Laptop naar desktop ombouwen?

Pagina: 1
Acties:

• Deruijter
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-03 00:16
Ik heb een niet al te oude BTO laptop die nog redelijk geschikt is om een beetje mee te gamen (er zit 64 GB RAM en een GTX1080 in). Mijn probleem is dat hij erg luid is tijdens het spelen, en bij sommige spellen hij ook uitvalt (ik vraag me af of dit laatste een probleem met de voeding is, maar doet zich schijnbaar voor onafhankelijk van de grafische vereisten van en spel. Bij Phasmophobia valt ie al uit zodra ik de instellingen van minimaal af haal).

Maar goed, dat deed me denken of het mogelijk is om de laptop uit elkaar te halen en in een grotere behuizing te stoppen met betere koeling (en betere PSU?). Ik heb wat ervaring met desktops in en uit elkaar halen, maar laptops zijn me vrij onbekend. Mijn eerste vraag is of er mensen ervaring mee hebben, of is dit bij voorbaat al een slecht idee?

Ik heb wat rondgekeken online maar resultaten voor "convert laptop to desktop" gaan alleen over het aansluiten van een extern toetsenbord/scherm op een laptop zelf (zonder de laptop aan te passen).

EDITs:
Ok in middels wat info kunnen vinden maar het lijkt niet super éénvoudig omdat er (zo ver ik kan vinden) geen standaard (grotere) behuizing is voor het binnenwerk van laptops. Met name de koeling wordt mogelijk een probleem, om de luchtstroom goed langs de heatsinks de krijgen.

Hier alvast iemand die hetzelfde doet:
YouTube: Transform a laptop into a stunning desktop media PC (for CHEAP)

[ Voor 18% gewijzigd door Deruijter op 16-03-2026 18:02 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Begin eens met de koelpasta te vervangen (CPU en GPU) en de fans en koelers schoon te maken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• BTO_USER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:05

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

https:// www.bto.eu/

Als het een BTO is (als in ons merk, niet een maatwerk laptop in algemene zin), kun je hem gerust komen laten onderhouden bij ons! Zoals @Juup hierboven aangeeft is dat een goed begin! Kijk gerust eens op https://bto.eu/onderhoud.

BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch

• Deruijter
Bedankt voor de reacties. De laptop is nog vrij schoon van binnen. Ik wil ook inderdaad de koelpasta veranderen maar krijg de heatsink niet los. Ik heb een foto bijgevoegd, 5 schroeven zijn verwijderd (rode cirkels), maar zou het kunnen dat het component vastgelijmd is of zo (zie groene pijlen)? Of moet ik gewoon harder trekken?

Wat betreft het uitvallen van de laptop vraag ik me af of het probleem bij de voeding zit, aan gezien het lampje daar ook uit is als de laptop uitgevallen is, en ik hem uit- en in het stopcontact moet steken voordat hij het weer doet. Het is een 230 watt lader, mogelijk moet die omhoog naar 330?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVVFuOBO_rcT6MOr8G82vNNEdrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TkNWNw1Yg1CuRXZXf4RVqA5H.png?f=fotoalbum_large

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:04
Deruijter schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:01:
Wat betreft het uitvallen van de laptop vraag ik me af of het probleem bij de voeding zit, aan gezien het lampje daar ook uit is als de laptop uitgevallen is, en ik hem uit- en in het stopcontact moet steken voordat hij het weer doet. Het is een 230 watt lader, mogelijk moet die omhoog naar 330?
Begin dan eens met de temperatuur van de CPU te controleren?
Als dat niet abnormaal hoog is zou ik niets gaan forceren om de koeling te gaan verwijderen.
Ik heb ooit ook eens een laptop gehad waar de koeling ook echt muurvast zat (vastgeplakt?) en opgegeven deze te vervangen vanwege kans op schade.

Verder kan je eens proberen de CPU wat te beperken in snelheid/boost gedrag?
Zet turbo boost eens uit en kijk of de laptop/voeding dan nog steeds uitvalt?

Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Verkeerde voeding laptop
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (aanpassen CPU boost gedrag)
The_Doman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:29:
Maar als je het liever niet via een register aanpassing wilt doen kan je het ook "veilig" doen via de Command/PowerShell opdrachtprompt:
Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door The_Doman op 22-03-2026 16:31 ]

• Deruijter
Cool bedankt, ik heb de boost nu uitgezet, kijken of dat wat wil helpen.

Ik begin inderdaad ook het idee te krijgen dat het modificeren van een (op zich prima werkende) laptop wat minder fijn voelt gezien hoe vast alles zit. Het lijkt er op dat het meer problemen zal gaan opleveren dan oplossen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:04
Deruijter schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:40:
Ik begin inderdaad ook het idee te krijgen dat het modificeren van een (op zich prima werkende) laptop wat minder fijn voelt gezien hoe vast alles zit. Het lijkt er op dat het meer problemen zal gaan opleveren dan oplossen.
Zie ook nog:
Laptop tot mini pc ombouwen?

Maar doordat je de lader moet resetten (stekker eruit) ga je toch wel denken aan een probleem/defect met de lader.
Vrijwel alle laders schakelen zich (gelukkig) uit bij overbelasting/kortsluiting.

• Deruijter
Ja ik heb het idee dat de laptop soms teveel stroom vraagt waardoor de lader uitvalt? De accu doet het ook niet meer dus die kan ook geen pieken opvangen.

Het probleem was nog niet weg door de boost uit te zetten, maar ik heb nu ook de processor power state op 80% gezet (in hetzelfde menuutje). Vooralsnog is de laptop nu niet uitgevallen, en is zelfs stiller tijdens het gamen.

De temperatuur zelf was altijd redelijk overigens, van de GPU althans, die was tussen de 40 en 80 graden.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:08
Deruijter schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:32:
De accu doet het ook niet meer dus die kan ook geen pieken opvangen.
Als je nu was begonnen om dit ook in je topicstart te melden, dan had waarschijnlijk iedereen hier je verteld dat dát de meest voor de hand liggende oorzaak is van de uitvallers.
Lijkt me nogal logisch ook.
Beetje vreemd dat je zelf dan eerst de hele laptop uit elkaar gaat halen en in eerste instantie álle andere dingen verdenkt behálve de accu.

Natuurlijk zijn de meeste adapters niet geschikt om het volledige piekvermogen van de laptop te kunnen leveren. Zeker niet van gaming laptops. Die adapter is bedoeld om de accu op de laden. Niet om alle piekvermogen op te kunnen vangen zonder werkende accu.
Begin eerst maar eens met er een nieuwe accu in te zetten dan.
Waarschijnlijk is dan die adapter zelfs ook nog gewoon prima.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1