Overweging 1 naar 3 fase voor nadelen en vraag meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik zie veel berichten langskomen over een mogelijke stop op verzwaring van aansluitingen.
Ik overweeg een laadpaal te nemen. Zijn er nog voors en tegens om de aansluiting om te laten zetten naar 3 fase? Het kost wel een behoorlijk bedrag. Maar dan kan je wel sneller laden en een eventuele accu gelijk op 3 fase zetten.

Meterkast ziet er zo uit nu: lijkt mij dan al gereed voor 3 fase of moet ik nog iets aanpassen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vIKbOPnb53oyLIca_gS8ONjyn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qs0FyNWNZMAIdY1jIlESlZOM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2sDBluWha8Jd6_Q9UbG4P78ooA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1EVR1N5oaJwzz102lnjaXHC.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kunt het direct aanvragen via mijnaansluitingen.nl

Van 1x 35 naar 3x25 kost (na offerte) 275 dacht ik bij enexis

Hoe ziet je hele kast eruit? Haal de kap er af

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55
lothar schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:20:
Meterkast ziet er zo uit nu: lijkt mij dan al gereed voor 3 fase of moet ik nog iets aanpassen?
Je hebt in elk geval de juiste hoofdschakelaar, al zal je mogelijk nog iets moeten aanpassen.

Hoe ziet de rest van de kast eruit?

Spel en typfouten voorbehouden

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07
Ik heb het ook een poosje geleden gedaan.
Bij de aanvraag kreeg ik van Enexis als enige eis te horen dat er een 4 polige schakelaar aanwezig moet zijn. Die heb ik al lang geleden bij de vernieuwing van de groepenkast laten aanbrengen. En ze widen een paar foto's van de meterkast hebben.
Nu krijg ik bericht van de aannemer, die de aansluiting gaat uitvoeren, dat voor het leggen van de nieuwe kabel een mantelbuis van 50 mm op 60 cm onder het maaiveld naar de meterkast aanwezig moet zijn.
Ik ging er van uit dat de aannemer dat doet, maar dat zit niet in de prijs inbegrepen die Enexis rekent.
Bij mij is dat nogal een dingetje want dan moet er door de gemetselde fundering worden geboord of er onderdoor. Dat gaat ws. meer kosten dan de kosten voor Enexis.
Ik vrees dat dat meer gaat kosten dan

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:07:
Bij de aanvraag kreeg ik van Enexis als enige eis te horen dat er een 4 polige schakelaar aanwezig moet zijn. Die heb ik al lang geleden bij de vernieuwing van de groepenkast laten aanbrengen. En ze widen een paar foto's van de meterkast hebben.
Nu krijg ik bericht van de aannemer, die de aansluiting gaat uitvoeren, dat voor het leggen van de nieuwe kabel een mantelbuis van 50 mm op 60 cm onder het maaiveld naar de meterkast aanwezig moet zijn.
Ik ging er van uit dat de aannemer dat doet, maar dat zit niet in de prijs inbegrepen die Enexis rekent.
Bij mij is dat nogal een dingetje want dan moet er door de gemetselde fundering worden geboord of er onderdoor. Dat gaat ws. meer kosten dan de kosten voor Enexis.
Ik zou even contact opnemen met Enexis weer, grote kans dat een andere aannemer er even een torpedo door schiet en je klaar bent (onder perslucht gewoon de grondkabel trekken)

• lothar
De hele kast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWpK-K4Pxx5SkGHlwVDxXEwcGXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUZpZsj2dzfeG75iTZz38m8x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNjmRIyOSwHpQGSLRqVMvBR37NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blfeASBpyV8noEVCIm6B9l2E.jpg?f=fotoalbum_large

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55
Niet onmogelijk om aan te passen naar 3 fasen: door het toevoegen van een aardlekschakelaar en het verdelen van de groepen is iets te maken wat gaat werken.

Maar... Voordat je hier een 3fase autolader en/of accu op aan kan sluiten zal de kast flink op de schop moeten en uitgebreid moeten worden. Gezien de hoeveelheid werk die in het verleden al in de kast is gedaan is het imho een mooi moment om een nieuwe kast te laten plaatsen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Ik denk dat een belangrijke vraag toch echt ontbreekt, waarom moet je persee naar 3 fase voor autolader? Ikzelf heb een 1 fase aansluiting en laad zelden boven de 5kw. Dit is echt zat zeker als je een nacht kan laden. Bedenk daarbij ook met 3 fase wordt je elektra in huis letterlijk 3x zo complex. En dus ook een thuisaccu.

Mits je 2000km per week rijdt zie ik de noodzaak er echt niet in om persee 3 fase te nemen voor een autolader.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, je hebt een 4-polige hoofdschakelaar. Dat is in ieder geval een pluspunt.

Ja, je groepenkast zal waarschijnlijk aangepast moeten worden. Nu is er geen verdeling zichtbaar, waardoor het lastig beoordelen is. Mogelijk heb je aan hetzelfde aantal groepen genoeg en heb je alleen nog extra groepen nodig voor je laadpaal.

Ja, je hebt bij deze verzwaring extra hoofdzekeringen/automaten nodig. Er is maar één fase bedraad. Mogelijk moet je ook een andere meter maar dat regelt Enexis (of de aannemer). Wel even opletten dat de juiste eindstanden genoteerd worden wanneer het zo ver is.

Wat wél belangrijk is om te bekijken: in welke regio woon je? In Utrecht kun je het bijvoorbeeld wel vergeten voorlopig.

• lothar
Chrisverst schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:12:
Ik denk dat een belangrijke vraag toch echt ontbreekt, waarom moet je persee naar 3 fase voor autolader? Ikzelf heb een 1 fase aansluiting en laad zelden boven de 5kw. Dit is echt zat zeker als je een nacht kan laden. Bedenk daarbij ook met 3 fase wordt je elektra in huis letterlijk 3x zo complex. En dus ook een thuisaccu.

Mits je 2000km per week rijdt zie ik de noodzaak er echt niet in om persee 3 fase te nemen voor een autolader.
Ik heb een dynamisch contract. ‘s nachts is meestal behoorlijk duur. Tussen 12-17 u meest goedkoop of onder nul terwijl dan juist eigen zonnepanelen opwekken. Dus dan snel volgooien dacht ik

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@lothar Ik zie een B20 automaat voor de pv-installatie.
Wat lever je maximaal terug of hoe groot is je omvormer?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Chrisverst schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:12:

Mits --->>> tenzij

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
lothar schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:30:
[...]

Ik heb een dynamisch contract. ‘s nachts is meestal behoorlijk duur. Tussen 12-17 u meest goedkoop of onder nul terwijl dan juist eigen zonnepanelen opwekken. Dus dan snel volgooien dacht ik
De vraag is dan meer: hoeveel rij je per keer/week en hoe groot is de accu van je wagen? Want snel volladen tijdens goedkope uren klinkt op zich slim. Maar met gewoon 1F laden zit dan dan op ~18kWh in de accu stoppen en met 3F dus 56kWh. Dat tweede is bij de meeste auto's van vrijwel leeg naar vrijwel vol en zul.je dus niet vaak hebben omdat je auto niet meestal leeg is aan t begin vs dag neem.ik aan. Ik kan hier voor elke kWh zo'n 6 a 7 km afleggen dus ook met 'maar' 1F laden kan er in die 5 uur ruim 110-130km aan range bij. Dat is niet weinig.

Tweede overweging: we gaan maar nettarieven waarbij vermogen dat je afneemt ook geld kan gaan kosten. Is dus mogelijk niet heel.interessant om met 11kW een auto snel te laden in de toekomst

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 22-04-2026 21:46 ]

• lothar
dunklefaser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:35:
@lothar Ik zie een B20 automaat voor de pv-installatie.
Wat lever je maximaal terug of hoe groot is je omvormer?
3 kW, ik zit te denken aan een auto met rond de 80 kW accu, zoals een bmw i5

[ Voor 13% gewijzigd door lothar op 22-04-2026 21:49 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor wat betreft die mantelbuis: kan je niet in de kruipruimte of met een beetje graafwerk checken of die er niet gewoon al is? De huidige kabel zal ook op een of andere manier naar binnen zijn gebracht.

Als je buren met eenzelfde woning hebt, eens rondvragen wie de ombouw naar 3 fasen al heeft laten doen en wat die tegenkwamen?

voor wat betreft die EV en meerwaarde van 3-fase inderdaad wel goed om even na te gaan hoeveel kWh je verwacht te moeten laden tijdens een sessie. Als je flink wat kilometers maakt naar kantoor of klanten of zo en je daar niet kan/wil laden, dan kan het best zijn dat je inderdaad die 11kW nodig gaat hebben om binnen de gewenste tijd de accu weer op peil te brengen. Formaat van de accu van de auto is daarbij niet zo relevant, belangrijker is het verbruik en aantal kilometers dat je aflegt. Als je met 5kW maar 130km range kan laden, zoals hierboven werd geschetst, maar je 100km enkele reis van je werk woont, dan red je het dus niet. Maar heb je aan die 130km range die je met 5kW kan bijladen in die goedkope periode meer dan genoeg, dan biedt 11kW laden weinig meerwaarde.

En zeker als je overdag wilt laden: dan doe je dat dus op een thuiswerkdag / in het weekend. Dan moet je dus wellicht ook gaan kijken naar hoe de verdeling is tussen dagen dat je de auto gebruikt en dagen dat je kan laden.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 22-04-2026 22:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ouch! Wat een spaghetti..

De spaghetti wat uit dunnen zou imo ook geen overbodige luxe zijn.. Sowieso is die ook best onoverzichtelijk (misschien in real life wel duidelijker)

404 Signature not found

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
JukeboxBill schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:07:
Nieuwe mantelbuis is vaak omdat er gebruik is gemaakt van een doortik aansluiting. Heb ik hier ook mee te maken, daarom kan mijn aanvraag van januari pas in week 52 geregeld worden (waarschijnlijk begin 2027 pas). Ik heb wel een eigen kabel, buurman niet. Bij Liander komen ze de kabel van buurman gewoon gratis aanleggen, ik betaal alleen de verzwaring van 1x35 naar 3x25A. Die doortikkers moeten ze uiteindelijk toch een keer opruimen, daar willen ze van af nml.
Pagina: 1