'gaatjes' in verf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01
Afgelopen zomer is er in huize WoBBeL fanatiek verbouwd. Er is een garage bij gekomen en de woonkamer is uitgebouwd. Hierbij heb ik enkele nieuwe kozijnen en deuren gekregen. Deze nieuwe kozijnen en deuren zijn kant en klaar wit gegrond geleverd. Echter loop ik tegen het probleem dat alle deuren (en dus niet de kozijnen of de glaslatten in de deuren) last hebben van putjes in de verf. Het lijken een soort gaatjes (er ontstaan niet eerst blaasjes). Zijn dit de zogenoemde kraters of pinholes?

Of het nou aan de binnenkant is (Flexa Strak in de Lak / waterbasis) of de buitenkant (Sikkens Rubbol SB / alkyd)...het is aan beide kanten en alleen op de deuren (niet op de kozijndelen of glaslatten). Ik word er helemaal gek van. Sommige deuren wat fanatieker opgeschuurd en nogmaals geschilderd maar zelfde probleem. Dun aanbrengen, dik aanbrengen, met kouder weer, met warmer weer...ze komen steeds terug }:|

Alles is meermaals schoongemaakt met ammonia, zowel voor als na het schuren. Het zijn deuren met glas maar ook deuren zonder glas. De glaskit is niet silliconehoudend (Zwaluw Hybriseal 2PS) en ook de binnenkant (nog niet afgekit, dit wilde ik pas doen ná het schilderen) heeft dus het probleem. Alle andere gebruikte kit in huis is ook allemaal sillicone vrij (met uitzondering van de badkamer maar daar zit n verdieping tussen en die kit zat er al een paar jaar :+ )

Een foto zegt meer dan 1000 woorden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdF42h379dg2BL9aiLw8ADYSPqQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iRIhmb4ymxw2kZRZvocn9Vx.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhV5YG3VXoVpoVyYyV3kFhQe4hA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBYX2KauQ3EblItDjTtjWTMd.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door WoBBeL op 07-02-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:41

ViezeVis

Sample Text

Dit lijkt wel op siliconenbesmetting. En is op te lossen met AVIS Anti Siliconen. Dit ontstaat wanneer er siliconen op het hout terecht komt. Met het schoonmaken/schuren veeg je het uit waardoor het verspreid wordt.

Wij hadden het precies op die manier, zoals op jouw foto's.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
Maar dan zou de siliconen besmetting toch op alles moeten zitten en niet alleen de deuren?. Anders zou het al bij de timmerfabriek mis gegaan moeten zijn. De kozijnen zijn als geheel geleverd aan de aannemer namelijk en hebben als zodanig hier ook gestaan voordat ze zijn geplaatst.

[ Voor 9% gewijzigd door WoBBeL op 07-02-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:23
Oei, frustrerend en herkenbaar! Heb je de verschillende lakken op kleur laten mengen bij dezelfde zaak? Heb zelf namelijk met multipaint platen die ik op geen manier 'mooi' geverfd kreeg, hetzelfde effect. Uiteindelijk ergens anders verf laten mengen - probleem opgelost. Het zou iets te maken gehad hebben met een reactie met het pigment en vulmiddel. Het bizarre was dat er twee soorten multipaint gebruikt waren (in dikte en fabrikant): de ene platenserie had dit probleem, de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
De verf komt van verschillende winkels af @Charles Nasi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:48
Heb mij ooit eens laten vertellen dat dit met de kwaliteit van het hout te maken heeft, met andere woorden "de dichtheid" van het hout (of siliconenbesmetting als eerder genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:32
Is er een reden dat je ammonia gebruikt? Er is verfontvetter te koop, het kan ook duiden op een vervuilde ondergrond. Maw: niet goed genoeg ontvet en dat ingeschuurd, wat vervolgens slecht hecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 07:40

OmeJoyo

This is me

Lijkt op siliconenbesmetting. Dat hoeft niet uit kit te komen, vergis je niet dat ook in Shampoo en conditioner, maar ook in sommige "schoonmaak middelen", wasmiddelen, wasverzachters enz. siliconen kunnen zitten. Heeft in jouw emmertje ammonia eerst een middel gezeten met siliconen, zit het daarna overal. En ja niet overal even dik dus het probleem zal ook niet overal onstaan.

Zijn speciale reinigingsmiddelen voor.

Het kan uiteraard ook wat anders zijn, maar dit is waar het mij op lijkt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat voor soort grondverf zit eronder? Alkyd of water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:21
Deuren zijn hardhout en de kozijnen niet?

Bekend probleem bij hardhouten deuren is dat ze de eerste poos (jaar of twee) een soort "vettigheid" uitscheiden die dit issue veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Niet goed ontvet zou ik zeggen.
Het vergt nogal wat moeite om iets echt vetvrij te krijgen.
Alleen al het met je blote handen aanpakken van een deur kan er al toe leiden dat er huidvet (vingerafdrukken) op de deur terechtkomen wat je (zeker met watergedragen verf) later gaat tegenwerken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
ViezeVis schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:59:
Dit lijkt wel op siliconenbesmetting. En is op te lossen met AVIS Anti Siliconen. Dit ontstaat wanneer er siliconen op het hout terecht komt. Met het schoonmaken/schuren veeg je het uit waardoor het verspreid wordt.

Wij hadden het precies op die manier, zoals op jouw foto's.
Ligt inmiddels in huis en ga het proberen :)
ID-College schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:39:
Is er een reden dat je ammonia gebruikt? Er is verfontvetter te koop, het kan ook duiden op een vervuilde ondergrond. Maw: niet goed genoeg ontvet en dat ingeschuurd, wat vervolgens slecht hecht..
Goedkoop en altijd al gebruikt. Ik zal het eens met de aanbevolen schoonmaakmiddelen proberen. Al is ammonia wel een hele goede ontvetter en lekker goedkoop..t stinkt alleen :+
OmeJoyo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:11:
Lijkt op siliconenbesmetting. Dat hoeft niet uit kit te komen, vergis je niet dat ook in Shampoo en conditioner, maar ook in sommige "schoonmaak middelen", wasmiddelen, wasverzachters enz. siliconen kunnen zitten. Heeft in jouw emmertje ammonia eerst een middel gezeten met siliconen, zit het daarna overal. En ja niet overal even dik dus het probleem zal ook niet overal onstaan.

Zijn speciale reinigingsmiddelen voor.

Het kan uiteraard ook wat anders zijn, maar dit is waar het mij op lijkt.
Dan zou ik het ook op andere plekken in huis verwachten en niet alleen op de nieuwe garagedeuren en achterdeur. Al het andere schilderwerk heeft nergens last van (inclusief de nieuwe kozijnen van dezelfde nieuwe deuren).
pagani schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:24:
Wat voor soort grondverf zit eronder? Alkyd of water?
Alkyd, van wat ik begreep gespoten maar 100% zeker weet ik dat niet. Komen uit de timmerfabriek en zijn daar voorgegrond.
Den_S85 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:38:

Bekend probleem bij hardhouten deuren is dat ze de eerste poos (jaar of twee) een soort "vettigheid" uitscheiden die dit issue veroorzaakt.
Dit zijn inderdaad hardhouten kozijnen en hardhouten deuren. Is daar een oplossing voor?
Yaksa schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:54:
Niet goed ontvet zou ik zeggen.
Het vergt nogal wat moeite om iets echt vetvrij te krijgen.
Alleen al het met je blote handen aanpakken van een deur kan er al toe leiden dat er huidvet (vingerafdrukken) op de deur terechtkomen wat je (zeker met watergedragen verf) later gaat tegenwerken.
Maar dan zou ik het niet 100% gelijkmatig verdeeld over de hele deur zien toch? Het is zelfs aan de binnenkant achter de rubbers (eruit gehaald om te schilderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:32
@WoBBeL : lost je probleem niet op, maar haal st Marc verfontvetter.. Ruikt naar dennenappels (dus lekker fris :P ) en fijn voor je handen/huid.. 1 flesje is ruim voldoende.. Je hebt een liter terwijl je met 1 dopje al 5liter ontvenger kan aanmengen.. Daar kan je dus de rest van je leven mee vooruit :) Met een sponsje/doek kan je dus ook heel snel grote oppervlakken ontvetten..

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 08-02-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
@ID-College die ligt ook in huis sinds vandaag, nu wachten op mooier weer want de deur moet open tijdens het schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Den_S85 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:38:

Dit dacht ik ook meteen.
Kan zijn dat het allemaal te vers is.

Als je dit over een jaar overnieuw doet kan het goed over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 13:23
bramassendorp schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:34:
Heb mij ooit eens laten vertellen dat dit met de kwaliteit van het hout te maken heeft, met andere woorden "de dichtheid" van het hout (of siliconenbesmetting als eerder genoemd).
Bekend verhaal , heb mij dit eens laten wijsmaken door een schilder.
Die had het toen ook over de kwaliteit van het hout.
Je ziet ook echt een gaatje zitten.
Met siliconen hoef je geen gaatje te hebben maar wel een hoop schifterij. ( visogen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
ID-College schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:55:
@WoBBeL : lost je probleem niet op, maar haal st Marc verfontvetter.. Ruikt naar dennenappels (dus lekker fris :P ) en fijn voor je handen/huid.. 1 flesje is ruim voldoende.. Je hebt een liter terwijl je met 1 dopje al 5liter ontvenger kan aanmengen.. Daar kan je dus de rest van je leven mee vooruit :) Met een sponsje/doek kan je dus ook heel snel grote oppervlakken ontvetten..
WoBBeL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:56:
@ID-College die ligt ook in huis sinds vandaag, nu wachten op mooier weer want de deur moet open tijdens het schilderen.
Is een natuurproduct. Kun je veel meer mee dan alleen ontvetten. Kunt zelfs een beetje bij je was indoen wanneer dit flink vervuild is. Dus weggooien hoef je het sowieso niet.
Pagina: 1