Koppelen raveelbalken trapgat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Wij overwegen een aanpassing te doen van ons trappenhuis omdat we nu een steile trap hebben die achterover helt. Om de boel beloopbaarder te maken heb ik op de 1e etage ruimte om de trap verder uit te laten komen, daar moeten echter de vloerbalken voor aangepast worden.

Voordat ik een constructeur inschakel was ik benieuwd of je raveelbalken uberhaupt mag koppelen, of dat ik een ingrijpendere klus in huis haal door de bestaande raveelbalk te moeten vervangen. Dit is vooral een vraag van nieuwsgierigheid, ik ga niet zomaar zelf aan de slag.

De huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBeyA7V6zIt6yew_1WO--Bg6cZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NpR8Zn8Du6Gl8CKLo2V6fzkh.png?f=fotoalbum_large

In de nieuwe situatie zou de trap iets verder uitkomen, we een balk moeten doorzagen en een nieuwe balk moeten plaatsen (groen). Kan je dan de bestaande raveelbalk koppelen aan de nieuwe balk, of gaat dat sowieso een geheel nieuwe raveel worden?

In mijn gedachte: klos 1 kan met een raveeldrager op groen bevestigt worden (kan niet van achter schroeven omdat hij dicht op een andere balk zou zitten) en vervolgens schroef je die dan door op de bestaande vloerbalken. Dan klos 2 er tegenaan om 'uit te vullen'.

Twee opties die ik kon bedenken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLKV90mi33WLcDR2uEhzuw1G8B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k7AsRdEGbWK29OvwDlDBekfP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHCkWcIn3NmpNb9Be-pdt4c5lcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3RNOTL5mYGCxJODboPyK6j8.png?f=fotoalbum_large

De nieuwsgierigheid komt uiteraard vanuit de verwachtte kosten, de huidige raveel ligt door tot onder een badkamer, dus kan ik niet zo makkelijk (laten) verwijderen. Ik kon weinig vinden over het koppelen van dergelijke balken, dus misschien heb ik daarmee de vraag al beantwoord :+

De vloerbalken overspannen overigens zo'n 7,5 meter, het gros ligt links op de draagmuren, in de tekening zien we voornamelijk de gang.

Beste antwoord (via Spherix op 14-04-2026 00:18)

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:31
Alles kan, dus ook de door jou voorgestelde oplossingen, maar het wordt wel een gedrocht van een constructie met een hoop verbindingswerk en gedoe. Het is dan echt een stuk makkelijker (en mooier) om een paar stempels te huren/lenen, die onder de uiteinden van de 'zwevende' balken te plaatsen en dan gewoon de hele raveelbalk te vervangen.

Je hebt een iets zwaarder exemplaar nodig dan nu. Wat hoger is het meest effectief, anders wat breder of een sterkere soort hout. Een constructeur kan dat vrij snel bepalen.

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Beide opties gaan niet werken, je zal echt gewoon die balk moeten vervangen en niet verlangen.
En als ik jou was zou ik hem ook uitrekenen, omdat ie nu langer moet zijn kan die ook wel eens dikker moeten zijn.

PS. dit is een constructieve aanpassing en daar moet je eigenlijk een bouwvergunning voor aanvragen.

[ Voor 56% gewijzigd door Ernemmer op 13-04-2026 17:14 ]

• Spherix
  • Nu online
Ernemmer schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:00:
Beide opties gaan niet werken, je zal echt gewoon die balk moeten vervangen en niet verlangen.
En als ik jou was zou ik hem ook uitrekenen, omdat ie nu langer moet zijn kan die ook wel eens dikker moeten zijn.

PS. dit is een constructieve aanpassing en daar moet je eigenlijk een bouwvergunning voor aanvragen.
Dank voor de reactie, maar kan je toelichten waarom dat niet zou werken? Voor de daadwerkelijke berekening en vergunning worden professionals ingeschakelt, ik ben nu dus gewoon nieuwsgierig naar hoe zoiets werkt / gedaan wordt. Vandaar de nadruk hierop in mijn post.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het gaat over buigmomenten in de balk zelf, als je er 2 aan elkaar maakt is het heel moeilijk om dat punt sterk genoeg te maken voor de buigmomenten.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-04 21:44
als je die balk met een sjieke liplas verlengt en dan via tekening 2 verstevigd zou ik daar prima de trap op durven

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 20:16

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

No Hands schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:27:
als je die balk met een sjieke liplas verlengt en dan via tekening 2 verstevigd zou ik daar prima de trap op durven
Ik ook wel.

En toch zou ik het zelf nooit zo maken. Gewoon even een balk bestellen die lang genoeg is. Zo duur zijn die niet.
Ook denk ik niet dat een constructeur meegaat in dit soort toverconstructies.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mag ik optie 3 aandragen? meestal wordt het zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThZU5FLf0iWEKdWkQNRKluwiLjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fJVsXDkwGdZiHQIM8EMvMAN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:31
Alles kan, dus ook de door jou voorgestelde oplossingen, maar het wordt wel een gedrocht van een constructie met een hoop verbindingswerk en gedoe. Het is dan echt een stuk makkelijker (en mooier) om een paar stempels te huren/lenen, die onder de uiteinden van de 'zwevende' balken te plaatsen en dan gewoon de hele raveelbalk te vervangen.

Je hebt een iets zwaarder exemplaar nodig dan nu. Wat hoger is het meest effectief, anders wat breder of een sterkere soort hout. Een constructeur kan dat vrij snel bepalen.

• Spherix
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:47:
Mag ik optie 3 aandragen? meestal wordt het zo gedaan:

[Afbeelding]
Zo lijkt mij ook het beste, alleen steekt de huidige dus de binnenmuur over en is daar een recente badkamer door vorige bewoners overheen gezet die we idealiter nog even niet slopen. Het weghalen van die bestaande is dus geen eenvoudig klusje, zodoende was ik nieuwsgierig naar andere oplossingen.

Dank voor de suggesties, ik heb in ieder geval weer een hoop lopen googlen over houtverbindingen en laat de constructeur verder z'n werk doen :-)
Pagina: 1