• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05 16:57
We zijn bezig met een renovatie.
Op de beneden verdieping is er vloerverwarming voorzien. Boven zullen we verwarmen en koelen met airco units.
De vraag is nu voor de badkamer. Hier hebben we 3 opties:
  • Vloerverwarming (Indien mogelijk +-5cm chappe).
  • Een ventilo convector kan je snel bij sturen
  • Elektrische handoek radiator
Het oppervlak is 8,6m² in de badkamer. Hierkomt een bad en inloopdouche. Dus ik weet niet hoe goed dit zal samenwerken met de vloerverwarming.
Mijn voorkeur neigt naar de ventilo convector te gaan, maar zal dit voldoende zijn om de badkamer op temperatuur te houden en indien nodig wat bij verwarmen net voor het douchen?

Sanitair warm water schrikt ook nog al af, aangezien we een bad + douche hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door thedaywalker2 op 21-04-2026 11:37 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

thedaywalker2 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:34:
Op de beneden verdieping is er vloerverwarming voorzien. Boven zullen we verwarmen en koelen met airco units.
Het oppervlak is 8,6m² in de badkamer. Hierkomt een bad en inloopdouche. Dus ik weet niet hoe goed dit zal samenwerken met de vloerverwarming.
Mijn voorkeur neigt naar de ventilo convector te gaan, maar zal dit voldoende zijn om de badkamer op temperatuur te houden en indien nodig wat bij verwarmen net voor het douchen?

Sanitair warm water schrikt ook nog al af, aangezien we een bad + douche hebben.
Nemo Yoga badkamer fancoil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCBQivd38xI-H1ZmLeBZC8XLN7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMcr3EM0BiV3rh5h6g2OoVEB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 21-04-2026 12:10 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
thedaywalker2 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:34:

Wat is precies je warmtepomp vraag in dit topic: heb je die al en gaat het puur om de keuze qua afgifte? Of overweeg je een warmtepomp?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• thedaywalker2
SebastiaanPs schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:12:
[...]

Wat is precies je warmtepomp vraag in dit topic: heb je die al en gaat het puur om de keuze qua afgifte? Of overweeg je een warmtepomp?
Momenteel bezit ik nog geen warmtepomp. Tijdens de totaal renovatie, wil ik een plaatsen en wil dus alle voorbereidingen treffen om deze optimaal te benutten.

• thedaywalker2
Ziet er niet afschuwelijk uit, maar zie wel niet meteen of deze beschikbaar is regio België

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 22:25
Lijkt me veel te klein om nuttig te zijn als LT verwarming(max 35 aanvoer dus wat effectief 33 bij afgiftepunt kan zijn), vooral een badkamer wat één klankkast is als daar continue een ventilator op hoog toeren moet draaien.

Ik schat het apparaat niet groot in als ik de dubbel gevouwen handdoek zie, of de handdoek is 4x dubbel gevouwen wellicht. :P

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2026 16:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mr_evil08 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:35:
[...]

Lijkt me veel te klein om nuttig te zijn als LT verwarming(max 35 aanvoer dus wat effectief 33 bij afgiftepunt kan zijn), vooral een badkamer wat één klankkast is als daar continue een ventilator op hoog toeren moet draaien.

Ik schat het apparaat niet groot in als ik de dubbel gevouwen handdoek zie, of de handdoek is 4x dubbel gevouwen wellicht. :P
Hydronic Terminals: Yoga

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

geen lucht/water warmtepompvraag -> eigen topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Yaksa
  • Laatst online: 12:55
Ook al naar een infrarood paneel aan het plafond gekeken?
Er zijn er te koop met een op afstand bestuurbare RF thermostaat, is ook wel op te nemen in HA.
Overigens was ik vroeger heel blij met een simpele badkamerkachel met hittespiraal. (Zoiets als deze, maar dan 'antieker'). Gaf warmte binnen 5 seconden en kreeg binnen de tijd van douchen de hele badkamer warm.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• thedaywalker2
Yaksa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:33:
Ook al naar een infrarood paneel aan het plafond gekeken?
Er zijn er te koop met een op afstand bestuurbare RF thermostaat, is ook wel op te nemen in HA.
Overigens was ik vroeger heel blij met een simpele badkamerkachel met hittespiraal. (Zoiets als deze, maar dan 'antieker'). Gaf warmte binnen 5 seconden en kreeg binnen de tijd van douchen de hele badkamer warm.
Infrarood zelf ook bekeken, maar dit is puur om de badjamer extra teverwarmen. Ik hoop op iets dat de badkamer al op een redelijke temperatuur houdt en indien ik bvb lang aanwezig moe zijn om bvb een kleinen in bad te steken omdan wat extra bij te verwarmen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:52
Plan je om in de nabije toekomst de vloer weer uit te breken? Zo niet kan je beter vloerverwarming voorzien, want dat is het moeilijkste/duurste om achteraf te doen, je andere opties kan je best eenvoudig achteraf nog plaatsen.

Vloerverwarming op een kleine vloer waar je extra warm wil zitten kan onvoldoende zijn, maar het is wel confortabel dat de badkamer altijd iets meeloopt op de verwarming (voorzie een koelstop als je actief koelt), dan is die ook altijd snel weer droog. Wil je ultiem comfort, kan je ook wandverwarming voorzien (vb wand van inloopdouche, is die ook snel droog) en zo zeker voldoende vermogen halen. Persoonlijk zou ik vloerverwarming voorzien, en als dat onvoldoende zou zijn later een IR paneel toevoegen (voorzie een stopcontact en je bent voorbereid; eventueel kan je die ook aansturen om overschot van zonnepanelen op te stoken in de zomer).

Wat schrikt je af aan sanitair warm water? Met een goeie thermostaatkraan ga je je niet verbranden :+ . Zou een voldoende ruime boiler, met een electrisch verwarmingselement om overschot van zonnepanelen op te stoken, je geruststellen. Boiler met WP draait op lagere temperatuur dus moet gewoon wat groter.

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 22-04-2026 12:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mr_evil08
  • Laatst online: 15-05 22:25
@thedaywalker2 Bij badkamerrenovatie voor vloerverwarming gaan is een no-brainer, bij ons kunnen ze infrezen en hoeft zelfs de plavuizen er niet uit.

Fancoils zijn net zo traag als vloerverwarming als het systeem 1 op 1 gaat meedraaien met de vloerverwarming (LT verwarming) beneden, fancoils willen iets heter water om acceptabel te functioneren anders gaan ze "tochten".

(Ja ervaringdeskundige met Jaga,s) moest toch wel waterzijdig bijsturen zodat de Jaga,s iets heter water kregen dan de vloerverwarming beneden.

Badkamer permanent mee laten draaien valt echt wel mee kwa verbruik.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 22-04-2026 12:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vv (water) zou ik er altijd inleggen. Zeker als je op een gegeven moment overstapt naar wp kan die altijd meedraaien.
Zelf niet gedaan, heb elektrisch., sinds half jaar wp, maar dat is echt een gemiste kans van mezelf om geen water vv te installeren.
Heb wel elektrische matten maar voelt toch zonde.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• thedaywalker2
mr_evil08 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:32:
@thedaywalker2 Bij badkamerrenovatie voor vloerverwarming gaan is een no-brainer, bij ons kunnen ze infrezen en hoeft zelfs de plavuizen er niet uit.

Fancoils zijn net zo traag als vloerverwarming als het systeem 1 op 1 gaat meedraaien met de vloerverwarming (LT verwarming) beneden, fancoils willen iets heter water om acceptabel te functioneren anders gaan ze "tochten".

(Ja ervaringdeskundige met Jaga,s) moest toch wel waterzijdig bijsturen zodat de Jaga,s iets heter water kregen dan de vloerverwarming beneden.

Badkamer permanent mee laten draaien valt echt wel mee kwa verbruik.
Ik dacht dat het werkelijke oppervlak misschien net te klein was om deftig warm te houden.
Maar dan zou het idee kunnen zijn vloerverwarming voorzien (de vloer moet er eigenlijk uit voor leidingen). En desnoods bij verwarmen met een elektrische verwarming.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou in een badkamer altijd voor een CoP1 radiator gaan (eventueel een designmodel) waar handdoeken over kunnen hangen naast eventuele vloerverwarming. Gezien vloerverwarming in een badkamer praktisch nooit genoeg vermogen levert om de badkamer op de normtemperaturen voor een badkamer te krijgen (en een warmtepomp gedreven convector ook niet), maar zeker ook omdat een warme handdoek (en dan warmer dan max 33 graden) ook heel erg fijn is.

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 22-04-2026 13:22 ]

• thedaywalker2
Hmm ik zal het zeker nog eens goed moeten bekijken. Nu denk ik dat de meerkost om vloerverwarming te steken in de badkamer verwaarloosbaar is.
Dan kan ik nog altijd leidingen klaar zetten voor een LTV zoals de Nemo Yoga zoals carboy voorstelt.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hier mijn gedachte Welke over 2 huizen al 30 jaar werkt.

Een aparte groep van de VV met een eigen klep en thermostaat.
Deze groep gaat eerst naar een radiator .en vervolgens door de vloer terug naar de verdeel unit.
Deze radiator heeft een thermostatische knop er wordt alleen water richting de vloerverwarming doorgelaten als temp beneden de bv 30 graden is.

Werkt in mijn ouders nieuwe huis reeds 5 jaar.
En werkte in mijn ouders oude huis 25 jaar lang.

Beste van 2 werelden. warme handdoek. warme badkamer. apart te regelen van de benende vloerverwarming

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:52
jack zomer schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:03:
hier mijn gedachte Welke over 2 huizen al 30 jaar werkt.

Een aparte groep van de VV met een eigen klep en thermostaat.
Deze groep gaat eerst naar een radiator .en vervolgens door de vloer terug naar de verdeel unit.
Deze radiator heeft een thermostatische knop er wordt alleen water richting de vloerverwarming doorgelaten als temp beneden de bv 30 graden is.

Werkt in mijn ouders nieuwe huis reeds 5 jaar.
En werkte in mijn ouders oude huis 25 jaar lang.

Beste van 2 werelden. warme handdoek. warme badkamer. apart te regelen van de benende vloerverwarming
Je vloerverwarmingsverdeler levert "koud" water, voor een radiator; dus waarom die gebruiken?

Een gebruikelijke oplossing is een RTL ventiel gebruiken, warm water van je ketel door een radiator, dan RTL ventiel (laat maar water door als het voldoende is afgekoeld in de radiator) en dan door vloerverwarming.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:30:
[...]

Je vloerverwarmingsverdeler levert "koud" water, voor een radiator; dus waarom die gebruiken?

Een gebruikelijke oplossing is een RTL ventiel gebruiken, warm water van je ketel door een radiator, dan RTL ventiel (laat maar water door als het voldoende is afgekoeld in de radiator) en dan door vloerverwarming.
omdat ik eigenlijk dacht dat het een groep na de verdeler was. maar het is een eigen groep voor de verdeler. Dus in potentie 70 graden in de radiator. en de thermosteer limiteert het voor de vv

Toen ik het schreef dacht ik al, iets klopt niet.
Maar had niet de ruimte en tijd het direct te controleren.

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 23-04-2026 12:38 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 16:51
Wat je ook doet, neem geen elektrische verwarmingsmatten in je badkamer. Die zuigen toch een partij stroom! En doen relatief weinig.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:16
VV is en blijft heerlijk comfortabel: warme voeten als je voor de wastafel staat. Ik kreeg bij plaatsing van de VV de vraag of de inloopdouche ook VV moest krijgen. Toen niet gekozen, maar nu zou ik het denk ik wel doen zodat de douche snel droogt, nu 'moeten' we 'm droogtrekken.

Tweede punt: De handdoeken drogen in de winter snel genoeg door de VV, echter in de dagen dat het buiten zo'n 5 tot 15 graden is dan doet de VV nagenoeg niets en blijven de handdoeken niet lang fris. Een los handdoek 'drogertje' is dan wel prettig.
Pagina: 1