Blaasjes in verf - kaalschuren of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:41
Onlangs hebben we een nieuw kozijn & deur laten plaatsen. Meranti hardhout, gegrond gespoten in de fabriek. Zelf begonnen aan het aflakken aan de buitenkant: schoonmaken met Universol, schuren, Sigma buitenlak er op - en op een aantal delen zag ik na opdrogen wat belletjes in de verf.

Ik had al een vermoeden, maar desondanks toch gisteren een paar delen glad geschuurd en een nieuwe laag er overheen. Helaas na een paar uur alweer hetzelfde te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ypxOVQQFCDnmI77e00KGsL4AvU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kmK81psgH95SlPXg2aR857rM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJU3f3NGG4coTN_pzwNa0C_JHLQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lamPsYX2rPAqO5R4Z9Jaj1Mu.jpg?f=user_large

In dit topic kwam ik al de waarschijnlijke oorzaak tegen: siliconenbesmetting. Ik heb alleen geen idee waar die siliconen dan vandaan moeten komen - de glaskit lijkt gewoon goed overschilderbaar te zijn, dus dat zal het niet zijn. Maar hoe dan ook is het vrij duidelijk wat ik zie.

Maar, mijn vraag: is het noodzakelijk om de boel eerst helemaal kaal te schuren, schoonmaken, grondverven en dan aflakken of kan ik het ook enkel glad schuren en dan meteen aflakken met wat druppels anti-siliconen in de verf?

Ik hoop op het laatste en van wat ik met Google zo terugvind lijkt dat ook zo te zijn, maar wil het graag 100% zeker weten voor ik een misstap bega...

Beste antwoord (via vanaalten op 04-05-2026 09:36)

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:58
Heb je in de volle zon geschilderd? Lijkt inderdaad meer op een gas dat uit het hout ontsnapt.

===

Alle reacties

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:55
Je hebt ook anti siliconen druppels die je kan toevoegen aan je verf. Wellicht kun je eerst dat proberen.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:09
Zijn het geen blaasjes door vocht in het hout?
https://www.deverfzaak.nl...men-van-blaasjes-op-verf/

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb ook siliconenbesmetting op mn hout gehad en dan zag er niet zo uit; ik had meer "vissenogen" waar de verf wegtrekt om de besmetting heen.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 29-04-2026 10:34 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord

• MacFeek
Heb je in de volle zon geschilderd? Lijkt inderdaad meer op een gas dat uit het hout ontsnapt.

===

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:15
MacFeek schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:38:
Dit is het.

Wij hebben het ook bij 2 kozijnen op de eerste verdieping.
De schilder had in de zon geschilderd, maar had er verder geen gedoe van gemaakt.

• vanaalten
Terrz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:50:
Je hebt ook anti siliconen druppels die je kan toevoegen aan je verf. Wellicht kun je eerst dat proberen.
Ja, nou, dat was ook al wat ik in m'n topicstart had gezet: is het een kwestie van toevoegen aan de zoveelste laklaag bovenop wat er al op zit, of moet je hiervoor eerst flink terugschuren, gronden, lakken en daarbij die druppels gebruiken?
MacFeek schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:38:
Hmm. Dat is, denk ik, dan gematigd goed nieuws. Dan is het dus een kwestie van een bewolkte dag opzoeken, nogmaals reinigen/schuren en nogmaals overschilderen.

Ik dacht echter juist aan siliconenbesmetting omdat sommige delen juist weer niet aangetast zijn terwijl die net zo goed vol in de zon staan. Zie bijvoorbeeld mijn tweede foto: het liggende stuk en het stuk kozijn aan de voorkant laten niet dit patroon zien.

Maar goed, binnenkort nog eens proberen dus. Dank allen voor het meedenken en de tips!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vanaalten schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:07:
[...]

Ja, nou, dat was ook al wat ik in m'n topicstart had gezet: is het een kwestie van toevoegen aan de zoveelste laklaag bovenop wat er al op zit, of moet je hiervoor eerst flink terugschuren, gronden, lakken en daarbij die druppels gebruiken?

[...]

Hmm. Dat is, denk ik, dan gematigd goed nieuws. Dan is het dus een kwestie van een bewolkte dag opzoeken, nogmaals reinigen/schuren en nogmaals overschilderen.

Ik dacht echter juist aan siliconenbesmetting omdat sommige delen juist weer niet aangetast zijn terwijl die net zo goed vol in de zon staan. Zie bijvoorbeeld mijn tweede foto: het liggende stuk en het stuk kozijn aan de voorkant laten niet dit patroon zien.

Maar goed, binnenkort nog eens proberen dus. Dank allen voor het meedenken en de tips!
Ik vrees dat je bij siliconen moet terugschuren door alle verlagen waar die bellen in zitten. In mijn beperkte ervaring zijn dat ze allemaal omdat de besmetting wellicht op het hout zat. Als je gelukt hebt is het minder. Zo'n flesje met anti-siliconenspul is duur maar werkt wel.

• risc16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-05 19:40
Ik heb dit ook gehad bij het schilderen van mijn woning. Gesproken met een schilder en dit komt voor bij bepaald soort hout, te vroeg in de ochtend schildren waardoor de luchtvochtiheid te hoog is. Blijkt enkel estetish te zijn, oplossing van de schilder was goed laten uitharden opschuren en een nieuwe laag erover. Ik heb gekozen om er niks aan te doen en de volgende schilder beurt dit op te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door risc16 op 29-04-2026 14:42 ]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Teveel warmte op nieuw schilderwerk = lucht zet uit = vormt kleine luchtbellen.

Gewoon laten drogen, beetje bijschuren en nieuw laagje over dat stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 29-04-2026 15:07 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat soort blaasjes heb ik alleen gehad bij verven in de zon. En watergedragen lak heeft daar geen/minder last van dan verf op terpentine basis.

Een tip die ik eens kreeg van een schilder, maar alleen van toepassing voor watergedragen lakken (en alle kozijnen die in een fabriek gelakt zijn, zijn met een watergedragen verf behandeld, want binnenshuis terpetine/alkyd lak gebruiken mag niet door professionals, als ik het goed heb): universol laat een laagje achter. Dat moet je dus nog afnemen met water (zonder iets er in) of ipv universol ammonia gebruiken. Dat laatste stinkt, is milieuonvriendelijk(er), maar laat geen residu achter. Na drogen kun je daar met watergedragen verf overheen.

Omdat wij (al jaren geleden) ook af-fabriek gelakte kozijnen hadden, ben ik verder gegaan met een (dezelfde) watergedragen lak. Voor terpentine lakken moet je eerst een primer gebruiken. Ik hoop dat je dat wist.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@kdekker Je bent denk ik in de war bent met st marc, universol hoef je juist niet na te wassen .

geen silicone -> titelfix ;)

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 29-04-2026 17:01 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:00:
@kdekker Je bent denk ik in de war bent met st marc, universol hoef je juist niet na te wassen .
Mijn schilder/verfleverancier noemde ze echt beide.

• vanaalten
Hmm, merendeel hier is dus van mening dat het geen siliconenbesmetting is, maar bubbels veroorzaakt door warmte (en ja, het kozijn staat op het westen en schilderen deed ik beide keren op een warme dag).

Dan is er nog een reactie dat het gas uit het hout zelf dampt. Of dat het vocht is bij te koud schilderen in de ochtend. Dat laatste is sowieso hier niet het geval.

Universol hoef je niet na te spoelen - in al die jaren kozijnen schilderen nog nooit hoeven doen. Kozijnen waren al in de grondverf en van een vorige klus - zelfde timmerfabriek - was dat prima met alkydverf overschilderbaar.

Dus… binnenkort op een niet-zonnig moment nog eens proberen, licht opschuren en een derde laag erop.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:59
Ik kreeg Meranti ook nooit goed met SIkkens Rubbel XD etc en heb het toen eens uitgezocht. Meranti ademt heel erg en blijkbaar moet je daar geen hele gesloten verf voor gebruiken.

Zie:
https://www.sikkens.nl/co...esvorming-in-laklagen.pdf

Ik heb zelf niet geprobeerd om een ander product toe te passen en het resultaat uiteindelijk gewoon geaccepteerd, het is me ook nooit meer opgevallen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door HeldereM op 29-04-2026 21:05 ]

• vanaalten
HeldereM schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:00:
Ik kreeg Meranti ook nooit goed met SIkkens Rubbel XD etc en heb het toen eens uitgezocht. Meranti ademt heel erg en blijkbaar moet je daar geen hele gesloten verf voor gebruiken.

Zie:
https://www.sikkens.nl/co...esvorming-in-laklagen.pdf
Hmm, ik zou alleen geen watergedragen verf voor de buitenkant willen gebruiken. En aangezien het op de westkant zit, flink in de zon, wil ik toch echt een hoogglans verf toepassen...
Ik heb zelf niet geprobeerd om een ander product toe te passen en het resultaat uiteindelijk gewoon geaccepteerd, het is me ook nooit meer opgevallen ;)
Ik ga voor de andere tip die van Sikkens afkomt: achter de zon aanwerken. Eens kijken of ik komende dagen na het eten snel een laag er op kan zetten... Maar dank voor de info!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:44
Vooral in nieuw/vers Merantihout zit een soort hars (dat het hout ook beschermt tegen rot) dat bij warmte kan gaan zweten. In vers Naaldhout, dat vroeger werd gebruikt, zit dat trouwens ook.
Waar de meeste blaasje zitten, zou ik het hout goed opschuren en met thinner of ammoniak ontvetten.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 10:17
Je hebt wellicht gehoord van dampdiffusie, dat kan optreden als binnen een hogere relatieve vochtigheid heerst als buiten, met daartussen de verflagen binnen, het hout en de verflaag buiten.
Indien die verflaag buiten dus meer dampdicht is dan binnen wordt het damptransport geblokkeerd.
Na het schuren is er dus weer een iets meer open situatie voor dat transport.

Daarom neemt men algemeen buiten en binnen liefst dezelfde soort verf.
Watergedragen dispersie verven zijn prima ook op de natte westzijde buiten.

Juist bij verven tijdens dat er zonlicht op je houten kozijn staat zal zich dus eventueel vocht in het hout als damp en dus blaasjes in de nog natte verf willen ontwijken uit het hout. Warme lucht neemt meer vochtigheid op dan koude lucht.
Ga je nogmaals met een redelijk tot behoorlijk vluchtige substantie ontvetten o.i.d. heb je als je te vroeg begint te verven nog meer kans op blaasjes. Dan wachten we liever een dag.

De inhoudstoffen zoals hars etc doen inderdaad ook mee maar in merantie zit er niet veel, in grenen dat graag voor kozijnen werd toegepast vroeger zat er wel veel en daar kwam dit ook naar voren, die blaasjes. Daarom werd altijd met verdunde grondverf een snelle eerste laag aangebracht en die moest één dag minstens uitdampen.

Vocht en damp is dus het probleem geweest.

Uiteraard is de verfmethode in de timmerwerkplaats een andere dan thuis met de kwast, ook dat kan bij het nalopen of herschilderen van kozijnen kleine verschillen oproepen m.b.t. dat damptransport.

• vanaalten
Even afsluiten:
Afgelopen donderdag nadat de zon weg was even snel een paar van de makkelijke stukken kozijn opnieuw gereinigd/geschuurd/geschilderd en laten opdrogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aI2RrfTyG51-r93zDMzhklANaGw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/InMxzNHrj8hgjjTKt3tphKqQ.jpg?f=user_large

En dat zag er wat mij betreft prima uit (op die ene kwasthaar in de verf na...), geen blaasjes of zo. Gisteren met flinke bewolking het hele kozijn nog eens gedaan en ook dit is weer goed opgedroogd.

Dus dan heb je al 20 jaar een eigen huis en vaak genoeg zelf kozijnen geschilderd - en dan kan je nog steeds nieuwe dingen leren, zoals niet in de volle zon schilderen... :) Waarom dat voorheen wel goed ging is mij dan een raadsel.

Dank allen voor het meedenken en de tips!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:46
Wellicht volgende keer de muur afplakken...toch zonde die verf op je stenen ...

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19
Orkaan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:24:
Ja of een stuk karton, zelf gebruik ik ook wel eens een behangspatel, die kun je er vaak mooi tussen drukken en na gebruik weer schoonmaken voor de volgende keer.

• vanaalten
Orkaan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:24:
Heb ik gedaan, die vlekken zijn niet door bij gemaakt. Geen idee waardoor wel, ik gok vorige bewoner bij het schilderen van het oude kozijn.
Ik kan er gelukkig overheen kijken, stoort mij niet.

• MacFeek
Fijn dat het nu netjes is geworden!

===

Pagina: 1