewikkeld is het dus niet... het is gewoon een optelsom.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 29-04-2026 14:32 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
MicGlou schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:26:
[...]

Gaat om het totale gewicht wat niet boven de 3500kg uit mag komen. Het werkelijke gewicht van aanhanger en voertuig tellen hierbij juist mee want dit bepaalt hoe veel je kan laden.

bron: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

Oftewel heel simpel: auto = 1500kg, aanhanger = 750kg... dan mag je dus nog 1250kg laden.

Nog een bronnetje: https://trekhaken.nu/kenn...icht-trekken-be-rijbewijs

Even nog voor de zekerheid: we willen met hemelvaart nog weg (dichtbij), maar zo snel krijg ik geen BE rijbewijs. Het enige dat ik nu nog kan doen is zorgen dat de combinatie niet boven de 3500 kg uitkomt. Dat is te doen, door met een lege caravan te rijden, spullen in de trekauto en nog de grote dingen in een 2e auto.
Op kenteken aanhanger gewicht aanpassen (heb ik nu ook gedaan, omdat de vorige auto minder kon trekken)

Trekauto is een Lynk & Co: en ik moet dus de MTM aanhouden
- F.2 Toegestane max. massa voertuig 2350 kg

Caravan is een Dethleffs:
- G: Massa rijklaar 1124 kg

Ook al zou ik er niets in doen, dan heb ik 2350+1124 = 3474 aan gewicht. Dat valt binnen de normering.
Hou ik nog 26 kg marge. Laat nu net de campingtafel en stoelen bij elkaar 25 kg wegen, dan kan dit in de caravan blijven.

Samengevat: ik mag 3500-2350 = 1150 trekken? Dan kan ik het kenteken van de caravan hierop aanpassen

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:47
nee dat klopt niet,
Je moet kijken naar de maximale massa's
dus de lynk = max 2350kg
caravan = leeg 1124 en zal maximaal dus meer mogen wegen (staat op kentekenkaart).

Hoogstwaarschijnlijk mag je dan niet met alleen B die caravan rijden. Het kenteken aan laten passen (terugkeuren) van de caravan zou ik niet zo snel doen.
A: ik weet niet hoe snel dat geregeld is, het blijft wel een overheidsinstantie
B: Op papier mag je dan wel rijden met de caravan, vraag is of je dan ook KAN rijden met de caravan. hebt namelijk toch wel een combinatie waar je mee rijd die je ook achteruit moet kunnen rijden en goed over rotondes/door krappe bochten moet krijgen.

• assje
MicGlou schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:26:
Blijkbaar toch wel want het klopt niet wat je zegt ;-)

Alhoewel de pagina van Rijksoverheid (jouw link) inderdaad niet heel duidelijk is staat het daar ook wel gewoon:
Welk rijbewijs u precies moet hebben, hangt af van het gewicht en de maximale lading van de aanhanger en de auto samen.
Uw rijbewijs bepaalt hoeveel de aanhanger, oplegger of caravan met lading maximaal mag wegen. Dit heet ook wel de toegestane maximale massa van de aanhanger. Dit is het gewicht van de lege aanhanger plus het gewicht dat u volgens het kentekenbewijs in de aanhanger mag meenemen.

Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilogram hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilogram weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilogram aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
De verwarring ontstaat omdat overal gesproken wordt over "totaal gewicht" zonder dit nog specifiek te duiden. Overal waar deze term gebruikt wordt moet je dus lezen "Toegestane Maximum Massa (TMM)"

Het werkelijke gewicht van de aanhanger is eigenlijk alleen relevant om te bepalen of het maximaal trekgewicht van het trekkend voertuig voldoet.

Heel recent ook al een topic over dit onderwerp waar dit uitgebreid besproken wordt:
Rijbewijs B: Kleine auto = grote aanhanger?

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 29-04-2026 15:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
squashedraven schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:29:
nee dat klopt niet,
Je moet kijken naar de maximale massa's
dus de lynk = max 2350kg
caravan = leeg 1124 en zal maximaal dus meer mogen wegen (staat op kentekenkaart).

Hoogstwaarschijnlijk mag je dan niet met alleen B die caravan rijden. Het kenteken aan laten passen (terugkeuren) van de caravan zou ik niet zo snel doen.
A: ik weet niet hoe snel dat geregeld is, het blijft wel een overheidsinstantie
B: Op papier mag je dan wel rijden met de caravan, vraag is of je dan ook KAN rijden met de caravan. hebt namelijk toch wel een combinatie waar je mee rijd die je ook achteruit moet kunnen rijden en goed over rotondes/door krappe bochten moet krijgen.
kan rijden maak ik me totaal geen zorgen over:
- technisch mag de Lynk 1800 kg trekken
- praktisch ben ik wel ervaren, en voor het draai en keerwerk ter plaatse heb ik een moover

En het gaat redelijk snel, binnen een week had ik het binnen. Kost €75.

Het ging mij even om de rekensom, maar zolang ik 3500- de MTM van de auto aanhou, gaat het mijn inziens op papier goed. En dat is met name voor de verzekering van belang

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:47
greatgonzo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:48:
[...]

- praktisch ben ik wel ervaren, en voor het draai en keerwerk ter plaatse heb ik een moover
het 2e deel van je zin ontkracht volledig het eerste deel van je zin.

• assje
greatgonzo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:48:
Het ging mij even om de rekensom, maar zolang ik 3500- de MTM van de auto aanhou, gaat het mijn inziens op papier goed. En dat is met name voor de verzekering van belang
Dat klopt alsnog niet omdat je voor de caravan ook van de MTM uit moet gaan.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:12
ik zou dit zeker niet doen alles wat hier staat gaat boven de regels uit van rijbewijs B

BE Is hier zeker nodig.

ik ga eigenlijk altijd uit van de stelregel aanhanger van minder dan 750kg mag je met B rijden erboven is het BE (en combinatie boven de 3500kg = BE)

overigens is een BE rijbewijs op dit moment halen een drama wachttijden van 3-6 maanden zijn de norm..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
assje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:56:
[...]

Dat klopt alsnog niet omdat je voor de caravan ook van de MTM uit moet gaan.
De MTM van de caravan kan ik aanpassen, zolang deze onder het rijklaar gewicht komt, neem ik aan

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:12
greatgonzo schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:59:
[...]

De MTM van de caravan kan ik aanpassen, zolang deze onder het rijklaar gewicht komt, neem ik aan
heb je de caravan wel eens gewogen ? grote kans dat je niet eens zoveel speling hebt met het terugkeuren, overigens is terugkeuren easy maar het herstellen is een nieuwe keuring is vrij prijzig... en op dat moment is een rugzak in de caravan leggen dus al over je maximaal gewicht heen...

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• MicGlou
assje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:33:
[...]

Blijkbaar toch wel want het klopt niet wat je zegt ;-)

Alhoewel de pagina van Rijksoverheid (jouw link) inderdaad niet heel duidelijk is staat het daar ook wel gewoon:

[...]

[...]

De verwarring ontstaat omdat overal gesproken wordt over "totaal gewicht" zonder dit nog specifiek te duiden. Overal waar deze term gebruikt wordt moet je dus lezen "Toegestane Maximum Massa (TMM)"

Het werkelijke gewicht van de aanhanger is eigenlijk alleen relevant om te bepalen of het maximaal trekgewicht van het trekkend voertuig voldoet.

Heel recent ook al een topic over dit onderwerp waar dit uitgebreid besproken wordt:
Rijbewijs B: Kleine auto = grote aanhanger?
Dat is wat anders... het maximaal toegestane gewicht in totaal wat je met B mag rijden = en blijft 3500kg (voertuig+aanhanger+lading).

Wat het trekkend voertuig en de aanhanger technisch mag doen is uiteraard weer een ander aspect, ja uiteraard dien je dat óók en beter gezegd vooral te respecteren. Je moet uiteraard geen 2000kg gaan trekken met een auto en een aanhanger die daar niet geschikt voor zijn... een auto die max 1000kg mag trekken mag je geen 2500kg achter hangen, maar een auto van 2000kg die 2000kg mag trekken met een aanhanger die daar ook voor geschikt is, mag je met alleen B alsnog niet die 3500kg overschrijden.

Oftewel, we hebben het niet over hetzelfde.

• assje
MicGlou schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:38:
Oftewel, we hebben het niet over hetzelfde.
Volgens mij hebben we het wel over hetzelfde en volhard jij in je misvatting. Lees het anders zelf nog eens aandachtig na anders.

Nogmaals mijn voorbeeld:
  • Trekkend voertuig 1.500kg en 2.000kg TMM
  • Aanhanger 500kg en 2.000kg TMM
Ook als de aanhanger leeg is (werkelijk totaalgewicht zeg 2.100kg met 1 bestuurder) mag je hier NIET mee rijden met B rijbewijs. Relevant is de optelsom van de TMM en die is met 4.000kg hoger dan het maximum van 3.500kg.

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 29-04-2026 16:59 ]

Pagina: 1