• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:41
Ik werk nu als junior werkvoorbereider bouw en heb een vast contract aangeboden gekregen, maar zit niet helemaal lekker meer op mijn plek door een reorganisatie, weinig erkenning binnen het team en onduidelijkheid over arbeidsvoorwaarden/cao, terwijl ik daar wel naar gevraagd heb.

Nu heb ik een aanbod van een andere werkgever, ook met vast contract, voor dezelfde functie: junior werkvoorbereider bouw.

Nu:
- 38,75 uur
- gemiddeld ongeveer € 3.234 netto p/m incl. vakantiegeld + kleine bonus
- 35 vakantiedagen
- leaseauto

Aanbod:
- 40 uur
- € 4.850 bruto
- maandelijks vakantiegeld
- leaseauto
- ongeveer € 3.505 netto p/m
- 43 vakantiedagen, waarvan 13 worden uitbetaald
→ dus praktisch 30 vrije dagen

Onder de streep is dat ongeveer € 271 netto per maand meer, maar wel voor iets meer uren en minder vrije dagen.

Zouden jullie hiervoor overstappen?

Ik heb trouwens ook al aangegeven dat ik een beter aanbod heb gekregen, maar ze willen geen euro salaris verhogen want ik zal al goed verdienen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:58
4850 is zeker geen slecht salaris.
Denk dat je dat je het daar beter naar je zin krijgt, waarom zou je dan niet gaan?
Denk je dat je bij je huidige het leuker gaat hebben zou ik de stap niet nemen...

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:41

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Eastblocker99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:32:
Nu heb ik een aanbod van een andere werkgever, ook met vast contract, voor dezelfde functie: junior werkvoorbereider bouw.
[ ... ]
Zouden jullie hiervoor overstappen?
Hoe lang werk je bij de huidige werkgever, wat is jouw leeftijd en heb je een inschatting van de perspectieven bij beiden?
Hoeveel ervaring heb je inmiddels en zijn er verschillen in de te verwachten reistijden naar de projecten?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik werk nu als junior werkvoorbereider bouw en heb een vast contract aangeboden gekregen, maar zit niet helemaal lekker meer op mijn plek door een reorganisatie, weinig erkenning binnen het team en onduidelijkheid over arbeidsvoorwaarden/cao, terwijl ik daar wel naar gevraagd heb.

Nu:
- 38,75 uur
- gemiddeld ongeveer € 3.234 netto p/m incl. vakantiegeld + kleine bonus
- 35 vakantiedagen
- leaseauto

Aanbod:
- 40 uur
- € 4.850 bruto
- maandelijks vakantiegeld
- leaseauto
- ongeveer € 3.505 netto p/m
Die 13 dagen zitten die al bij je salaris inbegrepen? Wat voor opleiding en ervaring heb je? Ik vind 5 mille oprecht niet weinig.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat is het verschil in reistijd tussen de 2 werkgevers?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:43

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Hoe moet je dat zien, vakantiedagen worden toch altijd betaald... Of bedoel je ermee dat die dagen verspreid in mindering op je uren gebracht worden? Dan werk je effectief alsnog zo'n 38 uur per week

Overigens, gezien je eigen uitspraak "maar zit niet helemaal lekker meer op mijn plek", zou ik eigenlijk altijd wel overwegen dit te doen, vanuit het idee dat je gewoon in je huidige baan je niet fijn voelt en kennelijk daar ook geen toekomst hebt (ook aangezien je werkgever aangeeft zelf helemaal niks te wilen doen je te behouden)

Salaris is daarbij altijd hooguit een extraatje, maar doorslaggevend is vooral hoe goed je je op je plek voelt zitten... Hooguit zou ik bij die nieuwe werkgever wel een beetje navragen hoe je verdere toekomst ontwikkeling eruit ziet... of ze je daar wel zien als een vaste kracht voor de lange termijn (en je ook en carriere ontwikkeling en evt verdere training en opleidingen kunt krijgen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:57

Herman

FP ProMod
Met zo'n klein verschil in salaris zou ik het echt van andere factoren laten afhangen, zoals team, cultuur, doorgroeimogelijkheden, reistijd, 'gevoel' etc. :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
Je moet overstappen voor leuker werk of een betere werkgever. En daarbij ga je er als bonus nog wat op vooruit...

Niet elke overstap betekend meteen honderden euro's salarisverhoging.

• Eastblocker99
99ruud99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:42:
4850 is zeker geen slecht salaris.
Denk dat je dat je het daar beter naar je zin krijgt, waarom zou je dan niet gaan?
Denk je dat je bij je huidige het leuker gaat hebben zou ik de stap niet nemen...
Over het bedrijf alleen maar goede verhalen gehoord. Bij mijn huidige is het steeds minder leuk..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:58
Dan kan je altijd ervoor gaan he - wel eerst contract ondertekenen voor je opzegt.

• Eastblocker99
DeBolle schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:43:
[...]

Hoe lang werk je bij de huidige werkgever, wat is jouw leeftijd en heb je een inschatting van de perspectieven bij beiden?
Hoeveel ervaring heb je inmiddels en zijn er verschillen in de te verwachten reistijden naar de projecten?
Ik werk inmiddels bijna twee jaar bij mijn huidige werkgever en ben 28 jaar oud. Bij een mogelijke nieuwe werkgever ervaar ik meer toekomstperspectief in mijn persoonlijke ontwikkeling. Bij mijn huidige werkgever zou die ontwikkeling mogelijk langer kunnen duren, al is dat vooralsnog gebaseerd op mijn gevoel en de gesprekken die ik tot nu toe heb gevoerd.

Ik heb vier jaar ervaring in de bouw. De reistijden zijn vergelijkbaar, dus daar maak ik me geen zorgen over.

• Eastblocker99
Boudewijn schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:52:
[...]

Die 13 dagen zitten die al bij je salaris inbegrepen? Wat voor opleiding en ervaring heb je? Ik vind 5 mille oprecht niet weinig.
In mijn bruto niet. Maar in mijn netto wel.
Ik kom vanuit het MBO niv 4. Bijna 4 jaar ervaring.

Het is niet weinig nee. Ik ben er ook erg blij mee. Werk je zelf ook in de bouw?

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
2 jaar jobhopper? Ik zou bij de nieuwe werkgever aangeven zelfde salaris maar dan 38 uur.

SiberischeHusky Shepsky

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Eastblocker99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:26:
[...]

Over het bedrijf alleen maar goede verhalen gehoord. Bij mijn huidige is het steeds minder leuk..
Werk moet voor >50% leuk zijn, anders houd je het nite vol op lange termijn. Zeker niet als je er 40+ uur mee bezig bent in de week ;)

Ik werk zelf niet in de bouw nee, maar vind 5 mille voor iemand van 28 met mbo niet slecht betalend.

• Eastblocker99
RM-rf schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:07:
[...]

Hoe moet je dat zien, vakantiedagen worden toch altijd betaald... Of bedoel je ermee dat die dagen verspreid in mindering op je uren gebracht worden? Dan werk je effectief alsnog zo'n 38 uur per week

Overigens, gezien je eigen uitspraak "maar zit niet helemaal lekker meer op mijn plek", zou ik eigenlijk altijd wel overwegen dit te doen, vanuit het idee dat je gewoon in je huidige baan je niet fijn voelt en kennelijk daar ook geen toekomst hebt (ook aangezien je werkgever aangeeft zelf helemaal niks te wilen doen je te behouden)

Salaris is daarbij altijd hooguit een extraatje, maar doorslaggevend is vooral hoe goed je je op je plek voelt zitten... Hooguit zou ik bij die nieuwe werkgever wel een beetje navragen hoe je verdere toekomst ontwikkeling eruit ziet... of ze je daar wel zien als een vaste kracht voor de lange termijn (en je ook en carriere ontwikkeling en evt verdere training en opleidingen kunt krijgen)
Op mijn loonstrook staat een bruto budget voor die extra dertien dagen. Ik kan ze opnemen, maar dan gaat mijn salaris wel omlaag. Maar eerlijk gezegd heb ik aan die dertig dagen meer dan genoeg, dus dat is voor mij prima.

Mijn huidige werkgever heeft me wel een beetje teleurgesteld. Eerst omdat mijn salaris niet omhoog ging nadat ik een vast contract kreeg, en daarnaast omdat ze nog steeds niet kunnen zeggen onder welke cao ik ga vallen. Dat voelt voor mij toch een beetje alsof ik in de steek word gelaten.

• CryptoNL
  • Nu online
Boudewijn schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:41:
[...]

Werk moet voor >50% leuk zijn, anders houd je het nite vol op lange termijn. Zeker niet als je er 40+ uur mee bezig bent in de week ;)

Ik werk zelf niet in de bouw nee, maar vind 5 mille voor iemand van 28 met mbo niet slecht betalend.
Veel mbo'ers lachen mensen met universitaire studies uit en terecht. Vooral vakmensen verdienen bakken met geld tegenwoordig. Mijn stucadoor bijvoorbeeld pakt makkelijk 3-5000€ per WEEK.

SiberischeHusky Shepsky

• CryptoNL
  • Nu online
Eastblocker99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:43:
[...]

Op mijn loonstrook staat een bruto budget voor die extra dertien dagen. Ik kan ze opnemen, maar dan gaat mijn salaris wel omlaag. Maar eerlijk gezegd heb ik aan die dertig dagen meer dan genoeg, dus dat is voor mij prima.

Mijn huidige werkgever heeft me wel een beetje teleurgesteld. Eerst omdat mijn salaris niet omhoog ging nadat ik een vast contract kreeg, en daarnaast omdat ze nog steeds niet kunnen zeggen onder welke cao ik ga vallen. Dat voelt voor mij toch een beetje alsof ik in de steek word gelaten.
Je moet uitkijken dat je niet gezien gaat worden als jobhopper in ieder geval anders heb je - als je dit nog 3-4x meemaakt - straks helemaal geen baan meer.

SiberischeHusky Shepsky

• Eastblocker99
CryptoNL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:40:
2 jaar jobhopper? Ik zou bij de nieuwe werkgever aangeven zelfde salaris maar dan 38 uur.
Wat zou jij doen als je nog niet zeker weet of je een vast contract krijgt, en je een berichtje krijgt voor een gesprek bij een werkgever die bekend staat als heel goed?

Ik zou kunnen aangeven voor 36 uur evt.

• CryptoNL
  • Nu online
Eastblocker99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:49:
[...]

Wat zou jij doen als je nog niet zeker weet of je een vast contract krijgt, en je een berichtje krijgt voor een gesprek bij een werkgever die bekend staat als heel goed?

Heel duidelijk aangeven wat je wilt.

SiberischeHusky Shepsky

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CryptoNL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:46:
[...]

Veel mbo'ers lachen mensen met universitaire studies uit en terecht. Vooral vakmensen verdienen bakken met geld tegenwoordig. Mijn stucadoor bijvoorbeeld pakt makkelijk 3-5000€ per WEEK.
Dat is een ondernemer, niet helemaal eerlijke vergelijking. In loondienst 12-20 mille per maand verdienen is wat exorbitant, dan zit je gewoon Balkenendenorm te verdienen.

En geld 'pakken' tsja. Pak je doekoe en stap lekker in je waggie ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 08-04-2026 18:53 ]

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:02
Eastblocker99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:49:
[...]

Is die 1,25 uur meer per week werkelijk heel belangrijk voor je? Of zoek je meer naar redenen om op je plek te blijven? Je weet dat er een wet flexibel werken is?
[...]

Ik denk dat de markt voor werkvoorbereiders toch anders is dan voor stukadoors :)

[ Voor 28% gewijzigd door DonChaot op 08-04-2026 18:58 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Eastblocker99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:43:
[...]

Dus je hebt of die dagen vrij, of je verdient het geld. Dan zou ik niet zowel de beloning als de dagen als arbeidsvoorwaarde zien, maar slechts een van beide.

• Eastblocker99
CryptoNL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:47:
[...]

Je moet uitkijken dat je niet gezien gaat worden als jobhopper in ieder geval anders heb je - als je dit nog 3-4x meemaakt - straks helemaal geen baan meer.
Daarom ben ik er zo zorgvuldig mee.
Ik wil liever ook bij een werkgever vastigheid.

• Eastblocker99
Boudewijn schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:54:
[...]

Dus je hebt of die dagen vrij, of je verdient het geld. Dan zou ik niet zowel de beloning als de dagen als arbeidsvoorwaarde zien, maar slechts een van beide.
Ik zie het alleen als beloning.

• Eastblocker99
[quote]DonChaot schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:53:
[...]

Is die 1,25 uur meer per week werkelijk heel belangrijk voor je? Of zoek je meer naar redenen om op je plek te blijven? Je weet dat er een wet flexibel werken is?
[...]

Ik werk denk ik uiteindelijk evenveel. Wet flexibel werken ken ik nu heel goed als dat ik iets later de deur uit kan en 1 dag in de week thuis werk. Daar moet ik het nog maar zien te bespreken. Maar zou wel mogelijk moeten zijn. Het is meer hoe erg ik dat dan voor lief neem dat het zo ook kan.
Denk je dat ik het dan ook maar moet vertrouwen?

• Eastblocker99
Yaksa schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:57:
Wat is het verschil in reistijd tussen de 2 werkgevers?
Geen verschil. Even ver dus geen kritiek discussiepunt.

• Eastblocker99
jongetje schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:20:
Je moet overstappen voor leuker werk of een betere werkgever. En daarbij ga je er als bonus nog wat op vooruit...

Niet elke overstap betekend meteen honderden euro's salarisverhoging.
Is het gras altijd wel groener aan de overkant?
Het is vergelijkbaar werk uiteindelijk. Hoe weet je het uiteindelijk echt zeker? Ik verwacht ook niet honderden op vooruit te gaan, ik verdien waarschijnlijk ook goed.

• Yaksa
  • Nu online
Die reorganisatie bij je huidige werkgever kan natuurlijk ook kansen bieden, heb je je daar al in verdiept?
En het is natuurlijk nog maar de vraag of de werksfeer bij die andere werkgever beter zal zijn dan bij de huidige. Dat er nu nog niet bekend is onder welke CAO je valt wil niet zeggen dat dat (zeg) volgend jaar ook zo is. En ik mis in het hele verhaal eigenlijk hoe de huidige werkgever jou ervaart, in de zin van; is hij tevreden, krijg je genoeg opdrachten en zijn er nu ook mensen waar je prettig mee kunt werken? Soms is verandering niet onmiddellijk een verbetering, nu weet je wat je hebt en bij die andere werkgever moet je dat nog maar afwachten (en dan bedoel ik niet de beloning).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Eastblocker99
Yaksa schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:41:
Die reorganisatie bij je huidige werkgever kan natuurlijk ook kansen bieden, heb je je daar al in verdiept?
En het is natuurlijk nog maar de vraag of de werksfeer bij die andere werkgever beter zal zijn dan bij de huidige. Dat er nu nog niet bekend is onder welke CAO je valt wil niet zeggen dat dat (zeg) volgend jaar ook zo is. En ik mis in het hele verhaal eigenlijk hoe de huidige werkgever jou ervaart, in de zin van; is hij tevreden, krijg je genoeg opdrachten en zijn er nu ook mensen waar je prettig mee kunt werken? Soms is verandering niet onmiddellijk een verbetering, nu weet je wat je hebt en bij die andere werkgever moet je dat nog maar afwachten (en dan bedoel ik niet de beloning).
Ik stel mijn ambities realistisch in en weet duidelijk wat mijn takenpakket is.
Huidige ziet mij nog steeds erg als junior in vandaar dat ik ook geen verhoging krijg. Daarentegen voel ik mij lang geen junior meer. Ik merk dat ik prioriteiten aan voel binnen het project en dat ik grote verantwoordelijkheid krijg met grote budgetten. Ik kan met een aantal collega's fijn samenwerken.
Dat ik het onbekende maar moet afwachten is voor mij de grootste issue alhoewel het uiteindelijk overal een beetje hetzelfde zal blijven toch? Zou je het doen voor een verhoging wetende dat bij je huidige al niet met je meegedacht wordt?

• Yaksa
  • Nu online
Eastblocker99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:54:
[...]Ik stel mijn ambities realistisch in en weet duidelijk wat mijn takenpakket is.
Huidige ziet mij nog steeds erg als junior in vandaar dat ik ook geen verhoging krijg. Daarentegen voel ik mij lang geen junior meer.
Je werkt er nog geen twee jaar. Logisch dat de werkgever jou nog niet als senior ziet. Dan kan je het wel anders voelen maar dan moet je zorgen dat 'die ander' dat ook gaat voelen. Initiatief tonen, hardop meedenken, mogelijke oplossingen aandragen en (niet onbelangrijk) bijleren (kan ook online).

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Eastblocker99 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:26:
[...]

Makkelijke keuze dan toch.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Ik heb trouwens ook al aangegeven dat ik een beter aanbod heb gekregen, maar ze willen geen euro salaris verhogen want ik zal al goed verdienen.
Alleen al hierom zou ik de overstap maken. Je wordt totaal niet gewaardeerd, zit niet op je plek, dus waarom zou je het NIET proberen? Welke redenen heb je nog om te blijven?

I have stability. The ability to stab.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Mijn stucadoor bijvoorbeeld pakt makkelijk 3-5000€ per WEEK.
Die 3000 per week (zeg 75 p/u) is voor een ZZP'er ook wel een beetje de gezonde ondergrens, als je kijkt naar arbeidsongeschiktheid en pensioen. Daar kom je met een beetje ervaring als bureau-ZZP'er met gemak ook wel aan. Meer is fijn, maar ook met 5K in de week lach je HBO-/WO-ZZP'er niet uit hoor. Dat hoeft overigens uberhaupt niet, kudos voor je skills, of die nu met de handjes zijn of niet.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• CryptoNL
  • Nu online
FirePuma142 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:30:
[...]

Die 3000 per week (zeg 75 p/u) is voor een ZZP'er ook wel een beetje de gezonde ondergrens, als je kijkt naar arbeidsongeschiktheid en pensioen. Daar kom je met een beetje ervaring als bureau-ZZP'er met gemak ook wel aan. Meer is fijn, maar ook met 5K in de week lach je HBO-/WO-ZZP'er niet uit hoor. Dat hoeft overigens uberhaupt niet, kudos voor je skills, of die nu met de handjes zijn of niet.
Is geen ZZPer. Gewoon zelfstandig ondernemer.

SiberischeHusky Shepsky

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:21

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

[...]

Afwachten of ze nog lachten wanneer hun rug op hun 50e helemaal kapot is. Sowieso vrij sneu om andere mensen uit te lachen over zoiets, maar het klinkt wel stoer natuurlijk 7(8)7
Als iemand ergens goed in is en daarom goed verdient, is dat toch gewoon mooi voor diegene ongeacht opleidingsniveau? Afgunst staat lelijk.

On-topic: goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn natuurlijk belangrijk, maar als die ongeveer gelijk zijn is de plek waar je het meeste werkplezier hebt of denkt te krijgen het belangrijkste.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:39:
[...]

Wat is het verschil?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CryptoNL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:39:
[...]

Een Zelfstandige Zonder Personeel, snap ik.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-04 21:07
Wanneer heb je voor het laatst een gesprek gehad? Voor of na de overname? Is er nog spraken van een Arbeidsharmonisatie? Dat wil zeggen dat ze de cao/ voorwaardenpaketten naast elkaar leggen, zodat er bedrijfsbreed eenzelfde pakket aan voorwaarden e.d. geld. Dit kan wel eens gunstig uitpakken.

Uit ervaring weet ik dat er juist mogelijkheden zijn vlak na een overname. Vanzelfsprekend is niet elke overname hetzelfde. Ga het gesprek nog eens aan. Bedrijven, en zeker projectorganisaties, hebben er na overname baat bij de stabiele omgeving zonder teveel verloop en reuring. Er is al genoeg gaande.

Verder, vraag even een pro forma berekening aan. Ga daarbij ook eens het pensioeninleg Duurzame inzetbaarheid etc. Na.

[ Voor 9% gewijzigd door SmashCruiser op 08-04-2026 21:54 ]

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-04 09:56
Geen waardering voelen is mijn trigger om te reageren, die 300 euro netto verschil moet je gestolen kunnen worden op je leeftijd. De waardering moet er zijn en jij met een focus op zelfontwikkeling

Het gesprek met deze en je volgende werkgevers moet voor 90% gaan over zelfontwikkeling, uitdaging, waardering en praten over koetjes en kalfjes. Jij die duidelijk weet waar je naartoe wil groeien en zij die je daarbij helpen. Na 4 jaar wil je volgens mij wel van die junior stempel af zijn? Als dat gesprek goed is dan zijn de vragen over voorwaarden en over marktconform salaris maar 10% van het dialoog. Het dialoog focus zich daar dus minder op waardoor je werkgever eerder geneigd is om iets omhoog te gaan (een klein gevecht zal het altijd blijven).

ALLES draait om hoe het gesprek aanvoelt voor die werkgever.

"We hebben net 50 min lekker gekletst en alles gaat goed en we hebben een plan, maar oja ik wil er wel 300 euro bij want dat is wel logisch na ons gesprek want ik boek vooruitgang, weet wat mijn klasgenoten bij partij x verdienen en de waardering is nu alleen in woorden blablabla"

Nu de andere kant; het gros van starters wil dingen zien voordat ze iets gedaan hebben. Heeft het over voorwaarden voor ze ook maar iets van credits opgebouwd hebben. Weten 110% hoe die voorwaarden in elkaar zitten, maar weten geen hol over 'kop omlaag en werken'. TE mondig.

Ik zeg niet dat jij zo bent, maar misschien is het deels waar, misschien wel helemaal niet en heeft je werkgever dat vooroordeel en heb je die pech.

Ik zou proberen te bedenken of je nog een goed gesprek kunt voeren met je huidige werkgever. Zo niet, dan zit je op een dood spoor en zou ik vertrekken. Probeer er wel iets van te leren, zodat je niet nog eens in die situatie komt. Anders is het tijd om nog eens in de spiegel te kijken :+

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 09-04-2026 09:56 ]

• Eastblocker99
Furion2000 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:52:
Geen waardering voelen is mijn trigger om te reageren, die 300 euro netto verschil moet je gestolen kunnen worden op je leeftijd. De waardering moet er zijn en jij met een focus op zelfontwikkeling

Het gesprek met deze en je volgende werkgevers moet voor 90% gaan over zelfontwikkeling, uitdaging, waardering en praten over koetjes en kalfjes. Jij die duidelijk weet waar je naartoe wil groeien en zij die je daarbij helpen. Na 4 jaar wil je volgens mij wel van die junior stempel af zijn? Als dat gesprek goed is dan zijn de vragen over voorwaarden en over marktconform salaris maar 10% van het dialoog. Het dialoog focus zich daar dus minder op waardoor je werkgever eerder geneigd is om iets omhoog te gaan (een klein gevecht zal het altijd blijven).

"We hebben net 50 min lekker gekletst en alles gaat goed en we hebben een plan, maar oja ik wil er wel 300 euro bij want dat is wel logisch na ons gesprek want ik boek vooruitgang, weet wat mijn klasgenoten bij partij x verdienen en de waardering is nu alleen in woorden blablabla"

Nu de andere kant; het gros van starters wil dingen zien voordat ze iets gedaan hebben. Heeft het over voorwaarden voor ze ook maar iets van credits opgebouwd hebben. Weten 110% hoe die voorwaarden in elkaar zitten, maar weten geen hol over 'kop omlaag en werken'. TE mondig.

Ik zeg niet dat jij zo bent, maar misschien is het deels waar, misschien wel helemaal niet en heeft je werkgever dat vooroordeel en heb je die pech.

Ik zou proberen te bedenken of je nog een goed gesprek kunt voeren met je huidige werkgever. Zo niet, dan zit je op een dood spoor en zou ik vertrekken. Probeer er wel iets van te leren, zodat je niet nog eens in die situatie komt. Anders is het tijd om nog eens in de spiegel te kijken :+
Ik weet inmiddels dat ik uiteindelijk achter mijn eigen ontwikkeling aan moet gaan, en dat begint voor mij zwaarder te wegen dan alleen het salarisverschil.

Wat ik in de praktijk wel zie, is dat juniors soms juist harder werken dan seniors, maar simpelweg nog de ervaring missen om risico’s en prioriteiten net zo goed in te schatten. Dan voelt waardering soms wel scheef.

Juist daarom denk ik dat een werkgever die echt inzet op mijn ontwikkeling nu belangrijker is. En eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat die nieuwe werkgever daar beter bij past dan mijn huidige.

Met mijn huidige werkgever probeer ik nog wel het goede gesprek te voeren, maar dat komt er eigenlijk niet meer van. De boodschap is vooral: de keuze ligt bij jou, dus kijk maar wat je doet. Dat voelt voor mij als een dood spoor. Zeker omdat ik wel een vaste aanstelling krijg, maar nog steeds geen duidelijke bevestiging op papier heb over bijvoorbeeld onder welke cao ik precies ga vallen.

Ik heb nu nog een laatste poging gedaan via mail. Als daar ook niets concreets uit komt, dan is dat voor mij eigenlijk ook wel een antwoord.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
Volgens mij weet je het al, alleen zoek je bevestiging dat het een goede keuze is om weg te gaan bij je huidige werkgever. Ik snap best dat dit spannend is, maar wat is het ergste dat je kan gebeuren? Als je werkgever afgelopen tijd je geen kansen geeft gaat dat, als je geen andere manager krijgt, echt niet veranderen.

En wat betreft je vaste contract, dat is vaak geen reden tot salarisverhoging. Als je dat wilt moet je dat direct bij de start bedingen en als dat niet meteen kan omdat je je moet bewijzen eventueel meenemen in ontwikkel afspraken.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Furion2000 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:52:

Ik snap waar je relaas vandaan komt, maar (imo) is TS geen starter die veel eist. Hij heeft 4 jaar werkervaring, terwijl veel junior posities tm 3 jaar ervaring gaan. TS zou dus prima een nonhjunior functie moeten kunnen vervullen, en kan die waarschijnlijk ook krijgen als ie extern solliciteert. Als zn huidige werkgever daar niet in mee wil gaan, en ook niet wil meewerken aan een promotietraject dan vind ik het volledig terecht dat ie elders een baan vind en daar (redelijkerwijs) meer kan gaan verdienen.

• redn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:27
Ondanks dat er al berichten zijn over perspectief en ontwikkelen, waar ik ook voorstander van ben als werkgever, e.e.a. ter aanvulling:

Vraag goed door als het gaat om de perspectieven, zowel die van de organisatie als voor jezelf. Sommige branches zijn onzeker op het moment, het is zonde wanneer een bedrijf zichzelf mooier verkoopt dan de realiteit is.

Kleine kanttekening, leuk als een organisatie inzet op ontwikkeling. Ik zou vooral heel benieuwd zijn wat jouw kijk er op is. Jouw gewenste positie, opleiding, cursussen, op welk gedrag je gecoacht wil worden etc. En voor wat wil je gewaardeerd worden?

Wij zeggen altijd, we willen bij een goed of logisch verhaal alles faciliteren, tegelijkertijd ben je zelf verantwoordelijk voor jouw ontwikkeling.

Je bent nog jong, wat niet wil zeggen junior, van dat naampje zou ik zo snel mogelijk af willen. En zeker niet vanuit de huidige functie naar een zelfde naam solliciteren.

Ohja, tot slot, v.w.b. Cao, vaak een complex verhaal waardoor er misschien nog geen duidelijkheid is.

Succes man!

• Badderbeest
  • Laatst online: 16:25

Badderbeest

De enige echte

Wat ik in de praktijk wel zie, is dat juniors soms juist harder werken dan seniors, maar simpelweg nog de ervaring missen om risico’s en prioriteiten net zo goed in te schatten. Dan voelt waardering soms wel scheef.
Senioriteit gaat niet over "harder werken" het gaat juist over slimmer werken. Met minder (of gelijke) inspanning toch meer gedaan krijgen. Waardering (vooral als dat uitgedrukt moet worden in €) gaat opeenvolgend vooral over wat iemand gedaan krijgt, niet over hoe hard die persoon daarvoor heeft moeten werken.

Een junior die hard werkt is zich aan het ontwikkelen tot iemand die al werkende leert groeien tot een ervaren kracht.

De enige echte

Pagina: 1