3 badkamers + warmtepomp -> hoe heel veel warm water maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:35
We hebben een huis gekocht van 315 m2 dat we aan het verbouwen zijn. We hebben alle gevels laten isoleren naar een R-waarde van 4.7, dak laten isoleren naar R=4, overal vacuumglas geplaatst, decentrale WTWs, etc. We hebben in totaal 270m2 vloerverwarming laten leggen. Dit lijkt me niet zo moeilijk voor een warmtepomp om dit te verwarmen.

Mijn vraag zit echter in de warmwatertoevoer. We hebben 3 volledige badkamers (allemaal met bad + douche) die ik ook tegelijk wil kunnen gebruiken. Een bad is 378 liter, de andere baden 195 liter. Douches ~14L/minuut. Ik vond een vergelijkbare thread in Advies gevraagd: L/W warmtepomp met grote SWW vraag. waar dit langs kwam:
Insert12 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Zo'n bad van 300 liter vraagt ook nogal een hoop tapwater.

[...]

Wil je echt op zeker gaan, pak dan 2 warmtepompboilers en zet ze in cascade met elkaar. Aansluiten volgens de Tichelmann wijze en dan kom je nooit warm water tekort. Zeker niet wanneer je 2 stuks van 250 liter op ruim 60 graden houdt. Dan kun je prima douchen en tegelijk in bad.
Kan zo'n installatie dit daadwerkelijk aan? Ik heb de ruimte om hier redelijk wat complexs te maken (losse technische ruimte in de kelder). 500 liter op 60 graden -> 40 graden => ongeveer 830 liter mengwater? Kom ik wel mee uit denk ik, maar geen idee hoe lang dit gaat duren om weer warm te worden?

(Zit aankomende week met leverancier, en wil in ieder geval weten waar ik over praat :) )

[ Voor 5% gewijzigd door creator1988 op 04-04-2026 10:19 ]

Alle reacties

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57
14 liter per minuut is voor 1 douche al veel. Als je er dan 3 wilt tegelijk dan zou ik haast gaan twijfelen of je waterleiding wel genoeg druk en debiet geeft om dat (los van de temperatuur) te kunnen aanvoeren.

Verder is het ook relevant of je het niet alleen tegelijkertijd maar ook doorlopend wilt hebben. Tegelijkertijd kun je oplossen met een grote boilerinhoud, maar doorlopend dan moet je warmtepomp dat ook bij kunnen houden qua vermogen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:07
Meerdere wegen leiden naar Rome maar ik zou persoonlijk niet gaan werken met kleppen e.d.
Gewoon 2x 300L of 2x400L neerzetten en zorgen dat de WP deze wel boven de 60 graden kan krijgen. (i.v.m. legionella). Je zou kunnen beginnen op 55 graden en daarna de temperatuur laten zakken naarmate de installatie draait om te kijken hoever deze omlaag kan. Misschien dat je ook nog kan zorgen voor een soort boostfunctie op de WP voor een hogere vattemperatuur voor wanneer je bezoek hebt, dan hoeven de boilers niet continu heel warm te blijven. Deze WP zal ook de verwarming van de woning op zich nemen? Dat zal een fors model zijn neem ik aan dus die boilers zijn binnen 2 uur wel weer op temperatuur.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:46
@creator1988
Zou zo'n systeem geen optie zijn naast een boilervat?:
https://sunamp.com/en-gb/thermino-eplus/

Misschien is wel de belangrijkste vraag wat het mag kosten, want met voldoende budget is alles op te lossen.

En denk nog een goed na over de verschillende scenario's wanneer de echte piek zit qua warmtevraag en hoe vaak dat voorkomt. Want hoe reëel is het dat 3x een bad wordt gevuld én dat 3 douchen aan staan? En mocht dat een paar keer gebeuren, wil je daar heel je systeem op dimensioneren?
Verder zitten je echte kosten vooral in de winter, want dan heb je minder PV opbrengst. In de zomer zou je waarschijnlijk prima gratis al je warm-water kunnen maken.

[ Voor 63% gewijzigd door chrisborst op 04-04-2026 11:14 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:58
chrisborst schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:05:
@creator1988
Zou zo'n systeem geen optie zijn naast een boilervat?:
https://sunamp.com/en-gb/thermino-eplus/

Misschien is wel de belangrijkste vraag wat het mag kosten, want met voldoende budget is alles op te lossen.

En denk nog een goed na over de verschillende scenario's wanneer de echte piek zit qua warmtevraag en hoe vaak dat voorkomt. Want hoe reëel is het dat 3x een bad wordt gevuld én dat 3 douchen aan staan? En mocht dat een paar keer gebeuren, wil je daar heel je systeem op dimensioneren?
Verder zitten je echte kosten vooral in de winter, want dan heb je minder PV opbrengst. In de zomer zou je waarschijnlijk prima gratis al je warm-water kunnen maken.
Dat is toch gewoon COP=1?

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:35
> Charged by a 2,800W electric heating element directly from the mains

Dit gaat heel lang duren gok ik om weer op te warmen?

[...]

Ja :P Ik denk dat bijv. 3 douches of 3 baden tegelijk gebruiken helemaal geen gek scenario is als de kinderen ouder zijn, en ik trek 1 keer het huis helemaal open en dan wil ik ook alles goed doen en niet in een scenario terecht komen waar ik een installatie met minder capaciteit heb dan nu (en de verbouwing is toch al achterlijk duur, dus dit valt nog mee :+ ).
phYzar schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:25:
14 liter per minuut is voor 1 douche al veel. Als je er dan 3 wilt tegelijk dan zou ik haast gaan twijfelen of je waterleiding wel genoeg druk en debiet geeft om dat (los van de temperatuur) te kunnen aanvoeren.
Goeie vraag; zal het nog eens doorspreken met de aannemer (alle leidingen zijn opnieuw gelegd en ze kenden de specs van de badkamers; en er is een hydrofoor geinstalleerd).
Jim423 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:44:
Meerdere wegen leiden naar Rome maar ik zou persoonlijk niet gaan werken met kleppen e.d.
Gewoon 2x 300L of 2x400L neerzetten en zorgen dat de WP deze wel boven de 60 graden kan krijgen. (i.v.m. legionella). Je zou kunnen beginnen op 55 graden en daarna de temperatuur laten zakken naarmate de installatie draait om te kijken hoever deze omlaag kan. Misschien dat je ook nog kan zorgen voor een soort boostfunctie op de WP voor een hogere vattemperatuur voor wanneer je bezoek hebt, dan hoeven de boilers niet continu heel warm te blijven. Deze WP zal ook de verwarming van de woning op zich nemen? Dat zal een fors model zijn neem ik aan dus die boilers zijn binnen 2 uur wel weer op temperatuur.
Hier neig ik naar; ga de leverancier wel even vragen om een berekening te maken (was enigszins bang dat dit 8 uur ging duren).

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:15
Even opletten; met een warmtepomp zet je de boilertemperatuur over het algemeen lager - ongeveer op 40* C. NIET op 60 *, dat doe je enkel tijdens legionella run. Dat is het grote verschil tussen een warmtepompboiler en een gas gestookte boiler. (Bij gas is enkel warmteverlies hoger door hogere temperatuur, bij warmtepomp gaat oor COP omlaag)

Als je een bad wilt van +- 37*, en rekening houdt met afkoelen van het water, pak je dus bijna puur boiler-water om je bad mee te vullen... En dan ook nog eens een puber die kwartier onder douche staat..

378 + 195 + 15*14 = 750 liter (!) boiler nodig (je warmt tussendoor ook beetje bij, daarom dat je iets lager kan zitten).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52
Dit soort vragen begint bij mij altijd met bewustwording. Wat je niet gebruikt hoeft je ook niet op te wekken is de eerste verduurzamingsles die ik ooit kreeg. Dat geldt voor stroom maar ook voor water. Prima lekker groot huis, goed geïsoleerd, maar is het echt nodig om onder 14 liter water per minuut te douchen? Onder 7 liter per minuut wordt je net zo nat en het kost maar de helft.
Dat scheelt dus water, water warm maken, energie en je kinderen, die ik al het water van de wereld gun, leren zo ook dat douches niet altijd groot zijn en als watervallen naar beneden komen.

Dan, om de vraag te beantwoorden, je kunt boilervaten zo groot krijgen als je maar wil of er meerde naast elkaar zetten. Als ze vol zitten met warm water kun je ze leegtappen. Maar dan duurt het ook weer lang om ze op te warmen. Zoals al gezegd is is met genoeg geld alles op te lossen maar er zijn vast leukere dingen om je geld aan uit te geven dan badwater.
Wel slim om er nu goed over na te denken want anders baal je er straks misschien van. Vergeet niet even uit te rekenen hoe veel water je wateraansluiting eigenlijk kan leveren, leuk als er 800 liter warm water in je kelder staat maar dat stroomt niet harder dan dat de aanvoer van koud water het duwen kan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:15
Ik heb een vergelijkbare sitautie, ik heb gekozen voor een 500L vat dat op 60c wordt gehouden door de warmtepomp, met een COP van 2.5 gemiddeld; niet geweldig, maar beter dan niks. Ik heb een 9KW backup element dat het vat weer snel op temperatuur kan brengen, maar eerlijk gezegd gaat dat niet altijd goed, als er meerdere keren per dag gedouchet wordt, bijv na het sporten, dan is het vat wel eens leeg. 2x 400L of 3x 250L is denk ik een veiligere keuze.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Je kan boilervaten zo groot krijgen als je wil. Of je 1x 800 L of 2x 400 L wil ligt puur aan de ruimte waar het in moet komen. Kijk bijvoorbeeld eens bij onze oosterburen.

Ga je douche WTW's installeren? Dat helpt al best veel, vooral als je een hogere boilertemperatuur aanhoudt. Bij een lage boilertemperatuur helpt het minder om de douchetijd te verlengen, maar helpt het wel om de opwarmtijd te verkorten.

Als je een vat hebt van 700 - 800 L, heb je ook een redelijk grote WP nodig om het vat binnen een acceptabele tijd weer op te warmen. Wat voor WP ga je installeren, denk je?

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@marcop23 beschrijft het eigenlijk vrij goed.
- Als je genoeg warm water wil hebben, is het een kwestie van een groot genoeg buffervat. Je kunt het formaat wat kleiner maken wanneer je de temperatuur in het vat hoger zet (55-60graden). Als je 3 baden (vrijwel) tegelijk wil kunnen vullen, kom je met een watertemperatuur van 45-50 graden uit op ±750 liter uit.
- Normaliter wordt SWW maken als marginaal gezien, en wordt de warmtepomp gedimensioneerd op de warmtevraag van het huis zelf. Gezien de grootte van je huis verwacht ik dat je sowieso al op een 3-fasen warmtepomp (12-15kW) uit komt, en kun je dat principe eigenlijk gewoon aanhouden. Daarbij doe ik de aanname dat de 3 baden weliswaar (vrijwel) tegelijk gebruikt worden, maar niet meermaals per dag en dat er omheen ook niet direct (veel) gedoucht wordt.

Met 300l, 1 bad en 2 douches kan ik hier iig 1 (groot) bad vullen en 2x 10 min douchen. Daarbij hebben we hier wel een WTW in de afvoer zitten, dat helpt enorm veel. Daarna is het wel klaar. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Uit oogpunt van duurzaamheid en je portemonnee zou ik toch zoeken naar iets dat een beetje schaalbaar is in het gebruik. De tijd dat je kinderen thuis wonen is zo voorbij. Dan is drie kleinere installaties een stuk handiger als één groot vat. Kan je af- of bijschakelen naar behoefte als de kinderen buitenshuis wonen en een weekendje langskomen.

A'dam PVOutput

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik zou -afhankelijk van de exacte situatie- ook wat meer op de limiet gaan zitten, eventueel in combinatie met een stukje automatisering voor heter water als je weet dat er veel gebadderd gaat worden (in het weekend?). Idealiter combineer je dat met een legionellarun. Dan heb je genoeg aan 500L. Wellicht is dat wat minder efficient, maar een 750l vat is significant duurder en neemt meer ruimte in.

Andersom: een 500L vat kun je op rustige momenten laten zakken naar 40-45 graden waardoor het warmteverlies een stuk kleiner wordt.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Krisp schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:52:
Ik zou -afhankelijk van de exacte situatie- ook wat meer op de limiet gaan zitten, eventueel in combinatie met een stukje automatisering voor heter water als je weet dat er veel gebadderd gaat worden (in het weekend?). Idealiter combineer je dat met een legionellarun. Dan heb je genoeg aan 500L. Wellicht is dat wat minder efficient, maar een 750l vat is significant duurder en neemt meer ruimte in.

Andersom: een 500L vat kun je op rustige momenten laten zakken naar 40-45 graden waardoor het warmteverlies een stuk kleiner wordt.
Dat laatste hangt ook af van wat je met warmwater in de keuken doet. Een vette pan schoonmaken met lauw water is niet handig.
Sowieso is leidingverlies een dingetje. Niet hoeven wachten tot het douchewater op temperatuur is, dat scheelt een hoop ergernis (en water). Dat pleit voor lokale units in de buurt van de badkamers.

A'dam PVOutput

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:03
DoucheWTW al.onderdeel van de plannen van TS? Scheelt je zomaar de helft qua benodigd douchewater per minuut. Bij een grote verbouwing echt een nobrainer wat mij betreft.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ericplan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:22:
[...]

Dat laatste hangt ook af van wat je met warmwater in de keuken doet. Een vette pan schoonmaken met lauw water is niet handig.
Sowieso is leidingverlies een dingetje. Niet hoeven wachten tot het douchewater op temperatuur is, dat scheelt een hoop ergernis (en water). Dat pleit voor lokale units in de buurt van de badkamers.
Ik ga er bij dit soort woningen eigenlijk vanuit dat dit een Quooker (of iets soortegelijks) is, en dat je de warm water leiding niet meer hebt. Maar zelfs als je hem wel hebt, lost een Quooker dat probleem vrijwel helemaal op.

Pagina: 1