Ik ben een vreemde situatie tegengekomen bij een familielid, deze is in het bezit van een iPhone waarin Apple pay was gekoppeld aan een credit card. Deze iPhone versie heeft geen touch-id meer, maar pusht gebruikers richting het gebruik van face-id, dit stond dus aan. Ook voor betalingen in Apple pay.
Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren ben ik nog niet achter, maar door een spam/scam e-mail/text is op de iPhone de Apple pay omgeving geopend. Toen de persoon naar de iPhone keek, werd een transactie geaccordeerd en zat deze vast aan een fitness abonnement van een scam site.
De creditcard is daarna meteen geblokkeerd en verwijderd uit apple pay en face-id is uitgeschakeld voor transacties.
Echter, de creditcardmaatschappij wil niet de transactie annuleren, die wil eerst dat je het probeert te regelen met de dienst zelfs. Maar daar zit dus het verdienmodel en het addertje onder het gras.
Want op de scam site staat dit:
Maar ik ben benieuwd hoe te handelen om het volledige bedrag terug te krijgen.
Het scan bedrijf zit schijnbaar gevestigd op Cyprus wat lid is van de EU. Wat ik zelf al had bedacht, n.a.v.. Wat zijn mijn rechten als ik een product koop in een Europees land?
Optie 1: Beroepen op wet koop op afstand en vragen om ontbinding (het is een paar dagen geleden gebeurd).
Optie 2: Betwisten dat er informatie is gegeven over de dienst van te voren, er is geen contract of formulier ingevuld om de dienst af te nemen.
(of allebei)
Ik zie alleen 2 problemen. Ten eerste, als de scammer mee zou willen werken, dan kan het geld überhaupt niet teruggeboekt worden aangezien de creditcard geblokkeerd is.
Ten tweede, door in contact te komen met de scammer geef je ook mogelijk persoonlijke informatie prijs.
Zie ook het proces wat hun voorschrijven voor annulering:
Het nadeel voor mensen is ook dat je ook gedwongen wordt te interacteren met scammers voor bewijslast, dat opent nieuwe wegen voor social engineering.
Iemand al eerder met dit bijltje gehakt, het liefst bereik ik dat ik het bedrag terug krijg zonder interactie met de scammer, maar dat lijkt wellicht niet mogelijk.
Voor meer achtergrond, dit lijkt misschien gerelateerd aan uitgebreid internationaal oplichters netwerk:
Klik, klik en ineens heb je een abonnement, zonder dat je het weet – dit is het verdienmodel van multinational Aether
Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren ben ik nog niet achter, maar door een spam/scam e-mail/text is op de iPhone de Apple pay omgeving geopend. Toen de persoon naar de iPhone keek, werd een transactie geaccordeerd en zat deze vast aan een fitness abonnement van een scam site.
De creditcard is daarna meteen geblokkeerd en verwijderd uit apple pay en face-id is uitgeschakeld voor transacties.
Echter, de creditcardmaatschappij wil niet de transactie annuleren, die wil eerst dat je het probeert te regelen met de dienst zelfs. Maar daar zit dus het verdienmodel en het addertje onder het gras.
Want op de scam site staat dit:
Ze lijken dus wel mee te willen werken aan annulering, maar houden de periode dat je zogenaamd lid bent geweest wel voor hun zelf. Veel mensen willen hier natuurlijk vanaf en zullen hierin meegaan. Dat is dus het verdient model.You can cancel your subscription or trial membership from the link in your welcome email or the FAQ page. You can also contact our support team at or (UK + EU customers) or (US customers). Please note that you will not be entitled to a refund for any partial-month subscription periods or unused services. If you cancel your subscription or trial membership, you will have access to the services till the end of the paid period. No fees will be charged after the end of this paid period.
If you are dissatisfied with the service provided, you may contact our Support for a refund. In such a case, we will investigate the situation and consider various factors such as complaints from other users or customers’ comments, data on how you used the Site, etc. We will only refund the most recent payment within the subscription.
Such a refund will result in the immediate cancellation of the subscription.
In case of any billing dispute, please contact us to attempt settlement before engaging any third party, credit card company, or bank. We will duly and promptly assess your complaint.
Maar ik ben benieuwd hoe te handelen om het volledige bedrag terug te krijgen.
Het scan bedrijf zit schijnbaar gevestigd op Cyprus wat lid is van de EU. Wat ik zelf al had bedacht, n.a.v.. Wat zijn mijn rechten als ik een product koop in een Europees land?
Optie 1: Beroepen op wet koop op afstand en vragen om ontbinding (het is een paar dagen geleden gebeurd).
Optie 2: Betwisten dat er informatie is gegeven over de dienst van te voren, er is geen contract of formulier ingevuld om de dienst af te nemen.
(of allebei)
Ik zie alleen 2 problemen. Ten eerste, als de scammer mee zou willen werken, dan kan het geld überhaupt niet teruggeboekt worden aangezien de creditcard geblokkeerd is.
Ten tweede, door in contact te komen met de scammer geef je ook mogelijk persoonlijke informatie prijs.
Zie ook het proces wat hun voorschrijven voor annulering:
Je moet dus een account aanmaken of bellen met een (Nederlands) telefoonnummer.How do I cancel my subscription?
Contact Customer Care or Click Here to Unsubscribe.
To unsubscribe from the service, please ensure that you are logged in to your account, or contact customer service for further assistance.
Het nadeel voor mensen is ook dat je ook gedwongen wordt te interacteren met scammers voor bewijslast, dat opent nieuwe wegen voor social engineering.
Iemand al eerder met dit bijltje gehakt, het liefst bereik ik dat ik het bedrag terug krijg zonder interactie met de scammer, maar dat lijkt wellicht niet mogelijk.
Voor meer achtergrond, dit lijkt misschien gerelateerd aan uitgebreid internationaal oplichters netwerk:
Klik, klik en ineens heb je een abonnement, zonder dat je het weet – dit is het verdienmodel van multinational Aether
Scamwebsites Je denkt een doos Lego te bestellen, en plots zit je vast aan een fitness-abonnement. Online oplichting is de specialiteit van multinational Aether. „We wisten wel dat het niet goed zat. Maar de huur moest ook betaald worden.”
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”