Nieuwe woning; aanpassing netwerk

Pagina: 1
Acties:

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:50
Beste allemaal,

onlangs hebben wij een woning gekocht uit 2007 (165 m² oppervlak, 3 verdiepingen). Nu ben ik mij aan het oriënteren op de wijze hoe ik overal internet/wifi kan krijgen in de woning. Graag vraag ik jullie hulp voor een 'gewone, gemiddelde gebruiker (2 personen)'.

Huidige situatie
- We hebben internet via Ziggo, gemiddeld abonnement (400 mbps haal ik bij de meterkast) met 1 Wifi Pod;
- Het Ziggo Modem staat in de meterkast, vrij ver van de woonkamer en het trappenhuis;
- In de meterkast is voor internet en telefonie een gelabeld verdeeldoosje (per ruimte) geplaatst;
- Naar elke kamer in de woning zijn Cat 5e ethernetkabels getrokken;
- In de tuin hebben we een schuur. Er ligt tussen de woonkamer en de schuur een ethernetkabel, maar die komt in de woonkamer niet uit bij een ethernetpoort. Ik vermoed dat daar een soort Powerline voor is gebruikt.

Aanpassingen / vragen

Het gaat, als gezegd, om gewoon gebruik - met een goede dekking in de woning en de schuur. In dat kader heb ik de volgende vragen:

- Ik zou op elke verdieping en in de woonkamer één AP (3 totaal) kunnen plaatsen. Dat kunnen wat mij betreft vrij simpele AP's zijn, zonder al te veel opties en wat mij betreft ook geen Wifi 7 etc. Ik zou mij dan ook kunnen voorstellen dat ik een setje op bijv. Marktplaats aanschaf. Ik zie de TP link deco m4 veel voorbijkomen, of zijn die wat jullie betreft inmiddels wel wat te verouderd? Hebben jullie tips voor een degelijke set AP's?
- Er liggen dus CAT 5e kabels. Gelet op de snelheid van Ziggo, is het dan raadzaam om toch (direct) te upgraden naar CAT 6 of 7?
- In de meterkast dacht ik eraan een kleine switch (zoals de TP-Link TL-SG108PE) te plaatsen (en dan de kastjes op de afbeelding hieronder te verwijderen - telefonie zal toch niet gebruikt worden). Of is het wat jullie betreft voldoende om - voor zover de uitgangen van het Ziggo modem voldoende zijn - om die te blijven gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_XpUIt_B0L_GvDXweiaFo3entc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlEh7ERJelny7BRcUA4q9NZk.jpg?f=fotoalbum_large

- Tot slot de schuur (of eigenlijk een kroeg met o.a. sonos en televisie). Er is dus vanuit de woonkamer een UTP kabel getrokken naar een aansluiting in de kroeg. Bij de ethernetkabel in de woonkamer is geen UTP aansluiting. Is het dan dus een idee om met powerline (1x in de meterkast, 1 x in de woonkamer) de ethernetkabel in de woonkamer op de powerline aan te sluiten - zodat er ook in de kroeg een internetaansluiting is? Of hebben jullie wellicht andere ideeën?

Alvast heel veel dank!
Groet,
Daniel

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:00
Met betrekking tot de cat5e kabels: kijken of je gigabit haalt zonder fouten of in ieder geval de internet bandbreedte.
Als de snelheid goed is kan je ook de kastjes in de meterkast laten zitten want dat lijken een soort opbouw wall outlets te zijn op de foto.
Uitgaande van de benaming op de kastjes is er waarschijnlijk een telefoon kabel en een ethernet kabel door de buis getrokken naar de verschillende kamers. Die telefoon kabel kan je lekker laten zitten tot je echt een keer wat anders wil maar zolang de netwerk kabels voldoen, lekker laten voor wat het is. Mogelijk is de ethernet kabel wel van een goede kwaliteit en was die wat dikker waardoor de 2e kabel dunner moest zijn.

Als je 3 of 4 access points wil plaatsen dan zou je uit kunnen met de ziggo router lijkt mij maar dat hangt ook weer af van de accesspoints die je wil gaan gebruiken.

Voor wat betreft je vragen over welke APs en wel of geen powerline kan ik je met de aangeleverde info geen goed antwoord geven.

Zelf gebruik ik nog altijd een paar ubiquity UAP-AC-PRO accesspoints en daar ben ik tevreden mee maar kan niet zeggen of dat voor jou ook zal gelden. Zelf ben ik vooral van de bekabelde APs en niet zo gecharmeerd van mesh oplossingen, evenmin van powerline spul maar er zijn ook genoeg mensen met goede ervaringen die er vast meer over willen vertellen

• danielrene
Veel dank, Erebos! Dan laat ik het vooralsnog bij de Ziggo Router met de huidige opbouw, maar zal ik dus even zoeken naar geschikte AP's. Nieuwe kabels trekken kan altijd nog.

- Zijn er mensen die wellicht advies hebben over geschikte AP's voor ons? Het gaat als gezegd om gewoon, regulier gebruik, waarbij ik ze bedraad aansluit op elke verdieping en in de woonkamer. Wat mij betreft hoeft het dus niet het nieuwste van het nieuwste of met allerlei opties.
- Ten aanzien van de situatie om in de kroeg ook internet te hebben en gelet op de omstandigheid dat ik een ethernetkabel heb tussen de woonkamer en de kroeg - zijn er evt. nog suggesties hoe dit te doen. Powerline lijkt een optie of zijn er andere (betere) opties?

Alvast veel dank weer!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
danielrene schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:00:
- Tot slot de schuur (of eigenlijk een kroeg met o.a. sonos en televisie). Er is dus vanuit de woonkamer een UTP kabel getrokken naar een aansluiting in de kroeg. Bij de ethernetkabel in de woonkamer is geen UTP aansluiting. Is het dan dus een idee om met powerline (1x in de meterkast, 1 x in de woonkamer) de ethernetkabel in de woonkamer op de powerline aan te sluiten - zodat er ook in de kroeg een internetaansluiting is? Of hebben jullie wellicht andere ideeën?
Volgens de labels op de foto zitten er wel UTP-aansluitingen in de woonkamer. De meest ideale oplossing is kijken of je de kabel naar de schuur/kroeg kan verbinden met de UTP-aansluiting in je woonkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door FredvZ op 10-04-2026 09:53 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Probeer zolang als mogelijke weg te blijven voor lapmiddelen als mesh en powerline. Alles bedraad heeft absoluut voorkeur.
Zoek naar een manier om een kabel van de meterkast naar de woonkamer te leggen. Dan kan je met een switch zoals een TP-link LS1005G de aansluiting met de schuur/kroeg maken.
Gebruik geen mesh systemen als deco. Ten eerste kost dit veel draadloze bandbreedte voor de interne boekhouding en ten tweede heb je daar een account voor nodig waardoor china meekijkt in je huis. Zie ook Ingelogd op mijn TP Link account, wat zijn de gevolgen?
Beter is het om gewoon "domme" AP's te gebruiken.
Bijvoorbeeld een TP-Link EAP610 of een Ubiquiti UniFi U7

• danielrene
Veel dank beiden! @Prisma16 , ik keek naar de Deco X50 (3 units voor circa 170€). Daarvoor heb je, zover ik kan nagaan, geen abonnement nodig. Wel is dat een wat vriendelijkere prijs dan circa 100€ per unit. Of zie ik dan iets over het hoofd en is het inderdaad veel minder interessant om in deze usecase de X50 te gebruiken om als AP te dienen?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
danielrene schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:27:
Veel dank beiden! @Prisma16 , ik keek naar de Deco X50 (3 units voor circa 170€). Daarvoor heb je, zover ik kan nagaan, geen abonnement nodig. Wel is dat een wat vriendelijkere prijs dan circa 100€ per unit. Of zie ik dan iets over het hoofd en is het inderdaad veel minder interessant om in deze usecase de X50 te gebruiken om als AP te dienen?
Voor Deco heb je volgens mij wel een (gratis) account bij TL-Link nodig, geen betaald abonnement.
Voordeel is dat je configuratie in de cloud wordt opgeslagen en weer teruggezet kan worden. Nadeel is dat je weer een stukje privacy weggeeft aan een verder onbekende chinees.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_2B61NbTpa4iqVAWfQF3ihuOW4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wO2DRJ04ZIk6Do0CqOOd7Uc4.png?f=user_large
https://static.tp-link.co...eco%203.1app_REV3.0.0.pdf

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:00
Als je niet weet waar de kabel naartoe gaan kan je altijd zoiets als dit gebruiken:
https://www.amazon.nl/Pro...uïteit/dp/B0811P7SCT?th=1 Het korte brede kastje zet een toon op de kabel en met dat andere deel kan je de kabel terug zoeken (makkelijkste is om hem de volgen door de muur als je echt niet weet waar hij naartoe gaat).

Ik heb geen aandelen van Amazon, was de eerste bruikbare hit op het apparaat dat ik zocht.
Pagina: 1