Vraag

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-04 20:39
Historisch gasverbruik: 1400-1600 m³/jaar (obv afgelopen stookseizoen). Het is een beetje lastig in te schatten omdat de 'aannemer' wat gaten in het huis had achtergelaten en de CV-leiding een paar meter door de schuur (-3 graden), door nog wat koude ruimtes en door de kruipruimte heeft getrokken met matige isolatie. En ook het ouderwetse dubbelglas niet had vervangen. 🤷
Afgiftesysteem:
- 60 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 9 groepen, 9 daarvan staan altijd open
- Badkamer en bovenverdieping met radiatoren; eerst ga ik proberen om ze mee te laten draaien op de lage temperatuur. Bovenverdieping vrijwel nooit aan.
SWW:
- zo'n 240 liter max nodig op een dag, maar op veel dagen ook vrijwel niets.
- DWTW niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
milieuvriendelijk, enkelfase, zuinig, DIY/tweakersvriendelijk, stil (of verder weg achter de schuur te plaatsen). Lokaal/Europese makelij is een pre.
Comfort is niet superbelangrijk: koelen doen we tot nog toe niet, en als een houtkachel nodig is bij extreme temperaturen dan kan dat.
Wie gaat het installeren?
Of ikzelf, of een installateur in de buurt zoeken.

Huis is vrijstaand op 't koude Groningse platteland waar het nog een paar dagen per jar onder de -10 wordt.

Ik twijfel tussen een bodemwarmtepomp (misschien net te betalen, superzuinig, maar ik heb moeite met een stuk plastic in de grond stoppen) en een R290 monobloc. Ik neig nu sterk naar de laatste.

De monobloc zou achter de schuur kunnen, betekent wel 7m leiding naar het SWW-punt, en in totaal 22m naar de vvw-verdeler (die had handiger ergens anders gekund...). Ik zal wel een stevig pompje nodig hebben.

Voor SWW overweeg ik een Auer Edel Eau 270L om alvast in de zomer met SWW van het gas af te kunnen. Of iets met een zonneboiler. Maar een klein beetje koeling spreekt me wel aan. Of gewoon een "normale" indirect gestookte boiler.

Obv koevlaas kom ik op max zo'n 8 kW bij -10. Met enkelfasig kom je al gauw op max 12 kW, behalve Ecoforest die een 3-18 heeft - maar dan is mijn 35A aansluiting erg snel vol als het koud is.

Ik begreep dat het vooral spannend wordt rond het vriespunt mbg defrosts. Sinds een poosje heb ik mijn CV op 6 kW begrensd, en rond het vriespunt heb ik dan nog over.

In mijn vorige huis had ik een Blackbird P80, maar nu eigenlijk alleen plek voor een staand model. Ik overweeg Ecoforest vanwege de samenwerking met PV-panelen, Itho Amber omdat die ook een 12 kW variant heeft, en ben verder nog niet erg thuis in wat kan en wat Europees gemaakt is aan R290, misschien mis ik nog wat moois?

Op de koudste dag van dit jaar was -12 voorspeld in de nacht, en rond 8:30 in de ochtend was de buitenmuur -10 en de omgeving tussen de -9 en -10 (gemeten met een infraroodthermometer). Dit deed het gas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkhuLwx8VaiFkRx4RLtKlJqE4go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTgKsx0irE7pu8Al0Gjyd7pC.png?f=fotoalbum_large

Dat is dus met slecht geisoleerde aanvoerleidingen (kan niet goed inschatten hoeveel verlies dat geeft), ik meen op 48 graden aanvoertemperatuur (de thermostaat op de verdeler mengde het terug naar, ik denk rond de 40 graden - vergeten te meten). Ik denk dat ik in de nacht verlaagd heb naar van 19 (avondtemperatuur) naar 18 en in de ochtend dan weer naar 18.5 graden.
Ik kan het glas nog vervangen, dat zou bijna 1 kW moeten schelen bij -10.

Het huis uit 1926 heeft slim geplaatste ramen, die de zon lekker mee laten doen in de winter en niet zo hard in de zomer.
Vraag
De belangrijkste vraag die ik heb, waar ik maar niet echt uitkom: ga ik met een "12 kW" L/W warmtepomp het eigenlijk best vaak best koud krijgen (tenzij het lukt om consequent met de houtkachel bij te stoken), of loopt dat allemaal wel los?

[ Voor 5% gewijzigd door zeekoe op 17-04-2026 15:13 ]

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

Alle reacties

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:18
Met een Quatt DUO heb jij 14kW en dubbele ISDE subsidie. Daarmee moet jij een heel eind kunnen komen. Kijk eens op het Quatt en op het OpenQuatt topic voor de DIY/Tweakers mogelijkheden om zelf te combineren met zo een AuerEdel Eau en een eigen aansturing

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 17-04-2026 15:24 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:22

Jerra

Beunhaas in wording

zeekoe schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:58:
Obv koevlaas kom ik op max zo'n 8 kW bij -10. Met enkelfasig kom je al gauw op max 12 kW, behalve Ecoforest die een 3-18 heeft - maar dan is mijn 35A aansluiting erg snel vol als het koud is.

Ik begreep dat het vooral spannend wordt rond het vriespunt mbg defrosts. Sinds een poosje heb ik mijn CV op 6 kW begrensd, en rond het vriespunt heb ik dan nog over.

...
Vraag
De belangrijkste vraag die ik heb, waar ik maar niet echt uitkom: ga ik met een "12 kW" L/W warmtepomp het eigenlijk best vaak best koud krijgen (tenzij het lukt om consequent met de houtkachel bij te stoken), of loopt dat allemaal wel los?
Koevlaas bij -10 komt al wel redelijk overeen met die defrosts hoor, dus dat valt wel mee, mocht je er een hebben met een e-heater/backup-heater dan hoeft die ook maar 5 tot 10 minuten aan mocht je echt een keer in een uitzonderlijke situatie komen, dus het extra verbruik daarvan valt ook wel mee.

Ik heb zelf thuis wel te krap gerekend met de full-electric warmtepomp, uitgegaan van -7 en toen zelfs nog net wat krap gekozen. Dan heeft die het wel echt moeilijk rond wekenlang mistig weer.
Als je nu een 8kW neemt verwacht ik dus geen defrost problemen bij je.

Met een 12kW ga je dan dus ook niet in de kou zitten. Ook niet op de -10 dagen, als dat al 24 uur lang aanhoud :)

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

A-7/W35, buitenlucht -7 °C, 5.6kW nominaal vond ik in het gelinkte topic (voor 1 stuk, dus ~11kW)

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:59
Als het alleen 60m2 vloerverwarming is ga je op een beetje lage temperatuur nooit 12kW kwijt kunnen. Denk dat 7 wel een beetje de max is maar dat zou je even via een vloerverwarming calculator moeten uitrekenen

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:57
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:23:
Met een Quatt DUO heb jij 14kW en dubbele ISDE subsidie. Daarmee moet jij een heel eind kunnen komen. Kijk eens op het Quatt en op het OpenQuatt topic voor de DIY/Tweakers mogelijkheden om zelf te combineren met zo een AuerEdel Eau en een eigen aansturing
Regels voor de tweede warmtepomp zijn wel wat gewijzigd in 2026 waardoor cascade oplossing soms wat minder prijstechnisch interesant zijn.
Installeert u in 2026 een 2e of meer lucht-waterwarmtepomp(en)? Dan ontvangt u daarvoor geen startbedrag en energielabelbonus meer. Voor een 2e of volgende lucht-waterwarmtepomp krijgt u alleen het subsidiebedrag van € 225 per kW. Ook als u in 2025 of eerder al subsidie ontving voor de eerste lucht-waterwarmtepomp.

Voor een eerste lucht-waterwarmtepomp krijgt u nog wel een startbedrag en een energielabelbonus. De energielabelbonus blijft € 200. Wel is vanaf 2026 het startbedrag veranderd naar € 1.025 (het was vorig jaar € 1.250). In 2026 ontvangt u voor de eerste lucht-waterwarmtepomp al vanaf de eerste kW € 225. Vorig jaar was dat vanaf de 2e kW.
Door deze veranderingen krijgt u bij meer lucht-waterwarmtepompen uiteindelijk evenveel subsidie als bij één lucht-waterwarmtepomp met hetzelfde totaalvermogen.

Zo ontvangt u bijvoorbeeld voor uw eerste lucht-waterwarmtepomp met een A+++ label en een vermogen van 4 kW: € 1.025 + 4 x € 225 + € 200 = € 2.125.
Plaatst u nog een 2e lucht-waterwarmtepomp met hetzelfde vermogen, dan ontvangt u daarvoor 4 x € 225 = € 900 subsidie.
https://www.rvo.nl/subsid.../isde-wat-wijzigt-er-2026

12x AIKO 450 Wp

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-04 22:11
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:23:
Niet meer, die 'cheat' van quatt is eruit gehaald door RVO.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-04 22:11
En nee je gaat het niet vaak koud krijgen. En je hebt niks aan een 12kW warmtepomp als.je afgiftesysteem maar max 6kW aan je huis afgeeft. Aangezien dit in de huidige situatie blijkbaar prima is zou ik gewoon een wat lichtere WP overwegen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Perfecte WP voor deze oplossing.
Duitse productie en 11kW bij -10C en 2,5KW minimaal.
Arotherm Pro 105/7.1
Deze kan zelfs voldoende vermogen leveren om (later) ook de 1e te voorzien van warmte middels LTV convectoren (liefst 18KW bij +7C)
Is wel 3 fasen wat mooi verdeeld.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
jvanderkroon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:34:
Als het alleen 60m2 vloerverwarming is ga je op een beetje lage temperatuur nooit 12kW kwijt kunnen. Denk dat 7 wel een beetje de max is maar dat zou je even via een vloerverwarming calculator moeten uitrekenen
Deze TS heeft ook een vrijstaand huis en radiatoren boven, die kan bij een strenge winter zomaar veel vermogen vragen bij -0C tot -10C

Vaak gehoorde fout, dit soort woningen zijn niet te vergelijken met woningen aan elkaar in een binnenstad

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 17-04-2026 16:59 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:47
8kW Koevlaas vrijstaand 1926… ik vermoed dat er toch echt wel conservatief gestookt is…

Ik zou niet voor minder dan de machine die @Technician- benoemd gaan en dan het afgifte systeem boven goed tegen het licht houden.

@zeekoe zorg dat het voor 1 juli 3-fase aanvraagt. Enige wat je gereed moet hebben is 4-polige hoofdschakelaar

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 17-04-2026 18:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-04 20:39
Bedankt allemaal voor het meedenken! Dit ging in eerste instantie een heel andere kant op dan ik had verwacht :P Mijn oude tussenwoning was in de warmteverliesberekening nog hoger ingeschat (maar in de praktijk lager) vandaar mijn aarzeling bij mijn cijfers nu.

Met koevlaas bij -10 op 8 kW durf ik niet voor minder te gaan dan 12 kW bij +7. Ik had op 20 m2 vvw nog geen dekvloer, en de Ta was misschien ook iets hoger, dus ws hogere afgifte dan 100 W/m2. Volgens rekentooltjes kun je met 45/40 rond de 144 W/m2 uitkomen. Plus de radiatoren die ook nog een beetje meedoen. Dan kom je al snel op 8 kW.

Quatt klinkt technisch heel interessant, maar ik aarzel bij de Chinese makelij (arbeidsomstandigheden). Kan ik natuurlijk navragen.

Er wordt inderdaad conservatief gestookt, maar op de bewuste 10 januari was het in de ochtend comfortabel warm beneden, en boven ook voldoende. Piekvermogen was weliswaar ~10/12/10 kW tussen 5:00 - 7:00, maar gemiddeld vermogen 0:00 - 7:00 rond de ~7 kW. Stel dat ik de hele nacht op 7 kW had doorgesukkeld, had ik dan ruwweg hetzelfde comfort gehad of maak ik dan een denkfout (bv hogere vloertemp in de ochtend)?
Het plan is om het comfortniveau bij -10 vergelijkbaar te houden, extra na te isoleren (-1 kW), en met houtkachel bij te kunnen stoken.
In het bijzonder @Ronald als meest kritische (maar ik blijf ook benieuwd naar andere meningen), ik ben wel benieuwd of dat nog iets verandert in je advies?

En @Jerra heb jij een vergelijkbaar huis? Spijt van je keus om krap te kiezen?

Een mogelijk probleem bij driefasen is dat mijn meterkastje 56 cm breed is met een deuropening van 36. Voldoet waarschijnlijk niet aan de norm, en hij is net zo mooi geworden. :) Daarnaast vind ik het een sport om het te doen met wat we hebben, en denk/hoop ik dus nog steeds dat we er met 1 fase uit komen...

[ Voor 7% gewijzigd door zeekoe op 17-04-2026 19:49 ]

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:47
@zeekoe ik ben zeker vrij kritisch: een deugdelijk verwarmingssysteem hoort wat mij betreft in de verblijfsruimten de 20C te halen.

Krap dimensioneren geeft óók nog wel eens problemen bij +2 en vochtig/mistig weer: dan mis je heel veel vermogen door defrosts, terwijl de warmtevraag al behoorlijk hoog is (bijna 2/3e max)

Interne isolatie is normaal slecht, dus boven verwarm je wel degelijk: met het afgifte systeem van beneden. Daardoor moet dat harder werken (hogere Ta). Dat kost efficiëntie.

Gebruik je afgifte systeem boven wel, dan kan Ta omlaag en het kan echt zo zijn dat dit geen extra stroom kost door lagere Ta ondanks hogere verlies . Ta gaat met 2% per graad namelijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb het mogelijk niet goed verwoord maar sta zeker aan @Ronald 's kant hier.

Ik bedoelde het bevestigend, dat je met een 12kW model wel uit de voeten moet kunnen. Ik had inderdaad ook je verbruik even doorgerekend van die koude dag en kwam op een 8kW unit uit die het dan net zou moeten redden.

Daarom zou ik gaan voor een 10-12kW unit die dat vermogen levert bij -10.

Ik heb geen vergelijkbaar huis, en moet mijn e-backup nog plaatsen. Had liever een ruimere WP geplaatst maar het werd me door de verkoper sterk afgeraden.

Achteraf gezien blijkt maar weer; wij tweakers weten het wel echt beter ;) (met het juiste vooronderzoek)
Pagina: 1