Slimme meter, tegelijk terugleveren en verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:33
Ik heb al even in het forum zitten neuzen, en kom wat 'gelijke' topics tegen;
Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??
Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.

Het volgende valt mij namelijk (al een tijdje) op, in Home Assistant lees ik de P1 meter uit en zie regelmatig het volgende;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1Isgp3-fhZfbx74T4H-srGss78=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fwwaBHXvm6Dj5hMawZOLtKpd.png?f=user_large

Ik wek energie op, op dit moment nog 232 watt, mijn verbruik is 2719 watt. Dan zou ik verwachten dat al die 232 watt direct verbruikt worden in het huis, maar schijnbaar lever ik nog 68 watt terug.
Nu heb ik een Landis + Gyr E350 en niet het E360 model waar het in de andere topics over gaat, maar wanneer ik het zo lees dan is mijn meter dus foutief en berekent hij niet juist over de fases?

Wat te doen? :X

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Alle reacties

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-04 18:24
Als je een 3 fase aansluiting hebt kan je teruglevering op één van je fases hebben en verbruik op je andere. De vermogens zijn dan juist.

Wat niet zou mogen is dat het levering en teruglevering telwerk ook daadwerkelijk tegelijk oplopen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De vermogensweergave kan wel tegelijk levering en teruglevering weergeven. Sommige doen dat, andere laten het alleen netto zien. Ligt aan de meter en feit dat de DSMR spec er onduidelijk over is.

De energie telwerken zou maar steeds één mogen oplopen. Dus even de grafieken daarvan bij elkaar plotten.

• Zanzibar-1337
Ok, dan ga ik dat morgen eens bekijken of dat daadwerkelijk zo is, dan zou het allemaal meevallen wellicht.

• Zanzibar-1337
Ik denk dat het allemaal klopt en dat het inderdaad een waarde is die wordt gegeven omdat ik terug levering heb op één fase, werkt wel wat verwarrend, moet eens kijken of ik dat kan aanpassen in Home Assistant.

Meetmoment één, gisteren tussen 13:03 en 13:06;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cilc2E2B_PSHfAfcR2QCk-mXed4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lc6SJlpBDHxVeBXGSVysbWTq.png?f=fotoalbum_large

Productie en verbruik volgens het overzicht, meter productie (teruglevering) loopt op, meter verbruik loopt pas weer op bij 13:05, wanneer de zonneproductie inzakt.

Meetmoment twee, gisteren tussen 13:18 en 13:26;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3dGKDKUQKxlWIluhpOlvOVhX_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/69DzQAtCwXtSWZGovyziP4YS.png?f=fotoalbum_large

Productie en verbruik volgens het overzicht, meter productie (teruglevering) loopt op, meter verbruik geeft gewijzigde waarde om 13:18 en 13:23, terwijl er ook verbruik staat genoteerd bij 13:24 en 13:25, echter zie ik dat niet terug in de meter waardes.

Klopt de conclusie dan dat mijn meter correct werkt?

* zie dat ik ook productie en verbruik over de fases kan uitlezen in Home Assistant, net aangezet, dat ga ik eind van de dag eens bekijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R_0E-BTnMYhRBiNlIBEOsFnn1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EUW0iOuQjSkpFkTE4IOsQU9R.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt zoals het zou moeten, heb een 3 fase omvormer, levert ook netjes over de 3 fases terug, verbruik nu is 0 terwijl er op fase 1 een droger aanstaat met een verbruik van ongeveer 750 watt. Dat zou bij een foutieve meting dan verbruik moeten weergeven lijkt mij?

[ Voor 19% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 06-04-2026 08:14 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In een (dag) grafiek moet je het nog duidelijker kunnen zien. Maar aan de meetwaardes lijken de updates van import en export elkaar mooi af te wisselen. Dus dan is er niets aan de hand.
Pagina: 1