Abo fraude: Progress Zones?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Mijn vrouw zocht vandaag via Google op haar iPhone naar landkaarten voor gebruik in kunstlessen op school. Ze had een enkele kaarten gevonden die ze vanaf de telefoon kon printen op de netwerkprinter thuis.

Even later kreeg ze een melding van de Rabo app dat er € 0,01 was overmaakt. In de Rabo App bleek dit een Apple Pay betaling te zijn naar een rekening in Cyprus van progresszones.com. Ze had ook een email ontvangen support@progresszones.com. Met daarin:

Welkom bij Progress Zones
Je abonnement is nu actief. Geniet van een proefperiode van 1 dag
voor slechts €0,01.
Daarna wordt er een servicekost van €49/maand aangerekend.

In de email stond een username (haar email adres), een password, een NL telefoonnummer, en een knop om af te melden. Hier zijn wij vanaf gebleven.

Voor de duidelijkheid: mijn vrouw heeft geen enkele gegevens ingevuld (NAW, bankrekening etc.). Ook heeft ze geen toestemming gegeven voor een betaling of een abonnement. Het enige wat ze heeft gedaan is een landkaart printen/downloaden.

We hebben aangifte gedaan bij de bank en bij de politie. De bank heeft toegang tot de rekeningen bevroren.

Is dit een bekende vorm van internetfraude? Hoe kan je via een webpagina met 1 klik een Apple Pay betaling laten doen, en misschien zelfs een abonnement afsluiten? Denken jullie dat er malware op haar telefoon dit heeft mogelijk gemaakt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:31
Het lijkt er op dat je vrouw een abonnementje heeft afgesloten voor 1c voor 1 dag. Dat kan alleen maar via Apple Pay door op een knop (meestal zwarte Apple Pay knop) te drukken en dan te bevestigen met je Face ID.
Er kan geen afschrijving gedaan zijn, zonder dat ze heeft bevestigd. Dat is niet mogelijk. Dus toch maar even vragen of ze het niet toch heeft bevestigd.
Als ze het dan slim koppelen aan inloggen met je Apple account, dan kunnen ze best veel gegevens van je hebben.
Maar die heeft ze echt zelf gegeven.

Misschien de stappen even nog een keer nalopen met haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Het is best slim van de website. Apple Pay is heel simpel. Maar moet je wel weten wat je doet natuurlijk.

Net zoals je ook een abonnement van 1 week ofzo kan afsluiten via een iDeal betaling van 1 cent. En daarna heb je een abonnement. Je bevestigd door de betaling.

Zo werkt abonnementen afsluiten nou eenmaal online.

Ik denk niet dat het door malware komt. Apple heeft de boel goed beveiligd, dus zo lang jij niet aan side loading Enzo hebt gedaan, en regelmatig hebt ge-update, is jouw telefoon gewoon veilig en is de kans op malware heel klein.

Dus gewoon afmelden via het linkje. Dan ben je er van af.

[ Voor 31% gewijzigd door ChrisM op 24-06-2024 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
waarom van de knop afmelden afgebleven?
ik neem aan dat ze niet graag een abbo heeft van 49 euro per maand voor een landkaart?

zou zeker eens op die knop rossen, en een printscreentje maken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Dank voor het meedenken! Mijn vrouw heeft niet op een Apple Pay knop gedrukt. Haar telefoon heeft geen face ID, maar ze heeft geen code of iets hoeven intypen om een betaling te bevestigen. Zij zegt alleen op een printknop te hebben gedrukt op de webpagina om de landkaart te printen.

Ik ga proberen af te melden via het linkje. Helemaal kosjer voelt het niet. Ik zal screenshots maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Hmm, het afmelden lijkt gelukt. Dank voor de tip!

Ze heeft een mailtje ontvangen waarin staat:
Abonnement geannuleerd
Je kunt op elk moment verlengen met een proefperiode van 1 dag voor slechts €0,01. Daarna wordt er een servicekost van €49 per maand aangerekend.

Bizar dat je zo makkelijk een abo kan worden aangesmeerd. Dit voelt als moedwillige uitbuiting. Vraag me af of dit legaal is.

Via een webpagina kan je dus blijkbaar opvragen of iemand Apple Pay heeft en simpel laten betalen voor iets onbenulligs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Welke website was het? Ga ik het ook even proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
Of je hebt een zero day ontdekt
Of je vrouw is vergeten dat ze de betaling heeft geauthenticeerd

Zie hier hoe het eruit ziet maar misschien is het inderdaad makkelijker de website even te delen :)
https://support.apple.com...e/iphone/iph67e89f7c8/ios

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Dank voor het delen van de Apple Pay knoppen. Mijn vrouw geeft aan geen Apple Pay knop aangeboden te hebben gekregen.

Dit zijn de websites waar ze kaarten had gevonden. Of de boosdoener erbij zit, weet ik niet. Niet zomaar op klikken...

https://www.supercoloring...-met-regios?version=print
https://esle.io/nl/coloring-page/france-map-1

Ik zag op haar telefoon ook een pagina van Content Hub. Hier stond ook de verwijzing naar "probeer 1 dag voor 1 cent en daarna 49 euro/maand" Hiervan heb ik de URL niet, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:00
dudok12 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:34:
Is dit een bekende vorm van internetfraude? Hoe kan je via een webpagina met 1 klik een Apple Pay betaling laten doen, en misschien zelfs een abonnement afsluiten? Denken jullie dat er malware op haar telefoon dit heeft mogelijk gemaakt?
U zegt aangifte bij politie, voor welk strafbaar feit hebben ze die opgemaakt?

U kunt het beste even contact opnemen met Apple Support
Zij kunnen aan de transactie zien waar het precies is geweest en hoe de bevestiging heeft gewerkt (waarschijnlijk via TouchID als er geen FaceID op het toestel zit).

Zoals Cris en Laurens al aangeven: Als dit écht zo is verlopen heb je iets héél groots in handen, een zeroday ontdekt die miljoenen waard is op de zwarte markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Dank voor het meedenken! Ik ga contact opnemen met Apple Support.

Na het afschrijven van de 1 cent kon ik de transactie op de telefoon niet terugvinden bij de instellingen van Apple Pay, wel bij Rabo. Ook zag ik in de instellingen niet dat er een abonnement was toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apple Pay betalingen gaan naar Apple en volgens mij nooit naar de derde partij direct. Ook kan je elke subscription die je via Apple Pay afsluit terugvinden op je iPhone bij abonnementen. Apple doet niet aan "hidden subscriptions" of iets.

Ik denk dat de partij Apple Pay in de omschrijving van een generieke automatische incasso heeft gezet om het te doen lijken alsof het via Apply loopt zodat mensen niet zo snel stoneren, maar dat suggesteert ook dat je vrouw wel ergens haar emailadres, telefoon en bankrekeningnummer heeft achtergelaten. Dat kan ook ergens valide zijn geweest waar vervolgens een datalek is geweest.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• laurens0619
Bij de 2e url als je klikt op "download" dan komt er een apple pay popup voor 1 ct.

Ik denk toch dat het meest aannemelijke is dat je vrouw hier op heeft geklikt.

Dat betekent niet dat ze liegt maar sommige zaken gaan zo automatisch dat mensen het niet meer onthouden. Ik maak dit heel vaak mee bij computer incidenten, als je dan logging/recording hebt dan kijken mensen er ook zelf raar van op dat ze iets hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 18:37

Saven

Administrator

dudok12 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:05:
Dank voor het delen van de Apple Pay knoppen. Mijn vrouw geeft aan geen Apple Pay knop aangeboden te hebben gekregen.
Je vrouw liegt.

Maar mogelijk is ze het vergeten. Ze heeft echter wél bevestigd. Dat kan niet anders. Hoef je verder niet over in discussie te gaan, feitelijk is het gewoon onmogelijk dat dit zonder bevestiging is gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nou ja of liegen het woord is wat je hiervoor moet gebruiken weet ik niet. Maar dat ze gewoon toch heeft bevestigd om te betalen is met gigantische marge het meest waarschijnlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Dank voor de check van de linkjes!

Moet je bij het klikken op een Apple Pay knop niet nog een keertje bevestigen, met FaceID, of TouchID? Ze weet zeker dat ze dit niet heeft gedaan. Verder: bij de Apple instellingen kan ik de transactie niet terugvinden.

Ik ga contact opnemen met Apple Support.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• laurens0619
In het kader plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N-Oa9Tb2eMMXxiMm6tZC7z4JVQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/23qbpkPlsXuB8kS3JoWKsQyo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCnKcKO6xru_mK3S_EM7x72yPUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L2YivCxHA8wUkRrTkGxOFroD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knbWW7xdahxUvJZmo-GKZ1v7oiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SDswsvhUPxaf3mZGTdrbTBzz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:03
dudok12 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:16:
Dank voor de check van de linkjes!

Moet je bij het klikken op een Apple Pay knop niet nog een keertje bevestigen, met FaceID, of TouchID? Ze weet zeker dat ze dit niet heeft gedaan. Verder: bij de Apple instellingen kan ik de transactie niet terugvinden.

Ik ga contact opnemen met Apple Support.
Bedenk het volgende: stel jij hebt een zero-day in Apple Pay waarmee je zonder toestemming van de gebruiker een willekeurig bedrag van iemand zijn rekening kan afschrijven, wat doe je?

- gaat Franse kaarten verkopen en schrijft €0,01 af en stuurt vervolgens een e-mail dat je een abonnement hebt van €49 per maand
- verkoopt het op de zwarte markt voor miljoenen
- meldt het bij Apple voor een flink bedrag
- schrijf in een keer een groot bedrag af

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat je vrouw de betaling gewoon bevestigd heeft en dit vergeten is. Bijvoorbeeld door automatisch twee keer op de knop aan de zijkant te klikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dudok12
Dank Laurens0619 voor het speurwerk!

Ben het eens met IceFox eens dat ze idd op de downloadknop moet hebben geduwd. Blijkbaar heeft ze ook de betaling bevestigd, waarschijnlijk onbedoeld, want ze gebruikt Apple Pay nooit.

OK, dus het is een malafide aanbieder van rechtenvrije plaatjes, die mensen probeert onvermoed een abonnement aan te smeren. Fraude is het is het wellicht niet, maar er zit wel een naar luchtje aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:12

Umbrah

The Incredible MapMan

Het ding staat duidelijk in een advertentie frame (Google adsense dingen er naast, geen adblocker?)... Sowieso, even vanuit mijn vakgebied gesproken, is er niet een of ander GIS systeem beschikbaar waar dit soort dingen snel en makkelijk uit getrokken kunnen worden? Alternatief, wat meer werk, qgis een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dudok12
Dit is een vorm van "malvertising". Alleen malware op een iphone is wat lastig dus doen ze dit :)

Maw: Die malicious popup kan op meeredere website verschijnen, vaak heeft de eigenaar van de website hier geen idee van/controle over.

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 25-06-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 21:30

Sebazzz

3dp

ChrisM schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:39:
Het lijkt er op dat je vrouw een abonnementje heeft afgesloten voor 1c voor 1 dag. Dat kan alleen maar via Apple Pay door op een knop (meestal zwarte Apple Pay knop) te drukken en dan te bevestigen met je Face ID.
Probleem is dat met Face ID je niet echt expliciet iets bevestigd: Met Touch ID moet je je vinger nog op de sensor leggen, met Face ID bevestig je doordat je toch al naar je mobieltje keek.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:04

D4NG3R

kiwi

:)

dudok12 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:28:
Blijkbaar heeft ze ook de betaling bevestigd, waarschijnlijk onbedoeld, want ze gebruikt Apple Pay nooit.
Is het dan geen idee om deze te ontkoppelen? Hoe minder rechten/toegang, hoe minder er mis kan gaan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Sebazzz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Probleem is dat met Face ID je niet echt expliciet iets bevestigd: Met Touch ID moet je je vinger nog op de sensor leggen, met Face ID bevestig je doordat je toch al naar je mobieltje keek.
+ 2 keer op de knop op de zijkant drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
Sebazzz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Bij Face ID moet je twee keer op de “power button” aan de rechterkant van je telefoon drukken voor de betaling doorgaat. Of op de virtuele knop in het Apple Pay scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dudok12
Apple Pay staat nu uit op de telefoon van mijn vrouw. Hadden we aan gezet voor vakantie.

Deze telefoon heeft geen FaceID, alleen TouchID. Dus wellicht heeft ze 2x keer de knop aan de zijkant ingedrukt om te bevestigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

Je vraagt het maar geloof dat het afschrift toch vrij duidelijk was.

Wat me niet helemaal duidelijk is of jullie wel door hebben dat je vrouw op een advertentie heeft geklikt en niet op daadwerkelijk downloaden. Beide hebben niets met elkaar te maken. Dit soort dingen kan je beter downloaden door het plaatje via afbeelding "opslaan als" oid (heb geen Apple) door er lang op te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
dudok12 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:36:
Apple Pay staat nu uit op de telefoon van mijn vrouw. Hadden we aan gezet voor vakantie.

Deze telefoon heeft geen FaceID, alleen TouchID. Dus wellicht heeft ze 2x keer de knop aan de zijkant ingedrukt om te bevestigen?
Heb al een tijdje geen Touch ID meer maar volgens mij moet je inderdaad twee keer de knop aan de zijkant indrukken en vervolgens je vinger op de home knop leggen.

Wat @Barrycade ook terecht aangeeft is het een advertentie op die site. Met mijn adblocker zie ik hem niet, zonder adblocker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Op een iPhone met Touch ID: Authenticeer met Touch ID of voer je toegangscode in.
Ik ben bang dat ze dit dus heeft gedaan...

Misschien offtopic maar dit is dus ook het risico bij bedrijven die continue vragen om in te loggen of MFA goed te keuren. Klinkt veilig maar je creert gedrag dat mensen niet meer opletten wanneer ze het doen en het dus snel mis kan gaan op een malicious website (MFA Fatigue).

Een toegangscode intoetsen/touch id heeft je vrouw wss zo vaak gedaan dat dit stapje ook weer geheel automatisch ging.
Ik zou het erbij laten en als leermoment zien. Je vrouw is echt niet de enige. Deze zaken gebeurde aan de lopende band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En Apple Pay uitschakelen als je dit toch nooit gebruikt.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Apple Pay staat nu uit op die iPhone.

Als je via Google naar plaatjes zoekt op een iPhone, is het niet altijd duidelijk dat je naar een advertentie kijkt, blijkbaar.

Voor de betaling heeft ze geen code ingetypt, dus het moet via TouchID zijn gegaan, of door 2x drukken op de knop aan de rechterkant. Toen ze zag dat er betaald moest worden, heeft de de pagina weg-geswiped. Misschien zo onbewust toch de Apple Pay betaling goedgekeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee, zon betaling krijg je niet per ongeluk geautoriseerd.

Als mensen een bepaald doel hebben op een device, bv het printen van een afbeelding, dan zijn ze vaak heel goed in iedere popup/scherm die er komt zonder te lezen "wegkrijgen". Als de betaling autoriseren dat scherm weghaalt, dan zullen sommige mensen dat doen ja.

Mensen zijn zo gewend aan troep wat voorbij komt dat ze hier op soms gevaarlijke manieren doorheen worstelen.
Aanname dat jouw vrouw ook zo is maar nogmaals: wat er is gebeurd is niet uniek en komt enorm vaak voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:18
Met TouchID moest je autoriseren doormiddel van de thuisknop. Die knop je die waarschijnlijk ook gebruikt in paniek om weg te gaan van de website. Ik vermoed dat ze zag, abbo --> wil ik niet --> "wegklikken met de thuisknop"--> daardoor geautoriseerd. In plaats van op de annuleer knop te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Pendora schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:02:
Met TouchID moest je autoriseren doormiddel van de thuisknop. Die knop je die waarschijnlijk ook gebruikt in paniek om weg te gaan van de website. Ik vermoed dat ze zag, abbo --> wil ik niet --> "wegklikken met de thuisknop"--> daardoor geautoriseerd. In plaats van op de annuleer knop te drukken.
Dit klinkt heel plausibel: dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:47
dudok12 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:55:
Apple Pay staat nu uit op die iPhone.

Als je via Google naar plaatjes zoekt op een iPhone, is het niet altijd duidelijk dat je naar een advertentie kijkt, blijkbaar.

Voor de betaling heeft ze geen code ingetypt, dus het moet via TouchID zijn gegaan, of door 2x drukken op de knop aan de rechterkant. Toen ze zag dat er betaald moest worden, heeft de de pagina weg-geswiped. Misschien zo onbewust toch de Apple Pay betaling goedgekeurd?
Die advertentie is nu juist de crux: De kaartenwebsite heeft er mogelijk niets mee te maken, maar dit kan ook gewoon clickbait zijn: een niet werkende download link onderaan je website zetten maakt dat 50% van de bezoekers zeker op je advertentie banner gaat klikken.

Maar wat anderen al aangaven: vermoedelijk heeft de kaarten aanbieder hier niets mee te maken. Die misleidende reclame banners worden speciaal gebouwd op een manier dat je geld afhandig maakt bij argeloze bezoekers. Ze is in een oplichtings truuk getrapt zonder zich te beseffen dat ze geld ging overmaken naar een oplichter. En deze oplichter vermomt het ook nog eens als een dienst, zodat je hem er moeilijk op kan pakken. Vooral gratis spelletjes sites voor kinderen zijn een risico, maar let ook op banners bij Marktplaats en in game apps. Daarbij is niets wat het lijkt.

Je hebt je pagina met een kaart die je wilt downloaden (vermoedelijk een werkende link), maar ook zie je tegelijk een popup van een malafide advertentie die erop gericht is je vrouw geld afhandig te maken voor niets.

Zij heeft dus ook geen kaarten abonnement afgesloten die een tegenprestatie gaat leveren, maar heeft via een advertentie banner slechts een abonnement op maandelijkse betaling voor niets genomen.

Je vrouw heeft dus niet het verschil gezien tussen een malafide advertentie met "download knop" er in, en een download knop die bij de kaartenaanbieder hoort.

Een malafide advertentie aanbieder is vermoedelijk een bedrijf die precies weet hoe ze je vrouw er zo makkelijk en snel mogelijk in luizen. Mogelijk heeft zij zelfs de "download" moeten starten met 2 keer powerknop of een ander misleidend iets, waardoor zij niet door had te gaan betalen. Soms schuiven ze nieuwe banners of andere elementen voor de "echte knoppen" zodat je nergens Apple pay ziet staan.

Dus heeft ze voor 1 cent een goede les geleerd lijkt mij. Goed dat je het hier post. Dan kan ik ze thuis ook even extra laten opletten met jouw voorbeeld, want het kan je zomaar gebeuren als je iets graag wilt en even te vlot gaat zitten klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Apple doet hier schijnbaar niet aan fraude dus ik pas de titel wat aan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
F_J_K schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:31:
Apple doet hier schijnbaar niet aan fraude dus ik pas de titel wat aan.
Ja dank: goed idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 13:46

Eris

-

Melding maken bij Adsense voor misleidende advertenties. Het mag namelijk zo niet eens....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Een snel bezoekje aan progresszones.com toont trouwens ook heel snel aan dat zij niets met kaarten te maken hebben en dat er inderdaad iemand misbruik aan het maken is van reclame.
Join today
1-day trial for €0,01, then €49/ month with auto-renewal.
Note: All transactions will be processed in your local currency.
  • Courses
    Expert-led courses packed with the essentials to master marketing.
  • eBooks
    Discover transformational ideas not yet covered in mainstream learning.
  • Podcasts
    Insights and inspiration for marketing success.
Maar niets over kaarten.

En dat mogelijks niet alles koosjer is zie ik ook direct in de footer van de site. Ze geven zelf een adres op in Cyprus, maar een telefoonnummer in NL En het bedrijf lijkt achter wel meer websites te zitten die allemaal met dezelfde template zijn gemaakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 15:07

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

TS zegt dat ze geen FaceID heeft...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnsK
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-06-2024
dudok12 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:55:
Dank voor het meedenken! Mijn vrouw heeft niet op een Apple Pay knop gedrukt. Haar telefoon heeft geen face ID, maar ze heeft geen code of iets hoeven intypen om een betaling te bevestigen. Zij zegt alleen op een printknop te hebben gedrukt op de webpagina om de landkaart te printen.

Ik ga proberen af te melden via het linkje. Helemaal kosjer voelt het niet. Ik zal screenshots maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:47
Vandaag bij ons ook gebeurd. Bij ons ging het om TheChefworld. Kreeg ineens een mail dat ik een abo had genomen, 1 proefdag voor 0,01 en daarna servicekosten van €34,50 per maand! Dacht eerst spam tot ik zag dat er inderdaad 0,01 via ApplePay is afgeschreven. Volgens mij moet je toch echt eerst dubbel klikken als je wat via ApplePay betaald? Via het linkje in de mail gauw afgemeld en kort erna ook gelijk de annulering per mail en de 0,01 teruggestort gekregen via ApplePay.

Update: oeps, het was dus bij manlief gebeurd 😱 toen die op de Scorito site was, blijkbaar ook ergens erop geklikt 😬

[ Voor 40% gewijzigd door Maite op 27-06-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Het lijkt erop dat er advertentieboeren zijn die er een business van hebben gemaakt om mensen via misleiding geld af te troggelen via Apple Pay.

Het zou mij verbazen als de implementatie van Apple Pay die deze bedrijven gebruiken, dus zonder duidelijke Apple Pay knop, in lijn is met de regels van Apple. Vraag is hoe we de bloedhonden van Apple naar deze bedrijven kunnen sturen.

Kunnen we misbruik van Apple Pay ergens melden? Ik kan dit 123 niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avjsc
  • Laatst online: 28-06-2024
Hi!
Ik kom hierop na google. Bij mij is een soortgelijk iets gebeurd, al was ik een kleurplaat voor mijn dochter aan het downloaden. Die is overigens ook niet gekomen, hierna was 1 cent afgeschreven van thechefworld.com

Ik heb een mail gestuurd naar de support wat op hun website staan (want telefonisch namen ze niet op), maar vandaag ik er 34,50 afgeschreven. Ik kan ze alleen nergens contacten, of uitschrijven, zoals ik hierboven lees, want ik heb nergens mijn gegevens ingevuld.

Rabobank gebeld, die kunnen niks doen dan rekening blokkeren voor nu en Apple support zegt dat ze ook niets kunnen doen, die zegt contact opnemen met thechefworld.com
Jullie nog een tip wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

dudok12 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:45:
Kunnen we misbruik van Apple Pay ergens melden? Ik kan dit 123 niet vinden.
https://support.apple.com/en-ae/102335
https://www.apple.com/feedback/apple-pay.html

Denk ik.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:00
avjsc schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:42:
Apple support zegt dat ze ook niets kunnen doen
Ik ga er even voorzichtig vanuit dat u net als de eerdere gevallen hierboven waarschijnlijk niet (bewust) via ApplePay heeft bevestigd. Vond Apple Support dat niet heel vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Hi!
Ik kom hierop na google. Bij mij is een soortgelijk iets gebeurd, al was ik een kleurplaat voor mijn dochter aan het downloaden. Die is overigens ook niet gekomen, hierna was 1 cent afgeschreven van thechefworld.com

Ik heb een mail gestuurd naar de support wat op hun website staan (want telefonisch namen ze niet op), maar vandaag ik er 34,50 afgeschreven. Ik kan ze alleen nergens contacten, of uitschrijven, zoals ik hierboven lees, want ik heb nergens mijn gegevens ingevuld.

Rabobank gebeld, die kunnen niks doen dan rekening blokkeren voor nu en Apple support zegt dat ze ook niets kunnen doen, die zegt contact opnemen met thechefworld.com
Zelfde bedrijf dat achter die site zit:

Chronopulse Tech Limited, Tefkrou 20 office 103, 3061 limassol, Cyprus.

Maar de annulatielink in de mail zou dus wel gewoon moeten werken. De gegevens worden ongetwijfeld door Apple doorgegeven, dus die mail zou in je mailbox zitten waar ook je Apple account aan gekoppeld is moeten zitten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
Hi!

Het business model van de schurken is hetzelfde, alleen is het bedrag lager dan bij ons. Wij hadden een email ontvangen met daarin een linkje om te annuleren. Via dat linkje lukte het om te annuleren, en de cent teruggestort te krijgen. Als je die email niet ontvangen hebt: check je spamfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nport
  • Niet online
Ik heb vandaag dezelfde fout gemaakt. Wilde een filmpje downloaden en via Apple Pay bevestigd. Bleek dus ook progress zones te zijn. Ik heb ook me ook meteen weer uitgeschreven en kreeg de 1ct inderdaad weer teruggestort. Ik ga er vanuit dat er morgen niet alsnog 49 euro wordt afgeschreven, maar als ik zo begrijp uit het verhaal van Dudok12 is dat bij jullie niet gebeurd, dus ik hoop dat het opgelost is en inderdaad dus een leermomentje 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:09

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Dennisdn schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:05:
[...]

Ik ga er even voorzichtig vanuit dat u net als de eerdere gevallen hierboven waarschijnlijk niet (bewust) via ApplePay heeft bevestigd. Vond Apple Support dat niet heel vreemd?
Volgens mij was de consensus dat er wel degelijk bevestigd is, zie ook de repro steps van laurens0619 in "Abo fraude: Progress Zones?"

Punt blijft natuurlijk dat een advertentie met een "Downloadknop" op een gratis paqina misleidend is.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thucydides1208
  • Laatst online: 01-08 21:42
Op 28-6-24 wordt Eur 0,01 afgeboekt zonder dat dat ons opvalt tussen alle afschrijvingen. Het is geen incasso (die monitor ik strak), maar een Overboeking. Tegenrekening is progresszones.com. In omschrijving staat o.a. Apple Pay betaling. Nogmaals: deze event missen we.
Op 29-6-2024 15:22 ontvang ik een email van www.progresszones onderwerp 'Abonnement Vernieuwd'. Daaronder een hotlink/knop "AAN DE SLAG". Zie bijlage.
Ik druk op de knop. Nothing happens.
Op 29-6-24 22:00 hr. wordt Eur 0,01 teruggeboekt door zelfde club en op 22:01 hr. schrijft datzelfde www.progesszones Eur. 49,00 af van onze (dezelfde) rekening. Beide keren staat er weer Apple Pay betaling onder de omschrijvingen van de mutatie. Deze twee mutaties zie ik om 22:45 hr.
Ik bel om 23:00 met de 7/24 fraude helpdesk ASN bank.
Fraude helpdesk ASN kent progresszones (!) en vermoedt geen hack (bedrag te laag).
Fraude helpdesk legt uit dat ik waarschijnlijk PER ONGELUK een Incasso opdracht heb gegeven aan www.progresszones.com en dat progresszones vervolgens afschrijft op de ASN kaart in mijn Wallet (Apple Pay). Daarom verschijnt geen IC (incasso) vermelding op mijn afschrijvingen.
Fraude helpdesk ASN meent dat het geen hacking is.
Omdat progresszones in Cyprus is gevestigd (buiten EU) kan ik niet storneren.
Fraude helpdesk ASN verwijdert op afstand onze ASN kaarten uit Wallet.
Wij (en/of rekening ASN) kunnen ons niet herinneren progresszones opdracht te hebben gegeven en ik weet zeker dat, nadat ik de link "AAN DE SLAG" activeerde, er geen bevestigingsscherm oppopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Check even dit topic:
Abo fraude: Progress Zones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 19:54
@Polster was me net voor

[ Voor 84% gewijzigd door Kalentum op 30-06-2024 21:07 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Thucydides1208 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:04:
Wij (en/of rekening ASN) kunnen ons niet herinneren progresszones opdracht te hebben gegeven en ik weet zeker dat, nadat ik de link "AAN DE SLAG" activeerde, er geen bevestigingsscherm oppopte.
Modbreak:Welkom op Tweakers! Ik neem stilletjes aan dat je vandaag een account hebt aangemaakt omdat je via Google hier een topic over Progress Zones hebt gevonden. Ik heb je topic daarom even samengevoegd met het bestaande topic: Abo fraude: Progress Zones?.

Mocht dit toeval zijn, dan is het nog steeds gebruikelijk om eerst even te zoeken of er al iets over je vraag geschreven is. In dit geval had je dit topic gevonden en hier in kunnen reageren. :)

Inhoudelijk, neem even de stappen door die laurens0619 in "Abo fraude: Progress Zones?" gebruikte om dit probleem te simuleren. Het lijkt heel waarschijnlijk dat anderen er op een zelfde manier ingetuind zijn, een betaalprompt na het klikken op een misleidende advertentie.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazzy op 30-06-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nport
  • Niet online
Hi!

Op de website van thechefworld.com zie je helemaal onderdaan de website FAQ staan. Wanneer je daar op klikt, zie je ook een vraag over het beëindigen van je abonnement met een link. Daar kun je op klikken. Als het goed is krijg je dan in je mail een bevestiging van beëindiging abonnement. Check ook je spam folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernakroezen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-07-2024
ik heb precies hetzelfde gehad
ik ben uren bezig geweest om contact te krijgen om het te annuleren maar kon niks duidelijks vinden en de emailadressen die ik wel kon vinden bestonden niet
werd mijn mail telkens terug gestuurd omdat die niet bestond
ik heb ook geen bevestigingmail gekregen kan dus ook niet afmelden

ze hebben nu49 euro van mijn bank gehaald en nu kan ik wel een mail sturen maar heb nog geen antwoord

en ik heb ook helemaal niks kunnen downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernakroezen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-07-2024
ik heb hetzelfde gehad maar weet nog niet hoe ik mij nu moet afmelden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Neutraal
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-09-2024
Mogelijke oplossing voor het opzeggen van abonnementen bij oplichtingsservices:

Progresszones, The Chef World (thechefworld), Byteskillz, en Pageturny (pageto) en Ebookwave.

Mijn familielid had per ongeluk iets vergelijkbaars gedaan alleen daar kwamen we er iets te laat achter, ze had in 2 maanden tijd al viertal abonnementen afgesloten. Zij zag plotseling een gereserveerd bedrag dat in haar bankapp die in de ochtend was afgeschreven hierna zijn wij de speurtocht gestart. Uit de code bleek dat het bedrag naar Cyprus was verzonden, maar verder was alles afgeschermd door Apple en dus niet te traceren. De bank adviseerde om je Apple Pay-pas of bankpas uit je wallet te verwijderen en een e-mail te sturen. (Het vinden van het juiste e-mailadres is een hele onderneming, want soms zijn de namen net iets anders. Ik heb deze voor u onderaan deze forum voor u op een rijtje geschreven)

Ik heb een e-mail gestuurd, maar u raadt het al: je krijgt een automatisch antwoord dat ze binnen 24 uur zullen reageren met een ID-nummer. Nou, daar hoor je daarna niets meer van (het is inmiddels dag 23 en ik heb ze 19 keer gemaild). Op hun website staat ook dat je contact moet opnemen met het supportteam via e-mail en geen juridische stappen moet ondernemen (bijzonder dat ze dat op een hulppagina schrijven).

Ik schrijf dit bericht om twee redenen:

1.Ze zijn niet bereikbaar, ondanks 19 e-mails.
2.We hoorden van de bank dat meer mensen zijn opgelicht, ook op dit forum zagen wij hetzelfde, en ik hoop jullie te helpen om de abonnementen te stoppen. Het lastige is dat deze bedrijven, die in Cyprus gevestigd zijn, rekeningen naar de Apple pay kunnen blijven sturen, ook al mail je ze via hun websites. Ze reageren echter niet, en uiteindelijk krijg je een torenhoge rekening gestuurd omdat je zogenaamd een contract bent aangegaan. Gelukkig gaan bedrijven die deze malafide praktijken uitvoeren vaak snel ten onder, maar het veroorzaakt wel veel stress.
Wij konden bij mijn familielid het abonnement niet zien in de App Store, noch in de reguliere e-mail. We konden dus niet achterhalen hoe ze die abonnementen had afgesloten. Zelfs in de spambox was niets te vinden. Wat een gedoe om door die spam te moeten scrollen op zoek naar aanwijzingen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oplossing:

Dankzij jullie ontdekte ik dat er toch een e-mail moest zijn gestuurd en dat wij het simpel weg niet konden vinden; ter bevestiging van het abonnement. Uiteindelijk hebben we toen toch maar de iCloud-mail voor het eerst geopend (google icloud mail; inloggen met je apple-ID en daar moet je de abonnementsservice beëindigen) en ja hoor, er waren vier f*cking abonnementen afgesloten. Wat bijzonder is dat je onder je ICLOUD abonnementen dit dus niet ziet; mijn theorie is dat dit komt doordat je buiten de apple store via een hyperlink deze service afsluit.
Vaak zijn de mensen die dit doen digibeet dus je raadt het al ze gaan nooit in de apple mail kijken want ze weten niet of het bestaat en als ze dat weten denken ze dat ze daar het niet gestart zijn dus kijken ze er niet meteen op; nogmaals zonder jullie hint dat er echt een mail moest zijn die abbonement bevestigd hadden wij meer probkemen gehad, het heeft ons geholpen om focus te leggen naar de oplossing. Want nogmaals deze partijen mailen heeft geen zin; dat is een onderdeel van hun oplicht-model.

Verder check je spam en junk mail ook, ze kunnen soms ook daarnaar toe deze abonnement-bevestigings-mail sturen, vooral als je vermoeden hebt dat er meerdere abonnementen zijn zou ik u aanraden even alle mailboxen te grondig inspecteren in uw ICLOUD MAIL.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze oplichter(s) heeft (/hebben )een gestroomlijnd doorkliksysteem ontwikkeld. Door het gebruiksgemak van Apple en de drang van mensen om te vinden wat ze zoeken, klikken ze vaak gedachteloos door, vooral de kwetsbaren (let er ook even op als je kinderen weleens op je telefoon zitten; soms is het op een of ander manier toch mogelijk door twee keer alleen te klikken om abonnement af te sluiten).

Nogmaals bedankt, mensen voor de aanwijzing. Jullie hebben letterlijk veel stress van ons weggenomen. Ja, het was onze eigen fout, maar het oplossen is bijna onmogelijk. Zowel het bedrijf als de tussenpersoon speelt hierin een centrale en sluwe rol. Dit is waarschijnlijk een groep mensen of een tussenpersoon. Kwetsbare mensen(gebrekkig in taal, gebrekkig in zicht, jonge leeftijd etc. etc.)worden misleid, dus dit is duidelijk oplichting.

Ik vind dit ontzettend kwalijk en vrees dat kwetsbare mensen hier de dupe van worden. De politie heeft te veel zaken (o.a. tekorten/bezuinigingen door de overheid) op haar bord maar ik raad u aan om alsnog aangifte te doen; is het niet meer voor u zelf maar voor uw medemens. Dat wat zij niet weten daar kunnen zij ook niet hun schaarse middelen op afsturen.

Hier hebben jullie website van deze partij(en):
-Thechefworld: support@thechefworld.com
-Byteskillz: support@byteskillz.com
-Pageturny/pageto: support@pageturny.com
-Ebookswave: support@ebookswave.com

De adres van deze bedrijf in cyprus is vaak het zelfde of net iets gewijzigd
Agias Lavras 1, Flat/Office 8, 2232 Nicosia, Cyprus
Company registration number: HE 443618

Ik zal voor uw reeks van stappen samenvatten. Allereerst denkt u aan uw eigen gezondheid en probeer niet veel te stressen; dit gaat enige tijd kosten en is vervelend maar u zult dankbaar zijn dat u dit probleem niet laat escaleren. Raadzaam als zelf niet digitaal onderlegd bent om iemand die u vertrouwt en een beetje digitaal handig is om u te laten helpen (zet u zelf over evt. schaamte/gezichtsverlies u bent slachtoffer en u heeft tot het beste wat u toen wist gehandeld; laten wij voorkomen dat dit verder escaleert en anderen schaadt; u bent geweldig en u kunt dit ; wees sterk.).

Dus verwijder de pasjes uit uw apple wallet. Bel autoriteiten direct: bank (de geldverstrekker van de rekening (is 24/7 bereikbaar voor dit soort kwesties) waar het bedrag van is afgeschreven) en politie (meer om hen hiervan op de hoogte te brengen zeer raadzaam om echt aangifte te doen; laat u zelf er niet eruit praten).
Log in op uw icloud mail met apple account en hopelijk vindt u de abonnement-mail en kunt bij de kleine lettertjes de abonnement onderaan beeindigen, mocht u deze mail in uw ICLOUD account niet vinden (check aub afval/spambox), ga andere mailservices (google, yahoo, hotmail, outlook) nog langs die bij die persoon horen probeer provider wederom alle mailboxen na te gaan. Als dit niet lukt dan met de bekende ICLOUD-mail een imail sturen naar de oplichter dat u wenst abonnement te beeindigen en refund wilt (schadevergoeding). Indien beeindigen van abonnement al gelukt is via de eerder genoemd link raad ik u aan om oplichtpartij een refund(schadevergoeding) aan te vragen ook hier graag uw ICLOUD mail gebruiken; geen bankgegevens of overige gegeven vermelden/sturen! De organisatie moeten in staat zijn d.m.v. u ICLOUD apple account waarmee u mailt het bedrag via de juiste route naar apple te sturen zodat het op uw rekening terug gestort kan worden. Mochten zij toch hier op hameren raad ik u aan om dit toch even te melden politie en daar ICT expert erbij te betrekken. Als deze stappen niet lukken; ga naar apple support :https://support.apple.com/nl-nl/billing.

Verder kunt u proberen op de website van van de oplichting services te gaan en dan op het knopje FAQ (die treft u onderaan op de webpagina centraal of rechts) alhier kunt klikken , dan naar beneden scrollen op de nieuwe FAQ-pagina en kunt u proberen hier de hyperlink die onderstreept is te klikken (beeindig abonnement) hierna zal de abonnement waarschijnlijk niet worden beeindigd omdat je er niet op kan klikken maar wellicht heeft u meer succes. Ik heb van velen gehoord dat dit geen resultaat biedt dat dit een schijn hyperlink treft.

Ik wens u veel sterkte met schrik en hoop dat u uw deze nachtmerrie kunt stoppen en hopelijk het verloren kapitaal alsnog bij deze oplichter(s) terug kunt krijgen, het is raadzaam dit ook expliciet in een mail te benoemen (=dus dat u de refund wilt omdat u niet gebruik heeft gemaakt van diensten) die u naar deze partij stuurt; want als u geen gebruik maakt van hun diensten dan lijkt het mij ook logisch dat een legitiem organisatie niet achter oplichting staat en u z.s.m. wilt heloen; zeker als u abonnement op bevraagzame lugubere wijze bent aangegaan. Verder kunt u apple support / bank vragen of er in de toekomst nieuwe inzichten zijn om dit te voorkomen, wellicht dat apple misschien ook iets kan betekenen in het vergoedingsproces.

Geef een like als dit jou heeft geholpen, zodat anderen sneller kunnen filteren naar de oplossing.

Groeten,
Dr. Neutraal , let goed op u zelf mensen,ik ben random iemand op internet die om u geeft.

[ Voor 108% gewijzigd door Neutraal op 26-08-2024 18:39 . Reden: Meer informatie ]

• Hamidie
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik wil iedereen waarschuwen voor een situatie die mij onlangs is overkomen. Ik heb geprobeerd een kart te downloaden, maar zonder mijn toestemming werd ik onbedoeld ingeschreven voor een abonnement via een misleidende inschrijving. Vervolgens werd er €49,- van mijn rekening afgeschreven, zonder dat ik hiervoor toestemming had gegeven.

Na contact met het bedrijf bleek dat ze telefonisch niet bereikbaar zijn en nu blijkt dat meerdere mensen dit hebben meegemaakt. Dit is niet eerlijk en ik beschouw dit als fraude en diefstal.

Let dus goed op wanneer je iets downloadt of je voor iets aanmeldt via deze website. Dit soort praktijken kunnen mensen makkelijk overkomen!
https://www.progresszones.com

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coen cobra
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-09-2024
Heb inderdaad voor 0,01 cent een betaling gedaan om 1 dag een proefabonnement te nemen.
Dit alles om als opa voor een kleinkind 10 tekeningen te downloaden.
Nu 2x €49,- afgeschreven.
Na 1 dag meteen afgemeld en verzocht om beëindiging van abonnement.
Nú eindelijk bericht dat er verder geen afschrijvingen meer komen. Met uitleg van alle rechten en plichten. Juridisch afgedekt, maar te zot voor woorden. Wel 2 maanden berekend, zogenaamd geen eerder bericht ontvangen van opzegging.

Ranzige situatie , te klein bedrag om er juridisch werk van te maken, maar voel me wel bedrogen

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Coen cobra schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:38:
Nú eindelijk bericht dat er verder geen afschrijvingen meer komen. Met uitleg van alle rechten en plichten. Juridisch afgedekt, maar te zot voor woorden.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit wel juridisch afgedicht is. Bij het aangaan van een overeenkomst moeten beide partijen goed weten wat er afgesproken wordt. Ben wel benieuwd wat iemand als @StevenK hier van zou zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnnijm
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-09 15:54
Bij een vriend is dit ook gebeurd.
Ik heb het 100 x gevraagd, maar er wordt mij verzekerd dat er NIET is geklikt. Bij de ASN-bank hebben ze wel kunnen zien dat er eenmalig 0,01 Euro is overgemaakt en weer teruggestort, en dat dit via Apple Pay moet zijn gegaan, maar het slachtoffer blijft erbij dat hij nergens op heeft geklikt, niks heeft overgemaakt (ook geen Eurocent) en daarin vertrouw ik hem ook.
Het gekke is dat de ASN niks kan storneren omdat het via Apple Pay is gelopen, en Apple zegt dat ze alleen maar Apple Pay voor de betreffende telefoon kunnen deactiveren (wat ze hebben gedaan).
Ik heb het Cypriotisch bedrijf gebeld op het 085 nummer, en dan wordt het snel duidelijk dat dit criminelen zijn:
•⁠ ⁠ze spreken alléén Engels (met een Indiaas accent);
•⁠ ⁠⁠ze lezen het op vanaf een script;
•⁠ ⁠⁠ze zijn bereid om één “termijn” van EUR 49,- terug te betalen uit ‘coulance’;
•⁠ ⁠⁠ze sturen je een e-mail met de bevestiging van opzegging;
•⁠ ⁠⁠bewijs van aanmelding kunnen of willen ze niet leveren;

Foute boel dus.

Het bedrijf is: https://www.tech-star.co/home , zit op Cyprus en is te bereiken op +31 85 064 4518 (Nederlands nummer dus). Site is bijna identiek aan Progress Zones.

Je komt er soms ook laat achter, omdat de mail met het zogenaamd afgesloten abonnement in de spambox komt (en die wordt natuurlijk niet elke dag gelezen).

Ik heb een sterk vermoeden dat hier erg veel mee wordt verdiend. De spammail wordt via een Mailchimp-adres verzonden, dus dat is bulkwerk.
Kwestie van tijd dat dit type fraude grootschalig om zich heen grijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het is allereerst van belang om vast te stellen welk recht van toepasing is op de overeenkomst. Partijen mogen dat in beginsel zelf afspreken. Progresszones en Tech Star hebben in hun algemene voorwaarden opgenomen dat het recht van Cyprus van toepassing is. Bij een consumentenovereenkomst waarbij het bedrijf zich richt op Nederland mag de keuze er niet toe leiden dat de consument de bescherming verliest die hij geniet volgens Nederlands dwingend recht (art. 6 Rome I). Ik zie zo geen omstandigheden waaruit blijkt dat deze bedrijven zich op Nederland richten. Advertenties zijn in de Nederlandse taal opgesteld, maar daarmee wordt ook Vlaanderen bereikt. Als er niet meer omstandigheden zijn, is het recht van Cyprus van toepassing.

Dat is niet per se een probleem, want Cyprus zit bij de EU en het consumentenrecht is binnen de EU gerharmoniseerd. Het herroepingsrecht en de tekst op de betaalknop zijn hier voorbeelden van (art. 8 e.v. Richtlijn 2011/83/EU). Op basis van deze screenshots eerder in het topic is de tekst op de bestelknop in ieder geval ondermaats en kan de overeenkomst worden vernietigd. Het abonnementsgeld hoeft dan niet meer te worden betaald, en alle betaalde bedragen moeten worden terugbetaald.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 411K
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-10-2024
mij is hetzelfde overkomen, dat verlies van pakweg 100 euro neem ik - hetzij zo. Maar: hoe kom ik er vanaf, dat er in november opnieuw 49 euro wordt afgeschreven (door progresszones.com). Ze reageren niet op mijn verzoek om te deregistreren (er al minstens 300 e-mails aan gewaagd :-). Ik heb Applepay al van mijn telefoon verwijderd, mijn bank is (nog) niet erg behulpzaam). Ik hoop dat iemand een oplossing heeft. 411K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:55

MsG

Forumzwerver

411K schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:17:
mij is hetzelfde overkomen, dat verlies van pakweg 100 euro neem ik - hetzij zo. Maar: hoe kom ik er vanaf, dat er in november opnieuw 49 euro wordt afgeschreven (door progresszones.com). Ze reageren niet op mijn verzoek om te deregistreren (er al minstens 300 e-mails aan gewaagd :-). Ik heb Applepay al van mijn telefoon verwijderd, mijn bank is (nog) niet erg behulpzaam). Ik hoop dat iemand een oplossing heeft. 411K
Zie deze reactie:
Nport schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:33:
[...]

Op de website van thechefworld.com zie je helemaal onderdaan de website FAQ staan. Wanneer je daar op klikt, zie je ook een vraag over het beëindigen van je abonnement met een link. Daar kun je op klikken. Als het goed is krijg je dan in je mail een bevestiging van beëindiging abonnement. Check ook je spam folder.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 411K
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-10-2024
heb ik gedaan, maar de knop werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

411K schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:17:
Via de bank site / app zou je de afschrijving zelf moeten kunnen blokkeren.

Bewaar alle contactpogingen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marliestweakers
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-11-2024
Hier hetzelfde gebeurd bij de apple-pay account van mijn man: exact dit bedrag van €49,- afgeschreven. Stond eerst op reservering en daarna afgeschreven; via bizmindhub en marketmstr. Ook een mail van bizmindhub met 'welkom bij ons' en fijn dat er een abonnement is afgesloten, etc. De IT -afdeling van werk van mijn man heeft de mails opgemerkt en geblokkeerd.
Rabobank kon er in eerste instantie niet veel mee, gaf wel aan dat er ergens een akkoord voor afschrijving van €0,1 gedaan moest zijn (wat echt niet gebeurd is). Apple pay verwijderd op advies van Rabobank en mail naar supportpagina Bizmindhub gestuurd met afmelding van abo etc. Later nog een keer in het engels gestuurd.
Tefefoonnummer van de site gebeld; werd in engels gereageerd, zou doorgestuurd worden naar de 'refund'afdeling (tuurlijk) om ons geld terug te krijgen.

Rabobank maakte er later wat meer werk van, het geld (3x 49 euro afgeschreven) krijgen we niet terug, wel nogmaals een mail gestuurd naar het bedrijf in het engels.
Pagina: 1