Ik zoek advies voor een L/W warmtepomp oplossing voor ons te verbouwen huis.
Historisch gasverbruik: +- 1400 m³/jaar - maar gaan nog flink isoleren. Vorige bewoners zaten op 1800 m³, maar we hebben heel beperkt verwarmd (en was ook een zachte winter).
- 0 radiatoren.
- ? liter nodig: er zijn 2 douches in huis, en een bad van bijna 300 liter.
- DWTW aanwezig: Nee
Aantal installateurs al over de vloer gehad, met volledig verschillende oplossingen:
- Warmtepomp met 230 liter SWW vat, 500 liter buffervat, optie om extra warmtepompboiler te plaatsen.
- Warmtepomp met 2 losse SWW-vaten om bad en douches van voldoende WW te kunnen voorzien. Details ontbreken nog, onbekend of er een buffervat bijkomt.
Beide voelen qua oplossing eigenlijk niet optimaal: 230 liter SWW is mogelijk te weinig. Uitleg over 500 liter buffervat klonk pausibel (aantal uren warm water kunnen rondpompen in vloerverwarming in de avond om zo compressorstarts/stops te minimaliseren), maar ik lees dat de meningen hierover sterk verschillen en dat veel mensen het afraden. Maar ik kan het niet goed weerleggen.
2 buffervaten om zo voldoende SWW capaciteit te hebben voelt ook niet optimaal, ik zie het voordeel nog niet ten opzichte van 1 groot vat. Uitleg van de installateur was dat je geen risico loopt dat "badkamer 1" al het water verbruikt en "badkamer 2" dan geen warm water meer heeft.
Wat is een inschatting van de benodigde hoeveelheid water voor SWW ? We hebben dus een bad van +- 300 liter en een aantal personen in huis kan relatief lang en warm douchen. In de toekomst wordt dat waarschijnlijk langer. De voorgestelde oplossing van 230 liter (dit is een ingebouwd vat in de warmtepomp) lijkt me zeker te weinig.
Welke oplossing qua componenten zouden jullie adviseren, of welke vragen moet ik ter verduidelijking stellen aan de installateurs?
Historisch gasverbruik: +- 1400 m³/jaar - maar gaan nog flink isoleren. Vorige bewoners zaten op 1800 m³, maar we hebben heel beperkt verwarmd (en was ook een zachte winter).
Afgiftesysteem:
- 119 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 9-12 groepen, 9-12 daarvan staan altijd open (moet nog worden aangelegd)- 0 radiatoren.
SWW:
- Er komt een technische ruimte, dus voldoende plek voor warmtepomp en boiler- ? liter nodig: er zijn 2 douches in huis, en een bad van bijna 300 liter.
- DWTW aanwezig: Nee
Warmtepompvoorkeur:
All electric L/W, stil, zuinig, goedkoop, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, verkrijgbaarheid, milieuvriendelijk, designWie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedAantal installateurs al over de vloer gehad, met volledig verschillende oplossingen:
- Warmtepomp met 230 liter SWW vat, 500 liter buffervat, optie om extra warmtepompboiler te plaatsen.
- Warmtepomp met 2 losse SWW-vaten om bad en douches van voldoende WW te kunnen voorzien. Details ontbreken nog, onbekend of er een buffervat bijkomt.
Beide voelen qua oplossing eigenlijk niet optimaal: 230 liter SWW is mogelijk te weinig. Uitleg over 500 liter buffervat klonk pausibel (aantal uren warm water kunnen rondpompen in vloerverwarming in de avond om zo compressorstarts/stops te minimaliseren), maar ik lees dat de meningen hierover sterk verschillen en dat veel mensen het afraden. Maar ik kan het niet goed weerleggen.
2 buffervaten om zo voldoende SWW capaciteit te hebben voelt ook niet optimaal, ik zie het voordeel nog niet ten opzichte van 1 groot vat. Uitleg van de installateur was dat je geen risico loopt dat "badkamer 1" al het water verbruikt en "badkamer 2" dan geen warm water meer heeft.
Vragen
Wat is het het nut/noodzaak/onzin van zo'n groot buffervat? Ik begrijp dat je 500 liter vrij snel door het systeem pompt, maar het tegenargument van de installateur is het water bij elke 'ronde' maar een paar graden afkoelt, en dat je dus echt wel een paar uur nog steeds vloerverwarming hebt. De vloerverwarming lijkt in ieder geval voldoende capaciteit te hebben om ook zonder buffervat te functioneren.Wat is een inschatting van de benodigde hoeveelheid water voor SWW ? We hebben dus een bad van +- 300 liter en een aantal personen in huis kan relatief lang en warm douchen. In de toekomst wordt dat waarschijnlijk langer. De voorgestelde oplossing van 230 liter (dit is een ingebouwd vat in de warmtepomp) lijkt me zeker te weinig.
Welke oplossing qua componenten zouden jullie adviseren, of welke vragen moet ik ter verduidelijking stellen aan de installateurs?