Vloerverwarming jaren 70 woning over de gehele begane grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hamsterhein
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:13
Wij willen graag vloerverwarming laten aanleggen op de gehele begane grond in onze bungalow uit 1972. Het gaat om een groot oppervlak, circa 130m2, bestaande uit de hal, keuken en bijkeuken, woon‑ en eetkamer en een zij/werkkamer. Een ander deel van de woning bestaat uit een lager gelegen souterrain met daarboven een verdieping. De helft van de werkkamer, circa 11m2 is later aangeboud op beton.

Op dit moment hebben we al vloerverwarming in de woon‑ en eetkamer, maar nog niet in de rest van het huis. De vloerverwarming is in 2000 aangelegd. Daarnaast zijn er vijf convectorputten aanwezig: drie in de woonkamer en twee in de zijkamer. De huidige vloer is een Novobric‑systeemvloer, met daarop natuurstenen tegels.

We hebben inmiddels verschillende aannemers over de vloer gehad en krijgen telkens uiteenlopende adviezen. Die lopen uiteen van:

- alleen het verwijderen van de tegels en infrezen vloerverwarming
- het verwijderen van zowel tegels als de zandcementdekvloer en het isoleren van de kruipruimte met Tonzon (de kruipruimte is circa 55 cm diep),
- tot het volledig verwijderen van de systeemvloer (kapot maken en laten liggen op de bodem van de kruipruimte), het storten van schuimbeton en het aanbrengen van een volledig nieuwe vloeropbouw.

In de kruipruimte lopen een hoop leidingen, ook naar de warmtepomp naast de keuken buiten. We willen ook de gashaard vervangen door een houthaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF70K1sp0L2Tpiu2X4SH7XQ7YQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6s5aL3Yceb4qw35fnVkEH48.jpg?f=fotoalbum_largeWat is in onze situatie nu de meest verstandige en toekomstbestendige keuze?

Alle reacties

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:11
Hier hebben we optie 2 gedaan op begane grond, en optie 1 op 1e verdieping.

Voordeel van optie 2 op begane grond is dat je direct ook een boel andere dingen kan wegwerken zoals electra en waterleidingen. En je bent al je oude leidingen kwijt die nu ook ergens in die dekvloer lopen.

Invrezen viel me trouwens echt niet tegen, erg weinig zooi. Wel komen de leidingen misschien iets minder diep te liggen, maar je hebt geen gedoe alle zooi van slopen, met hoogte van deuren etc achteraf, iets wat met nieuwe dekvloer storten wel zou kunnen.

Optie 3 zou ik alleen doen als je geen optie hebt om te isoleren. Is veel kostbaarder en ingrijpender.
Isolatie met Tonzon zou ik goed laten checken of dat wel goed uitkomt met alle leidingen die je in je kruipruimte hebt. Zou zonde zijn als die leidingen de zakken opzij duwen en isolatie teniet doen.

Vergeet verder je convector putten niet. Die kan je verwijderen of dichtstorten, vergeet daar dan ook de isolatie niet.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik mis bij optie 1 de gedachte om de vloer van onderaf te isoleren?
Mbt TonZon, gebruik de zoekfunctie op dit forum eens naar ervaringen. Tonzon lijkt vooral heel interessant te zijn voor de installateur en minder voor de opdrachtgever.

Van klussen krijg je grijze haren

• Hamsterhein
fenrir schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:15:
Ik mis bij optie 1 de gedachte om de vloer van onderaf te isoleren?
Mbt TonZon, gebruik de zoekfunctie op dit forum eens naar ervaringen. Tonzon lijkt vooral heel interessant te zijn voor de installateur en minder voor de opdrachtgever.
als je de vloer van onderaf isoleert, komt de vloer dan niet hoger te liggen? En hoe zou je dit aanpakken?

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:44
PIR platen ertegenaan plakken: je kruipruimte wordt lager.

• Hamsterhein
Chriztiaan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:32:
Hier hebben we optie 2 gedaan op begane grond, en optie 1 op 1e verdieping.

Voordeel van optie 2 op begane grond is dat je direct ook een boel andere dingen kan wegwerken zoals electra en waterleidingen. En je bent al je oude leidingen kwijt die nu ook ergens in die dekvloer lopen.

Invrezen viel me trouwens echt niet tegen, erg weinig zooi. Wel komen de leidingen misschien iets minder diep te liggen, maar je hebt geen gedoe alle zooi van slopen, met hoogte van deuren etc achteraf, iets wat met nieuwe dekvloer storten wel zou kunnen.

Optie 3 zou ik alleen doen als je geen optie hebt om te isoleren. Is veel kostbaarder en ingrijpender.
Isolatie met Tonzon zou ik goed laten checken of dat wel goed uitkomt met alle leidingen die je in je kruipruimte hebt. Zou zonde zijn als die leidingen de zakken opzij duwen en isolatie teniet doen.

Vergeet verder je convector putten niet. Die kan je verwijderen of dichtstorten, vergeet daar dan ook de isolatie niet.
Dankjewel. Zou je de bestaande vloerverwarming laten liggen? Het betreft circa 50m2?

• Hamsterhein
b_g_e schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:39:
PIR platen ertegenaan plakken: je kruipruimte wordt lager.
de kruipruimte is 55cm hoog, zijn pir platen dan niet heel lastig te bevestigen?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Hamsterhein schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:41:
[...]

de kruipruimte is 55cm hoog, zijn pir platen dan niet heel lastig te bevestigen?
Net zo lastig als Tonzon, die luchtkussens komen daar ook.

Van klussen krijg je grijze haren

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:44
Er is zelfs een heel topic over.

• Chriztiaan
Hamsterhein schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:40:
[...]

Dankjewel. Zou je de bestaande vloerverwarming laten liggen? Het betreft circa 50m2?
Ligt eraan hoe het gelegd is, wat de HOH afstand is, hoe lang de lussen, welke dikte slangen.

Bij invrezen is er ook de optie tot isoleren vanuit de kruipruimte, dat heb je er niet bijgezet maar zou ik altijd doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Chriztiaan op 18-04-2026 14:38 ]

• Hamsterhein
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0O7y7fNAhIcII6HYyF8Mrg2J9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLSl9sB80MejW4ZG4FVrH6Dn.png?f=fotoalbum_large

Ik heb deze offerte ontvangen voor het verwijderen van de vloer en ondervloer en het aanbrengen van een nieuwe vloer. Ik vraag me af of dit niet wat aan de hoge kant is.

• Chriztiaan
Voor dat geld is mijn volledige benedenverdieping (120m2) afgebouwd incl electra, plafonds, stuccen én nieuwe dekvloer met vloerverwarming leggen. Vooruit, oude tegels en dekvloer hebben we zelf verwijderd..

• Hamsterhein
Chriztiaan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:47:
Voor dat geld is mijn volledige benedenverdieping (120m2) afgebouwd incl electra, plafonds, stuccen én nieuwe dekvloer met vloerverwarming leggen. Vooruit, oude tegels en dekvloer hebben we zelf verwijderd..
Natuurstenen tegels verwijderen kan ik idd dan ook grotendeels zelf. 20m2 per dag is dat te doen?
Pagina: 1