Advies bij samenstellen nieuwe meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 19:32
Dag allemaal,

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis. Bijna alles klaar, maar een vervangende groepen/meterkast moet nog gebeuren. Nu ben ik zelf aan de slag gegaan met het in kaart brengen van de groepenkast en daaruit blijkt dat de indeling sub-optimaal is. Helaas niets aan te doen, daar moet ik dan maar omheen werken.

Ik heb in een Excel de groepen in kaart gebracht en een nieuwe situatie bedacht. Ik krijg 3-fase binnen. Ik vraag me af of het niet overkill is, of dat ik het juist aangepakt heb. Ook een nieuwe groepenkast bij elkaar geklikt via Elektramat. Welke adviezen zouden jullie geven betreft de nieuwe situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q18daT8JtXSe91VGYeewDTZlmf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UApuPnkeo9vVhO9e5XRQARwx.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende meterkast bij elkaar geklikt. Eerste keer dat ik het probeer en laat het natuurlijk altijd nog eens extra controleren voordat ik zaken ga bestellen. Een elektricien zal de boel installeren:

https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/7H0M39AS1K/?build=7H0M39AS1K

Voor degenen die de moeite nemen om te checken. Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door DvanK op 15-04-2026 09:12 . Reden: Korte toevoeging betreft installatie ]

Beste antwoord (via DvanK op 20-04-2026 09:06)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:08
DvanK schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:56:
Alle kabels voor de groepen zijn al getrokken richting meterkast, daar zit geen modificatie meer in helaas. Ook is mijn voorkeur een groepenkast in één geheel aan te schaffen. Achteraf modules bij moeten gaan knutselen ligt niet binnen mijn kennis en wil ik de elektricien niet mee lastig vallen. Ben al content dat ik de groepenkast zelf mag aanschaffen van hem.

ik heb inderdaad een moderne Wasmachine en droger, samen komt dat op 2900W piek volgens de specs.

Ik zit momenteel op deze config; https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/E56VL1OFY1/?build=E56VL1OFY1

16x groepen met 4x aardlekschakelaar (2 lege reservegroepen)

4x kracht ALAMAT voor: Inductie, Zonnepanelen (reserve), laadpaal (reserve), warmtepomp (reserve)

2x Stopcontact.
Heb naar aanleiding van dit bericht en mijn bovenstaande bericht even een nieuw "ontwerp" en boodschappenlijstje voor je gemaakt:
Ontwerp-idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7iVKyz9AXvBgdOGcQlGAReB6dc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9isQS0gleRfxyFryB7RffYuh.png?f=user_large

Boodschappenlijst incl. 6mm2 bedrading en adereindhulzen
https://www.sandervunderi...2702e5bedca606f2e9baae8bc

Inhoud van de lijst:
• Eaton Medusa 44x55 kast
• 1x bodemplaat voor de kast
• 12x B16 eindgroepen 1 fase
• 3x aardlekschakelaar 1 fase (40A nominaal)
• 4x aardlekautomaat B20 (B16 was momenteel niet op voorraad, en om wel even indicatie te geven, de B20 zijn ong €1,50 p.s. duurder dan de B16)
• 1x hoofdschakelaar 3 fase (40A nominaal)
• 1x Net-overspanningsbeveiliging
• 3x B16 30mA 3 fase aardlekautomaat voor laadpaal/warmtepomp/kookplaat
• 1x B16 300mA 3 fase aardlekautomaat voor PV
• verscheidene aansluit kammen voor zowel 1 als 3 fase
• 6mm2 bedrading in verscheidene kleuren + passende ENKELE adereindhulzen en 1x een dubbele-6 adereindhuls
• Wat betreft de bedrading, met opzet een 5m lengte voor de groen/gele bedrading, zodat je deze evt kunt doorlussen tussen je hoofd-aardpunt, de net-overspanningsbeveiliging en de aardrail in de kast, de rest van de 6mm2 geel/groen voor tussen je hoofd-aardpunt en de aardrail v/d kast.
• M12 wartel + wartelmoer om de 6mm2 geel/groen netjes de kast in te werken

Totale kosten: ~€1190, en kan €50 goedkoper als je geen 300mA aardlekautomaat nodig bent voor je PV maar dat dit kan met een 30mA aardlekautomaat.

[edit]
Schematisch overzicht van hoe ik de opbouw v/d kast in m'n hoofd zou hebben voor jou
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C8MniHk186Bry7hH6ihh7wQ3IY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FomKWYBZm5M1EEyiVerRnp3o.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 18-04-2026 11:31 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-05 08:13
Ziet er mooi uit, lekker ruim ook.
Kijk ook voor overspannings beveiliging, kost een beetje maar vookomt een hoop ellende als het nodig is

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Neem geen kookgroep maar een krachtgroep en neem gewoon een A-merk spullen. Prijsverschil tussen een A-merk en Emat hoeft helemaal niet zo groot te zijn. Zou de laadpaal en warmtepomp ook een eigen aardlekschakelaar geven, meest logische is gewoon een aardlekautomaat.

[ Voor 27% gewijzigd door bjusterbaarlik op 15-04-2026 09:52 ]

• DvanK
Welk merk zou je adviseren? er zit al snel €250 verschil wat ik zo kon zien.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Kijk eens naar ABB of AEG op Sander Vundering.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10

dragonhaertt

@_'.'

Lijkt me typisch een vraag voor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Dat topic staat ook al vol met advies en relevante informatie, even daar rondkijken dus!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je voor alle fases/groepen aparte (centraal-)dozen in de ruimtes waar je ze bedacht hebt? En (loze) leidingen daarheen?

Verschillende fases/groepen mogen in principe niet bij elkaar.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 15-04-2026 17:09 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
Alles behalve emat, chint of een van dat soort fantasiemerken.

Persoonlijk koop ik alleen Hager maar dan meot je wel budget hebben, Eaton zou ook nog kunnen

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:29
Mooie groepenkast en dan Chinese namaak automaten, zou het niet doen en zowel de kast als de automaten van een A merk nemen.
Ja kost paar barkies meer maar het moet zo 25 jaar mee, en 1 storing kan zo oplopen naar €450,-

Trouwens zou ik als renomeerde Electricien alleen mijn eigen bestelde spullen willen plaatsen, ten eerste omdat je de materiaal marge nodig bent tenzij er een serieus ander uurloon tegenover staat en ten tweede omdat een goede installateur werkt met zijn eigen merken. En er dan ook achter staat en garantie geeft.

[ Voor 41% gewijzigd door Technician- op 15-04-2026 18:25 ]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
Zo te zien heb je de ruimte, dus zo ruim als mogelijk opzetten. Dan kan je later ook nog CT klemmen of iets dergelijks in je kast kwijt als je iets wil gaan bemeteren. Qua merk, ABB/Hager/Eaton. Scheider kan ook nog net zoals AEG. Al het andere van weg blijven.

• DvanK
Dank voor alle antwoorden.

De elektricien is een bekende van me, dus kan in overleg met hem zelf de meterkast bestellen.

Alle groepen zijn netjes gescheiden van elkaar, dus daar heb ik rekening mee gehouden

Het wordt een schneider, heb hem samengesteld op Elektramat en ik ga eens kijken of het via Sandervunderink nog wat scherper kan!

Mijn vraag is beantwoord, topic kan op slot! _/-\o_

• Annuk
DvanK schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:19:
Dank voor alle antwoorden.

De elektricien is een bekende van me, dus kan in overleg met hem zelf de meterkast bestellen.

Alle groepen zijn netjes gescheiden van elkaar, dus daar heb ik rekening mee gehouden

Het wordt een schneider, heb hem samengesteld op Elektramat en ik ga eens kijken of het via Sandervunderink nog wat scherper kan!

Mijn vraag is beantwoord, topic kan op slot! _/-\o_
Zou eens kijken naar een Eaton Medusa 44x55 kast mits dat past (aan je ontwerp te zien wel), en dan evt los met ABB bij elkaar klikken bij SanderVunderink, gaat je vermoedelijk aanzienlijk schelen.

Even een boodschappen lijstje voor je gemaakt, de 3F+N automaten als aardlekautomaat en een overspanningsbeveiliging erbij, komt er alleen nog wat bedrading erbij en de montage van de onderdelen opzich.
https://www.sandervunderi...f9eaa401c9a7d690ca3130e3b

Onderdelen kosten je dan €1040
En heb je fornuis groep laten vallen en daarvoor ook een 3F+N aardlekautomaat gepakt.

[ Voor 23% gewijzigd door Annuk op 16-04-2026 21:56 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:32
DvanK schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:10:
Welke adviezen zouden jullie geven betreft de nieuwe situatie?
Liggen de zonnepanelen al op het dak? Zo niet, dan zou ik een 3F aansluiting realiseren ipv 1F.

Persoonlijk zou ik de krachtgroepen achter een aardlekautomaat zetten ipv installatieautomaten achter een aardlek.

Alles wat buiten het huis staat zet zelf het liefst achter een eigen aardlekautomaat. De kans op een aardlek is in de tuin groter dan binnenshuis en dan zit niet gelijk een deel van het huis zonder stroom.

[ Voor 37% gewijzigd door FredvZ op 16-04-2026 21:50 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• Annuk
FredvZ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:47:
[...]

Liggen de zonnepanelen al op het dak? Zo niet, dan zou ik een 3F aansluiting realiseren ipv 1F.

Persoonlijk zou ik de krachtgroepen achter een aardlekautomaat zetten ipv installatieautomaten achter een aardlek.

Alles wat buiten het huis staat zet zelf het liefst achter een eigen aardlekautomaat. De kans op een aardlek is in de tuin groter dan binnenshuis en dan zit niet gelijk een deel van het huis zonder stroom.
Aanvullend, kijk nu eigenlijk pas naar het lijstje, de laadpaal MOET al z'n eigen aardlek hebben (oftewel kwa ruimte aardlekautomaat), die mag niet gemixt worden met andere aardlekschakelaars oid.

• DvanK
Annuk schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:37:
[...]

Zou eens kijken naar een Eaton Medusa 44x55 kast mits dat past (aan je ontwerp te zien wel), en dan evt los met ABB bij elkaar klikken bij SanderVunderink, gaat je vermoedelijk aanzienlijk schelen.

Even een boodschappen lijstje voor je gemaakt, de 3F+N automaten als aardlekautomaat en een overspanningsbeveiliging erbij, komt er alleen nog wat bedrading erbij en de montage van de onderdelen opzich.
https://www.sandervunderi...f9eaa401c9a7d690ca3130e3b

Onderdelen kosten je dan €1040
En heb je fornuis groep laten vallen en daarvoor ook een 3F+N aardlekautomaat gepakt.
Bedankt, hier ga ik zeker even naar kijken!
FredvZ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:47:
[...]

Zonnepanelen liggen nog niet op het dak, dus 3f zou wellicht toekomstbestendiger zijn inderdaad.

• Annuk
DvanK schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:13:
[...]

Bedankt, hier ga ik zeker even naar kijken!

[...]

Zonnepanelen liggen nog niet op het dak, dus 3f zou wellicht toekomstbestendiger zijn inderdaad.
Heb even een opzetje voor je gemaakt kwa "uiterlijk" met hierbij nu ook 3F zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmemhHVBmmKWhOPFAxDgw7TvqVU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi8D5lDIofysBZj0fn6N9Dtq.jpg?f=fotoalbum_medium

Als je bovenstaande zou doen moet je nog 1 aardlekautomaat 3F+N toevoegen aan de boodschappenlijst en een andere kamrail 3F+N bestellen als welke er nu in de winkelwagen ligt.

Let wel dit is nu Eaton volledig omdat je bij EM niet kunt mixen kwa merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 17-04-2026 08:17 ]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 14:43
Volgens mij hoeft een moderne wasdroger niet op een eigen groep.
Oude wasdrogers waren stroomvreters die ruim boven 2000W trokken, bij warmtepompdroger houd het met 1000W wel op.

Koelkast op eigen groep klinkt mij ook iets overdreven.

Ga geen reserve groep plaatsen voor een warmtepomp als je niet exact weet welke er komt.
Sommige willen C karakteristiek, andere toch gewoon B.
Sommige willen 3 fase, sommige 1, sommige 2 losse 1 fase.

• Annuk
brambo123 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:01:
Volgens mij hoeft een moderne wasdroger niet op een eigen groep.
Oude wasdrogers waren stroomvreters die ruim boven 2000W trokken, bij warmtepompdroger houd het met 1000W wel op.
Klopt inderdaad, tegenwoordig als je nieuw/moderne wasmachine en droger hebt kunnen en mogen ze samen op 1 groep, maar heb je (nog) de mogelijkheid is het wel mooi om te scheiden, dan kan je evt in die ruimte ook nog makkelijker iets extra toevoegen.
B.v. drogergroep + de verlichting aldaar en evt een paar extra stopcontacten voor algemeen gebruik, dan loop je niet direct tegen de max van de groep aan.
Koelkast op eigen groep klinkt mij ook iets overdreven.
Eens! Zou die evt combineren met de afzuigkap (mits die niet in de kookplaat zit), en mogelijk de oven of enkele vrije WCD's in de keuken.
Ga geen reserve groep plaatsen voor een warmtepomp als je niet exact weet welke er komt.
Sommige willen C karakteristiek, andere toch gewoon B.
Sommige willen 3 fase, sommige 1, sommige 2 losse 1 fase.
Ja & nee, opzich heb je gelijk, maar als je er nu al rekening mee houdt is meestal goedkoper, en je kunt je apparatuur er zelf (dan) ook op uitzoeken.
En B vs C karakteristiek maakt weinig uit, heeft meer de maken met de aanloop-stromen dan de rest (gechargeerd gezegd).

• DvanK
Alle kabels voor de groepen zijn al getrokken richting meterkast, daar zit geen modificatie meer in helaas. Ook is mijn voorkeur een groepenkast in één geheel aan te schaffen. Achteraf modules bij moeten gaan knutselen ligt niet binnen mijn kennis en wil ik de elektricien niet mee lastig vallen. Ben al content dat ik de groepenkast zelf mag aanschaffen van hem.

ik heb inderdaad een moderne Wasmachine en droger, samen komt dat op 2900W piek volgens de specs.

Ik zit momenteel op deze config; https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/E56VL1OFY1/?build=E56VL1OFY1

4x kracht ALAMAT voor: Inductie, Zonnepanelen (reserve), laadpaal (reserve), warmtepomp (reserve)

2x Stopcontact.

• Annuk

Zou overwegen om die 4 laatste groepen (13 t/m 16) uit te voeren als aardlekautomaat, dan kan je ze nog beetje verdelen over de fases.
Je vorige opstelling van 6x3 met 6 aardlekschakelaars vond ik persoonlijk mooier dan.

Tevens ben ik geen fan van de Schneider kasten, vind ze Kwalitatief Uitermate Teleurstellend in kwaliteit en gemak van de kasten (heeft al menig woordenboek aan verwensingen mee gekregen).

Ook zijn je Schneider 3F+N aardlekautomaten een module breder dan alle andere reguliere merken (5 mod vs. 4 mod), dat betekend direct dat je al snel meer ruimte nodig bent dan anders.
Lijkt me prima
2x Stopcontact.
Gooi die er aub uit en plaats bv een ABB 3611 lasdoos naast/boven/onder je groepenkast met een 3611W2 deksel, deze combi kan je al 2x doen voor dezelfde prijs als die 2 din-rail wcd's.

ik proef een beetje dat je dit alles kiest vanuit prijs, maar je schaft het in principe aan voor 20 a 25 jaar, verdeel daar de kosten even over, tevens als je b.v. mijn ontwerpen icm boodschappenlijstje hanteert en je contacteert SanderVunderink even, dan bouwen zij de kast (kostenloos veelal) voor je op naar jou wensen

Acties:
  • Beste antwoord

• Annuk

2x Stopcontact.
Heb naar aanleiding van dit bericht en mijn bovenstaande bericht even een nieuw "ontwerp" en boodschappenlijstje voor je gemaakt:
Ontwerp-idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7iVKyz9AXvBgdOGcQlGAReB6dc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9isQS0gleRfxyFryB7RffYuh.png?f=user_large

Inhoud van de lijst:
• 4x aardlekautomaat B20 (B16 was momenteel niet op voorraad, en om wel even indicatie te geven, de B20 zijn ong €1,50 p.s. duurder dan de B16)
• 6mm2 bedrading in verscheidene kleuren + passende ENKELE adereindhulzen en 1x een dubbele-6 adereindhuls
• Wat betreft de bedrading, met opzet een 5m lengte voor de groen/gele bedrading, zodat je deze evt kunt doorlussen tussen je hoofd-aardpunt, de net-overspanningsbeveiliging en de aardrail in de kast, de rest van de 6mm2 geel/groen voor tussen je hoofd-aardpunt en de aardrail v/d kast.

Totale kosten: ~€1190, en kan €50 goedkoper als je geen 300mA aardlekautomaat nodig bent voor je PV maar dat dit kan met een 30mA aardlekautomaat.

[edit]
Schematisch overzicht van hoe ik de opbouw v/d kast in m'n hoofd zou hebben voor jou
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C8MniHk186Bry7hH6ihh7wQ3IY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FomKWYBZm5M1EEyiVerRnp3o.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 18-04-2026 11:31 ]

• DvanK
Annuk schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:08:
[...]

Ontwerp-idee:
[Afbeelding]

Inhoud van de lijst:

[edit]
[Afbeelding]
Annuk,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie(s). Geeft me veel inzicht.

Ik ga er mee aan de slag.

• Annuk
DvanK schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:34:
[...]

Annuk,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie(s). Geeft me veel inzicht.

Ik ga er mee aan de slag.
Let wel even op met mijn boodschappenlijstje dat ik nu dus 1F+N de B20 aardlekautomaten zijn en geen reguliere B16's, ivm op moment van maken van de lijst niet leverbaar.
Net als de 3F+N 300mA aardlekautomaat, die moet je ook nog nader bekijken.

Pagina: 1