3 Fase Krachtgroep splitsen: 2 Fase Kookplaat + 1 Fase Oven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aloys Riswick
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-05 01:02
Hallo beste Tweakers.

Ik ga binnenkort de keuken renoveren. Momenteel hebben we een kookplaat + oven combi, maar dit wordt vervangen door twee losse apparaten.

Een kookplaat met "2 fase" aansluiting voor 7.2kW.
Een oven met 1 fase aansluiting ~ 3kW.

Totaal zit dus onder de 11kW.

Momenteel hebben wij al 3 fase en de kabel naar het fornuis is dus ook een 3 fase kabel die is aangesloten op een krachtgroep in de meterkast. Zover ik begrijp is het geen probleem om deze 3 fase toevoer te splitsen naar een perilex stekker met 2 fase voor de kookplaat en een wandcontactdoos voor de oven met de overige fase. De nul wordt dus gedeeld door deze twee apparaten. Ik wil deze verdeler gebruiken om het makkelijk te maken: https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Mijn elektra kennis zegt me dat de nul geleider nooit meer dan 16A zal zien ongeacht hoeveel van de fase gebruikt wordt, doordat elke fase 120 graden gedraaid zit.

Mijn vraag is dus een sanity-check. Kunnen jullie bevestigen dan dit de gebruikelijke oplossing is? Graag serieus beantwoorden en niet "bel een installateur". De informatie die ik online vond, vond ik een beetje verwarrend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSzP4ZjJ3s7OHPW4N8ezRna0kRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V5fHGxwWeyAqHBq7pxU3DWkO.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Aloys Riswick op 27-04-2026 18:52)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:58
@Aloys Riswick Ja dit mag, je kan/mag de oven vast aansluiten in zo'n aansluitdoos, maar je kan uit praktische overweging(en) er inderdaad ook een enkel WCD op aansluiten (op 1 v/d fases, en de nul + aarde gedeeld) waarin je uiteindelijk de stekker van je oven plaatst.
GioStyle schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:39:
De gebruikelijke oplossing is krachtgroep voor je kookplaat en een aparte groep voor je oven.
Heeft wel de voorkeur, maar is niet altijd (meer) haalbaar.
marnie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 01:05:
[...]

Apparaten van meer dan 2000W horen volgens mij op een eigen groep.
Omdat de kabel er al ligt zou ik hier kiezen voor een installatie zonder wcd of perilex, dus de kabels van de beide apparaten afgemonteerd in een lasdoos, zou je kunnen beschouwen als 1 apparaat......
Is al lang geen eis meer, en is lang een advies geweest, maar is tegenwoordig volgens mij in z'n geheel geschrapt als eis en/of advies.
Dat het mogelijk nog verstandig is is een ander verhaal.
mzzl78.nl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 01:22:
Apparaten in de keuken moeten met een stekker aangesloten worden. Ook moeten stekkers bereikbaar zijn.

Hier is een combi wandcontactdoos een optie. Dan één van de fase niet aansluiten op het kracht stopcontact en dit duidelijk op het stopcontact schrijven.

Een verdeel groepenkastje is ook een optie.

ps. Wat stroomsterktes kan het zoals op de foto, maar voor zover ik weet mag het niet zo.
Is geheel geen eis dat het stekkerbaar moet zijn, dat het praktisch(er) is is een ander verhaal, maar het is geen eis.
Vertaal het even naar een ander idee, dan zouden (in vergelijk) plafonnieres met geïntergreerde ledlampen ook niet mogen, want hierin is niets stekerbaar en moet je altijd in z'n geheel vervangen, dan zou dit ook niet (meer) mogen.
Maasluip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:40:
Ik kan me niet indenken dat dit een gangbare oplossing is, of iets dat door een goede installateur zo wordt aangelegd.

3-fase is 3-fase, die ga je niet splitsen. Voor een 2-fase kookplaat sluit je wel alle drie fases aan maar gebruik je er maar twee van.
Zie dit juist meer en meer toegepast worden door installateurs, hetzij de aansluitdoos met daarachter een extra WCD (voor de 1F apparatuur) hetzij vast aangesloten. Deze constructie is des te overzichtelijker dan het gedrocht perilex waarvan geen officiële standaard is en die in meerdere situaties ge/mis-bruikt wordt.

En 3F mag je gewoon splitsen hoor, waarom zijn er dan b.v. CEE-WCD's met een 1F WCD erop, of b.v. in de podium-techniek etc. stekkerdozen met b.v. 6x schuko 1F uit maar invoeding is een CEE 16A stekker.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:18
De gebruikelijke oplossing is krachtgroep voor je kookplaat en een aparte groep voor je oven.

• Aloys Riswick
Misschien had ik niet de juiste vraag: Deze oplossing zou geen problemen moet geven, correct?

Ik zou het graag zo doen omdat dit veel makkelijker en goedkoper is dan een nieuwe groep in de keuken zien te krijgen. Ik kan de oven ook niet op een bestaande groep doen, want dan is die groep meteen overbelast. De groepenkast zit momenteel vol en er is niet veel plek in de meterkast om er nog een groepenkast/verdeler naast te plaatsen.

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:35
Aloys Riswick schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:23:
Hallo beste Tweakers.

Ik ga binnenkort de keuken renoveren. Momenteel hebben we een kookplaat + oven combi, maar dit wordt vervangen door twee losse apparaten.

Momenteel hebben wij al 3 fase en de kabel naar het fornuis is dus ook een 3 fase kabel die is aangesloten op een krachtgroep in de meterkast. Zover ik begrijp is het geen probleem om deze 3 fase toevoer te splitsen naar een perilex stekker met 2 fase voor de kookplaat en een wandcontactdoos voor de oven met de overige fase. De nul wordt dus gedeeld door deze twee apparaten. Ik wil deze verdeler gebruiken om het makkelijk te maken: https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Mijn elektra kennis zegt me dat de nul geleider nooit meer dan 16A zal zien ongeacht hoeveel van de fase gebruikt wordt, doordat elke fase 120 graden gedraaid zit.

Mijn vraag is dus een sanity-check. Kunnen jullie bevestigen dan dit de gebruikelijke oplossing is? Graag serieus beantwoorden en niet "bel een installateur". De informatie die ik online vond, vond ik een beetje verwarrend.

[Afbeelding]
Omdat de kabel er al ligt zou ik hier kiezen voor een installatie zonder wcd of perilex, dus de kabels van de beide apparaten afgemonteerd in een lasdoos, zou je kunnen beschouwen als 1 apparaat......

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Aloys Riswick
[...]

Bedankt voor het advies. Het is een beetje raar dat dit zo moet (volgens de NEN1010 neem ik aan), terwijl het praktisch hetzelfde resultaat geeft.

Als het op deze manier mooi volgens de richtlijnen is, dan lijkt me dit een mooie oplossing.

• mzzl78.nl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-05 19:20
Apparaten in de keuken moeten met een stekker aangesloten worden. Ook moeten stekkers bereikbaar zijn.

Hier is een combi wandcontactdoos een optie. Dan één van de fase niet aansluiten op het kracht stopcontact en dit duidelijk op het stopcontact schrijven.

ps. Wat stroomsterktes kan het zoals op de foto, maar voor zover ik weet mag het niet zo.

• Aloys Riswick
Als ik je goed begrijp zeg je dat dit wel mag, maar mijn oorspronkelijk idee niet. Ik snap niet precies hoe dit een ander resultaat geeft. In beide gevallen heb je een normale stekker en een "3 fase" stekker met maar 2 fase aangesloten. Is het puur omdat het bij de combi wcd allemaal in één ding zit, of zeg je dat duidelijk aangeven het enige is dat nodig is? Ik weet niet zeker of dit de relevante is, maar NEN1010 521.8.2 lijkt te zeggen dat het mag?

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Een nette en veilige oplossing is wat mij betreft twee lasdozen achter elkaar van bijvoorbeeld Attema of ABB de ene zet je een perillex deksel op en de andere een standaard WCD. Daarmee heb je een veilige en duidelijke aansluiting.

https://www.elektramat.nl...s-16a-creme-wit-pwp16coc/
https://www.elektramat.nl...ele-lasdoos-wit-2071-000/
https://www.elektramat.nl...nder-deksel-wit-2070-001/

Op de doos zelf kun je dan met stift nog schrijven dat er geen L3 in de perilex zit aangesloten.

[ Voor 28% gewijzigd door bjusterbaarlik op 22-04-2026 07:22 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stekker eraf en samen aansluiten maakt het nog geen één apparaat...
Stekkers zijn niet verplicht.
Volgens de NEN1010 mag je een krachtgroep gewoon splitsen.

Ik zou gewoon twee lasdozen plaatsen. Eén met normale Schuko voor de oven, en de ander met een [urm=https://www.sandervunderink.nl/merten-aansluitdoos-voor-kookplaten.html]Merten aansluitdoos[/] voor de kookplaat. Scheelt je weer het Perilex gedrocht. Ofwel, je zit helemaal goed :)

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-05 22:20
Je kan ook een onderverdeel kast maken,
extra groepen kast met hoofdschakelaar , fornuisgroep en enkele 16A
automaat in de meterkast opwaarderen ivm selectiviteit
https://www.sandervunderi...12-modules-res12x120.html

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
Maar is een twee fase kookplaat niet bedoelt voor een kookgroep (2f + 2N), dat is toch iets anders dan 2 verschoven fases van een 3 fase aansluiting, weet je zeker dat je dat dat uberhaupt werkt?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik kan me niet indenken dat dit een gangbare oplossing is, of iets dat door een goede installateur zo wordt aangelegd.

3-fase is 3-fase, die ga je niet splitsen. Voor een 2-fase kookplaat sluit je wel alle drie fases aan maar gebruik je er maar twee van.

[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 22-04-2026 09:45 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:48

Vliegvlug

Flight Simple

Aloys Riswick schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:23:
Hallo beste Tweakers.

[Afbeelding]
Je maakt je post zelf een beetje verwarrend. ;)

Eerst zeg je dat je de Merten aansluitdoos gaat gebruiken maar je plaatje daarna laat twee losse wcd’s zien, een normale schuko voor de oven en perilex voor de kookplaat.

Met zo’n Merten aansluitdoos is het sowieso geen probleem, deze heeft zelfs speciaal hiervoor twee openingen met trekontlasting voor beiden kabels.

Zie in de foto’s hier onder:
Merten aansluitdoos voor kookplaten

Zo heb ik in mijn vorige keuken de boel ook netjes aangesloten gehad precies zoals jij van plan bent, twee fasen voor de kookplaat en één voor de oven.

Losse wcd’s kan ook want dat verandert qua elektrische aansluiting natuurlijk helemaal niets maar maakt het wel onoverzichtelijker, zeker als je de wcd’s ver uit elkaar plaatst omdat dat de verwachting wordt gewekt dat het twee losse groepen zijn en men mogelijk ook verwacht dat de perilex volledig bedraad is ook al is dat een foute aanname. ;)
Als je daar zelf geen probleem mee hebt kan dat ook.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

sjaakwortel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:37:
Maar is een twee fase kookplaat niet bedoelt voor een kookgroep (2f + 2N), dat is toch iets anders dan 2 verschoven fases van een 3 fase aansluiting, weet je zeker dat je dat dat uberhaupt werkt?
Zo’n kookplaat op 1 fase met twee gekoppelde automaten en 2x L en 2x N is een typisch Nederlands ‘gedrocht’. Een uitzonderingssituatie dus wat ook zeker niet alle kookplaten ondersteunen.

Lees je hier even in zou ik zeggen: Het grote kookplaat aansluiten topic :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

In Duitsland is dit de standaard manier van aansluiten van kookplaten en ook beter dan de Perilex zoals die in Nederland wordt gebruikt voor het aan sluiten van kookplaten want daar is geen enkele standaard voor, of juist meerdere afhankelijk van wie je het vraagt ;)

Een Perilex wekt de indruk van plug and play maar is dat juist geenszins omdat je altijd eerst moet uitzoeken hoe de boel zit aangesloten in de wcd en in de groepenkast.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Vliegvlug schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:12:
[...]

In Duitsland is dit de standaard manier van aansluiten van kookplaten en ook beter dan de Perilex zoals die in Nederland wordt gebruikt voor het aan sluiten van kookplaten want daar is geen enkele standaard voor, of juist meerdere afhankelijk van wie je het vraagt ;)
De Perilex wel. Maar dat je een WCD aftakt van de driefasen, dat niet.

Signatures zijn voor boomers.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Maasluip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:16:
[...]

De Perilex wel. Maar dat je een WCD aftakt van de driefasen, dat niet.
Daarom geef ik bij @Aloys Riswick ook aan dat hij het zelf verwarrend heeft gemaakt door het in de tekst over een Merten aansluitdoos te hebben die hij wil gaan gebruiken maar vervolgens een plaatje van losse wcd’s te gebruiken.
Dat laatste is niet gebruikelijk inderdaad maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. :)

Edit:
Zelf had ik in mijn vorige keuken dus wel zo’n Merten aansluitdoos maar heb ik daar niet direct de oven op aangesloten omdat ik daarvoor de stekker had moeten afknippen wat ik niet wilde met mijn net nieuwe oven die in de nieuwe keuken op een andere plek zou komen op een schuko met eigen 1 fase groep. Heb daarom een kabel vanaf de Merten doos naar een opbouw wcd in het keukenkastje er naast aangelegd en daar de oven ingeprikt.
Ik had die opbouw wcd ook direct naast de aansluitdoos kunnen monteren wat overzichtelijker was, maar op deze manier kon ik de stekker nog uit de oven halen zonder deze er eerst helemaal uit te hoeven halen wat praktischer was. En het zou waarschijnlijk ook maar net gepast hebben achter de oven qua diepte.

Ik vermoed trouwens dat TS dat plaatje enkel gebruikt heeft om duidelijk te maken hoe de splitsing tussen kookplaat en oven wordt gedaan vanaf de krachtgroep en dit de eerste is die hij vond op internet.

[ Voor 33% gewijzigd door Vliegvlug op 22-04-2026 10:46 ]

• marnie
Aloys Riswick schreef op woensdag 22 april 2026 @ 01:21:
[...]

Bedankt voor het advies. Het is een beetje raar dat dit zo moet (volgens de NEN1010 neem ik aan), terwijl het praktisch hetzelfde resultaat geeft.

Als het op deze manier mooi volgens de richtlijnen is, dan lijkt me dit een mooie oplossing.
Mocht je twee wcd's gebruiken let dan op dat de nominale stroom van de 220V wcd voldoende is, in de bouwmarkt vind je ook veel 'plastik' met lager waardes. Shuco is ok.

Een fornuis en oven zijn naar mijn mening niet echt appparaten die je verplaatst en de functie van de stekker is dus spanningscheiding. Indien je alles direct op een lasdoos zet zou je nog kunnen overwegen er een 3p/N werkschakelaar tussen te zetten die beide apparaten bedient.

Ik weet niet wat de NEN1010 hiervan zegt, misschien ziet NEN1010 dit dan als 1 afnemer/apparaat. Belangrijk is dat het logisch/overzichtelijk en veilig wordt gemonteerd, bij de wcd oplossing zie ik dat minder terug.

[ Voor 3% gewijzigd door marnie op 22-04-2026 10:54 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

marnie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:46:
[...]

Mocht je twee wcd's gebruiken let dan op dat de nominale stroom van de 220V wcd voldoende is.
Wat bedoel je hier. :?
Een fornuis en oven zijn naar mijn mening niet echt appparaten die je verplaatst en de functie van de stekker is dus spanningscheiding. Indien je alles direct op een lasdoos zet zou je nog kunnen overwegen er een 3p/N werkschakelaar tussen te zetten die beide apparaten bedient.
Dat is niet nodig, je kan hiervoor de krachtgroep in de meterkast gebruiken.
En waar ga je die werkschakelaar plaatsen, in het keukenkastje ernaast? Dat ding zit dan of in de weg voor hetgeen je in dat kastje wilt plaatsen of is niet goed bereikbaar vanwege de spullen in dat kastje.
Op je keukenmuur kan ook natuurlijk :P wel goed bereikbaar maar denk dat de meesten dat niet mooi vinden en dan liever naar de meterkast lopen. ;)

• Septillion

Septillion

Gangbaar is het niet. Maarja, monkey see, monkey do is bij installatietechniek erg sterk. Gewoon netjes in de groepenoverzicht vermelden. Misschien stickertje op beide aansluitingen, en gaan :)

• marnie
Vliegvlug schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:52:
[...]

Wat bedoel je hier. :?

[...]

Dat is niet nodig, je kan hiervoor de krachtgroep in de meterkast gebruiken.
En waar ga je die werkschakelaar plaatsen, in het keukenkastje ernaast? Dat ding zit dan of in de weg voor hetgeen je in dat kastje wilt plaatsen of is niet goed bereikbaar vanwege de spullen in dat kastje.
Op je keukenmuur kan ook natuurlijk :P wel goed bereikbaar maar denk dat de meesten dat niet mooi vinden en dan liever naar de meterkast lopen. ;)
I
!n de bouwmarkt vind je ook veel 'plastik' met lagere Inom waardes. Shuco is ok.

De oplossing met een werkschakelaar is meer bedoeld om het als 1 apparaat te laten gelden en als scheider op locatie. Of daar plaats voor is, tja dat weet ik ook niet. Probleem bij een bestaande woning is natuurlijk dat je oplossingen zoekt als een extra kabel niet een optie is.

Acties:
  • Beste antwoord

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:58
@Aloys Riswick Ja dit mag, je kan/mag de oven vast aansluiten in zo'n aansluitdoos, maar je kan uit praktische overweging(en) er inderdaad ook een enkel WCD op aansluiten (op 1 v/d fases, en de nul + aarde gedeeld) waarin je uiteindelijk de stekker van je oven plaatst.
Heeft wel de voorkeur, maar is niet altijd (meer) haalbaar.
[...]

Is al lang geen eis meer, en is lang een advies geweest, maar is tegenwoordig volgens mij in z'n geheel geschrapt als eis en/of advies.
Dat het mogelijk nog verstandig is is een ander verhaal.

Is geheel geen eis dat het stekkerbaar moet zijn, dat het praktisch(er) is is een ander verhaal, maar het is geen eis.
Vertaal het even naar een ander idee, dan zouden (in vergelijk) plafonnieres met geïntergreerde ledlampen ook niet mogen, want hierin is niets stekerbaar en moet je altijd in z'n geheel vervangen, dan zou dit ook niet (meer) mogen.

Zie dit juist meer en meer toegepast worden door installateurs, hetzij de aansluitdoos met daarachter een extra WCD (voor de 1F apparatuur) hetzij vast aangesloten. Deze constructie is des te overzichtelijker dan het gedrocht perilex waarvan geen officiële standaard is en die in meerdere situaties ge/mis-bruikt wordt.

En 3F mag je gewoon splitsen hoor, waarom zijn er dan b.v. CEE-WCD's met een 1F WCD erop, of b.v. in de podium-techniek etc. stekkerdozen met b.v. 6x schuko 1F uit maar invoeding is een CEE 16A stekker.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• r3agluurder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 22:12
Technisch kun je dit prima op een veilige manier installeren en als zoals hierboven is aangegeven het mag van de NEN1010, waarom niet?
Meeste kookplaten waarbij L1+L2+N wordt aangesloten werkt vaak intern gewoon op 230V. Vaak zijn kookplaten intern opgesplitst op 2 aparte fasen. L1 naar N is 230 en L2 naar N is 230V.
Het verwarrende alleen is dat dit vaak op de kookplaat wordt weergegeven als een 400V oplossing. Dat is puur om aan te geven dat hier gebruik gemaakt wordt van 2 aparte fasen.
Let op: Je kunt dit achterhalen door te kijken of er in de kookplaat twee N geleiders zit (vaak voorzien van een brug) Dan is het vaak 230 op 2 fasen. Daarom werkt het gedrocht van een 2P+2N ook in NL (en dan moet je juist de brug weghalen)

Doordat L1 en L2 120 graden ten opzichte van elkaar gedraaid zijn, zal de maximum belasting op de N geleider nooit meer dan 16A zijn (theoretisch gezien zelfs iets minder). Dus ook L3 zou je prima voor een ander apparaat kunnen gebruiken zonder dat je daarvoor een aparte groep voor hoeft aan te leggen.

• Aloys Riswick
Ik kijk nu weer naar alle nieuwe antwoorden en ik waardeer jullie feedback. Zoals jullie zelf hebben ervaren is het advies (vooral aan het begin van dit topic) een beetje tegenstrijdig. Maar alle recente berichten zeggen mij dat dit compleet acceptabel is zolang het op de juiste manier wordt gedaan en duidelijk is aangegeven. Omdat er meerdere antwoorden zijn die als "oplossing" worden gezien, zal ik er een moeten kiezen.

@r3agluurder De kookplaat (AEG NII64B10IB) "ondersteund" gewoon 3 fase. Dus dit moet goed komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhdQgRsc3F4WrMoAklmy9tN5EN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mBbMEnyEdnkzyRC7vXr7SAAl.png?f=fotoalbum_large

Nu nog even voor @Vliegvlug, ik was dus van plan vanuit de Merten aansluitdoos een perilex en schuko te plaatsen, maar ik zie nu in dat de perilex dan vrijwel overbodig is. De informatie is niet per se tegenstrijdig, ik heb alleen niet de aansluitdoos in het plaatje getekend. Het leek mij handig om de kookplaat makkelijk uit te kunnen trekken. In deze situatie dient de Merten aansluitdoos alleen als een mooi compact doosje voor de WAGO's die vervolgens naar de stekkers gaan. Hopelijk snap je nu wat mijn bedoeling was. Ik zou ook een andere lasdoos kunnen gebruiken.

Nogmaals bedankt iedereen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Aloys Riswick schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:42:
Nu nog even voor @Vliegvlug, ik was dus van plan vanuit de Merten aansluitdoos een perilex en schuko te plaatsen, maar ik zie nu in dat de perilex dan vrijwel overbodig is.
Als de aansluiting in de muur al op een geschikte plek zit zou ik die perilex zeker achterwege laten ja en de kookplaat direct in de Merten aansluitdoos aansluiten.
De informatie is niet per se tegenstrijdig, ik heb alleen niet de aansluitdoos in het plaatje getekend. Het leek mij handig om de kookplaat makkelijk uit te kunnen trekken. In deze situatie dient de Merten aansluitdoos alleen als een mooi compact doosje voor de WAGO's die vervolgens naar de stekkers gaan. Hopelijk snap je nu wat mijn bedoeling was. Ik zou ook een andere lasdoos kunnen gebruiken.
Als lasdoos is zo’n Mertendoos ook erg handig met die twee geïntegreerde trekontlastingen maar wat betreft het uit kunnen trekken van de kookplaat, heb je daar echt een use case voor?

Als het niet zo’n losstaande kookplaat is zie ik die eerlijk gezegd niet.
Nogmaals bedankt iedereen.
(y)

• Arjan van Driel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13-05 22:27
Dit mag dus niet volgens de NEN1010.

Toestellen > 2000W op eigen groep: Volgens bepaling 510.4.2 van de NEN 1010 moeten apparaten met een hoge aansluitwaarde (boven de 2000 watt) op een afzonderlijke eindgroep worden aangesloten. Zowel een oven als een kookplaat vallen hieronder.

Eén functie per eindgroep: Een krachtgroep wordt als één eindgroep beschouwd. Het splitsen van deze groep naar twee verschillende vaste apparaten in de keuken (een kookplaat en een losse oven) is in strijd met het principe dat zware verbruikers een eigen, ongedeelde voeding moeten hebben.

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 04:20
Zie dit wel meer, vliegt niet in de fik ofzo. Of dit nou volgens een nen mag of niet meng ik me niet in.

Waar ik wél kriebels van krijg is als het niet duidelijk aangegeven staat op de meterkast kaart én op de wcd's of evt schakeldozen of schakelaars. Maak dit in tekst duidelijk of in een schema, als het niet voor jezelf over vijf jaar is dan wel voor de volgende die er aan moet werken.

Even iets anders: is koken op 2 fasen nou zo'n groot geluk? Kan ik je tóch misschien naar een volledig 3 fasen kookplaat toe praten?
Dat werkt toch veel beter?!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Gewoon rechtstreeks op de Mertens aansluiten, scheelt 3 overgangen. (Kabel in stekker, stekker + contactdoos en kabel in contactdoos.)

Drie fase kookplaat is leuk, maar dat zijn meestal hele grote kookplaten, dat moet wel passen.

• Aloys Riswick
Arjan van Driel schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:22:
Dit mag dus niet volgens de NEN1010.

Toestellen > 2000W op eigen groep: Volgens bepaling 510.4.2 van de NEN 1010 moeten apparaten met een hoge aansluitwaarde (boven de 2000 watt) op een afzonderlijke eindgroep worden aangesloten. Zowel een oven als een kookplaat vallen hieronder.

Eén functie per eindgroep: Een krachtgroep wordt als één eindgroep beschouwd. Het splitsen van deze groep naar twee verschillende vaste apparaten in de keuken (een kookplaat en een losse oven) is in strijd met het principe dat zware verbruikers een eigen, ongedeelde voeding moeten hebben.
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Ik zit de nieuwste versie van NEN te lezen en 510.4.2 verplicht dit niet expliciet voor toestellen >2000W zoals dit in oudere versies staat. Het is natuurlijk geen slecht idee om deze toestellen een aparte groep te geven, maar niet verplicht. Je kan nu beweren dat de kookplaat niet meer op een eigen eindgroep zit, maar het aftakken van een fase voegt geen extra belasting toe op de draden in dit geval. Met alleen de kookplaat ziet de groep maximaal 16A per fase / nul , en met de oven is dit nog steeds het geval.

Maar 521.8.2 zegt wel expliciet dat een eenfase-eindgroep gevormd mag worden van één fase en de nulgeleider van een meerfase keten (krachtgroep in dit geval), zolang dit duidelijk is aangegeven. Dan zit de oven dus toch op zijn eigen eenfase-eindgroep.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Grappig dat nog niemand geroepen heeft dat die Merten lasdoos met vijf dubbels Wago’s niet helemaal gaat werken. Je hebt immers 3 aansluitingen voor je nul nodig, waarbij je al weer gaat knutselen.

Bril niet op…

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 24-04-2026 07:52 ]

• Aloys Riswick
sypie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 00:30:
Grappig dat nog niemand geroepen heeft dat die Merten lasdoos met vijf dubbels Wago’s niet helemaal gaat werken. Je hebt immers 3 aansluitingen voor je nul nodig, waarbij je al weer gaat knutselen.
De WAGO's in de Merten doos hebben allemaal 3 aansluitingen. 1 voor de inkomende nul, 1 voor de kookplaat en 1 voor de oven. Volgens mij is dit dus geen probleem.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Aloys Riswick Kennelijk de bril niet op gehad.

Klopt inderdaad dat die aansluitdoos te gebruiken is.

• Arjan van Driel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13-05 22:27
Aloys Riswick schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:42:
[...]

Maar 521.8.2 zegt wel expliciet dat een eenfase-eindgroep gevormd mag worden van één fase en de nulgeleider van een meerfase keten (krachtgroep in dit geval), zolang dit duidelijk is aangegeven. Dan zit de oven dus toch op zijn eigen eenfase-eindgroep.
Ik had 521.8.2 nog niet gelezen maar inderdaad, mits goed gedocumenteerd is dit voor een meer fase keten toegestaan. Wel moet dit in de groepenkast een 4 polige automaat worden aangesloten die alle fasen in één keer uit zal schakelen bij sluiting of werkzaamheden.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:20
Is gewoon een prima oplossing.

Je hebt een gekoppelde 3 fasen aansluiting (dus 3 maal een groep verdeelt over de fasen) waarvan je er twee voor de kookplaat gebruik en een voor de wcd.
Dus gewoon per aansluiting een eigen groep en allemaal netjes gescheiden.
Het enige verschil is dat die drie groepen fysiek gekoppeld zijn waardoor ze er allemaal meegaan als er eentje eruit springt.

PS
Je hebt geen 3 fasen kookplaat maar gewoon L1 en L2 ofwel de kookpunten zijn verdeelt over twee aansluitingen. Ze moeten wel met gekoppelde groepen aangesloten worden.
3 fasen kookplaten zijn heel zeldzaam en eigenlijk alleen in gebruik bij hele grote inductie kookplaten voor restaurants.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19
Ben(V) schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:07:
3 fasen kookplaten zijn heel zeldzaam en eigenlijk alleen in gebruik bij hele grote inductie kookplaten voor restaurants.
Zo zeldzaam zijn die toch niet? Beetje flinke 5 zone inductiekookplaat, 90cm past ook prima in flinke een keuken en heeft niet zelden een 3 fase aansluiting. Als ik even snel zoek is dat ongeveer 10% van het totale inductiekookplaat aanbod.

• Ben(V)
Misschien van het aanbod, maar ze worden zelden verkocht.
Je moet dan een kookplaat hebben die meer dan 7360 W trekt.
Plus dat als je tijdens het koken met zoveel vermogen niet de wasmachine of de oven aan moet zetten want dan vliegt de 25A hoofdzekering eruit.

En dan nog zijn het geen 3 fasen kookplaten, maar gewoon drie aansluitingen die je ook met drie gewone groepen zou kunnen aansluiten.

Driefasen apparatuur vind je eigenlijk alleen bij draaistroom motoren, die doen het gewoon niet zonder de fase verschuiving.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 24-04-2026 15:02 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Septillion

Septillion

Arjan van Driel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:58:
Wel moet dit in de groepenkast een 4 polige automaat worden aangesloten die alle fasen in één keer uit zal schakelen bij sluiting of werkzaamheden.
Nog sterker, dat hoeft ook niet. Net als de kookgroep moet het in een enkele handeling uit te schakelen zijn. In geval van een fout mag ook een individuele fase uitvallen. Zolang de N maar alleen geschakeld kan worden als alle fases ook geschakeld zijn. De ABB flexomaat krachtgroep is hier een voorbeeld van. Dat zijn feitelijk gewoon 3 P+N automaten die gebrugd zijn (maar niet star gekoppeld!) en waarbij alle afgaande N gekoppeld zijn tot een enkele N.

• Ben(V)
Ik weet dat ze er zijn maar formeel mag dat niet.
Als een apparaat ergens intern sluiting maakt, moet de automaat hem helemaal spanningsvrij maken en niet alleen de helft.

Je snapt dat zoiets een veiligheid dingetje is.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Ben(V) schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:23:
Plus dat als je tijdens het koken met zoveel vermogen niet de wasmachine of de oven aan moet zetten want dan vliegt de 25A hoofdzekering eruit.
Wedden van niet. O-)

• Aloys Riswick
Ik maak me wel een beetje zorgen over de hoofdzekering. We hebben een laadpaal (zonder load balancing) die levert met onze huidige auto 16A op 1 fase, maar kan ook 3 fase opladen (3x16A, 11kW).

Dan zijn er ook nog de wasmachine, droger, airco, 2x frituurpan, kookplaat, oven, magnetron en vaatwasser

Met de huidige situatie (nog geen vaatwasser, fornuis van ~7.5kW) is het nog nooit mis gegaan. Volgens mij hebben al deze apparaten wel eens tegelijk aan gestaan. Ik denk dat we in de nieuwe situatie voorzichtiger moeten gaan zijn.

Ik zou hier ook nog graag advies over zien. Ik overweeg om hier nog een nieuw topic voor te starten. Momenteel denk ik dat de laadpaal + misschien airco, droger, wasmachine niet tegelijk met het koken kunnen. De vaatwasser gaat waarschijnlijk toch niet aan tijdens het koken, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Ik overweeg ook een thuisaccu, zodat deze niet alleen als reserve dient, maar ook de verschillende fase kan bijschieten (load balancing in principe)

[ Voor 8% gewijzigd door Aloys Riswick op 24-04-2026 16:35 ]

• Septillion

Septillion

@Ben(V) Als je daar het hoofdstuk voor kan noemen ben ik mee. Maar voor zo ver ik weet / kon vinden staat het er niet in.

• Septillion

Septillion

@Aloys Riswick Laadpaal zonder load balancing is wel erg lastig inderdaad in Nederland.

Maar voor de rest valt het allemaal wel mee. Wasmachine is relatief kort. Droger heb je hopelijk een WP droger. Nu weet ik niet grote van het huis maar anders valt WP zelf ook wel mee. Tenzij je naar de backup heater gaat. De grote vreters zijn dan vooral de frituur en de oven.

Maar ik zou vooral eerst kijken naar load balancing op de EV als je die op 3-fase wilt doen. Want dat is gewoon 11kW van je 17kW budget anders.

• Aloys Riswick
Septillion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:05:
...
Maar ik zou vooral eerst kijken naar load balancing op de EV als je die op 3-fase wilt doen. Want dat is gewoon 11kW van je 17kW budget anders.
Dit is inderdaad wel nodig... De huidige charger is gekocht uit China voor 150 euro. En ja, hij werkt prima. Hij heeft zelfs een app. Dit ding ondersteund helaas geen load balancing. Ik kan wel het maximale ampèrage verlagen. Aangezien de aanschafprijs zo laag was zou het niet te pijnlijk zijn hem te vervangen. Toch doe ik hem liever niet weg.

Zover ik weet is er geen manier om load balancing toe te voegen aan een charger die het niet ondersteund.

• Ben(V)
Septillion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:02:
@Ben(V) Als je daar het hoofdstuk voor kan noemen ben ik mee. Maar voor zo ver ik weet / kon vinden staat het er niet in.
Heb het nagekeken en je hebt gelijk.
Al is het in mijn ogen onveilig, het is wel toegestaan dat ze afzonderlijk uitschakelen.
Het enig wat verplicht is dat ze in een beweging met de hand uit te schakelen zijn.

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 22:33
Arjan van Driel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:58:
[...]

Ik had 521.8.2 nog niet gelezen maar inderdaad, mits goed gedocumenteerd is dit voor een meer fase keten toegestaan. Wel moet dit in de groepenkast een 4 polige automaat worden aangesloten die alle fasen in één keer uit zal schakelen bij sluiting of werkzaamheden.
Interessante discussie

Ander voorbeeldje deze komt uit het hager boekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eUtUmFFc-hTGW6niY5FQtU8cWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHd60lZli9pSIE0LUJ6ZSKVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHtk89dqIfomxNmCafk6jJQbXBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JrCjYAksa3PX2yQW2mS01bb.jpg?f=fotoalbum_large

• jjwdamen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 07:44

Dit is wel geoorloofd, in een Bora kookplaat word er op 2 fase gekookt en de derde is voor de afzuiging.
Dit zit wel in 1 apparaat maar principe is gelijk, behalve dan dat het vermogen van zo'n afzuiging geen 2kw is

• jjwdamen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 07:44
Aloys Riswick schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:30:
[...]

Ik maak me wel een beetje zorgen over de hoofdzekering. We hebben een laadpaal (zonder load balancing) die levert met onze huidige auto 16A op 1 fase, maar kan ook 3 fase opladen (3x16A, 11kW).

Dan zijn er ook nog de wasmachine, droger, airco, 2x frituurpan, kookplaat, oven, magnetron en vaatwasser

Met de huidige situatie (nog geen vaatwasser, fornuis van ~7.5kW) is het nog nooit mis gegaan. Volgens mij hebben al deze apparaten wel eens tegelijk aan gestaan. Ik denk dat we in de nieuwe situatie voorzichtiger moeten gaan zijn.

Ik zou hier ook nog graag advies over zien. Ik overweeg om hier nog een nieuw topic voor te starten. Momenteel denk ik dat de laadpaal + misschien airco, droger, wasmachine niet tegelijk met het koken kunnen. De vaatwasser gaat waarschijnlijk toch niet aan tijdens het koken, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Ik overweeg ook een thuisaccu, zodat deze niet alleen als reserve dient, maar ook de verschillende fase kan bijschieten (load balancing in principe)
Ik heb hier ook gasloze woning met 3x25A met WP en 3fase laadpaal, en Bora etc etc maar de laadpaal heeft wel een p1 kabeltje naar de meter dit werkt prima
Wat je ook kan doen is als je geen p1 draad wil/kan trekken is een wallbox p1 poort module

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:29
Aloys Riswick schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:30:
[...]

...
Het max vermogen van een apparaat wordt doorgaans maar kortstondig gehaald.
Bij een wasmachine tijdens het opwarmen van het water.
Bij een kookplaat als je ALLE platen op maximaal vermogen zet.
Ook een oven gebruikt alleen tijdens het voorverwarmen veel vermogen, daarna een stuk minder.
Je laadpaal voor je auto kan je vermoedelijk instellen ?
Ik heb geen EV, maar zou deze alleen laden OF als ik vermogen over heb op mijn zonnepanelen OF als het tarief laag is (zoals 's avonds of 's nachts).
Die ga je niet laden tijdens het koken, terwijl vrouwlief een wasje aanzet en de droger aanzet voor de vorige waslading :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1