Wat zijn de verschillen?

Pagina: 1
Acties:
  • 616 views

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-04 16:30
Ik wil een nieuwe laptop , maar ik en totaal niet meer bij hoe het zit met processors, de benamingen en de verschillen.

Waar ik nu naar kijk zijn voornamelijk:
Intel Core i5-13420H, Intel Core i7-14650HX, Intel Core Ultra 7 258V, Intel Core Ultra 7 256V, Intel Core 5 120U, Intel Core 7 150U, Intel Core 7-240H
Qualcomm Snapdragon X X1-26-100
AMD Ryzen 7 260, AMD Ryzen 7 250, AMD Ryzen AI 7 350

Wat zijn de verschillen?
Waar moet ik op letten in de benaming? Mijn laptop heeft nu ook een Intel Core i7 (-6700HQ), maar dat kan haast niet vergelijkbaar zijn met die nieuwe i7.
En wat moet ik kiezen? Of, wat is waarvoor geschikt?!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:14
In de meeste gevallen is het niet echt nodig om te kijken welke CPU er in een eventuele toekomstige aankoop zit aangezien het meestal om standaard zaken gaat voor thuisgebruik, websites bezoeken, email, netflix etc. Dan koop je een laptop die bij je budget past en dat zal dan meestal een wat goedkopere laptop zijn en een Intel i5 bevatten.

Draai je specifieke software die hoge performance vereist dan maakt het type CPU zeker wel uit.

i5 = voornamelijk thuisgebruik, lichte toepassingen
i7 = koop je normaal voor specifieke zaken, software met performance vereisten of wanneer je veel software tegelijk wilt draaien.

Wil je nog dieper gaan en het verschil weten tussen een Intel Core Ultra 7 258V en Intel Core Ultra 7 256V dan zul je moeten googelen. De meesten zullen dan benchmarks opzoeken (testen waar prestatiecijfers uitkomen) en vergelijken met de bijbehorende aanschafprijzen om zo een keus te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 28-04-2026 16:23 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

6700HQ is op leeftijd als je kijkt naar welke hardwarematige video decodering en encodering dat het ondersteunt. Geen VP9 ondersteuning. Deze codec is meer dan 10 jaren geleden op YouTube uitgerold en populair geworden. Je wilt niet de CPU-load naar 100% gaat als je een YouTube filmpje afspeelt.

De AMD-processors zijn een enorme sprong voorwaarts in vergelijking met de 6700HQ dat je gewend bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXhSxF5uHtOaK-Demq_XcLq95g4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K5m7LUM1jz4Dl2iGhSBovJGz.jpg?f=user_large
https://www.notebookcheck...19148_19156.247596.0.html

Single-core performance is 9/10 hoger en multi-core begint op 3,33x. En de geïntegreerde graphics is beter dan wat Intel kan leveren.

Bij Intel moet je oppassen met processors met 2 echte (P) cores en een hoop E-cores. Ik heb zo'n werklaptop van een klant gekregen en het blaast de hele werkdagen op volle kracht. De vorige laptop met een Intel quadcore blaast veel minder.

Cinebench toont hier de best case scenario voor de E-cores.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjZ78KngEMSSmWKcfbdGl4sGSU4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L4hmI9E0B3XC1iKXYAiw5WiM.jpg?f=user_large
https://www.notebookcheck...17178_17996.247596.0.html

In een test dat alleen de echte cores gebruikt, dan ziet het anders eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQzGpIXP5UnCMTTrlMhojTqYpy4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y4MgpOSuDi4NXGV146DOqke8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iu4JXbiGOC68bXYgqN0-CF-QIc4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RiqOeS09riLWFEMItC4KldUM.jpg?f=user_large

Dit komt overeen met mijn ervaring met werklaptop met 2 P, 8 E en 2 LPE cores vs mijn privelaptop met 8 AMD Zen 4 cores. Hoe meer overschot aan performance dat AMD levert, hoe lager de CPU-load, verbruik en ventilatortoerental.

Intel heeft al ervan geleerd. Lunar Lake heeft 4 P en 4 E cores. Lager dan 4 echte cores wil je niet gaan en het is goed dat ze de weinig gebruikte E-cores verminderd hebben.

Het is niet de bedoeling dat Intel laptops op kantoor de "had ik maar voor AMD gekozen" eerste indruk geven. Tenzij als je de uitlaat van de laptop als een voedselwarmhouder wilt gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 28-04-2026 20:54 ]

• Truus01
@Nopheros Bedankt, dat geeft mij wat algemenere info. En dat ik me waarschijnlijk ook weer niet al te druk hoef te maken over welke processor in de laptop zit.

@rapture Bedankt, dat maakt best wel eea duidelijk.

Mijn voorlopige conclusie is dat als ik dus een laptop met een AMD processor voor dezelfde prijs (of zelfs goedkoper) vind, ik die beter kan nemen dan een met een Intel Core.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:27
Truus01 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:54:
Mijn voorlopige conclusie is dat als ik dus een laptop met een AMD processor voor dezelfde prijs (of zelfs goedkoper) vind, ik die beter kan nemen dan een met een Intel Core.
Dat is wel héél kort door de bocht.

Feit: de huidige benamingen van cpu's zijn een puinhoop. Je ziet door de bomen het bos niet meer. De ene i5 is de andere i5 niet en dit geldt evengoed voor sommige AMD processoren.

Heb je een leuke laptop op het oog? Google gewoon even naar het typenummer cpu en je ziet snel zat wat voor vlees je in de kuip hebt.

• Truus01
@jazzozo Ik zal er inderdaad wat dieper in moeten duiken.

Maar als ik bv de laptop uit BBG, uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15IRH10 (83K100HCMH) met een Intel Core i5-13420H vergelijk met Dell DC16255 met een AMD Ryzen 7 250, dan lijkt me de Dell de betere keuze.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:27
Truus01 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:07:
@jazzozo Ik zal er inderdaad wat dieper in moeten duiken.

Maar als ik bv de laptop uit BBG, uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15IRH10 (83K100HCMH) met een Intel Core i5-13420H vergelijk met Dell DC16255 met een AMD Ryzen 7 250, dan lijkt me de Dell de betere keuze.
Ligt er aan wat jij het belangrijkste vindt.

De Dell zijn CPU is inderdaad sneller en de iGPU al helemaal, maar de Lenovo heeft meer opslag en een OLED scherm. Waar ben je naar op zoek? :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit gaat meer en meer richting aankoopadvies en daarbij mis ik de nodige inzet. Prima dat je niet helemaal meer op de hoogte bent, maar wat eigen onderzoek en uitzoekwerk hoort bij eenmaal bij een topic. Mocht je specifiek aankoopadvies willen, dan kan je terecht in Laptop koopadvies. We verwachten dan wel een shortlist en waarom jij die modellen overweegt. @jazzozo geeft daarbij een goede voorzet hoe jouw plussen en minnen eruit zouden kunnen zien.

Dit topic gaat daarmee op slot bij gebrek aan eigen uitzoekwerk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.