We hebben een huis gekocht van 315 m2 dat we aan het verbouwen zijn. We hebben alle gevels laten isoleren naar een R-waarde van 4.7, dak laten isoleren naar R=4, overal vacuumglas geplaatst, decentrale WTWs, etc. We hebben in totaal 270m2 vloerverwarming laten leggen. Dit lijkt me niet zo moeilijk voor een warmtepomp om dit te verwarmen.
Mijn vraag zit echter in de warmwatertoevoer. We hebben 3 volledige badkamers (allemaal met bad + douche) die ik ook tegelijk wil kunnen gebruiken. Een bad is 378 liter, de andere baden 195 liter. Douches ~14L/minuut. Ik vond een vergelijkbare thread in Advies gevraagd: L/W warmtepomp met grote SWW vraag. waar dit langs kwam:
(Zit aankomende week met leverancier, en wil in ieder geval weten waar ik over praat
)
Mijn vraag zit echter in de warmwatertoevoer. We hebben 3 volledige badkamers (allemaal met bad + douche) die ik ook tegelijk wil kunnen gebruiken. Een bad is 378 liter, de andere baden 195 liter. Douches ~14L/minuut. Ik vond een vergelijkbare thread in Advies gevraagd: L/W warmtepomp met grote SWW vraag. waar dit langs kwam:
Kan zo'n installatie dit daadwerkelijk aan? Ik heb de ruimte om hier redelijk wat complexs te maken (losse technische ruimte in de kelder). 500 liter op 60 graden -> 40 graden => ongeveer 830 liter mengwater? Kom ik wel mee uit denk ik, maar geen idee hoe lang dit gaat duren om weer warm te worden?Insert12 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:00:
[...]
Zo'n bad van 300 liter vraagt ook nogal een hoop tapwater.
[...]
Wil je echt op zeker gaan, pak dan 2 warmtepompboilers en zet ze in cascade met elkaar. Aansluiten volgens de Tichelmann wijze en dan kom je nooit warm water tekort. Zeker niet wanneer je 2 stuks van 250 liter op ruim 60 graden houdt. Dan kun je prima douchen en tegelijk in bad.
(Zit aankomende week met leverancier, en wil in ieder geval weten waar ik over praat
[ Voor 5% gewijzigd door creator1988 op 04-04-2026 10:19 ]