Win11 hangt vast net voor logon screen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bennieboy53
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
Ik zit met een apart probleem met mijn Win11 pc. Ik heb nu voor een paar maanden last van een probleem waarbij windows vast hangt net voordat je op het logon scherm komt.

wat doe ik?
Ik zet de pc aan en laat hem gewoon opstarten naar Windows 11.
Het systeem begint vervolgens windows te laden en je ziet daarmee het icoontje draaien.
Na een paar tellen zou mijn pc verder moeten gaan naar het login scherm maar net dat hij op dat scherm komt, slaat hij vast. Ik krijg dan met geen enkele mogelijkheid windows verder en moet de pc opnieuw opstarten via de restart knop.
Maar dan, dan gaat windows opnieuw opstarten en heb ik hetzelfde probleem weer. Zo doe ik het keer op keer en op magische wijs komt hij na 5 of 6 keer herstarten er wel doorheen.

Sinds wanneer?
Een paar maanden terug, rond oktober 2025 begon dit. Ik had net mijn grafische kaart driver geupdate en sindsdien heb ik dit probleem.

Wat heb ik geprobeerd?
Eerst de driver terug gezet, lost het helaas niet op en geeft me tevens problemen in games zoals star citizen. (dit geeft problemen waarbij de Vulkan driver geblokkeerd wordt en dat ik Star Citizen op DirectX11 moet draaien. Om dit te omzeilen heb ik de Vulkan SDK geinstalleerd en houd ik de driver op versie 25.12.1) Ik dacht dat dit ligt aan misschien een faulty usb device, dus ik heb al mijn usb devices afgekoppeld maar ook dan blijft het probleem gebeuren. Ik heb mijn pc drivers etc geupdated. Dit verhelpt het ook niet. Ik heb een sfc /scannow en een dism.exe gedaait, hij vindt dan wel wat issues en zegt het op te lossen en vervolgens blijft mijn probleem bestaan met het opstarten. Ik heb windows updates gedraait, misschien zat daar nog wat in. Maar helaas, dat is het ook niet.

Wat ik nog niet geprobeert heb is een bios update.

Hoe ziet mijn event viewer eruit?
Nou die ziet er helemaal niet goed uit, die staat vol met errors van software die niet goed willen draaien.
Windows onderdelen die timed out zijn,
Meeste is:
The activation of the CLSID Windows.Media.Capture.Internal.AppCaptureShell timed out waiting for the service BcastDVRUserService_1af4d1 to stop. en deze komt elke 5 minuten wel naar voren. Ik weet alleen dus niet of dit echt fout is en of wat dit dus doet.

Zijn er veranderingen sinds oktober?
Ja, sinds een paar dagen nu, begint m`n pc af en toe met freezes, dan merk ik dat mijn muis kortstondig vast hangt en terwijl ik aan het programmeren ben, zie ik ook daar dat mijn pc kort, voor nog geen halve seconde bevriest en dan weer reageert met typen. Als of het systeem druk is op de achtergrond maar ik heb taskmanager open staan en zie dat mijn cpu bijvoorbeeld voor maar 7% belast wordt. Zegt niks natuurlijk, er kan natuurlijk wat anders aan de hand zijn die dit veroorzaakt. Maar daar zou ik eerst aan denken, pc freeze.. cpu 100%? nee. Daarbij merk ik dat mijn AMD Adrenaline software nu redelijk sloom reageert, iets wat het voorheen niet deed. kan aan de software liggen maar toch, ik merk het.

Mijn vraag:
Nu als je zo door mijn post heen leest, zijn er nog stappen die ik kan ondernemen om het op te lossen afgezien van windows eraf te gooien en hem volledig opnieuw te installeren. Of is dat gewoon de beste optie voor mij? Het liefste doe ik geen clean install. Maar ik zelf zie geen andere manier om het boot probleem opgelost te krijgen naast de errors etc die zichtbaar zijn binnen event viewer.

Mijn hardware:
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Motherboard: MSI MAG X670E Tomahawk Wifi
CPU Cooler: DeepCool LT720 black
RAM: Kingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-64
GPU: MSI Radeon RX 7900 XTX Gaming Trio Classic
Power supply: Seasonic Focus GX-1000
Storage:
1x kingston Fury Renegade SSD 4TB (C: drive, 814GB Free)
2x Kingston Fury Renegade SSD 2TB (D: drive, 952GB Free, E: Drive, 1.27TB Free)
Overclocked: Ik draai AMD EXPO-6000

USB devices:
Mouse: Razer Naga
Keyboard: Wooting Two
Headset: HyperX Cloud III Wired
Microphone: HyperX QuadCast
Streamdeck: Elgato Streamdeck 15 buttons
Joystick(s): Thrustmaster T.16000's met throttle
USB Hub(s): Streamplify HUB CTRL 7 port RGB USB 3.0 Hub
Sound: Logitech Z906 5.1 speakerset
Webcam: Logitech C525
Ik draai SignalRGB om mijn fans met RGB etc aan te sturen.

Draait mijn pc te warm?
Daar lijkt het niet op. Terwijl die freezes gebeuren, draait mijn grafische kaar top 30 graden (idle), mijn CPU op 46 graden (idle) en mijn 4 temperature probes die verspreid door mijn kast zitten, geven tussen de 20-25 graden aan.

Alle reacties

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:08
@bennieboy53
Als Windows nieuwere drivers heeft gehad worden die vaak ook bewaard. Als je dan oudere drivers terugzet, en een keer opnieuw opstart, zet Windows die nieuwere drivers er weer in. Check even in device manager of de juiste (oudere) driver wel actief is. En zo nee, dan even een roll back doen naar de oudere driver.

Overclock terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Met SDK's werken doe ik weinig, dus daar kan ik ook gene zinnig woord over zeggen.

EN als je een andere SSD in je machine steekt en daar even een schone Windows op zet? Wat gebeurt er dan?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Beter werkt het vaak om de GPU driver volledig verwijderen met Display Driver Uninstaller
Daarna testen waar het precies fout gaat?
Eerst offline, daarna via Windows update de driver laten bijwerken.

Eventueel tijdelijk de GPU uitschakelen/verwijderen?

Voordat je eventueel een echte herinstallatie zou gaan doen kan je altijd eerst een repair installatie proberen
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade (ISO)

0x80248007 fout bij windows update KB5031354
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.