Vraag

• Steven Klink
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 15:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Warm water maken natuurlijk!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen specifieke eisen maar kijk vooral naar wat het oplevert over de termijn zolang het heel blijft; snelle terugverdien tijd is dus strikt genomen belangrijk en dat betekent ook niet te duur anders komen zaken niet bij elkaar

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neel

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een boiler; de rest komt wel goed

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Daalderop is goed en ken ik van kindsafaan al; ik denk vooal dat ik naar versie met koperen ketels wil kijken want ik wordt een beetje moe van die annode problematiek die soms toch niet zo goed werkt als het lijkt en Daalderop is daar goed in gesorteerd Tevens droge sensor - oftewel Steatite - lijkt me wenselijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb nu 200L maar 100L moet voldoende zijn; wellicht zelfd 80. Ik denk erover om in de keuken - welke toch ver weg is met een koude betonne vloer - een Close-in plaatsen om waterverspilling tegen te gaan.

4-man even douchen max lijkt me zat; de rest spingt maar in de vijver of houdt zich rustig zodat ze niet zoveel zweten. }:O

Ga je overklokken?
Zeker; 1000 graden moet haalbaar zijn >:)

Wat verwacht je van ons?
Dat jullie me een pasklare oplossing geven die niets kost :+

Geen fancy oplossingen die kapot kunnen of duur zijn te repareren. Ik denk zelfs aan een manuele ketel met veel isloatie zodat ik die later met een zonnepaneel sturing aan kan sturen.

Het lijkt heel divers maar simpeler is some bijna duurder en te groot is niet handig met verwarmen; hoewel ik dat met een tijdklop in de daluren kan doen.

Hij komt te staan in een ruimte welke in de winter laten we zeggen 0 graden is; in de zomer redelijk koel voor lange tijd todat je zweetgootje standaard vol komt te staan; maar ook dan nog steeds behagelijker dan op de plek van je eigen gateway :9

Ik hoor graag mensen welke begrijpen dat veel lieters niet de oplosgin hoeven zijn, je boiler als waterbatterij kan fungeren en ik inmiddels niet meer 45 minuten onder de douche hoef te staan; mits er een vrouw bij komt welke daar ook andere plannen heeft maar mijn tweede douche staat nagenoeg naast mijn bed dus de keus is snel gemaakt in sommige gevallen! 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Steven Klink op 15-04-2026 22:31 ]

Alle reacties

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:49
Ik heb deze, werkt prima:
https://www.climamarket.n...-nuos-plus-s2-wifi-150-wh

Flexibele leidingen erop, 2 luchtslangen en een afvoertje. Afhankelijk van waar je hem plaatst is dat simpel te realiseren :) Oh hij moet ook 230v hebben en heeft een contact waar je 230v op kunt zetten met een smartplug voor overclocken als de zon schijnt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door HeldereM op 15-04-2026 22:02 ]

• Steven Klink
HeldereM schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:00:
Ik heb deze, werkt prima:
https://www.climamarket.n...-nuos-plus-s2-wifi-150-wh

Flexibele leidingen erop, 2 luchtslangen en een afvoertje. Afhankelijk van waar je hem plaatst is dat simpel te realiseren :) Oh hij moet ook 230v hebben en heeft een contact waar je 230v op kunt zetten met een smartplug voor overclocken als de zon schijnt ;)
Ik vergeet iets; de ruimte waar hij komt te staan is in de winter echt 0 graden; het vriest er niet maar het is wel koud.

Maken deze geen herrie ? Ik was daar bang voor eigenlijk.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:49
Een boiler in een ruimte van 0 graden zetten is niet zo goed voor de stilstandverliezen denk ik.

Die Ariston hoor ik niet terwijl we de bank aan de andere kant van de stenen muur hebben staan. Moet de bijkeuken in om te horen of ie aan staat.
edit: m’n vrouw geeft aan dat ze wel een lage brom hoort vanuit de slaapkamer

[ Voor 15% gewijzigd door HeldereM op 16-04-2026 06:31 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:20
Na-isoleren Buffer/Boiler

Soms kan je ook iets goedkopere boiler kopen en dan na isoleren. Als je ruimte echt onder 10 graden is, vergeet leidingen niet! Anders heb je veel verlies :( (leiding isolatie verdient zich terug, al zorgt ongeïsoleerde leiding voor warmere ruimte - soort anti vorst verwarming ^^).

• Steven Klink
HeldereM schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:56:
Een boiler in een ruimte van 0 graden zetten is niet zo goed voor de stilstandverliezen denk ik.

Die Ariston hoor ik niet terwijl we de bank aan de andere kant van de stenen muur hebben staan. Moet de bijkeuken in om te horen of ie aan staat.
Ja het is wat het is; laat het een graad of 4 hoger zijn maar zeker niet meer. Buiten = binnen hier en vaak is het buiten nog warmer dan binnen!
edit: m’n vrouw geeft aan dat ze wel een lage brom hoort vanuit de slaapkamer
Een slaapkamer zit er boven maar de wasmachine hoor ik alleen als hij centrigugeerd.

Geluid is en blijft lastig.
99ruud99 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:05:
Na-isoleren Buffer/Boiler

Soms kan je ook iets goedkopere boiler kopen en dan na isoleren. Als je ruimte echt onder 10 graden is, vergeet leidingen niet! Anders heb je veel verlies :( (leiding isolatie verdient zich terug, al zorgt ongeïsoleerde leiding voor warmere ruimte - soort anti vorst verwarming ^^).
Ja dat is een optie; het liefst bouw ik hem helemaal zelf.

Die isolatie bedoel je puur op uitstroom van stilstaand water ?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:20
De geïsoleerde bak is om de ketel heen.
De buis isolatie is bedoeld om verlies van buizen te beperken. Zeker in koude ruimtes kan water aantal graden afkoelen, puur door de warmteafgifte.
Ik bedoel dus niet stilstand, maar stromend water.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:33

de Peer

under peer review

Er staat 2 keer duurzaam in je titel. Tegelijkertijd lees ik 0 graden in de winter. Dat is niet handig.
En waarom wordt een warmtepompboiler niet overwogen?

Heb je enig idee hoeveel kosten je nu wel niet maakt door op deze manier je warm water te bereiden?

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 16-04-2026 10:57 ]

• Steven Klink
99ruud99 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:50:
De geïsoleerde bak is om de ketel heen.
De buis isolatie is bedoeld om verlies van buizen te beperken. Zeker in koude ruimtes kan water aantal graden afkoelen, puur door de warmteafgifte.
Ik bedoel dus niet stilstand, maar stromend water.
De leidingen zijn maar 4 meter lang; max. Dus heel veel verschil maakt het niet vrees ik.

• Steven Klink
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:56:
Er staat 2 keer duurzaam in je titel. Tegelijkertijd lees ik 0 graden in de winter. Dat is niet handig.
En waarom wordt een warmtepompboiler niet overwogen?

Heb je enig idee hoeveel kosten je nu wel niet maakt door op deze manier je warm water te bereiden?
Ja duurzaam op levensduur en duurzaam in isolatie/energie.

Wat betreft de winter; tja wellicht verandert dat wanneer de het klimaat verder opwarmen maar dat kan ik gewoon niet veranderen. Oud huis, 1 meter dikke muren en een betonnen vloer.

Warmtepomp kijk ik naar; ben ik een beetje onzeker over hoe graag ik dat nu echt wil want ook daar zijn weer meer zaken die weer makkelijker defect raken.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:24
Steven Klink schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:57:
[...]

De leidingen zijn maar 4 meter lang; max. Dus heel veel verschil maakt het niet vrees ik.
Wel.

• Steven Klink
Natuurlijk iets maar ik heb te nimmer heel veel afname gemerkt; zeker als de boiler op > 65 graden staat.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:50

Yucon

*broem*

Steven Klink schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:01:
[...]

Warmtepomp kijk ik naar; ben ik een beetje onzeker over hoe graag ik dat nu echt wil want ook daar zijn weer meer zaken die weer makkelijker defect raken.
Dat valt wel mee. Je maakt je ook geen zorgen over je koelkast.

Let er in ieder geval wel op dat die een wat lagere temperatuur aanhouden dan traditionele boilers. Daarom heb je in dat geval meer liters voor dezelfde hoeveelheid warm water (na bijmengen) nodig.

• Steven Klink
Yucon schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:09:
[...]

Dat valt wel mee. Je maakt je ook geen zorgen over je koelkast.

Let er in ieder geval wel op dat die een wat lagere temperatuur aanhouden dan traditionele boilers. Daarom heb je in dat geval meer liters voor dezelfde hoeveelheid warm water (na bijmengen) nodig.
Ik maak mij zeker zorgen over mijn koelkast: te koud is niet best voor het ding ;)

OK, maar functioneren ze ook goed in koude omgevingen ? Ik denk dat die weerstanden dan snel ingeschakeld worden en dan is je redement weg.

• Yucon

Yucon

*broem*

Steven Klink schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:14:
[...]

Ik maak mij zeker zorgen over mijn koelkast: te koud is niet best voor het ding ;)

OK, maar functioneren ze ook goed in koude omgevingen ? Ik denk dat die weerstanden dan snel ingeschakeld worden en dan is je redement weg.
De standaard aansluiting is om ze op buitenlucht te laten werken. Wat dat betreft maakt de temperatuur van de ruimte niet heel veel uit, al lijkt echte vorst me natuurlijk nooit goed. Maar dat laatste staat nog los van een boiler.

• Steven Klink
Yucon schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:17:
[...]

De standaard aansluiting is om ze op buitenlucht te laten werken. Wat dat betreft maakt de temperatuur van de ruimte niet heel veel uit, al lijkt echte vorst me natuurlijk nooit goed. Maar dat laatste staat nog los van een boiler.
Buizen door 1 meter dikke muren is geen pretje.

Ik denk nu hieraan: https://www.osohotwater.com/product/oso-wally-w/

• TereZz
Ik zie het even zo:
Optie 1: Conventionele boiler. Cop1. Niet duurzaam tegenwoordig voor structureel gebruik. Je kan zo'n boiler extra isoleren. Maar je COP zal nooit hoger worden dan 1.

Optie 2: Iets met een warmtepomp. Bijv een warmtepompboiler. Even bedenken hoe warm het er gemiddeld is. Mag het verder afkoelen in de winter. Zo nee, dan twee gaten naar buiten voor de lucht aan- en afvoer. Maar een split-unti warmtepompboiler kan natuurlijk ook. Ook deze boilers zijn na te isoleren, maar een COP van 3 is niet gek. Veel duurzamer voor structureel gebruik.

• Steven Klink
TereZz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:27:
Ik zie het even zo:
Optie 1: Conventionele boiler. Cop1. Niet duurzaam tegenwoordig voor structureel gebruik. Je kan zo'n boiler extra isoleren. Maar je COP zal nooit hoger worden dan 1.

Optie 2: Iets met een warmtepomp. Bijv een warmtepompboiler. Even bedenken hoe warm het er gemiddeld is. Mag het verder afkoelen in de winter. Zo nee, dan twee gaten naar buiten voor de lucht aan- en afvoer. Maar een split-unti warmtepompboiler kan natuurlijk ook. Ook deze boilers zijn na te isoleren, maar een COP van 3 is niet gek. Veel duurzamer voor structureel gebruik.
Ja ben ik met je eens.

'ochtends of 's avonds even douchen, wat afwassen en dat was het wel... Dus ja hoe structureel is het vandaag de dag nog te noemen ?

• TereZz
Dat is structureler dan: vakantiehuisje, 2 weken per jaar bewoond. Verder staat de boiler koud.

• Steven Klink
TereZz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:40:
Dat is structureler dan: vakantiehuisje, 2 weken per jaar bewoond. Verder staat de boiler koud.
Eens maar de voorganger van deze boiler heeft het met iets meer weken per jaar 18 jaar uitgehouden; zijn zelfde type erna net 7 jaar met gebruik wat ik je aangeef.

Je snapt nu wellicht mijn duurzaamheid / duurzaamheid dus ook...

• de Peer

de Peer

under peer review

Steven Klink schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:01:
[...]

Ja duurzaam op levensduur en duurzaam in isolatie/energie.
je post in het sub-forum over duurzaamheid. Maar een elektrische boiler is gewoon niet meer van deze tijd (uitzonderlijke situaties daargelaten). Dus het is weinig duurzaam om daar nog in te investeren. Hij is bovendien erg duur in gebruik.

Je hebt muren van 1 meter dik??? dat heb ik nog nooit gezien in een woonhuis eigenlijk.

• de Peer

de Peer

under peer review

Steven Klink schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:37:
[...]

Ja ben ik met je eens.

'ochtends of 's avonds even douchen, wat afwassen en dat was het wel... Dus ja hoe structureel is het vandaag de dag nog te noemen ?
dat is zeer structureel en flinke kosten per dag om met COP=1 op te warmen.

• Yucon

Yucon

*broem*

de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:55:
[...]
Je hebt muren van 1 meter dik??? dat heb ik nog nooit gezien in een woonhuis eigenlijk.
TS had er inderdaad even bij kunnen zeggen dat hij in een bunker woont :D

Maar een meter is niet perse zo'n groot probleem. Als het gewoon iets ouds is kan het beste een dikke muur zijn die toch zacht is. Dan is dat boren helemaal niet zo moeilijk. Als het echt een bunker is dan is het natuurlijk een ander verhaal.

• Steven Klink
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:55:
[...]

je post in het sub-forum over duurzaamheid. Maar een elektrische boiler is gewoon niet meer van deze tijd (uitzonderlijke situaties daargelaten). Dus het is weinig duurzaam om daar nog in te investeren. Hij is bovendien erg duur in gebruik.
Dat is wel een beetje kul; je kunt een boiler prima als water "batterijk" zien; zeker met zonnepanelen die ik er nog bij wil. Sterker; er worden dergelijke sets zelfs aangeboden.
Jij niet, ik wel; dagelijks overal. Het is wat het is.

• Steven Klink
Yucon schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:13:
[...]

TS had er inderdaad even bij kunnen zeggen dat hij in een bunker woont :D
Ja vroeger wist men al wat men deed.
Maar een meter is niet perse zo'n groot probleem. Als het gewoon iets ouds is kan het beste een dikke muur zijn die toch zacht is. Dan is dat boren helemaal niet zo moeilijk. Als het echt een bunker is dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Zeker wel een probleem: huis gebouwd van rotsblokken. Kom je alleen mooi doorheen met een Hilti watergekoelde/smeerde buizen/pijpen/dozen boor.

• de Peer

de Peer

under peer review

Steven Klink schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:54:
[...]

Dat is wel een beetje kul; je kunt een boiler prima als water "batterijk" zien; zeker met zonnepanelen die ik er nog bij wil. Sterker; er worden dergelijke sets zelfs aangeboden.
dat kon je zo zien zo lang je kunt salderen. Vanaf 01-01-2027 komt dit uiteraard te vervallen een groot deel van het jaar.

• ArnieNFW
  • Laatst online: 14:37
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:00:
[...]
dat kon je zo zien zo lang je kunt salderen. Vanaf 01-01-2027 komt dit uiteraard te vervallen een groot deel van het jaar.
Die snap ik niet helemaal; juist zonder de salderingsregeling kan je dit prima zo zien: "opladen" overdag met energie van de zonnepanelen; de overige uren niet verwarmen.

Mijn (COP1 boiler; vakantiehuisje; alleen aan als ik er ben) gaat aan om 11:00, heeft ~1:30 nodig om volledig bij te warmen en gaat uit om 15:00. Heb met 1 lading dagen lang warm water; als hij niet dagelijks zou bijwarmen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Een "domme" boiler met cop1 hoeft nog niet zo heel dom te zijn mits je een paar extra zonnepanelen op je dak legt (goedkoop tegenwoordig) en de domme boiler "slim" aanstuurd.
Als je of alleen 's avonds of 's morgens doucht kan je de boiler voor die momenten op laten warmen (tijdsklok gestuurd). Als de boiler extra goed geïsoleerd is blijft die de rest van de dag warm genoeg voor een paar liter warm water (het water in een domme boiler is veel heter dan in een slimme boiler).
Omdat het water in een domme boiler veel heter is, heb je minder liters nodig om te mengen tot een plezante douchewater temperatuur (100 liter opwarmen versus 200 liter water)
Een domme boiler hoeft maar enkele uren per dag op te warmen terwijl de slimme boiler 24/7 staat te verwarmen welliswaar met meer rendement (cop3) maar toch.
Er zijn ook "zelflerende" boilers tekoop zodat je van een domme boiler een iets slimmere maakt.
Het verschil tussen een gewone boiler en wpb wordt op die manier een stuk kleiner. Als je het verschil in aanschafprijs dan meeneemt wordt het verschil nog kleiner.
Komt nog bi: een domme boiler is praktisch compleet stil en onderhoudsvrij (mits koperen of rvs ketel).

• de Peer

de Peer

under peer review

ArnieNFW schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:36:
[...]

Die snap ik niet helemaal; juist zonder de salderingsregeling kan je dit prima zo zien: "opladen" overdag met energie van de zonnepanelen; de overige uren niet verwarmen.

Mijn (COP1 boiler; vakantiehuisje; alleen aan als ik er ben) gaat aan om 11:00, heeft ~1:30 nodig om volledig bij te warmen en gaat uit om 15:00. Heb met 1 lading dagen lang warm water; als hij niet dagelijks zou bijwarmen.
Wat ik bedoel is dat zonder salderen dit alleen in de zomermaanden de moeite waard is, de rest van het jaar moet je gewoon de volle mep betalen en verwarm je je boiler alsnog met gas.

terwijl mét salderen gaat dit (niet het gas, maar wel het financiële aspect) het hele jaar op.

• de Peer

de Peer

under peer review

vogelmans schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:39:
Een "domme" boiler met cop1 hoeft nog niet zo heel dom te zijn mits je een paar extra zonnepanelen op je dak legt (goedkoop tegenwoordig) en de domme boiler "slim" aanstuurd.
als 'extraatje' prima inderdaad en dan is het duurzaam te noemen, dat doe ik zelf ook! Maar als die COP1 boiler je enige SWW voorziening is, vind ik dat niet slim en niet duurzaam. Een groot deel van het jaar zit je dan alsnog gasgestooke stroom met COP1 te verbruiken, wat ook behoorlijk duur is.

• Steven Klink
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:39:
[...]

Wat ik bedoel is dat zonder salderen dit alleen in de zomermaanden de moeite waard is, de rest van het jaar moet je gewoon de volle mep betalen en verwarm je je boiler alsnog met gas.

terwijl mét salderen gaat dit (niet het gas, maar wel het financiële aspect) het hele jaar op.
Gas ? Ik dacht dat ik primitief leefde maar jij kan er ook wat van.
vogelmans schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:39:
Als je of alleen 's avonds of 's morgens doucht kan je de boiler voor die momenten op laten warmen (tijdsklok gestuurd). Als de boiler extra goed geïsoleerd is blijft die de rest van de dag warm genoeg voor een paar liter warm water (het water in een domme boiler is veel heter dan in een slimme boiler).
Omdat het water in een domme boiler veel heter is, heb je minder liters nodig om te mengen tot een plezante douchewater temperatuur (100 liter opwarmen versus 200 liter water)
Een domme boiler hoeft maar enkele uren per dag op te warmen terwijl de slimme boiler 24/7 staat te verwarmen welliswaar met meer rendement (cop3) maar toch.
Er zijn ook "zelflerende" boilers tekoop zodat je van een domme boiler een iets slimmere maakt.
Het verschil tussen een gewone boiler en wpb wordt op die manier een stuk kleiner. Als je het verschil in aanschafprijs dan meeneemt wordt het verschil nog kleiner.
Komt nog bi: een domme boiler is praktisch compleet stil en onderhoudsvrij (mits koperen of rvs ketel).
Exact dat is mijn visie ook: en ja die boiler had onderhoud nodig gehad. Wel vreemd want dezelfde ervoor deed 18 jaar zonder onderhoud; deze met moeite blijkbaar 7 |:( 8)7

• de Peer

de Peer

under peer review

Steven Klink schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:44:
[...]

Gas ? Ik dacht dat ik primitief leefde maar jij kan er ook wat van.
De stroom uit je stopcontact is voor een groot deel gasgestookt in de herfst en winter. Daarom niet duurzaam te noemen.

2 keer het woord duurzaam in de topictitel zetten maakt jouw idee nog niet duurzaam he :D :D

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 16-04-2026 14:46 ]

• vogelmans
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:39:
[...]

Zonder opbrengst van de zonnepanelen verwarm je de boiler nog steeds met stroom van het net.
Minstens 6 maanden per jaar kunnen zonnepanelen veel stroom leveren. Je zou evt. het vermogen van je boiler terug kunnen schroeven (m.b.v. een transformator) zodat je meer zonnestroom kunt gebruiken, het opwarmen zal dan wel langer duren.

• de Peer

de Peer

under peer review

vogelmans schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:47:
[...]

Zonder opbrengst van de zonnepanelen verwarm je de boiler nog steeds met stroom van het net.
dat is nu juist de reden dat het niet duurzaam is, en wel duur.

• Steven Klink
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:45:
[...]

De stroom uit je stopcontact is voor een groot deel gasgestookt in de herfst en winter. Daarom niet duurzaam te noemen.

2 keer het woord duurzaam in de topictitel zetten maakt jouw idee nog niet duurzaam he :D :D
Hoe weet jij nou waar ik mijn stroom vandaan haal ? Dat weet je niet en mag je ook niet weten want anders wint Rusland straks toch de Olympische spelen baanrennen. Dacht je nou echt dat ze daar stroom opwekten met gas ? :+

Jij vergist je gewoon: er zijn boilers welke op gas werken inderdaad. Volgende keer even goed Googelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Steven Klink op 16-04-2026 14:50 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Als dit het niveau is dan stop ik er mee. Succes ermee :-)

• Steven Klink
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:49:
[...]

Nogmaals: jij weet niet welke stroom iemand inkoopt of heeft.

• Steven Klink
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:50:
Als dit het niveau is dan stop ik er mee. Succes ermee :-)
;(

Beter was je er gewoon niet aan begonnen; ik begrijp niet wat je probeert toe te voegen of gelijk in te krijgen. :?

• vogelmans
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:49:
[...]

Ook een wpb gebruikt die dure stroom een flink aantal uren per dag (meer liters water opwarmen met laag vermogen)
Een iets slimmere boiler maar een paar uur per dag (minder liters water op hoger vermogen)
Ik ontken niet dat een wpb minder stroom per jaar zal verbruiken maar het verschil zal niet heel erg groot zijn.
Een wpb is ook niet helemaal onderhoudsvrij en kan bijv. op zolder 's nachts toch een hinderlijke brom laten horen.
Zelf heb ik een contract voor groene stroom (heb geen wpb en ook geen domme boiler)

[ Voor 6% gewijzigd door vogelmans op 16-04-2026 14:58 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

vogelmans schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:55:
[...]
Ik ontken niet dat een wpb minder stroom per jaar zal verbruiken maar het verschil zal niet heel erg groot zijn.
ongeveer een factor 3, soms hoger. Dat vind ik wél groot.
Een wpb is ook niet helemaal onderhoudsvrij
Ik heb er nul onderhoud aan gedaan de afgelopen 8 jaar. is niet nodig. De kans is wel aanwezig dat een tradionele E-boiler langer mee gaat en minder snel kapot gaat.
en kan bijv. op zolder 's nachts toch een hinderlijke brom laten horen.
dat is waar, maar ging het hier niet om.
Zelf heb ik een contract voor groene stroom (heb geen wpb en ook geen domme boiler)
Vrijwel iedereen in NL heeft groene stroom tegenwoordig, maar dat is in de praktijk gewoon gas-gestookt, en 'administratief' groen gemaakt met buitenlandse certificaten. Ook sjoemelstroom genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-04-2026 15:46 ]

Pagina: 1