Voorbereiden op electrificatie: 1x35A --> 3x25A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41
Zoals zovelen wil ik dit jaar graag mijn huis voorbereiden op de toekomst. Ik heb me hier ingelezen en hier en daar al wat componenten vergeleken. Binnenkort wil ik electriciens benaderen en de aanvraag doen, vandaar dat ik erg benieuwd ben naar jullie mening en advies: zit ik op de goede weg? Zie hieronder voor details.

Huidige installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilwQhVbViY1lVFEvQb629t80zU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfCpGvm5hHAMf1LiYgk0MwR3.png?f=fotoalbum_large
Noot: dit is op basis van het papiertje wat erbij hangt + bekabelingstekening bij bouw + ervaring met wat er gezamenlijk uitvalt, dus geen 100% garantie dat het ook daadwerkelijk correct is, ik heb het niet allemaal 1 op 1 nagemeten. Ik heb trouwens een soort van Belgische 1-draads schema gebruikt omdat ik dit wel redelijk overzichtelijk vind.

Belangrijke kenmerken:
Aansluiting: 1x 35A
Zonnepanelen: 5280 Wp (2x8 330Wp LG), 7jr oud
Omvormer: GoodWe GW5000D-NS (1p, niet slim gestuurd: gewoon maximaal produceren)
EV: Skoda Enyaq iv 80
EV Charger: 230V granny charger --> 2kW
Koken: Gas
Verwarmen: Gas (13jr oude ketel)

Issues:
  • Automaat knalt er uit bij EV Laden + waterkoker en/of elektrische verwarming aan: dus nu getraind om altijd eerst het laden te stoppen voor het waterkoken 8)7
  • Ik wil nog wel eens lassen en ook daar knalt een B-karakteristiek automaat er vaak uit, met extra veel kabel en lage settings lijkt dat omzeild, maar verre van ideaal
  • Huidige groep F3 lijkt overvol: garage/mancave, tuin, hal (NAS-sen) allemaal op één groep is verre van ideaal, en ik wil niet steeds mijn NAS-sen een optater geven als door lassen of laden de automaat eruitspringt
  • Ik ben aan de slag met een beregeningsinstallatie met een pomp die als ik niets doe ook bij F3 terechtkomt
  • Na 1 juli geen 3-fase voorrang meer voor consumenten
  • 1 Januari 2027: stop salderen
Verdere info mbt de huisinstallatie:
  • Omvormer + verwarmingsinstallatie zitten momenteel op zolder
  • Ik verwarm al een tijdje met lage temperatuur water en dat gaat op zich prima
  • Quooker is defect en is mij de stroom ook niet waard: groep kan in de toekomst wellicht voor koken worden gebruikt
  • Droger hebben we niet, dus eventueel een groep vrij op zolder
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Schets voor de nieuwe installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gWFzQ9R9J-h9V3v5lxKOEQ_4Go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qT05QHKY12OxI9qW8bpJcpb6.png?f=fotoalbum_large

Belangrijke wijzigingen:
Aansluiting: 3x 25A
Zonnepanelen: As-is, maar op één string ipv 2
Omvormer: TBD, Hybride 3-fase vanwege fase-balans en maximale stroom. Moet aangestuurd kunnen worden voor 0-export
EV Charger: 11 kW 3p, MID --> waarschijnlijk wordt dit de Peblar Business, moet aangestuurd worden voor LB
Onderverdeler garage: tbv Laadpaal, krachtstroom aansluiting, C-karakteristiek groep voor Lasapparaat, pompaansluiting + verplaatsen deel groep F3 (tuin/schuur)
Voorbereidingen: Warmtepomp, Batterij, WP boiler

Specifieke vragen:
  1. Is voor load balancing een aparte kWh meter nu nodig of kan je direct je slimme meter uitlezen? Indien een aparte meter: kan ik die dan gebruiken om zowel direct de Peblar aan te sturen, als om uit te lezen in een eigen EMS systeem?
  2. De omvormer zit momenteel op zolder, en er loopt een dubbele stroomkabel naar beneden via de koof achter de trap. Een hybride omvormer kan het best op de begane grond geplaatst worden omdat dat ook de logische lokatie voor een batterij zal zijn. Dat betekent dat de DC van de zonnepanelen door die koof moet gaan lopen --> als ik het goed begrijp hoort dat dan in een stalen buis, of in een zwaardere kabel. Een buis wordt waarschijnlijk lastig, maar een kabel zou gewoon moeten kunnen. Hoe zien jullie dit? Prima oplossing? Of beter helemaal geen hybride omvormer omdat plugin batterijen net zo makkelijk zijn en een 3P omvormer ook prima op de huidige plek op zolder zou kunnen?
  3. Over SPD's zie ik nog niet zo heel veel voorbij komen: Co-pilot vond dat ik die erin moest zetten. Onder het mom van 'baadt het niet dan schaadt het niet heb ik dat maar gedaan: ééntje bij de ingang van de stroom en ééntje in de lange DC lijn van de zonnepanelen. Klopt dat zo? is het zinvol?
  4. Gaat dit in de bestaande groepenkast passen? Hoe bepaal ik dat?
  5. Mbt voorbereid zijn op een toekomstige warmtepomp: 3-fase aanleggen is het slimst? want dan kan je altijd nog maar één fase aansluiten? Andersom kan niet?
  6. Hoe zinvol is het uberhaupt om nu al dit soort voorbereidend werk te doen? Het lijkt mij handig aangezien er nu toch aan de elektrische installatie wordt gewerkt, maar ik weet niet nog helemaal niet of al die toekomstige componenten er gaan komen, of wij dan nog hier wonen en hoe de techniek er dan voor staat? Of is het zelfs beter om maar gelijk nu de investering te doen in de componenten met een solide business case?
  7. Qua lokaties: voor een warmtepomp zou aan de muur boven de carport het handigst zijn, en voor een eventuele toekomstige batterij denk ik aan onder de carport: waarschijnlijk in een geisoleerde diefstal-proof behuizing. Goed idee? Eventuele aandachtspunten?
  8. EMS: dit moet in ieder geval lokaal draaien, zonder cloud abbo. Ik heb me hier nog niet in verdiept, en neig ernaar dit zelf lokaal te willen draaien ipv iets van een 3rd party af te nemen. Tips/advies welkom!
  9. Zie ik nog zaken over het hoofd, of doe ik dingen verkeerd?

Only dead fish go with the flow

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:07
Toiletman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:52:
Issues:
  • Huidige groep F3 lijkt overvol: garage/mancave, tuin, hal (NAS-sen) allemaal op één groep is verre van ideaal, en ik wil niet steeds mijn NAS-sen een optater geven als door lassen of laden de automaat eruitspringt
...
Specifieke vragen:
  1. Zie ik nog zaken over het hoofd, of doe ik dingen verkeerd?
Je kan voor je NAS ook een UPS zetten,
Deze vangt dan stroomuitval op en kan (afhankelijk van het model) een signaal naar je NAS sturen om je NAS gecontroleerd te laten uitschakelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:21
Afgezien van je specifieke vragen, als ik jou was zou ik dit al op heel korte termijn doen. Vanaf 1 juli mag een netbeheerder aanvragen voor verzwaring op een wachtlijst zetten. Volgorde is: regel eerst een elektricien die de boel al voorbereid op 3 fase, en dan de netbeheerder. Ik weet van familie in Groningen dat het daar nu nog op korte termijn mogelijk is.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:58
Ik zou voor een warmtepomp geen voorbereiding doen, behalve dan rekening houden met voldoende ruimte in de kast.
De ene warmtepomp is 1 fase, de andere 3 fase.
Dan nog B of C karakteristiek, verschilt ook weer per merk wat ze willen.
Er bestaan ook warmtepompen die 2 losse 1 fase groepen willen hebben.

Even snelle inschatting gaat het sowieso niet passen in de bestaande kast.
Je huidige kast is 2 rijen van 12 eenheden breed.
Elke 3 fase component is al 4 eenheden breed.

• Toskaskill
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:36
Als je tuin een apparte kabel naar de meterkast heeft (dus niet van de woonkamer oid afgetakt wordt) zou ik die in de toekomst op een aardlekautomaat zetten. Mocht je ooit vocht hebben in een stopcontact dat gaat alleen die uit en niet alles wat achter de aardlekschakelaar zit. Scheelt narigheid, aangezien die vochtproblemen altijd zijn als je net op vakantie bent.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

In je huidige installatie kijk je over een probleem heen dat je situaties kunt hebben waar je stroom van je PV + vanuit het net trekt via een aardlekschakelaar die geschikt is tot 40A waarbij de stroom hoger is dan 40A (namelijk 35A net + 22A PV = 57A). Dit is onveilig zie ook dit document: https://search.abb.com/li...ocumentID=1SPC801280B3101

In je toekomstige installatie ga je dat probleem weer hebben, dan is het 25A + 22A = 47A wat minder ernstig maar omdat je nog steeds ruim boven de 40A zit je moet dan ook denken aan 63A geschikte elektrocomponenten én dikkere draden in de groepenkast.

Je lost dit op door: overal aardlekautomaten te gebruiken óf zwaardere elektrocomponenten toe te passen (63A) én dikkere bedrading toe te passen óf een 'rem automaat' te gebruiken óf je omvormer te vervangen voor een 3-fase omvormer (22A/3 = +/-7,3A per fase + 25A (net) = 33A) waardoor je onder de 40A vermogen blijft tot waar een aardlekschakelaar of hoofdschakelaar geschikt voor is.

Zoals ik helaas vaker zie, heeft de zonnepanelen installateur weer eens zitten aan te klooien (ook wel te zien aan het B-merk SEP overigens).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

Pagina: 1