Groepenkast vervangen van 1 naar 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:56
Mijn dochter en schoonzoon krijgen hopelijk binnenkort een andere koopwoning, een hoekhuis met garage bouwjaar 1972. De groepenkast bevat nu slechts 1 aandlekschakelaar en 4 automaten.
Ivm laadpaal moet deze naar 3 fase worden uitgebreid.
Ik denk aan het volgende:
Nieuwe kast
1x 3 fase hoofdschakelaar
1x 3 fase aardlekschakelaar waarop de laadpaal komt
1x bestaande 1 fase aardlekschakelaar met bestaande 4 automaten (2 worden gekoppeld als kookgroep tbv inductieplaat) op L1
4x aardlekautomaten op L2 en
4x aardlekautomaten op L3
Waarbij ik zoveel mogelijk de oven, wasmachine
en inductieplaat verdeel over L1, L2 en L3.
Kan dit zo of maak ik ergens een denkfout?
Zolang de netbeheerder de aanpassing van 1 naar 3 fase nog niet heeft aangepast zal L1, L2 en L3 ws aan elkaar moeten worden gekoppeld. Doe je dat aan de onderkant (inkomend) of aan de bovenkant (uitgaand) van de 3 fase hoofdschakelaar of maakt dat niet uit. Onderkant lijkt met makkelijker omdat er aan de onderkant van L2 en L3 nog niks zit. Aan de bovenkant heeft weer als voordeel dat je dat kan doen met uitgeschakelde hoofdschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKh0CF1c2WnbIsCqAydyWHoEwss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUeNTveZrDqblYrM1MXLOXba.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via hijlko.roosjen op 10-04-2026 16:38)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43

Wuursj

want worst is al bezet

Doe het meteen goed en geef de kookplaat ook een 3 fase groep.
Kookgroep is een truukje om 2 fase kookgroep in een 1 fase huis te kunnen gebruiken.
Met een 3 fase huis niet nodig en hebt meer vermogen beschikbaar voor je kookplaat (2x16A of zelfs 3x16A ipv 1x25A).

Hier was het tijdelijk onderaan de hoofdschakelaar doorverbonden. Maar ik kon zelf de hoofdzekering uit zetten wat dat wel gemakkelijk maakt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-04 21:15
Koop gewoon een complete meterkast bij Elektramat met de meterkas configurator. De hoofdschakelaar lus je onderaan aan elkaar met een doorverbinder. Liander of andere netbeheerder haalt deze eraf en ze de fases erop.

https://www.elektramat.nl...3USxPXEAQYAyABEgKkYvD_BwE

• hijlko.roosjen
hhoekstra schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:43:
Koop gewoon een complete meterkast bij Elektramat met de meterkas configurator. De hoofdschakelaar lus je onderaan aan elkaar met een doorverbinder. Liander of andere netbeheerder haalt deze eraf en ze de fases erop.

https://www.elektramat.nl...3USxPXEAQYAyABEgKkYvD_BwE
Waarbij ik die ws zo configureer zoals ik hierboven heb bedacht. Mijn vraag is alleen of dit systeemtechnisch kan.

Acties:
  • Beste antwoord

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Doe het meteen goed en geef de kookplaat ook een 3 fase groep.
Kookgroep is een truukje om 2 fase kookgroep in een 1 fase huis te kunnen gebruiken.
Met een 3 fase huis niet nodig en hebt meer vermogen beschikbaar voor je kookplaat (2x16A of zelfs 3x16A ipv 1x25A).

Hier was het tijdelijk onderaan de hoofdschakelaar doorverbonden. Maar ik kon zelf de hoofdzekering uit zetten wat dat wel gemakkelijk maakt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• hhoekstra
Je maakt meerdere fouten ( ben geen elektricien)

1. kookgroep mogen niet 2 losse groepen zijn maar zitten "aan elkaar" deze kan je zo kopen
2. Laadpaal zou ik inderdaad los doen met een aardlek direct vanaf de hoofdschakelaar
3. Je fases gaan naar 3x aardlek en daarna ga je naar losse groepen

Als je de configurator doet vult hij dit zelf ook in.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

hhoekstra schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:10:
3. Je fases gaan naar 3x aardlek en daarna ga je naar losse groepen
Met aardlekautomaten niet, dan ga je direct vanaf de hoofdschakelaar naar (een setje) aardlekautomaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 09-04-2026 15:13 ]

• hhoekstra
Wuursj schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:11:
[...]

Met aardlekautomaten hoeft dat niet, dan ga je direct vanaf de hoofdschakelaar naar de aardlekautomaten.
Klopt maar dat is toch onzin ? Waarom op elke groep een eigen aardlek beetje overdreven

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-04 15:48
hijlko.roosjen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:56:
[...]

1x bestaande 1 fase aardlekschakelaar met bestaande 4 automaten (2 worden gekoppeld als kookgroep tbv inductieplaat) op L1
4x aardlekautomaten op L2 en
4x aardlekautomaten op L3
Voor de duidelijkheid:
Kookgroep wordt aanbevolen een eigen aardlek te hebben.
Daarna geef je aan 4x aarlek op de overige 2 fases. Of bedoel je hiermee 1 aardlek met 4x automaat?
Verder zou ik als je toch bezig bent, een extra 3F groep aanleggen, voor de toekomstige warmtepomp oid.
Zelfde geldt voor extra aardlek met fase, die paar tientjes bespaart je in de toekomst geld.

Mijn opzet zou iets in de richting van:
Hoofdschakelaar 4P (L1,L2,L3,N)
Aardlek 4Polig -> 2x 4Polig installatieautomaat, 1 voor laadpaal, 1 voor de toekomst.
Aardlek 4Polig -> Kookgroepautomaat (Mea culpa, Dank @BrainCrash, dit moet inderdaad bij voorkeur 2F of 3F zijn.)
Aardlek 2Polig -> 4x installatieautomaat voor verlichting, wandcontactdozen etc.
Aardlek 2 Polig -> 4x installatieautomaat t.b.v. Wasmachine,droger,CV, ventilatie
etc.etc.

Doorgaans doet een Elektramat configurator al netjes alles verdelen over de fasen.
https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/

[ Voor 5% gewijzigd door Soepknook op 09-04-2026 15:32 . Reden: Aanpassing omtrent kookgroep. ]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

hhoekstra schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:13:
[...]

Klopt maar dat is toch onzin ? Waarom op elke groep een eigen aardlek beetje overdreven
Ik heb zelf inderdaad alleen aardlekautomaten voor de buiten en PV groepen maar er zijn legio mensen fan van aardlekautomaten ipv losse aardlek en losse groepen. Het is niet fout, ieder zijn keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 09-04-2026 15:18 ]

• hijlko.roosjen
hhoekstra schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:13:
[...]

Ik heb in mijn eigen huis een problematische buitenverlichting gehad, die de aardlek deed uitschakelen. Gevolg was ook dat de vriezer (andere groep, zelfde aardlek) was ontdooid. Dat kan niet bij aardlekautomaten. Dat is mijn gedachte achter aardlekautomaten. En scheelt ruimte in de kast. Bijkomstig voordeel.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43
hijlko.roosjen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:37:
(2 worden gekoppeld als kookgroep tbv inductieplaat) op L1
Dit is fout. Bij een 3-fase hoofdaansluiting dient de kookplaat over meerdere fases verdeeld te worden, anders is de belasting op 1 fase te hoog. Wordt eerder hierboven ook al genoemd (het 'truukje').
Inductieplaat dus zéker niet op 1 fase aansluiten als je een 3-fase kast hebt, maar gewoon op een 4-polige aardlekautomaat.
Soepknook schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:14:
[...]
Mijn opzet zou iets in de richting van:
Hoofdschakelaar 4P (L1,L2,L3,N)
[...]
Aardlek 2Polig -> Kookgroepautomaat (2F+2N)
Als je advies geeft, zorg dan ook dan je goed advies geeft, of anders doe het niet.
Kookplaat NIET op 1 fase aansluiten als je een 3x25A hoofdaansluiting hebt.
Kookplaat gewoon op een 3P+N groep aansluiten bij een 3-fase hoofdaansluiting.
Dat is letterlijk al honderden keren besproken hier op het forum.

Zie o.a. hier:
Het grote kookplaat aansluiten topic

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:42
.

[ Voor 99% gewijzigd door tlpeter op 09-04-2026 15:37 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:42
BrainCrash schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:25:
[...]

Dit is fout. Bij een 3-fase hoofdaansluiting dient de kookplaat over meerdere fases verdeeld te worden, anders is de belasting op 1 fase te hoog. Wordt eerder hierboven ook al genoemd (het 'truukje').
Inductieplaat dus zéker niet op 1 fase aansluiten als je een 3-fase kast hebt, maar gewoon op een 4-polige aardlekautomaat.

Als je advies geeft, zorg dan ook dan je goed advies geeft, of anders doe het niet.

Zie o.a. hier:
Tja, bij mijn ouders in een nieuwbouw appartement met 3 fasen zit ook gewoon een kookgroep. Echt heel kansloos dat dit nog steeds gedaan wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door tlpeter op 09-04-2026 15:37 ]

• hijlko.roosjen
BrainCrash schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:25:
[...]

[...]

Zie o.a. hier:
Goede tip over de kookplaat. Dan denk ik nu aan 3f hoofdschakelaar, 2x 3f aardlek, (1 voor inductieplaat, 1 voor laadpaal) 8x aardlekautomaat verdeeld over de 3 fases om zo min mogelijk kans te hebben dat een aardlek gevolgen heeft voor andere groepen/automaten.
Hopelijk kan dit meer goedkeuring wegdragen. Of er moeten nog tips zijn voor de andere groepen?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Maak je nieuwe kast iig niet te krap en hou ruimte voor uitbreidingen. Die PV / warmtepomp etc. komen vast nog wel.

• hijlko.roosjen
Wuursj schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:59:
Maak je nieuwe kast iig niet te krap en hou ruimte voor uitbreidingen. Die PV / warmtepomp etc. komen vast nog wel.
Zal ik doen. Bedankt allen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
hijlko.roosjen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:54:
[...]

Goede tip over de kookplaat. Dan denk ik nu aan 3f hoofdschakelaar, 2x 3f aardlek, (1 voor inductieplaat, 1 voor laadpaal) 8x aardlekautomaat verdeeld over de 3 fases om zo min mogelijk kans te hebben dat een aardlek gevolgen heeft voor andere groepen/automaten.
Hopelijk kan dit meer goedkeuring wegdragen. Of er moeten nog tips zijn voor de andere groepen?
Let op dat je in ieder geval voor de laadpaal en losse aardlekautomaat doet (dit is verplicht achter een eigen dedicated aardlek namelijk), en dan zou ik dat voor de kookplaat net zo doen (beetje ruimte besparen), verder inderdaad de (eigen) afweging maken of je voor de 1F de "klassieke" manier gebruikt met een 3x 1P+N aardlekschakelaar met 4 eindgroepen of alles losse aardlekautomaten.
Een mix van bovenstaande kan ook, "klassiek" voor gangbaar en specifieke dingen met verhoogde kans op een eigen aardlekautomaat.

Wat betreft de tijdelijke koppeling op de hoofdschakelaar, dit doe je aan de voedende kant, monteur van de netbeheerder verwijderd deze dan bij overgang naar 3F.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• hijlko.roosjen
Annuk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:07:
[...]

Let op dat je in ieder geval voor de laadpaal en losse aardlekautomaat doet (dit is verplicht achter een eigen dedicated aardlek namelijk), en dan zou ik dat voor de kookplaat net zo doen (beetje ruimte besparen), verder inderdaad de (eigen) afweging maken of je voor de 1F de "klassieke" manier gebruikt met een 3x 1P+N aardlekschakelaar met 4 eindgroepen of alles losse aardlekautomaten.
Een mix van bovenstaande kan ook, "klassiek" voor gangbaar en specifieke dingen met verhoogde kans op een eigen aardlekautomaat.

Wat betreft de tijdelijke koppeling op de hoofdschakelaar, dit doe je aan de voedende kant, monteur van de netbeheerder verwijderd deze dan bij overgang naar 3F.
Gister nog even naar inductieplaten gekeken. Er zijn er de nodige die 2 fase zijn. Bij dedicated 3f aardlek dan ook 1 van de L leeglaten als het er zo een wordt?

• BrainCrash
  • Laatst online: 17:43
hijlko.roosjen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:31:
[...]
Gister nog even naar inductieplaten gekeken. Er zijn er de nodige die 2 fase zijn. Bij dedicated 3f aardlek dan ook 1 van de L leeglaten als het er zo een wordt?
Ja, klopt. Dan sluit je hem gewoon aan op 2 van de 3 fasen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

[...]

Yep, je kan zelf kiezen welke van de 3 fasen je niet gebruikt om een nette fase verdeling te krijgen.
Bijvoorbeeld kookplaat op L1 en L2 van de 3f Alamat en de oven op een groep/alamat aan L3.

Ik zou qua bekabeling wel alle 3 de fasen doortrekken naar de kookplaat. Wie weet komt er ooit een 3 fase plaat in.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:48
hhoekstra schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:43:
Koop gewoon een complete meterkast bij Elektramat met de meterkas configurator.
[...]
+1 voor een complete kast bestellen. Scheelt een hoop werk. Kies dan wel voor de A-merken (ABB / Eaton / Schneider / Hager) en niet EMAT ofzo. Je hebt nu Hager, dat is A-merk, zou jammer zijn als je er dan een B-merk zoals EMAT voor terugzet.

Mogelijk is https://www.sandervunderink.nl/ nog iets voordeliger, je kunt hen ook prima een screenshot van zo'n configurator sturen en vragen of zij het voor je willen bouwen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:10
hijlko.roosjen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:15:
[...]

Ik heb in mijn eigen huis een problematische buitenverlichting gehad, die de aardlek deed uitschakelen. Gevolg was ook dat de vriezer (andere groep, zelfde aardlek) was ontdooid. Dat kan niet bij aardlekautomaten. Dat is mijn gedachte achter aardlekautomaten. En scheelt ruimte in de kast. Bijkomstig voordeel.
Dus kun je voor een groep van je tuin of garage prima een alamat gebruiken, en voor de rest van je installatie gewoon aardlek met normale groepen.
Veel logischer.

En zoals gezegd kookgroep een 3p+n

Ipv die lap tekst;
Maak gewoon een configuratie online en plaats die hier.
Lijstje er naast met welke groep wat moet zijn. Heb je het direct voor jezelf duidelijk en meedenken wordt veel makkelijker

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:15
Kudos dat je dit goed voorbereid. In aanvulling op genoeg ruimte voor wp/pv: thuisaccu op een aparte groep is ook handig voor in de toekomst. Maar gewoon lekker ruim aanhouden dus. Wellicht ook voor een Quooker in de toekomst e.d.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:14
Goed dat je er van tevoren over nadenkt. Denk alvast aan de toekomst en plan genoeg ruimte voor uitbreidingen. Zoals:
- omvormer zonnepanelen
- thuis accu
- warmwatervoorziening / boiler
- etc.

Ik zou voor een complete kast van Sander Vunderink gaan. Bijv deze https://www.sandervunderi...3NzU4MDk3MzAkajUwJGwwJGgw

En als je weet welke PV omvormer wordt aangesloten, dan hoef je voor deze componenten geen 21% btw te betalen (bij bestelling wel aangeven)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:14

DropjesLover

Dit dus ->

Wuursj schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:59:
Ik hang de PV achter dezelfde groep als de EV-lader, maar wel vanaf de meterkast bedraad met 6mm2 en afgezekerd met een 3-fase B16 300mA aardlekautomaat.

Een thuisaccu zou ik "tussen" de zonnepanelen en meterkast zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 10-04-2026 10:43 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• timovd
  • Laatst online: 17:30

timovd

Voorsprong door techniek

DropjesLover schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:41:
[...]

Ik hang de PV achter dezelfde groep als de EV-lader, maar wel vanaf de meterkast bedraad met 6mm2 en afgezekerd met een 3-fase B16 300mA aardlekautomaat.

Een thuisaccu zou ik "tussen" de zonnepanelen en meterkast zetten.
Een EV lader moet een eigen ALS hebben, dus dat is geen goed advies.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:14

DropjesLover

Dit dus ->

timovd schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:19:
[...]

Een EV lader moet een eigen ALS hebben, dus dat is geen goed advies.
Een aardlek is alleen ter bescherming van eventueel meerdere apparatuur. In zekere zin ter voorkoming dat je met 1 fout apparaat het hele huis uit zet, en dat het apparaat vinden lastig wordt.
Ik kom ook meerdere opmerkelijke dingen tegen, want volgens de NEN1010 mag alles wat niet via een stopcontact bedraad is, maar dus vast aangesloten is, achter een 300mA aardlek. Terwijl veel site wel zeggen dat een 30mA aardlek gebruikt moet worden. En dan nog eens een type B aardlek, maar die zijn zoals ik het zie zeldzaam, en alleen nodig voor gelijkstroom-lekstromen (die ik met mijn laadpaal niet heb).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• hijlko.roosjen
Mijn eigen groepenkast wordt begin julie ook aangepast van 1 naar 3 fase. Ook worden de 2x 1fase omvormers vervangen door 1x 3fase omvormer en thuisbatterij. Door de antwoorden besef ik dat ik mijn eigen kookgroep ook moet vervangen door een 3f aardlek en de aansluiting daarop moet aanpassen. Ik heb al een full electric Daikin warmtepomp (met de kleinste capaciteit die er is omdat mijn huis niet groot, wel goed geïsoleerd en met flinke schuifpui op het zuiden is). Ik zal de electricien die de meterkast bij mij aanpast nog vragen of daar nog iets speciaals mee moet gebeuren.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
[...]

Daarom ben ik nogal fan van de aansluitdoos voor kookplaten, netjes 3F uitbedraden en aansluiten in de groepenkast, kan je hier makkelijk(er) kiezen welke fases je gebruikt.
Ben je alleen nog een stuk VMVL 5x1,5mm2 nodig tussen de doos en de kookplaat (+ adereindhulzen).

Wat betreft merken blijven bij de A-merken zoals @ThinkPad al zegt >> AEG/ABB (zijn hetzelfde) - Eaton - Hager.
Verder zorg voor genoeg uitbreidingsruimte (en zorg evt al vast voor de uitbreidings groepen als daarin al meer concreet is).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1