Advies voor camerabewaking bij clubhuis/ zonder internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johan Bokken
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:33
Bij een oud bedrijfspand dat we gebruiken als clubhuis/studio/opslag, hebben we aan de voorkant last van hinderlijke baldadigheid, zoals bekladding van de voordeur en rotzooi in de brievenbus en de ‘voortuin’. Daarom willen we de voordeur en een deel van de ‘voortuin’ in de gaten houden met een camera. De beelden hoeven we niet live te bekijken, want de aanrijtijden zijn toch te lang. Opgeslagen beelden moeten we wel kunnen bekijken als we op het clubhuis zijn.
Complicatie: er is wel stroom, maar geen internet.

Ik denk dat een deurbelcamera eigenlijk de gemakkelijkste oplossing is, met een binnenunit om de beelden lokaal op te slaan. Als we op het clubhuis zijn kunnen we dan de beelden bekijken met een telefoon. Na wat inlezen denk ik dat bv de volgende combinatie aan onze wensen zou kunnen voldoen:
  • Eufy HomeBase S280
  • Eufy Videodeurbel E340
  • Netvoeding voor de HomeBase
  • Ethernetkabel om deurbel en HomeBase te verbinden
Onze vragen
  1. Zou deze opzet inderdaad kunnen werken, of zie ik iets over het hoofd?
  2. Kun je een telefoon draadloos koppelen met die HomeBase om opgeslagen beelden te bekijken?
  3. Zijn er ook betere oplossingen (eenvoudiger, goedkoper)?
We hebben geen ervaring met dit soort dingen, dus deskundig advies wordt zeer op prijs gesteld.

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:38
Heeft een enkele deurbelcamera wel genoeg dekking? 'k Zou eerder een setje bewakingscamera's neerhangen met nvr. Betere dekking (meerdere hoeken) en minder makkelijk te blokkeren/slopen als je ze wat hoger hangt.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 20:05

AvK

Ready Set Go

Even advocaat van de duivel...... Hoe lang denk je dat zo'n deurbel camera blijft zitten?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Johan Bokken schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:18:
Zou deze opzet inderdaad kunnen werken, of zie ik iets over het hoofd?
Uit ervaring met het "beveiligen" van een object dat ver van iets ligt (zonder direct toezicht van buren/etc), je ziet over het hoofd dat wanneer er plots camera's verschijnen men wellicht ook in de baldadigheid de opname apparatuur zal slopen / meenemen. Makkelijkste bij een camera of deurbel is om er vanaf een hoekje voor te zorgen dat de lens niets meer kan opnemen (met de verfspuitbus die je toch al bij je hebt om te taggen). En als je de opnames toch ook wilt "wissen" dan is daar geen beeld meer van dat je binnen komt en het meeneemt/sloopt in kleine stukjes.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-04 15:18
Is een 4g/Lte Solar camera hier misschien een uitkomst? Dan zou je zelfs de recorder ergens anders dan in je clubhuis neer kunnen zetten. Merken als Eufy, Reolink of Tapo hebben hier wel opties voor meen ik.

Edit:
Linkjes!
https://www.bol.com/nl/nl...im-card/9300000173865425/

https://www.bol.com/nl/nl...st_Middle.10.ProductTitle

[ Voor 57% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 09-04-2026 15:17 ]

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:32
Misschien een goedkoop alternatief?

Aan de buitengevel dummy camera's ophangen? Volgens mij zijn deze niet zo heel duur, en zitten wat hoger waardoor er niet snel iemand bij kan?
Hopelijk creëer je hiermee voldoende een "schrik" effect.

dummy

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:35
Ik zou inderdaad z'n dummy eens proberen. Desnoods op een raam of deur een sticket met videobewaking mededeling. Plak er een politie plaatje o.i.d. bij en wek vooral de indruk dat er flink werk van baldadig gedrag gemaakt wordt.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Denk dat je opzet niet verkeerd is, maar mogelijk wel duurder dan nodig.

Pak een willekeurige betaalbare camera met RTSP, bijv. de Reolink RLC-520A (€60 ongeveer), een desktop switch (TP-Link gigabit switch van 20 euro, of 30 als je de camera meteen wil voeden met PoE), zet laptop in hetzelfde subnet als de camera en installeer een NVR als Blue Iris op de laptop.
Resultaat is dat ook als ze de camera slopen je gewoon de beelden binnen op de laptop opgeslagen hebt staan, en je bent (op laptop na) voor minder dan 100 euro klaar.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:41
Johan Bokken schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:18:.
Complicatie: er is wel stroom, maar geen internet.
Met Starlink of Odido Klik&klaar heb je binnen een paar dagen internet.

Wat is het doel? Zien wie de daders zijn of de daders afschrikken?

Spel en typfouten voorbehouden

• Johan Bokken
Dank voor alle reacties zover!
Een dummie hebben we ook aan gedacht, kost maar een tientje of zo, maar ik weet niet of ze daar invliegen. Bovendien denk ik niet dat die geloofwaardig te plaatsen zijn, omdat de binnenkant van de gevel eigenlijk niet toegankelijk is.
Het risico op slopen is ook zo wat. Een of twee camera’s wat hoger hangen zou een oplossing zijn, maar dan wordt de installatie veel complexer. Er moet dan door een bakstenen muur geboord worden om de bekabeling naar binnen te krijgen. Bovendien is die plek van binnen uit niet echt toegankelijk.
Naast de voordeur kan het wel op maximaal 2,5 meter, dan kom je direct in de meterkast uit (makkelijk aansluiten 😁). Meer naar links of rechts gaat dus niet lukken, vanwege de genoemde aansluitproblemen.
Nadeel van een wat hogere camera leek ons dat je alleen maar een petje of capuchon ziet, of is dat niet zo? Daarom dachten we aan een deurbelcamera.
Voor ons niet-technische en weinig draagkrachtig clubje is het een lastig probleem.

Wat is een goedkope manier om beelden (van camera of deurbel) op te slaan? Kan dat op die HomeBase of soortgelijk apparaat?

• Johan Bokken
Tweaker_Ruwy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:14:
Is een 4g/Lte Solar camera hier misschien een uitkomst? Dan zou je zelfs de recorder ergens anders dan in je clubhuis neer kunnen zetten. Merken als Eufy, Reolink of Tapo hebben hier wel opties voor meen ik.

Edit:
Linkjes!
https://www.bol.com/nl/nl...im-card/9300000173865425/

https://www.bol.com/nl/nl...st_Middle.10.ProductTitle
Mooie dingen, maar voor ons veel te duur helaas.

• Johan Bokken
Oon schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:34:
Denk dat je opzet niet verkeerd is, maar mogelijk wel duurder dan nodig.

Pak een willekeurige betaalbare camera met RTSP, bijv. de Reolink RLC-520A (€60 ongeveer), een desktop switch (TP-Link gigabit switch van 20 euro, of 30 als je de camera meteen wil voeden met PoE), zet laptop in hetzelfde subnet als de camera en installeer een NVR als Blue Iris op de laptop.
Resultaat is dat ook als ze de camera slopen je gewoon de beelden binnen op de laptop opgeslagen hebt staan, en je bent (op laptop na) voor minder dan 100 euro klaar.
Dit is grotendeels abracadabra voor me, sorry. De camera en de gigabit switch snap ik nog wel, daarna gaat het me boven de pet. We hebben ook geen laptop beschikbaar om in het pand te laten.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:14
Koop een of andere oude nas; een Qnapje van marktplaats voldoet al. Die werken met de meest cheapass camera's tot USB cams aan toe. Kan je uren en uren film opnemen. En wil je er remote bij, dan kan je nog wel een budget oplossing verzinnen met een 5g simmetje maar dat was niet de vraag.
Moet je met een paar tientjes wel kunnen realiseren.

Hier vraagt iemand maar 10 euro...
https://www.marktplaats.n...379837726-qnap-ts-110-nas

Is al een oud beestje en dus traag en niet veilig maar zonder internet heb je daar geen zorgen over te maken. ik had deze ooit ook met een lange USB kabel en een logitech webcam . (Zoiets had ik https://www.marktplaats.n...5-logitech-webcam-v-ubc40)

Is alleen niet waterdicht/vandalisme proof natuurlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Mistraller op 09-04-2026 22:21 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Johan Bokken
FredvZ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:31:
[...]

Met Starlink of Odido Klik&klaar heb je binnen een paar dagen internet.

Wat is het doel? Zien wie de daders zijn of de daders afschrikken?
Het doel is inderdaad tweedelig, afschrikking maar ook bewijs of aanknopingspunten voor de wijkagent.

Voor eenmalige kosten van 200 euro voor wat hardware kunnen we wel een sponsor vinden, maar we zien op tegen nog meer vaste kosten per maand (huur, energie, water). Ik ga kijken naar Odido K&K, misschien is dat nog te doen voor ons.

• Johan Bokken
Mistraller schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:16:
Koop een of andere oude nas; een Qnapje van marktplaats voldoet al. Die werken met de meest cheapass camera's tot USB cams aan toe. Kan je uren en uren film opnemen. En wil je er remote bij, dan kan je nog wel een budget oplossing verzinnen met een 5g simmetje maar dat was niet de vraag.
Moet je met een paar tientjes wel kunnen realiseren.

Hier vraagt iemand maar 10 euro...
https://www.marktplaats.n...379837726-qnap-ts-110-nas

Is al een oud beestje en dus traag en niet veilig maar zonder internet heb je daar geen zorgen over te maken. ik had deze ooit ook met een lange USB kabel en een logitech webcam . (Zoiets had ik https://www.marktplaats.n...5-logitech-webcam-v-ubc40)

Is alleen niet waterdicht/vandalisme proof natuurlijk.
Dat klinkt interessant, maar ik vraag me af of we (ik dus, de anderen zijn nog minder technisch) dat geïnstalleerd krijgen. Hoe krijg je een waterdichte buitencamera of deurbel aangesloten? En hoe haal je de beelden van de NAS? Moet je er dan elke keer een laptop aan hangen, of kan het ook met een telefoon met usb-kabel?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:14
Johan Bokken schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:31:
[...]
Dat klinkt interessant, maar ik vraag me af of we (ik dus, de anderen zijn nog minder technisch) dat geïnstalleerd krijgen. Hoe krijg je een waterdichte buitencamera of deurbel aangesloten? En hoe haal je de beelden van de NAS? Moet je er dan elke keer een laptop aan hangen, of kan het ook met een telefoon met usb-kabel?
Als techneut zeg ik dat het niet heel moeilijk is.... en de beelden bekijk je idd met een laptopje oid.
Een eenvoudige buitencamera van Ali express is 1x configureren met een vast IP adres.

Maar het is heel simpel: met wat technische kennis realiseer je zoiets voor heel weinig; heb je geen kennis en wil je gewoon plug en play dan kost dat geld. Of je zoekt een slimme techneut die wel wat wil bijverdienen. Een scholier of zo.

Maar zo heb ik bijvoorbeeld ook een dashcam in de auto, die kan ik gewoon benaderen met een appje; ding is helemaal standalone. Desnoods kan ik daar de SDcard uit trekken.

Er zijn veel dingen te bedenken om dit te realiseren, maar wil je er echt geen omkijken naar hebben, en ook beelden hebben als ze inbreken dan zal je wat duurder uit gaan zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1