Vraag

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:35
Dag allemaal,

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis. Bijna alles klaar, maar een vervangende groepen/meterkast moet nog gebeuren. Nu ben ik zelf aan de slag gegaan met het in kaart brengen van de groepenkast en daaruit blijkt dat de indeling sub-optimaal is. Helaas niets aan te doen, daar moet ik dan maar omheen werken.

Ik heb in een Excel de groepen in kaart gebracht en een nieuwe situatie bedacht. Ik krijg 3-fase binnen. Ik vraag me af of het niet overkill is, of dat ik het juist aangepakt heb. Ook een nieuwe groepenkast bij elkaar geklikt via Elektramat. Welke adviezen zouden jullie geven betreft de nieuwe situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q18daT8JtXSe91VGYeewDTZlmf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UApuPnkeo9vVhO9e5XRQARwx.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende meterkast bij elkaar geklikt. Eerste keer dat ik het probeer en laat het natuurlijk altijd nog eens extra controleren voordat ik zaken ga bestellen. Een elektricien zal de boel installeren:

https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-id/7H0M39AS1K/?build=7H0M39AS1K

Voor degenen die de moeite nemen om te checken. Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door DvanK op 15-04-2026 09:12 . Reden: Korte toevoeging betreft installatie ]

Alle reacties

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:43
Ziet er mooi uit, lekker ruim ook.
Kijk ook voor overspannings beveiliging, kost een beetje maar vookomt een hoop ellende als het nodig is

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Neem geen kookgroep maar een krachtgroep en neem gewoon een A-merk spullen. Prijsverschil tussen een A-merk en Emat hoeft helemaal niet zo groot te zijn. Zou de laadpaal en warmtepomp ook een eigen aardlekschakelaar geven, meest logische is gewoon een aardlekautomaat.

[ Voor 27% gewijzigd door bjusterbaarlik op 15-04-2026 09:52 ]

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:35
Welk merk zou je adviseren? er zit al snel €250 verschil wat ik zo kon zien.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Kijk eens naar ABB of AEG op Sander Vundering.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:35

dragonhaertt

@_'.'

Lijkt me typisch een vraag voor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Dat topic staat ook al vol met advies en relevante informatie, even daar rondkijken dus!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je voor alle fases/groepen aparte (centraal-)dozen in de ruimtes waar je ze bedacht hebt? En (loze) leidingen daarheen?

Verschillende fases/groepen mogen in principe niet bij elkaar.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 15-04-2026 17:09 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:50
Alles behalve emat, chint of een van dat soort fantasiemerken.

Persoonlijk koop ik alleen Hager maar dan meot je wel budget hebben, Eaton zou ook nog kunnen

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Mooie groepenkast en dan Chinese namaak automaten, zou het niet doen en zowel de kast als de automaten van een A merk nemen.
Ja kost paar barkies meer maar het moet zo 25 jaar mee, en 1 storing kan zo oplopen naar €450,-

Trouwens zou ik als renomeerde Electricien alleen mijn eigen bestelde spullen willen plaatsen, ten eerste omdat je de materiaal marge nodig bent tenzij er een serieus ander uurloon tegenover staat en ten tweede omdat een goede installateur werkt met zijn eigen merken. En er dan ook achter staat en garantie geeft.

[ Voor 41% gewijzigd door Technician- op 15-04-2026 18:25 ]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
Zo te zien heb je de ruimte, dus zo ruim als mogelijk opzetten. Dan kan je later ook nog CT klemmen of iets dergelijks in je kast kwijt als je iets wil gaan bemeteren. Qua merk, ABB/Hager/Eaton. Scheider kan ook nog net zoals AEG. Al het andere van weg blijven.
Pagina: 1