• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05:54
De laptop van m'n jongste zoon start niet meer op... hij omschreef het volgende: "hij was heel warm en maakte veel lawaai en toen ging 'ie uit" :F
(en met veel lawaai bedoeld hij waarschijnlijk écht véél, gewend aan het geblaas van de PS4-pro...)

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, wat ik graag wil weten is of mijn denkwijze steek houd.. of totaal zinloos is. Wat ik wil vermijden is het afdanken van een toestel vanwege een klein en/of oplosbaar mankement.
Het is een oud toestel, maar (tot nu toe) prima voor Roblox/Minecraft/Capcut... de spaarprocedure voor een beter toestel was gelukkig al opgestart maar nog niet genoeg gevorderd...

+/- 10 minuten na de crash was de laptop nog lauw, ik rook geen verbrande geur ofzo.
Opstarten ging niet, geen lampjes te te zien, niets te horen.

Wat ik al gedaan heb:
-Batterij los gemaakt & opgestart via de lader-kabel. Daarna starte de laptop terug op, tweede lampje gaat aan maar bij scherm: "automatisch herstellen voorbereiden" valt hij weer uit
-gecontroleerd of RAM en SSD goed op hun plek zitten, niet half scheef of losjes
-In BIOS gekeken of alle onderdelen te zien/herkend werden, en dit is het geval
-Proberen opstarten vanaf Ubuntu live-usb, deze wordt herkend (in BIOS), maar eens ik de try-Ubuntu optie wil starten valt de laptop terug uit...

Dus ik vermoed/vrees dat het probleem bij de CPU of de SSD zit...
Wat ik eventueel nog zou proberen is de SSD in een ander toestel te steken om te kijken of er iets mis mee is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPOj3DKdOctTJACL3T7Ol-BHPj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdcb85urofBOluNVwv6fwayP.jpg?f=fotoalbum_large

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Misschien is het probleem de voeding die niet meer in orde is?
Zie ook dit topic:
Laptop naar desktop ombouwen? (Laptop valt uit)

Wat ik zou testen:
Als je de laptop in het bios scherm laat staan, valt deze dan ook uit?
Accu weer aansluiten en controleren of deze gaat opladen.
Daarna ook weer testen alleen op accu en/of met voeding en kijken of/wanneer de laptop dan uitvalt.

Eventueel ook nog testen zonder SSD en met een Linux of WinPe USB.

• robotomizer
In BIOS valt de laptop niet uit;
Accu is nog opgeladen (en ga er van uit dat het laden ook nog werkt), heb getest met accu er in en enkel met voeding via kabel, steeds met zelfde resultaat. Ik denk niet dat het probleem bij de voeding zit.

Testen zonder SSD is goede tip, dat ga ik morgen eens proberen

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:06
Als hij vantevoren heel veel lawaai maakte, zit de laptop niet vol stof dat hij daardoor te beet wordt? Kijk eens of de ventilator in en uitgangen nog schoon zijn.

• robotomizer
Er zat wel wat stof in idd, maar dat is er uit nu

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ubuntu live of try doet niks met je SSD OS wordt in geheugen geladen.
Bios werkt niet op je RAM, heb je al andere ram geprobeerd of eentje er in andere er uit visa versa? Ram kan stuk gaan tegelijkertijd beide kleine kans, door memory errors een van de chip op de ram repen wordt aangesproken kan de laptop uitvallen.

[ Voor 31% gewijzigd door 42dpi op 15-04-2026 21:07 ]

Si vis pacem, para bellum

• robotomizer
Ja, RAM eentje er in/uit wisselen heb ik al geprobeerd, telkens te zien in bios... geen verschil

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Dus ook beide repen individueel geprobeerd ubuntu try en zelfde resultaat het uitvallen.

Ubuntu zou ook moeten werken zonder de ssd die heeft die niet nodig als die dan nog uitvalt is het ook niet de ssd.

[ Voor 49% gewijzigd door 42dpi op 15-04-2026 21:11 ]

Si vis pacem, para bellum

Pagina: 1