3 Fase Krachtgroep splitsen: 2 Fase Kookplaat + 1 Fase Oven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aloys Riswick
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03:19
Hallo beste Tweakers.

Ik ga binnenkort de keuken renoveren. Momenteel hebben we een kookplaat + oven combi, maar dit wordt vervangen door twee losse apparaten.

Een kookplaat met "2 fase" aansluiting voor 7.2kW.
Een oven met 1 fase aansluiting ~ 3kW.

Totaal zit dus onder de 11kW.

Momenteel hebben wij al 3 fase en de kabel naar het fornuis is dus ook een 3 fase kabel die is aangesloten op een krachtgroep in de meterkast. Zover ik begrijp is het geen probleem om deze 3 fase toevoer te splitsen naar een perilex stekker met 2 fase voor de kookplaat en een wandcontactdoos voor de oven met de overige fase. De nul wordt dus gedeeld door deze twee apparaten. Ik wil deze verdeler gebruiken om het makkelijk te maken: https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Mijn elektra kennis zegt me dat de nul geleider nooit meer dan 16A zal zien ongeacht hoeveel van de fase gebruikt wordt, doordat elke fase 120 graden gedraaid zit.

Mijn vraag is dus een sanity-check. Kunnen jullie bevestigen dan dit de gebruikelijke oplossing is? Graag serieus beantwoorden en niet "bel een installateur". De informatie die ik online vond, vond ik een beetje verwarrend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSzP4ZjJ3s7OHPW4N8ezRna0kRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V5fHGxwWeyAqHBq7pxU3DWkO.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:50
De gebruikelijke oplossing is krachtgroep voor je kookplaat en een aparte groep voor je oven.

Odroid onderdelen over: Odroid H3 Type 1 behuizing, H4 Type 4, voedingsdapter 19V/7A. Stuur me een DM voor interesse.

• Aloys Riswick
GioStyle schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:39:
De gebruikelijke oplossing is krachtgroep voor je kookplaat en een aparte groep voor je oven.
Misschien had ik niet de juiste vraag: Deze oplossing zou geen problemen moet geven, correct?

Ik zou het graag zo doen omdat dit veel makkelijker en goedkoper is dan een nieuwe groep in de keuken zien te krijgen. Ik kan de oven ook niet op een bestaande groep doen, want dan is die groep meteen overbelast. De groepenkast zit momenteel vol en er is niet veel plek in de meterkast om er nog een groepenkast/verdeler naast te plaatsen.

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:05
Aloys Riswick schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:23:
Hallo beste Tweakers.

Ik ga binnenkort de keuken renoveren. Momenteel hebben we een kookplaat + oven combi, maar dit wordt vervangen door twee losse apparaten.

Een kookplaat met "2 fase" aansluiting voor 7.2kW.
Een oven met 1 fase aansluiting ~ 3kW.

Totaal zit dus onder de 11kW.

Momenteel hebben wij al 3 fase en de kabel naar het fornuis is dus ook een 3 fase kabel die is aangesloten op een krachtgroep in de meterkast. Zover ik begrijp is het geen probleem om deze 3 fase toevoer te splitsen naar een perilex stekker met 2 fase voor de kookplaat en een wandcontactdoos voor de oven met de overige fase. De nul wordt dus gedeeld door deze twee apparaten. Ik wil deze verdeler gebruiken om het makkelijk te maken: https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Mijn elektra kennis zegt me dat de nul geleider nooit meer dan 16A zal zien ongeacht hoeveel van de fase gebruikt wordt, doordat elke fase 120 graden gedraaid zit.

Mijn vraag is dus een sanity-check. Kunnen jullie bevestigen dan dit de gebruikelijke oplossing is? Graag serieus beantwoorden en niet "bel een installateur". De informatie die ik online vond, vond ik een beetje verwarrend.

[Afbeelding]
Apparaten van meer dan 2000W horen volgens mij op een eigen groep.
Omdat de kabel er al ligt zou ik hier kiezen voor een installatie zonder wcd of perilex, dus de kabels van de beide apparaten afgemonteerd in een lasdoos, zou je kunnen beschouwen als 1 apparaat......

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Aloys Riswick
marnie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 01:05:
[...]

Apparaten van meer dan 2000W horen volgens mij op een eigen groep.
Omdat de kabel er al ligt zou ik hier kiezen voor een installatie zonder wcd of perilex, dus de kabels van de beide apparaten afgemonteerd in een lasdoos, zou je kunnen beschouwen als 1 apparaat......
Bedankt voor het advies. Het is een beetje raar dat dit zo moet (volgens de NEN1010 neem ik aan), terwijl het praktisch hetzelfde resultaat geeft.

Als het op deze manier mooi volgens de richtlijnen is, dan lijkt me dit een mooie oplossing.

• mzzl78.nl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:30
Apparaten in de keuken moeten met een stekker aangesloten worden. Ook moeten stekkers bereikbaar zijn.

Hier is een combi wandcontactdoos een optie. Dan één van de fase niet aansluiten op het kracht stopcontact en dit duidelijk op het stopcontact schrijven.

Een verdeel groepenkastje is ook een optie.

ps. Wat stroomsterktes kan het zoals op de foto, maar voor zover ik weet mag het niet zo.

• Aloys Riswick
mzzl78.nl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 01:22:
Hier is een combi wandcontactdoos een optie. Dan één van de fase niet aansluiten op het kracht stopcontact en dit duidelijk op het stopcontact schrijven.
Als ik je goed begrijp zeg je dat dit wel mag, maar mijn oorspronkelijk idee niet. Ik snap niet precies hoe dit een ander resultaat geeft. In beide gevallen heb je een normale stekker en een "3 fase" stekker met maar 2 fase aangesloten. Is het puur omdat het bij de combi wcd allemaal in één ding zit, of zeg je dat duidelijk aangeven het enige is dat nodig is? Ik weet niet zeker of dit de relevante is, maar NEN1010 521.8.2 lijkt te zeggen dat het mag?

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Een nette en veilige oplossing is wat mij betreft twee lasdozen achter elkaar van bijvoorbeeld Attema of ABB de ene zet je een perillex deksel op en de andere een standaard WCD. Daarmee heb je een veilige en duidelijke aansluiting.

https://www.elektramat.nl...s-16a-creme-wit-pwp16coc/
https://www.elektramat.nl...ele-lasdoos-wit-2071-000/
https://www.elektramat.nl...nder-deksel-wit-2070-001/

Op de doos zelf kun je dan met stift nog schrijven dat er geen L3 in de perilex zit aangesloten.

[ Voor 28% gewijzigd door bjusterbaarlik op 22-04-2026 07:22 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stekker eraf en samen aansluiten maakt het nog geen één apparaat...
Stekkers zijn niet verplicht.
Volgens de NEN1010 mag je een krachtgroep gewoon splitsen.

Ik zou gewoon twee lasdozen plaatsen. Eén met normale Schuko voor de oven, en de ander met een [urm=https://www.sandervunderink.nl/merten-aansluitdoos-voor-kookplaten.html]Merten aansluitdoos[/] voor de kookplaat. Scheelt je weer het Perilex gedrocht. Ofwel, je zit helemaal goed :)
Pagina: 1