3cm keramische terrastegels leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• panajog14
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:31
Goedemiddag,

Wij zijn van plan om een terras van +- 15m2 met 3cm keramische tegels aan te leggen. Nu lees ik diverse methoden, omschrijvingen om dit te doen.

Mijn plan: 10-15cm ophoogzand als fundering, goed aantrillen. Straatlaag: 5-7cm zand met cement/stabiking aantrillen en afreien.

Over de straatlaag wordt ik niet wijzer. Welk type zand gebruiken om deze te mengen met portlandcement of stabiking?

Hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven in deze.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
@Pjotr onze tegelmeester, of meesteres dat weet ik niet zeker

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
Ik zou het of goed doen, of gewoon in zand
Goed is dan drainage zand met trascement mengen in de molen en tegels met een tegellijm daar in leggen.

Maar persoonlijk had ik ze lekker in t zand gelegd, zonder cement er doorheen. Kan je ook nog eens wat corrigeren als t nodig mocht zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
Vooral opsluitbandjes niet vergeten, anders gaan je tegels 'lopen'.
En dan vooraf zorgen dat je een stabiele (niet verzakkende), gedraineerde ondergrond hebt.
Mits goed verdicht is gewoon zand voldoende.
Het hangt ook een beetje van de tegel af, kun je het merk/soort/type noemen?
En, wat zegt de tegelboer zelf?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• panajog14
Duidelijk wat betreft de Opsluitbanden. Die ga ik vooraf plaatsen en op hoogte stellen.

Merk tegel is robusto ceramica 3.0.

De tegelboer blijft vrij basis en zegt dat een zandbed voldoende is. Maar wat Google werk maakt het allemaal wat onduidelijker met de hoeveelheid meningen/opties.

Ik heb nu een laag van ongeveer 10 cm ophoogzand alvast geplaatst nadat er is afgegraven (betreft nieuwbouwtuin).

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13
Met straatzand wordt scherp zand bedoeld. Dat is grover dan ophoogzand, wat van alles kan zijn
Het is ook beter te verdichten en is meer stabiel en draineert beter.
Maar je moet wel opletten want bijna overal wordt je toch ophoogzand in de maag gesplitst als je om straatzand vraagt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• panajog14
@Makrolon drainagezand gemixt met trascement (stabiking) hoor ik je zeggen. Ik lees dat drainagezand zelf ook weer lastiger verdicht.

Ik lees dat vloerzand een goede is om de straatlaag aan te maken onder de tegels met cement.

Jullie snappen al mijn duizeling van het aantal opties :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
panajog14 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:48:
Ik heb nu een laag van ongeveer 10 cm ophoogzand alvast geplaatst nadat er is afgegraven (betreft nieuwbouwtuin).
Nieuwbouwtuinen kunnen notoir slecht zijn in het afvoeren van hemelwater.
Soms is er met zware machines overheen gereden waardoor er waterkerende lagen ontstaan.
Wanneer het water dan langdurig blijft hangen en het gaat hard vriezen dan wordt je tegelpakket omhoog geduwd, met breuk als risico.
Heb je nog een kuil gegraven om te kijken wat de bodemopbouw is?
Da's namelijk ook wel handig om te weten wanneer je ook de rest van de tuin gaat doen.
Mocht het slecht zijn dan kun je nu de bouwgrond nog verwijderen en vervangen door gezonde biologische zwarte grond met voldoende compost er in waar je nieuwe plantjes wél op willen groeien en bloeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1