Yariva's netwerk upgrade - topologie en aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Nou beste mede-Tweakers, een kleine check voordat ik wat spullen ga kopen. Uiteraard vind ik het veel, veel te leuk om in domein van het netwerken & internet sub-fora nu eindelijk aan de slag te gaan en wat vooruit te shoppen 8)

Waarom Unifi

Qua prijs / prestatie lijkt een Unifi setup geen verkeerde keuze. Ik had verwacht dat Mikrotik mij een goedkopere setup zou kunnen bieden. Helaas blijkt het dat zodra je de eis van POE in de mix gooit bijna alle switches spontaan duurder zijn.

Verder ben ik er bekend mee. Al wat Unifi spul her en der geplaatst en ik heb ergens in een ongeopende verhuisdoos nog 2 AP's liggen. Ik draai een Unifi server op mijn NAS waar ik meerdere omgevingen mee beheer.

Vanwaar de zoektocht naar hardware

Vrij eenvoudig: een nieuw huis betekent een mooi netwerk: Yariva's geschakelde 2-onder-1-kap en duurzame installaties

Vereiste

• Degelijke wifi dekking in alle gangbare ruimtes. Hierbij reken ik de eerste verdieping slaapkamer en kantoor en volledige begaande grond.
  • Apparaten welke met POE kunnen werken graag op POE. Hoe minder stroomkabels, hoe beter
  • Over kabels gesproken: alle clients welke met een internet kabel kunnen werken moeten bedraad worden aangesloten. Minder wifi clients = meer ruimte op de radio kanalen voor clients welke niet anders kunnen.
  • VLAN ondersteuning voor alle netwerkapparaten
  • SNMP / algemene troubleshooting ondersteuning voor alle netwerkapparaten
  • Stabiliteit, in de meest brede zin van het woord.
Nice to haves
2,5G / 10G. De NAS heeft 2x 2,5G poorten en het zou leuk zijn om daar eens mee te experimenteren. Ik voorzie niet snel een use-case waarbij ik meer dan 1G aan bandbreedte nodig heb. Ook mijn internet abonnement zal niet snel harder gaan dan 1G. En al zou dat zo zijn zal ik eerst mijn Fortigate firewall moeten vervangen.

Fysiek

Om de geïnteresseerde een beetje mee te nemen heb ik het een en ander uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FYFK6aizFSoPiM_L6OtZANRja4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cSP6CRSORrqeFlCPasAarvrN.png?f=fotoalbum_large

Alle bekabeling (m.u.v. tuin) is reeds getrokken. Alles koper, CAT6A. Geen zin om het risico te nemen om over een paar jaar allemaal gekke hikjes te krijgen. Alle kabels worden afgemonteerd op een 10" 12 poort patchpaneel in de meterkast. Alle kabels worden vervolgens in de desbetreffende ruimte ook afgemonteerd op een inbouwdoos.

Apparatuur zoals de Unifi NVR, Unifi deurbel en AP's heb ik al.

Vanuit de meterkast vertrekt een boel bekabeling. Vandaar dat ik nu met het idee speel om de switches welke aan de "main switch" worden gehangen te voorzien van POE zodat alles overal gewoon zonder stekkers netjes is. Dat betekent wel dat deze switch iets luxer met meer vermogen mag zijn dan de overige switches. Maar waarom eigenlijk zoveel switches?

Switches en clients

Meterkast
In de meterkast moet een switch komen met voldoende vermogen om het gehele huis te voorzien van data. Dikke uplinks, toekomstbestendig etc. zijn hier erg belangrijk. Ook moet hij in een 10 inch kastje passen. Kortom minimaal 8 poorten, volledige ondersteuning voor VLANs en lekker wat POE budget. 2,5G poorten zijn optioneel.

Mocht ik ervoor kiezen om aan deze switch nog ergens een 2,5g switch te hangen kan ik mijn NAS verplaatsen met aansluiting van de firewall naar de main switch. Op deze manier zou ik dan bijvoorbeeld vanaf mijn werkplek met een volledige 2,5G snelheid foto's kunnen inladen, filmpjes van de GoPro op de NAS kunnen editen vanaf mijn systeem etc. etc.
Overige ruimtes
Kantoor
Poorten: 3
Lijkt me een van de meest duidelijke: hier wil ik een vaste computer. Verder zorgt het AP in deze ruimte voor het grootste deel aan wifi op de eerste verdieping. Ik denk om hier een normale non-POE switch te plaatsen voor maar 1 POE client. Die kan prima met een tussenblokje.
Kinderkamer
Strikt genomen nu nog geen kinderkamer en wordt voor nu een werkplek voor de dame. Vandaar ook hier de wens om een vast lijntje te hebben. Op de eerste verdieping zit er een dragende muur, waarvan deze kamer aan de andere kant zit. Vandaar dat ik denk om hier ook een kleine AP te plaatsen zodat een telefoon hier niet met slecht wifi kampt. Uiteraard wel laag RF vermogen etc. Ook hierbij twijfel ik aan een POE switch met maar 1 POE client. Een losse POE adapter is snel onder een bureau weggemoffeld en mocht het wel een kinderkamer worden kan ik de AP direct inprikken op de meterkast verbinding naar "main switch".
Zolder
Hier twijfel ik om een in-wall U6 te nemen. Beetje duur maar de use case is dat er nu al iets van Wifi op zolder moet komen. Mogelijk zou dit later mijn definitieve kantoor kunnen worden (kids en volwassenen op dezelfde verdieping laten slapen vind ik een fijn idee) en de omvormer komt hier ook. Ook een draadloze client: de WTW unit met wifi.

Met nu al 1 bedrade en 1 draadloze client en mogelijk een 2de bedrade client in de vorm van een vaste computer keek ik daarom naar een U6 in-wall oplossing zodat je met de ingebouwde switch een a 2 lijntjes kan leggen. Scheelt complexiteit, maar de prijs is niet mals. U7 in-wall vind ik om deze reden ook een achteruitgang met minder poorten om te koppelen.

Echter: na het schrijven van bovenstaande zie ik de meerwaarde van de U6 in-wall toch niet helemaal. Duurder dan een U7 welke nieuwer is en het is niet alsof ik die extra switch op zolder achter het knieschot nou echt ga merken. Voor nu heb ik de knoop doorgehakt. Boven heb ik voorlopig geen hoge snelheden nodig. Middels een simpele POE injector kan ik relatief goedkoop de zolder van wifi voorzien. En ik heb maar weinig poorten nodig. Een non-poe switch met relatief kleine hoeveelheid poorten zal voldoen.
Garage
Ik twijfel om iets van een POE switch te plaatsen. Vooral gezien de toegevoerde meerwaarde en extra kosten van een switch. Er is in potentie namelijk al een client: een eBus adapter voor de warmtepomp welke met een POE splitter kan worden gevoed met USB-C en een RJ45 aansluiting heeft. Yet again, dan kan je ook in plaats van de splitter een stopcontactje maken met een USB-C lader direct naar dat blokje toe.

Een tweede reden om hier toch een PoE switch te plaatsen is het voeden van presence sensoren zoals deze https://shop.everythingsm...s/everything-presence-pro. Deze sensor komt in de woonkamer maar zou met een klein traject heel goed kunnen worden gevoed vanuit de garage.

Daar komen er sowieso 1 a 2 van te hangen en dan is een POE switch toch wel erg fijn. Gaatje door een muur en je ziet dan niks meer van de kabel naar de sensor en zo zal hij dan ook minder "in het zicht" hangen.
Woonkamer
Poorten: 6
Hier komt een POE switch om een camera te voeden. Ik denk om hier een dikkere switch te plaatsen met bijvoorbeeld 8 poorten. Nintendo switch, Google TV streamer, camera, AP, kabel naar de meterkast, een Presence sensor. Gaat snel zo.
Tuin
Ga ik alvast een kabeltje naar trekken maar gezien het budget voor een verbouwing niet oneindig is zal dit later komen. Ik ga geen wifi puntje installeren in een tuin waar helemaal niks gebeurd.

Apparatuur

Voornamelijk een zooi switches welke ik moet kopen. AP's ga ik nog kijken wat ik nog in huis heb. Mocht het niet voldoende zijn kan ik daar altijd nog mee upgraden.
RuimteSwitchNotities
MeterkastUbiquiti Flex 2.5G PoE met adapterSwitch met voldoende (POE) poorten naar overige switches en apparaten. 2,5G en past met 3D mount in een 10" rack.
WoonkamerUbiquiti UniFi UltraPOE switch met voldoende poorten
GarageUbiquiti UniFi UltraToch een POE switch om verschillende apparaten te voeden. Iets duurder dan de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex (per stuk) maar ik vind het ook wel fijn om voor die 5 euro zo veel mogelijk gelijk te hebben qua modellen. Wel een meerprijs tegenover een non-POE switch zoals een Flex mini. Maar het idee dat ik straks wat sensoren kan ophangen welke helemaal netjes zijn weggewerkt is het mij de investering waard.
KantoorUbiquiti UniFi Switch Flex Mini 2,5GKleine compacte 2,5G switch. Genoeg poorten voor alle bedrade apparaten op het kantoor en een kleine meerprijs tegenover de reguliere flex met 1G poorten.
ZolderUbiquiti UniFi Switch Flex MiniToch gekozen voor een switch met losse AP. Deze is goedkoop, compact, biedt voldoende poorten voor de zonnepaneel omvormer, uplink en 2 extra kabels voor een losse AP en computer mocht ik mijn werkplek in de toekomst verplaatsen naar zolder.

En nu?

Ik denk dat de algemene denkrichting wel goed gaat. Ik kom met de huidige setup op ongeveer €580 maar dan heb ik in elke ruimte voldoende poorten, PoE waar het nuttig is en een toekomstbestendige switch in de meterkast. En alles wordt gevoed vanuit de meterkast, dat lijkt me wel echt heel erg praktisch.

Waar ik vooral benieuwd naar ben: zie ik ergens een beter alternatief uit het Unifi-portfolio over het hoofd? En voor de wifi: ik begin met wat ik al heb liggen — een stel AC-Lite schotels en een U6 Pro. Mocht dat tekort schieten dan upgrade ik later wel. Maar ook daar hoor ik het graag als iemand een duidelijke reden ziet om dat anders aan te pakken.

Ik hoor het graag!

[ Voor 101% gewijzigd door Yariva op 08-04-2026 22:54 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Een van je punten is VLAN ondersteuning. Die flex mini switches ondersteunen het niet volledig. Wel iets om rekening mee te houden.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
En meteen al een update in de wensenlijst: na wat uitzoekwerk van @rens-br blijkt het dat de Flex Mini switch van Unifi niet lekker werkt met poort profielen. De flex mini 2,5G switch lijkt dit wel te ondersteunen zoals in deze video te zien is: YouTube: Hands-On Review: UniFi Flex Mini 2.5G Switch - Is It Worth $49?

Voor €20 verschil tussen de mini en mini 2,5G een degelijkere VLAN configuratie onder de motorkap kunnen configureren lijkt mij dit een no-brainer.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply