beste gebruikersvriendelijke linux distributie voor gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leemeijer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-04 17:55
Zoals in de kop beschreven, ben ik op zoek naar de beste linux distributie voor gamen. Na 35 jaar windows worden de nadelen groter dan de voordelen. Tijd om te kijken of het met Linux beter gaat.

Alle reacties

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:22

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

En wat heb je zelf al opgezocht? Waar twijfel je aan? Een simpele zoektocht zal je snel leiden naar de arch based gaming distro's (zoals bazzite) of dat mensen zeggen pak gewoon een normale distro Ubuntu of fedora.

Het mooie is, het is gratis, probeer het gewoon.

• JADX38
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19-04 21:26
Bazzite is een linux distro speciaal gemaakt voor gaming. Er zijn ook mensen die aan het experimenteren zijn met steam os, maar dat vereist wel een AMD systeem, en is niet officeel ondersteund.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kom idd eerst zelf even met een shortlist aan distro's waar je naar kijkt, want er zijn er nogal wat. En elke recente distro is geschikt om mee te gamen. Daarnaast hebben we ook Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 waar je vraag wat breder wordt gesteld: algemeen welke distro voor je dagelijkse zaken (en niet zozeer een 'console OS').
Ircghost schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:33:
... naar de arch based gaming distro's (zoals bazzite) ...
Je bent in de war met CachyOS, want Bazzite is Fedora based (zie ook hun site) en zelfs immutable.

Commandline FTW

• Ircghost

Ircghost

Je hebt gelijk, haalde ze even door elkaar. Had niet opgezocht.. :+

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 05:17
Ik zit al een jaar of 5 gewoon op Mint voor mijn (AMD)desktop. Wel een systeem gebouwd in iets van 6-7 jaar geleden.
Ik speel gewoon een beetje voor de lol en dat kan ook met oudere games.
Als je nog nooit Linux hebt gebruikt, dan raad ik je iig niet de Arch based distro's aan (Cachy). Da's imho een grote gok. Ik zeg Mint.
Zegt een pure Arch fan trouwens op mijn 2 laptops.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:53
Zeker als je niet echt recente spellen speelt, gewoon Mint doen. Voor beginners is dat een ideale distro.

Is dat wel het geval en heb je GPU driver updates nodig, dan zijn b.v. EndeavourOS, Pop!_OS of MX Linux AHS goede keuzes. Maar er is veel keuze in Linux-land, vandaar de vragen terug hier.

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 08:20
Ik ben het eens met de mensen hierboven.
Ik zou voor bazzite gaan. Zelf draai al jaren opensuse.

Nog een tip:
Een andere manier om een linux distro te bekijken, is om een test systeem te bekijken.
bijvroobeeld verschillende distro's op distrosea.com
(waaronder de eerder aanbevolen distro's)

[ Voor 7% gewijzigd door freyk op 17-04-2026 08:20 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:23
Leemeijer schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:28:
Zoals in de kop beschreven, ben ik op zoek naar de beste linux distributie voor gamen. Na 35 jaar windows worden de nadelen groter dan de voordelen. Tijd om te kijken of het met Linux beter gaat.
Zoals men aangeeft is het wel fijn om iets meer eigen input te leveren.
Punt is dat "gamen" nogal een groot begrip is. Speel je dagelijks een potje mahjong op je laptop dan heb je aan standaard distros als Mint meer dan voldoende.
Ga je aan de slag als simraces dan wordt het al lastiger (heb ik gemerkt) en zul je toch nog veel zaken zelf moeten uitzoeken (oa. of je randapparatuur gaat werken met de specifcieke linux distro)

Zo kwam ik er dus achter dat Moza geen Linux support levert . lekker want ik had net daarvoor mijn hele racesetup gewijzigd naar Moza spul. Gelukkig zijn er dan wel 3rd party oplossingen van mensen die fanatiek bezig zijn. Maar native ondersteuning vanuit de fabrikant is toch fijner.

Ergo geef even aan wat je zoekt en wat je zelf al hebt gevonden wordt vaak ook gewaardeerd.

*sowieso

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-04 04:07
@Ircghost mensen vinden de stap naar Linux al spannend, het is niet helpend om ze met een kluitje het riet in te sturen. Het internet staat vol met tegenstrijdige verhalen, als je de fanboys mag geloven is elke distro perfect en heel makkelijk te gebruiken; maar in werkelijkheid is dat voor een beginner zeker niet het geval...

Na een boel irritatie met Fedora, iets met Nvidia drivers...ben ik overgestapt naar Nobara (Fedora roots). Dit was echt een verademing, je kunt heel makkelijk switchen tussen de officiële en open Nvidia drivers.
Daarbij zit alles erin wat je als gamer kunt wensen (wine, steam, proton, etc etc), dus je bent ook vlot aan het gamen. Game controllers werken ook out-of-the-box.

Een dingetje waar ik nog wel tegenaan liep, was dat ik voor bijv. palworld nog argumenten moest meegeven in steam, dat is heel afhankelijk van je hardware. Op de website van Proton staat een database met games en mensen die hun configuraties delen.

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door DeMolT. op 17-04-2026 08:30 ]

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
Ubuntu is volgens mij nog steeds een prima keus om kennis te maken met Linux. Het is gericht op normale mensen en heeft goede ondersteuning voor Steam. Door de populariteit ook makkelijk om hulp te krijgen via communities of via Google oplossingen te vinden. Komt ook met een handige tool om Nvidia-drivers te installeren.

Dus ik zou zeggen, begin gewoon lekker met Ubuntu, later kun je alsnog met exotische distros gaan experimenteren.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
neeroeter schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:45:
Ik zit al een jaar of 5 gewoon op Mint voor mijn (AMD)desktop. Wel een systeem gebouwd in iets van 6-7 jaar geleden.
Ik speel gewoon een beetje voor de lol en dat kan ook met oudere games.
Als je nog nooit Linux hebt gebruikt, dan raad ik je iig niet de Arch based distro's aan (Cachy). Da's imho een grote gok. Ik zeg Mint.
Zegt een pure Arch fan trouwens op mijn 2 laptops.
Hier ook Mint, mijn systeem is iets recenter; verder ook nog op een mini-pc'tje dat aan de TV hangt voor de kinderen. Steam er op, en vrijwel alles wat geen AAA-titel is draait als een tierelier - al dan niet met Proton, maar belangrijkste is dat eigenlijk alles gewoon zonder gedoe werkt.

Als het met Mint niet lukt, denk ik dat het met een andere distributie niet noemenswaardig beter zal gaan.

• Ircghost

Ircghost

@DeMolT. Ik stuur niemand het riet in, ik vraag slechts wat de TS zelf al heeft uitgezocht. Als het antwoord is, ik heb er naar gekeken maar weet niet waar ik moet beginnen is dat ook prima, maar dan weten we hoe we kunnen helpen. Maar goed, TS lijkt verdwenen te zijn, dus maakt toch niet meer uit 😉.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:41
Ik ben dus zelf ook al een tijdje aan het kijken, en durfde de stap nog niet helemaal.
Maar inderdaad zoals de TS al zegt, de nadelen van windows worden alleen maar groter. en windows wordt steeds meer ruk.

Ook leuke van hele copilot gedram, ze het nu aan het zogenaamd verwijderen zijn in apps. maar gewoon aan het renamen zijn(Zoals in notepad).
Ik zie windows Recall ook nog wel een keer stilletjes terug komen, zonder misschien enige melding(Of pas als het te laat is).

Ik zelf ben nu weer even bezig met Linux Zorin Os, hiermee ben ik redelijk prima uit de voeten gekomen.
De 1ste keer schrok ik mij kapot, ik had wel de pro versie ergens gedownload . en dacht als het was is koop ik het ook wel(Wil makers best steunen als het echt goed werkt).
Maar ik koos voor de full install, en je krijgt letterlijk zoveel toeters en bellen en crap. dat je door de bomen het bos niet meer ziet wat er nu op staat.

Ik ben gisteren begonnen met de normale niet pro versie, deze heeft ook niet die full install. En het oogt zo al een stuk prettiger.
Ik speel alleen wat oudere spelletjes, via steam was het prima werkte direct.

Ea met C&C generals op zich ook wel via Lutris, al had ik wat gek beeld. maar via tips hier een andere instelling gedaan in de settings van lutris bij het spel(En toen werkte het perfect).

Blizzard launcher ook wel aan de praat gekregen, had wat geneuzel er mee. maar goed als je niet goed leest(Dan gaat het fout :P ).
Ik moet toch zeggen ik er zo redelijk blij zo al mee ben, dat ik mijn pc wellicht ook wel aandurf hiermee te herinstalleren zelfs nu.

Dus Zorin Os zou je ook kunnen proberen, ik weet niet wat het voordeel / verschil is van of Zorin Of Bazzite.
Als je de mogelijkheid heb zou ik zeggen, probeer 1 van de 2 eventueel, maak een dualboot. Of kijk of je een laptopje heb die je tijdelijk kan gebruiken.
Virtueel via VMware of iets zou ik niet aanraden echt, dat is toch anders en je haakt sneller af. dan wanneer je er echt voor zit en je niet kan zeggen ook laat maar schakel vm machine wel uit.

• Merik
N.a.v. de post van @Carlos0_0 , is er eigenlijk een soort mega-thread voor problemen met gamen onder Linux? Het gebeurt bijna nooit en is vaak wel op te lossen, maar als het gebeurt is het irritant.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Merik schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:12:
N.a.v. de post van @Carlos0_0 , is er eigenlijk een soort mega-thread voor problemen met gamen onder Linux? Het gebeurt bijna nooit en is vaak wel op te lossen, maar als het gebeurt is het irritant.
Goede vraag! Die is er iig hier niet. Ik heb niet gekeken of er in Spielerij eentje is, maar zal intern een balletje opgooien voordat we straks 2 topics met hetzelfde hebben. Sommige dingen gaan nog wel eens per game namelijk ipv 1 algemeen troubleshoot topic voor alles. Dat kan voor Linux wel handig zijn, omdat verschillende games hetzelfde issue kunnen hebben met dezelfde oplossing.

Commandline FTW

• Merik
@Hero of Time Ja dat maakt het wel lastiger per game, als je alsnog niet de juiste oplossing zou hebben. In die zin zou het misschien deels meer een 'algemene' post zijn met dingen alshoe Lutris en Wine te gebruiken, richting nieuwe Linux-gebruikers. Mocht hier vraag naar zijn, stuur gerust een DM.

Maar dat alles off-topic :P
Pagina: 1