Yariva's netwerk upgrade - topologie en aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-05 08:28

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Nou beste mede-Tweakers, een kleine check voordat ik wat spullen ga kopen. Uiteraard vind ik het veel, veel te leuk om in domein van het netwerken & internet sub-fora nu eindelijk aan de slag te gaan en wat vooruit te shoppen 8)

Waarom Unifi

Qua prijs / prestatie lijkt een Unifi setup geen verkeerde keuze. Ik had verwacht dat Mikrotik mij een goedkopere setup zou kunnen bieden. Helaas blijkt het dat zodra je de eis van POE in de mix gooit bijna alle switches spontaan duurder zijn.

Verder ben ik er bekend mee. Al wat Unifi spul her en der geplaatst en ik heb ergens in een ongeopende verhuisdoos nog 2 AP's liggen. Ik draai een Unifi server op mijn NAS waar ik meerdere omgevingen mee beheer.

Vanwaar de zoektocht naar hardware

Vrij eenvoudig: een nieuw huis betekent een mooi netwerk: Yariva's geschakelde 2-onder-1-kap en duurzame installaties

Vereiste

• Degelijke wifi dekking in alle gangbare ruimtes. Hierbij reken ik de eerste verdieping slaapkamer en kantoor en volledige begaande grond.
  • Apparaten welke met POE kunnen werken graag op POE. Hoe minder stroomkabels, hoe beter
  • Over kabels gesproken: alle clients welke met een internet kabel kunnen werken moeten bedraad worden aangesloten. Minder wifi clients = meer ruimte op de radio kanalen voor clients welke niet anders kunnen.
  • VLAN ondersteuning voor alle netwerkapparaten
  • SNMP / algemene troubleshooting ondersteuning voor alle netwerkapparaten
  • Stabiliteit, in de meest brede zin van het woord.
Nice to haves
2,5G / 10G. De NAS heeft 2x 2,5G poorten en het zou leuk zijn om daar eens mee te experimenteren. Ik voorzie niet snel een use-case waarbij ik meer dan 1G aan bandbreedte nodig heb. Ook mijn internet abonnement zal niet snel harder gaan dan 1G. En al zou dat zo zijn zal ik eerst mijn Fortigate firewall moeten vervangen.

Fysiek

Om de geïnteresseerde een beetje mee te nemen heb ik het een en ander uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FYFK6aizFSoPiM_L6OtZANRja4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cSP6CRSORrqeFlCPasAarvrN.png?f=fotoalbum_large

Alle bekabeling (m.u.v. tuin) is reeds getrokken. Alles koper, CAT6A. Geen zin om het risico te nemen om over een paar jaar allemaal gekke hikjes te krijgen. Alle kabels worden afgemonteerd op een 10" 12 poort patchpaneel in de meterkast. Alle kabels worden vervolgens in de desbetreffende ruimte ook afgemonteerd op een inbouwdoos.

Apparatuur zoals de Unifi NVR, Unifi deurbel en AP's heb ik al.

Vanuit de meterkast vertrekt een boel bekabeling. Vandaar dat ik nu met het idee speel om de switches welke aan de "main switch" worden gehangen te voorzien van POE zodat alles overal gewoon zonder stekkers netjes is. Dat betekent wel dat deze switch iets luxer met meer vermogen mag zijn dan de overige switches. Maar waarom eigenlijk zoveel switches?

Switches en clients

Meterkast
In de meterkast moet een switch komen met voldoende vermogen om het gehele huis te voorzien van data. Dikke uplinks, toekomstbestendig etc. zijn hier erg belangrijk. Ook moet hij in een 10 inch kastje passen. Kortom minimaal 8 poorten, volledige ondersteuning voor VLANs en lekker wat POE budget. 2,5G poorten zijn optioneel.

Mocht ik ervoor kiezen om aan deze switch nog ergens een 2,5g switch te hangen kan ik mijn NAS verplaatsen met aansluiting van de firewall naar de main switch. Op deze manier zou ik dan bijvoorbeeld vanaf mijn werkplek met een volledige 2,5G snelheid foto's kunnen inladen, filmpjes van de GoPro op de NAS kunnen editen vanaf mijn systeem etc. etc.
Overige ruimtes
Kantoor
Poorten: 3
Lijkt me een van de meest duidelijke: hier wil ik een vaste computer. Verder zorgt het AP in deze ruimte voor het grootste deel aan wifi op de eerste verdieping. Ik denk om hier een normale non-POE switch te plaatsen voor maar 1 POE client. Die kan prima met een tussenblokje.
Kinderkamer
Strikt genomen nu nog geen kinderkamer en wordt voor nu een werkplek voor de dame. Vandaar ook hier de wens om een vast lijntje te hebben. Op de eerste verdieping zit er een dragende muur, waarvan deze kamer aan de andere kant zit. Vandaar dat ik denk om hier ook een kleine AP te plaatsen zodat een telefoon hier niet met slecht wifi kampt. Uiteraard wel laag RF vermogen etc. Ook hierbij twijfel ik aan een POE switch met maar 1 POE client. Een losse POE adapter is snel onder een bureau weggemoffeld en mocht het wel een kinderkamer worden kan ik de AP direct inprikken op de meterkast verbinding naar "main switch".
Zolder
Hier twijfel ik om een in-wall U6 te nemen. Beetje duur maar de use case is dat er nu al iets van Wifi op zolder moet komen. Mogelijk zou dit later mijn definitieve kantoor kunnen worden (kids en volwassenen op dezelfde verdieping laten slapen vind ik een fijn idee) en de omvormer komt hier ook. Ook een draadloze client: de WTW unit met wifi.

Met nu al 1 bedrade en 1 draadloze client en mogelijk een 2de bedrade client in de vorm van een vaste computer keek ik daarom naar een U6 in-wall oplossing zodat je met de ingebouwde switch een a 2 lijntjes kan leggen. Scheelt complexiteit, maar de prijs is niet mals. U7 in-wall vind ik om deze reden ook een achteruitgang met minder poorten om te koppelen.

Echter: na het schrijven van bovenstaande zie ik de meerwaarde van de U6 in-wall toch niet helemaal. Duurder dan een U7 welke nieuwer is en het is niet alsof ik die extra switch op zolder achter het knieschot nou echt ga merken. Voor nu heb ik de knoop doorgehakt. Boven heb ik voorlopig geen hoge snelheden nodig. Middels een simpele POE injector kan ik relatief goedkoop de zolder van wifi voorzien. En ik heb maar weinig poorten nodig. Een non-poe switch met relatief kleine hoeveelheid poorten zal voldoen.
Garage
Ik twijfel om iets van een POE switch te plaatsen. Vooral gezien de toegevoerde meerwaarde en extra kosten van een switch. Er is in potentie namelijk al een client: een eBus adapter voor de warmtepomp welke met een POE splitter kan worden gevoed met USB-C en een RJ45 aansluiting heeft. Yet again, dan kan je ook in plaats van de splitter een stopcontactje maken met een USB-C lader direct naar dat blokje toe.

Een tweede reden om hier toch een PoE switch te plaatsen is het voeden van presence sensoren zoals deze https://shop.everythingsm...s/everything-presence-pro. Deze sensor komt in de woonkamer maar zou met een klein traject heel goed kunnen worden gevoed vanuit de garage.

Daar komen er sowieso 1 a 2 van te hangen en dan is een POE switch toch wel erg fijn. Gaatje door een muur en je ziet dan niks meer van de kabel naar de sensor en zo zal hij dan ook minder "in het zicht" hangen.
Woonkamer
Poorten: 6
Hier komt een POE switch om een camera te voeden. Ik denk om hier een dikkere switch te plaatsen met bijvoorbeeld 8 poorten. Nintendo switch, Google TV streamer, camera, AP, kabel naar de meterkast, een Presence sensor. Gaat snel zo.
Tuin
Ga ik alvast een kabeltje naar trekken maar gezien het budget voor een verbouwing niet oneindig is zal dit later komen. Ik ga geen wifi puntje installeren in een tuin waar helemaal niks gebeurd.

Apparatuur

Voornamelijk een zooi switches welke ik moet kopen. AP's ga ik nog kijken wat ik nog in huis heb. Mocht het niet voldoende zijn kan ik daar altijd nog mee upgraden.
RuimteSwitchNotities
MeterkastUbiquiti Flex 2.5G PoE met adapterSwitch met voldoende (POE) poorten naar overige switches en apparaten. 2,5G en past met 3D mount in een 10" rack.
WoonkamerUbiquiti UniFi UltraPOE switch met voldoende poorten
GarageUbiquiti UniFi UltraToch een POE switch om verschillende apparaten te voeden. Iets duurder dan de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex (per stuk) maar ik vind het ook wel fijn om voor die 5 euro zo veel mogelijk gelijk te hebben qua modellen. Wel een meerprijs tegenover een non-POE switch zoals een Flex mini. Maar het idee dat ik straks wat sensoren kan ophangen welke helemaal netjes zijn weggewerkt is het mij de investering waard.
KantoorUbiquiti UniFi Switch Flex Mini 2,5GKleine compacte 2,5G switch. Genoeg poorten voor alle bedrade apparaten op het kantoor en een kleine meerprijs tegenover de reguliere flex met 1G poorten.
ZolderUbiquiti UniFi Switch Flex MiniToch gekozen voor een switch met losse AP. Deze is goedkoop, compact, biedt voldoende poorten voor de zonnepaneel omvormer, uplink en 2 extra kabels voor een losse AP en computer mocht ik mijn werkplek in de toekomst verplaatsen naar zolder.

En nu?

Ik denk dat de algemene denkrichting wel goed gaat. Ik kom met de huidige setup op ongeveer €580 maar dan heb ik in elke ruimte voldoende poorten, PoE waar het nuttig is en een toekomstbestendige switch in de meterkast. En alles wordt gevoed vanuit de meterkast, dat lijkt me wel echt heel erg praktisch.

Waar ik vooral benieuwd naar ben: zie ik ergens een beter alternatief uit het Unifi-portfolio over het hoofd? En voor de wifi: ik begin met wat ik al heb liggen — een stel AC-Lite schotels en een U6 Pro. Mocht dat tekort schieten dan upgrade ik later wel. Maar ook daar hoor ik het graag als iemand een duidelijke reden ziet om dat anders aan te pakken.

Ik hoor het graag!

[ Voor 101% gewijzigd door Yariva op 08-04-2026 22:54 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Een van je punten is VLAN ondersteuning. Die flex mini switches ondersteunen het niet volledig. Wel iets om rekening mee te houden.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
En meteen al een update in de wensenlijst: na wat uitzoekwerk van @rens-br blijkt het dat de Flex Mini switch van Unifi niet lekker werkt met poort profielen. De flex mini 2,5G switch lijkt dit wel te ondersteunen zoals in deze video te zien is: YouTube: Hands-On Review: UniFi Flex Mini 2.5G Switch - Is It Worth $49?

Voor €20 verschil tussen de mini en mini 2,5G een degelijkere VLAN configuratie onder de motorkap kunnen configureren lijkt mij dit een no-brainer.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
En inmiddels opnieuw achter een limitatie achter gekomen: de Flex 2,5G POE ondersteund geen LACP functionaliteit. Kortom mocht ik de 2x 2,5G poorten van mijn NAS op een slimme manier willen gebruiken zal deze logica echt native vanuit Unraid moeten komen en niet met een negotiation protocol tussen de server en switch. Wel erg vreemd, LACP lijkt mij een basis functionaliteit waar ik al heel lang mee werk. Dat zou je in een managed switch van 200 euro toch wel anno 2026 mogen verwachten.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Yariva schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:43:
En inmiddels opnieuw achter een limitatie achter gekomen: de Flex 2,5G POE ondersteund geen LACP functionaliteit. Kortom mocht ik de 2x 2,5G poorten van mijn NAS op een slimme manier willen gebruiken zal deze logica echt native vanuit Unraid moeten komen en niet met een negotiation protocol tussen de server en switch. Wel erg vreemd, LACP lijkt mij een basis functionaliteit waar ik al heel lang mee werk. Dat zou je in een managed switch van 200 euro toch wel anno 2026 mogen verwachten.
Maar die Flex 2,5G kost toch maar 60 euro, geen 200? Overigens is de Flex lijn bij Ubiquiti ook een beetje de 'budget' lijn.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
rens-br schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:12:
[...]

Maar die Flex 2,5G kost toch maar 60 euro, geen 200? Overigens is de Flex lijn bij Ubiquiti ook een beetje de 'budget' lijn.
Ik doelde in deze op de "main switch" uitvoering: Ubiquiti Flex 2.5G PoE die ik wil gebruiken.

Het gemis is ook niet direct een probleem: alsnog ga ik met 1 poort van de NAS koppelen op de switch in plaats van de firewall van 1G naar 2,5G. Maar opvallend vind ik het wel dat LACP er niet is. Budget of niet: een techniek uit 2000 hoort er gewoon in.

Verder voldoet de switch namelijk wel aan de eisen om als "main switch" te dienen. Genoeg throughput en poorten waarvan alle met POE++ voor de overige switches. En mocht ik de FW upgraden zou ik die zelfs kunnen koppelen met 10G aan deze switch.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 16:00

MasterL

Ik zal een jaartje geleden een beetje met dezelfde keuzes, ik heb uiteindelijk gekozen voor een QSW-M3216R-8S8T als "main switch" om genoeg poorten te hebben maar deze heeft geen POE.
Op de locaties waar POE nodig is heb ik een Ubiquiti Pro XG 8 PoE neergezet, wellicht is dit een optie voor jou als main switch? Alles leuk en aardig maar het is wel een aanslag op het budget zeg maar

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:13
Volgens je tekening wil je op elke kamer een switch plaatsen en op een paar plekken ook AP’s,

Waarom zou je niet de AP’s en switches vervangen met een inwall unit?

Die dingen bieden zowel poe poorten alsook de wifi

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 21:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Yariva schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:21:
[...]

Ik doelde in deze op de "main switch" uitvoering: Ubiquiti Flex 2.5G PoE die ik wil gebruiken.

Het gemis is ook niet direct een probleem: alsnog ga ik met 1 poort van de NAS koppelen op de switch in plaats van de firewall van 1G naar 2,5G. Maar opvallend vind ik het wel dat LACP er niet is. Budget of niet: een techniek uit 2000 hoort er gewoon in.

Verder voldoet de switch namelijk wel aan de eisen om als "main switch" te dienen. Genoeg throughput en poorten waarvan alle met POE++ voor de overige switches. En mocht ik de FW upgraden zou ik die zelfs kunnen koppelen met 10G aan deze switch.
Ubiquiti is goed in segmenteren van hun producten. Ze willen dat je een trede omhoog gaat qua switch :+ echter hebben ze dan weer niets wat in de buurt zit qua 2,5G poorten.

Mijn "core" switch is om die reden al jaren een Enterprise 24 POE (met Noctua fan mod).

Eigenlijk kom je, mits 4 2,5G en 2x 10G (SFP+) genoeg is, dan op een Pro Max 16 POE, de Enterprise 8 POE of je moet gaan mixen met merken :/

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yariva schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:40:
Nou beste mede-Tweakers, een kleine check voordat ik wat spullen ga kopen. Uiteraard vind ik het veel, veel te leuk om in domein van het netwerken & internet sub-fora nu eindelijk aan de slag te gaan en wat vooruit te shoppen 8)

Waarom Unifi

Qua prijs / prestatie lijkt een Unifi setup geen verkeerde keuze. Ik had verwacht dat Mikrotik mij een goedkopere setup zou kunnen bieden. Helaas blijkt het dat zodra je de eis van POE in de mix gooit bijna alle switches spontaan duurder zijn.
MIkrotik en UniFi zijn heel andere systemen, zowel qua functionaliteit als qua leercurve. Het verbaast me dat je tussen die twee kiest op basis van prijs. Als je de functionaliteit van Mikrotik wilt, is UniFi behoorlijk karig en omgekeerd, als je het gemak van UniFi wilt is Mikrotik absoluut geen vergelijkbare optie. Ook qua security en sovereignty zijn het andere zaken (US vs EU bedrijven etc). Niet dat je niet voor UniFi moet kiezen, maar ik zou de keuze tussen die twee zeker niet alleen op basis van prijs doen.

Ik zou eerder UniFi afwegen tegen bijv Omada. Tenslotte verplicht niemand je om de switches van zelfde ecosysteem te nemen als de router en/of AP's. Op basis van je eisen hier ga je op de switches niet meer doen dan VLANs instellen en af en toe troubleshooten. Dat kan prima standalone als blijkt dat de in-ecosysteem switches duur gaan uitvallen (ook bij UniFi als je alle vereiste features wilt).
[...]
Nice to haves
2,5G / 10G. De NAS heeft 2x 2,5G poorten en het zou leuk zijn om daar eens mee te experimenteren. Ik voorzie niet snel een use-case waarbij ik meer dan 1G aan bandbreedte nodig heb. Ook mijn internet abonnement zal niet snel harder gaan dan 1G. En al zou dat zo zijn zal ik eerst mijn Fortigate firewall moeten vervangen.
Je LAN-snelheden hoeven niet beperkt te zijn door je WAN natuurlijk. Dat gezegd, ik kan anders dan 'leuk om mee te spelen' weinig zinnige redenen bedenken voor Multi-Gig in jouw situatie. En Multi-Gig binnen zo'n ecosysteem is nog een slag duurder. Erbuiten zijn meer opties (ik kocht recent een 8x SFP+ 10GbE managed switch voor EUR 85. Wel op AliExpress. Tot nu toe niet betrapt op phone home of instabiliteit...)
[...]

(kids en volwassenen op dezelfde verdieping laten slapen vind ik een fijn idee)
Misschien dat je hier hard op terug komt als je ze uiteindelijk hebt ;)
Vannacht om 1u besloot mijn jongste The Imperial March dermate luid vanuit z'n bed te neurien dat ik er wakker van werd... :')

Maar goed, WiFi overal is een goede uitgangspunt. Ik zou de In-Wall vermijden, dekking is stukken minder maar bovenal: verwachte levensduur van actieve apparaten (als AP's) is een fractie van verwachte levensduur van passieve infra (als kabels, WCDs). Als je een actief apparaat op plek van passive contactdoos plaatst ga je die weer open moeten breken als WiFi-6 verouderd is en die AP geen security updates meer gaat krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-05 13:10
volgens mij heb je het wel goed uitgedacht. Het meeste ik ook wel al gezegd. Ik sluit me ook wel aan over dat microtik en unifi een hele andere doelgroep bedienen.
Mijn flex mini werkt prima met port profielen. Als je doelt dat de in de trunks niet kan defineren welke vlans wel/niet toegestaan zijn vind ik dat een beperking die mij niet tegen houd in huis.Dan gaat er maar af en toe een broadcast frame voor niets over de kabel.
Dat zelfde heb ik een klein beetje met je wens voor LACP, Ik snap je punt dat het al een functie is die al lang bestaat. Maar voor de goedkoopse lijn en een 8 port switch (=25% van de porten). Ik vraag me af hoeveel mij daar waard is. Ik zal daar eens goed over nadenken.

Zelf gebruik ik de USW-Lite-16-PoE als Core.
de USW-Flex-Mini in het TV meubel en onder het bureau.
USW-Flex voor buiten.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
@Yariva Op zolder en in het kantoor zet de het AP áchter de switch, terwijl de switches die je wil gebruiken geen POE kunnen uitspugen. De Flex mini switches hebben alleen een POE-in poort voor hun eigen voeding.

Weet al welke AP's je gaat gebruiken. De meeste van Unifi zijn gemaakt om aan de muur of plafond te hangen. Op de plaatsen waar je het AP achter de switch hangt moet je dan eigenlijk vanaf de switch weer de muur in naar de plek van het AP. Als de mogelijkheid hebt zou ik elk AP rechtstreeks op de switch in de meterkast aansluiten.

Spel en typfouten voorbehouden

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 21:03
Ik ben geen fan van je ganse huis vol switches te steken ...
Als je 19mm pijpen hebt, zou ik eerder perfereren om 3 of 4x cat6 erdoor te steken , puur om een extra switch te kunnen vermijden ..

Bijkomstig kan je dan een accespoint hangen waar ie het beste afstraalt, niet waar je inbouwdoos toevallig uitkomt

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Een boel reacties, dank hiervoor en ik ga er allemaal op reageren. Afgelopen tijd ook druk bezig geweest met andere klussen waar ik mijn hoofd bij moest houden.
MasterL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:41:
...Alles leuk en aardig maar het is wel een aanslag op het budget zeg maar
Jup spijker op de kop. De verbouwing loopt (zoals iedere verbouwing) met budget niet overal soepel. Ik heb al wat consessies gedaan her en der :+ Deze ga ik er helaas (ook voor mijzelf) echt niet door heen krijgen!
shure-fan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:13:
Volgens je tekening wil je op elke kamer een switch plaatsen en op een paar plekken ook AP’s,

Waarom zou je niet de AP’s en switches vervangen met een inwall unit?

Die dingen bieden zowel poe poorten alsook de wifi
Dat benoem ik ook in mijn post, daar heb ik over nagedacht. Een aantal punten bij mij om hier niet voor te gaan:
  • Ik heb nog een aantal AP's met POE injectors liggen die ik kan inzetten.
  • Je bent flexibeler met plaatsing en dus potentieel ook een beter bereik kan realiseren dan iets dat enkel aan de muur kan worden geplakt.
  • Meerprijs tegenover een losse AP en switch hoger
nelizmastr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:43:
[...]

Ubiquiti is goed in segmenteren van hun producten. Ze willen dat je een trede omhoog gaat qua switch :+ echter hebben ze dan weer niets wat in de buurt zit qua 2,5G poorten.
Ja ik merk het. Het lijkt erop dat deze switch voor nu het beste is voor mijn use-case.
dion_b schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:46:
[...]

MIkrotik en UniFi zijn heel andere systemen, zowel qua functionaliteit als qua leercurve. Het verbaast me dat je tussen die twee kiest op basis van prijs. Als je de functionaliteit van Mikrotik wilt, is UniFi behoorlijk karig en omgekeerd, als je het gemak van UniFi wilt is Mikrotik absoluut geen vergelijkbare optie. Ook qua security en sovereignty zijn het andere zaken (US vs EU bedrijven etc). Niet dat je niet voor UniFi moet kiezen, maar ik zou de keuze tussen die twee zeker niet alleen op basis van prijs doen.
Dat snap ik. Vanuit de industrie ben ik gewend om met van alles te werken. Cisco, Juniper, Fortinet, pfsense, Unifi, Arista. Ik heb het allemaal al voorbij zien komen. Dan
verwacht ik dat Mikrotik mij niet direct veel problemen zal geven. Dat het uitdagend zal zijn geloof ik onmiddelijk. Maar aan het einde van de dag blijft een MAC adres een MAC adres, VLAN een VLAN etc. etc.

De voornaamste reden waarom ik naar Unifi en Mikrotik keek is dat het gevoelsmatig de goedkoopste optie zijn voor SMB / business spul. Ook populair genoeg om, mocht ik tegen problemen aan lopen, wat documentatie in te duiken.
Ik zou eerder UniFi afwegen tegen bijv Omada. Tenslotte verplicht niemand je om de switches van zelfde ecosysteem te nemen als de router en/of AP's. Op basis van je eisen hier ga je op de switches niet meer doen dan VLANs instellen en af en toe troubleshooten. Dat kan prima standalone als blijkt dat de in-ecosysteem switches duur gaan uitvallen (ook bij UniFi als je alle vereiste features wilt).
Klopt, ik ga niet veel spannends doen. Ik zal eens kijken naar Omada. Naar mijn gevoel is dat wel echt consumenten spul.

Misschien dat je hier hard op terug komt als je ze uiteindelijk hebt ;)
Vannacht om 1u besloot mijn jongste The Imperial March dermate luid vanuit z'n bed te neurien dat ik er wakker van werd... :')
/remind me 5 years
Maar goed, WiFi overal is een goede uitgangspunt. Ik zou de In-Wall vermijden, dekking is stukken minder maar bovenal: verwachte levensduur van actieve apparaten (als AP's) is een fractie van verwachte levensduur van passieve infra (als kabels, WCDs). Als je een actief apparaat op plek van passive contactdoos plaatst ga je die weer open moeten breken als WiFi-6 verouderd is en die AP geen security updates meer gaat krijgen.
Wederom een reden om inderdaad te kijken naar losse componenten i.p.v. een alles-in-1 in-wall oplossing.
FredvZ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:30:
@Yariva Op zolder en in het kantoor zet de het AP áchter de switch, terwijl de switches die je wil gebruiken geen POE kunnen uitspugen. De Flex mini switches hebben alleen een POE-in poort voor hun eigen voeding.

Weet al welke AP's je gaat gebruiken. De meeste van Unifi zijn gemaakt om aan de muur of plafond te hangen. Op de plaatsen waar je het AP achter de switch hangt moet je dan eigenlijk vanaf de switch weer de muur in naar de plek van het AP. Als de mogelijkheid hebt zou ik elk AP rechtstreeks op de switch in de meterkast aansluiten.
Yes, zoals benoemd in de openingspost heb ik nog een zooi AP's en POE injectors liggen. AC-Lite, U6 Pro, dat soort dingen. Kortom die investering hoef ik dan nu niet te maken.

Helaas heb ik de mogelijkheid niet om alle AP's direct op de switch in de meterkast aan te sluiten. De nadelen van een huis renovatie waar soms compromissen moeten worden gemaakt.
ijske schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:38:
Ik ben geen fan van je ganse huis vol switches te steken ...
Als je 19mm pijpen hebt, zou ik eerder perfereren om 3 of 4x cat6 erdoor te steken , puur om een extra switch te kunnen vermijden ..

Bijkomstig kan je dan een accespoint hangen waar ie het beste afstraalt, niet waar je inbouwdoos toevallig uitkomt
Ik kan je verzekeren dat er al een 19mm pijpje met 3x UTP naar zolder toe gaat en ik alsnog een switch op zolder nodig heb ;) Iets met kabels die daarna weer naar andere vertrekken toe gaan.

Dan heb ik liever "meterkast -> zolder" en "meterkast -> kantoor" dan "meterkast -> zolder" en dan 2 kabels van de switch op zolder naar kantoor. Switch achter switch achter switch vind ik dan niet veel netjes.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yariva schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:36:

[...]

Dat snap ik. Vanuit de industrie ben ik gewend om met van alles te werken. Cisco, Juniper, Fortinet, pfsense, Unifi, Arista. Ik heb het allemaal al voorbij zien komen. Dan
verwacht ik dat Mikrotik mij niet direct veel problemen zal geven. Dat het uitdagend zal zijn geloof ik onmiddelijk. Maar aan het einde van de dag blijft een MAC adres een MAC adres, VLAN een VLAN etc. etc.

De voornaamste reden waarom ik naar Unifi en Mikrotik keek is dat het gevoelsmatig de goedkoopste optie zijn voor SMB / business spul. Ook populair genoeg om, mocht ik tegen problemen aan lopen, wat documentatie in te duiken.
OK.
[...]

Klopt, ik ga niet veel spannends doen. Ik zal eens kijken naar Omada. Naar mijn gevoel is dat wel echt consumenten spul.
Haal je hier niet Omada en Deco door elkaar? Deco is inderdaad puur consumentenmeuk, Omada richt zich naar mijn gevoel juist net iets meer op de corporate klant dan UniFi - minder speelse vormgeving en grotere switches. Voordeel van Omada is meer verschillende hardware en voor veel daarvan flink lagre prijzen. Nadeel is dat featureset minder consequent is. Iets als beschikbaarheid van DFS voor 5GHz WiFi voor mij een dealbreaker als het er niet op zit verschilt van apparaat tot apparaat en wordt soms pas maanden zo niet jaren na introductie opgeleverd.
[...]

/remind me 5 years
>:)

Oslik blyat! Oslik!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 14:48
@Yariva Denk er om bij de Flex 2.5 PoE dat je ook de voeding erbij nodig bent! Die tikt ook wel aan. Foutje die ik ook gemaakt heb.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
MadMax12 schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:02:
@Yariva Denk er om bij de Flex 2.5 PoE dat je ook de voeding erbij nodig bent! Die tikt ook wel aan. Foutje die ik ook gemaakt heb.
Goede heads-up, gelukkig had ik hem al meegerekend en staat hij in de tabel met onderdelen bij de 2,5G POE switch :)

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter

Update

Het is uit eindelijk toch anders gelopen. Niet omdat ik het zo graag wou maar laten we zeggen... Verbouwingen zijn duur en er moeten helaas compromissen voor worden gevonden. Op basis van jullie advies heb ik aanpassingen gemaakt waar dit kon.

Als eerst: dit is het eindplaatje geworden:
Ruimte#CategorieProductPrijsSubtotaal
Meterkast1Netwerk switchesUbiquiti Flex 2.5G PoE€ 189,84€ 189,84
Zolder1Netwerk switchesUbiquiti Flex Mini 2.5G€ 50,98€ 50,98
Woonkamer1Netwerk switchesUbiquiti Unifi Ultra€ 92,90€ 92,90
Meterkast1NetwerkaccessoiresUbiquiti Unifi AC Adapter 210W€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,72
Bij NBB voor 236 euro, ik heb nog gekeken om direct bij Unifi te kopen en of dat goedkoper / vergelijkbaar is. Helaas valt dat mee, 30 euro extra. Met 10 euro had ik nog gedacht "dat is wel fijn direct bij de fabrikant kopen". Maar 30 euro is toch weer wat bevestigingsmateriaal voor zonnepanelen, om het plat te slaan :+

Wat is er met de rest gebeurd?

Tuin
Deze is redelijk gemakkelijk: de tuin wordt pas volgend jaar aangepakt. Dan ga ik kijken of bijvoorbeeld een outdoor-AP van Unifi (desnoods 2dehands) een mooie oplossing is.
Kinderkamer
Hier komt voor nu een losse AP die ik nog ergens heb liggen. Ik vermoed een AP-Lite gezien het om een heel beperkte ruimte gaat welke achter een dragende muur zit. Kortom je wil stabiel 2,4g en 5ghz op laag zendvermogen in deze ruimte. Ik wil hier ook nog een sensor in plaatsen welke kan werken op POE, deze kan echter ook werken op wifi met een USB-C kabel. Tja daar kan dan natuurlijk op bespaard worden. Tot zolang deze kamer nog gebruikt zal worden voor werk doeleinden zal een AP prima volstaan. Geen hoge through-put eisen benodigd.
Kantoor
Over werk doeleinden gesproken... Helaas heb ik hier het besluit genomen om een oude managed Zyxel POE switch te hergebruiken. Deze ondersteund VLAN's, moet helaas wel gevoed worden met een stekker en heeft geen 2,5G. Maar mocht ik wel 2,5G op deze kamer willen, de switch voeden vanaf de switch in de meterkast en 1 a 2 apparaten willen voeden middels POE passthrough dan kom ik onvermijdelijk uit op de uitvoering: Ubiquiti Flex 2.5G PoE waarmee je wederom bijna €200 kwijt bent voor 1 switch.

Mocht ik er toch voor kiezen dat ik 2,5G in deze ruimte wil hebben vanwege de snelheid naar de NAS toe in de meterkast kan ik deze oude Zyxel switch altijd nog omruilen met de 2,5G switch van zolder en met POE injectors gaan werken. Onder een bureau ziet niemand die toch ;)

Voor het AP ga ik hier een AP-Lite of AP-Pro gebruiken. Afhankelijk van wat ik nodig heb in de woonkamer.
Garage
Hier was de tip eerder benoemd door bijvoorbeeld @ijske en de garage moet hier aan gaan geloven. Een aantal apparaten schieten mij te boven welke ik in de toekomst en NU al wil installeren (allen met POE):
  • eBus adapter voor de warmtepomp
  • Everything Presence sensor
Toekomst:
  • Eventueel AP mocht het signaal bedroevend zijn. Niet alleen voor tijdens het klussen in de garage maar ook voor systemen die hier nu al hangen en enkel met wifi kunnen werken zoals een zelfgebouwde laadpaal met SmartEVSE uit het Zelfbouw Laadpaal ervaringen topic.
  • Een camera zoals afgebeeld in de eerste plaat
Ik leg hieronder uit hoe ik dit ga oplossen.
Meterkast
In de meterkast hangt nu al een 10" rack. Hierbij heb ik vorig jaar al een 1U 12 poorts patch paneel gekocht. Wat de meterkast ook als voordeel heeft: deze heeft een directe doorvoer naar de garage toe. Deze wordt inmiddels al flink vol gepropt met leidingwerk voor stroom en ook water. Maar er kunnen hoop ik nog wel wat internet kabels bij. Vandaar dat ik alle kabels vanuit de garage wil doorlussen via dit gat. Mogelijk plaats ik nog een klein patch paneel in de garage zelf om alle trajecten netjes te houden en gemak bij vervangen in de toekomst.

Afijn de limiterende factor hierin is het aantal patch poorten welke ik beschikbaar heb in de meterkast. Met wat rekenen moet ik uit komen op het volgende:
  1. Woonkamer
  2. Kinderkamer
  3. Zolder
  4. Kantoor
  5. Deurbel (Gekoppeld op Unifi NVR Instant)
  6. Tablet aan de muur POE gevoed (Gekoppeld op Unifi NVR Instant)
  7. Garage - Everything Presence sensor (Gekoppeld op Unifi NVR Instant)
  8. Garage - eBus adapter voor WP (Gekoppeld op Unifi NVR Instant)
  9. Toekomst: garage - AP
  10. Toekomst: garage - camera
  11. Toekomst - Tuin
  12. Leeg
Sommige apparaten kunnen worden gekoppeld op de Unifi NVR Instant. Dit zijn vooral apparaten welke een lage bandbreedte nodig hebben zodat de backplane van de NVR Instant niet wordt volgepropt.

Kortom ik kom goed uit met nog 1 extra poort. Mocht dat allemaal te krap worden kan ik in de toekomst altijd een switch in de garage plaatsen en daarmee weer 3 poorten terug winnen.

Conclusie

Al met al is het zeker niet de "droom" setup, verre van. Maar het biedt voor nu genoeg poorten om alles aan te sluiten en in de toekomst te upgraden naar nieuwe switches. Foto's volgen snel!

Pagina: 1