3cm keramische terrastegels leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• panajog14
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-05 15:48
Goedemiddag,

Wij zijn van plan om een terras van +- 15m2 met 3cm keramische tegels aan te leggen. Nu lees ik diverse methoden, omschrijvingen om dit te doen.

Mijn plan: 10-15cm ophoogzand als fundering, goed aantrillen. Straatlaag: 5-7cm zand met cement/stabiking aantrillen en afreien.

Over de straatlaag wordt ik niet wijzer. Welk type zand gebruiken om deze te mengen met portlandcement of stabiking?

Hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven in deze.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
@Pjotr onze tegelmeester, of meesteres dat weet ik niet zeker

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik zou het of goed doen, of gewoon in zand
Goed is dan drainage zand met trascement mengen in de molen en tegels met een tegellijm daar in leggen.

Maar persoonlijk had ik ze lekker in t zand gelegd, zonder cement er doorheen. Kan je ook nog eens wat corrigeren als t nodig mocht zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Vooral opsluitbandjes niet vergeten, anders gaan je tegels 'lopen'.
En dan vooraf zorgen dat je een stabiele (niet verzakkende), gedraineerde ondergrond hebt.
Mits goed verdicht is gewoon zand voldoende.
Het hangt ook een beetje van de tegel af, kun je het merk/soort/type noemen?
En, wat zegt de tegelboer zelf?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• panajog14
Duidelijk wat betreft de Opsluitbanden. Die ga ik vooraf plaatsen en op hoogte stellen.

Merk tegel is robusto ceramica 3.0.

De tegelboer blijft vrij basis en zegt dat een zandbed voldoende is. Maar wat Google werk maakt het allemaal wat onduidelijker met de hoeveelheid meningen/opties.

Ik heb nu een laag van ongeveer 10 cm ophoogzand alvast geplaatst nadat er is afgegraven (betreft nieuwbouwtuin).

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:55
Met straatzand wordt scherp zand bedoeld. Dat is grover dan ophoogzand, wat van alles kan zijn
Het is ook beter te verdichten en is meer stabiel en draineert beter.
Maar je moet wel opletten want bijna overal wordt je toch ophoogzand in de maag gesplitst als je om straatzand vraagt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• panajog14
@Makrolon drainagezand gemixt met trascement (stabiking) hoor ik je zeggen. Ik lees dat drainagezand zelf ook weer lastiger verdicht.

Ik lees dat vloerzand een goede is om de straatlaag aan te maken onder de tegels met cement.

Jullie snappen al mijn duizeling van het aantal opties :)

• Yaksa
  • Nu online
panajog14 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:48:
Ik heb nu een laag van ongeveer 10 cm ophoogzand alvast geplaatst nadat er is afgegraven (betreft nieuwbouwtuin).
Nieuwbouwtuinen kunnen notoir slecht zijn in het afvoeren van hemelwater.
Soms is er met zware machines overheen gereden waardoor er waterkerende lagen ontstaan.
Wanneer het water dan langdurig blijft hangen en het gaat hard vriezen dan wordt je tegelpakket omhoog geduwd, met breuk als risico.
Heb je nog een kuil gegraven om te kijken wat de bodemopbouw is?
Da's namelijk ook wel handig om te weten wanneer je ook de rest van de tuin gaat doen.
Mocht het slecht zijn dan kun je nu de bouwgrond nog verwijderen en vervangen door gezonde biologische zwarte grond met voldoende compost er in waar je nieuwe plantjes wél op willen groeien en bloeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• panajog14
@Yaksa ja we hebben het eerst 20cm laten afgraven. Alle rommel stenen etc weggehaald. Eronder is het een hardere laag (grijzige klei vermoed ik).

Daarbovenop is nu 10-12 cm ophoogzand gestort.

• Yaksa
  • Nu online
En die hardere laag heb je niet doorbroken?
Want dat is wat ik bedoel met een waterkerende laag.
Het hemelwater wat straks in het zandpakket komt te zitten kan zijn weg naar beneden niet vinden door die laag en dan blijft het water op een gegeven moment bijna op je tegels staan, met opvriezing in de de winter als gevolg en en de zomer algengroei op je tegels omdat de boel niet op kan drogen.

Voor je tuin is 20 cm afgraven wel voldoende voor viooltjes en afrikaantjes, maar voor gazon, struiken en bomen absoluut onvoldoende, die hebben meer diepte aan goede, losse organische grond nodig om goed te kunnen groeien. Goede grond die goed afwatert is essentieel voor een start van een nieuwbouwtuin, kerende lagen moet je doorbreken, tenzij er een kleipakket van 1 meter of meer zit, dat is natuurlijk niet te doen. (Tenzij je een natuurvijver aan wilt leggen, dan is zo'n waterkerende laag een voordeel.)
In zo'n geval een halve meter er uit halen en vervangen door goede grond (alhoewel je bij de aankoop van goede grond ook heel goed op moet letten wat ze je willen leveren, beter ga je eerst kijken en een monster nemen voordat je een vrachtwagen vol met slechte grond op je oprit hebt liggen.

Misschien dat deze brochure je een beetje op weg kan helpen. Doe er je voordeel mee, al was het maar om te voorkomen dat we hier over 2 jaar een topic hebben met de titel: " Help, mijn gras doet het niet en de geplante struiken slaan niet aan".

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@panajog14

Eigenlijk heeft @Yaksa je als enige goed advies gegeven. Zoek maar eens op 'storende laag'. Ook besproken in
Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Voor wat betreft je tegels. Basis is je opsluiting, dit is je maat en hoogte. Banden zet je niet alleen om je tegels bij elkaar te houden maar ook om je zand en grond te scheiden.

Zoals je al hebt gezien bestaan er vele soorten zand. Heel simpel, stopzand. Dit zand verdicht en andere soorten eigenlijk niet. Elk soort zand heeft zijn eigen functie en dit wordt onder bestrating gebruikt; keramische tegels buiten blijft bestrating. ;)

Zelf gebruik ik altijd Portland, stabicare heb ik slechte berichten van collaga's gehoord. 3cm tegels moet je altijd op een gestabiliseerd zandbed straten.

Btw, vergeet je de voeg niet? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 20-04-2026 21:07 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik heb 2 keer Keramische tegels gelegd. Een keer 3 cm, dat ligt er 2 of 3 jaar later nog perfect in gewoon op zand.

En een keer 2 cm, dat heb ik in het eerder genoemde drainage zand met trascement en met lijm op de tegel gelegd. Dat ligt er ook nog mooi in jaren later.

Voordeel van in zand is gewoon dat mocht t toch niet het gewenste resultaat geven je alles er makkelijk uit pakt en opnieuw begint.

Die 2e optie was echt veel werk trouwens. Zou ik een beginner niet aanraden. En ik denk ook oprecht dat t niet nodig is met 3cm tegels.

[ Voor 14% gewijzigd door Makrolon op 20-04-2026 21:54 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• panajog14
Dankjullie voor alle info en tips. @Yaksa zoals je aangeeft vermoed ik dat de “afgravers” een stukje harde/klei laag hebben weggegraven”. Althans aan de grond te zien wat weg ging.

Enige waar ik nog toch nog op stuit is: welk type zand is nou goed om als laatste laag te mengen met portlandcement (wat @pjot1 zegt dat trasccement niet zulke goede ervaringen heeft).

Vloerzand, drainage zand, straatzand… ik ben te besluiteloos vermoed ik.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
panajog14 schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:56:
Dankjullie voor alle info en tips. @Yaksa zoals je aangeeft vermoed ik dat de “afgravers” een stukje harde/klei laag hebben weggegraven”. Althans aan de grond te zien wat weg ging.

Enige waar ik nog toch nog op stuit is: welk type zand is nou goed om als laatste laag te mengen met portlandcement (wat @pjot1 zegt dat trasccement niet zulke goede ervaringen heeft).

Vloerzand, drainage zand, straatzand… ik ben te besluiteloos vermoed ik.
Nogmaals stopzand met Portland.

Straat zand/ophoogzand is precies hetzelfde maar heeft een andere naam. Net zoals stierenzand/drainage zand. Ik denk dat je te moeilijk denkt.

Zoals hierboven ook gezegd is, keramische tegels leggen is niet voor amateurs.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 22:06
Bij mij liggen 3cm keramische tegels gewoon op zand. Dit ligt er nog steeds strak in. Scheelt een enorme bult werk en zolang het goed is aangetrilt gaat het geen kant op. Mocht het dan toch verzakken dan haal je er wat tegeltjes uit en verhoog je het weer. Ga je werken met portland en je krijgt scheuren dan heb je een bult extra werk.

• OmeHenk187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 21:22
Ik heb 7 jaar geleden zelf ook een groot oppervlakte keramische tegels gelegd (rond de 50-60 m2). Het terras eerst afgegraven, vervolgens 20cm gebroken puin aangebracht, hierboven een laag van ongeveer 8-10cm fijne split (4-8mm) gemend in de betonmolen met trascement (tot het goed vochtig is), deze geniveleerd en vervolgens de tegel met tegellijm erin geklopt.
Klinkt misschien overkill maar een terras leggen met keramische tegels doe je maar 1 keer en persoonlijk wil ik het dan goed doen.

Hou rekening met afwatering en plaats ook zeker afvoergoten. De voegen mogen dan wel waterdoorlatend zijn maar bij een flinke zomerse regenbui brengt dat niet veel.

Afgelopen jaar had ik met 3cm dikke keramische tegels een klein terras gelegd onder een overkapping. Daar heb ik hetzelfde gedaan alleen de gebroken puin achterwege gelaten, de laag split die gestort is dan wel weer wat dikker gemaakt.

Edit.
Ik heb gekozen voor trascement omdat de kans op kalkuitbloei hierbij kleiner is.

[ Voor 4% gewijzigd door OmeHenk187 op 21-04-2026 07:23 ]

Pagina: 1