[Koopadvies] Advies rackmount voor workstation + NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 17:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
inventaris
Ik heb momenteel een workstation en NAS in één op basis van Unraid;
  • 1x AMD Ryzen 9 7950X3D
  • 1x Gigabyte AORUS X670E MASTER
  • 1x MSI GeForce RTX 5080 16G SHADOW 3X OC
  • 4x Toshiba MG07ACA12TE (512e), 12TB
  • 1x WD Red Plus "5400rpm class", 14TB
  • 1x be quiet! Dark Base 900 (Zwart)
  • 6x Sharkoon SATA 3 60cm hoek Zwart Zwart
  • 1x Arctic Liquid Freezer III 420
  • 8x Arctic P14 Pro fans
  • 1x Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30 (64GB DDR5)
  • 1x FSP Hydro Ti PRO 850W
  • 4x Samsung 970 Evo Plus 1TB
  • 2x Samsung 990 Pro 2TB
Daarnaast heb ik nog wat oude componenten rondliggen;
  • 4x 16GB Crucial DDR4-3200 SO-DIMM
  • 1x Intel i7 8700
  • 1x NVidia RTX4060 8GB
  • Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Huidige situatie
Ik draai voornamelijk home assistant en plex in mijn NAS, naast backups voor onze computers en van onze fotos. In de winter regelt deze ook de ektrische verwarming omdat het appartement ouderwetse radiator kranen heeft, en deze altijd of te warm of te koud worden en het vervangen van deze op zijn minst prijzig te noemen zijn, omdat de leiding lokaal bevroren dient te worden (kan niet tijdelijk lokaal afgesloten worden). Daarom verwarm ik tot op heden het appartement elektrisch ipv via de blok verwarming, zodat deze stabiel en nauwkeurig is. Daarnaast gebruikt de vrouw ook liever home assistant om de temperaturen of verlichting te verranderen ipv google assistant.

Ik wil mijn huidige combinatie systeem graag opsplitsen om 2 redenen; veel van mijn applicaties vereisen dat ik het OS direct draai op baremetal, en niet in een VM en ik speel ook graag een spelletje met vrienden, en ook daar zit kernel level anti-cheat in de weg. Dus op het moment heb ik mijn workstation opgedeeld in twee. Op 1 SSD staat windows + alle applicaties voor werk + games met vrienden, en deze draait, op het moment, vrijwel 24/7. Op de rest staat unraid; 2 SSD's voor Unraid's boot + VMs + dockers. Maar ik kan dus op dit moment nooit beide systemen tegelijkertijd draaien. En dit gaat ten kosten van de "Wife Acceptance Factor", maar ook het comfort van de kleine. Derhalve de wens om ze op te splitsen.

Tot slot, we hebben de woning (appartement) recent overgenomen van de woning corporatie, tot dusver hebben we het gedaan met een enkele ethernet kabel (die over de vloer in de hal) van de router naar mijn NAS/workstation en de rest verliep via WiFi, omdat gaten boren door muren niet algemeen geaccepteerd werden en lastig waren omdat we door gewapend beton moesten boren. Gezien ons huishouden tot nog toe niet veel bandbreedte nodig had, anders dan mijn NAS/workstation, was dit ruimschoots voldoende voor onze eisen. Maar nu we de woning gekocht hebben wil ik deze toekomstbestendig maken en de WiFi dekking verbeteren, daar het WiFi signaal door 2 muren heen al bijna compleet onbruikbaar word en door het splitsen ook mijn baremetal systeem de mogelijkheid te geven een backup te draaien naar de NAS.
Het idee
Ik wil de NAS en workstation en een switch als een rackmount systeem onder mijn bureau, bij voorkeur op wielen, want het huidige systeem is al bijna te zwaar om normaal te verplaatsen :X .
In de workstation wil ik de componenten;
  • 1x AMD Ryzen 9 7950X3D
  • 1x Gigabyte AORUS X670E MASTER
  • 1x MSI GeForce RTX 5080 16G SHADOW 3X OC
  • 1x Arctic Liquid Freezer III 420
  • ?x Arctic P14 Pro fans
  • 1x Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30 (64GB DDR5)
  • 1x FSP Hydro Ti PRO 850W
  • 2x Samsung 990 Pro 2TB
  • 1x Intel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk)
In de NAS wil ik de volgende componenten;
  • 1x Intel i7 8700 (of socket AM4/1700 gebaseerd platform)
  • 4x Toshiba MG07ACA12TE (512e), 12TB
  • Thermalright Peerless Assassin 120 SE
  • 1x WD Red Plus "5400rpm class", 14TB
  • 6x Sharkoon SATA 3 60cm hoek Zwart Zwart
  • ?x Arctic P14 Pro fans
  • ASUS Hyper M.2 x16 Gen5 Card
  • 4x Samsung 970 Evo Plus 1TB
  • 4x 16GB Crucial DDR4-3200 SO-DIMM
  • 1x (optioneel) NVidia RTX4060 8GB
  • 1x Intel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk)
Hier de layout van de woning en het plan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZErKjL1yIbrA2DuRTv3cgp0BoMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZFkz31Ciua0PbRmTJSZm0saV.png?f=fotoalbum_large

Ik wil dus in ieder geval een 1x 10Gbit bekabelde verbinding tussen iedere kamer in de woning, en 1x tussen de NAS en workstation zonder al teveel boren in de muren. Daarvoor zoek ik dus nog een geschikte rackmount en switch voor deze systemen. Het is geen must, maar ik zou graag de RTX4060 in willen zetten voor transcoding. Als dit geen rendabele optie is, dan kan mijn zoon die misschien over een paar jaar gebruiken voor roblox/minecraft oid 8)7
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil graag de systeemkosten onder de 1500eu houden, wat goed mogelijk zou moeten zijn met de reserve componenten die ik heb. In totaal wil ik het onder de 2500eu houden. Daarvoor moet ik dus de rackmount (op wielen), rackmount chassis, en bekabeling moeten regelen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Al benoemt hierboven :)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Systeem configuratie al vastgelegd in de introductie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen echte merk voorkeuren. Maar wel hoge efficientie (80+ plat/ti), stilte en lange ondersteuning (bijvoorbeeld asus CSM).

Bijvoorbeeld had ik de volgende mij al voorgesteld;
AMD Ryzen 5 5600X + ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II
of
Intel Core i3-12100 + ASUS PRIME B760M-A D4-CSM
Hierbij zou ik de SO-DIMM's kunnen hergebruiken met DIMM adapters. Ik had dit systeem 2 jaar geleden al willen bestellen, maar besloten om geld te sparen |:( Ik had toen 96GB DDR5-6000 kunnen bestellen....
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet onder mijn zit-sta bureau kunnen passen.
Hierbij de beschikbare dimensies (h*b*d) inclusief wielen;
72cm*50cm*43cm
67cm*50cm*75cm
ivm. horizontale balk onder het bureau die wat ruimte opneemt, kan/mag het rack dieper onder her bureau geplaatst worden of meer hoogte opnemen.
Ga je overklokken?
Nee, ik zal eerder underclocken om energie verbruik te minimaliseren. De systemen, behalve de workstation, zullen voornamelijk standby draaien.
Wat verwacht je van ons?
Ik zoek dus naar een goede rackmount voor computer systemen op wielen, een (rackmount) 10GB ethernet switch, en rackmount chassis waarin deze systemen gebouwt kunnen worden.

Het is al laat dus ik sluit hierbij mij OP af. Ik hoop dat ik hierbij voldoende informatie heb gegeven om een ieder genoeg inspiratie te hebben gegeven om adviezen te geven voor de componenten en ideeen waar ik naar op zoek ben of inspiratie voor het verbeteren van het netwerken binnen het appartement 8)

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:27
Volgens mij is de Intel CPU iets zuiniger. Maar met de ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II + Ryzen 5600 houd je wel de optie open om ECC Unbuffered dimms te gebruiken. Dat heb je bij Intel niet. Die CPU memory controller accepteert dat gewoonweg niet. Intel heeft daarentegen Quick Sync voor transcoding. Dan heb je die GPU niet nodig. Scheelt ook veel energie.

WiFi op moederbord heb je niet nodig dus je kan een model nemen zonder. Of uitschakelen in BIOS, scheelt veel idle energie.

Voedingen van < 500W met plat of hoger bestaan eigenlijk niet. Maar gold is meer dan genoeg. Dat verschil in energie betaalt zich met een idle verbruik pas terug na 20 jaar ofzo. Je kan kijken naar een PicoPSU. Als je dichter rond de 50-70% van het maximale vermogen verbruikt van de voeding levert dat een hogere efficiëntie op dan de voeding certificering. Misschien is dat met het aantal HDD's echter niet haalbaar. Het kan ook zijn dat een 300W bronze exemplaar zuiniger is dan een 550W platinum met een laag verbruik.

Rack mounts: categorie: Behuizingen take your pick

Racks (rack mount chassis is een beetje als 'handschoenen, maar dan voor je voeten') op Amazon met wieltjes zijn wel te vinden: https://www.amazon.nl/Sta...ck&qid=1775977053&sr=8-16

[ Voor 24% gewijzigd door Dekar op 12-04-2026 09:45 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• un1ty
Volgens mij is de Intel CPU iets zuiniger. Maar met de ASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II + Ryzen 5600 houd je wel de optie open om ECC Unbuffered dimms te gebruiken. Dat heb je bij Intel niet. Die CPU memory controller accepteert dat gewoonweg niet. Intel heeft daarentegen Quick Sync voor transcoding. Dan heb je die GPU niet nodig. Scheelt ook veel energie.
Klopt, daarom ben ik ook nog aan het twijfelen tussen de componenten die ik al heb. De i7 8700 is niet bepaald een krachtpatser, maar dat hoeft het ook niet te zijn, maar met wat undervolten is die idle best energie zuinig. De onboard WiFi word sowieso uitgeschakeld, maar dit was toevallig een bord met alle features waar ik naar zocht (bijv beschikbare PCI-e lanes/SATA poorten etc) gunstige layout voor het chassis waar ik naar keek en prijs. Maar het idee om ooit ECC te draaien... is bijna een soort van kinderwens/droom, helemaal in de huidige wereld met de prijzen.
Voedingen van < 500W met plat of hoger bestaan eigenlijk niet. Maar gold is meer dan genoeg. Dat verschil in energie betaalt zich met een idle verbruik pas terug na 20 jaar ofzo. Je kan kijken naar een PicoPSU. Als je dichter rond de 50-70% van het maximale vermogen verbruikt van de voeding levert dat een hogere efficiëntie op dan de voeding certificering.
Klopt, in de huidige build configuratie zou een goede 500W PSU voldoende zijn. Maar ik schaf vrijwel altijd voedingen aan die langer leven dan het systeem, omdat betrouwbaarheid daar toch wel een belangrijke factor is voor mij. Er is niets zo vervelend als een instabiel systeem vanwege de voeding. En ik zou graag de voeding een tweede leven willen kunnen geven als dat nodig is, daarom zou het handig zijn een 750~850W voeding te hebben. Daarnaast heeft bijvoorbeeld de 80 plus titanium ook een 10% load efficientie eis, en hebben dergelijke voedingen meestal ook een modus waarin de ventilator volledig uitgaat wanneer idle, wat indirect ook weer zorgt voor lagere energie consumptie en geluidsproductie. (het uitschakelen van de ventilator is misschien nog wel efficienter dan de conversie van AC->DC op low load).

Maar bovengenoemde componenten ben ik dan ook wel redelijk bekend mee. Voor mij gaat het dan ook voornamelijk om de rack en het rackchassis waar ik geen ervaringen mee heb waarvoor ik naar advies zoek. Ik kan ze wel vinden, maar zie er tegenop om er een blindelings aan te schaffen, en daarna niet kunnen retourneren omdat het niet voldoet aan de verwachtingen/eisen.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:27
Die Startech heeft 1900 reviews en 4,8*
Ik zou hem gewoon halen :)

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• un1ty
Dekar schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:53:
Die Startech heeft 1900 reviews en 4,8*
Ik zou hem gewoon halen :)
Ik zal hem op de lijst zetten, het is inderdaad een optie. Maar mijn gevoel zegt toch meer dat ik een gesloten rack moet hebben zodat het geluid van een eventuele switch die loopt te blazen enigszins gedempt wordt... als ook het voorkomen van kinderhandjes die overal in proberen te komen :X 8)7