Gebruiken jullie echt stroom op goedkopere momenten?

Pagina: 1
Acties:
  • 784 views

• belgianmaker
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11-04 17:20
Ik probeer de laatste tijd een beetje te letten op wanneer stroom goedkoper is.

Bijvoorbeeld: vaatwasser ’s nachts, wasmachine later laten draaien, dat soort dingen.

Maar eerlijk gezegd… ik hou het nooit vol
Of ik vergeet het, of ik heb gewoon geen zin om te wachten.

Ik vraag me dus af:
doen mensen dit echt consequent op lange termijn?
Of is dit zo’n idee dat goed klinkt maar in de praktijk bijna niemand volhoudt?

Ben benieuwd hoe jullie dit doen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34
Ja. Werkt prima. Wasmachine om 13:00 aan, vaatwasser om 13:00 aan. Vergeet het heel soms, maar het is nou niet echt lastig ofzo. Alles staat hier nu ook net aan (of is net klaar). Stroom was 9,5 cent per kWh inclusief belastingen.

UNOX: The worst operating system

• belgianmaker
Korvaag schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:51:
Ja. Werkt prima. Wasmachine om 13:00 aan, vaatwasser om 13:00 aan. Vergeet het heel soms, maar het is nou niet echt lastig ofzo. Alles staat hier nu ook net aan (of is net klaar). Stroom was 9,5 cent per kWh inclusief belastingen.
Yeah exactly

I feel like it makes sense in theory, but in real life I just end up using electricity whenever I need it

Do you actually stick to it long term?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34
belgianmaker schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:55:
[...]

Yeah exactly

I feel like it makes sense in theory, but in real life I just end up using electricity whenever I need it

Jahoor, werkt hier nu al ruim 2 jaar prima. Gewoon als ik ga slapen kijk ik even naar de stroomprijzen van de dag erna en besluit dan of ik wasmachine/droger of vaatwasser aan ga zetten. Als de stroom me niet goedkoop genoeg is wacht ik wel een dagje of 2 met wassen. Het is nou niet alsof ik maar 3 paar sokken en 2 handdoeken heb :P

UNOX: The worst operating system

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

belgianmaker schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:55:
[...]

Yeah exactly

Ja momenteel al zo’n 2 jaar. Ik vind het soms zelfs leuk om te doen/ geeft een leuk gevoel. Ebikes aan de lader en alle andere electrische apparaten (al zou dat bij elkaar om nog geen 1kwh gaan maar toch) (vaat)wasmachine zijn dan nog de makkelijke apparaten.

Verder hebben we ook nog enkele airco’s die alleen verwarmen op de goedkope momenten en alles staat uit wanneer het weer duur is. Vooral sinds begin maart werkt dat erg leuk. Want de hele nacht kan dan (bijna) overbrugd worden volgende ochtend is het in de extreemste gevallen dan wel 15/16graden

• belgianmaker
Galinsky schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:01:
[...]

Ja momenteel al zo’n 2 jaar. Ik vind het soms zelfs leuk om te doen/ geeft een leuk gevoel. Ebikes aan de lader en alle andere electrische apparaten (al zou dat bij elkaar om nog geen 1kwh gaan maar toch) (vaat)wasmachine zijn dan nog de makkelijke apparaten.

Verder hebben we ook nog enkele airco’s die alleen verwarmen op de goedkope momenten en alles staat uit wanneer het weer duur is. Vooral sinds begin maart werkt dat erg leuk. Want de hele nacht kan dan (bijna) overbrugd worden volgende ochtend is het in de extreemste gevallen dan wel 15/16graden
That’s actually impressive

I think you’re probably more disciplined than most people.

For me that’s exactly the problem… I know it makes sense, but I just don’t have the reflex to think about it at the right moment.

Do you ever just forget or is it fully part of your routine now?

• belgianmaker
Korvaag schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:51:
Nice, that’s actually really good

I feel like you’re already way ahead of most people.

For me the hardest part isn’t understanding it… it’s just remembering at the right moment.

Like I always realize too late “ah this would have been cheaper now”.

Do you actively check prices during the day or is it more something you got used to over time?

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:46

Honesty

kattenneus!

We hebben juist omdat ik snachts wassen irritant vind gekozen voor een enkele meter omdat we er teveel reken mee hielden. Nu hebben we in het weekend tussen 12 en 5 gratis stroom en wassen we op die momenten

Festina lente

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik ga hier per Juli 2026 over op dynamische tarieven voor m'n energie nadat m'n huidige vaste contract na drie jaar ten einde komt. Het lijkt wel of dat ze iedere keer aan het einde van 'mijn' contract ergens ter wereld een conflict moeten gaan uitvechten waardoor 'mijn' tarieven voor energie altijd zo ongunstig mogelijk uit gaan vallen voor me terwijl ik op het moment dat ik die keuze moet maken nog een goede en voordeligere toekomst dénk te gaan creëren voor mezelf...

Dankzij de salderingsregeling én dat huidige vaste contract hoef ik op het moment dus eigenlijk nergens naar te kijken maar ik doe dat uit principiële overweging wél. Dat wil dus ook zeggen dat ik m'n EV niet tussen 16:00 uur en 21:00 uur aan de lader zet maar hiermee wacht tot een later tijdstip op de avond of zelfs tot de volgende dag waarbij de stroom uit m'n zonnepanelen ook zoveel mogelijk naar de EV gaat (dat ding hoeft niet persé met 11kWh te laden hier thuis, kan op zo'n moment ook met 3.6kWh op één fase door de auto rn de laadpaal te vertellen dat er met verminderd vermogen geladen moet worden.

De wasmahine / wasdrogerr /vaatwasser zijn allemaal op afstand te schakelen óf zelfs volledig automatsch dus ook daar houd ik al rekening met de tijden dat er stroomverbruik gegenereerd wordt.

Een warmtepomp + warmtepompboiler staan op de planning voor Oktober 2026 zodat het gas dan volledig de deur uit kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 11-04-2026 15:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

belgianmaker schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:09:
[...]

That’s actually impressive

I think you’re probably more disciplined than most people.

For me that’s exactly the problem… I know it makes sense, but I just don’t have the reflex to think about it at the right moment.

Do you ever just forget or is it fully part of your routine now?
Sometimes i forget or is it not possible to adhere for different reasons depending on the device. But it is quite rare and i try to plan forward.

• belgianmaker
Honesty schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:14:
We hebben juist omdat ik snachts wassen irritant vind gekozen voor een enkele meter omdat we er teveel reken mee hielden. Nu hebben we in het weekend tussen 12 en 5 gratis stroom en wassen we op die momenten
Oh that’s interesting, especially the free electricity on weekends

That actually sounds way easier to stick to than constantly checking prices

I feel like that’s the main issue… most people won’t adapt unless it’s really simple like that

Do you still have to think about it or is it fully automatic now?

• belgianmaker
Will_M schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:17:
Ik ga hier per Juli 2026 over op dynamische tarieven voor m'n energie nadat m'n huidige vaste contract na drie jaar ten einde komt. Het lijkt wel of dat ze iedere keer aan het einde van 'mijn' contract ergens ter wereld een conflict moeten gaan uitvechten waardoor 'mijn' tarieven voor energie altijd zo ongunstig mogelijk uit gaan vallen voor me terwijl ik op het moment dat ik die keuze moet maken nog een goede en voordeligere toekomst dénk te gaan creëren voor mezelf...

Dankzij de salderingsregeling én dat huidige vaste contract hoef ik op het moment dus eigenlijk nergens naar te kijken maar ik doe dat uit principiële overweging wél. Dat wil dus ook zeggen dat ik m'n EV niet tussen 16:00 uur en 21:00 uur aan de lader zet maar hiermee wacht tot een later tijdstip op de avond of zelfs tot de volgende dag waarbij de stroom uit m'n zonnepanelen ook zoveel mogelijk naar de EV gaat (dat ding hoeft niet persé met 11kWh te laden hier thuis, kan op zo'n moment ook met 3.6kWh op één fase door de auto rn de laadpaal te vertellen dat er met verminderd vermogen geladen moet worden.

De wasmahine / wasdrogerr /vaatwasser zijn allemaal op afstand te schakelen óf zelfs volledig automatsch dus ook daar houd ik al rekening met de tijden dat er stroomverbruik gegenereerd wordt.

Een warmtepomp + warmtepompboiler staan op de planning voor Oktober 2026 zodat het gas dan volledig de deur uit kan.
That’s actually a really advanced setup, respect

But reading this kind of confirms what I was thinking…

For someone like you it probably works great, but for most people this already sounds quite complex to manage

EV, solar, dynamic pricing, timing everything…

I feel like that’s why a lot of people just don’t even try and stick to the easiest option

Do you think this kind of setup is realistic for most people or only if you’re really into it?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik doe dat niet. Het heeft voor mij echt 0,0 zin. Ik heb een variabel contract, en elke 2 maanden andere dag- en nacht tarieven. Met een verbruik van nog geen 1.200kWh per jaar, ben ik maar ±250 euro kwijt voor een jaartje stroom.

Ey!! Macarena \o/

• belgianmaker
RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:42:
Ik doe dat niet. Het heeft voor mij echt 0,0 zin. Ik heb een variabel contract, en elke 2 maanden andere dag- en nacht tarieven. Met een verbruik van nog geen 1.200kWh per jaar, ben ik maar ±250 euro kwijt voor een jaartje stroom.
Yeah that makes sense actually

If your consumption is already low, there’s probably not much to optimize anyway

I guess it matters way more for people with higher usage or things like EV, heating, etc

For them the difference between “good timing” and “bad timing” can add up pretty quickly

Out of curiosity, do you ever check prices at all or just ignore it completely?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

belgianmaker schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:48:
[...]

Yeah that makes sense actually

If your consumption is already low, there’s probably not much to optimize anyway

I guess it matters way more for people with higher usage or things like EV, heating, etc

For them the difference between “good timing” and “bad timing” can add up pretty quickly

Out of curiosity, do you ever check prices at all or just ignore it completely?
Nee, ik vind het wel prima.

Overigens, dit is nu al je zoveelste topic over dit onderwerp waar al je vorige topics al zijn gesloten, op 1 na ;) En waarom je het leuk vind om in het engels te communiceren op een nederlandstalig forum is een beetje appart :P

https://gathering.tweaker...ind/poster/2475732/topics

Ey!! Macarena \o/

• belgianmaker
RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:53:
[...]

Nee, ik vind het wel prima.

Overigens, dit is nu al je zoveelste topic over dit onderwerp waar al je vorige topics al zijn gesloten, op 1 na ;) En waarom je het leuk vind om in het engels te communiceren op een nederlandstalig forum is een beetje appart :P

Ja dat klopt wel

Als je verbruik laag is, maakt het inderdaad weinig verschil

Ik merk vooral dat het interessanter wordt bij dingen zoals elektrische auto’s, verwarming of als je meerdere toestellen tegelijk gebruikt

Voor mij is het probleem eerder dat ik het gewoon vergeet op het juiste moment

Zelfs als ik weet dat het goedkoper is, heb ik niet echt een “reflex” om eraan te denken

Heb jij dat gewoon automatisch in je routine zitten nu, of check je het nog actief?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

belgianmaker schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:10:
[...]

Ja dat klopt wel

Als je verbruik laag is, maakt het inderdaad weinig verschil

Ik merk vooral dat het interessanter wordt bij dingen zoals elektrische auto’s, verwarming of als je meerdere toestellen tegelijk gebruikt

Voor mij is het probleem eerder dat ik het gewoon vergeet op het juiste moment

Zelfs als ik weet dat het goedkoper is, heb ik niet echt een “reflex” om eraan te denken

Heb jij dat gewoon automatisch in je routine zitten nu, of check je het nog actief?
Ik maal er niet om, gezien mijn verbruik gewoon laag is.

Mijn energie-maatschappij communiceert een prijs die ik niet betaal, en dat heeft te maken dat we in Nederland een energie-subsidie hebben, al noemen ze het anders.

Even een snel los uit de pols berekening (fyctief):
1.200kWh x €0,36 = 432 euro
Netbeheerkosten : 480 euro
-------- +
Totaal: 912 euro
Energie-subsidie: - 662 euro
-------- -
Wat betaal ik uiteindelijk: ± 250 euro

De energiemaatschappij moet dat van de Nederlandsche overheid doorberekenen.

Vervolgens deel ik die 250 euro door die 1.200kWh, en betaal ik 20,8ct per kWh.

Dat mensen flippen omdat stroom zo duur is, dat valt echt wel mee. Ik betaal dus iets meer dan de helft van wat de energiemaatschappij communiceert in hun mails.

Ey!! Macarena \o/

• belgianmaker
RaZ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:21:
[...]

Ik maal er niet om, gezien mijn verbruik gewoon laag is.

Mijn energie-maatschappij communiceert een prijs die ik niet betaal, en dat heeft te maken dat we in Nederland een energie-subsidie hebben, al noemen ze het anders.

Even een snel los uit de pols berekening (fyctief):
1.200kWh x €0,36 = 432 euro
Netbeheerkosten : 480 euro
-------- +
Totaal: 912 euro
Energie-subsidie: - 662 euro
-------- -
Wat betaal ik uiteindelijk: ± 250 euro

De energiemaatschappij moet dat van de Nederlandsche overheid doorberekenen.

Vervolgens deel ik die 250 euro door die 1.200kWh, en betaal ik 20,8ct per kWh.

Dat mensen flippen omdat stroom zo duur is, dat valt echt wel mee. Ik betaal dus iets meer dan de helft van wat de energiemaatschappij communiceert in hun mails.
Yes that makes sense

I think that’s exactly the issue, for low usage people it’s almost not worth thinking about

But for things like EV, heating or even running multiple devices, timing probably matters a lot more

That’s actually why I started playing with a small setup that just shows when electricity is “cheap / ok / expensive” in real time

Not to optimize everything, just to make it visible without thinking about it

Do you think something like that would actually be useful or people would still ignore it?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hoeveel van deze topics komen er nog?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Sinds kort wel, we hebben budgetenergie en die heeft in het weekend tussen 12:00 en 17:00 uur "gratis" stroom! (Je betaald wel energiebelastig).

Maar perfect met twee EV's! :)

• belgianmaker
Danielson schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:38:
Sinds kort wel, we hebben budgetenergie en die heeft in het weekend tussen 12:00 en 17:00 uur "gratis" stroom! (Je betaald wel energiebelastig).

Maar perfect met twee EV's! :)
That’s actually a perfect use case

With 2 EVs I guess timing can make a pretty big difference over time

Do you actively check those hours yourself or is it more something you got used to?

I feel like most people know about it but don’t really follow it consistently

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-04 20:22
Sinds enkele weken Dynamisch contract afgesloten, Ja wij letten er wel degelijk op. Zelfs mij vrouw kijkt nu in de app wanneer het goedkoopste is voor een wasje overdag of de vaatwasser,

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:27
Nee want ik moet gewoon werken overdag dus geen tijd daarvoor

SiberischeHusky Shepsky

• belgianmaker
Krissiejj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:47:
Sinds enkele weken Dynamisch contract afgesloten, Ja wij letten er wel degelijk op. Zelfs mij vrouw kijkt nu in de app wanneer het goedkoopste is voor een wasje overdag of de vaatwasser,
Yes that’s exactly what I noticed too

It works, but having to check an app all the time is a bit annoying

That’s actually why I made a small setup that just shows in real time if it's a good or bad moment (LED + small screen)

So you don’t have to think about it or check anything

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2026 16:53 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.