Siliconenbesmetting - kaalschuren of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:07
Onlangs hebben we een nieuw kozijn & deur laten plaatsen. Meranti hardhout, gegrond gespoten in de fabriek. Zelf begonnen aan het aflakken aan de buitenkant: schoonmaken met Universol, schuren, Sigma buitenlak er op - en op een aantal delen zag ik na opdrogen wat belletjes in de verf.

Ik had al een vermoeden, maar desondanks toch gisteren een paar delen glad geschuurd en een nieuwe laag er overheen. Helaas na een paar uur alweer hetzelfde te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ypxOVQQFCDnmI77e00KGsL4AvU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kmK81psgH95SlPXg2aR857rM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJU3f3NGG4coTN_pzwNa0C_JHLQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lamPsYX2rPAqO5R4Z9Jaj1Mu.jpg?f=user_large

In dit topic kwam ik al de waarschijnlijke oorzaak tegen: siliconenbesmetting. Ik heb alleen geen idee waar die siliconen dan vandaan moeten komen - de glaskit lijkt gewoon goed overschilderbaar te zijn, dus dat zal het niet zijn. Maar hoe dan ook is het vrij duidelijk wat ik zie.

Maar, mijn vraag: is het noodzakelijk om de boel eerst helemaal kaal te schuren, schoonmaken, grondverven en dan aflakken of kan ik het ook enkel glad schuren en dan meteen aflakken met wat druppels anti-siliconen in de verf?

Ik hoop op het laatste en van wat ik met Google zo terugvind lijkt dat ook zo te zijn, maar wil het graag 100% zeker weten voor ik een misstap bega...

Alle reacties

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54
Je hebt ook anti siliconen druppels die je kan toevoegen aan je verf. Wellicht kun je eerst dat proberen.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:31
Zijn het geen blaasjes door vocht in het hout?
https://www.deverfzaak.nl...men-van-blaasjes-op-verf/

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb ook siliconenbesmetting op mn hout gehad en dan zag er niet zo uit; ik had meer "vissenogen" waar de verf wegtrekt om de besmetting heen.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 29-04-2026 10:34 ]

Wise enough to play the fool

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:00
Heb je in de volle zon geschilderd? Lijkt inderdaad meer op een gas dat uit het hout ontsnapt.

===

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:12
MacFeek schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:38:
Heb je in de volle zon geschilderd? Lijkt inderdaad meer op een gas dat uit het hout ontsnapt.
Dit is het.

Wij hebben het ook bij 2 kozijnen op de eerste verdieping.
De schilder had in de zon geschilderd, maar had er verder geen gedoe van gemaakt.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:07
Terrz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:50:
Je hebt ook anti siliconen druppels die je kan toevoegen aan je verf. Wellicht kun je eerst dat proberen.
Ja, nou, dat was ook al wat ik in m'n topicstart had gezet: is het een kwestie van toevoegen aan de zoveelste laklaag bovenop wat er al op zit, of moet je hiervoor eerst flink terugschuren, gronden, lakken en daarbij die druppels gebruiken?
MacFeek schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:38:
Hmm. Dat is, denk ik, dan gematigd goed nieuws. Dan is het dus een kwestie van een bewolkte dag opzoeken, nogmaals reinigen/schuren en nogmaals overschilderen.

Ik dacht echter juist aan siliconenbesmetting omdat sommige delen juist weer niet aangetast zijn terwijl die net zo goed vol in de zon staan. Zie bijvoorbeeld mijn tweede foto: het liggende stuk en het stuk kozijn aan de voorkant laten niet dit patroon zien.

Maar goed, binnenkort nog eens proberen dus. Dank allen voor het meedenken en de tips!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vanaalten schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:07:
[...]

Ja, nou, dat was ook al wat ik in m'n topicstart had gezet: is het een kwestie van toevoegen aan de zoveelste laklaag bovenop wat er al op zit, of moet je hiervoor eerst flink terugschuren, gronden, lakken en daarbij die druppels gebruiken?

[...]

Hmm. Dat is, denk ik, dan gematigd goed nieuws. Dan is het dus een kwestie van een bewolkte dag opzoeken, nogmaals reinigen/schuren en nogmaals overschilderen.

Ik dacht echter juist aan siliconenbesmetting omdat sommige delen juist weer niet aangetast zijn terwijl die net zo goed vol in de zon staan. Zie bijvoorbeeld mijn tweede foto: het liggende stuk en het stuk kozijn aan de voorkant laten niet dit patroon zien.

Maar goed, binnenkort nog eens proberen dus. Dank allen voor het meedenken en de tips!
Ik vrees dat je bij siliconen moet terugschuren door alle verlagen waar die bellen in zitten. In mijn beperkte ervaring zijn dat ze allemaal omdat de besmetting wellicht op het hout zat. Als je gelukt hebt is het minder. Zo'n flesje met anti-siliconenspul is duur maar werkt wel.

• risc16
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Ik heb dit ook gehad bij het schilderen van mijn woning. Gesproken met een schilder en dit komt voor bij bepaald soort hout, te vroeg in de ochtend schildren waardoor de luchtvochtiheid te hoog is. Blijkt enkel estetish te zijn, oplossing van de schilder was goed laten uitharden opschuren en een nieuwe laag erover. Ik heb gekozen om er niks aan te doen en de volgende schilder beurt dit op te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door risc16 op 29-04-2026 14:42 ]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:00
Teveel warmte op nieuw schilderwerk = lucht zet uit = vormt kleine luchtbellen.

Gewoon laten drogen, beetje bijschuren en nieuw laagje over dat stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 29-04-2026 15:07 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat soort blaasjes heb ik alleen gehad bij verven in de zon. En watergedragen lak heeft daar geen/minder last van dan verf op terpentine basis.

Een tip die ik eens kreeg van een schilder, maar alleen van toepassing voor watergedragen lakken (en alle kozijnen die in een fabriek gelakt zijn, zijn met een watergedragen verf behandeld, want binnenshuis terpetine/alkyd lak gebruiken mag niet door professionals, als ik het goed heb): universol laat een laagje achter. Dat moet je dus nog afnemen met water (zonder iets er in) of ipv universol ammonia gebruiken. Dat laatste stinkt, is milieuonvriendelijk(er), maar laat geen residu achter. Na drogen kun je daar met watergedragen verf overheen.

Omdat wij (al jaren geleden) ook af-fabriek gelakte kozijnen hadden, ben ik verder gegaan met een (dezelfde) watergedragen lak. Voor terpentine lakken moet je eerst een primer gebruiken. Ik hoop dat je dat wist.
Pagina: 1