Warmtepomp advies en installateur die dit wil uitvoeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mago
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 15:21
Beste Tweakers,

Al jaren lees ik graag mee op dit mooie forum, nu toch echt zelf een vraag waarbij ik een beroep op jullie kennis doe.

4 installateurs op bezoek gehad en allen geven ze te hoge vermogens op en adviseren altijd een buffervat.
Mijn insteek is gericht op een nauwkeurig gedimensioneerde warmtepomp zonder buffervat met beperkte elektrische piekondersteuning, terwijl de installateur kiest voor een overgedimensioneerde warmtepomp met buffervat om piekbelasting volledig thermisch op te vangen.

Zijn mijn berekeningen en daaraan verbonden conclusies correct?
Kan iemand een installateur aanbevelen in mijn regio die dezelfde insteek heeft als ik?
Regio weert/venlo/roermond

Mijn situatie:
• Historisch gasverbruik: 2022 775 m³, 2023 805 m³, 2024 817 m³, 2025 924 m³
• Bouwjaar woning: 1953
• Isolatieniveau: vloer Rc 3,5 / wanden Rc 4,5 / dak Rc 2,0, kozijnen HR++ glas, Ventilatie met WTW
• Verwarmde ruimtes: BG 75 m² @ 20°C, hal 5 m² @ 16°C, verdieping 48 m² @ 16°C
• Vloerverwarming: 65 m², 100 mm h.o.h., 16x2 mm, 8 groepen altijd open, 40°C ontwerp
• Huidig systeem: vloerverwarming + 3 radiatoren type 22 40x120cm (met dynamische radiator afsluiters
en thermostaatknoppen)
• Cv-ketel draait al ruim 2 jaar met een maximum temperatuur van 40 graden en dat zonder comfort
klachten. Ook staat de thermostaat continue ingesteld dus geen nachtverlaging
• Ontwerpbuitentemperatuur: -7°C

Piekwarmtevraag
• Totaal gemiddeld gasverbruik: 830 m³/jaar
• Gemiddeld zomer/tapwaterverbruik: 8 m³/maand
• Tapwaterverbruik per jaar = 8 × 12 = 96 m³/jaar
• Ruimteverwarming gasverbruik = 830 - 96 = 734 m³/jaar
• Warmtebehoefte ruimteverwarming = 734 × 8 = 5872 kWh/jaar
• Gemeten winterdagverbruik: 8,8 m³/dag
(11 jan. 2026; gem -3.4, max 0,7 min. -8.9)
• Warmteproductie winterdag = 8,8 × 8 = 70,4 kWh/dag
• Gemiddeld thermisch vermogen = 70,4 / 24 = 2,93 kW
• Gemeten buitentemperatuur meetdag: -3,4°C gemiddeld
• Gemiddelde binnentemperatuur woning: 18,5°C
• DeltaT meetdag = 18,5 – (-3,4) = 21,9 K
• DeltaT ontwerp = 18,5 - (-7) = 25,5 K
• Opschalingsfactor = 25,5 / 21,9 = 1,16
• Piekwarmtevraag = 2,93 × 1,76 = 3,41 kW
• Met 15% veiligheidsmarge = 3,41 × 1,15 = 3,92 kW
• Aanbevolen maximaal warmtepompvermogen: circa 4 kW

Ik zie de dimensionering van het systeem liever niet gebaseerd op één gemeten piekdag, omdat dat voor mij een momentopname is die niet representatief is voor het grootste deel van het stookseizoen. Ik vind het belangrijker dat het systeem zo ontworpen wordt dat het in voor- en najaarscondities efficiënt en stabiel kan moduleren op de vloerverwarming, bij voorkeur buffervrij en zonder pendelgedrag. Als dat goed is ingeregeld en de afgifte klopt, is het voor mij minder relevant wat het piek vermogen is. Zolang er voor uitzonderlijke koude situaties een beperkte elektrische back-up beschikbaar is om het comfort te garanderen.

Controle afgiftesysteem
• Geschatte slanglengte vloerverwarming = 65 × 10 = 650 m
• Gemiddelde groepslengte = 650 / 8 = 81 m
• Waterinhoud slang = 0,113 L/m
• Waterinhoud vloerverwarming = 650 × 0,113 = 73,5 L
• Geschatte totale systeeminhoud incl. radiatoren/leidingen = 90–110 L
• Benodigd systeemvolume buffervrij = 10 L/kW × 6 kW = 60 L
• Conclusie: buffervrij draaien mogelijk op enkel de vloerverwarming omdat de radiatoren nageregeld zijn.
• Vloerafgifte bij 35–40°C ≈ 60–80 W/m²
• Totale vloerafgifte = 65 × 70 = 4,6 kW
• Radiatorafgifte LT geschat = 3–4 kW (staan enkel aan bij lage buiten temperaturen)
• Totale afgiftecapaciteit systeem = 7–8 kW+

SWW:
- voldoende plek voor boiler
- 200 liter nodig
- geen DWTW aanwezig, we hebben een nebia spashower 2.0 neveldouche 5ltr/min

Warmtepompvoorkeur:
L/W: stil, zuinig, verkrijgbaarheid en goede aftersales, home assistant integratie

Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HryXStj1/20260402-191636.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MnQVsYXz/20260402-191707.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FYL3Px1N/20260402-191715.jpg

Alle reacties

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-04 12:55
Ik ben eigenlijk gestopt met lezen na de zin, “allen geven ze te hoge vermogens op”

Hieruit blijkt dat jij het bij het rechte eind hebt, en de installateur doet er niet toe.

Ik hoop dat je hier nog informatie op doet en dat er een paar zijn die er juiste info over kunnen zeggen.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:14
Dat huis is zeker geschikt voor een L/W warmtepomp.
Maar wat is je vraag precies?

Wat ik zou doen:
Verdeler VV vervangen voor LTV.
Warmtepomp plaatsen all electric
Kilowatje 6 tot 7.
Jouw cijfers vertrouw ik niet zo gezien het bouwjaar van het huis en de milde winters de afgelopen jaren. Zulke huizen zitten altijd wel op > 5-6KW als het acht koud wordt met oostenwind.
Of het moet superduper goed geïsoleerd zijn.

Buffervat is helemaal niet nodig, (>40L waterinhoud), lopen ze daar in Venlo nog wat jaren achter ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 13-04-2026 18:48 ]

• Mago
Krissiejj schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:39:
Ik ben eigenlijk gestopt met lezen na de zin, “allen geven ze te hoge vermogens op”

Hieruit blijkt dat jij het bij het rechte eind hebt, en de installateur doet er niet toe.

Ik hoop dat je hier nog informatie op doet en dat er een paar zijn die er juiste info over kunnen zeggen.
Bedankt voor je reactie.
Wellicht is mijn formulering onjuist, maar ik wil hiermee aangeven dat ik moeite heb om de juiste partij te vinden.

Een voorbeeld is het aanbod van een panasonic M serie 9kw monoblock met een 100L buffervat en 200L boiler. Navraag over de onderbouwing van het vermogen en toepassing van een buffervat worden afgedaan met: de berekening wordt met software van panasonic gedaan die wij niet mogen delen met derden, vertrouw maar op 10jaar ervaring en wij bieden geen pomp aan met lager vermogen of een systeem zonder buffervat.

Ik wil zeker niet zeggen dat ik het bij het juiste eind heb.

• Mago
Technician- schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:46:
Dat huis is zeker geschikt voor een L/W warmtepomp.
Maar wat is je vraag precies?

Wat ik zou doen:
Verdeler VV vervangen voor LTV.
Warmtepomp plaatsen all electric
Kilowatje 6 tot 7.
Jouw cijfers vertrouw ik niet zo gezien het bouwjaar van het huis en de milde winters de afgelopen jaren. Zulke huizen zitten altijd wel op > 5-6KW als het acht koud wordt met oostenwind.
Of het moet superduper goed geïsoleerd zijn.

Buffervat is helemaal niet nodig, (>40L waterinhoud), lopen ze daar in Venlo nog wat jaren achter ofzo?
Ik kan me helemaal vinden in je antwoord.
Het huis is in 2021 ingrijpend verbouwd en geisoleerd.
Je hebt gelijk wat betreft de milde winters.

Mijn vraag is enerzijds feedback krijgen en mogelijk hulp vinden bij een geschikte partij zoeken die zonder buffervat wil installeren.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In Limburg moet je echt niet naar -7 ontwerpen. Minimaal -10.

Daarnaast is er een tweede heel belangrijke reden om voor minimaal -10 te ontwerpen:

Bij 2 graden en mist/vochtig weer verlies je heel veel tijd en energie aan defrosts, terwijl je wel gewoon op bijna 2/3e van de maximale warmtevraag zit. Daar wil je zeker niet een BUH voor moeten inzetten, dat weer kunnen er weken achtereen hebben.

Verder hoort (volgens BBL) een verblijfsruimte richting de 20 graden te kunnen. Dus je gasverbruik is gewoon te laag om een deugdelijk systeem te geven

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Krissiejj
Mago schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:02:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Wellicht is mijn formulering onjuist, maar ik wil hiermee aangeven dat ik moeite heb om de juiste partij te vinden.

Een voorbeeld is het aanbod van een panasonic M serie 9kw monoblock met een 100L buffervat en 200L boiler. Navraag over de onderbouwing van het vermogen en toepassing van een buffervat worden afgedaan met: de berekening wordt met software van panasonic gedaan die wij niet mogen delen met derden, vertrouw maar op 10jaar ervaring en wij bieden geen pomp aan met lager vermogen of een systeem zonder buffervat.

Ik wil zeker niet zeggen dat ik het bij het juiste eind heb.
Zo kwam het dan wel over.

Sommige fabrikanten verplichten een buffervat. Anders mag bijvoorbeeld de installateur deze niet indienen voor service en of garantie.
Anderzijds moet de installateur ook zelf garantie geven.

Het is al aangegeven door Ronald. Bepaalde waardes waarmee word gerekend zijn niet volgens bouwbesluit.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Krissiejj
Krissiejj schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:28:
[...]

Zo kwam het dan wel over.

Sommige fabrikanten verplichten een buffervat. Anders mag bijvoorbeeld de installateur deze niet indienen voor service en of garantie.
Anderzijds moet de installateur ook zelf garantie geven.

Het is al aangegeven door Ronald. Bepaalde waardes waarmee word gerekend zijn niet volgens bouwbesluit. Waardoor je flinke verschillen kan krijgen kwa uitkomst.

• Mago
Oké duidelijke reacties, geeft een ander perspectief en inzicht.
Het is waar dat het gasverbruik laag is doordat we op de verdieping enkel verwarmen als de temperaturen zakken om de kamers op ca.16 graden te houden.
Een installateur mag dus vanwege het bouwbesluit mijn gasdata niet gebruiken omdat boven nauwelijks actief verwarmd wordt?
Mijn verwachting was dat we een systeem konden ontwerpen die past bij ons gebruik van de woning.
Tegelijk vraag ik me af of in mijn situatie (gedeeltelijk verwarmde bovenverdieping) versus een ontwerp volgens het bouwbesluit niet leidt tot structurele oversizing.

[ Voor 16% gewijzigd door Mago op 13-04-2026 19:59 ]

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:47

jgj82

Ja, maar = nee

Eigenlijk wil je dus een warmtepomp die zo ver mogelijk terug kan moduleren en bij je NAT nog genoeg vermogen heeft om het huis op 20°C te kunnen stoken. Ook tijdens de jaarlijkse wekenlange defrost-periodes. Je was al redelijk opweg met je warmtelastberekening. Doe dit nu eens voor genoemde temperaturen. Dan heb je je vermogen met onderbouwing.

[ Voor 13% gewijzigd door jgj82 op 13-04-2026 20:27 ]

• Ronald
  • Nu online
@Mago een deugdelijk verwarmingssysteem kan alle verblijfsruimten gewoon netjes op temperatuur houden.

Lukt dat niet, dan zie ik dat als verborgen gebrek. En BBL vraagt het, dus ik zou het risico niet nemen een te krap systeem te plaatsen omdat het past bij jouw gebruik.

overigens: dat stookgedrag kan meer energie kosten omdat je een deel van het afgifte systeem niet gebruikt. Die ruimtes worden gewoon door de wel expliciet verwarmde ruimtes verwarmd en dat gaat absoluut met hogere Ta, dus meer stroom verbruik.

het is echt reeel dat je en comfort inlevert en meer betaald. Ta omlaag gaat met 2% per graad zuiniger… dat is extreem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een ander inzicht: die gasten hebben werk zat, dus het is een beetje take it or leave it. Daarbij is de warmtepomp materie voor hen relatief nieuw en werken ze liever met iets wat ze kennen, dan kunnen ze namelijk ook garanties geven dat het blijft werken en ze het kunnen fixen als het stuk gaat.

Bovendien vraag en aanbod: het kan goed zijn dat bepaalde wp's goedkoper in te kopen zijn, want meer productie. Afwijkende product vraag kan zomaar duurder zijn. Een kleinere wp is niet perse goedkoper.

Los van al je berekeningen: je wilt een werkende installatie die blijft werken. Je berekeningen zullen vast kloppen (kan ik niet beoordelen), maar een gemiddelde installateur kan er niks mee want die kijkt naar andere dingen en het hele plaatje.

Dus wens je veel succes met zoeken. Ben bang dat je iets zoekt waar niemand aan wil, want niet interessant, ook al is het misschien zuiniger volgens jou.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mago
Ronald schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:07:
@Mago een deugdelijk verwarmingssysteem kan alle verblijfsruimten gewoon netjes op temperatuur houden.

Lukt dat niet, dan zie ik dat als verborgen gebrek. En BBL vraagt het, dus ik zou het risico niet nemen een te krap systeem te plaatsen omdat het past bij jouw gebruik.

overigens: dat stookgedrag kan meer energie kosten omdat je een deel van het afgifte systeem niet gebruikt. Die ruimtes worden gewoon door de wel expliciet verwarmde ruimtes verwarmd en dat gaat absoluut met hogere Ta, dus meer stroom verbruik.

het is echt reeel dat je en comfort inlevert en meer betaald. Ta omlaag gaat met 2% per graad zuiniger… dat is extreem.
Oke het is mij duidelijk dat extra reserves wenselijk zijn om de doeltemperaturen te behalen, inderdaad moet het systeem hiertoe in staat zijn.

Wat betreft het stook gedrag, begrijp ik goed dat dit vooral speelt als ruimtes volledig niet worden verwarmd of als de aanvoertemperatuur omhoog moet? In mijn geval blijven de radiatoren functioneren bij 40°C en is er slechts een beperkt temperatuurverschil tussen verdiepingen, dus verwacht ik juist een lagere warmtevraag.

• Mago
The Eagle schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:22:
Even een ander inzicht: die gasten hebben werk zat, dus het is een beetje take it or leave it. Daarbij is de warmtepomp materie voor hen relatief nieuw en werken ze liever met iets wat ze kennen, dan kunnen ze namelijk ook garanties geven dat het blijft werken en ze het kunnen fixen als het stuk gaat.

Bovendien vraag en aanbod: het kan goed zijn dat bepaalde wp's goedkoper in te kopen zijn, want meer productie. Afwijkende product vraag kan zomaar duurder zijn. Een kleinere wp is niet perse goedkoper.

Los van al je berekeningen: je wilt een werkende installatie die blijft werken. Je berekeningen zullen vast kloppen (kan ik niet beoordelen), maar een gemiddelde installateur kan er niks mee want die kijkt naar andere dingen en het hele plaatje.

Dus wens je veel succes met zoeken. Ben bang dat je iets zoekt waar niemand aan wil, want niet interessant, ook al is het misschien zuiniger volgens jou.
Ja dat is ook een reëel inzicht en daar ben ik me nu ook van bewust aan het worden, bedankt voor je reactie.

• Mago
jgj82 schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:22:
Eigenlijk wil je dus een warmtepomp die zo ver mogelijk terug kan moduleren en bij je NAT nog genoeg vermogen heeft om het huis op 20°C te kunnen stoken. Ook tijdens de jaarlijkse wekenlange defrost-periodes. Je was al redelijk opweg met je warmtelastberekening. Doe dit nu eens voor genoemde temperaturen. Dan heb je je vermogen met onderbouwing.
Helder, dank. Als ik mijn warmtevraag uitzet tegen buitentemperatuur kom ik rond de 5,5 kW bij -10°C en circa 2 kW bij +7°C. Klopt het dat de uitdaging dan vooral zit in het vinden van een warmtepomp die zowel voldoende vermogen levert bij NAT (inclusief defrost), als laag genoeg kan moduleren in het tussenseizoen?”
Dan moet ik kiezen tussen 2 scenario's:
- 5kw kiezen die ver genoeg kan terugmoduleren en hiermee te kort aan vermogen bij extreme kou waardoor elektrisch bijstook (en woning niet op temperatuur krijgen volgens bbl)
- 7kw of groter kiezen die niet genoeg kan terugmoduleren en buffervat toepassen, hierdoor iets minder efficient maar systeem zal functioneren onder alle omstandigheden en wellicht zonder elektrische bijstook.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:31
Je hebt een huis van minimaal 140 m2, waarschijnlijk nog wat meer (TS bevat niet alle ruimten?), vrijstaand (?), uit 1950 maar op het dak na goed na-geïsoleerd. Het dak is trouwens wel waar je de meeste warmte verliest. Ook als het boven maar 16 graden is. Als het buiten 4 graden vriest, is dat 20 graden verschil.

Ik geef de installateurs geen ongelijk die het niet willen hebben over een 4 kW pomp in zo'n woning.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Waarom is je dak zo matig geïsoleerd? RD 2,0 mag wel naar 5+

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Laat ik even iets delen: mijn zwager had een WP via via. Zelf besteld. Hij heeft hemel en aarde afgezocht voor iemand die hem wilde installeren; allemaal wilde ze leveren + installeren, maar niet alleen installeren. Gewoon teveel vraag en te weinig aanbod. Dus als jij iets afwijkends wilt: kleine kans dat je het voor elkaar krijgt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:31
CryptoNL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:53:
Waarom is je dak zo matig geïsoleerd? RD 2,0 mag wel naar 5+
Mijn schatting is dat een dakopbouw compleet vervangen (waar dit waarschijnlijk wel op neer zal komen) niet bepaald gratis is ;)

Het is niet veel slechter dan de R=2,5 van de jaren '90, dus op zichzelf fair enough, en dit topic gaat er niet over. Maar het is wel het grootste punt om aan te pakken, als je aan dit huis ooit nog iets aan zou willen pakken.

Mijn veel kleinere jaren '90 vinex-rijtjeshuis gaat het met 4 kW echter ook echt niet redden.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Wilke schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:19:
[...]

Mijn schatting is dat een dakopbouw compleet vervangen (waar dit waarschijnlijk wel op neer zal komen) niet bepaald gratis is ;)

Het is niet veel slechter dan de R=2,5 van de jaren '90, dus op zichzelf fair enough, en dit topic gaat er niet over. Maar het is wel het grootste punt om aan te pakken, als je aan dit huis ooit nog iets aan zou willen pakken.

Mijn veel kleinere jaren '90 vinex-rijtjeshuis gaat het met 4 kW echter ook echt niet redden.
Mede daarom laat ik mijn dak van binnenuit isoleren. Scheelt een bakje geld inderdaad. Ben voor 2K na subsidie klaar.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:12

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik ken iemand in limburg die écht verstand heeft van zaken. Daar kun je echt mee praten. Denk wel aan een prijs die fors hoger is dan de reguliere dozenschuivers. Mocht je interesse hebben, stuur maar een pb.

• Mago
Wilke schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:52:
Je hebt een huis van minimaal 140 m2, waarschijnlijk nog wat meer (TS bevat niet alle ruimten?), vrijstaand (?), uit 1950 maar op het dak na goed na-geïsoleerd. Het dak is trouwens wel waar je de meeste warmte verliest. Ook als het boven maar 16 graden is. Als het buiten 4 graden vriest, is dat 20 graden verschil.

Ik geef de installateurs geen ongelijk die het niet willen hebben over een 4 kW pomp in zo'n woning.
Mijn berekening kwam uit op 4 maar heb bij het doorspreken 6kw aangehouden, vond zelf ook 4 aan de lage kant, vervolgens komen er aanbiedingen met 9kw. Begrijp nu beter waarom dit zo is.

Huis is een langgevel boerderij omgebouwd naar 2-1kap. Verdieping zijn slaapkamers onder de kap en door de vorige eigenaar geisoleerd en voorzien van stucplafonds. Ik weet dat het beter kan maar heb nu besloten om de cv-ketel die op leeftijd is te vervangen en daarbij direct all-electric wil. Het beter isoleren van de kap komt op een later moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Mago op 14-04-2026 12:59 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dus eigenlijk zeg je: je berekening kloppen maar je aannames niet, en die specialisten wisten het eigenlijk toch beter.

• Mago
The Eagle schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:07:
Dus eigenlijk zeg je: je berekening kloppen maar je aannames niet, en die specialisten wisten het eigenlijk toch beter.
Ik noem het voortschrijdend inzicht dat deze post heeft geboden, vanuit de gevraagde installateurs kreeg ik deze feedback niet, wellicht ook omdat ze geen tijd en energie hieraan kwijt willen zijn omdat ze het zoals je al aangaf druk genoeg zijn.

• Ronald
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:22:
Het gemiddelde bedrijf begrijpt zelf de boel amper… en ze komen er mee weg met dit soort argumenten.

ik heb meerwerk op een offerte gezien voor iets wat en minder materiaal zou kosten, en minder werk…

een investering van 10-15k moet gewoon goed uitgevoerd worden, niet halfbakken omdat installateur niet een klant kan uitleggen waarom een wens wel of niet verstandig is…

Die uitleg komt zelden… zelfs bij vragen…

Ik vind dat echt verschrikkelijk onprofessioneel.

Gelukkig lopen er hier op het forum een aantal rond die het wel snappen… met beetje rondhangen heb je zo door welke dit zijn.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Toch doet dat eigenlijk weinig af aan de oorspronkelijke conclusie.
Een kleinere warmtepomp met relatief grote backupheater kan beter passen bij een zuinige stoker dan andersom en is conform (wat ik daar verder over vind; zo'n installatie kan je ook als verborgen gebrek zien omdat hij bij verandering van stookgedrag opeens de elektriciteitsrekening plundert).
Ook is een installatie die het boven niet op 20°C krijgt niet per sé een verborgen gebrek: dat is het alleen als je het niet meldt bij verkoop.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 15-04-2026 08:19 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Nu online
Dat gaat nog steeds voorbij aan de duidelijke ervaringen dat systemen met bèta-factor het ontzettend moeilijk hebben bij +2 en vocht…

Die situatie is wel relevant voor een zuinige stoker. Verder moet het afgifte systeem gewoon het max vermogen van de machine weg kunnen zetten en dan is er nooit pendelen, dan is er thermostatisch afschakelen… en dat is helemaal geen probleem… ondanks de extreme drang naar 24/7 stoken op dit forum… elk systeem komt in het tussenseizoen… elk.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Proton_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:18:
Toch doet dat eigenlijk weinig af aan de oorspronkelijke conclusie.
Een kleinere warmtepomp met relatief grote backupheater kan beter passen bij een zuinige stoker dan andersom en is conform (wat ik daar verder over vind; zo'n installatie kan je ook als verborgen gebrek zien omdat hij bij verandering van stookgedrag opeens de elektriciteitsrekening plundert).
Ook is een installatie die het boven niet op 20°C krijgt niet per sé een verborgen gebrek: dat is het alleen als je het niet meldt bij verkoop.
Passen: ja. Goedkoper danwel makkelijker te krijgen: niet perse, want vraag en aanbod.
Ronald schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:37:
[...]

Het gemiddelde bedrijf begrijpt zelf de boel amper… en ze komen er mee weg met dit soort argumenten.

ik heb meerwerk op een offerte gezien voor iets wat en minder materiaal zou kosten, en minder werk…

een investering van 10-15k moet gewoon goed uitgevoerd worden, niet halfbakken omdat installateur niet een klant kan uitleggen waarom een wens wel of niet verstandig is…

Die uitleg komt zelden… zelfs bij vragen…

Ik vind dat echt verschrikkelijk onprofessioneel.

Gelukkig lopen er hier op het forum een aantal rond die het wel snappen… met beetje rondhangen heb je zo door welke dit zijn.
Het zijn installateurs / loodgieters. Professionaliteit is dingen kunnen doen en maken, niet perse uit kunnen leggen waarom iets op een bepaalde manier moet. En als ZZP of kleine middenstander gebruik maken van de marktdynamiek. Jouw verwachting komt zo te horen vanuit jezelf (want mening, jij vindt). Daar mag je prima iets van vinden, maar uiteindelijk moet je kijken naar de actuele situatie. Dingen gebeuren, sommige dingen kun je verwachten, andere dingen niet.

• Ronald
  • Nu online
@The Eagle 5,5 cultuur… de uitvoerende hoeft niet uit te leggen, de ontwerper wel.

Wat jij schrijft is ook gewoon jouw mening. Ook als je het als feit probeert neer te zetten.

Een bedrijf wat zich niet kan verantwoorden naar de klant, een bedrijf wat het systeem niet begrijpt zal niet in staat zijn eventuele problemen snel en goed op te lossen.

Ben je zelf werkzaam in deze branch? Je verdediging is nogal … stellig…

[ Voor 66% gewijzigd door Ronald op 15-04-2026 11:31 ]

Pagina: 1