Hulp bij de vraag: Is het rendabel om verder te verduurzamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Eind dit jaar eindigt mijn 5 jaar vaste contract bij Essent. Ik ben me daarom vol aan het inlezen in wat te doen en heel eerlijk, ik zie door de bomen het bos niet meer. Iedereen lijkt te preken voor eigen parochie en ik wil eigenlijk gewoon onafhankelijk advies en ik kan dat niet vinden.

Vooropgesteld, op dit moment neig ik naar gewoon helemaal niets doen (behalve dan mijn contract met een paar jaar verlengen), maar als ik hierbij een dief ben van mijn eigen portemonnee dan is dat natuurlijk niet slim.

Situatie:
2-onder-1-kap, sinds november 2025 (verbouwing) vloerverwarming en alles HR++(+) op de benedenverdieping. Ook een mooie gashaard (Dru Maestro 75 Tall Tunnel Eco Wave) laten installeren, voor sfeer maar geeft ook zeker warmte af (die zet je ook niet langer dan een uurtje aan op een koude dag :D ) Geen kruipruimte, geen mogelijkheid tot extra isoleren.
Daarnaast nog 16 zonnepanelen op het dak. Goed voor een jaaropbrengst van z'n 4500 kWh. En buiten de haard de sporadisch aanstaat verwarmen we verder met een CV-ketel: Intergas HRE 36/30 die dit jaar 10 wordt.

Eerste verdieping: Radiatoren verwijderd (behalve die in de badkamer) en op iedere slaapkamer (3) airco's geïnstalleerd. Sowieso verwarmen we nauwelijks op de eerste verdieping (ramen staan ook altijd open). De airco's zullen in de zomer meer gebruikt worden ;) )

Zolder: Kantoor met nu ook een airco. Dubbelglas en in de winter koud en in de zomer warm. Nu met een airco lekker comfortabel de winter doorgebracht.

Huidige contract bij Essent
Tarieven stroom totaal:
Normaal tarief: € 0.22374 kWh
Daltarief: € 0.20753 / kWh

Tarieven gas totaal:
€ 1,12319 / m3

Cijfers
Elektra 2024:
Afgenomen van het net: 3069 kWh
Eigen verbruik: 1542 kWh
Teruggeleverd: 2949 kWh

Elektra 2025:
Afgenomen van het net: 3157 kWh
Eigen verbruik: 1598 kWh
Teruggeleverd: 2939 kWh

Gas 2023: 1833 m3
Gas 2024: 1614 m3
Gas 2025: 1501 m3
En voor 2026 zie ik op dit moment een redelijk gelijkte trend met 2025, dus ik verwacht om en nabij de 1500m3 weer uit te komen.

Totale kosten per jaar:
2023: € 1802,79
2024: € 1883,02
2025: € 1856,64
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nou, 2027 stopt de salderingsregeling dus, heb ik een jaar in de nieuwe situatie gedraaid én verloopt mijn energiecontract, dus ik zal een nieuwe moeten afsluiten.
Er is nog ~5K over in het bouwdepot wat ik kan inzetten voor verduurzaming.

Gezinssituatie wellicht nog handig? Vrouw en 2 pubermeiden die het vooral warm willen hebben, geen gezeik, veel en lang douchen en dat wordt denk ik de aankomende jaren (met de kinders) alleen maar erger.

Wat heb ik zelf al een beetje uitgezocht:
All-electric vs Hybride warmtepomp.
Sowieso lijkt het me dat het dan hybride moet worden. We gaan toch niet van het gas af. Die haard die blijft wel even. Daarnaast weet ik niet zeker of de All-electric situatie zal voldoen (qua warmte) én zo'n 300liter watervat neemt ook wel wat ruimte in ;) . Ik zou de eerste in de hele (lange straat) zijn. Liever ben ik geen proefkonijn. Er zijn wel mensen met een hybride oplossing en die hebben het huis gewoon netjes warm. Dus dat kan een optie zijn.

Een batterij? Eigenlijk lees ik (vooral hier) dat het nog niet echt rendabel is, nouja, wellicht als je gaat handelen met een dynamisch contract en gaat opletten wanneer je energie verbruikt enz. Tja.. als ik alleen zou wonen.. maar goed.

Waar neig ik nu naar? De situatie laten zoals die is. Wellicht een drie jaar contract afsluiten. De ketel is nog goed, hoeft in principe niet vervangen te worden. De energiekosten zullen wel wat stijgen met een nieuw contract (€ 500 per jaar? Gokje met de natte vinger).. tja.. Het is de hele investering niet waard op dit moment. Wellicht handiger om op de eerste verdieping en zolder het glas te vervangen :+

Ik kan het betalen, we hebben te maken met een onbetrouwbare overheid op het gebied van de energietransitie (naar mijn mening). Ik kijk de kat wel even uit de boom. Ook het schip ingegaan met de zonnepanelen, die krijg ik er nooit van mijn leven (meer) uit.

Aan de andere kant: Ja, er moet wel iets gebeuren. Ik kan het betalen. Ik vind het leuk om te knutselen, het huis is al zo goed als helemaal smart, zo'n batterij erbij en we kunnen gaan optimaliseren, die ketel moet er ook wel uit binnenkort. De kinderen en vrouw moeten niet zo zeuren, we moeten allemaal ons steentje bijdragen (dit is glad ijs :P )

Nouja.. ik weet het dus niet zo goed. Wie wil eens meedenken?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Beste antwoord (via St@m op 13-04-2026 18:13)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien kan je een post van 5 jaar geleden zoeken om je eigen extrapolatiekunsten te testen.
Had je toen verwacht dat Russisch gas geen optie meer was? Diesel van €2,50/liter? Belastingschuif van elektra->gas?
Komende vijf jaar verwacht ik het volgende:
* Einde salderen - eigenverbruik wordt interessant
* Meer tijdvariatie/creativiteit in elektra-tarieven (ook nettarieven!)
* Grote schommelingen bij fossiele brandstoffen, omhoog en omlaag
* Onzekerheid en twijfel bij de overheid
Je jaartarief wordt ook vertekend door de teruggaveposten, de winstpotentie bij elektra is dus groter, let goed op de marginale kosten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
Ik zou rustig nadenken en beginnen om een plan voor de lange termijn te schetsen.
Ooit zal je gasketel aan vervanging toe zijn en wat ga je dan doen. Hoe lang blijf je nog in deze woning?
En inderdaad waar kun je eventueel een warmwatertank kwijt?
Gaat de badkamer nog een keer verbouwd worden zodat je een douche WTW kunt installeren waardoor je het met een kleinere warmwatertank af zou kunnen?
Als je het gas er perse niet uit wilt doen voor die sfeerkachel dan kan dat natuurlijk, maar dan wordt dat wel een dure sfeerkachel. Een significant deel van de kostenbesparing van full-electric zit nl. in het vastrecht van gas wat komt te vervallen.
Zonnepanelen kun je een groot deel van het jaar gebruiken om warmwater mee te maken (moet je wel een voorraadvat hebben) en auto's mee op te laden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_

Proton_

Team Welles

Misschien kan je een post van 5 jaar geleden zoeken om je eigen extrapolatiekunsten te testen.
Had je toen verwacht dat Russisch gas geen optie meer was? Diesel van €2,50/liter? Belastingschuif van elektra->gas?
Je jaartarief wordt ook vertekend door de teruggaveposten, de winstpotentie bij elektra is dus groter, let goed op de marginale kosten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:07

fub

Wat zou je belangrijkste doel zijn met een vevolg-project? Kosten omlaag, minder fossiel, gewoon maximaal comfort, gewoon voor de hobby?

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:25:
Ik zou rustig nadenken en beginnen om een plan voor de lange termijn te schetsen.
Ooit zal je gasketel aan vervanging toe zijn en wat ga je dan doen. Hoe lang blijf je nog in deze woning?
En inderdaad waar kun je eventueel een warmwatertank kwijt?
Gaat de badkamer nog een keer verbouwd worden zodat je een douche WTW kunt installeren waardoor je het met een kleinere warmwatertank af zou kunnen?
Als je het gas er perse niet uit wilt doen voor die sfeerkachel dan kan dat natuurlijk, maar dan wordt dat wel een dure sfeerkachel. Een significant deel van de kostenbesparing van full-electric zit nl. in het vastrecht van gas wat komt te vervallen.
Zonnepanelen kun je een groot deel van het jaar gebruiken om warmwater mee te maken (moet je wel een voorraadvat hebben) en auto's mee op te laden.
Ja, gewoon de ketel laten hangen tot die aan vervanging toe is en tegen die tijd eens zien hoe de zaken er voor staan. En ach, die kachel.. Die kunnen we in de toekomst laten ombouwen, maar voor nu is dat helemaal niet interessant, en wat is duur he.
EV gaat er niet komen, dat is echt zonde van het geld, ik heb een goede auto die nog wel makkelijk 5 jaar mee kan en met ~12k km per jaar zijn de kosten prima te overzien.
Verbouwingen liggen ook niet meer in het verschiet. Alles is wel gedaan nu.
Proton_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:28:
Ja, wel eens. Meer inzetten op eigen verbruik. Meer verdiepen in die oplossingen dus.
fub schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:42:
Wat zou je belangrijkste doel zijn met een vevolg-project? Kosten omlaag, minder fossiel, gewoon maximaal comfort, gewoon voor de hobby?
- Kosten omlaag.. mwah.. De energiekosten op basis van het hele huishouden zijn maar een klein stukje. Ik denk dat het meer zoden aan de dijk zou zetten als we vegetariërs worden hier thuis en ik de bbq verkoop :P
- Minder fossiel.. dat lijkt me een doel voor de hele wereld, maar ik hoef ook niet vooraan te lopen.
- Maximaal comfort, ja (als je het aan de vrouwen zou vragen hier in huis).
- Hobby, ja een beetje, ik ga in ieder geval niet zelf aan de knutsel met huisgemaakte batterijen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:43
Kosten omlaag -> Airco's niet gebruiken in de zomermaanden. Is het als bonus ook nog eens warmer voor de dames in huis.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
LordSinclair schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:05:
Kosten omlaag -> Airco's niet gebruiken in de zomermaanden. Is het als bonus ook nog eens warmer voor de dames in huis.
Ik weet niet precies waarom je zo'n rare opmerking maakt, maar goed, als jij je er prettig bij voelt moet je het doen :)

Volgens mij is het wel duidelijk dat het in de wintermaanden warm moet zijn en in de zomermaanden koel. En als je je eigen opgewekte energie gebruikt heb je minder terugleverkosten, dus zal het zeker niet duurder zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door St@m op 13-04-2026 16:19 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06

_Arthur

blub

Mogelijk niet helemaal een antwoord op al je vragen; maar ik heb net 7360Wp extra bij gelegd aan zonnepanelen. Dus "het schip in gegaan met je zonnepanelen" hoeft niet altijd zo te zijn.

Maar volgens mij heb je zelf al antwoord gegeven op je eigen vraag -> lekker niets doen.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:29:
Mogelijk niet helemaal een antwoord op al je vragen; maar ik heb net 7360Wp extra bij gelegd aan zonnepanelen. Dus "het schip in gegaan met je zonnepanelen" hoeft niet altijd zo te zijn.

Maar volgens mij heb je zelf al antwoord gegeven op je eigen vraag -> lekker niets doen.
Ik kan geen extra zonnepanelen bijplaatsen, het dak is vol. Maar ik denk niet dat het antwoord op de vraag is: niets doen. Ik neig wel naar niets doen als het gaat om een warmtepomp. De cv ketel doet het nog prima. Aan de andere kant denk ik wel dat het zonde is om niets te doen met de opgewekte zonne-energie. Dus een batterij is misschien wel iets. Maar niet nu.

Hoe langer je kunt wachten op nieuwe techniek, hoe langer je het moet uitstellen denk ik. Dus voorjaar 2027, als het terugleveren begint en je kosten gaat maken.. Dan zorgen dat er 1 is denk ik?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

de Peer

under peer review

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:33:
[...]

Hoe langer je kunt wachten op nieuwe techniek, hoe langer je het moet uitstellen denk ik.
dat pakte toch juist slecht uit voor jou met de zonnepanelen. Dus ik snap niet hoe je tot die conclusie komt.

Ook de subsidies voor warmtepompen zijn lager geworden de afgelopen jaren. Je bent echt geen early adoptor meer hoor. Warmtepomp is geen nieuwe technologie.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]
De cv ketel doet het nog prima.
dat is toch geen argument als je wilt verduurzamen?

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Hoe langer je kunt wachten op nieuwe techniek, hoe langer je het moet uitstellen denk ik. Dus voorjaar 2027, als het terugleveren begint en je kosten gaat maken.. Dan zorgen dat er 1 is denk ik?
Die logica ontgaat me ook. Er is niets mis met 1 of 2 jaar wachten met een accu, of er helemaal geen 1 plaatsen want er is niets duurzaams aan een thuisaccu.

Het lijkt je meer om het geld te gaan, en dan zul je tot andere conclusies komen dan verduurzamen.

Als je geen terugleverkosten wilt, zorg dan dat je niet teruglevert. Dit kan met de meeste omvormers wel, kwestie van instellen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 13-04-2026 17:11 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Niet helemaal eens, alleen weet je pas achteraf wat (financieel) wijsheid was.
Niets doen is in ieder geval een flinke gok met enorme onzekerheden, waarbij je jezelf maximaal blootstelt aan afhankelijkheden buiten je cirkel van invloed. Scenario 'niets doen' heeft onbekende kosten en bekende (negatieve en positieve) opbrengst.
Scenario 'verduurzamen' heeft bekende kosten en onbekende opbrengst.

Houd vooral jezelf niet voor de gek dat scenario 'niets doen' altijd goedkoop is.
In een ander topic werd bijvoorbeeld voorgerekend dat een private lease EV occasion van €350/maand al bij 15000 km/jaar onder de huidige omstandigheden goedkoper kan zijn dan een afgeschreven Aygo. Zijn deze omstandigheden de uitzondering of het nieuwe normaal (of wordt het nog erger)?
Iets om over na te denken.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Nouja, het grootste probleem is de overheid wat mij betreft. Ik weet nog dat @de Peer me heeft overtuigd met het nemen van zonnepanelen inderdaad. Iets met een 80% terugleververgoeding van het kale basistarief. (ik weet het niet meer precies, maar de stelligheid waarmee dat werd verkondigd.. :p ) Tegenwoordig moet je betalen :D en dat is 3 jaar geleden.

En het gaat me niet perse om verduurzamen. Ik ben niet ideologisch ingesteld. Ik ben wel realistisch, fossiele brandstof is eindig. Maar nogmaals, ik ben geen voorloper. Met de kennis van nu, had ik de investering toen voor zonnepanelen niet gedaan. Ik probeer dus weer zo'n financiële misser te voorkomen.

Dus ja, puntje bij paaltje denk ik dan: ik wil wel verduurzamen, maar het moet me niet (weer) duizenden euro's kosten die ik niet terugzie. Als dan het antwoord is, dan moet je niet verduurzamen, dan vind ik dat prima :p

[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 13-04-2026 17:32 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:26:
Tegenwoordig moet je betalen :D
Haha, grapjas. Ik krijg vandaag (tot nu toe) Euro 9,93 terug (inc Belastingen). En nee, ik betaal geen terugleververgoedingen op basis van staffels oid. Ja ik heb een dynamisch contract.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:32:
[...]

Haha, grapjas. Ik krijg vandaag (tot nu toe) Euro 9,93 terug (inc Belastingen). En nee, ik betaal geen terugleververgoedingen op basis van staffels oid. Ja ik heb een dynamisch contract.
Vanaf 1-1-2027 moet je betalen voor je niet gebruikte, zelf opgewekte energie die je teruglevert. Ja dat is niet 'tegenwoordig'.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Een sfeerhaard op gas waardoor je je gedwongen voelt om op gas te blijven lijkt me eerlijk gezegd een grotere financiële misser dan zonnepanelen waarmee je de komende twintig jaar ~30% van je elektriciteitsverbruik dekt.

Neem een all-electric WP, ga van het gas af en halveer je verwarmingskosten. Financieel een no-brainer als je de investering kunt doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Mad Marty op 13-04-2026 17:36 ]

Rail Away!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Mad Marty schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:34:
Een sfeerhaard op gas waardoor je je gedwongen voelt om op gas te blijven lijkt me eerlijk gezegd een grotere financiële misser dan zonnepanelen waarmee je de komende twintig jaar ~30% van je elektriciteitsverbruik dekt.
Ik voel me niet gedwongen hoor. Wat levert geen gasaansluiting op. 300 euro per jaar? 400? Ik heb geen idee. Dat zijn bedragen (gelukkig maar) waar ik niet wakker van lig.

• _Arthur

_Arthur

blub

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:34:
Vanaf 1-1-2027 moet je betalen voor je niet gebruikte, zelf opgewekte energie die je teruglevert. Ja dat is niet 'tegenwoordig'.
Niet bij b.v. zonneplan, dan krijg je de kale marktprijs per uur. En ja, die kan negatief zijn. Maar dan gaat de stroom of de accu in of het max opwek vermogen stel ik naar beneden bij.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je hebt je keuze volgens mij al gemaakt, wat denk je precies te bereiken met dit topic?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:34:
Voor vaste contracten hoef je vanaf 2027 netto niet te betalen voor je teruggeleverde stroom, je krijgt er vrijwel niets voor maar betalen hoeft niet (en je hoeft ze dus ook niet uit te zetten).

En dan is er inderdaad nog een dynamisch contract.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Sport_Life schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:54:
Je hebt je keuze volgens mij al gemaakt, wat denk je precies te bereiken met dit topic?
Bevestiging, en die heb ik gekregen. Dus bedankt allen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Haha ok , graag gedaan ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• President
  • Registratie: Februari 2015
St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:21:
[...]

Bevestiging, en die heb ik gekregen. Dus bedankt allen.
Mja, ik vind het momenteel ook een lastige tijd om keuzes te maken.

Ik gebruik maar 500 kuub gas, dus de terugverdientijd van een warmtepomp is flink.. dan heb je het al snel over 15 jaar.. maar ook bij jouw verbruik is het al snel 10 jaar

• de Peer

de Peer

under peer review

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:26:
Nouja, het grootste probleem is de overheid wat mij betreft. Ik weet nog dat @de Peer me heeft overtuigd met het nemen van zonnepanelen inderdaad. Iets met een 80% terugleververgoeding van het kale basistarief. (ik weet het niet meer precies, maar de stelligheid waarmee dat werd verkondigd.. :p ) Tegenwoordig moet je betalen :D en dat is 3 jaar geleden.

En het gaat me niet perse om verduurzamen. Ik ben niet ideologisch ingesteld. Ik ben wel realistisch, fossiele brandstof is eindig. Maar nogmaals, ik ben geen voorloper. Met de kennis van nu, had ik de investering toen voor zonnepanelen niet gedaan. Ik probeer dus weer zo'n financiële misser te voorkomen.

Dus ja, puntje bij paaltje denk ik dan: ik wil wel verduurzamen, maar het moet me niet (weer) duizenden euro's kosten die ik niet terugzie. Als dan het antwoord is, dan moet je niet verduurzamen, dan vind ik dat prima :p
Als je het voor elkaar krijgt om zonnepanelen niet rendabel te laten zijn is er iets mis gegaan, en hebben andere 'duurzame' investeringen voor jou ook geen zin.

Je moet helemaal niet betalen. Dat staat in de telegraaf, maar ligt veel genuanceerder.

Ik hark ondertussen vrolijk door hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 13-04-2026 19:45 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Achja, dat vind ik zo flauw. Alsof het mijn schuld is dat alle doelpalen opnieuw gezet zijn. Toen was het: "Die 11k investering? Haha makkelijk verdien je dat terug."
En nu is het je eigen schuld als blijkt dat het toch niet rendabel is.

Maar fijn dat anderen kunnen 'harken'.

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 13-04-2026 20:02 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:59:
Kan je dat nu eens onderbouwen? Want ik geloof daar geen fluit van namelijk 8)

Wat heeft het je, tot nu toe, wel opgeleverd vanaf installatie? Of heb je geen flauw idee en roep je maar wat?

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:13:
[...]

Kan je dat nu eens onderbouwen? Want ik geloof daar geen fluit van namelijk 8)

Wat heeft het je, tot nu toe, wel opgeleverd vanaf installatie? Of heb je geen flauw idee en roep je maar wat?
Alle cijfers staan in de topic start, dus als je echt wilt kun je het zelf ook wel uitrekenen. Ik heb niet zo'n zin in de vijandigheid die je uitstraalt.

• de Peer

de Peer

under peer review

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:59:
Achja, dat vind ik zo flauw. Alsof het mijn schuld is dat alle doelpalen opnieuw gezet zijn. Toen was het: "Die 11k investering? Haha makkelijk verdien je dat terug."

Maar fijn dat anderen kunnen 'harken'.
11k, dat is nogal fors.. Dan klinkt het alsof je veel te duur hebt laten leggen. Dat is dan wellicht een risicovolle investering geweest.

Natuurlijk zijn er geen zekerheden, dat is inherent aan investeren. Maar je moet wel een beetje opletten natuurlijk met de uitgaven.

Ik ben momenteel ook weer zonnepanelen aan het leggen. Mijn investering is 9000 euro maar daar heb ik 73*460Wp panelen voor.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:22:
[...]

11k, dat is nogal fors.. Dan klinkt het alsof je veel te duur hebt laten leggen. Dat is dan wellicht een risicovolle investering geweest.

Natuurlijk zijn er geen zekerheden, dat is inherent aan investeren. Maar je moet wel een beetje opletten natuurlijk met de uitgaven.

Ik ben momenteel ook weer zonnepanelen aan het leggen. Mijn investering is 9000 euro maar daar heb ik 73*460Wp panelen voor.
Ik heb hier toentertijd een topic geopend, en jij was een van de voorstanders van zonnepanelen, ook voor die prijs. Maar wat ik zeg, met de kennis van nu had ik het toen niet moeten doen. Dat zei ik al.

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 13-04-2026 20:24 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:22:
Alle cijfers staan in de topic start, dus als je echt wilt kun je het zelf ook wel uitrekenen. Ik heb niet zo'n zin in de vijandigheid die je uitstraalt.
Succes met je topic :w

• de Peer

de Peer

under peer review

St@m in "Waarom zou ik nog zonnepanelen laten leggen"

dat ging dus om dit topic, de titel ook al met zo'n ondertoon.
Waarom zou ik nog investeren? En als het anders loopt dan verwacht vooral anderen er de schuld er van geven.

In dat topic komen juist alle risico's aan bod. Ik maak er zelfs de vergelijking met aandelen (het kan goed of slecht uitpakken).

Dus je kunt echt niet stellen dat je verkeerd geinformeerd bent. Je wist donders goed dat het ook verkeerd uit kon pakken. Bovendien noemde ik en diverse andere Tweakers daar ook dat je offertes behoorlijk duur waren, daar had je iets mee kunnen doen denk ik. Meer offertes opvragen wellicht en iets goedkopers kiezen. Maar het was wel een duurder periode toen.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 13-04-2026 20:38 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:22:
[...]

Laten we wel wezen, net een kwartje per kWh is idioot goedkoop. Dat is totaal niet realistisch voor de gemiddelde situatie.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:36:
[...]

Ik voel me niet gedwongen hoor. Wat levert geen gasaansluiting op. 300 euro per jaar? 400? Ik heb geen idee. Dat zijn bedragen (gelukkig maar) waar ik niet wakker van lig.
Maar als je de grote stappen hebt gemaakt met bijvoorbeeld isoleren, dan wordt dit natuurlijk al snel het probleem. Als een paar honderd Euro per jaar niet relevant is, dan gaan de meeste dingen geen grotere verschillen maken. Kijk naar de thuisbatterij, vaak als het doel gewoon is om te besparen, heb je een batterij van laten we eens zeggen 5 kWh nodig, zodat je je avond / nachtverbruik met je zonnepanelen kan afdekken. Dat kost je laten €1000 (oké beetje naarbeneden afgerond). Laten we optimistisch zijn en zeggen dat het in 5 jaar terugverdient. Dan levert het dus €200 per jaar op, maar je bent 5 jaar bezig voor break even (plus nog wat rente wat je op de bank had gekregen). En als het nu tegenvalt? Dan levert hij €100 per jaar op en ben je 10 jaar bezig voor break even. En dan heb je nog geen cent verdient eraan.

En ik verwacht zelf er eentje te kopen als ik terugleverboetes krijg, maar eerlijk is eerlijk, met ook nog kosten om internet op de juiste plekken te krijgen erbij, gaat dat financieel mij echt niet veel opleveren.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:30:
St@m in "Waarom zou ik nog zonnepanelen laten leggen"

dat ging dus om dit topic, de titel ook al met zo'n ondertoon.
Waarom zou ik nog investeren? En als het anders loopt dan verwacht vooral anderen er de schuld er van geven.

In dat topic komen juist alle risico's aan bod. Ik maak er zelfs de vergelijking met aandelen (het kan goed of slecht uitpakken).

Dus je kunt echt niet stellen dat je verkeerd geinformeerd bent. Je wist donders goed dat het ook verkeerd uit kon pakken. Bovendien noemde ik daar ook dat je offertes behoorlijk duur waren.
Ik zeg ook niet dat ik verkeerd geïnformeerd ben, de doelpalen zijn verschoven door de overheid, en niet een beetje ook. Ik geef je ook nergens de schuld van hoor, alsjeblieft zeg.

Maar om dan maar te stellen: "Als je het voor elkaar krijgt om zonnepanelen niet rendabel te laten zijn is er iets mis gegaan, en hebben andere 'duurzame' investeringen voor jou ook geen zin." tja..

En dan heb je het over mijn ondertoon.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Sissors schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:35:
[...]

Maar als je de grote stappen hebt gemaakt met bijvoorbeeld isoleren, dan wordt dit natuurlijk al snel het probleem. Als een paar honderd Euro per jaar niet relevant is, dan gaan de meeste dingen geen grotere verschillen maken. Kijk naar de thuisbatterij, vaak als het doel gewoon is om te besparen, heb je een batterij van laten we eens zeggen 5 kWh nodig, zodat je je avond / nachtverbruik met je zonnepanelen kan afdekken. Dat kost je laten €1000 (oké beetje naarbeneden afgerond). Laten we optimistisch zijn en zeggen dat het in 5 jaar terugverdient. Dan levert het dus €200 per jaar op, maar je bent 5 jaar bezig voor break even (plus nog wat rente wat je op de bank had gekregen). En als het nu tegenvalt? Dan levert hij €100 per jaar op en ben je 10 jaar bezig voor break even. En dan heb je nog geen cent verdient eraan.

En ik verwacht zelf er eentje te kopen als ik terugleverboetes krijg, maar eerlijk is eerlijk, met ook nog kosten om internet op de juiste plekken te krijgen erbij, gaat dat financieel mij echt niet veel opleveren.
Nou exact dat dan dus. Ga ik nog een keer duizenden euro's investeren in iets waar ik niet of nauwelijks rendement uit haal. Wat gaat het me nou echt opleveren. De conclusie was er al wel. Niet zo heel veel dus :)

Maar een batterij is nog wel overzichtelijk en dat voelt dan ook wel goed op een of andere manier. Dat je je eigen opgewekte stroom avonds verbruikt, maar ik begreep al dat dat niet duurzaam was :p een thuisbatterij.

• de Peer

de Peer

under peer review

In het vorige topic gaf je aan:
Uiteindelijk gegaan voor 16*405w zonnepanelen met een enphase systeem.
Draaien nu een maand en heb zo'n 650kwh opgewekt. Achteraf gezien dus een uitstekende keuze. Ik hoop dat ik ergens rond de 4000kwh in een jaar ga opwekken.

Uiteindelijke investering was 10.800 euro inclusief een nieuwe groepenkast.
Je vond het toen dus nog een uitstekende keuze. Ik zou zelf nooit Enphase aangeraden hebben omdat het zo enorm duur is. Dat maakte jouw investering een stuk risicovoller.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:40:
In het vorige topic gaf je aan:

[...]

Je vond het toen dus nog een uitstekende keuze. Ik zou zelf nooit Enphase aangeraden hebben omdat het zo enorm duur is. Dat maakte jouw investering een stuk risicovoller.
Ja toen! Met de kennis van nu..

• de Peer

de Peer

under peer review

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:36:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik verkeerd geïnformeerd ben, de doelpalen zijn verschoven door de overheid, en niet een beetje ook.
Valt nog wel mee met die doelpalen denk ik. Wat hier gebeurd is, is marktwerking. De prijs van (teruggeleverde) zonnestroom is gewoon erg gekelderd.

Overheid heeft ook wel een rol natuurlijk, maar die wispelturigheid neem je mee in je afwegingen bij de investering. En het was al duidelijk dat de saldering er af ging.
Maar om dan maar te stellen: "Als je het voor elkaar krijgt om zonnepanelen niet rendabel te laten zijn is er iets mis gegaan, en hebben andere 'duurzame' investeringen voor jou ook geen zin." tja..
Ja, daar sta ik achter. Er zijn weinig investeringen die zo rendabel zijn geweest als PV. Helemaal als je vóór 2023 ingestapt was.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 13-04-2026 20:44 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:43:
[...]

Valt nog wel mee met die doelpalen denk ik. Wat hier gebeurd is, is marktwerking. De prijs van (teruggeleverde) zonnestroom is gewoon erg gekelderd.

[...]

Ja, daar sta ik achter. Er zijn weinig investeringen die zo rendabel zijn geweest als PV. Helemaal als je vóór 2023 ingestapt was.
Ja en als je Bitcoin had gekocht in 2013..
Het is gewoon achteraf een verkeerde investering geweest voor mij. Zo zie ik dat. Dus in plaats van weer een verkeerde investering te doen, even een sanitycheck hier. En het is me wel duidelijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 13-04-2026 20:45 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:36:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik verkeerd geïnformeerd ben, de doelpalen zijn verschoven door de overheid, en niet een beetje ook. Ik geef je ook nergens de schuld van hoor, alsjeblieft zeg.

En dan heb je het over mijn ondertoon.
Volgens mij was in 2023 al bekend dat het zou worden afgebouwd of zelfs volledig stoppen in 2027.
Je hebt 1,40 per WP betaalt, dat is vrij duur. Meerdere reacties gaan daarover. Bovendien is er ook vaak gezegd dat het op noord niet zo rendabel is.

Hoeveel offertes heb je destijds opgevraagd?

Voor wat betreft mijn situatie: groot vrijstaand huis met warmtepomp en 2 electrische auto's betaal ik al sinds de panelen geïnstalleerd zijn niks voor verwarmen en auto rijden. Kosten destijds 10k voor 26 panelen met micro omvormers. Offertes varieerden toen tussen de 10k en 15k ongeveer.

Vanaf januari 2027 kunnen we ongeveer 50% van opgewekte energie direct in de auto's laden, dat levert honderden euro's per maand op (huidige situatie met hoge brandstofprijzen niet meegerekend).
Bovendien krijgen we ook rentekorting vanwege label A+++.

Mocht je nog geïnteresseerd zijn kan ik onze warmtepomp ook toelichten, maar ik geloof dat je je keuze al hebt gemaakt.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Sport_Life schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:47:
[...]

Volgens mij was in 2023 al bekend dat het zou worden afgebouwd of zelfs volledig stoppen in 2027.
Je hebt 1,40 per WP betaalt, dat is vrij duur. Meerdere reacties gaan daarover. Bovendien is er ook vaak gezegd dat het op noord niet zo rendabel is.

Hoeveel offertes heb je destijds opgevraagd?

Voor wat betreft mijn situatie: groot vrijstaand huis met warmtepomp en 2 electrische auto's betaal ik al sinds de panelen geïnstalleerd zijn niks voor verwarmen en auto rijden. Kosten destijds 10k voor 26 panelen met micro omvormers.

Vanaf januari 2027 kunnen we ongeveer 50% van opgewekte energie direct in de auto's laden, dat levert honderden euro's per maand op (huidige situatie met hoge brandstofprijzen niet meegerekend).

Mocht je nog geïnteresseerd zijn kan ik onze warmtepomp ook toelichten, maar ik geloof dat je je keuze al hebt gemaakt.
Het zou toen geleidelijk afgebouwd worden tot 2030 ofzo dacht ik. En inderdaad, ik ben alweer genezen :D duurzaamheid is niet terug te verdienen, of in ieder geval pas na een lange tijd in mijn situatie. Prima. Ik lig er verder ook niet wakker van.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

St@m schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:50:
[...]

Het zou toen geleidelijk afgebouwd worden tot 2030 ofzo dacht ik. En inderdaad, ik ben alweer genezen :D duurzaamheid is niet terug te verdienen, of in ieder geval pas na een lange tijd in mijn situatie. Prima. Ik lig er verder ook niet wakker van.
St@m schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:21:
Even een update, wel zo fair.
Uiteindelijk gegaan voor 16*405w zonnepanelen met een enphase systeem.
Draaien nu een maand en heb zo'n 650kwh opgewekt. Achteraf gezien dus een uitstekende keuze. Ik hoop dat ik ergens rond de 4000kwh in een jaar ga opwekken.

Uiteindelijke investering was 10.800 euro inclusief een nieuwe groepenkast.
Ik snap nog steeds niet hoe je op noord bent uitgekomen op een Enphase systeem voor 1,40 per WP.

Hier ligt ook Enphase geïnstalleerd in 2023 en ik betaalde 1 euro per WP. Wel 26 panelen (van 450WP) dus er zit een beetje schaalvoordeel op , maar alsnog heb jij echt veel meer dan de gangbare prijs betaalt. En 1 paneel levert bij mij ongeveer 450kWh op, dus >100 euro per jaar de afgelopen 3 jaar :).

Maargoed ik had meerdere offertes van solide bedrijven en koos uiteindelijk voor de goedkoopste :9.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2026 21:05 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
Je zegt dan wel dat die 400 euro per jaar vastrecht voor gas je niks uitmaakt, maar de gasprijzen (en het vastrecht) gaan alleen maar stijgen.
En je zou nog verbaasd zijn hoeveel energie je kunt besparen door de thermostaat een graadje lager te zetten en niet elke dag lang te douchen. Elke dag douchen is trouwens ook hardstikke ongezond voor je huid.
Met de besparing kun je dan wel iets leuks voor je dochters kopen en als je aan hun uitlegt hoe je dat bespaart hebt dan leren ze misschien ook wat duurzaam is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1