HP 17-CN0970ND laptop Windows 11 herinstallatie problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fafor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Probeer mijn zwager te helpen maar loop vast. Hij heeft een HP 17-CN0970ND laptop met daarop inmiddels Windows 11 Home met aantal problemen. Er wordt bij boot om PIN gevaagd (heeft hij niet), herstel opties onmogelijk omdat onbekend is welk email hij indertijd gebruikte EN de C: schijf (een M.2 2280 NVME disk) is versleuteld met BitLocker waarvan de herstelsleutel weg en onbekend is. Hij weet ook zijn Microsoft account niet dus wil ik Windows 11 Home opnieuw installeren. Ja, dan is alle data weg maar dat moet maar.

Alleen bij zowel de officiële USB installatie mbv Windows Creationtool of een bootable Windows 11 ISO gemaakt met RUFUS zie ik in de stap waar het geïnstalleerd moet worden wordt geen enkele interne disk!? Ik kan dus geen disk of partitie waarop BitLocker staat wissen.

Met een trucje kan je in een CMD box komen maar die heeft geen admin privileges. Kan dus zo ook niet BitLocker uitzetten. Krijg dan X: drive letter en C: wordt geweigerd.

Iemand een idee / suggestie? Worst case moet er misschien een nieuwe M.2 SSD in?

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:08

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Probeer de BIOS (UEFI) eens te resetten naar fabrieksinstellingen.
Met de ingebakken diagnostics kun je de SSD voor de zekerheid nog testen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Fafor
  • Niet online
Zal Bios eens resetten, ja. Via DISKPART zag de disk wel met 3 volumes. Misschien via DISKPART met CLEAN leeg gooien?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:08

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Fafor schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:01:
Zal Bios eens resetten, ja. Via DISKPART zag de disk wel met 3 volumes. Misschien vai DISKPART met CLEAN leeg gooien?
Dat is altijd een goed idee, [edit: en een goed teken dat dat de disk hier zichtbaar is! ]
list disk
select disk 0 ( of 1 , iig niet de usb stick ;) )
clean
exit

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 07-04-2026 16:03 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Fafor
  • Niet online
Fingers crossed.....

Diskpart succeeded in cleaning the disk

Mooi, nu de windows usb installatie disk, ben benieuwd

• Fafor
  • Niet online
Helaas. Bij Windows installatie bij installatie locatie wordt alleen de USB getoond.

Misschien via diskpart eerst nog disk 0 aanmaken etc.

• Fafor
  • Niet online
Bij een CMD box via Shift-F10 van de Windows USB installatie en dan DISKPART LIST DISK zie ik alleen de USB disk, niet meer de M.2 NVMe drive in de laptop. Zucht, hoe dit nu weer te fixen.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 18:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Fafor schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:27:
Bij een CMD box via Shift-F10 van de Windows USB installatie en dan DISKPART LIST DISK zie ik alleen de USB disk, niet meer de M.2 NVMe drive in de laptop. Zucht, hoe dit nu weer te fixen.
Simpelste oplossing: nieuwe M2 erin prikken. Ik vermoed dat de huidige je de vinger geeft omdat de BitLocker-key niet juist is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:19
Er is een periode geweest dat je extra drivers nodig had om direct naar nvme te installeren omdat de windows installer die niet had.
Is dit een laptop uit die periode?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het klinkt inderdaad eerder als een driver probleem.

Als je in Google "hp 17-cn0970nd nvme drivers" intikt, dan krijg je een boodschap dat je de drivers voor de Intel Rapid Storage Technology (IRST) moet laden, specifiek de VMD controller driver.

https://support.hp.com/us-en/drivers

Van de HP Support Community:
1. Download the NVMe Driver (IRST)
Go to the HP Software and Driver Downloads page.
Search for 17-cn0970nd.
Expand the Driver-Storage or Storage section.
Download the Intel Rapid Storage Technology (IRST) Driver [sp135979.exe or similar].

2. Install/Load During Windows Setup
Run the downloaded .exe file on another computer.
Select Extract (not Install) and save the files to a USB flash drive.
If "Extract" is not an option, use a tool like 7-Zip to extract the .exe contents to your USB drive.
Plug the USB drive into your HP 17-cn0970nd.
During the Windows installation, when you are asked "Where do you want to install Windows?" and no drives appear, click Load Driver.
Navigate to the folder on your USB drive where you extracted the IRST drivers and select it.
The NVMe drive should now appear.

[ Voor 128% gewijzigd door gambieter op 07-04-2026 17:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ban-Aan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-04 18:08
Snelle zoekactie geeft het volgende:
https://h30434.www3.hp.co...ws-installer/td-p/8963725

• The_Doman
  • Laatst online: 23:08
Fafor schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:27:
Kijk eens in de bios van die HP of RAID/RST/VMD actief is?
Veel nieuwe systemen hebben dit standaard geactiveerd en daar heb je dan extra drivers voor nodig tijdens de Windows setup.
Google: RAID/RST/VMD.
Door dit uit te zetten/AHCI mode te kiezen vermijd je deze problemen/extra stappen.

Windows 11 installatie - harde schijf niet zichtbaar

Bij nieuwe systemen staat het ook wel onder de benaming Intel VMD/Volume Management Device

Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup
Double-X-L schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:53:
Ahhhh kep t gevonden als je bij dit model, per bios tab, control+S doet geeft t een paar bios extra opties. 1 daarvan was Intel VMD enabled, die disabled en nu gaat ie prima.

Blijf ik alsnog benieuwd naar de oorzaak en reden waarom Intel VMD enabled wordt op een laptop.

• Fafor
  • Niet online
Dank iedereen. Ik ga al jullie suggesties bekijken. Wordt vervolgd!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07

franssie

Save the albatross

Andere route kan wellicht zijn om de disk in een andere laptop of pc te formatteren?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Fafor
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:37:
Er is een periode geweest dat je extra drivers nodig had om direct naar nvme te installeren omdat de windows installer die niet had.
Is dit een laptop uit die periode?
Laptop serie is 2021, gekocht in 2024.

• Fafor
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:20:
Andere route kan wellicht zijn om de disk in een andere laptop of pc te formatteren?
Ja, maar moet je wel net een geschikte andere pc of M2 USB adapter hebben...... :-(

• Fafor
  • Niet online
Dit gedaan, gedownload en hoera, installatie USB ziet de schijf!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fafor schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:33:
[...]

Ja, maar moet je wel net een geschikte andere pc of M2 USB adapter hebben...... :-(
Dan neem ik aan dat waarop je nu typt geen (bereikbaar) M2 slot heeft :P
Je zou ook nog eens een ubuntu live USB (dat zijn ze allemaal dacht ik) kunnen proberen om te kijken of die wel wat ziet, maar aangezien je al met disk hebt gewerkt weet ik niet of dat nog wat uithaalt.
Al wel laatste bios?

edit: ah het werkt dus met de extra driver!

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 07-04-2026 17:47 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Fafor
  • Niet online
Dank aan Ban-Aan, was inderdaad een ontbrekende driver. NVMe disk gevonden, door Windows 11 gepartioneerd en Win 11 Home wordt nu geïnstalleerd.. So far so good. Merk ook dat de touchpad driver niet aanwezig is dus de muis werkt nu nog niet.

• franssie

franssie

Save the albatross

Die downbload windows wel verder in het proces als het goed is. En anders via de website van de fabrikant. Zonder externe muis is het even pielen om door de menu's te gaan, maar dat is mij ook wel eens gelukt.

• Fafor
  • Niet online
Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Laptop weer vers geïnstalleerd, HP drivers erop. Zwager denk ik blij.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

franssie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:51:
Die downbload windows wel verder in het proces als het goed is. En anders via de website van de fabrikant. Zonder externe muis is het even pielen om door de menu's te gaan, maar dat is mij ook wel eens gelukt.
Mits er netwerk verbinding is, anders ook niet.

• franssie

franssie

Save the albatross

CH4OS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:24:
[...]
Ja duh :P

edit: maar inderdaad was ik laatst wel blij met mijn USB ethernet converter die wel pakte en de interne wifi niet, waar is de goede oude tijd dat laptops nog een eth poort hadden :+

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 07-04-2026 19:26 ]

• Fafor
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:51:
Nou, Windows download die dus niet in het installatie proces. Maar ik had van de HP website een aantal drivers gebundeld in een EXE file en nadat die klaar was werkte touchpad enz weer. Hoewel ik persoonlijk het prettiger vind om met een losse muis te werken.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Een storage device dat niet zichtbaar is tijdens installatie is bijna altijd door een driver die ontbreekt.

Drivers die na installatie ontbreken zijn er meestal ook genoeg. De klassiekers zijn dat toetsenbord, muis en/of netwerk niet werken. Van zodra er een internetverbinding is ben ik evenwel nog geen enkele keer een Windows tegengekomen die de benodigde drivers dan niet gevonden krijgt. Voor toetsenbord en/of muis is het meestal een vorm van serial I/O driver die je moet zoeken en installeren.

Gelukkig al heel lang geen enkele laptop meer tegengekomen waarop de USB poorten het niet doen en je dus altijd een externe muis, toetsenbord of netwerkadapter kunt aansluiten die dan zowat altijd onmiddelijk werken. Doet je afvragen waarom de ingebouwde apparatuur niet zo eenvoudig werkend te krijgen is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• The_Doman
  • Laatst online: 23:08
CH4OS schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:24:
franssie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:25:
edit: maar inderdaad was ik laatst wel blij met mijn USB ethernet converter die wel pakte en de interne wifi niet, waar is de goede oude tijd dat laptops nog een eth poort hadden :+
Die zijn er nog wel natuurlijk, maar inderdaad niet meer op de thin & light consumenten laptops.
Maar als je in de situatie zit zonder drivers voor een netwerk verbinding kan je eventueel met je smartphone USB Wifi tethering gebruiken om Windows de benodigde drivers te laten updaten/installeren.
Een oudere USB Wifi dongle werkt meestal ook wel.
Fafor schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:29:
Nou, Windows download die dus niet in het installatie proces.
Mogelijk dat ze wel beschikbaar zijn via de optionele updates:
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers
Pagina: 1