Ervaringen HDPlex 250 Watt GaN

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:16

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Ik heb een eigen NAS gebouwd die maximaal 100 Watt verbruikt. Ik heb een nieuwe PSU nodig en ik vind de efficientie belangrijk, zeker onder idle (20 watt). Nu zit ik te denken aan de HDPlex 250 Watt GaN. Heeft iemand hier ervaring mee?
Daarnaast vroeg ik mij af of deze in een standaard ATX case gemonteerd kan worden of dat je dan een speciale bracket nodig hebt?
Deze PSU wordt geleverd met 1 jaar garantie. Dit geeft mij niet heel veel vertrouwen, of moet ik hier niet teveel waarde aan hechten?

Als iemand betere alternatieven heeft dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen :)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹

HDPlex staat niet bekend als zuinige voeding, ik zou die afraden. GaN is op zich wel een zuinig onderdeel voor voedingen, maar het is vaak niet zuinig bij relatief lage belasting bij AC/DC adapters.

Kijk naar een PicoPSU 160XT of 150 en een zuinige AC/DC adapter van 120W.

Welk model (Pricewatch link) schijven komen er in? Je hebt vermogen nodig om disks op te starten en dat is in feite bepalend voor de keuze van de voeding. Als je staggered kan opstarten heeft dat ook een grote invloed.

Zie de topic start van het zuinige server topic: Het grote zuinige server topic - deel 3

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

Bijvoorbeeld 120W maximum vermogen met deze onderdelen:
PicoPSU-160-XT
XP Power VES120PS12

De adapter blijft zuinig bij een zeer lage belasting. De PicoPSU gebruikt zuinige Texas Instruments chips. Chinese klonen doen dat niet en die zijn niet zuinig.

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
mrmrmr schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:29:
Kijk naar een PicoPSU 160XT of 150 en een zuinige AC/DC adapter van 120W.

Welk model (Pricewatch link) schijven komen er in? Je hebt vermogen nodig om disks op te starten en dat is in feite bepalend voor de keuze van de voeding. Als je staggered kan opstarten heeft dat ook een grote invloed.
Er komen alleen SSDs in dus ik heb geen 'opstart vermogen' nodig.
Bedankt voor de PicoPSU tip!

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Uiteindelijk ben ik voor de https://tweakers.net/pric...we-gold-850-v3-atx31.html gegaan om de volgende redenen:
  • Volgens Cybenetics is dit de een na zuinigste PSU bij 2% belasting (82%)
  • Ik heb een ATX kast dus deze is makkelijk te plaatsen
  • 1 onderdeel ipv een losse adaptor en psu
  • Gangbaarder onderdeel dus meer keus qua webwinkels
  • Goedkoper
  • Bevat alle benodigde SATA kabels
  • Mocht ik me ooit bedenken dan is deze PSU is ook prima in een desktop te gebruiken
  • 10 jaar garantie
Ik heb een kort idle testje gedaan en ben van 24 watt met een 9 jaar oude Seasonic G-450 naar 18 watt gegaan dus ik ben tevreden! :)

Specs server: Ryzen 5500 met 32 GB geheugen en 4 SSD's

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

Bij de 2% test is bij een grote voeding zoals deze de DC belasting 17W. Dat komt overeen met ruim 20W aan de stekker. De genoemde XP Power 120W adapter met PicoPSU is zuiniger en dat blijft ook tot dicht bij nul belasting.

Bij alleen zuinige SSD's en een zuinig moederbord kan het idle verbruik 3W zijn, vandaar dat dit van belang is bij echt zuinige systemen.

De zuinigheid van het moederbord en onderdelen zijn meer bepalend voor zuinigheid dan de Intel processor. PCIe gekoppelde onderdelen (ook USB) kunnen roet in het eten gooien waardoor bijvoorbeeld ASPM niet goed werkt, dat kan afhankelijk van de inrichting 5W tot veel meer schelen. Onder Linux kun je dat bestuderen met lspci -vvv. Voor meer optimalisaties in de BIOS, zie het zuinige server topic.
Pagina: 1