blijven salderen na uitspraak rechtbank?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:52
Dag allen,
Ik heb al enkele topics gezien die aan dit onderwerp tippen, maar concrete antwoorden heb ik nog niet waarmee ik onze eigen situatie kan inschatten.

Situatie: sinds 1992 doorlopend energiecontract bij Vattenfall (destijds Nuon). Zover wij nu terug kunnen vinden nooit contract wijzigingen gehad. Betreft een variabel contract. Wij hebben 19 zonnepanelen en wekken circa 2x ons verbruik op, dus leveren ca. de helft terug. Met een warmtepomp zouden wij ongeveer gelijk uitkomen waarmee wat een mooi resultaat zou zijn.

Wellicht welbekend, maar vorig jaar besteedde het programma kassa aandacht aan twee uitspraken van mensen met een variabel contract die mochten blijven salderen (https://www.bnnvara.nl/ka...nk-uitspraak-met-gevolgen).

Nu hebben wij onlangs een bericht gekregen dat we voor juni nieuwe voorwaarden moeten tekenen bij Vattenfall. Dit willen wij niet doen, en ik wil eigenlijk kijken of de uitspraken ook voor ons gunstig zouden kunnen uitpakken. Toch lees ik nog veel weinig over hoe dit aan te pakken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? of tips hebben hoe je dit kan aanpakken?
Ik denk dat er veel mensen sinds 2022 zijn gewijzigd van contracten door de onrust in de wereld. Maar wellicht levert het lang blijven toch nog iets op voor ons :P

Ik wil geen discussie op gang brengen over wat eerlijk is en niet en waarom we nooit zijn overgestapt, ik ben op zoek naar concrete tips die mij verder helpen!

Alvast bedank! :)

Beste antwoord (via drusloos op 05-04-2026 10:57)

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
drusloos schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:19:
Dag allen,
Ik heb al enkele topics gezien die aan dit onderwerp tippen, maar concrete antwoorden heb ik nog niet waarmee ik onze eigen situatie kan inschatten.

Situatie: sinds 1992 doorlopend energiecontract bij Vattenfall (destijds Nuon). Zover wij nu terug kunnen vinden nooit contract wijzigingen gehad. Betreft een variabel contract. Wij hebben 19 zonnepanelen en wekken circa 2x ons verbruik op, dus leveren ca. de helft terug. Met een warmtepomp zouden wij ongeveer gelijk uitkomen waarmee wat een mooi resultaat zou zijn.

Wellicht welbekend, maar vorig jaar besteedde het programma kassa aandacht aan twee uitspraken van mensen met een variabel contract die mochten blijven salderen (https://www.bnnvara.nl/ka...nk-uitspraak-met-gevolgen).

Nu hebben wij onlangs een bericht gekregen dat we voor juni nieuwe voorwaarden moeten tekenen bij Vattenfall. Dit willen wij niet doen, en ik wil eigenlijk kijken of de uitspraken ook voor ons gunstig zouden kunnen uitpakken. Toch lees ik nog veel weinig over hoe dit aan te pakken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? of tips hebben hoe je dit kan aanpakken?
Ik denk dat er veel mensen sinds 2022 zijn gewijzigd van contracten door de onrust in de wereld. Maar wellicht levert het lang blijven toch nog iets op voor ons :P

Ik wil geen discussie op gang brengen over wat eerlijk is en niet en waarom we nooit zijn overgestapt, ik ben op zoek naar concrete tips die mij verder helpen!

Heb je ook terugleverkosten? Als je inderdaad een variabel contract hebt dat al zolang loopt zijn er 3 mogelijke claims die op jouw situatie van toepassing zijn:

1. De claim dat het prijswijzigingsbeding in een variabel energiecontract oneerlijk is.
2. De claim dat terugleverkosten niet zijn toegestaan
3. De mogelijke claim dat saldering doorloopt (exclusief EB).

Aanmelden voor 1. (en 2. erbij) kan hier https://claimer.nl/energieclaim/

Of 3 er komt is nog afwachten maar dan moet je in ieder geval niet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden en ook niet opzeggen.

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 21:07

Croga

The Unreasonable Man

De uitspraken van de rechter gaan over contracten waar expliciet is vastgelegd dat er gesaldeert wordt, zonder enige clausule die stelt dat dat eindigt zodra de wet dit niet meer verplicht.

Als jullie contract al sinds 1992 loopen en niet gewijzigd is kan ik je garanderen dat een dergelijk statement niet in jullie contract staat. In 1992 saldeerden we namelijk helemaal niet. Daarnaast heeft zoiets nooit in een modelcontract gestaan.

Ga er dus maar van uit dat deze uitspraak niet op jullie contract van toepassing is. Nog sterker; er zijn maar heel weinig contracten waar die clausule over "Als het bij wet eindigt, eindigt het ook hier" niet in staat.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je het artikel gelezen? Wat de Consumentenbond expliciet zegt:
"Omdat Budget Energie zich niet heeft verweerd in de rechtszaak, kunnen andere consumenten er geen rechten aan ontlenen. Je zult dan zelf naar de rechter moeten gaan."

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• drusloos
Croga schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:23:
De uitspraken van de rechter gaan over contracten waar expliciet is vastgelegd dat er gesaldeert wordt, zonder enige clausule die stelt dat dat eindigt zodra de wet dit niet meer verplicht.

Als jullie contract al sinds 1992 loopen en niet gewijzigd is kan ik je garanderen dat een dergelijk statement niet in jullie contract staat. In 1992 saldeerden we namelijk helemaal niet. Daarnaast heeft zoiets nooit in een modelcontract gestaan.

Ga er dus maar van uit dat deze uitspraak niet op jullie contract van toepassing is. Nog sterker; er zijn maar heel weinig contracten waar die clausule over "Als het bij wet eindigt, eindigt het ook hier" niet in staat.
klopt, maar in de algemene voorwaarden staat dit wel vermeld. Onze algemene voorwaarden stammen als laatst uit 2017, en daar staat specifiek dat er gesaldeerd wordt. In de nieuwe algemene voorwaarden staat opgenomen dat dit vervalt, daarom zouden wij niet akkoord willen gaan hiermee. Dan moet er dus grond zijn in ons contract om nieuwe algemene voorwaarden te weigeren. De reactie hierboven is een inkoppertje, naar de rechter gaan zou dan zeer waarschijnlijk de enige optie zijn. Toch zoek ik nog naar geluiden of tips van mensen die wellicht meer info kunnen vertellen uit eigen ervaring bijv.

Toevoeging: in de uitspraak staat ''indien en voor zover de "Algemene voorwaarden levering elektriciteit en gas
kleinverbruikers 2017" op de overeenkomst van toepassing zijn: vernietigt het prijswijzigingsbeding (artikel 19.3 en 19.4) e n het voorwaardenwijzigingsbeding (artikel 19.1 en 19.2);''. Deze algemene voorwaarden zijn op onze overeenkomst van toepassing omdat dat de laatste voorwaarden zijn, en deze op dit moment nog steeds geldig zijn. Dat is de reden dat wellicht toch de jurisprudentie nuttig kan zijn voor ons

[ Voor 16% gewijzigd door drusloos op 03-04-2026 17:45 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

drusloos schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:36:
[...]

klopt, maar in de algemene voorwaarden staat dit wel vermeld. Onze algemene voorwaarden stammen als laatst uit 2017, en daar staat specifiek dat er gesaldeerd wordt. In de nieuwe algemene voorwaarden staat opgenomen dat dit vervalt, daarom zouden wij niet akkoord willen gaan hiermee. Dan moet er dus grond zijn in ons contract om nieuwe algemene voorwaarden te weigeren. De reactie hierboven is een inkoppertje, naar de rechter gaan zou dan zeer waarschijnlijk de enige optie zijn. Toch zoek ik nog naar geluiden of tips van mensen die wellicht meer info kunnen vertellen uit eigen ervaring bijv.

Toevoeging: in de uitspraak staat ''indien en voor zover de "Algemene voorwaarden levering elektriciteit en gas
kleinverbruikers 2017" op de overeenkomst van toepassing zijn: vernietigt het prijswijzigingsbeding (artikel 19.3 en 19.4) e n het voorwaardenwijzigingsbeding (artikel 19.1 en 19.2);''. Deze algemene voorwaarden zijn op onze overeenkomst van toepassing omdat dat de laatste voorwaarden zijn, en deze op dit moment nog steeds geldig zijn. Dat is de reden dat wellicht toch de jurisprudentie nuttig kan zijn voor ons
De algemene voorwaarden geldend voor je contract uit 1992 zijn destijds in 2017 dus eenzijdig aangepast zonder dat je er destijds een probleem mee gehad lijkt te hebben maar in de loop der jaren zijn ze wederom aangepast waarbij jij nú ineens wel een issue lijkt te hebben met de aanpassingen?

Klinkt niet echt als 'zaak' om juridisch voor te gaan willen laten komen :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:18
De five stages of grief duren bij sommige PV bezitters wel heel erg lang... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• drusloos
Will_M schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:49:
[...]

De algemene voorwaarden geldend voor je contract uit 1992 zijn destijds in 2017 dus eenzijdig aangepast zonder dat je er destijds een probleem mee gehad lijkt te hebben maar in de loop der jaren zijn ze wederom aangepast waarbij jij nú ineens wel een issue lijkt te hebben met de aanpassingen?

Klinkt niet echt als 'zaak' om juridisch voor te gaan willen laten komen :*)
Klopt, maar dat ik er toen geen probleem mee had maakt nog niet dat ik dat nu ook niet zou hebben. Dat is geen rechtsgeldig argument. Als de huur elk jaar stijgt, en opeens 5x zoveel stijgt zeg je ook niet dat je ervoor het ook altijd eens was daarmee dus dit ook moet accepteren.
Bij beide zaken schrijft de rechter hier niets over. Tuurlijk ga ik er van uit dat het niks wordt, maar niet geschoten is altijd mis.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit gaat je mogelijk nog meer geld kosten dan 34 jaar (!) niet overstappen van energieleverancier.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

drusloos schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:36:
[...]
Dat is de reden dat wellicht toch de jurisprudentie nuttig kan zijn voor ons
IANAL, je zou kunnen controleren of er inderdaad sprake is van jurisprudentie, de tegenpartij heeft bewust geen verweer gevoerd om geen precedent te scheppen.
Als jouw geval inderdaad vergelijkbaar is dan zou het zomaar weer een relatief goedkoop hamerstuk kunnen worden, maar zal je wel naar de rechter moeten.
Heb je helder wat het je waard is en wat het je op kan leveren?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:56
Zelfs als je een rechter kunt overtuigen dat salderen moet blijven bestaan zal dat alleen van toepassing zijn op het kale levertarief. De EnergieBelasting is zoals de naam al zegt een overheidsbelasting en die valt niet onder de contract voorwaarden van de leverancier.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:31
Goh, ik ken een advocaat die zich hier wel over wilt buigen en dan advies geeft of het nut heeft naar de rechter te gaan.

Hij rekent echter wel een uurtarief dat hoger is dan wat meeste mensen hier verdienen :)

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dan ga je niet akkoord met de nieuwe voorwaarden, mag je per direct je contract opzeggen. Lijkt me wel een goed idee als je nooit bent overgestapt.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:25

ManiacsHouse

Scheisse!

eLScha schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:51:
Dan ga je niet akkoord met de nieuwe voorwaarden, mag je per direct je contract opzeggen. Lijkt me wel een goed idee als je nooit bent overgestapt.
Mag... Maar je kunt ook niet akkoord gaan en contract gewoon voorzetten lijkt mij?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:32
ManiacsHouse schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:28:
[...]

Mag... Maar je kunt ook niet akkoord gaan en contract gewoon voorzetten lijkt mij?
Ligt er aan wat er in het contract staat. Vaak mogen ze het eenzijdig aanpassen mits het tijdig wordt gemeld en er kosteloze opzegging is. Maar dan moet die optie dus wel in het contract staan.

[removed]

Acties:
  • Beste antwoord

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
drusloos schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:19:
Dag allen,

Heb je ook terugleverkosten? Als je inderdaad een variabel contract hebt dat al zolang loopt zijn er 3 mogelijke claims die op jouw situatie van toepassing zijn:

1. De claim dat het prijswijzigingsbeding in een variabel energiecontract oneerlijk is.
2. De claim dat terugleverkosten niet zijn toegestaan
3. De mogelijke claim dat saldering doorloopt (exclusief EB).

Aanmelden voor 1. (en 2. erbij) kan hier https://claimer.nl/energieclaim/

Of 3 er komt is nog afwachten maar dan moet je in ieder geval niet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden en ook niet opzeggen.
Pagina: 1