Aankoopadvies 3D printer voor het onderwijs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Goedemiddag allemaal,

Ik werk op een vmbo school waar wij gebruik maken van 7x Ender 3 v2, 2x Ultimaker 2+ en 1x Ender v3 KE. Helaas laten de Ender 3 v2 en de Ultimakers het langzamer hand afweten en geven steeds meer problemen. Deels door achterstallig onderhoud en deels door verkeerd gebruik door de collega's en mogelijk ook ouderdom.

Vanaf schooljaar 2027-2028 zullen wij zeer waarschijnlijk ook tijdens het Centraal Praktijkexamen gebruik moeten gaan maken van 3D printers en dus is het relevant om betrouwbare en snelle printers neer te zetten. Het budget per printer is ongeveer €1000, en ik heb ruimte voor 8 tot 10 printers.

Ik heb van onze directeur al de goedkeuring om nieuwe printers aan te schaffen.
Op dit moment heb ik de BambuLab P1S met AMS https://tweakers.net/pric...-lab-p1s-combo-+-ams.html en de Anycubic Kobra S1 met AMS https://tweakers.net/pric...cubic-kobra-s1-combo.html op het oog.
Ook ben ik de Ultimaker Makerbot Sketch Sprint https://ultimaker.com/3d-...s/makerbot-sketch-sprint/ tegengekomen echter kan ik daar niet veel info over vinden.

Idealiter zou ik graag 8 printers willen kopen voor het gebruik met de leerlingen en tijdens het examen en daarnaast 2 printers met meer mogelijkheden zoals meerdere koppen, grotere capaciteit. Ik heb voor een van die laatste 2 printers de volgende op het oog: Prusa XL met 5 printkoppen https://tweakers.net/pric...sembled-5-tool-heads.html. Voor de printer met een grotere printcapaciteit zoek ik nog een goede optie.

Wat is jullie advies rondom de printers voor gebruik met leerlingen en welke printers adviseren jullie voor de luxere 2?

Kunnen jullie mij helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door kalekat op 02-04-2026 15:02 ]

Alle reacties

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In principe past een Prusa Core One ook binnen je budget.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-04 17:03
Kijk ook even in dit topic. Er is wat overlap in de vraag en veel goed advies is hier al gegeven: 3D printer advies voor circa 3000 euro

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Inderdaad, vorige maand is er al een vergelijkbare vraag gesteld. Maar omdat de antwoorden per geval wellicht anders kunnen zijn, toch (maar weer) de volgende vragen: (in iets aangepaste en uitgebreidere vorm)

1. Is die €8000 à €10000 ex. BTW, of incl. BTW? Hoe is dit budget tot stand gekomen en wie is daar op dit moment bij betrokken?
2. Hoe sta je tegenover de afhankelijkheid van internetdiensten voor het gebruik van de printer en het beheer daarvan door externe partijen?
3. Met welke materialen wordt er gewerkt? (omwille van veiligheidsoverwegingen en benodigde printercapaciteiten)
4. Zijn totale kosten van eigendom (TCO) een factor van belang in de aankoopbeslissing?
Ervan uitgaande dat dit het geval is:
A. Wie doet het onderhoud en hoe wordt daarmee in het budget rekening gehouden?
B. Hoe worden de kosten van consumeerbare printeronderdelen gerekend? Worden die als incidentele aankopen gezien of als onderhoudszaken? (zaken zoals printoppervlakken, spuitmonden, aandrijvingstandwielen en lagers)
C. Is er een onderhoudsschema, of worden printers pas onderhouden als ze merkbaar slechter gaan presteren of zelfs defect raken?
E. Indien het onderhoud zelf wordt verricht, wordt er alleen gewerkt met officiële onderdelen, of ook met functionele analogen? (Koop je voor een Core ONE bijv. een LM10UU van de lagerboer om de hoek of de officiële van Prusa tegen twee keer de prijs?
F. Hoe veel uren print een printer bij jullie in een jaar?
G. Over welke tijdsspanne wordt de afschrijving afgewikkeld?

[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 03-04-2026 09:45 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
1. Voor zover ik weet is dit incl. btw. Er is eerder dit jaar al aangegeven dat het financiele plaatje niet een probleem is. We werken samen met STO (Sterk Techniek Onderwijs) en daar is een hoop beschikbaar. Tevens is onze school een van de grootste vmbo scholen in de regio en wilt onze directeur steeds meer aandacht geven aan een goed onderwijs aanbod met betrekking tot technisch onderwij.
2. Het liefst werk ik met een standalone systeem. De printers die we nu hebben worden aangestuurd met SD/micro SD kaarten. De leerlingen moeten op een laptop een ontwerp maken en dit dan via Cura slicen en opslaan op een van de geheugenkaarten. De Ender 3 KE werkt met USB echter is dat een zwakke connectie die nu na een half jaar al ergerlijke storingen veroorzaakt.
3. Op dit moment werken we voornamelijk met PLA. Ik zou graag de mogelijkheid hebben om dit uit te breiden naar PETG, ABS en TPU. Op die manier kunnen we meer aspecten van 3D printen aanbieden en zijn we in de mogelijkheid om een extra curriculair programma op te zetten voor leerlingen die meer willen.
4. Voor zover ik weet niet.
Ervan uitgaande dat dit het geval is:
A. Onderhoud wordt intern gedaan. Ik heb jaren als machinebouwer en monteur gewerkt en ik krijg vanaf komend schooljaar uren toegewezen voor het onderhoud van de apparatuur en het ontwikkelen van lesmateriaal.
B. Consumeerbare onderdelen worden als regulier lesmateriaal gezien. Incidentele aankopen zoals bij reparatie van een onderdeel valt onder het budget voor onderhoud van het machinepark van de technieklokalen.
C. Op dit moment is er geen onderhoudsschema. Ik deed voorheen regelmatig onderhoud maar doordat er een collega is weggegaan heb ik daar de tijd niet meer voor. Zoals ik eerder aangaf bij A, krijg ik uren voor het onderhoud. Er zal dus wel weer een schema komen.
E. Dit zal een combinatie van zijn.
F. Dit is niet bekend. De voor de afgelopen 4 jaar is er nagenoeg niet geprint omdat de printers niet bijgehouden werden, de afgelopen 4 jaar ben ik bezig geweest met het printen weer te gebruiken en de leerlingen ook de ruimte aan het geven om iets te printen onder toezicht. Helaas is dat op een gegeven moment gestopt.
G. Dit is afhankelijk van de kosten van de printer, de betrouwbaarheid en de kwaliteit. Daarnaast zal er zeer waarschijnlijk vanaf 2027-2028 toename zijn in het gebruik en zal een printer mogelijk sneller afgeschreven worden.

Als toevoeging wil ik nog even kwijt dat wij niet alle mogelijkheden hebben tot het gebruik van software. We zijn afhankelijk van onze overkoepelende organisatie die software moet goedkeuren. Op dit moment hebben we de beschikking over Cura en voor zover ik weet niet een andere slicer. Verder zou het ideaal zijn als de leerlingen het hele proces zelf kunnen onder toezicht van de lesgevende docent. Het ontwerpen met een 3D programma zit al in onze lessen. De stappen er na komen in de toekomst ook in de lessen terug.