Metselen op (deel van) terrastegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robke01
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 14-04 08:32
Hi,

Ik wil een bloembak metselen. Deze zal ongeveer 70cm hoog worden en 50 breed.

Totaal over een lengte van 5 meter. Deze zal dus gevuld worden met aarde.

De ondergrond is:
1: deels beton (+/- 4cm) dik en daaronder een opsluitband. Over de volledige 5 meter, ongeveer 40cm breed
2. betontegels 5cm dik, daaronder zandbed

Nu wil ik daarop dus de bloembak metselen, is dat te doen of niet? Omdat ik veel lees dat het niet is aan te raden om te metselen op een terrastegel...?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdSd0DJtKTkXybOG9ypE-KirKmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmSeFnqzrTkPJMg8EGGQF7lU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:04

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Even grof gerekend gaat er 1,75m3 aarde in, stenen op en dan regent het een paar weken en weegt het zomaar > 2.000kg.

Nu kun je lichtere stenen gebruiken en deels vullen met lichtere opvulling (piepschuim bijvoorbeeld), maar op basis daarvan zou je wel een beredenering of calculatie kunnen maken of het vroeg of laat gaat verzakken.

Beton en opsluitband zou nog wel een eind kunnen komen maar tegels is lastiger. Als het er al jaren ligt is de kans wat kleiner op verzakken, ondergrond onder het beton en de tegels natuurlijk ook. Ik woon in kleiland, alles verzakt hier, uiteindelijk :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Het gewicht van de planten bak gaat wat doen op het beton gebeurt er weinig gok ik. Op de tegels kan het gewicht voor problemen zorgen vrees ik.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3