Vraag

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:50
Mijn vader (86) heeft een Mastercard van ABNAMRO/ICS. We ontdekten vandaag dat sinds augustus vorig jaar elke maand 59,95 euro afgeboekt wordt onder vermelding van "DRIVEFILE CLOUD ANDORRA LA VE AND" en omschrijving "advertising services".

Hij heeft daar nooit opdracht voor gegeven, geen abonnementen afgesloten en kent ook niets dat op DRIVEFILE lijkt. Er is inmiddels dus bijna 600 euro ten onrechte afgeschreven.

We hebben vandaag ICS gebeld en een fraudemelding gedaan. De credit card is nu wel geblokkeerd, maar volgens ICS is er een contract, vandaar de maandelijkse afboekingen. Ze weigeren echter te vertellen met wie dat contract is. Volgens ICS moeten we maar wat googelen en als we dan een bedrijf vinden moeten we dat bedrijf mailen om het geld terug te krijgen. Pas een week daarna gaat ICS iets doen.

Wat is dit voor een waanzin? ICS laat een 86 jarige man gewoon aan zijn lot over :(

Ik heb uiteraard gezocht en DRIVEFILE CLOUD kan ik niet vinden. Wel een bedrijf FileCloud met een dienst "FileCloud Drive". Dat lijkt er qua naam een beetje op en ik heb ze al gemailed, maar ik vermoed dat een oplichter gewoon een naam gekozen heeft die daar toevallig op lijkt. Bovendien, FileDrive zit in Ierland, niet in Andorra.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen? Of iemand die DriveFile Cloud herkent?

Beste antwoord (via Sietse Vliegen op 23-04-2026 14:16)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sietse Vliegen schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:43:
[...]

Interessant, maar waar baseer je dit op? omdat het (toevallig?) ook 59,59 euro is?

Zij spreken over een eenmalige join fee van 5 euro, maar die zie ik niet terug op de CC afschriften.
Simpel: jarenlange ervaringen met open-source intelligence.
Alle informatie die jij geeft is eigenlijk:
59,95 euro afgeboekt wordt onder vermelding van "DRIVEFILE CLOUD ANDORRA LA VE AND" en omschrijving "advertising services"
  • €59,95
  • DRIVEFILE CLOUD ANDORRA LA VE AND [afgebroken]
  • advertising services
'DRIVEFILE CLOUD ANDORRA LA VE AND' is eigenlijk de enige link. De grootste stad in Andorra is: Andorra la Vella, aanname is dat la ve afgebroken is van la vella. Als ik dan zoek op 'DRIVEFILE CLOUD' waarbij ik weet dat een .cloud ook een domeinnaam is vind ik online nog iemand anders die in een vergelijkbare scam getrapt is: https://old.reddit.com/r/...d_veloittaa_tililt%C3%A4/
Ook een verwijzing naar die domeinnaam die ik al in mijn hoofd had. Als ik die open word ik verwezen naar: https://www.proanswer.com/?_ref=drivefile.cloud

Die site heeft exact die prijs: €59,95 ze zitten in Andorra, verwijzingen naar het bedrijf zijn: 'MEDIA CENTER HEADQUARTERS 3P SLU' SLU staat voor Sociedad Limitada Unipersonal wat een soort van BV is met één aandeelhouder als eigenaar (ik weet zo snel niet of dat ook een holding of ander bedrijf kan zijn).
Zoeken op 'MEDIA CENTER HEADQUARTERS 3P' geeft mij precies wat ik zou verwachten, heel heel weinig anders dat ze in Andorra zitten: https://www.mediacenterhq.com/.

Die "join fee van 5 euro" staat dan ook bij: "One-time Join Fee (Refundable)", maar wie weet of die €5 in het eerste abonnementsgeld zat of dat ze mogelijk toen nog niet die prijs hanteerden, dat gezegd hebbende weet je dat natuurlijk nooit.

Als ik verder zoek kom ik nog wat hints tegen die de link tussen deze website en iets van drivefile.cloud leggen: https://www.signal-arnaques.com/scam/view/651586
Dan heb ik ook nog deze: https://www.scamwatcher.com/scam/view/865219 die verwijst naar: https://www.learnmarketingtools.net/ die heeft een bijna identieke opzet als die eerdere proanswer.

M.i. allemaal dertien in dozijn, ingesprongen op AI, een of andere bot die reageert en mensen die het niet snappen het gevoel geven alsof ze met echt iemand converseren. Een beetje doorgewinterde internetter ziet direct dat deze websites an sich geen scam zijn, maar je vooral niet een abonnement bij ze moet afnemen.
LET OP: ik kan het mis hebben en in de verkeerde richting zoeken dan klopt wat ik zeg niet t.a.v. de informatie die we hadden om naar te kijken.
Ik heb bewust de zogenaamde scamsites tussen norml-tags gezet zodat ze niet te klikken zijn, maar in het kader van transparantie is het wel handig die te hebben zodat je weet

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

Alle reacties

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:53
Balen zeg voor je Pa! Ik snap alleen niet wat zijn leeftijd ertoe doet. Of hij is te oud voor een creditcard en dan had hij c.q. hadden jullie die af moeten nemen of hij mag/wil erover beschikken. Toch?
Hopelijk kun je nog wat termijnen terug vorderen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

franssie

Save the albatross

Het lijkt mij dat ICS verplicht is dat contractnummer te delen. Kan ook helpen om te zoeken in de email.
Daarnaast, mocht je vader een rechtsbijstandverzekering hebben, die ook informeren.
En via ICS alle betalingen waar dat nog mogelijk is laten storneren/betwisten. Zoek in op de website naar hun marketing termen over bescherming en spreek ze daar op aan. Alles zal in de algemene voorwaarden afgedekt zijn, maar ze communiceren vaak veel breder, en ook een Kifid vind daar wel eens wat van. Ook ICS heeft een zorgplicht, waar ze wellicht nog even aan herinnerd moeten worden.
Kifid is dus ook een route
https://www.kifid.nl/

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 19-04-2026 00:43 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-05 12:07
Van wat ik kan vinden lijkt dit op een subscription trap achtig iets te zijn. Heeft hij toen misschien online iets geprobeerd of iets in die richting?

Hoe dan ook, dit is misleidend en lijkt mij een soort scam. ICS verzoeken vriendelijk doch dringend iets meer info te geven. Als er een contract is moet dat contract ook ergens zijn, en nog belangrijker een mandaat dat dit mag.

Verder, aangifte doen bij de politie en ook die aangifte delen met ICS.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ergens is er abonnement tot stand gekomen.
Drivefile Cloud Andorra wordt gebruikt voor de incasso.
https://aquoicorrespondle...poging-tot-terugbetaling/

Uitzoeken welk abonnement het hier om gaat.
De incasso is terecht, maar het abonnement mogelijk niet helemaal netjes tot stand gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 19-04-2026 08:19 . Reden: Link niet meer klikbaar ]

ICE ICE Baby

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn Google-fu zegt deze: https://www.proanswer.com/

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

djmuggs schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:45:
Ergens is er abonnement tot stand gekomen.
Drivefile Cloud Andorra wordt gebruikt voor de incasso.
/

Uitzoeken welk abonnement het hier om gaat.
De incasso is terecht, maar het abonnement mogelijk niet helemaal netjes tot stand gekomen.
Dat is zelf bijna een scam site. Alles vertaald, standaard teksten en voor een bedragje zoeken zij het verder voor je uit .. ja ja.

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 19-04-2026 08:19 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

True schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:58:
[...]

Dat is zelf bijna een scam site. Alles vertaald, standaard teksten en voor een bedragje zoeken zij het verder voor je uit .. ja ja.
Dat is ook mijn gedachte - voor je het weet zit je aan een tweede abonnement vast bij die club :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat zal hem zijn. Abo van €59.95, met waarschijnlijk een autofill van de creditcard gegevens door de browser.

Allemaal uitzetten/legen. Of dat terug te draaien is, dat zal moeilijk zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

True schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:58:
[...]

Had ook gezien dat ze je kunnen “helpen”, maar geeft wel wat achtergrond info over hoe het werkt.
Dus je hebt ergens op geklikt en daarna akkoord gegeven op 1 of andere manier.

Bij de ABN AMRO bieden ze ook zo’n soort dienst aan om maandelijkse incasso’s waar je vanaf wilt te stoppen.
Jammer dat ICS dat dan weer niet doet.
Maar volgens mij betaald TS zijn vader via ABN AMRO de kosten van de CC en levert ABN AMRO de dienst.
Dus mogelijk kan de ABN AMRO helpen?

ICE ICE Baby

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:51
Volg dit graag. Altijd al afgevraagd wat je moet als je onbekende afschrijvingen hebt en waar de bewijsplicht ligt. Een afschrijving zou op zijn minst toch details moeten bevatten als adres en contactgegevens van het bedrijf.

[ Voor 32% gewijzigd door SCIxX op 19-04-2026 08:21 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 08:42

Blokker_1999

Full steam ahead

ICS volgt gewoon de regels daar het niet duidelijk is of hier sprake is van fraude. Je mag niet vergeten dat je deze betalingen 8 maanden lang hebt laten doorgaan, maar ook dat het bedrijf dat de inning doet ook een bedrag in rekening brengt dat zij elke maand bij heel veel mensen in rekening brengen.

Vanuit de kant van ICS kan ik dan ook verstaan waarom zij dit niet onmiddelijk als fraude aanzien. Dus is het aan jouw om er achter aan te gaan, om een dispuut te openen bij het bedrijf dat de kosten in rekening brengt, en dat bedrijf wordt dus al (deels) geidentificeerd in de uitgavenstaat, en met hen het gesprek aan te gaan. Als je er dan niet uitkomt in een redelijke termijn, en 1 week is zelfs relatief kort, dan zal ICS de zaak verder onderzoeken en een oordeel vormen. Merk daarbij wel op dat ook ICS bij dat bedrijf navraag zal gaan doen en de verklaringen van beide partijen naast elkaar zal evalueren om na te gaan wie er gelijk heeft.

@franssie , ICS heeft geen inzage in de contracten tussen bedrijven en hun klanten. Zij zouden wel in staat moeten zijn om contactgegevens te bezorgen van het bedrijf dat het geld heeft geind alsook de transactienummers waarop dat bedrijf mogelijks kan verderzoeken, maar daar zal het ook ophouden. En al maar goed dat derden niet zomaar alle overeenkomsten tussen een bedrijf en een consument zomaar kunnen inzien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-05 06:43
Ja heb ik met iemand anders gehad ook een ouder persoon die ik hiermee heb geholpen. Ook zogenamende abonnementen afgesloten op een site getiteld ‘dancecord’ en ook bitcoins gekocht op in site in Litouwen. En Adobe die in 1 keer een enorm bedrag afschreef voor 50 apps waar een abonnement op zou zitten (dat zou kunnen kloppen want dat zijn geen echte oplichters maar die 30 dagen gratis termijn deed blijkbaar er niet toe en de klantenservice in volgens mij India is niet best). Dat laatste met screenshots en correspondentie succesvol kunnen betwisten bij ICS maar heeft wel tijdje geduurd. Gedurende die tijd niet betaald maar pas op ze kunnen BKR registratie doen maar dat duurt wel even voordat ze daartoe overgaan.

Wat betreft de anderen; Enorme juridische discussie nog niet gevoerd ICS zei doodleuk dat je dat abonnement zelf afgesloten hebt (of dat diegene wellicht door haar kinderen bestolen werd, nog gekker). En er zou met Face ID (kaart was gekoppeld aan telefoon) toestemming zijn gegeven. Ben wel van plan dit verder uit te zoeken.

Ik heb het idee dat het kopersvriendelijke gedrag wat ik gewend was vroeger van Mastercard/lasercards etc er inmiddels wel af is. Mijn oplossing nu voor diegene was alles blokkeren en evt met kaart werken waar je saldo op zet (ja feitelijk debit kaart maar sommige abonnementen of diensten kun je alleen met credit card betalen en Paypal ken ik maar begin daar aub niet aan de kopersbescherming is nog slechter dan Mastercard weet ik uit ervaring).

Ik lees hier hoop dat je het 8 maanden lang hebt laten doorgaan maar dat doet juridisch er niet zoveel toe. Als het onverschuldigd betaald is (dat is wat anders) heb je ook rechten. Vergeet niet dat de wet bescherming biedt. Ik zal dit later moeten plaatsen ik ga er vandaag eens naar kijken. Je hebt recht op zekere bescherming.

Mijns inziens heb je wel recht om te weten wie het heeft afgeschreven.ik heb het uit de titels kunnen afleiden maar met de betreffende website kon ik vervolgens niet geen contactgegevens te vinden. En ICS neemt vaak wel contact op op maar vaak wordt er door dit soort partijen niet gereageerd is mijn er Ari g.

Zomaar denken dat een commerciële partij als ICS de regels volgt zou ik niet doen. En klantenservicemedewerkers weten soms niet alles. Ik zou bij voorkeur schriftelijk communiceren met ze om dossier op te bouwen.

[ Voor 53% gewijzigd door LucyLG op 19-04-2026 11:09 ]

• Sietse Vliegen
Homer-Simpson schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:34:
Balen zeg voor je Pa! Ik snap alleen niet wat zijn leeftijd ertoe doet. Of hij is te oud voor een creditcard en dan had hij c.q. hadden jullie die af moeten nemen of hij mag/wil erover beschikken. Toch?
Hopelijk kun je nog wat termijnen terug vorderen.
Tja, dat punt van afnemen komt wel dichterbij, maar betekent ook het einde aan buitenlandse reizen want dan heb je vrijwel altijd een credit card nodig. En de vraag is of dit incident echt met zijn leeftijd te maken heeft. Volgens de EU heeft al meer dan 10% van alle burgers te maken gehad met dit soort fraude. Credit card maatschappijen zijn al gedwongen om betere maatregelen te nemen, maar blijkbaar werkt dat nog niet goed genoeg.

• Sietse Vliegen
peize9 schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:43:
Van wat ik kan vinden lijkt dit op een subscription trap achtig iets te zijn. Heeft hij toen misschien online iets geprobeerd of iets in die richting?

Hoe dan ook, dit is misleidend en lijkt mij een soort scam. ICS verzoeken vriendelijk doch dringend iets meer info te geven. Als er een contract is moet dat contract ook ergens zijn, en nog belangrijker een mandaat dat dit mag.

Verder, aangifte doen bij de politie en ook die aangifte delen met ICS.
Het lijkt mij ook een subscription trap. In zijn mail vind ik niets terug, geen bestelling, geen bevestiging, nada. De dame van ICS werd boos toen ik aandrong op meer info... Wat een organisatie is dat. Je moet een formulier invullen waar de optie "onterechte afboeking op credit card" helemaal niet op staat. "Ja, die klacht horen we wel vaker, geeft niet, vul maar gewoon iets in".... pffft...

• Sietse Vliegen
Interessant, maar waar baseer je dit op? omdat het (toevallig?) ook 59,59 euro is?

Zij spreken over een eenmalige join fee van 5 euro, maar die zie ik niet terug op de CC afschriften.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:02
Sietse Vliegen schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:34:
[...]

Tja, dat punt van afnemen komt wel dichterbij, maar betekent ook het einde aan buitenlandse reizen want dan heb je vrijwel altijd een credit card nodig. En de vraag is of dit incident echt met zijn leeftijd te maken heeft. Volgens de EU heeft al meer dan 10% van alle burgers te maken gehad met dit soort fraude. Credit card maatschappijen zijn al gedwongen om betere maatregelen te nemen, maar blijkbaar werkt dat nog niet goed genoeg.
Voor buitenlandreizen ligt het eraan waar je heen gaat. Maar daar bestaan ook prepaid credit/debit-cards voor. Niet altijd geschikt voor het betalen van een borg, of autoverhuur, maar werkt verder wel prima.

• Sietse Vliegen
SCIxX schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:20:
Volg dit graag. Altijd al afgevraagd wat je moet als je onbekende afschrijvingen hebt en waar de bewijsplicht ligt. Een afschrijving zou op zijn minst toch details moeten bevatten als adres en contactgegevens van het bedrijf.
De EU regels verplichten de CC maatschappijen om toezicht te houden. Afboekingen zijn alleen valide als de verkoper bepaalde informatie duidelijk op de website heeft staan (kosten, looptijd, etc). Bij een dispuut moet de verkoper dat aantonen, anders krijgt hij zijn geld niet van de CC maatschappij.

Details over de verkoper staan niet op het afschrift en ICS wil ze niet verstrekken.

• Sietse Vliegen
Blokker_1999 schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:20:
ICS volgt gewoon de regels daar het niet duidelijk is of hier sprake is van fraude. Je mag niet vergeten dat je deze betalingen 8 maanden lang hebt laten doorgaan, maar ook dat het bedrijf dat de inning doet ook een bedrag in rekening brengt dat zij elke maand bij heel veel mensen in rekening brengen.

Vanuit de kant van ICS kan ik dan ook verstaan waarom zij dit niet onmiddelijk als fraude aanzien. Dus is het aan jouw om er achter aan te gaan, om een dispuut te openen bij het bedrijf dat de kosten in rekening brengt, en dat bedrijf wordt dus al (deels) geidentificeerd in de uitgavenstaat, en met hen het gesprek aan te gaan. Als je er dan niet uitkomt in een redelijke termijn, en 1 week is zelfs relatief kort, dan zal ICS de zaak verder onderzoeken en een oordeel vormen. Merk daarbij wel op dat ook ICS bij dat bedrijf navraag zal gaan doen en de verklaringen van beide partijen naast elkaar zal evalueren om na te gaan wie er gelijk heeft.

@franssie , ICS heeft geen inzage in de contracten tussen bedrijven en hun klanten. Zij zouden wel in staat moeten zijn om contactgegevens te bezorgen van het bedrijf dat het geld heeft geind alsook de transactienummers waarop dat bedrijf mogelijks kan verderzoeken, maar daar zal het ook ophouden. En al maar goed dat derden niet zomaar alle overeenkomsten tussen een bedrijf en een consument zomaar kunnen inzien.
Ik kan geen dispuut openen bij een bedrijf dat ik niet ken. "deels geïdentificeerd" zeg jij, maar google zelf eens even dan zul je zien dat dat weinig oplevert. Dit is een scammer die gewoon een paar populaire woorden gecombineerd heeft tot een pseudo bedrijfsnaam in Andorra, een land dat bekend staat om de vage postbusfirma's.

Ik vind het ook goed dat een derde geen contracten kan inzien, maar ik vraag ICS helemaal niet om contracten, ik vraag alleen maar om de naam van de firma die geld van mijn vader's credit card afboekt. En zelfs die informatie weigeren ze te geven.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-05 06:43
Ik heb de wet erbij gepakt en bij een niet toegestane betalingstransactie dient het bedrag onmiddellijk te worden terugbetaald. Indien je niet weet wie de partij is zoals je eerder aangaf onderbouwt des te meer het standpunt dat jij de betaling betwist en dat deze niet toegestaan is. De betalingsdienstverlener kan dit nader uitzoeken en dan uiteraard tegenbewijs leveren. Maar dat je het zelf maar moet gaan regelen klopt juridisch niet (7:528 BW)

@Sietse Vliegen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[...]

Leeftijd heeft er wat mee te maken in de zin dat 'ie niet is opgegroeid met de digitale wereld met alle gevaren er bij, en dat de scherpte achteruit gaat (maar het zelfvertrouwen niet). Maar inderdaad, overkomt in alle leeftijdscategorieën.

Het is ca. 8-9 maanden geleden, maar check voor de zekerheid toch de mailbox en de browsergeschiedenis van eventuele PC en van telefoon. Het maakt dit soort praktijken niet minder walgelijk, maar als je het in de geschiedenis ziet weet je in ieder geval de oorzaak.

Saillant detail: https://www.ftc.gov/news-events/news/press-releases/2026/01/ftc-sues-justanswer-deceiving-consumers-enrolling-costly-recurring-monthly-subscription

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:24
nvm, achterhaald.

[ Voor 97% gewijzigd door rr7r op 19-04-2026 12:37 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:02

defiant

Moderator General Chat
Hier is iets soortgelijks meegemaakt een tijd terug Oplichting via abonnementsfraude, hoe te handelen

Het opvallende is inderdaad dat de creditcard maatschappij/ICS overduidelijk scammers toelaat op hun betaalsysteem en hier niet proactief tegen optreedt (of iig heel langzaam), het idee van een creditcard waarmee ze iig in het verleden mee adverteerden was een hogere kopersbescherming dan normale financiële transacties met overschrijvingen.

De service die creditcards aanbieden om abonnementen af te sluiten zonder notificatie/confirmatie aan de bankzijde, waarbij de bewijslast voor opzegging/restitutie bij de klant wordt neergelegd, is dan ook perfect geschikt voor scammers. Ze hadden makkelijk een preventie systeem kunnen maken op z'n minst, d.w.z. een mail of een brief met als strekking: we vermoeden dat een frauduleuze transactie heeft plaatsgevonden. Iemand die alleen in Nederlandse webwinkels transacties doet en opeens op Malta of Andorra een abonnement afsluit is gewoon verdacht.

Of nog beter, zet de mogelijkheid voor het afsluiten van abonnement standaard gewoon uit. Of de optie dat je het expliciet moet goedkeuren in de beveiligde creditcard omgeving.

Zeker voor een creditcard maatschappij waarbij je betaald voor service, had ik dit soort mogelijkheden wel verwacht.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 13:07

liberque

Vrijzinnig!

ICS kan toch gewoon merchant id geven?

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• franssie

franssie

Save the albatross

defiant schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:43:
Hier is iets soortgelijks meegemaakt een tijd terug Oplichting via abonnementsfraude, hoe te handelen

Het opvallende is inderdaad dat de creditcard maatschappij/ICS overduidelijk scammers toelaat op hun betaalsysteem en hier niet proactief tegen optreedt (of iig heel langzaam), het idee van een creditcard waarmee ze iig in het verleden mee adverteerden was een hogere kopersbescherming dan normale financiële transacties met overschrijvingen.

De service die creditcards aanbieden om abonnementen af te sluiten zonder notificatie/confirmatie aan de bankzijde, waarbij de bewijslast voor opzegging/restitutie bij de klant wordt neergelegd, is dan ook perfect geschikt voor scammers. Ze hadden makkelijk een preventie systeem kunnen maken op z'n minst, d.w.z. een mail of een brief met als strekking: we vermoeden dat een frauduleuze transactie heeft plaatsgevonden. Iemand die alleen in Nederlandse webwinkels transacties doet en opeens op Malta of Andorra een abonnement afsluit is gewoon verdacht.

Of nog beter, zet de mogelijkheid voor het afsluiten van abonnement standaard gewoon uit. Of de optie dat je het expliciet moet goedkeuren in de beveiligde creditcard omgeving.

Zeker voor een creditcard maatschappij waarbij je betaald voor service, had ik dit soort mogelijkheden wel verwacht.
Exact dit. En volgens mij valt dit onder de brede term zorgplicht. Dat ze moeten handelen in het belang can de klant (zijnde de kaarthouder, niet de andere kant van het contract).
Of je dan aan het Kifid veel hebt vraag ik me af, ze lijken wel erg partijdig in de voorwaarden te zitten en aan de zorgplicht vaak voorbij te gaan.

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:51
Zelf twee maanden terug in de ‘Rituals’ scam getrapt. Omgeleid naar een valse betaalsite. Abonnement geactiveerd en ruim 70 euro weg. Visa zegt dan letterlijk: “Ja, daar trappen veel mensen in de laatste maanden, maar u hebt toch echt op een link geklikt”. TLD, ze weten en detecteren het bij Visa maar blokkeren niet proactief dit soort betalingen waarbij je dus ongewild een abonnement afneemt in een duister hoekje van de wereld. In mijn optiek negeren ze de zorgplicht. Je moet het ook eerst zelf betwisten (met bewijs) bij de zwendelaar alvorens Visa een betwisting accepteert. Mijn geld is terug, maar dat is niet aan Visa CC te danken.

Paar jaar terug dubbele afboeking van een hotel. Hotel ontkende. Visa deed ook hier niets. Mijn les: CC bied niet meer de bescherming van vroeger en ik betaal nu via IDeal waar het kan. Die gaan naar mijn mening (onder druk van consumentenorganisaties) beter om met zorgplicht.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Knollie schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:57:
Zelf twee maanden terug in de ‘Rituals’ scam getrapt. Omgeleid naar een valse betaalsite. Abonnement geactiveerd en ruim 70 euro weg. Visa zegt dan letterlijk: “Ja, daar trappen veel mensen in de laatste maanden, maar u hebt toch echt op een link geklikt”. TLD, ze weten en detecteren het bij Visa maar blokkeren niet proactief dit soort betalingen waarbij je dus ongewild een abonnement afneemt in een duister hoekje van de wereld. In mijn optiek negeren ze de zorgplicht. Je moet het ook eerst zelf betwisten (met bewijs) bij de zwendelaar alvorens Visa een betwisting accepteert. Mijn geld is terug, maar dat is niet aan Visa CC te danken.

Paar jaar terug dubbele afboeking van een hotel. Hotel ontkende. Visa deed ook hier niets. Mijn les: CC bied niet meer de bescherming van vroeger en ik betaal nu via IDeal waar het kan. Die gaan naar mijn mening (onder druk van consumentenorganisaties) beter om met zorgplicht.
Visa met jouw 'review' niets te maken. Je moet bij je issuer of je bank zijn die een Visa card aanbieden. Het punt is ook, mogelijk net zoals bij TS, dat het bedrijf wat veel chargebacks krijgt wel fraudulent lijkt, maar het nog steeds wel een dienst levert. Het is dan ook minder aan de issuer/bank om hier over te oordelen totdat er veel chargebacks binnen zijn en men een dienst gaat blokkeren. En waar ligt die grens? Je wilt ook niet maandelijks voor een creditcard betalen om er dan achter te komen dat een dienst die je wilt gebruiken niet te betalen is met je creditcard omdat de issuer/bank van mening is dat het afnemen van die dienst niet goed voor je is.

Acties:
  • Beste antwoord

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sietse Vliegen schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:43:
[...]

Simpel: jarenlange ervaringen met open-source intelligence.
Alle informatie die jij geeft is eigenlijk:
59,95 euro afgeboekt wordt onder vermelding van "DRIVEFILE CLOUD ANDORRA LA VE AND" en omschrijving "advertising services"
  • €59,95
  • DRIVEFILE CLOUD ANDORRA LA VE AND [afgebroken]
  • advertising services
'DRIVEFILE CLOUD ANDORRA LA VE AND' is eigenlijk de enige link. De grootste stad in Andorra is: Andorra la Vella, aanname is dat la ve afgebroken is van la vella. Als ik dan zoek op 'DRIVEFILE CLOUD' waarbij ik weet dat een .cloud ook een domeinnaam is vind ik online nog iemand anders die in een vergelijkbare scam getrapt is: https://old.reddit.com/r/...d_veloittaa_tililt%C3%A4/
Ook een verwijzing naar die domeinnaam die ik al in mijn hoofd had. Als ik die open word ik verwezen naar: https://www.proanswer.com/?_ref=drivefile.cloud

Die site heeft exact die prijs: €59,95 ze zitten in Andorra, verwijzingen naar het bedrijf zijn: 'MEDIA CENTER HEADQUARTERS 3P SLU' SLU staat voor Sociedad Limitada Unipersonal wat een soort van BV is met één aandeelhouder als eigenaar (ik weet zo snel niet of dat ook een holding of ander bedrijf kan zijn).
Zoeken op 'MEDIA CENTER HEADQUARTERS 3P' geeft mij precies wat ik zou verwachten, heel heel weinig anders dat ze in Andorra zitten: https://www.mediacenterhq.com/.

Die "join fee van 5 euro" staat dan ook bij: "One-time Join Fee (Refundable)", maar wie weet of die €5 in het eerste abonnementsgeld zat of dat ze mogelijk toen nog niet die prijs hanteerden, dat gezegd hebbende weet je dat natuurlijk nooit.

Als ik verder zoek kom ik nog wat hints tegen die de link tussen deze website en iets van drivefile.cloud leggen: https://www.signal-arnaques.com/scam/view/651586
Dan heb ik ook nog deze: https://www.scamwatcher.com/scam/view/865219 die verwijst naar: https://www.learnmarketingtools.net/ die heeft een bijna identieke opzet als die eerdere proanswer.

M.i. allemaal dertien in dozijn, ingesprongen op AI, een of andere bot die reageert en mensen die het niet snappen het gevoel geven alsof ze met echt iemand converseren. Een beetje doorgewinterde internetter ziet direct dat deze websites an sich geen scam zijn, maar je vooral niet een abonnement bij ze moet afnemen.
LET OP: ik kan het mis hebben en in de verkeerde richting zoeken dan klopt wat ik zeg niet t.a.v. de informatie die we hadden om naar te kijken.
Ik heb bewust de zogenaamde scamsites tussen norml-tags gezet zodat ze niet te klikken zijn, maar in het kader van transparantie is het wel handig die te hebben zodat je weet

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:51
@True Mijn punt, de CC maatschappij ziet donders goed de rode vlaggen en weet mbt de specifieke Ritiuals scam direct weet waar het over gaat zodra je belt; en de kans is erg groot dat het bij de vader van TS op vergelijkbare wijze is gebeurd. Echter de CC uitgever kiest er bewust voor om geen informatie te delen met je na detectie of proactief te helpen anderzijds. Dat raakt naar mijn mening de zorgplicht.
TS, mijn geld is tot de laatste cent terug. Zoek rondom de transactie datums naar e-mails die correleren (spam folder…) met de gegevens. Ik heb een e-mail adres gevonden en een vraag gesteld over m’n abonnement. En ze net zo lang lastig gevallen, wekenlang, tot ze het geld teruggestort hebben. Dat leidde tot een blokkade van m’n kaart terwijl ik in de US was. Nu zag Visa dus wel opeens een rode vlag…. Het kan dus wel, scherpe detectie op transacties…

[ Voor 38% gewijzigd door Knollie op 19-04-2026 22:59 ]

• Sietse Vliegen
True schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:23:
[...]

Interessant, dank je voor het uitzoeken en de uitgebreide toelichting. Ik heb weer wat geleerd. Nou mijn pa nog ;)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:52
[...]
Tja, dat punt van afnemen komt wel dichterbij, maar betekent ook het einde aan buitenlandse reizen want dan heb je vrijwel altijd een credit card nodig.
Beetje off topic, maar naast creditcard innemen kun je ook met je pa afspreken dat hij online aankopen met de cc alleen samen met jou (of iemand anders) doet. Zo heeft hij een vangnetje en kan toch zelf over de kaart beschikken als hij op reis is (zolang hij dat nog doet).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Toke_gt schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:25:
[...]

Beetje off topic, maar naast creditcard innemen kun je ook met je pa afspreken dat hij online aankopen met de cc alleen samen doet. Zo heeft hij een vangnetje en kan toch zelf over de kaart beschikken als hij op reis is (zolang hij dat nog doet).
In dat geval eerst zorgen dat ze niet meer met auto-invullen nog in een betaalprovider hun portaal staan.

• Sietse Vliegen
Update:

ProAnswer gesproken. Die hadden inderdaad doorgekregen (via een partnerwebsite) dat er een abonnement was. Uitgelegd dat dit niet klopt en gewezen op de EU wetgeving (bescherming consumenten). Abonnement is onmiddellijk beëindigd en 4 x 59,95 euro wordt direct teruggestort, althans dat is toegezegd. De rest moet via de financiële afdeling uitgezocht worden. Maar dit is al beter dan ik verwacht had.

Dank allemaal voor de support en in het bijzonder @True - jouw tip was goud waard!
Pagina: 1