Historisch gasverbruik: 1400-1600 m³/jaar (obv afgelopen stookseizoen). Het is een beetje lastig in te schatten omdat de 'aannemer' wat gaten in het huis had achtergelaten en de CV-leiding een paar meter door de schuur (-3 graden), door nog wat koude ruimtes en door de kruipruimte heeft getrokken met matige isolatie. En ook het ouderwetse dubbelglas niet had vervangen. 🤷
- Badkamer en bovenverdieping met radiatoren; eerst ga ik proberen om ze mee te laten draaien op de lage temperatuur. Bovenverdieping vrijwel nooit aan.
- zo'n 240 liter max nodig op een dag, maar op veel dagen ook vrijwel niets.
- DWTW niet aanwezig
Comfort is niet superbelangrijk: koelen doen we tot nog toe niet, en als een houtkachel nodig is bij extreme temperaturen dan kan dat.
Huis is vrijstaand op 't koude Groningse platteland waar het nog een paar dagen per jar onder de -10 wordt.
Ik twijfel tussen een bodemwarmtepomp (misschien net te betalen, superzuinig, maar ik heb moeite met een stuk plastic in de grond stoppen) en een R290 monobloc. Ik neig nu sterk naar de laatste.
De monobloc zou achter de schuur kunnen, betekent wel 7m leiding naar het SWW-punt, en in totaal 22m naar de vvw-verdeler (die had handiger ergens anders gekund...). Ik zal wel een stevig pompje nodig hebben.
Voor SWW overweeg ik een Auer Edel Eau 270L om alvast in de zomer met SWW van het gas af te kunnen. Of iets met een zonneboiler. Maar een klein beetje koeling spreekt me wel aan. Of gewoon een "normale" indirect gestookte boiler.
Obv koevlaas kom ik op max zo'n 8 kW bij -10. Met enkelfasig kom je al gauw op max 12 kW, behalve Ecoforest die een 3-18 heeft - maar dan is mijn 35A aansluiting erg snel vol als het koud is.
Ik begreep dat het vooral spannend wordt rond het vriespunt mbg defrosts. Sinds een poosje heb ik mijn CV op 6 kW begrensd, en rond het vriespunt heb ik dan nog over.
In mijn vorige huis had ik een Blackbird P80, maar nu eigenlijk alleen plek voor een staand model. Ik overweeg Ecoforest vanwege de samenwerking met PV-panelen, Itho Amber omdat die ook een 12 kW variant heeft, en ben verder nog niet erg thuis in wat kan en wat Europees gemaakt is aan R290, misschien mis ik nog wat moois?
Op de koudste dag van dit jaar was -12 voorspeld in de nacht, en rond 8:30 in de ochtend was de buitenmuur -10 en de omgeving tussen de -9 en -10 (gemeten met een infraroodthermometer). Dit deed het gas:
/f/image/mTgKsx0irE7pu8Al0Gjyd7pC.png?f=fotoalbum_large)
Dat is dus met slecht geisoleerde aanvoerleidingen (kan niet goed inschatten hoeveel verlies dat geeft), ik meen op 48 graden aanvoertemperatuur (de thermostaat op de verdeler mengde het terug naar, ik denk rond de 40 graden - vergeten te meten). Ik denk dat ik in de nacht verlaagd heb naar van 19 (avondtemperatuur) naar 18 en in de ochtend dan weer naar 18.5 graden.
Ik kan het glas nog vervangen, dat zou bijna 1 kW moeten schelen bij -10.
Het huis uit 1926 heeft slim geplaatste ramen, die de zon lekker mee laten doen in de winter en niet zo hard in de zomer.
Afgiftesysteem:
- 60 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 9 groepen, 9 daarvan staan altijd open- Badkamer en bovenverdieping met radiatoren; eerst ga ik proberen om ze mee te laten draaien op de lage temperatuur. Bovenverdieping vrijwel nooit aan.
SWW:
- Locatie: bijkeuken- zo'n 240 liter max nodig op een dag, maar op veel dagen ook vrijwel niets.
- DWTW niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
milieuvriendelijk, enkelfase, zuinig, DIY/tweakersvriendelijk, stil (of verder weg achter de schuur te plaatsen). Lokaal/Europese makelij is een pre.Comfort is niet superbelangrijk: koelen doen we tot nog toe niet, en als een houtkachel nodig is bij extreme temperaturen dan kan dat.
Wie gaat het installeren?
Of ikzelf, of een installateur in de buurt zoeken.Huis is vrijstaand op 't koude Groningse platteland waar het nog een paar dagen per jar onder de -10 wordt.
Ik twijfel tussen een bodemwarmtepomp (misschien net te betalen, superzuinig, maar ik heb moeite met een stuk plastic in de grond stoppen) en een R290 monobloc. Ik neig nu sterk naar de laatste.
De monobloc zou achter de schuur kunnen, betekent wel 7m leiding naar het SWW-punt, en in totaal 22m naar de vvw-verdeler (die had handiger ergens anders gekund...). Ik zal wel een stevig pompje nodig hebben.
Voor SWW overweeg ik een Auer Edel Eau 270L om alvast in de zomer met SWW van het gas af te kunnen. Of iets met een zonneboiler. Maar een klein beetje koeling spreekt me wel aan. Of gewoon een "normale" indirect gestookte boiler.
Obv koevlaas kom ik op max zo'n 8 kW bij -10. Met enkelfasig kom je al gauw op max 12 kW, behalve Ecoforest die een 3-18 heeft - maar dan is mijn 35A aansluiting erg snel vol als het koud is.
Ik begreep dat het vooral spannend wordt rond het vriespunt mbg defrosts. Sinds een poosje heb ik mijn CV op 6 kW begrensd, en rond het vriespunt heb ik dan nog over.
In mijn vorige huis had ik een Blackbird P80, maar nu eigenlijk alleen plek voor een staand model. Ik overweeg Ecoforest vanwege de samenwerking met PV-panelen, Itho Amber omdat die ook een 12 kW variant heeft, en ben verder nog niet erg thuis in wat kan en wat Europees gemaakt is aan R290, misschien mis ik nog wat moois?
Op de koudste dag van dit jaar was -12 voorspeld in de nacht, en rond 8:30 in de ochtend was de buitenmuur -10 en de omgeving tussen de -9 en -10 (gemeten met een infraroodthermometer). Dit deed het gas:
/f/image/mTgKsx0irE7pu8Al0Gjyd7pC.png?f=fotoalbum_large)
Dat is dus met slecht geisoleerde aanvoerleidingen (kan niet goed inschatten hoeveel verlies dat geeft), ik meen op 48 graden aanvoertemperatuur (de thermostaat op de verdeler mengde het terug naar, ik denk rond de 40 graden - vergeten te meten). Ik denk dat ik in de nacht verlaagd heb naar van 19 (avondtemperatuur) naar 18 en in de ochtend dan weer naar 18.5 graden.
Ik kan het glas nog vervangen, dat zou bijna 1 kW moeten schelen bij -10.
Het huis uit 1926 heeft slim geplaatste ramen, die de zon lekker mee laten doen in de winter en niet zo hard in de zomer.
Vraag
De belangrijkste vraag die ik heb, waar ik maar niet echt uitkom: ga ik met een "12 kW" L/W warmtepomp het eigenlijk best vaak best koud krijgen (tenzij het lukt om consequent met de houtkachel bij te stoken), of loopt dat allemaal wel los?[ Voor 5% gewijzigd door zeekoe op 17-04-2026 15:13 ]
Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...