Shelly in Hormann garagemotor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:15

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Recent begonnen met HA en wilde als eerste project mijn garagedeur (Hormann Promatic BS) smart maken.
Daarvoor een Shelly 1 mini gen 3 geïnstalleerd, maar de Shelly doet helemaal NIETS. Nu kan het liggen aan de manier waarop ik hem aansluit, of omdat de spanning (24v) te laag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-Rh9mceLT0bVtm7TAFGHOeYrE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2djMwgPmSMkgMSTmUQWRPkh6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de L op klem 5 gezet en de N op klem 20, vervolgens de SW en 0 naar schakelaars. De Shelly lijkt echter niet eens aan te gaan. Ik zie geen lampjes, hij is ook onvindbaar.
Zie ik iets over het hoofd of maak ik een denkfout?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Veel kans dat het spel sowieso niet 1,2,3 gaat werken op die manier doordat de motor ook een paar LOS (Line Of Sight) Sensoren verwacht welke kunnen detecteren of er zich per-ongeluk iets in de deuropening bevind waardoor er tijdens het vanop afstand laten zakken van de openstaande deur mogelijkerwijs schade aan de deur én/of het object eronder gaat optreden.

Ik heb hier thuis een Hörmann Garege / Roldeur voorzien van een Chamberlain deuropener welke middels Apple Homekit wereldwijd aan te sturen is en ook die weigert alle functies uit te voeren als die LOS Sensoren niet aangesloten zijn.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kan je eens een linkje naar de gerbuiksaawijzingen posten.
Met als het kan een pinout van het bord.

normaal gebruik ik de uni voor 24v toepassingen.
Maar 24v is 24v.

Zelf ben ik naar 220 (gen4 op 220 gegaan, was net even sneller te installeren voor mij.

ik zou beginnen met stroom. en niks anders. en opzich lijkt 5 en 20 daar perfect voor.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
jack zomer schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:38:
kan je eens een linkje naar de gerbuiksaawijzingen posten.
Met als het kan een pinout van het bord.

normaal gebruik ik de uni voor 24v toepassingen.
Maar 24v is 24v.

Zelf ben ik naar 220 (gen4 op 220 gegaan, was net even sneller te installeren voor mij.

ik zou beginnen met stroom. en niks anders. en opzich lijkt 5 en 20 daar perfect voor.
Heb ik geprobeerd, maar ook dan gebeurt er niks. Handleiding https://share.google/wO85UqWgQPiyRMEjh

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:57
De Shelly 1 mini gen 3 werkt alleen op 240V! Hij kan kan dankzij de droge contacten wel diverse spanningen schakelen. De Shelly 1 (niet de mini dus) kan wel op o.a. 24V DC werken.

Mijn GPS-collectie

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:12
Een Shelly 1 Mini Gen 3 kun je niet op 24V aansluiten.

Edit: @JaVaWa was me net te snel af.

@koekjah Sluit de Shelly gewoon op 230V aan, is er niets aan de hand.
Je kunt daarna de schakelcontacten aansluiten op de zwarte en rode 'flippers' (Plaatje 13)

[ Voor 87% gewijzigd door CappieL op 03-04-2026 16:15 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:25
(jarig!)
Lijkt mij een vrij duidelijk probleem.

Je gebruikt een Shelly mini Gen 3, Die heeft 230V voeding nodig.

• JaVaWa
koekjah schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:19:
Ik heb de L op klem 5 gezet en de N op klem 20, vervolgens de SW en 0 naar schakelaars. De Shelly lijkt echter niet eens aan te gaan. Ik zie geen lampjes, hij is ook onvindbaar.
Zie ik iets over het hoofd of maak ik een denkfout?
Daarnaast klopt je schakeling helemaal niet...
Neem eerst een Shelly die wel op 24V werkt. Sluit die aan:
N op 5
L op 20
SW en L naar losse schakelaar voor handbediening (optioneel)
O op 20
I op 21

Het nadeel van deze deur is dat hij met pulsschakelaars werkt. Als je drukt gaat ie omhoog, druk je tijdens het bewegen dan stopt ie, als ie net omhoog ging (en stil staat) en je drukt, dan gaat ie omlaag. Je weet dus van op afstand niet of de deur open of dicht staat...

Mijn GPS-collectie

• JaVaWa
CappieL schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:08:
Sluit de Shelly gewoon op 230V aan, is er niets aan de hand.
Je kunt daarna de schakelcontacten aansluiten op de zwarte en rode 'flippers' (Plaatje 13)
Dat is ook een optie, maar dan zou ik de aansluitingen 20 en 21 van plaatje 11 nemen. Die van 13 zijn voor een speciale schakelaar van Hormann.

Mijn GPS-collectie

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:57

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je de Shelly 1 Gen3 wilt blijven gebruiken kan je hem ook aansluiten op 230V.

Vervolgens moet I en O parallel aan de huidige schakelaar komen. Handleiding is niet geweldig maar lijk uit plaatje op te maken dat een schakelaar tussen klem 20 en klem 21 moet.

Wil je voeden met 24V dan zal je voor een niet-mini variant moeten gaan.

De SW ingang van de Shelly zou je detached kunnen zetten waarna je er een deurschakelaar op kan maken die aangeeft of de deur gesloten is. Als je de Shelly met 230V voedt zal dat met een schakelaar moeten zijn die dat aan kan.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:12
JaVaWa schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:35:
[...]

Dat is ook een optie, maar dan zou ik de aansluitingen 20 en 21 van plaatje 11 nemen. Die van 13 zijn voor een speciale schakelaar van Hormann.
Ik heb ook een Hormann en had mijn Shelly 1 volgens plaatje 13 aangesloten.
Werkte perfect

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Dank, ik was overtuigd dat deze op 24v zou werken. Morgen eens met 220v proberen.

Pagina: 1